Miksi ette ota vakavissanne huomioon sitä mahdollisuutta, että aivopesu tai heikko järjen käyttö olisi aiheuttanut jumalauskonne?
Luuletteko te olevanne älyltänne jotain einsteineja?
Hyvät uskovaiset
63
563
Vastaukset
- kenkri
Tunnustan: minut on "aivopesty". Ei tosin ihmisen vaan Jumalan toimesta. En kykene olemaan uskomatta. Tyhmäkin myönnän usein olevani. Pyrin silti käyttämään sitä pientä järkeä, minkä olen saanut, parhaan kykyni mukaan.
- Humpuuki pois
Näet olemattomia olentoja ja heität ainoan elämäsi hukkaan. Herää unestasi ja elä loput elämästäsi todellisuudessa.
- kenkri
Humpuuki pois kirjoitti:
Näet olemattomia olentoja ja heität ainoan elämäsi hukkaan. Herää unestasi ja elä loput elämästäsi todellisuudessa.
En näe. Ei Jumalaa voi nähdä. Taivaassa vasta, jos sinne pääsen. Siellä Jumalaa saa katsella kasvoista kasvoihin.
Ap.t. 17: 27-30:" jotta ihmiset etsisivät Jumalaa ja kenties hapuillen löytäisivät hänet. "Jumala ei kylläkään ole kaukana yhdestäkään meistä: hänessä me elämme, liikumme ja olemme. Ovathan muutamat teidän runoilijannekin sanoneet:´Me olemme myös hänen sukuaan´. Koska me siis olemme Jumalan sukua, meidän ei pidä luulla, että jumaluus olisi samankaltainen kuin kulta, hopea tai kivi, kuin ihmisen mielikuvituksen ja taidon luomus. "Tällaista tietämättömyyttä Jumala on pitkään sietänyt, mutta nyt sen aika on ohi: hän vaatii kaikkia ihmisiä kaikkialla tekemään parannuksen."
Tämä on todellisuus. - hymyssä suin
kenkri kirjoitti:
En näe. Ei Jumalaa voi nähdä. Taivaassa vasta, jos sinne pääsen. Siellä Jumalaa saa katsella kasvoista kasvoihin.
Ap.t. 17: 27-30:" jotta ihmiset etsisivät Jumalaa ja kenties hapuillen löytäisivät hänet. "Jumala ei kylläkään ole kaukana yhdestäkään meistä: hänessä me elämme, liikumme ja olemme. Ovathan muutamat teidän runoilijannekin sanoneet:´Me olemme myös hänen sukuaan´. Koska me siis olemme Jumalan sukua, meidän ei pidä luulla, että jumaluus olisi samankaltainen kuin kulta, hopea tai kivi, kuin ihmisen mielikuvituksen ja taidon luomus. "Tällaista tietämättömyyttä Jumala on pitkään sietänyt, mutta nyt sen aika on ohi: hän vaatii kaikkia ihmisiä kaikkialla tekemään parannuksen."
Tämä on todellisuus.Ihan satua ja höpötystä :)
- Mä tiedän ...
>>Tunnustan: minut on "aivopesty". Ei tosin ihmisen vaan Jumalan toimesta.
- minäkin tiedän
Mä tiedän ... kirjoitti:
>>Tunnustan: minut on "aivopesty". Ei tosin ihmisen vaan Jumalan toimesta.
Mitä sinä tiedät Raamatun Jumalasta? Haluaisin tietää kaiken , minkä sinä tiedät, jos olet lukenut Raamatun, uskomattomuudestasi huolimatta. Ei voi vain sanoa "satua ja höpötystä", perusteluja.
- Mirka ...
minäkin tiedän kirjoitti:
Mitä sinä tiedät Raamatun Jumalasta? Haluaisin tietää kaiken , minkä sinä tiedät, jos olet lukenut Raamatun, uskomattomuudestasi huolimatta. Ei voi vain sanoa "satua ja höpötystä", perusteluja.
Voi voi ... Raamatun jumala on satua ja höpötystä niin kuin kaikkien muidenkin uskontojen jumalat.
Sadut ovat satuja niin kauan kuin toisin todistetaan.
Perusteluja: Maailmassa ei ole yhtään sellaista tosiasiaa mikä antaisi mitään aihetta edes epäillä jumalaa todeksi. Toistan tämän vielä kerran: Maailmassa ei ole yhtään sellaista tosiasiaa mikä antaisi mitään aihetta edes epäillä jumalaa todeksi.
Onko tämä vaikea ymmärtää?
Ole rehellinen myös itsellesi jos vain pystyt. - Olet ilmeisesti
Mirka ... kirjoitti:
Voi voi ... Raamatun jumala on satua ja höpötystä niin kuin kaikkien muidenkin uskontojen jumalat.
Sadut ovat satuja niin kauan kuin toisin todistetaan.
Perusteluja: Maailmassa ei ole yhtään sellaista tosiasiaa mikä antaisi mitään aihetta edes epäillä jumalaa todeksi. Toistan tämän vielä kerran: Maailmassa ei ole yhtään sellaista tosiasiaa mikä antaisi mitään aihetta edes epäillä jumalaa todeksi.
Onko tämä vaikea ymmärtää?
Ole rehellinen myös itsellesi jos vain pystyt.suggeroinut itsesi hokemalla tuota lausetta:" Maailmassa ei ole yhtään sellaista tosiasiaa mikä
antaisi mitään aihetta edes epäillä jumalaa todeksi"..ja mahtaa ottaa koville, kun sitä täytyy
noin varmasti yrittää todistaa toisillekin ?
Uskovan ei tarvitse uskoessaan hokea itselleen, että Jumala on olemassa, koska usko Jumalaan
tulee Häneltä itseltään ja Hänen Henkensä kautta, joka tulee ihmiseen senjälkeen, kun hän
tulee uskoon, eli tekee parannuksen syntielämästään ja uskoo Jeesuksen sovitustyön omien
syntiensä edestä.
Jumala antaa jokaiselle ihmiselle etsikkoajan täällä ajassa, jolloin Hän kutsuu ihmistä yhteyteensä
ja silloin ihmisellä on mahdollisuus valintaan, josta riippuu sekin, missä hän viettää ikuisuutensa. - Sirumiru
Olet ilmeisesti kirjoitti:
suggeroinut itsesi hokemalla tuota lausetta:" Maailmassa ei ole yhtään sellaista tosiasiaa mikä
antaisi mitään aihetta edes epäillä jumalaa todeksi"..ja mahtaa ottaa koville, kun sitä täytyy
noin varmasti yrittää todistaa toisillekin ?
Uskovan ei tarvitse uskoessaan hokea itselleen, että Jumala on olemassa, koska usko Jumalaan
tulee Häneltä itseltään ja Hänen Henkensä kautta, joka tulee ihmiseen senjälkeen, kun hän
tulee uskoon, eli tekee parannuksen syntielämästään ja uskoo Jeesuksen sovitustyön omien
syntiensä edestä.
Jumala antaa jokaiselle ihmiselle etsikkoajan täällä ajassa, jolloin Hän kutsuu ihmistä yhteyteensä
ja silloin ihmisellä on mahdollisuus valintaan, josta riippuu sekin, missä hän viettää ikuisuutensa.Vastaus "Olet ilmeisesti"Kiitos sinulle selvästä kirjoituksesta. Hengelliset asiat ovat hullutusta uskomattomille. Jumala ilmoittaa itsensä Pyhässä Raamatussa. Kannattaa tutustua.
- Ei aivopesty
Miksi sinä et ota vakavissasi huomioon sitä mahdollisuutta, että aivopesu olisi aiheuttanut ateismisi? Olethan saanut sitä tuutin täydeltä ihan koulunpenkeiltä mediaan saakka.
- jokainen on ateisti
Ihmistä ei voi aivopestä ateistiksi, koska jokainen ihminen syntyy ateistiksi. Sinäkin olet ateisti.
Uskonnollinen aivopesu vääristää ajatukset ja saa ihmisen torjumaan oman syntyperänsä ja luontaisen itsensä, mutta ateismi silti mihinkään katoa. Ei tarvitse kuin jättää mielestään sadut ja höpötykset, ja olet taas luonnollinen itsesi. - Ei ateisti
jokainen on ateisti kirjoitti:
Ihmistä ei voi aivopestä ateistiksi, koska jokainen ihminen syntyy ateistiksi. Sinäkin olet ateisti.
Uskonnollinen aivopesu vääristää ajatukset ja saa ihmisen torjumaan oman syntyperänsä ja luontaisen itsensä, mutta ateismi silti mihinkään katoa. Ei tarvitse kuin jättää mielestään sadut ja höpötykset, ja olet taas luonnollinen itsesi.Erikoisen muotoista sammakkoa pukkaa suustasi. Etkö ole muka kuullut että jokaisella pienellä lapsella on se kuuluisa lapsen usko? Että se siitä oletuksestasi. Kukaan ei synny ateistiksi. Jos et usko, kysyppä ihan pieniltä lapsilta asiasta heitä yhtään johdattelematta.
- jokainen on ateisti
Ei ateisti kirjoitti:
Erikoisen muotoista sammakkoa pukkaa suustasi. Etkö ole muka kuullut että jokaisella pienellä lapsella on se kuuluisa lapsen usko? Että se siitä oletuksestasi. Kukaan ei synny ateistiksi. Jos et usko, kysyppä ihan pieniltä lapsilta asiasta heitä yhtään johdattelematta.
Siis et ole tosissasi tai ainakaan aikuinen ihminen! :)
Sinut on todella aivopesty, jos luulet, että kaikki maailman lapset uskovat kristinuskon tai minkään muun uskontokunnan kehittelemään jumalaan siitä heille kertomatta!
Leikki-ikäiset lapset uskovat juuri tasan tarkkaan sen mitä heille totuutena syötetään. Kyllä joka ikinen ihminen syntyy ateistiksi. - Ei aivopesty
Siis et ole tosissasi tai ainakaan aikuinen ihminen! :)
Sinut on todella aivopesty, jos luulet, että kaikki maailman lapset uskovat kristinuskon tai minkään muun uskontokunnan kehittelemään jumalaan siitä heille kertomatta!
Leikki-ikäiset lapset uskovat juuri tasan tarkkaan sen mitä heille totuutena syötetään. Kyllä joka ikinen ihminen syntyy ateistiksi.JOkaisella lapsella on lapsen usko. Mutta aikuiset ihmiset alkavat sitten sen aivopesun väärään suuntaan. He valehtelevat lapsilleen ties mistä keijukaisista ja joulupukeista. Se on surullisinta valhetta sanon minä. Kuinka kukaan vastuullinen vanhempi voi esim. valehdella joulupukista? Miksei voisi vaan kertoa totuudenmukaisesti miksi joulua vietetään? Tiedätkö muuten sinä miksi sitä vietetään? Sattuu olemaan Vapahtajamme syntymäjuhla, ei joulupukin lahjaparaati.
- readmorethanonebook
Ei ateisti kirjoitti:
Erikoisen muotoista sammakkoa pukkaa suustasi. Etkö ole muka kuullut että jokaisella pienellä lapsella on se kuuluisa lapsen usko? Että se siitä oletuksestasi. Kukaan ei synny ateistiksi. Jos et usko, kysyppä ihan pieniltä lapsilta asiasta heitä yhtään johdattelematta.
"Erikoisen muotoista sammakkoa pukkaa suustasi. Etkö ole muka kuullut että jokaisella pienellä lapsella on se kuuluisa lapsen usko? Että se siitä oletuksestasi. Kukaan ei synny ateistiksi. Jos et usko, kysyppä ihan pieniltä lapsilta asiasta heitä yhtään johdattelematta. "
Lapsilla on taipumus uskoa helpommin jumaliin. Tämän verran on totta, mutteivät he usko ilman että ovat kuulleet jumalista.
Minä en ole koskaan uskonut jumaliin. Muistan ihan selvästi kun olin päiväkoti-ikäinen mummoni rupesi tarinoimaan minulle kristinuskon jumalasta. Sitä ennen en ollut sellaisesta siis kuullutkaan. Annoin mummon selostaa, mutta muistan ajattelleeni: mitä se mummo höpertää...
Ja ei minun vanhempani eivät aivopesseet minua ateismiin (miten se edes toimisi käytännössä?). Äitini on ollut ateisti lyhyemmän ajan kuin minä.
En ehkä tiennyt, että epäuskolle olisi ollut sanakin, mutta muistan lapsuudestani monia stressaavia tilanteita, joissa minun oletettiin automaattisesti uskovan.
Hyvä video: http://www.youtube.com/watch?v=uSEIAqHtEZE - readmorethanonebook
readmorethanonebook kirjoitti:
"Erikoisen muotoista sammakkoa pukkaa suustasi. Etkö ole muka kuullut että jokaisella pienellä lapsella on se kuuluisa lapsen usko? Että se siitä oletuksestasi. Kukaan ei synny ateistiksi. Jos et usko, kysyppä ihan pieniltä lapsilta asiasta heitä yhtään johdattelematta. "
Lapsilla on taipumus uskoa helpommin jumaliin. Tämän verran on totta, mutteivät he usko ilman että ovat kuulleet jumalista.
Minä en ole koskaan uskonut jumaliin. Muistan ihan selvästi kun olin päiväkoti-ikäinen mummoni rupesi tarinoimaan minulle kristinuskon jumalasta. Sitä ennen en ollut sellaisesta siis kuullutkaan. Annoin mummon selostaa, mutta muistan ajattelleeni: mitä se mummo höpertää...
Ja ei minun vanhempani eivät aivopesseet minua ateismiin (miten se edes toimisi käytännössä?). Äitini on ollut ateisti lyhyemmän ajan kuin minä.
En ehkä tiennyt, että epäuskolle olisi ollut sanakin, mutta muistan lapsuudestani monia stressaavia tilanteita, joissa minun oletettiin automaattisesti uskovan.
Hyvä video: http://www.youtube.com/watch?v=uSEIAqHtEZETuli vielä mieleeni, että äitini laittoi minut eka luokalla uskonnontunnille. Hän otti minut sieltä pois kun tulin kotiin ilmaisten jotain suuntaan "mitä vittua äiti tuo oli".
