Kilpailut ja piipun pituus

Aloittelevana metsästäjä/rata-ampujana kysyisin seuraavaa: Uusi ase (.308) on lähinnä metsästyskäyttöön suunnattu ja seuraava hankinta on äänenvaimennin.

Jos kuitenkin haluan myöhemmin osallistua jonkinlaisiin kilpa-ammuntoihin (?), olen ymmärtänyt että piipun kokonaispituudelle asetetaan jotkin rajat?

Olen etsinyt tietoa näistä huonolla menestyksellä, voisiko joku valaista sen verran että mitkä rajoitukset pätevät missäkin tilanteissa?
3519
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Tutustu SAL:n kilpailusääntöihin aseluokittain. Piipun max pituus tulee harvoin ongelmaksi varsinkaan kivääreissä, mutta suujarrujen jä äänenvaimentajien käyttäminen saattaa olla kiellettyä.

Äänestä

teknisissä säännöissä ei puhuta piipun pituudesta mitään.
Kokonaispaino max 5.5 kg
Pienin laukaisupaino 1500 g, (hirviammunta 1000 g)
Lisäksi säädöksiä etutähtäimen pituudesta, halkaisijasta , tukin säädöistä ym.
Pitäisi ehkä tilata uudemmat säännöt, mutta näilläkin olen pärjännyt kun olen seurannut ratatuomarin ohjeita.

Viime kesänäkin näin kisoissa käytettävän vaimenninta, ja se hyväksyttiin. Sitä ei mainita erikseen säännöissä.

Ai niin... puoliautomaattia, eli itselataavaa asetta ei luodikkokisoissa pääsääntöisesti saa käyttää.

Äänestä

muistaakseni aseen koko mitta täytyy olla 105cm maksimissaan ilman änkkäriä

Äänestä

Kommentoi aloitusta

.308 kirjoitti:

Aloittelevana metsästäjä/rata-ampujana kysyisin seuraavaa: Uusi ase (.308) on lähinnä metsästyskäyttöön suunnattu ja seuraava hankinta on äänenvaimennin.

Jos kuitenkin haluan myöhemmin osallistua jonkinlaisiin kilpa-ammuntoihin (?), olen ymmärtänyt että piipun kokonaispituudelle asetetaan jotkin rajat?

Olen etsinyt tietoa näistä huonolla menestyksellä, voisiko joku valaista sen verran että mitkä rajoitukset pätevät missäkin tilanteissa?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu