Vaikuttaa usein siltä että Jumalaan uskovat ihmiset varustavat Jumalansa omilla asenteillaan. Homoja inhoava on sitä mieltä että Jumala ei salli homoutta ja avioeron hyväksyvä uskoo Jumalankin hyväksyvän avioerot. Voisi kuitenkin kuvitella että kaikkivaltias kaikkihyvä olento omaisi ainakin joissakin asioissa eri kannan asioihin kuin vajavainen tietämätön ihminen ja luulisi että kun ihminen löytää Jumalan niin hän väkisinkin huomaa Jumalan olevan monesta asiasta eri mieltä kuin ihminen itse sattuu olemaan.
Haluaisin nyt kysyä kirkon edustajilta ja muilta uskovilta: Missä asioissa olet eri mieltä Jumalan kanssa? Mitkä Jumalan mielipiteet ja käskyt sotivat sinun oikeustajuasi vastaan?
Eri mieltä Jumalan kanssa?
30
291
Vastaukset
Minun on vastattava tuohon, että oikeustajuani vastaan ei sodi mikään. En ole eri mieltä Jumalan hyvää tarkoittavan tahdon kanssa. Teen monesti toisin kuin pitäisi ja tahdon vääriä asioita, eli toisia asioita kuin Jumala tahtoo. Silloin tiedän kuitenkin itse tekeväni väärin, ei Jumala. Jumala on oikeassa ja Hänen viisautensa on moninkertainen minun viisauteeni verrattuna.
Tuosta kirjoittamastasi alusta olen samaa mieltä, että homomyönteisen Jumala on helposti homomyönteinen ja homovastaisen Jumala homovastainen. Itse haluan ajatella Jumalan olevan rakkauden ja armon asialla, ei tuomion eikä vääryyden asialla.
pappi Sonja- Kössönöm
mitä jumalasi tahtoo? Tällä palstalla on sanottu, että jumala on ihmisen ymmärryskyvyn ulottumattomissa.
Opettaako pappi Jumalaa vai kertooko Jumala papille raamatun kautta miten pitää elää?
Jos on yhteen raamatun lauseeseen takertunut, niin ei se ole kumma, jos homma menee reisille. Rakkauden kaksoiskäsky...noihin kahteen asiaan perustuu laki. Jumalan ja lähimmäisen rakastamiseen. Laki käskee tappamaan homot....sorii..kivittämään. Kuitenkin..Jumala antoi nuo lait ja Jumalan mielestä homojen kivittäminen oli joko Jumalan rakastamista tai lähimmäisen rakastamista, onko minun päättely ihan päin persettä ja nyt puhutaan siis tapahtumien yhteyksistä, eikä siitä, että onko asia mieleinen.mave kirjoitti:
Opettaako pappi Jumalaa vai kertooko Jumala papille raamatun kautta miten pitää elää?
Jos on yhteen raamatun lauseeseen takertunut, niin ei se ole kumma, jos homma menee reisille. Rakkauden kaksoiskäsky...noihin kahteen asiaan perustuu laki. Jumalan ja lähimmäisen rakastamiseen. Laki käskee tappamaan homot....sorii..kivittämään. Kuitenkin..Jumala antoi nuo lait ja Jumalan mielestä homojen kivittäminen oli joko Jumalan rakastamista tai lähimmäisen rakastamista, onko minun päättely ihan päin persettä ja nyt puhutaan siis tapahtumien yhteyksistä, eikä siitä, että onko asia mieleinen.Uskoni mukaan koen Jumalan tahdon tapahtuvan elämässäni. Jos en saa mitä toivon, se on Jumalan mukaan minulle parhaaksi. Ja kun elämä menee johonkin muuhun suuntaan, se on Jumalan tahto.
Ja kyllä se Jumala kertoo papille Raamatun kautta miten pitää elää ei toisin päin.
pappi Sonjakuunteleva_kirkko kirjoitti:
Uskoni mukaan koen Jumalan tahdon tapahtuvan elämässäni. Jos en saa mitä toivon, se on Jumalan mukaan minulle parhaaksi. Ja kun elämä menee johonkin muuhun suuntaan, se on Jumalan tahto.
Ja kyllä se Jumala kertoo papille Raamatun kautta miten pitää elää ei toisin päin.
pappi SonjaVoinet kertoa minulle, ketkä niistä papeista on oikeassa. Tälläkin hetkellä kamppaillaan syytesuojan kanssa, että miespapit ei joutuisi palvelemaan naispappien kanssa, eronneita ei vihittäisi tai ...mikäs piru se yksi oli..Joka tapauksessa, jos Jumala kertoo raamatun kautta papeille tahdon, niin missä mättää kun kertomus ei ole kaikille samanlainen?
- luterilainen.
Kössönöm kirjoitti:
mitä jumalasi tahtoo? Tällä palstalla on sanottu, että jumala on ihmisen ymmärryskyvyn ulottumattomissa.
Lukemalla Raamatusta.
Itse en koe että Jumala olisi samaa mieltä kuin minä aina ja kaikissa asioissa. - Atte Ateisti
Sikojen jumalalla on sorkat.
Kaikki maailman jumalat ovat niin paljon ihmisen näköisiä, että ne on helppo tunnistaa ihmisen itsensä tekeleiksi.
Korjaan mielipidettäni heti kun löytyy äskeisen kumoavia argumentteja. - evl-vapaaehtoinen
Kirjoitit: "Minun on vastattava tuohon, että oikeustajuani vastaan ei sodi mikään."
Hyväksyt siis että pienet lapsetkin piti tappaa jumalan käskystä israelilaisten vallatessa toisten maita ja myös tottelemattomien lasten kuolemantuomiot kivittämällä ym. ym. Oletko lukenut Raamattua lainkaan vai onko omatuntosi täysin turtunut? - juutas.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Uskoni mukaan koen Jumalan tahdon tapahtuvan elämässäni. Jos en saa mitä toivon, se on Jumalan mukaan minulle parhaaksi. Ja kun elämä menee johonkin muuhun suuntaan, se on Jumalan tahto.
pappi Sonja"Jos en saa mitä toivon, se on Jumalan mukaan minulle parhaaksi. Ja kun elämä menee johonkin muuhun suuntaan, se on Jumalan tahto. "
- Tämä on upeaa uskon logiikkaa! Jos ei saa mitä toivoo, se on Jumalan tahto, ja myös jos saa mitä toivoo, sekin on Jumalan tahto. Jos tapahtuu jotain hyvää, se on Jumalan tahto, ja jos tapahtuu jotain pahaa, sekin on Jumalan tahto. Näin voidaan aina Jumalan vastaavan tavalla tai toisella ja aina tapahtuneen Jumalan tahdon.
Jos tapahtuu jotain ikävää, niin silloinkin on vika vain meissä, kun emme ymmärrä sen takana piilevää hyvyyttä ja viisautta.
Joo. Halleluja.
"Ja kyllä se Jumala kertoo papille Raamatun kautta miten pitää elää ei toisin päin. "
- Kyllä se Jumala jo Moosekselle ja hänen papeilleen kertoi miten pitää olla ja elää. Mutta se ei ehkä tainnutkaan olla totta silloin...
Vai olisiko vain niin, että pappi uskoo, tai antaa muiden uskoa, Jumalan kertovan Raamatun kautta miten pitää elää. Ajasta ja paikasta ja tarpeista riippuu mitä pappi uskoo, tai haluaa antaa uskottavan, Jumalan siellä kertovan? Yhdelle papille Jumala kertoo yhtä, toiselle toista. - Joensuun ajattelija
Pappi Sonjan oikeustajun vastaista ei ole, että Jumalan rangaistus homoseksuaalisesta käyttäytymisestä on kuolemantuomio. Mutta pappi Sonja on oikeassa, uskovan on hyväksyttävä se, mikä on jumalan kanta. Jos pappi Sonja ei näe mitään väärää homoseksuaalisessa käyttäytymisessä, silloin hän on jyrkästi eri mieltä kuin jumala, joka on moosekselle antamassaan käskyssä vaatinut homoille kuolemantuomion. Miksi pappi Sonja ei voi sanoa rehellisesti, että on eri mieltä jumalan kanssa. Selvennykseksi, minä en paheksu homostelua, hyväksyn sen, että aikuiset ihmiset saavat toteuttaa seksuaalisuuttaa myös homostellen.
- vain_ihminen
Joensuun ajattelija kirjoitti:
Pappi Sonjan oikeustajun vastaista ei ole, että Jumalan rangaistus homoseksuaalisesta käyttäytymisestä on kuolemantuomio. Mutta pappi Sonja on oikeassa, uskovan on hyväksyttävä se, mikä on jumalan kanta. Jos pappi Sonja ei näe mitään väärää homoseksuaalisessa käyttäytymisessä, silloin hän on jyrkästi eri mieltä kuin jumala, joka on moosekselle antamassaan käskyssä vaatinut homoille kuolemantuomion. Miksi pappi Sonja ei voi sanoa rehellisesti, että on eri mieltä jumalan kanssa. Selvennykseksi, minä en paheksu homostelua, hyväksyn sen, että aikuiset ihmiset saavat toteuttaa seksuaalisuuttaa myös homostellen.
"Sonja ei näe mitään väärää homoseksuaalisessa käyttäytymisessä, silloin hän on jyrkästi eri mieltä kuin jumala, joka on moosekselle antamassaan käskyssä vaatinut homoille kuolemantuomion."
Tarkoitat ilmeisesti tätä?: "Älä makaa miehen kanssa niinkuin naisen kanssa maataan". Kuolemantuomiosta siellä ei puhuta mitään. Lisäksi tuossahan sananmukaisesti kielletään vain makaaminen samalla tavoin kuin makaisi naisen kanssa. Naisten homoseksuaalisia suhteita ei kielletä lainkaan. Onkohan nyt siis niin, että ainoastaan penetraatio on kielletty tuossa Mooseksen kirjaamassa käskyssä? Samassa kohdassa kielletään myös insesti ja eläimiin sekaantuminen ja luettelon lopussa kerrotaan miksi nämä on kielletty "...ettette saastuttaisi niillä itseänne." - evl-vapaaehtoinen
vain_ihminen kirjoitti:
"Sonja ei näe mitään väärää homoseksuaalisessa käyttäytymisessä, silloin hän on jyrkästi eri mieltä kuin jumala, joka on moosekselle antamassaan käskyssä vaatinut homoille kuolemantuomion."
Tarkoitat ilmeisesti tätä?: "Älä makaa miehen kanssa niinkuin naisen kanssa maataan". Kuolemantuomiosta siellä ei puhuta mitään. Lisäksi tuossahan sananmukaisesti kielletään vain makaaminen samalla tavoin kuin makaisi naisen kanssa. Naisten homoseksuaalisia suhteita ei kielletä lainkaan. Onkohan nyt siis niin, että ainoastaan penetraatio on kielletty tuossa Mooseksen kirjaamassa käskyssä? Samassa kohdassa kielletään myös insesti ja eläimiin sekaantuminen ja luettelon lopussa kerrotaan miksi nämä on kielletty "...ettette saastuttaisi niillä itseänne."Kirjoitit: "Kuolemantuomiosta siellä ei puhuta mitään." Vai ei?
Suosittelen sinulle "vain_ihminen" tutustumista Raamattuun.
Esim. 3. Moos. 20:13
Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa.
Lue myös Room. 1:26 naisista. - vain_ihminen
evl-vapaaehtoinen kirjoitti:
Kirjoitit: "Kuolemantuomiosta siellä ei puhuta mitään." Vai ei?
Suosittelen sinulle "vain_ihminen" tutustumista Raamattuun.
Esim. 3. Moos. 20:13
Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa.
Lue myös Room. 1:26 naisista.Jostain syystä tuossa 2. Mooseksen kirjassa, jossa käskyt ensin annettiin, ei puhuta rangaistuksesta. Kun sitten myöhemmin käsky mainitaan uudestaan (ihmiset ovat ilmeisesti tivanneet mitä tehdä jos joku tekee sellaista mikä on kielletty) on noihin käskyihin liitetty myös ajallinen tuomio. Muutoin teksti on sama.
Viides Mooseksen kirja, joka on käskyt kokoava, ei mainitse miehen kanssa makaamisesta mitään.
Paavalin kirjeessä roomalaisille Paavali yrittää selittää homoutta sillä, että koska ihmiset ovat palvelleet luotua eivätkä Luojaa, olisi Luoja jättänyt heidät "häpeällisten himojen valtaan." En oikein näe, missä kohtaa tässä Jumala julistaa homot kuolemaantuomituiksi.
Kehotan vielä tutustumaan Matt.15:3-9 - evl-vapaaehtoinen
vain_ihminen kirjoitti:
Jostain syystä tuossa 2. Mooseksen kirjassa, jossa käskyt ensin annettiin, ei puhuta rangaistuksesta. Kun sitten myöhemmin käsky mainitaan uudestaan (ihmiset ovat ilmeisesti tivanneet mitä tehdä jos joku tekee sellaista mikä on kielletty) on noihin käskyihin liitetty myös ajallinen tuomio. Muutoin teksti on sama.
Viides Mooseksen kirja, joka on käskyt kokoava, ei mainitse miehen kanssa makaamisesta mitään.
Paavalin kirjeessä roomalaisille Paavali yrittää selittää homoutta sillä, että koska ihmiset ovat palvelleet luotua eivätkä Luojaa, olisi Luoja jättänyt heidät "häpeällisten himojen valtaan." En oikein näe, missä kohtaa tässä Jumala julistaa homot kuolemaantuomituiksi.
Kehotan vielä tutustumaan Matt.15:3-9Ja kehoittaisin sinua hankkimaan hyvät silmälasit.
- vain_ihminen
Ja kehoittaisin sinua hankkimaan hyvät silmälasit.
Jos havaitsin virheen, toivon että korjaat sen.
Et siis näe mitään eroa noiden eri mooseksen kirjojen välillä näissä samoissa määräyksissä? Vai näinkö jotain muuta tekstiä jotenkin väärin.
Onko ainoa havainto tässä että juuri minun pitäisi mennä tarkistuttamaan näköni uudestaan, mutta sinun näössäsi ei voi olla mitään vikaa... - vain_ihminen
vain_ihminen kirjoitti:
Jos havaitsin virheen, toivon että korjaat sen.
Et siis näe mitään eroa noiden eri mooseksen kirjojen välillä näissä samoissa määräyksissä? Vai näinkö jotain muuta tekstiä jotenkin väärin.
Onko ainoa havainto tässä että juuri minun pitäisi mennä tarkistuttamaan näköni uudestaan, mutta sinun näössäsi ei voi olla mitään vikaa...Olisit voinut tietysti heti vain tarkentaa, että puhuttiin kolmannesta mooseksen kirjasta sen sijaan että passitat minua silmälääkäriin.
Luettelossa (3.moos.18) ei vielä mainita rangaistuksia, eikä miehen kanssa makaamisesta puhuta (mielestäni, voit toki laittaa minulle kohdan tänne näkyviin) viidennessä lain kokoavassa kirjassa. - evl-vapaaehtoinen
vain_ihminen kirjoitti:
Jostain syystä tuossa 2. Mooseksen kirjassa, jossa käskyt ensin annettiin, ei puhuta rangaistuksesta. Kun sitten myöhemmin käsky mainitaan uudestaan (ihmiset ovat ilmeisesti tivanneet mitä tehdä jos joku tekee sellaista mikä on kielletty) on noihin käskyihin liitetty myös ajallinen tuomio. Muutoin teksti on sama.
