Olen ekassa harkkapaikassani ja ohjaaja ja kaikki sanovat eri asiaa. Eli kun teen aamulla alapesun asukkaalle, joka itse ei tee sitä; niin käytänkö vain vettä/ mietoa Tenan saippuaa ja vettä/ sellaista 3 1 Tena-saippuaa joka on ikäänkuin rasvan oloista, että ei tarvitse huuhdella pois?
Siis sitä kysyn, että millä se tehdään? Toinen pyytää asiakasta nousemaan ja hieroo tällä rasvasaippualla, toinen pesee pytyllä vedellä ja yksi saippualla.. Eli??
Miten tehdään alapesu
45
18207
Vastaukset
- shoitsu
Eipä kai siihen alapesuun ole yhtä oikeaa tapaa. Itse pesen vedellä yleensä silloin, kun potilas on vessanpytyllä. Vuodepotilaan alapään pesen yleensä pesuvoiteella, jota ei tarvitse huuhdella. Pidemmän päälle pesuvoide jättää mielestäni ihon semmoseksi "tahmaiseksi", johon auttaa toki suihku.
Mutta siis vesipesun kannattaja olen, jos ei ole kyseessä vuodepotilas. - oikea lääkäri
Älä usko ainakaan THL:n ohjeisiin:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9533444- Ai et oikee LÄÄKÄRI
"oikea lääkäri" kirjoittaa:"Älä usko ainakaan THL:n ohjeisiin: "
Koskas lääkärit on alkaneet potilaiden alapäitä peseskelemään???? Enpä ole vielä tähän päivään mennessä nähnyt. Lääkärit viis veisaavat mistään muusta kuin siitä omasta kaistaleestaan:luetaan paperit,määrätään lääke tai tehdään toimenpide ja that`s it.
Kerran olin tilanteessa, jossa "jalaton" potilas reuhtoi itsensä sängystä lattialle.Siinä oli siis paikalla minä ja lekuri. Mitä teki lekuri? Vastaus: ei mitään. Sain yksin alkaa painimaan potilasta takaisin sänkyyn. Että silleen.
- maalaisjärkeä hoi
...on saatavilla, asiakas kykenee liikkumaan (kerroit että nousemaan), ei kait oikeaan vesipesuun ole mitään estettä? Ne Tenan pikapesut on tarkoitettu lähinnä vuodepotilaille, että saadaan intiimipaikat puhdistettua, jos ei ole mahd. pestä "oikeasti"....
Ajattelepas itse, kumpi tuntuisi puhtaammalta ja mukavammalta??!!!! - sh...
Itse huuhtelen suihkulla ekaks pöntöllä.. sitten kun potilas nousee, putsaan vielä paremmin lämpimällä pesulapulla, jossa pesuvoidetta, esim. tena.
- voivoi...
Joo alasuihku on hyvä, edestä ja takaa. Seisomaan noustessa pyyhin loput lapulla, missä on pesuvoidetta. Lopuksi kuivataan!
Kerran näin kun työtoverini teki alapesuja mummolle, minä pitelin mummoa seisomassa ja työtoveri pyyhki... hän otti pesulappuun saippuaa, siis kunnon paksua nestesaippuaa, sanoin siinä että "eikö ole pesuvoidetta..." mutta hän sanoi että "ei tässä nyt muutakaan ole"! Mummo oli täysin dementikko eikä kommentoinut asiaa. Työtoverini oli minua paljon vanhempi ja kokeneempi, joten en siinä kehdannut alkaa neuvomaan.... voivoi.
- naukki
Aloittajalle tiedoksi että pesuvoiteella ei ole mitään tekemistä saippuan kanssa. Saippua aina kuivattaa limakalvoja eikä sitä käytetä alapesuun. Muuten sanoisin että noissa asioissa voisi ihan hyvin käyttää omaa maalaisjärkeä eikä noudattaa orjallisesti jonkun ohjaajan tai vanhemman hoitajan neuvoja.
- tilanteen mukaan
Kyl kakkapepun voi pestä saippualla, mutta ei limakalvoille! Ei kunnon liisteripaskat, jos vaippa ollu, välttis lähde millään pesuvoiteella/vedellä, varsinkaan jos alapää on kovin karvainen.
- e n t ä s
tilanteen mukaan kirjoitti:
Kyl kakkapepun voi pestä saippualla, mutta ei limakalvoille! Ei kunnon liisteripaskat, jos vaippa ollu, välttis lähde millään pesuvoiteella/vedellä, varsinkaan jos alapää on kovin karvainen.
siis miehen alapesu kuinka suoritetaan ?
- 26
e n t ä s kirjoitti:
siis miehen alapesu kuinka suoritetaan ?
Ihan saman tapaan hölmö!!!
- entäjosei
26 kirjoitti:
Ihan saman tapaan hölmö!!!
saa esinahkaa takaisin paikalleen pesun jälkeen ?
- harppulisät palkassa
entäjosei kirjoitti:
saa esinahkaa takaisin paikalleen pesun jälkeen ?
Toki se miehen vehje on herkkä, mutta normi esinahasta saa ottaa ihan reilusti kiinni ja vetää paikalleen. Ja se pitää vetää paikalleen ettei terska jää esille ja hankaa vaippaa vasten. Terska on herkkä, joten esille jättäminen tuntuu ikävältä ja ennen pitkää papalla on kädet vaipassa järjestelemässä vehkeitä parempaan jamaan. Ja seuraavaksi on pissassa housut ja sänky. Jos seurustelet vakituisesti kannattaa pyytää poikaystävää näyttämään saunareissulle miten ne vehkeet kuuluu pestä. Oli ainakin itselle paljon opettavaisempaa kuin oppitunnilla ikinä.
20 vuoden jälkeen olen oppinut tilaamaan silmäsalvaa heinäkuussa muutaman tuubin apteekista valmiiksi, kun kesätyöläisinä olevan "neitsykäiset" eivät takuulla osaa penistä pestä, osa ei pese esinahan alta ollenkaan ja sitten on kaikilla papoilla balaniitti. Opiskelijat perehdytetään pesuissa auttamisen monimutkaiseen toimenpiteeseen aina jonkun kokeneen perushoitajan parina, jotta homma opitaan oikein alusta asti. - harjoitellu
harppulisät palkassa kirjoitti:
Toki se miehen vehje on herkkä, mutta normi esinahasta saa ottaa ihan reilusti kiinni ja vetää paikalleen. Ja se pitää vetää paikalleen ettei terska jää esille ja hankaa vaippaa vasten. Terska on herkkä, joten esille jättäminen tuntuu ikävältä ja ennen pitkää papalla on kädet vaipassa järjestelemässä vehkeitä parempaan jamaan. Ja seuraavaksi on pissassa housut ja sänky. Jos seurustelet vakituisesti kannattaa pyytää poikaystävää näyttämään saunareissulle miten ne vehkeet kuuluu pestä. Oli ainakin itselle paljon opettavaisempaa kuin oppitunnilla ikinä.
20 vuoden jälkeen olen oppinut tilaamaan silmäsalvaa heinäkuussa muutaman tuubin apteekista valmiiksi, kun kesätyöläisinä olevan "neitsykäiset" eivät takuulla osaa penistä pestä, osa ei pese esinahan alta ollenkaan ja sitten on kaikilla papoilla balaniitti. Opiskelijat perehdytetään pesuissa auttamisen monimutkaiseen toimenpiteeseen aina jonkun kokeneen perushoitajan parina, jotta homma opitaan oikein alusta asti.kotona ja aina on tullut erektio kesken pesun.
- oikkeesti
harjoitellu kirjoitti:
kotona ja aina on tullut erektio kesken pesun.
on se sen verran herkkä vehje että monesti käy noin eli stondis alkaa.
- ku i n k a s
oikkeesti kirjoitti:
on se sen verran herkkä vehje että monesti käy noin eli stondis alkaa.
menetellään jos potilaalla on stondis ennen kun alapesu aloitetaan ,odotetaanko että stondis loppuu vai pestäänkö erektiossa oleva penis ?
- alapesulle
harppulisät palkassa kirjoitti:
20 vuoden jälkeen olen oppinut tilaamaan silmäsalvaa heinäkuussa muutaman tuubin apteekista valmiiksi, kun kesätyöläisinä olevan "neitsykäiset" eivät takuulla osaa penistä pestä, osa ei pese esinahan alta ollenkaan ja sitten on kaikilla papoilla balaniitti. Opiskelijat perehdytetään pesuissa auttamisen monimutkaiseen toimenpiteeseen aina jonkun kokeneen perushoitajan parina, jotta homma opitaan oikein alusta asti.harjoitelkaa kotona pesemällä ukkonne kikkeliä
- hoitaja 3v takaa
Meille on opetettu, että aamulla suihkutetaan alapää lämpimällä vedellä ja lopuksi kuivataan taputtelemalla, sillä vanhusten iho ja tietenkin intiimipaikat ovat herkkiä. Aina puhdas vaippa sitä tarvitseville tai puhtaat alushousut. Illalla iltapesuiksi riittää TENA, eikä sitä tarvitse kuivata, koska se jää suojaamaan. Näin pyrimme ehkäisemään virtsatieinfektioita. Liiallinen vesipesu ärsyttää ja kuivattaa limakalvoja.