- häirikköuskis
Ei aivopesty kirjoitti:
JOkaisella lapsella on lapsen usko. Mutta aikuiset ihmiset alkavat sitten sen aivopesun väärään suuntaan. He valehtelevat lapsilleen ties mistä keijukaisista ja joulupukeista. Se on surullisinta valhetta sanon minä. Kuinka kukaan vastuullinen vanhempi voi esim. valehdella joulupukista? Miksei voisi vaan kertoa totuudenmukaisesti miksi joulua vietetään? Tiedätkö muuten sinä miksi sitä vietetään? Sattuu olemaan Vapahtajamme syntymäjuhla, ei joulupukin lahjaparaati.
vai on joulupukki aivopesua .
Annat uskovaisuudestasi kovasti kuivakkaan kalsean kuvan .
Miksei lapsella saisi olla satua hyväsydämisestä ukosta , joka hyvän hyvyyttään jakaa lahjoja .
Minä uskon jälkikasvuni jälkikasvun kanssa joulupukkiin ihan mahdottomasti , ainakin jouluaattona .
Kenellekään lapselle ei ole ollut vahinkoa joulupukista , vaikka ovat uskoneetkin .
Aikuisena on ollut mukava muistella lapsuuden joulupukkijuttuja . Kenenkään en ole kuullut moittivan että joulupukkiin on lapsena uskonut . Kaikille se on hauska ja hyvä muisto.
Satua pitää elämässä olla , myöskin aikuisilla. - Mirka ...
Ei aivopesty kirjoitti:
JOkaisella lapsella on lapsen usko. Mutta aikuiset ihmiset alkavat sitten sen aivopesun väärään suuntaan. He valehtelevat lapsilleen ties mistä keijukaisista ja joulupukeista. Se on surullisinta valhetta sanon minä. Kuinka kukaan vastuullinen vanhempi voi esim. valehdella joulupukista? Miksei voisi vaan kertoa totuudenmukaisesti miksi joulua vietetään? Tiedätkö muuten sinä miksi sitä vietetään? Sattuu olemaan Vapahtajamme syntymäjuhla, ei joulupukin lahjaparaati.
""Vapahtajamme syntymäjuhla""
Jos tarkoitat tällä raamatun jeesusta niin olet pahasti väärässä sillä se jeesus on satua ja höpötystä.
Se miksi uskot tähän raamatun jeesukseen johtuu taas sinun aivopesustasi. Jos olisit syntynyt esim Intiassa niin todennäköisesti sinut olisi aivopesty johonkin paikalliseen uskontoon ja rypeäisit kaikenlisäksi lehmän paskassa koska se on niin pyhää tavaraa ... YÖÖÖKKKK ... - ah ihana kakka
Mirka ... kirjoitti:
""Vapahtajamme syntymäjuhla""
Jos tarkoitat tällä raamatun jeesusta niin olet pahasti väärässä sillä se jeesus on satua ja höpötystä.
Se miksi uskot tähän raamatun jeesukseen johtuu taas sinun aivopesustasi. Jos olisit syntynyt esim Intiassa niin todennäköisesti sinut olisi aivopesty johonkin paikalliseen uskontoon ja rypeäisit kaikenlisäksi lehmän paskassa koska se on niin pyhää tavaraa ... YÖÖÖKKKK ...Rauhoita lehmänkakka! Lehmänkakka on hyvää polttoainetta ja siitä saa afrikkalaisnaiset rakennettua kestävän majan seinän. Lehmä on kasvissyöjä, että sitäpä se on ruohoa valmiiksi sulatetussa muodossa. (Lapset ja koirat tykkäävät kovin syödä kakkaa, omaa ja toisten.) Parasta lehmänkakassa on tietenkin se, kun paljain jaloin pääsee kesäaamuna litistämään juuri tuoretta ja lämmintä kakkaa varpaiden välistä. IHANAA!
- Jokaisella ihmisellä
Uskonnollinen aivopesu vääristää ajatukset ja saa ihmisen torjumaan oman syntyperänsä ja luontaisen itsensä, mutta ateismi silti mihinkään katoa. Ei tarvitse kuin jättää mielestään sadut ja höpötykset, ja olet taas luonnollinen itsesi.on siitähuolimatta sisimmässään kaipuu Jumalan yhteyteen ja sitä kaipuuta ei mikään ajallinen pysty
tyydyttämään. Usko on Jumalan lahja ja se annetaan niille, jotka vastaanottavat Jeesuksen. - häirikköuskis
ah ihana kakka kirjoitti:
Rauhoita lehmänkakka! Lehmänkakka on hyvää polttoainetta ja siitä saa afrikkalaisnaiset rakennettua kestävän majan seinän. Lehmä on kasvissyöjä, että sitäpä se on ruohoa valmiiksi sulatetussa muodossa. (Lapset ja koirat tykkäävät kovin syödä kakkaa, omaa ja toisten.) Parasta lehmänkakassa on tietenkin se, kun paljain jaloin pääsee kesäaamuna litistämään juuri tuoretta ja lämmintä kakkaa varpaiden välistä. IHANAA!
kun osaat nauttia arkisista asioista
- readmorethanonebook
Jokaisella ihmisellä kirjoitti:
on siitähuolimatta sisimmässään kaipuu Jumalan yhteyteen ja sitä kaipuuta ei mikään ajallinen pysty
tyydyttämään. Usko on Jumalan lahja ja se annetaan niille, jotka vastaanottavat Jeesuksen.Ei minulla ole mitään kaipuuta sisimmässäni. Eikä sitä kuuluisaa tyhjyyttäkään.
Toivoisin kyllä olevani jo terve. Kauhea yskä.
Tuota en tule koskaan ymmärtämään, että ennen kuin uskot niin pitäisi jo uskoa...
- sitä pää ajattelee
Nooh, kun täällä lukee ateistien kirjoituksia, niin eihän siinä voi olla ajattelematta, että uskovaisille on tosiaankin enemmän älyä suotu.
- hyvät naurut
Ihanko ajattelet, että kommenttisi näyttää älykkyytesi..
- Raamatussa sanotaan
hyvät naurut kirjoitti:
Ihanko ajattelet, että kommenttisi näyttää älykkyytesi..
Sana rististä on hullutusta niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
Sillä kun Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki
hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat. - hyvät naurut
Raamatussa sanotaan kirjoitti:
Sana rististä on hullutusta niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
Sillä kun Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki
hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat.Kristinuskonto on hyvin sadistinen ja ahdasmielinen uskonto.
On kuulkaa nykypäivänä tietoa sen verran saatavilla, ettei tarvitse tuohon kadotus-pelastus -uskontoon enää nojata ja elää elämäänsä herranpelossa. Ihan voi nauttia elämästä rakastaen ja iloiten..
- j.j..j.j.j.j..
Koko suomen kansa on saanut saman "aivopesun" kouluissa ja muissa kirkollisissa tilaisuuksissa.
Miten tämä "aivopesu" sitten on toiminut? Oletko itse tullut "aivopestyksi" ja siten uskoon? Onko suurin osa suomalaisista aidossa uskossa? No kaikkki me tiedämme että näin ei ole ja että suurin osa kirkollisveronsa maksavista ei ole uskossa.
Suomessa ei muutenkaan instituutioden taholta harjoiteta aivopesua. Kai tiesit sen? Se olisi lainvastaista elikkäs rikollista toimintaa.
Koska uskoon tulo nimenomaan vaatii oman järjen käyttöä niin väitteesi heikosta järjenkäytöstä voidaan lopullisesti poissulkea. Voisimmeko sitten sanoa että ne jotka eivät ole uskossa ovat heikkojärkisiä tämän asian suhteen koska eivät ole omaa järkeänsä käyttäneet? Ehkä tavallaan olemme Einsteineja tässä asiassa.
Jos ihmisen ajattelukyky pysähtyy johonkin ja toisen ajattelukyky vaan porskuttaa sitä eteenpäin niin kumpi näistä ihmisistä kykenee ajattelemaan enemmän? Kun kyse on uskon asioista niin tuo ajattelukyvyn raja tulee nopeasti eteen ja sen jälkeen mikäli ei järkevästi ajattele niin ajatusmaailma saattaa joutua mielikuvitusmaailman varaan. Joku vai alkaa ajattelemaan että ihminen syntyy aina vaan uudestaan ja uudestaan ja että ihossa olevat luomet ovat entisten elämien aikana tulleita ampumahaavoja. Ihan tosi! Näin väittävät eräät "Mitä kuoleman jälkeen" palstalla.
Kun tuo raja tulee vastaan niin ainoastaan aito usko voi antaa oikean järjenvalon ajattelijalleen.- sumusyreeni
Minunkin aivopesuni on kyllä laitettava Jumalan piikkiin, koska koulun uskonnonopetuksesta en muista oikein mitään ja rippikoulukin jäi ensin kesken, jonka sitten uudistin vasta myöhemmin ja muutenkin oli nämä uskonasiat vähän retuperällä.
Kunnes se se aivopesu sitten kunnolla kolahti.
Olen oikein tyytyväinen aivopesuuni enkä halua siitä pois.
Eikä varsinkaan nettifoorumeiden ateistikommenttien lukeminenkaan ollenkaan lisää tälläistä halua ;)
nimimerkki: tyytyväinen aivopesty uskova sumusyreeni kirjoitti:
Minunkin aivopesuni on kyllä laitettava Jumalan piikkiin, koska koulun uskonnonopetuksesta en muista oikein mitään ja rippikoulukin jäi ensin kesken, jonka sitten uudistin vasta myöhemmin ja muutenkin oli nämä uskonasiat vähän retuperällä.
Eikä varsinkaan nettifoorumeiden ateistikommenttien lukeminenkaan ollenkaan lisää tälläistä halua ;)
nimimerkki: tyytyväinen aivopesty uskovaItse en ainakaan itse keksinyt alkaa ajattelemaan Jumalaa. Kyllä minulle muut kertoivat Jumalasta ja helvetistä kuten todennäköisesti kaikille muillekin. Sellaisen toiminnan jotkut näyttävät panevan "Jumalan piikkiin". Muissa valtioissa kerrotaan taas ihan muista jumalista ja siellä uskotaan sitten heikäläisten jumaliin, eivät tähän meille tuputettuun jumalaan. Tällä tavalla itse totean, että jumalat ja uskonnot ovat jonkinlaisen aivopesun tulosta. Maat ja uskonnot vaan vaihtelevat.
Eli miten tässä ketjussa uskovat voivat selittää uskomisensa oman järjen käyttöön, ja miksi niissä muissa valtiossa tämä meillä käytössä oleva Jumala ei ole saanut aikaan samalaista uskoa kuin teille? Eikö hän olekaan olekaan koko maailman Jumala? Vai riippuuko ihmisten usko vain siitä, mitä ovat sattuneet kuulemaan? Ja silti uskotaan ihan omalla järjellä?
Minä luin Raamattua ja seurasin uskovien elämää, elin myös uskovan kanssa, ja lopulta totesin koko kristinuskon olevan vailla mitään todellista uskoa Jeesukseen ja Jumalaan. Ajattelin siis omalla järjellä. Ainahan toki voi uskoa, vaikka se olisi todellistakaan. Itse en usko ufoihinkaan, vaikka jotkut uskovat niihinkin. En alkaisi uskomaan Allahinkaan, koska ei sekään ole minulle todellinen ja oikea jumala, vaikka varmaan miljardille sekin on todellinen.- j.j.j.j.j.j.j.
sumusyreeni kirjoitti:
nimimerkki: tyytyväinen aivopesty uskovaIhmisten aivopesuun käyttämä pesuaine onkin todella laimeaa mutta Jumalalla on paljon tehokkaammat aineet. :)
Jumalan "aivopesu" on puhdistava kokemus. :) "Koko suomen kansa on saanut saman "aivopesun" kouluissa ja muissa kirkollisissa tilaisuuksissa.
Miten tämä "aivopesu" sitten on toiminut?"
Pitääkö tämän olla nykyaikana vielä itsestään selvyys, kun on kerran ennenkin uskontoa opetettu kouluissa, niin sitä varten tulisi vastaisuudessakin opettaa? Konservatiivisen ihmisen perusteluja!!
Koulussa tulisi luopua uskonnon opetuksesta, aamunavauksista, ruokarukoukista, uskonnollisista kevät- ja joulujuhlista, kirkossa käymisestä ja muista turhamaisista hartauksista jne.
Ratkaisuna ei tulisi olla se että ateistiperheen/eri uskonnossa olleet lapset tekisivät jotakin sillä aikaa kun muut on esim. kirkossa tai ruokarukouksien aikana jököttäisi käytävässä korvatulpat korvissa, jotta opettaja saisi sillä verukkeella esim. rukoilla muiden lasten kanssa.
Olen sitä mieltä, että sekulaarisuus olisi Suomessa varsin hyvä ratkaisu!- j.j.j..j.jj.
ateisti1982 kirjoitti:
"Koko suomen kansa on saanut saman "aivopesun" kouluissa ja muissa kirkollisissa tilaisuuksissa.
Miten tämä "aivopesu" sitten on toiminut?"
Pitääkö tämän olla nykyaikana vielä itsestään selvyys, kun on kerran ennenkin uskontoa opetettu kouluissa, niin sitä varten tulisi vastaisuudessakin opettaa? Konservatiivisen ihmisen perusteluja!!
Koulussa tulisi luopua uskonnon opetuksesta, aamunavauksista, ruokarukoukista, uskonnollisista kevät- ja joulujuhlista, kirkossa käymisestä ja muista turhamaisista hartauksista jne.
Ratkaisuna ei tulisi olla se että ateistiperheen/eri uskonnossa olleet lapset tekisivät jotakin sillä aikaa kun muut on esim. kirkossa tai ruokarukouksien aikana jököttäisi käytävässä korvatulpat korvissa, jotta opettaja saisi sillä verukkeella esim. rukoilla muiden lasten kanssa.
Olen sitä mieltä, että sekulaarisuus olisi Suomessa varsin hyvä ratkaisu!Kunhan kyselin vaan että mitä se sellainen aivopesu on joka ei toimi. Eli suomessa ei harjoiteta aivopesua uskon suhteen.
- Mirka ...
j.j.j..j.jj. kirjoitti:
Kunhan kyselin vaan että mitä se sellainen aivopesu on joka ei toimi. Eli suomessa ei harjoiteta aivopesua uskon suhteen.
""Eli suomessa ei harjoiteta aivopesua uskon suhteen. ""
(j.j.j..j.jj.)