Kehotan vielä tutustumaan Matt.15:3-9Room. 1:32 "Vaikka he tietävät Jumalan säätäneen, että ne, jotka käyttäytyvät tällä tavoin, ovat ansainneet kuoleman, he toimivat itse näin, vieläpä osoittavat hyväksymistään, kun muut tekevät samoin." [3. Moos. 20:13,16; Room. 6:21 | Ps. 50:18]
- vain_ihminen
Room. 1:32 "Vaikka he tietävät Jumalan säätäneen, että ne, jotka käyttäytyvät tällä tavoin, ovat ansainneet kuoleman, he toimivat itse näin, vieläpä osoittavat hyväksymistään, kun muut tekevät samoin." [3. Moos. 20:13,16; Room. 6:21 | Ps. 50:18]
Oletko itse samaa mieltä Paavalin kanssa siitä, millaisia ovat ne ihmiset jotka rakastavat samaa sukupuolta olevia?
Oletko sitä mieltä, että kaikki homoseksuaalit ovat "vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnottomaan"? Minä en nimittäin tunne yhtäkään, joka oli vaihtanut jotain sellaista mikä heille on luonnollista johonkin sellaiseen mikä on heille täysin luonnotonta.
Miksi tässä asiassa ei voi lukea sitten ihan kaikkea kirjaimellisesti, jos muuten haluaa kuitenkin lukea kaiken kirjaimellisesti? Jätät tekstistä paljon lukematta, jos ajattelet että tuossa Jumala on määrännyt tämän uuden liiton aikana homoseksuaalit kuolemaan.
Itse olen evankeliumin valossa VT:tä lukiessani (Jeeuksen opetuksiin luottaen) tullut siihen ymmärrykseen , että nuo kymmenen käskyn ulkopuolelle jääneet lait ovat niitä "isien perinnäissääntöjä".. ihmisten ihmisille säätämiä lakeja. (Pitäähän kuukautisten aikana sukupuoliyhteyttä harrastaneetkin poistaa kansansa keskuudesta. Käärmeisiinkään ei saa koskea lainkaan, eikä lintuihin. Kaikki ennustajat ja meediot on myös surmattava.)
Miten itse ymmärrät tuon Matt. 15:1-9? - evl-vapaaehtoinen
vain_ihminen kirjoitti:
Oletko itse samaa mieltä Paavalin kanssa siitä, millaisia ovat ne ihmiset jotka rakastavat samaa sukupuolta olevia?
Oletko sitä mieltä, että kaikki homoseksuaalit ovat "vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnottomaan"? Minä en nimittäin tunne yhtäkään, joka oli vaihtanut jotain sellaista mikä heille on luonnollista johonkin sellaiseen mikä on heille täysin luonnotonta.
Miksi tässä asiassa ei voi lukea sitten ihan kaikkea kirjaimellisesti, jos muuten haluaa kuitenkin lukea kaiken kirjaimellisesti? Jätät tekstistä paljon lukematta, jos ajattelet että tuossa Jumala on määrännyt tämän uuden liiton aikana homoseksuaalit kuolemaan.
Itse olen evankeliumin valossa VT:tä lukiessani (Jeeuksen opetuksiin luottaen) tullut siihen ymmärrykseen , että nuo kymmenen käskyn ulkopuolelle jääneet lait ovat niitä "isien perinnäissääntöjä".. ihmisten ihmisille säätämiä lakeja. (Pitäähän kuukautisten aikana sukupuoliyhteyttä harrastaneetkin poistaa kansansa keskuudesta. Käärmeisiinkään ei saa koskea lainkaan, eikä lintuihin. Kaikki ennustajat ja meediot on myös surmattava.)
Miten itse ymmärrät tuon Matt. 15:1-9?Kyllä muukin osa Vanhasta testamentista on mielestäni "Jumalan sanaa", ei vain kymmenen käskyä, ja niin se on ilmeisesti ymmärretty myös Jeesuksen aikana. Tämän lisäksi oli paljon "isien perinnäissääntöjä" joiden katsottiin tulkitsevan Moosekselle annettua ilmoitusta. Jeesus ilmoitti että jotkut näistä isien perinnäissäännöistä olivatkin Jumalan käskyjen kiertämistä.