Muistetaan pitää myös käsisuihku puhtaana pöpöistä!!
Eikä pyyhitä takaa eteenpäin ja huolehditaan puhtaat sellut joilla pyyhitään, pesut laput vain ulostepyyhkimiseen ja oma aseptiikka. Kyllä näillä pitäisi hyvä tulla ja mukava olo niin asukkaalle kuin itsellekkin, on tehnyt työnsä hyvin! - kiinnostusta alalle
Voiskos kysästä teiltä koulutetuilta? Mitä koulutusta vaaditaan että pääsisi vanhuksia hoitamaan.
- lähihoitaja98
Vanhuksiin suuntautunut lähihoitaja, sairaanhoitaja tai geronomi. Lähihoitajia on alalla todella paljon ja samoin vanhalla tutkintonimikkeellä valmistuneita perushoitajia.
- alaa harkinnut
Jopas jotakin, että ihan alapesuun tarvitaan tutkintonimike?!! Järki käteen ja sillä sipuli.
- oppia ikä
hoitaja pesee tuhansia peniksiä työssään.
- helppoa
jos mies vielä ympärileikattu ei tarvi esinahkan kanssa pelehtiä.
- senkunpeseevaan
eihän alapesuun mitään ohjeita tarvita.
- töihin
ei kovin vaikeaa ole latexhanskat vaan käteen
- gkgh
Kyllä minä olen havainnut hyväksi sen tenan pesuvoiteen. Siinä on aivan ihana tuoksu ja sillä kyllä saa kakankin putsattua helposti. Ja vaikka tehtäisiin pesut pytyllä, niin käytän silti tenaa, koska se putsaa hyvin ja poistaa virtsan hajun. Vanhuksilla kun tuppaa virtsankarkailua oleen. Ei se pelkkä vesi niitä hajuja poista. Itekin käytän tenaa kotona esim silloin, kun olemme mieheni kanssa olleet pedin puolella. Kyllä jokainen tietää mitä sotkua siitä tulee, kun ei käytä kortsuja. Sperman haju on niin pistävän voimakas, ettei sitä pelkällä suihkulla saa pois.
- karvattomat
potilailta pitäis ajaa karvat aina pois helpottaisi pesuja
- tietyiltä
karvoja muutes ajellaan joissain tapauksissa
- tiukkapaikka
miesten alapään rasvaukset päätyy useasti jäykistymiseen.
- aaaaaaargh
Eiköhän tätä alapäätä ole jo tarpeeksi pesty, niin että nahkat lähtee. Joten LOPETA!
- pitäisainakin
onko hoitajalla aina käsineet kädessä kun koskee potilaan sukuelimiin ?
- On.
Kyllä.
- hjdsgcch
miten vaan mutta pääasia että tekee sen raivoisasti
- äkkiä
kyllä niihin miesten värkkeihin tottuu
- klasödköa
semmosiin lutkuttimiin tottuu pian mutta kaikilla ei ole kotona heppiä minkä pesemistä harjoitella. Lihapala mikä lihapala.
- haloooo
siis mikä kysymys
- tä??????????????????
eikö sen voi tehdä samanlailla kuin itselleen ?
- pestävä
eikö sitä koulussa opeteta ?
- niiiku
ei paljo eroa selän pesemisestä
- kaikkialla
niiiku kirjoitti:
ei paljo eroa selän pesemisestä
perehdytys tulee
- heleppooo
muutaaman jälkeen rutiini
- joopjjoo
15 viestii samalta kirjoittajalta
- vuhy
on paikkoja joissa ei asiakkaan holhoojan tai vanhemman luvalla anneta käyttää pesulappuja ja tämä jos mikä on hullua. asiakkaan parastahan tässä ajatellaan.
- Opiskelia89
Hoiva-avustaja ovi myös osallistua hoitotyöhön ja se onkin kokoajan kasvava amnmatti nimike...sairaanhoitajat tekee enempi paperi yms hommia,lähärit perushoitotyötä ja hoiva-avustajat hoitotyötä ilman lääkehoidon vastuuta yms...suihkulla ja tenalla riippuu tilanteesta..aina kuivataan...
- Sairastatouhua
Ei elämä! Kyllä on opiskelijan pää pistetty ihan sekasin. Pistät oven kiinni ja teet miten itte hyväksi näet.
- Anonyymi
Niin jos olisi robotti joka pesee alapään puolestasi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559