Yksi naurettavampia väitteitä. Suomessa aivopesu alkaa kasteesta. Vanhemmat tuputtaa uskonto sontaa totena. Koulussa tuputetaan uskonto sontaa totena. Rippikoulussa tuputetaan uskonto sontaa totena. Konfirmaatiossa suurin osa jo nuorista tuunustaakin uskonsa jumalaan.
Miten kehtaat väittää etteikö Suomessa harjoiteta aivopesua uskontojen suhteen. Uskoon tulossa on läsnä aina manipulointia ja aivopesua. Kukaan ei tule uskoon itsekseen. Uskontojen paikkakohtaisuus jo todistaa tämän. - j.j.j.j.j.
Mirka ... kirjoitti:
""Eli suomessa ei harjoiteta aivopesua uskon suhteen. ""
(j.j.j..j.jj.)
Yksi naurettavampia väitteitä. Suomessa aivopesu alkaa kasteesta. Vanhemmat tuputtaa uskonto sontaa totena. Koulussa tuputetaan uskonto sontaa totena. Rippikoulussa tuputetaan uskonto sontaa totena. Konfirmaatiossa suurin osa jo nuorista tuunustaakin uskonsa jumalaan.
Miten kehtaat väittää etteikö Suomessa harjoiteta aivopesua uskontojen suhteen. Uskoon tulossa on läsnä aina manipulointia ja aivopesua. Kukaan ei tule uskoon itsekseen. Uskontojen paikkakohtaisuus jo todistaa tämän.Aika heikoilla kantimilla on tietämyksesi.
Tiedätkö oikeastaan mitä edes aivopesu tarkoittaa? Ota selvää termeistä ennenkuin viljelet niitä.
Voisinhan minäkin väittää että sinut on aivopesty ateistiksi. - Mirka ...
j.j.j.j.j. kirjoitti:
Aika heikoilla kantimilla on tietämyksesi.
Tiedätkö oikeastaan mitä edes aivopesu tarkoittaa? Ota selvää termeistä ennenkuin viljelet niitä.
Voisinhan minäkin väittää että sinut on aivopesty ateistiksi.Henkinen kontrolli
Kulttien harjoittama henkinen kontrolli on hienovaraisempi järjestelmä. Uhrin persoonallisuus pyritään korvaamaan uudella, ryhmän mielen mukaisella identiteetillä, mutta fyysisen pakotuksen sijasta käytetään hypnoosin ja ryhmädynamiikan keinoja. Uhri pitää manipuloijia ystävinään, joten hän ei osaa varautua. Manipuloijat ohjaavat uhrin valintoja haluamaansa suuntaan, mutta uhri on tietämätön prosessista.
Henkisen kontrollin elementit
Henkinen kontrolli sisältää neljä elementtiä, jotka vaikuttavat toisiinsa. Jos esimerkiksi ihmisen käytös muuttuu, muuttuvat myös hänen tunteensa ja ajattelunsa, koska ihminen pyrkii välttämään tekojensa ja ajatustensa välistä ristiriitaa. Tämän kognitiivisen dissonanssin teorian muotoili psykologi Leon Festinger.
Käytöksen valvonta
Uhrin täytyy pukeutua, syödä, työskennellä, jne. kuten ryhmä haluaa.
Ajattelun valvonta
Uhrin täytyy oppia yhteisön oppirakennelma ja vaimentaa epäilynsä kulttia kohtaan. ”Syntistä” mieltä hallitaan ajattelun pysäyttämistekniikoilla.
Tunteiden valvonta
Syyllistämällä ja pelottelulla uhri saadaan pitämään kultin kannalta kielteiset ajatukset kurissa. Uhria voidaan myös estää jättämästä ryhmää kertomalla, ettei sen ulkopuolella ole toivoa pelastuksesta.
Informaation valvonta
Kultin kannalta haitallista tietoa ei kerrota jäsenille. Kultti jakaa tiedon ulkomaailmasta omien julkaisujensa kautta.
Henkisen kontrollin 3 vaihetta
Sulattaminen
Uhrin ”vanha minä” nujerretaan heikentämällä hänen puolustuskykynsä esimerkiksi valvottamalla tai syöttämällä hänelle jatkuvasti tunteisiin vaikuttavaa materiaalia. Lopulta uhri antaa periksi ja sopeutuu oppeihin.
Muuttaminen
Uhrille syötetään uusi käsitys itsestä, ja uusi tapa ajatella, tuntea ja käyttäytyä. Sulattamisvaiheen tekniikat ovat edelleen käytössä. Ulkopuolisesta maailmasta annetaan huono kuva, kultin yhteisöä väitetään paremmaksi paikaksi. Kultin oppeja paljastetaan sitä mukaa, mitä uhri niitä hyväksyy. Kielteisesti suhtautuvia saatetaan erottaa kultista.
Uudelleen jäädyttäminen
”Uusi minä” vakiinnutetaan. Entisen elämän hyviä puolia vähätellään. Mikäli vanhat kiinnostuksen kohteet ja erityistaidot ovat kultin kannalta haitallisia, ne hylätään. Ryhmä on uhrin uusi perhe. Jäsen saattaa joutua luovuttamaan omaisuutensa kultille, jolloin pois lähteminen on sekä psyykkisesti että taloudellisesti vaikeaa. - ah ihana kakka
Mirka ... kirjoitti:
Henkinen kontrolli
Kulttien harjoittama henkinen kontrolli on hienovaraisempi järjestelmä. Uhrin persoonallisuus pyritään korvaamaan uudella, ryhmän mielen mukaisella identiteetillä, mutta fyysisen pakotuksen sijasta käytetään hypnoosin ja ryhmädynamiikan keinoja. Uhri pitää manipuloijia ystävinään, joten hän ei osaa varautua. Manipuloijat ohjaavat uhrin valintoja haluamaansa suuntaan, mutta uhri on tietämätön prosessista.
Henkinen kontrolli sisältää neljä elementtiä, jotka vaikuttavat toisiinsa. Jos esimerkiksi ihmisen käytös muuttuu, muuttuvat myös hänen tunteensa ja ajattelunsa, koska ihminen pyrkii välttämään tekojensa ja ajatustensa välistä ristiriitaa. Tämän kognitiivisen dissonanssin teorian muotoili psykologi Leon Festinger.
Käytöksen valvonta
Ajattelun valvonta
Uhrin täytyy oppia yhteisön oppirakennelma ja vaimentaa epäilynsä kulttia kohtaan. ”Syntistä” mieltä hallitaan ajattelun pysäyttämistekniikoilla.
Tunteiden valvonta
Syyllistämällä ja pelottelulla uhri saadaan pitämään kultin kannalta kielteiset ajatukset kurissa. Uhria voidaan myös estää jättämästä ryhmää kertomalla, ettei sen ulkopuolella ole toivoa pelastuksesta.
Informaation valvonta
Kultin kannalta haitallista tietoa ei kerrota jäsenille. Kultti jakaa tiedon ulkomaailmasta omien julkaisujensa kautta.
Sulattaminen
Uhrin ”vanha minä” nujerretaan heikentämällä hänen puolustuskykynsä esimerkiksi valvottamalla tai syöttämällä hänelle jatkuvasti tunteisiin vaikuttavaa materiaalia. Lopulta uhri antaa periksi ja sopeutuu oppeihin.
