Lunta kivijalkaan eritys

pyymies

Vanhan kansatapa oli laittaa lunta kivijalkaan ja näiin eristää taloa, mutta asiasta ollaan
puolta ja vastaan, miten itse toimit talvella, eli kolaatko lunta taloon ympäri kivijalkaan vai et?
Luulisin että ei siitä haittaakaan ole, mutta onko siitä varsinaisesti hyötyä tänäpäivänä?

13

2836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Omakotiasuja"

      että se lumi eristää kivijalkaa eikä siitä tuskin vahikoakaan ole jos ei sitten sulaessaan imeydy betoniin.
      Itse laitoin sokkeliin ulkopuolelle styrox levyt kallioon saakka ja päälystin rappauksella johon roiskin sepeliä.
      Liimasi styroksit tiivite-vaahdolla kiinni betoniin ja pääsin ainakin kylmistä lattioista eroon kerralla.

      • > ... laitoin sokkeliin ulkopuolelle styrox levyt kallioon saakka

        tuo on erittäin järkevää varsinkin jos muutenkin joutuu kaivelemaan vaikkapa salaojia

        lienette huomanneet kerätä täyttömaan sekaan elektroniikka- ym laitteiden pakkauksien styroxit ... siis varsinaisten styroxlevyjen lisäksi


      • lelukuski
        as77 kirjoitti:

        > ... laitoin sokkeliin ulkopuolelle styrox levyt kallioon saakka

        tuo on erittäin järkevää varsinkin jos muutenkin joutuu kaivelemaan vaikkapa salaojia

        lienette huomanneet kerätä täyttömaan sekaan elektroniikka- ym laitteiden pakkauksien styroxit ... siis varsinaisten styroxlevyjen lisäksi

        laittakaa maan alle vaan finn-foamia.styrox vettyy jos salaojat ei pelaa tai levyn kaato ei ole talosta poispäin.finnfoamin eristävyys myö moninkertainen .vettyneitä levyjä tulee vähän väliä vastaan kun kaivetaan talon vieressä märkiä styrox levyjä eli rikkinäisiä sellaisia.korjataan jäätyneitä vesijohtoja.korjataan salaojia,taimuuten kaatoja talosta pois päin.ja muka styrox ei vety.


      • k.kuski
        lelukuski kirjoitti:

        laittakaa maan alle vaan finn-foamia.styrox vettyy jos salaojat ei pelaa tai levyn kaato ei ole talosta poispäin.finnfoamin eristävyys myö moninkertainen .vettyneitä levyjä tulee vähän väliä vastaan kun kaivetaan talon vieressä märkiä styrox levyjä eli rikkinäisiä sellaisia.korjataan jäätyneitä vesijohtoja.korjataan salaojia,taimuuten kaatoja talosta pois päin.ja muka styrox ei vety.

        uretaanilevy on kans hyvä.näissä EI SAA SÄÄSTÄÄ.


    • Perax2

      Itse kasaan lunta seinien viereen, ja on siitä ainakin se hyöty ahtaalla tontilla, että lähiinä sokkelin lämpövuoto sulattaa tai haiduttaa lunta melko tehokkaasti, Eli viikon kuluttua on seinän vieressä ontto kinos, jonka voi sohaista umpeen, ja taas siihen sopii mukavasti lunta.

    • ei tarvetta

      En näe ainakaan omassa talossanin siihen mitään syytä tai ylipäätään mitään hyötyä. Vanhoissa harkanapesissä se voi olla tarpeen ettei varpaat palellu sisällä.

      En halua seinustoille yhtään ylimääräistä sulamisvettä, enkä halua kolata muuta pihaa puhtaaksi ja jäädyttää pihaa syvemmälle. Minusta lumen eristävyys tulee paremmin hyödyksi pihamaalla.

      • Kivijalka

        vanhassa talossa lunta vaan kivijalkaan niin paljon kun jaksaa työntää auttaa varmasti halpa luonnon eriste .


    • Lumetusta

      Olen tehnyt tuon lumella lisäeristyksen talooni joka talvi ja taloni on rakennettu 1976 ja aika heppoiset eristeet. Ilman lumetusta lattiat ovat tosi kylmiä ja nurkissa ja seinän ja lattian rajapinnassa on lämpötila yleensä 10-15 astetta. Lopputalvella olen sitten ennen lumen sulamista lapioinut tuon lumen pois ja näin sulaminen ei ole aiheuttanut kosteusvaurioita.

    • 14+6

      Tässä mietin itsekin samaa, mutta epäilyttää kasata lunta ulkovuoraukseen asti. Jos ilmarako peittyy niin ulkovuorauksen tuuletus heikentyy.

      Mitä mielipiteitä tästä ?

      • Goca kola mies

        Naaapurin isäntä innustu valltavasti kun oli kolannut lumet kivijalkaan ja mökki lämpeni tuntuvasti .Jatkoi kolaamaista katon harjaan asti jatkoi savupiippuun asti ja viimeiset lumen riippeeet meni piipusta alas ja sammutti piisistä tulet .


      • Pohjois tuuli
        Goca kola mies kirjoitti:

        Naaapurin isäntä innustu valltavasti kun oli kolannut lumet kivijalkaan ja mökki lämpeni tuntuvasti .Jatkoi kolaamaista katon harjaan asti jatkoi savupiippuun asti ja viimeiset lumen riippeeet meni piipusta alas ja sammutti piisistä tulet .

        Jos mökissä vetää niin että huuliharppu soi itekseen lattialla ole huoleti.


      • pyymies

        Tuskin talvella on haittaa.-..


      • Hyvää Joulua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1412
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      109
      1150
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1013
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe