Jeesus otti lapsen esimerkiksi ja sanoi, että lapsen kaltaisten on taivasten valtakunta. Mitä se oikein takoittaa. Jos sen ajattelee tarkoittavan sitä, mitä se näyttäisi tarkoittavan, niin silloinhan Jeesus tarkoittaisi, että usko on aika lapsenomaista, ja että sen pitäisi ollakkin sellaista.
No nyt meillä on hienot yliopistolliset systeemit, että voidaan tutkia mitä se usko oikein on ja miten sen pitäisi toimia. Eli mihinkäs se lapsen kaltaisuus on nyt sitten hukkunut.
Eli mitä se Jeesus oikein tarkoitti sillä lapsen kaltaisuudella, ja sillä, että vain lasten kaltaisten on taivasten valtakunta.
Kuka on lapsenkaltainen
17
183
Vastaukset
Minä ymmärrän sen juuri niin, ettei uskoa tarvitsisi pureskella pieniksi palasiksi ja ymmärtää kaikkea. Puhun usein kasteessa siitä, miten me aikuiset voisimme ottaa lapset esikuviksi, miten elämää olisi hyvä elää. Aidosti ja uteliaasti, pienistä asioista iloiten. Lapset eivät juurikaan murehdi tulevista eivätkä pitkään muistele harmeja. Kun sattuu, itketään hetki ja kohta mennään taas täydellä vauhdilla kohti uutta kolhua. Kun lapsille tulee leikeissä riitaa, suututaan kovasti, mutta kohta ollaan taas parhaat kaverit eikä' kaivella vuosien ajan harkitsemattomia sanoja. Siinä olisi aikuisilla opettelemista.
Taivasten valtakunta on niiden, jotka luottavaisina ja iloiten ottavat vastaan Jumalan huolenpidon ja turvautuvat Häneen kyseenalaistamatta Hänen rakkauttaan ja tarkoitusperiään. Tämä on aikuisille vaikeaa, muttei mahdotonta. Tätä voisimme tavoitella.
pappi Sonja- nicander
Eli mihin sitten tarvitaan kaikki hienot teologiset systeemit esimerkiksi ?
- vain_ihminen
nicander kirjoitti:
Eli mihin sitten tarvitaan kaikki hienot teologiset systeemit esimerkiksi ?
Ovathan lapset luonnostaan aika uteliaita. Kaikkea pitää tutkia ja uutta oppia. Lapsi on täynnä kysymyksiä. Ehkäpä teologit ovat niitä lapsia, jotka koettavat kaivautua siihen, että miten joku asia toimii? :)
Uskonkin kohdalla, ainakin itse ajattelen, että uskonelämä on yhtä tutkimista, kyselyä, vastauksien etsimistä, uuden oppimista niin itsestä kuin Jumalasta.
Lisäksi se on turvautumista johonkin itseään suurempaan, rakkauden kohteena olemista ja lahjan vastaanottamista juuri sillä tavoin kuin vain lapsi voi lahjan ottaa vastaan. Lapsi ei kysele, että "olenko minä ansainnut tämän lahjan" tai "minä minun pitäisi tehdä että voisin saada tämän lahjan mitä minulle tarjotaan", lapsi ottaa sen ilolla vastaan. - nicander
vain_ihminen kirjoitti:
Ovathan lapset luonnostaan aika uteliaita. Kaikkea pitää tutkia ja uutta oppia. Lapsi on täynnä kysymyksiä. Ehkäpä teologit ovat niitä lapsia, jotka koettavat kaivautua siihen, että miten joku asia toimii? :)
Uskonkin kohdalla, ainakin itse ajattelen, että uskonelämä on yhtä tutkimista, kyselyä, vastauksien etsimistä, uuden oppimista niin itsestä kuin Jumalasta.
Lisäksi se on turvautumista johonkin itseään suurempaan, rakkauden kohteena olemista ja lahjan vastaanottamista juuri sillä tavoin kuin vain lapsi voi lahjan ottaa vastaan. Lapsi ei kysele, että "olenko minä ansainnut tämän lahjan" tai "minä minun pitäisi tehdä että voisin saada tämän lahjan mitä minulle tarjotaan", lapsi ottaa sen ilolla vastaan.Kun Jeesus sanoi, että lasten kaltaisten on taivasten valtakunta, niin silloinhan voisi ajatella että aikuisten kaltaisten ei taivasten valtakunta ole.
Eli minkalaista on sitten se aikuisen kaltaisuus, mikä ei taivasta omista. - tutkailija_
Aidosti ja uteliaasti kaikkea, paitsi omaa uskoa/uskontoa kohtaan? Usko on siis eristetty tältä ihmettelyltä, ja sitä ei pidä ymmärtää, kunhan vain uskoo. Näinkö?
että tieto on tie helvettiin. Lapset kun eivät vielä mitään oikein tiedä, vaan uskovat kaiken mitä sanotaan.
- bella.norva
joka nielee kaiken sen kummemmin ihmettelemättä.
- vain.ihminen
Ei lapsi ole ihmettelemättä, lapsihan kysyy usein ne vaikeimmat (ja usein osuvimmat) kysymykset... vai millaisiin lapsiin sinä olet törmännyt?
Mutta se kyrvähti myytteihin.... Joka tapauksessa meni suunnilleen näin.... Luomiskertomuksessa syötiin tietoisuuden puusta ja siinä ihminen oppi tietämään oikean ja väärän. Siitähän sitten Jumala tulistui, kun naivista tulikin narsisti. Lapsia kun miettii, niin eihän niillä ole käsitystä oikeasta tai väärästä. Sellaiset vaahtosammuttimen kokoiset saattaa vetää toista turpiin ja pitää selittää, ettei se ole oikein.
Sama se sitten on hih...uskovilla, että omat opitut käsitykset oikeasta ja väärästä pitäisi hyljätä ja luottaa vain Jumalan opettamaan oikeaan ja väärään...Lapsille vanhemmat opettaa oikean ja väärän ja jos vanhemat olisi saanet omilta vanhemmiltaan Jumalan käsityksen oikeasta ja väärästä, niin sitten se olisi mennyt sukupolvelta toiselle tai jos tulisi uskoon, niin sitten jakaisi Jumalan käsityksen oikeasta ja väärästä...Ja tälläiset teoriathan pitää teurastaa :DNiin, kun mietitään tätä palstaa, kuinka paljon kiukkua, pilkkaa ja ärtymystä on tiedon tiukkaaminen aiheuttanut. Ja kun kyse on vielä suuremmaksi osaksi sellaisesta asiasta, johon ihmisillä ei ole vastauksia.
Jos voisimmekin vaan keskittyä elämään elämäämme niin hyvin kuin mahdollista kunnioittaen sitä, että sinä uskot noin ja minä näin, olisiko elämä niin kauhean pahaa?
pappi Sonja- Kössönöm
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Niin, kun mietitään tätä palstaa, kuinka paljon kiukkua, pilkkaa ja ärtymystä on tiedon tiukkaaminen aiheuttanut. Ja kun kyse on vielä suuremmaksi osaksi sellaisesta asiasta, johon ihmisillä ei ole vastauksia.
Jos voisimmekin vaan keskittyä elämään elämäämme niin hyvin kuin mahdollista kunnioittaen sitä, että sinä uskot noin ja minä näin, olisiko elämä niin kauhean pahaa?
pappi Sonja"Niin, kun mietitään tätä palstaa, kuinka paljon kiukkua, pilkkaa ja ärtymystä on tiedon tiukkaaminen aiheuttanut. Ja kun kyse on vielä suuremmaksi osaksi sellaisesta asiasta, johon ihmisillä ei ole vastauksia."
- Minnekäs se hiippakuntadekaani kiukuissaan mahtoi häippästä? Nukkumaan, eikä ole sen jälkeen palstalla näkynyt. - jep.jepjoo
Niin, kun mietitään tätä palstaa, kuinka paljon kiukkua, pilkkaa ja ärtymystä on tiedon tiukkaaminen aiheuttanut. Ja kun kyse on vielä suuremmaksi osaksi sellaisesta asiasta, johon ihmisillä ei ole vastauksia.
pappi SonjaNo miksikäs te sitten perustitte tän foorumin.
Mennään vaan kaikki syömään tortui ja juomaan kaljoi ja kuorsataan päälle.
Tulloo mitä tulloo. Sithän tuon näkkee. kuunteleva_kirkko kirjoitti:
pappi SonjaEn minä ole suuresti kiukutellut, vaikka olenkin tehnyt pitkiä juttuja...melkein yhtä pitkiä kuin Lutherin teesit, eikä ole tullut vastausta. Minä tiedän, ettei niihin useimpiin voi vastata, mutta silti kysymyksiä esitän, että muutkin voivat ajatella asiaa ja puntaroida mielessään, että meneekö tämä nyt oikein...
Ihminen saa uskoa mihin haluaa, mutta kun alkaa saamaan siitä palkkaa ja sille uskonnolle aletaan maksamaan veronmaksajien pussissa roposia, niin silloin ei ole enää yksityinen asia, vaan julkinen.- JaakkoHerranen
mave kirjoitti:
En minä ole suuresti kiukutellut, vaikka olenkin tehnyt pitkiä juttuja...melkein yhtä pitkiä kuin Lutherin teesit, eikä ole tullut vastausta. Minä tiedän, ettei niihin useimpiin voi vastata, mutta silti kysymyksiä esitän, että muutkin voivat ajatella asiaa ja puntaroida mielessään, että meneekö tämä nyt oikein...
Ihminen saa uskoa mihin haluaa, mutta kun alkaa saamaan siitä palkkaa ja sille uskonnolle aletaan maksamaan veronmaksajien pussissa roposia, niin silloin ei ole enää yksityinen asia, vaan julkinen.Kun vertaa "lasten kaltaisten" -kohtia eri evankeliumeissa niin voi huomata erään pienen mutta ehkä olennaisen seikan.
Jeesus ei ilmeisesti sanokaan että "lapsi on suurin" vaan että "aikuinen joka nöyryy lapsen kaltaiseksi on suurin taivasten valtakunnassa".
Siis Jeesus ei ihaile lapsen lapsellisuutta vaan aikuista, joka nöyrtyy lapsen rinnalle ja asemaan.
Asia muuttuu aivan erilaiseksi kuin yleensä opetetaan ja vain siksi että luetaan pilkuntarkasti!
Saa ja pitää myös aikuimaisesti ymmärtää, mutta ei ylpeillen ja isotellen, vaan sillä mielellä että mm. tajuaa lapsenkin arvon. Ei pidä luulla oikeassaolemisen tms. olevan olennaisinta, vaan mm. sellainen suhde Jumalaan, joka vastaa tervettä lapsen ja isän suhdetta. Tajutaan ettemme osaa ja hallitse kaikkea, tarvitsemme Isän apua ja johdatusta ja että toiset ovat saman Isän lapsia, vaikka olisivatkin hiukan erilaisia tai eri mieltä.
Tällaisia "lapsia" Jumala rakastaa.
Mitä teille tulee mieleen tästä "aikuinen joka nöyrtyy lapsen kaltaiseksi" -ajatuksesta!? JaakkoHerranen kirjoitti:
Kun vertaa "lasten kaltaisten" -kohtia eri evankeliumeissa niin voi huomata erään pienen mutta ehkä olennaisen seikan.
Jeesus ei ilmeisesti sanokaan että "lapsi on suurin" vaan että "aikuinen joka nöyryy lapsen kaltaiseksi on suurin taivasten valtakunnassa".
Siis Jeesus ei ihaile lapsen lapsellisuutta vaan aikuista, joka nöyrtyy lapsen rinnalle ja asemaan.
Asia muuttuu aivan erilaiseksi kuin yleensä opetetaan ja vain siksi että luetaan pilkuntarkasti!
Saa ja pitää myös aikuimaisesti ymmärtää, mutta ei ylpeillen ja isotellen, vaan sillä mielellä että mm. tajuaa lapsenkin arvon. Ei pidä luulla oikeassaolemisen tms. olevan olennaisinta, vaan mm. sellainen suhde Jumalaan, joka vastaa tervettä lapsen ja isän suhdetta. Tajutaan ettemme osaa ja hallitse kaikkea, tarvitsemme Isän apua ja johdatusta ja että toiset ovat saman Isän lapsia, vaikka olisivatkin hiukan erilaisia tai eri mieltä.
Mitä teille tulee mieleen tästä "aikuinen joka nöyrtyy lapsen kaltaiseksi" -ajatuksesta!?Erittäin hyviä ajatuksia Jaakko :)
Enkä tarkoittanutkaan, että kyseleminen tai keskusteleminen on pahasta, ei suinkaan. Joskus luottamus voisi kuitenkin riittää, tai sen hyväksyminen, että kaikkea ei ymmärrä ja ihmiset ajattelevat eri tavoin.
pappi SonjaJaakkoHerranen kirjoitti:
Kun vertaa "lasten kaltaisten" -kohtia eri evankeliumeissa niin voi huomata erään pienen mutta ehkä olennaisen seikan.
Mitä teille tulee mieleen tästä "aikuinen joka nöyrtyy lapsen kaltaiseksi" -ajatuksesta!?Miten toi nyt loppupeleissä eroaa mun teoriasta? Vanhemmat opettaa lapsille mikä on oikein ja väärin ja Jumala opettaa ihmisille mikä on oikein ja väärin....kunnes tuli myytit.
Erittäin hyviä ajatuksia Jaakko :)
Enkä tarkoittanutkaan, että kyseleminen tai keskusteleminen on pahasta, ei suinkaan. Joskus luottamus voisi kuitenkin riittää, tai sen hyväksyminen, että kaikkea ei ymmärrä ja ihmiset ajattelevat eri tavoin.
pappi Sonjaja oletko lukenut ikinä, missään kohtaan sellaista, että olisin sanonut, ettei ihminen tiedä kaikkea? Olisin puhunut muistakin uskomisen mahdollisuuksista tai olisin kuvaillut jokaisen omaa uskoa, mitä kaikki ei aina huomaa olevan uskoa? ........Luottamus? Se pitää ensin ansaita ennen kuin sitä voi vaatia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4129046Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1883610- 202053
- 821270
- 271105
- 751090
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta661082Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss791065- 551033
- 66972