Kyllä minä luen Roomalaiskirjeen 1. ja myös 2. luvun asian tarkistamiseksi hyvin tarkkaan, joka sanan. En ymmärrä kyseistä kohtaa "valinnasta" nykyisten tietojeni mukaan. Liittyikö homoseksuaalisuus silloin aikakauden tyypilleseen epäjumalanpalvelukseen Roomassa vai mihin? Totean vain että kuolemantuomio oli Paavalin mielestä Jumalan laki. Itse hyväksyn seksuaalisten vähemmistöjen rekisteröityjen parisuhteiden kirkollisenkin siunaamisen omantuntoni mukaisesti.
Kopioin mainitsemasi kohdan tähän jotta se on helposti luettavissa. Matt. 15
Jumalan käskyt ja ihmisten säännöt
1 Silloin Jeesuksen luo tuli Jerusalemista fariseuksia ja lainopettajia. [Mark. 7:1-23]
2 "Miksi sinun opetuslapsesi rikkovat isien perinnäissääntöjä?" he kysyivät. "Hehän eivät pese käsiään, kun rupeavat syömään." [Luuk. 11:38]
3 Jeesus vastasi heille: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyä perinnäissäännöillänne?
4 Jumala on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi' ja 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla'. [2. Moos. 20:12 ; 5. Moos. 5:16 ; Ef. 6:2,3 | 2. Moos. 21:17 ; 3. Moos. 20:9 ; Sananl. 20:20]
5 Mutta te opetatte, että jos joku sanoo isälleen tai äidilleen: 'Sen, mitä sinun piti minulta saada, olen luvannut uhrilahjaksi', [Sananl. 28:24; 1. Tim. 5:4]
6 hänen ei enää tarvitse kunnioittaa isäänsä tai äitiänsä. Näin te olette perinnäissäännöllänne tehneet tyhjäksi Jumalan sanan. [5. Moos. 4:2]
7 Te tekopyhät! Oikein Jesaja teistä ennusti, kun hän sanoi:
8 -- Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta sen sydän on kaukana minusta. [Jes. 29:13; Hes. 33:31]
9 Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä." [Kol. 2:20-22; Tit. 1:14] - evl-vapaaehtoinen
Kyllä muukin osa Vanhasta testamentista on mielestäni "Jumalan sanaa", ei vain kymmenen käskyä, ja niin se on ilmeisesti ymmärretty myös Jeesuksen aikana. Tämän lisäksi oli paljon "isien perinnäissääntöjä" joiden katsottiin tulkitsevan Moosekselle annettua ilmoitusta. Jeesus ilmoitti että jotkut näistä isien perinnäissäännöistä olivatkin Jumalan käskyjen kiertämistä.
Kyllä minä luen Roomalaiskirjeen 1. ja myös 2. luvun asian tarkistamiseksi hyvin tarkkaan, joka sanan. En ymmärrä kyseistä kohtaa "valinnasta" nykyisten tietojeni mukaan. Liittyikö homoseksuaalisuus silloin aikakauden tyypilleseen epäjumalanpalvelukseen Roomassa vai mihin? Totean vain että kuolemantuomio oli Paavalin mielestä Jumalan laki. Itse hyväksyn seksuaalisten vähemmistöjen rekisteröityjen parisuhteiden kirkollisenkin siunaamisen omantuntoni mukaisesti.
Kopioin mainitsemasi kohdan tähän jotta se on helposti luettavissa. Matt. 15
Jumalan käskyt ja ihmisten säännöt
1 Silloin Jeesuksen luo tuli Jerusalemista fariseuksia ja lainopettajia. [Mark. 7:1-23]
2 "Miksi sinun opetuslapsesi rikkovat isien perinnäissääntöjä?" he kysyivät. "Hehän eivät pese käsiään, kun rupeavat syömään." [Luuk. 11:38]
3 Jeesus vastasi heille: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyä perinnäissäännöillänne?
4 Jumala on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi' ja 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla'. [2. Moos. 20:12 ; 5. Moos. 5:16 ; Ef. 6:2,3 | 2. Moos. 21:17 ; 3. Moos. 20:9 ; Sananl. 20:20]
5 Mutta te opetatte, että jos joku sanoo isälleen tai äidilleen: 'Sen, mitä sinun piti minulta saada, olen luvannut uhrilahjaksi', [Sananl. 28:24; 1. Tim. 5:4]
6 hänen ei enää tarvitse kunnioittaa isäänsä tai äitiänsä. Näin te olette perinnäissäännöllänne tehneet tyhjäksi Jumalan sanan. [5. Moos. 4:2]
7 Te tekopyhät! Oikein Jesaja teistä ennusti, kun hän sanoi:
8 -- Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta sen sydän on kaukana minusta. [Jes. 29:13; Hes. 33:31]
9 Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä." [Kol. 2:20-22; Tit. 1:14]"Miksi sinun opetuslapsesi rikkovat isien perinnäissääntöjä?" he kysyivät. "Hehän eivät pese käsiään, kun rupeavat syömään."
Tietääkö joku esiintyykö käsienpesusääntö ennen ateriaa VT:ssa? Kyseinen paikka Matteuksessa ei sellaiseen viittaa.
Israelissa ollessani käsien peseminen ennen syömistä oli käytäntö. Sitä varten oli ruokasalin edessä pesupaikka jota ainakin juutalaiset käyttivät ahkerasti.
- nicander
En ole oikeastaan mielestäni eri mieltä Jumalan kanssa joistakin moraalikysymyksistä.
Maailmahan olisi jo melkein paratiisi, jos ihmiset noudattaisivat vaikkapa vain kymmentä käskyä. Rakkauden kolmoiskäskystä puhumattakaan.
Ehkä olen eri mieltä Jumalan kanssa välillä joistakin oikeudenmukaisuusasioista.
Ihmiset ovat niin epäoikeudenmukaisissa lähtökohdissa niin monissa asioissa, ja että Jumala jätti niiden tasoittamisen pitkällekkin ihmisen harteille, on minusta hiukan huono idea.
Ehkä Jumala sitten luotti liikaa ihmiseen.
Minä varmaan olisin jo vaihtanut ihmiset hiukan fiksumpaan lajiin, jos olisin Jumala.
Onneksi en ole.
Onneksi maanpäällinen vaellus on kuitenkin niin lyhyt, ja kerran taivaassa ei enää ole epäoikeudenmukaisuutta. - Kössönöm
Vastaan kuitenkin. Jumalat ovat aina luojansa näköisiä ja niillä on aina just tasan samat mielipiteet. Miten voikin mennä niin yks yhteen:)
- Mirka ...
Jumala on mielikuvitusta ja sen voi helposti muokata mieleisekseen.
Minäkin aiemmin kyselin vähän tuota samaa asiaa täällä (http://keskustelu.suomi24.fi/node/9467826), ja yllättäen kaikki uskovat tuntuivat olevan ainakin moraaliasioissa ihan samaa mieltä jumalansa kanssa. On se vaan niin ihmeellistä. ;)
(Ja tämä muuten taitaa olla yksi niistä asioista, joita on ihan turha yrittää selittää uskovaisille...)- Thronos
No niinpäs olitkin kysellyt. Luin ketjun läpi ja mielenkiintoisia vastauksia sielläkin oli, aivan niinkuin täällä. Tämä on niin vilkas palsta että mielenkiintoisetkin keskustelut jäävät turhan pian uudempien varjoon.
- vain_ihminen
Minä uskon, että Jumala on ns. oikealla kannalla, vaikken voi aina ollakaan varma siitä mikä se kanta on.
Toisaalta, monesti asiat menevät niin, että asia jonka ajattelin olevan itselleni hyväksi ja oikein osoittautuukin myöhemmin huonommaksi vaihtoehdoksi kuin se mihin lopulta sitten elämässä päädyn. Eli minä en aina tiedä mikä on esimerkiksi itselleni ja elämälleni hyväksi. Jumala tietää.
Voin olla erimieltä Jumalan kanssa, mutta lopulta huomaan että olin väärässä.
Aloituksessa puhuttiin homokysymyksestä ja avioeroista. En tiedä mitä mieltä Jumala on kustakin yksittäisestä tapauksesta, mutta luotan siihen, että Jumala näkee mikä on ihmiselle hyväksi ja mikä ei. Ihmiset ovat niitä, jotka haluavat yleispäteviä ohjeita, vaikka jokainen tapaus on yksilöllinen.
Mitkä Jumalan käskyt sotivat oikeustajuani vastaan?
Eivät mitkään (kymmenen käskyä, rakkauden kaksoiskäsky, kultainen sääntö).
Jeesuskin puolusti heikompia ja syrjittyjä, enkä näe siinäkään mitään moraalitonta tai epäoikeudenmukaista, päinvastoin.
Toisaalta, se että haluan nähdä Jumalan oikeudenmukaisena ja rakastavana voi tietenkin vaikuttaa siihen että myös koen ja näen Jumalan oikeudenmukaisena ja rakastavana.- juutas.
"Toisaalta, se että haluan nähdä Jumalan oikeudenmukaisena ja rakastavana voi tietenkin vaikuttaa siihen että myös koen ja näen Jumalan oikeudenmukaisena ja rakastavana. "
- Näinhän se juuri menee. Koska kukin voi kuvitella jumalansa sellaiseksi kuin haluaa, jokaisen mielikuva luonnollisesti on juuri sellainen millaisena se hajuaa nähdä.
- kenkri
Jumala on valinnut minut seuraamaan Jeesusta. Jeesuksen kautta tulkitsen Jumalaa. En varmaankaan ymmärrä kaikkia asioita Jumalan mielestä oikein (saati että toimisin oikein), siksi joudun vetomaan päivittäin Jeesuksen sovitustyöhön ja Jumalan armoon. Rukoilen johdatusta.
Kyllä minä koetan selvittää esim. homokysymyksessä olenko Jumalan tarkoittamalla tiellä, toimia sen mukaan miten asian ymmärrän ja pyytää Jumalaa puhuttelemaan omaatuntoni, jos olen väärässä.Saatan hyvinkin olla väärässä, kun hyväksyn nykytilanteen. Asia selviää viimeistään viimeisellä tuomiolla. Silloinkin yritän roikkua Jeesuksen ja Jumalan lupausten varassa. Katsotaan kuinka käy.
Jos Jumalan oikeustaju vaati Hänet uhraamaan itsensä syntiemme sovitukseksi, mikä minä olen Häntä arvostelemaan, vaikka en kidutusta hyväksykkään?
Jeesuksen seuraaminen vaatii opiskelua, itsetutkistelua, kilvoittelua, jatkuvaa suunnan tarkistamista. En koe sitä helpoksi, mutta erittäin antoisaksi ja ihanaksi. Tärkeimmäksi asiaksi elämässäni. - evl-vapaaehtoinen
Vastaus riippuu kokonaan siitä mistä jumalasta puhumme. Puhummeko Jehovantodistajien jumalasta, mormoonien jumalasta, Vanhan testamentin Jahvesta vai Allahista jne.
Itselleni on jäänyt aika monikin asia heistä hampaankoloon. - evl-vapaaehtoinen
Aloituksesi on erittäin hyvä. Vastauksista päätellen jumala merkitsee monelle uskovalle vain oman mielikuvituksen jatkoa johon etsitään tukea Raamatun mielivaltaisella ja maagisella tulkinnalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4129056Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1893630- 202083
- 821290
- 271115
- 751100
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta661092Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss791065- 551033
- 66972