F.E.A.R ja muut kauhupelit

kauhuilija

Itse tilasin juuri Dead Spacen ja F.E.A.R 2:n. Kauhupeleistä kovasti pidän ja päätin nuo kokeiluttaa. Ensimmäistä fearia en saanut tilattua, mutta ehkä parempi niin, koska kakkosen sanotaan olevan kehnompi, niin tämä voi olla parempi ensikokemuksena minulle, eikä ole mikään pettymys kun ykköstä en ole pelannut.

KOKEMUKSENI
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kaipaisin realistisia mielipiteita noista peleistä. Olen kahlannut läpi Resident Evilit (1,2,3,CV,4 ja 5), sekä Silent Hillit (1,2,3,4,origins,homecoming). Kauhu on siis tuttua ainesta.

Noissa ressuissa olen aina säikähdellyt ikkunoiden läpi hyppiviä örmyjä jne, mutta tunnelma ei ole juuri ollut pelottava, vain joskus (Esim. kolmosessa kun nemesis juoksee perseessä kiinni). Juonikin on ollut ihan välttävä, ellei joskus mielestäni hyväkin (2 ja veronica). Tosin nuo viimeisimmät ressut. Ei luoja mitä kuraa. Toimintapeleinä mainioita, ellei jopa upeita. Mutta kauhupeleinä? Eivät aiempiin verrattuna juuri mitään.

Silent hillien tunnelmista olen pitänyt aina. Nelostakin pidin yhtä hyvänä kuin muitakin, vaikka jotkut valittavatkin siitä mitä erikoisimmista syistä. Tunnelmassa ei ole ollut valittamista, joskus on olo ollut todella ahdistunut noita pelatessa. Mutta erittäin harvoin suorastaan olen "pelännyt" noita pelatessa. Tämän on ehkä ainoastaan saanut aikaiseksi silent hill 2 (pyramid head). Muutkin ovat toki osanneet jännittää, mutta eivät ole pelkoa herättäneet. Vain ahdistusta ja jännitystä. Originskaan ei ole mielestäni huono. Huomaa ettei ole aiemman tiimin tekemä, mutta silti Silent Hill. Homecomingista sama asia. Tunnelmaltaan ei niin häiritsevä kuin aiemmat neljä, ja ehkä liian toiminnallinen, mutta ei suinkaan huono peli. Lyhyt vain.

Pelit joita pelatessa oikeasti olen pelännyt: Fatal frame/Project zero 3, ja Siren Blood Curse. Tuntuu että nuo pelit ovat olleet kauhun suhteen silent hillin ja ressun yhdistettynä. Omaavat molemmat tunnelmaa ja säikytysefektejä. Ahdistavan tunnelman vuoksi minulla on oikeasti ollut hankaluuksia saada itseni pelaamaan nuo loppuun.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kertokaa nyt, että miten nuo pelit tulevat mahdollisesti minua viihdyttämään kauhun suhteen?

Fear 2 näyttäisi välillä kovastikin painottuvan räiskintään, mutta kenties omaa tunnelmallisia ja häiritseviä hetkiä? Ehkä joitakin säikähdyskohtauksia? FPS-kauhua olen erittäin vähän kokenut. Tarinaa tälle pelille olen kuullut myös kehuttavan. Ovatko luuloni tämän pelin suhteen oikeat? Ensimmäisen fearin klipit youtubessa antavat ristiriitaisen mielikuvan. Välillä näyttävät tuon pikkutytön ilmestymiset todella karmivilta, kun taas välillä turhan "isonnelluilta" ja toistuvilta.

Dead Spacea on monesti ehdoteltu viimevuosien parhaaksi kauhupeliksi. Tuntuu kuin tämä olisi avaruusasetelmalla tehty resident evil 4, mutta omaa oikeasti säikähdysefektejä ja ehkä yrittää saada aikaiseksi pientä tunnelmaakin. Vaikka useasti olen ressuissa nähnyt näitä shokkiefektejä, niin säikyn niistä siltikin useasti.

Voitte kertoa vapaamuotoisen mielipiteenne noista peleistä ja kertoa, ovatko odotukseni oikean suuntaiset. Kiitokset kaikille vastanneille etukäteen. Pelien kauhuasteikko ykkösestä kymppiin?

1

402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Horror oli ja meni

      Viestistäsi päätellen ajattelet vähän samallatavalla kuin itse.
      Vaikka olen pelien Ps3 versiot pelannut niin samat ne pelit on.
      Fear 1 (Ps3) versiona pelasin ja olihan se pelattava mutta järkyttävän vanhahtava graafisesti, säikyttihän se välillä mutta aika räiskintä painotteistahan se on. (ei pelottava) pisteet 6/10
      Fear 2 (Ps3) hyvä räiskintä ja hienot grafiikat, välillä jännä mutta ei pelottava, hyvä peli kuitenkin. 7/10
      Dead Space (Ps3), voisin verrata Alien elokuviin, osittain jännä ja säikyttävä mutta ei niinkuin ennen vanhaan esim. Silent Hill1 tai Re1 ja 2.
      Puuduttava saman toistoa pidemmän päälle pelattaessa. 8/10
      Resident Evil 5 (Ps3) räiskintää alusta loppuun, jännä mutta ei pelottava, puuduttava.
      7/10
      Hyviä pelejä kuitenkin kaikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      299
      3418
    2. 202
      2941
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2524
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      233
      1992
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1415
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1308
    9. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      167
      1289
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    Aihe