Muuttaminen
Uhrille syötetään uusi käsitys itsestä, ja uusi tapa ajatella, tuntea ja käyttäytyä. Sulattamisvaiheen tekniikat ovat edelleen käytössä. Ulkopuolisesta maailmasta annetaan huono kuva, kultin yhteisöä väitetään paremmaksi paikaksi. Kultin oppeja paljastetaan sitä mukaa, mitä uhri niitä hyväksyy. Kielteisesti suhtautuvia saatetaan erottaa kultista.
Uudelleen jäädyttäminen
”Uusi minä” vakiinnutetaan. Entisen elämän hyviä puolia vähätellään. Mikäli vanhat kiinnostuksen kohteet ja erityistaidot ovat kultin kannalta haitallisia, ne hylätään. Ryhmä on uhrin uusi perhe. Jäsen saattaa joutua luovuttamaan omaisuutensa kultille, jolloin pois lähteminen on sekä psyykkisesti että taloudellisesti vaikeaa.itse käyttää noita, sillä se voisi tehota paremmin siihen, että saat uskovaiset ateisteiksi. Tämä valitsemasi tie näyttää olevan aika kehno.
- j.j.j.j.j.j.
Mirka ... kirjoitti:
Henkinen kontrolli
Käytöksen valvonta
Ajattelun valvonta
Tunteiden valvonta
Informaation valvonta
Sulattaminen
Muuttaminen
Uudelleen jäädyttäminen
”Uusi minä” vakiinnutetaan. Entisen elämän hyviä puolia vähätellään. Mikäli vanhat kiinnostuksen kohteet ja erityistaidot ovat kultin kannalta haitallisia, ne hylätään. Ryhmä on uhrin uusi perhe. Jäsen saattaa joutua luovuttamaan omaisuutensa kultille, jolloin pois lähteminen on sekä psyykkisesti että taloudellisesti vaikeaa.Ahaa... sinä siis vastustat kultteja ja lahkoja. Niin minäkin.
Eräs lahko amerikassa luuli että milleniumina siis 1.1.2000 heidät tullaan hakemaan pois maan päältä ja siinä innossaan he tekivät itsemurhan.
Olisit aikaisemmin sanonut että viestisi koskevat lahkoja ja kultteja. Moni täällä on luullut että ev.lut. kirkko ja kristityt on sinun kohteesi.
Hyvä "vaatimattomuus"
Miksi et ota vakavissasi huomioon sitä mahdollisuutta, että olemme ihan tyytyväisiä tilanteeseen? Älyni suhteen tyydyn siihen mikä se on ja Jumalan suhteen en voi uskomalla hävitä.
WCS: Jumalaa ei ole. Uskoin. Minulle käy kuten muillekin. Hups.
BCS: Jumala on. Uskoin. Jee.
Kiitos huolenpidostasi kuitenkin. Siunausta.
Maria S. - pappi- vreya
WCS: Jumalaa ei ole. Uskoin ja _vähäjärkisyyteni_ansiosta_ elämäni_oli_ilon_ja _toivon_sävyttämä_. Nyt minulle käy kuten muillekin. Huppista.
- tutkailija_
Kuolemanjälkeisestä elämästä ja "hyvästä" elämästä:
Jos jumalaa ei ole, niin olenpahan elänyt hyvää elämää. Jee.
Jos jumala on, niin hän on varmasti niin hyvä, että ottaa huomioon hyvin eletyn elämäni, lähimmäisen rakkauden käytännössä jne ja pääsen taivaaseen. Jee.
Tästä elämästä:
Jos jumalaa ei ole, niin kaikki uskonnot ovat pelkkää valhetta ja kirkko on maanpäällisin suurin huijaus.
Jos jumala on, niin sitten on, en itse tarvitse sitä mihinkään.
P.S. Maria S., tuolla logiikallasi voi perustella uskoa mihin tahansa uskonnolliseen asiaan. - ...
"WCS: Jumalaa ei ole. Uskoin. Minulle käy kuten muillekin. Hups. "
olit tukemassa homo- ja naisvastaista järjestöä. - ...
"WCS: Jumalaa ei ole. Uskoin. Minulle käy kuten muillekin. Hups. "
"Maria S. - pappi "
elätit itsesi kusettamalla ihmisiä - logiikka1
ja raskaasti, sillä jos jokin jumala olisi oikeasti olemassa, hän saattaisi rangaista sinua kostoksi, koska olet arvostelukyvyttömästi uskonut raamatun jumalaan.
Johtuuko aivopesusta, ymmärryksen puuttesta vai mistä, ettet huomaa rajatonta vaihtoehtojen määrää jumalissa ja samoin rajattomia mahdollisuuksia hänen palkitsemis- ja rangaistussäännöissään?
Et voi todistaa, ettei oikea jumala ota taivaaseen vain niitä, jotka tajuavat, ettei Jeesus ollut jumala eikä herännyt kuolleista.
Todisteena jumalasta ja hänen aikeistaan uskosi on yhtä tyhjän kanssa.
Käsitätkö sen? logiikka1 kirjoitti:
ja raskaasti, sillä jos jokin jumala olisi oikeasti olemassa, hän saattaisi rangaista sinua kostoksi, koska olet arvostelukyvyttömästi uskonut raamatun jumalaan.
Johtuuko aivopesusta, ymmärryksen puuttesta vai mistä, ettet huomaa rajatonta vaihtoehtojen määrää jumalissa ja samoin rajattomia mahdollisuuksia hänen palkitsemis- ja rangaistussäännöissään?
Et voi todistaa, ettei oikea jumala ota taivaaseen vain niitä, jotka tajuavat, ettei Jeesus ollut jumala eikä herännyt kuolleista.
Todisteena jumalasta ja hänen aikeistaan uskosi on yhtä tyhjän kanssa.
Käsitätkö sen?Pienellä kirjoitettuna varmaan on näin - suomalaisillakin lukematon määrä asioita, joihin turvautuu. Ja se, johon turvaudut, on sinun jumalasi - joko isolla tai pienellä kirjoitettuna.
Isolla kirjoitettuna asia on toinen. Jumala ei ole valintatalo, josta mieleisensä voisi fiiliksensä tai mieltymyksensä mukaan käydä poimimassa. Myös eri uskonnot etsivät ja kysyvät samaa Jumalaa, eri tavoin ja eri teitä vain. Näin uskon, en todista.
Seppo L, pappikuunteleva_kirkko kirjoitti:
Pienellä kirjoitettuna varmaan on näin - suomalaisillakin lukematon määrä asioita, joihin turvautuu. Ja se, johon turvaudut, on sinun jumalasi - joko isolla tai pienellä kirjoitettuna.
Isolla kirjoitettuna asia on toinen. Jumala ei ole valintatalo, josta mieleisensä voisi fiiliksensä tai mieltymyksensä mukaan käydä poimimassa. Myös eri uskonnot etsivät ja kysyvät samaa Jumalaa, eri tavoin ja eri teitä vain. Näin uskon, en todista.
Seppo L, pappiMä luulin ihan konservatiivien pappien hyljänneen tälläisen kokeilun, mutta eipä ollutkaan....Vai onko oikea termi sitten perinteinen?
mave kirjoitti:
Mä luulin ihan konservatiivien pappien hyljänneen tälläisen kokeilun, mutta eipä ollutkaan....Vai onko oikea termi sitten perinteinen?
yhtään mitään säilyketeollisuuspappien kokeiluista, ovathan voineet hyljätäkin vaikka mitä. Hiihdossakin on jo siirrytty perinteisestä myös vapaaseen tyyliin. Maailma muuttuu, eskoseni... :)
Seppo L, pappi
- Mirka ...
Ei järjen hiventäkää näissä uskovaisten kirjoituksissa.
Olen ehdottomasti sitä mieltä että uskonnot pitäisi kriminalisoida. - Mirka ...
Usko yliluonnolliseen peräisin lapsuudesta
Yliluonnollisia uskomuksia voidaan parhaiten selittää yksilön taipumuksella nojautua lapsuudenaikaisiin, eritytymättömiin käsityksiin maailmasta. Näissä käsityksissä menevät elottomien, elollisten ja psyykkisten asioiden ydinominaisuudet sekaisin. Aikuisilla ydintiedon sekaannukset voivat toimia tieteellisen ja muun koulutiedon rinnalla.
Nojautuminen lapsuudenaikaisiin ja tiedostamattomiin käsityksiin maailmasta liittyy yksilön taipumukseen ajatella intuitiivisesti eli tiedostamattomasti. Näihin tuloksiin on päädytty dosentti Marjaana Lindemanin johtamassa tutkimuksessa "Taikauskon vetovoima", joka on tehty Suomen Akatemian rahoituksella.
Tutkimuksen mukaan uskomukset, joita on nimitetty joko taikauskoksi, paranormaaliksi, yliluonnolliseksi tai maagiseksi, ovat kaikki yksi ja sama asia. "Jos uskoo yhteen yliluonnolliseen ilmiöön, uskoo yleensä muihinkin yliluonnollisiin ilmiöihin. Voidaan siis puhua yleisestä taipumuksesta uskoa näihin. Taipumus paranormaaleihin uskomuksiin on myös uskomuslääkinnän eli vaihtoehtolääkinnän voimakkain selittäjä", toteaa dosentti Lindeman.
Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa oli mukana 3240 eri koulutustasojen opiskelijaa ympäri Suomea. Jatkotutkimuksiin osallistui noin 500 opiskelijaa, joille tehtiin myös kokeellisia tutkimuksia. Tutkimuksessa kysyttiin heidän uskomuksiaan muun muassa noidista, telepatiasta, horoskoopeista, Jumalasta ja aaveista. Tämän lisäksi koehenkilöiden persoonallisuutta, arvoja, tietorakenteita ja tiedonkäsittelytapoja tutkittiin psykologisilla arviointimenetelmillä.
Tulosten mukaan yliopisto-opiskelijoilla on vain vähän yliluonnollisia uskomuksia, vähemmän kuin alemman asteen koulutuksen opiskelijoilla. Jos yliopisto-opiskelijoilla on yliluonnollisia uskomuksia, koulutustaso ei vähennä niitä. Persoonallisuus, tunne-elämän tekijät, selittämisen ja hallinnan tarve, sukupuoli, arvomaailma, älykkyys tai analyyttinen ajattelu eivät juuri ole yhteydessä yliluonnollisiin uskomuksiin.
Lindeman kysyy: "Löytyykö tieteen historiasta esimerkkiä, jossa taikausko olisi osoittautunut todeksi tai yliluonnollinen tieteelliseksi? Ei löydy. Uusi tieto ei koskaan ole vienyt meitä lähemmäs yliluonnollista vaan aina poispäin siitä."
Lisätietoja antaa dosentti Marjaana Lindeman, Helsingin yliopiston psykologian laitos, sp. [email protected]
Suomen Akatemian viestintä
tiedottaja Leena Vähäkylä
http://www.etsixpertti.fi/publicIndex.asp?page=10&fromPage=public&lang=1&PRID=4737- hy
Kumpi sinä noista nimimerkin Mirka ... haltijoista olet?
- j.j.j.j.j.j..jj.
"Tutkimuksen mukaan uskomukset, joita on nimitetty joko taikauskoksi, paranormaaliksi, yliluonnolliseksi tai maagiseksi, ovat kaikki yksi ja sama asia."
Tutkimuksessa ei siis ollut mukana Kristinuskoa.
Tutkimus käsitteli näitä neljää kategoriaa:
1. Taikausko
2. Paranormaalit asiat
3. Yliluonnolliset asiat
4. Maagisuus
Kristinusko ei kuulu mihinkään noista kuten kaikki sivistyneet ihmiset sen jo tietävätkin.
Mirka nyt vaan haluaa sekoittaa asioita ja käsitteitä. Ei kovin järkevää... j.j.j.j.j.j..jj. kirjoitti:
"Tutkimuksen mukaan uskomukset, joita on nimitetty joko taikauskoksi, paranormaaliksi, yliluonnolliseksi tai maagiseksi, ovat kaikki yksi ja sama asia."
Tutkimuksessa ei siis ollut mukana Kristinuskoa.
Tutkimus käsitteli näitä neljää kategoriaa:
1. Taikausko
2. Paranormaalit asiat
3. Yliluonnolliset asiat
4. Maagisuus
Kristinusko ei kuulu mihinkään noista kuten kaikki sivistyneet ihmiset sen jo tietävätkin.
Mirka nyt vaan haluaa sekoittaa asioita ja käsitteitä. Ei kovin järkevää...Kristinuskoon sisältyy kaikki nuo mainitsemasi kohdat 1-4.
- j.j.j.j..j.
ateisti1982 kirjoitti:
Kristinuskoon sisältyy kaikki nuo mainitsemasi kohdat 1-4.
Ehkä yleissivistyksesi on alhaisella tasolla.
- jhkhkkhkhkh
j.j.j.j..j. kirjoitti:
Ehkä yleissivistyksesi on alhaisella tasolla.
Uskotko jumalaan?(yliluonnollinen)
Uskotko rukouksen voimaan?(maagisuus, taikausko, yliluonnollinen)
Teetkö koskaan ristinmerkkiä?(taikausko)
Uskotko Jeesuksen tehneen ihmeitä?(yliluonnollinen, maagisuus)
Uskotko henkiin, demoneihin, enkeleihin?(paranormaali, yliluonnollinen)
Kuolemanjälkeiseen elämään?(yliluonnollinen)
Uskotko Jeesuksen heränneen kuolleista?(yliluonnollinen, paranormaali) - häirikköuskis
jhkhkkhkhkh kirjoitti:
Uskotko Jeesuksen heränneen kuolleista?(yliluonnollinen, paranormaali)oman uskonsa sisällöstä.
Ei kai siinä mitään luonnollistakaan ole.
Vai asuuko sen Jeesus viereisessä yksiössä ja käy iltaisin Siwassa .
"Sivistyneet ihmiset" . Lukeudutko jjj mahdollisesti mielestäsi sellaisiin....
jos et edes tiedä , mitä yliluonnollinen tarkoittaa.
Hieman iho-oireilen puolestasi. - j.j.j.j.j.j.j.
häirikköuskis kirjoitti:
oman uskonsa sisällöstä.
Ei kai siinä mitään luonnollistakaan ole.
Vai asuuko sen Jeesus viereisessä yksiössä ja käy iltaisin Siwassa .
"Sivistyneet ihmiset" . Lukeudutko jjj mahdollisesti mielestäsi sellaisiin....
jos et edes tiedä , mitä yliluonnollinen tarkoittaa.
Hieman iho-oireilen puolestasi.Käytä iho-oireisiin kosteusvoidetta. Talvi on kuivaa aikaa.
- häirikköuskis
j.j.j.j.j.j.j. kirjoitti:
Käytä iho-oireisiin kosteusvoidetta. Talvi on kuivaa aikaa.
no jospa nyt vaan hyväksyn sinut sellaisena kuin olet . Olenhan väittänyt olevani suvaitsevainen .
Mutta.... opiskelu voisi avartaa kummasti . Saattaa oppia sanojen merkityksenkin .
Jos osaa lukea .
Toivoo ilkiömäinen - j.j.j.j.j.j.j.
häirikköuskis kirjoitti:
no jospa nyt vaan hyväksyn sinut sellaisena kuin olet . Olenhan väittänyt olevani suvaitsevainen .
Mutta.... opiskelu voisi avartaa kummasti . Saattaa oppia sanojen merkityksenkin .
Jos osaa lukea .
Toivoo ilkiömäinenYes elikkäs jees! Suosittelen opiskelua. Siitä on ollut minullekin hyötyä. Tietenkin opiskelu ilman lukutaitoa tulee olemaan hankalaa. :)
- häirikköuskis
Yes elikkäs jees! Suosittelen opiskelua. Siitä on ollut minullekin hyötyä. Tietenkin opiskelu ilman lukutaitoa tulee olemaan hankalaa. :)
kun huomataan tiedoissa aukkoja .
Vika ei aina ole lukutaidossa , vaan erilaisina ihmisinä tulkitsemme asioita eri tavalla .
Ja sehän on vain hieno asia , että olemme erilaisia .
Se taas , että halventaa toisin ajattelevia ihmisiä , ei ole hieno asia kenellekään . Minusta harkittu ateismi on yhtä hieno asia kuin harkittu kristillisyyskin .
Joulumieltä kaikille!! - j.j.j..j.j.
häirikköuskis kirjoitti:
kun huomataan tiedoissa aukkoja .
Vika ei aina ole lukutaidossa , vaan erilaisina ihmisinä tulkitsemme asioita eri tavalla .
Ja sehän on vain hieno asia , että olemme erilaisia .
Se taas , että halventaa toisin ajattelevia ihmisiä , ei ole hieno asia kenellekään . Minusta harkittu ateismi on yhtä hieno asia kuin harkittu kristillisyyskin .
Joulumieltä kaikille!!Olet oikeassa. Ei ole koskaan liian myöhäistä opiskella. Joe ei koulussa niin ainakin omassa elämässään ja löytää ihmisistä ja maailmasta uusia piirteitä. Ja aina parempi jos kohdistaa katseensa niihin hyviin piirteisiin mutta eihän se aina onnistu, tiedän kokemuksesta :)
Kun osaa nauttia hyvistä hetkistä niin niitä haluaa lisää. Kun saa hyvää osakseen saattaa myös jakaa sitä ympärilleen. Tuota taitoa minunkin pitäisi kehittää itsessäni.
Hyvää Joulumieltä. jhkhkkhkhkh kirjoitti:
Uskotko Jeesuksen heränneen kuolleista?(yliluonnollinen, paranormaali)Mä uskon siihen että sä olet paranormaali ja taikauskoinen, joka et ole saanut koskaan omia aivoja...niiden tilalla on vain sahanpurua!!
Yes elikkäs jees! Suosittelen opiskelua. Siitä on ollut minullekin hyötyä. Tietenkin opiskelu ilman lukutaitoa tulee olemaan hankalaa. :)
Sanoisin, että nykyisin ilman laskutaitoa taitaa olla opiskelu paljon ongelmallisempi.
Ei ole pitkät ajat, kun wanabe-mamut huutelivat kaikkien ihmisten olevan samanlaisia ja kaikkien lähteneen afrikasta. Periaatteessa joo, mut kaikkiin muihin ihmisiin, paitsi afrikkalaisiin on sekaantunut Neandertalinihminen. Tämä ei ole pelkästään teoreettinen jalanjälki ihmisissä, mutta pari vuotta sitten uskottiin nyky-ihmisen ja neandertalin pysyneen erillään. Geenitutkimuksella saatiin varmistus asialle, että kylläpäs sitä risteytystä tapahtuikin. Siinä sitten tiede korjasi itse itseään. Silti sitä uskottiin kaikkien ihmisten olevan samoista aineksista tehtyjä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Neandertalinihminen
Näin ne asiat muutuvat, mutta jotkut asiat pitää vain ottaa totena, kunnes nekin todetaan vääräksi. Mitä enemmän lukee, mitä vanhemmaksi tulee, niin sitä enemmän ymmärtää, ettei ihminen oikeasti tiedä mitään historiasta. Historian kautta ihminen kuitenkin yrittää ymmärtää asioita. Tämän päivän tieto on huomisen uskomus. Ainoa ero tuossa tiede-uskovissa ja uskontoihin uskovissa on se, että tieteilijät joutuvat jatkuvasti muuttamaan uskoaan uusien tietojen valossa. Uskovaisistakin osa tekee sitä, mut sitten ne onkin rusinapullia.
Onhan se kieltämättä niinkin, että jos pitää raamattua Jumalan inspirioimana kirjana ja sitten alkaa sitä vesittämään tieteen tutkimusten perusteella, niin mitä siitä sitten voi enää pitää paikkansa pitävänä "faktana". Rusinat ei ymmärrä sitä, että jos myytitetään niitä tarinoita tai aletaan vetämään niitä tarinoita kokonaisuudessa tulkittaviin asioihin, niin siinä oli sitten toi usko. Siinä ei jää jäljelle kuin uskovainen oma käsitys haluamastaan Jumalasta ja mitä sitten tekee yhteisellä kirkolla, jos ei ole yhteistä uskontoa?
Perustellaan kirkon olemassaoloa hyväntekeväisyydellä. Miksi ei karsita työntekijöitä..tai miksi ei lopeta koko hommaa ja koroteta sillä kirkollisveron hinnalla kaikkien suomalaisten veroa ja annetaan ne rahat sossun/uuden puulaakin kautta. Miljardi on kuitenkin iso summa ja sillä auttaisi montaaa ihmisistä....Päiväkerhoista höpistään, että kun sellainenkin on, mutta niistäkin kunnat maksavat ja miksei voi kunta järjestää niitä, että uskonnottomat ja muiden uskontojen lapset pääsee kätevästi sellaiseen.
Miksi pitää tukea yhtä uskomusta, jos kerran sekään ei ole mikään yhtenäinen. Kuinka paljon pelkästään suomessa on näitä kristinuskonlahkoja? ..Pannaan ne puurot ja vellit samaan astiaan ja jaetaan ne puolueettomien instanssien kautta, kuten kuntien.
Tämähän meni kätevästi....Einsteinista puurokattilaan ja sopivasti näin joulun kunniaksi. Juutalainen ja joulu yhdistettynä, niin han...uristahan se on.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692703
- 632634
- 681782
- 241617
- 201540
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91470- 151382
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197- 291131