valkkari-tuholainen

Dallinger

Tämä on riistäytynyt ihan käsistä. Elikkäs minulla on reilu puolvuotias valkoinenpaimenkoira narttu. Todella virkeä tapaus. Päivittäin käydään lenkillä,treenataan ja sen lisäksi riehuu tuntu tolkulla pihalla muiden koirien kanssa. Aikamoinen hulttio tämä tyttö,mutta ei kai se haittaa. Nykyään alkaa tosin jo haitata. En pysty asumaan vuokra-asunnossani koiran kanssa kun koira on syönyt lattiamatot. Kotipaikallani koira nyt on,mutta tuhoaa yksin ollessaan kaiken mahdollisen. Muilla kokemuksia miten tämän saisi loppumaan? Kyseessä siis eroahdistus.

24

1161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama ongelma...

      täällä. Mulla on valkkarin ja samojedin sekotus (narttu), joka on täysin valkkarin näköinen. Se täyttää keväällä 2 v., eikä voi olla puoltatuntia kauempaa yksin... vaikka sille on ostettu ziljoona puruluuta. Joten, jos löydät ratkaisun ongelmaasi, niin kerro ihmeessä se mulleki!

      Ite ratkaisin ongelman viemällä koiran mutsin luokse mökille, jossa se siis nykyään budjailee ympäri vuoden. Siellä sillä on oma aitaus (se on tehty kuistin jatkeeksi), jossa se voi oleskella halutessaan.

      Ps. Kuulemani mukaan tuo eroahdistus on ihan yleinen ongelma valkkareilla.

      • 15

        liikuntahan ei poista eroahdistusta. se, että nuorikoira tuhoaa paikkoja ei välttämättä ole eroahdistusta, vaan nuoren, aktiivisen työkoirarodun tapa purkaa energiaa. Eroahdistus ei tod. ole mikään yleinen ongelma rodulla. koirasi tarvitsee aivoille työtä, jotta tuhoaminen vähenisi. Esimerkiksi pellolle tehty jälki väsyttää kovasti, samoten nenänkäyttö vaikka etsien makupaloja lumesta, piiloista tms. missä koira joutuu keskittymään ja käyttämään vaistojansa...

        puruluut ja luut eivät ole mitään tekemistä, jossa joutuisi käyttämään nuppia, ainoastaan hampaita....aktiivinen käyttökoirarotu, tarvitsee aktivointia, siis aivoille ja vieteille työtä..


      • Dallinger
        15 kirjoitti:

        liikuntahan ei poista eroahdistusta. se, että nuorikoira tuhoaa paikkoja ei välttämättä ole eroahdistusta, vaan nuoren, aktiivisen työkoirarodun tapa purkaa energiaa. Eroahdistus ei tod. ole mikään yleinen ongelma rodulla. koirasi tarvitsee aivoille työtä, jotta tuhoaminen vähenisi. Esimerkiksi pellolle tehty jälki väsyttää kovasti, samoten nenänkäyttö vaikka etsien makupaloja lumesta, piiloista tms. missä koira joutuu keskittymään ja käyttämään vaistojansa...

        puruluut ja luut eivät ole mitään tekemistä, jossa joutuisi käyttämään nuppia, ainoastaan hampaita....aktiivinen käyttökoirarotu, tarvitsee aktivointia, siis aivoille ja vieteille työtä..

        Omani joutuu aivotyöskentelemään melko paljon,ja ei tämä ole enää normaalia käytöstä koiralta. Tyttö on todella stressaantunut ihan koko ajan. Läähättää,vikisee ja on levoton. Itse päätin ratkaista ongelman laittamalla sille sellaisen kuonokopan jonka kanssa voi juoda yms.muttei tuhota. Loppuu se paikkojen hajottaminen.


      • nhxdh
        Dallinger kirjoitti:

        Omani joutuu aivotyöskentelemään melko paljon,ja ei tämä ole enää normaalia käytöstä koiralta. Tyttö on todella stressaantunut ihan koko ajan. Läähättää,vikisee ja on levoton. Itse päätin ratkaista ongelman laittamalla sille sellaisen kuonokopan jonka kanssa voi juoda yms.muttei tuhota. Loppuu se paikkojen hajottaminen.

        Jep, meillä ei tämän rotuista koiraa ole, mutta palveluskoira kyllä. Tarvitsee paljon paljon liikuntaa ja paljon aivotyöskentelyä. Muuten tuhoaa paikkoja,tietenkin.
        Meillä, kuten jutun aloittajallakin on kuitenkin se ongelma että koira saa tarpeeksi liikuntaa sekä älyllisiä haasteita. Koirani silti tuhoaa, ja paljon. Olen tullut siihen tulokseen, että koirallani on juuri eroahdistusta. Vaikka olisi aivan poikki juuri tehdyltä lenkiltä ja muuten nukkuisi, silti tuhoaa kun lähden...


      • 24
        nhxdh kirjoitti:

        Jep, meillä ei tämän rotuista koiraa ole, mutta palveluskoira kyllä. Tarvitsee paljon paljon liikuntaa ja paljon aivotyöskentelyä. Muuten tuhoaa paikkoja,tietenkin.
        Meillä, kuten jutun aloittajallakin on kuitenkin se ongelma että koira saa tarpeeksi liikuntaa sekä älyllisiä haasteita. Koirani silti tuhoaa, ja paljon. Olen tullut siihen tulokseen, että koirallani on juuri eroahdistusta. Vaikka olisi aivan poikki juuri tehdyltä lenkiltä ja muuten nukkuisi, silti tuhoaa kun lähden...

        No se lenkki ja kuntoilu ei poista pään painetta. TYÖTÄ. Toki nuoret koirat tuhoaa, vaikka tekisivät työtäkin, sakut ainakin. Jatkuva läähättely yms. kertoo kyllä huonosta hermorakenteesta, sekä kenties eroahdistuksestakin.

        rajaa tila, se luo turvallisuutta, DAP, keinoja on monia, joku niistä voi toimiakkin. Rutiini töihinlähtiessä voi olla hyvä, samoten mahd. vähäinen lenkitys ennen lähtöä ( ettei nouse kierrokset)

        Neuvoja on pilvinpimein, kokeilemalla selviää, mikä sopii koirallesi. Googlella löytyy. Jos oireet pahenevat, käyttäisin terveystarkissa, ettei johdu kivusta.


      • nhxdh
        24 kirjoitti:

        No se lenkki ja kuntoilu ei poista pään painetta. TYÖTÄ. Toki nuoret koirat tuhoaa, vaikka tekisivät työtäkin, sakut ainakin. Jatkuva läähättely yms. kertoo kyllä huonosta hermorakenteesta, sekä kenties eroahdistuksestakin.

        rajaa tila, se luo turvallisuutta, DAP, keinoja on monia, joku niistä voi toimiakkin. Rutiini töihinlähtiessä voi olla hyvä, samoten mahd. vähäinen lenkitys ennen lähtöä ( ettei nouse kierrokset)

        Neuvoja on pilvinpimein, kokeilemalla selviää, mikä sopii koirallesi. Googlella löytyy. Jos oireet pahenevat, käyttäisin terveystarkissa, ettei johdu kivusta.

        Jep, siis tarkoitin meilläkin sitä, että aivotyöskentely = työtä käytännössä. Esim. pk lajien harjoittelu, tottelevaisuus ym..
        Ilman näitä älyllisiä haasteita tiedän että koirani pää hajoaisi.

        Ja niin, minullakin on nuori koira. Toivon että tämä tuhoaminen häviää ajan myötä....


    • valkoiset valkoiset

      Juuri tämän syyn vuoksi valkkareita lähtee niin paljon kiertoon murrosikäisinä. Otetaan kaunis koira pelkäksi seurakoiraksi, eikä sen kanssa harrasteta rodunomaisesti. Voi kun ihmiset oppisivat ymmärtämään, että valkkari on todella aktiivinen palveluskoira, vieläpä hyvin haastava sellainen.

      Tämä samainen nimimerkki Dallinger on osallistunut tällä palstalla jokaiseen valkkari keskusteluun kertomalla miten helppo rotu on kyseessä ja suosittelee sitä aina lämpimästi kaikille. Vieläköhän mahtaa olla samaa mieltä?

      Todella tyypillistä... Otetaan koira ulkonäön perusteella ja kun ongelmia tulee, lykätään koira muiden riesaksi. Todella harvalla koiralla on oikeaa eroahdistusta, valkkareilla varsinkin tämän tyyppiset ongelmat johtuvat heikosta hermorakenteesta. Tällaiset koirat pitää opettaa rauhoittumaan, eikä yritää väsyttää jatkuvalla aktivoimisella. Älkääkä ymmärtäkö edellistä lausetta väärin. Valkkarin kanssa pitää harrastaa aktiivisesti rodunomaisia lajeja, mutta kotioloissa on tärkeää opettaa koira rauhoittumaan. Treenit on treenit, mutta kotona sisätiloissa koiraa ei leikitetä eikä aktivoida, vaan annetaan rauhoittua ja se opetetaan siihen pennusta lähtien.

      • Dallinger

        Niin mitenkä meni?!? Minä en todellakaan ole suositellut valkkaria kaikille ihmisille,en muistaakseeni kenellekkään. Olen alusta asti tiennyt,ettei valkoinen mikään helppo ole,ja osasinkin odottaa hankaluuksia pennun kanssa. Minulla on suhteellisen pitkä kokemus paimenkoirista,niiden aktiivisuudesta ja käyttäymisestä yleensäkkin. Ja kyllä vain,olen myös opettanut pentuni ihan alusta asti rauhoittumaan,käskystä. Hankala vain olla antamassa niitä käskyjä sillon kun en itse ole paikalla. Minua suorastaan vituttaa tuommonen,mitä edellinen vastaaja oli kirjoittanut. Tässä ei ole kyse siitä ettenkö anna tarpeeksi liikuntaa,aktiviteettiä,päälle työtä tai mitään muutakaan,vaan pystynkö tekemään mitään sille että koira tuhoaa,sillon kun on ilman ihmistä muiden koirien seurassa. (asunnollani kun on yksin ei tuhoa,mutta kun vien toisen koirani sinne,tuhoaa varmasti. Kotipaikalla jos jättää johonkin huoneeseen yksin tai on muiden seurassa,tulos on sama:kaaos.)


    • paistinpannulla

      omani vetäisemällä paisitinpannulla päähän oikein olan takaa ja siihen loppuivat ongelmat KAIKKI,,,hei ilmoita vaikka eu hun niin juttua et saa aikaiseksi

      • kompastuit

        pottaan ja heräsit.

        sano äipälles ettei anna enää rintamaitoa sulle iltaisin, ku niistä tulee tollasia painajaisia sulle.


      • Dallinger
        kompastuit kirjoitti:

        pottaan ja heräsit.

        sano äipälles ettei anna enää rintamaitoa sulle iltaisin, ku niistä tulee tollasia painajaisia sulle.

        No mitä helvettiä?!


      • Se viesti oli...
        Dallinger kirjoitti:

        No mitä helvettiä?!

        tolle paistinpannulla hakkaajalle...


    • eroahdistuksesta pää

      Tosiaan keinoja on monia.. Omasta kokemuksesta sen verran, että otin 2 vuotiaan saku uroksen (lisäksi minulla n saku narttu ja valkkari narttu). Huonoista oloista. Nooh, tietysti ajan kanssa oli niin minussa kiinni, että iski tämä eroahdistus. Kun lähdin mm töihin, haukkui, rymisteli ikkuanaa vasten ja meni pitkin asuntoa. Myös tutullani jolle tuli saku narttu 7kk iässä, tällä oli myös eroahdistus. Tuhosi paikkoja oikein kunnolla. Itse väsäsin tälläiset rutiinit ennen lähtöäni Koirat käy pissalla, tällä välin laitan namut valmiiksi. Päästän ne sisälle, istuskelen itse hetken rauhassa. Laitan radion päälle, jottei ulkoa tulevat äänet kuuluisi. Laitan verhot kiinni, niiden ei tarvitse katsella ulos ja vahtia. Laitan urokselle, tälläisen haukun esto pannan joka tärisee (hyvin lievä keino haukkumiseen), heitän kaikille namut omille paikoilleen ja lähtiessä sanon vielä "koirat odottaa". Lähden siis ovesta niin, että koirat syövät namuja. Keskittyvät namuihin eivätkä tule saattamaan minua ovelle.
      Nämä auttoivat oman koirani kohdalla, rutiinit ja tälläinen haukunesto tärinä panta. Nykyäänkin vaikka eroahdistuksesta ollaan päästy, laitan sille pannan kaulaan, mutta en laita sitä päälle. Tämä siksi, että vaikkei ole päällä, se ns muistuttaa sitä, ettei saa haukkua ja rellestää. Ja siitä on tullut osa tätä pois lähtö rutiinia.
      Myös yksi asia on, että käytän koirat lenkillä metsässä, jossa saavat olla irti. En kuitenkaan reenaa tai leiki ennen pois lähtöäni, ettei jää ns kierrokset päälle.. Nuo ainakin kuumiavat leikeistä ja reeneistä. Nämä reenit ja leikit tapahtuu niin, että koirat eivät tämän jälkeen jää yksin, jotta saavat rauhoittua ihan rauhassa. Mm. nämä tapahtuu kun pääsen töistä, tai reilusti ennen kuin lähden töihin.
      Ja tietysti muita jotka saattavat auttaa on tämä DAP-panta ja sitten tälläinen eläinkaupasta ostettava serene um. Tuo serene um on tuollainen luobntainen täydennysravinto, siinä on hivenaineita,vitamiineja ja aminohappoja jotka ylläpitää mieltärauhoittavan serotoniin tuotabntoa.

      • Dallinger

        Kiitos hyvästä vastauksesta. Pitää yrittää jotain pantaa tai jotain,kuonokoppa sille on ostettu jo valmiiksi. Sitä päivää varten kun en enää jaksa kahtoo tuhoutuneita paikkoja. Olen myös miettinyt voisiko olla kyseessä jotain oikeastikkin vakvaa hermostossa tai jossain,pennun kun hain,mietin onko se täysin terve koska jalat tärisee,läähättää ja hengittää hyvin raskaasti. Papereita selailin ja terve koira se on.


      • Jubelixi
        Dallinger kirjoitti:

        Kiitos hyvästä vastauksesta. Pitää yrittää jotain pantaa tai jotain,kuonokoppa sille on ostettu jo valmiiksi. Sitä päivää varten kun en enää jaksa kahtoo tuhoutuneita paikkoja. Olen myös miettinyt voisiko olla kyseessä jotain oikeastikkin vakvaa hermostossa tai jossain,pennun kun hain,mietin onko se täysin terve koska jalat tärisee,läähättää ja hengittää hyvin raskaasti. Papereita selailin ja terve koira se on.

        Minkälaiset ovat koirasi vanhempien luonnetestitulokset? Paljonko pisteitä hermorakenteesta?


    • valkkarin omistaja

      Meille tuli valkkari 1/2 vuotiaana. Asuimme silloin rivitalossa. Hajotti tavaroita ja paikkoja vaikka sai aivojumppaa ja fyysistä jumppaa päivittäin. Lopuksi tuli häkkikomennus (iso häkki ja sen päällä peitto) siellä oppi rauhoittumaan ja koki sen turvapaikakseen eli nukkui siellä myös yöt kun häkin ovi oli auki. Maalle muutettuamme oli toisen koiran kanssa päivät ulkotarhassa ja viihtyi siellä hyvin. Tuhoaminen loppunut vuosien myötä.

      • Dallinger

        Olen itsekin miettinyt tätä sisähäkki systeemiä. Lauhemmilla keleillä tyttö on ulkona työpäivän ajan,mikä ei mielestäni ole väärin,koska ei tyttö edes halua tulla sisälle kun töiden jälkeen sitä yrittää kutsua. En ole koskaan törmännyt tällaiseen ihmeeseen mikä meillä on...


    • Otaripotari

      Mieltä aina lämmittää kuulla, että muillakin on samankaltaisia ongelmia :)
      Mulla on 1v 8 kk vanha uros. Aivan mahtava luonteeltaan, sosiaalinen kaikkien kaveri, mutta yksinollessaan tuhosi ihan kaikki! Makuuhuoneen suoraa betoniseinään purtu n.1,5 cm syvää reikää, oven karmit pureskeltu, huonekalut järsitty, sänky pureskeltu ja kaikki mitä pöydälle jätit, niin ne meni, nikotiinipurkasta lähtien ihan kaikki. Muutaman kerran oli makuuhuoneessa sellanen tuho käynyt, että teki mieli kääntyä ovelta takaisin. Ja toinen odottamassa siellä sen näköisenä, että en se minä ollut, se oli sellainen iso ja musta ja lähti just ennen ku tulit :)

      Kokeilin häkkiä, kun en enää muutakaan keinoa keksinyt ja ajattelin, että se tappaa itsensä vielä jos saa suuhunsa jotain sille todella sopimatonta. No kolme kertaa se tuli läpi sieltä häkistä, niin, että häkki on kasa vääntynyttä rautaa... Ja oli vielä ryskännyt sen häkin kanssa ympäri makkaria niin, että parketti huutaa edelleen hoosiannaa ja seinät myös aika taistelujälkiä täynnä :)

      Mulla oli yhessä vaiheessa portti rajoittamassa sen kulkua, sen alueena kylppäri, eteinen ja makkari. No hra sit päätti, et toi portti on ihan turha ja joka kerta kotiin tullessa se oli portin väärällä puolella. Ei toiminut. Joten otin iiison riskin ja annoin sen olla vapaana koko asunnossa. ja sanotaanko että noin puolisen vuotta on ollut jo ihan rauhallista. Varsinkin lokakuun jälkeen tilanne rauhoittui täysin, kun se sai valkkarivauvan seurakseen ja sen paimentamiseen menee nyt aika. Koko ajan sillä on ollut seuralaisena maltankoiraneiti, mutta hänestä nyt ei kauheasti seuraa sille ole :)

      Nyt saa jättää kaikki tavarat pitkin tasoja ja pöytiä eikä juuri koskaan mitään ole paiskottu pitkin lattioita.

      Mä kans alussa tein sen virheen, että ennen töihin lähtöä juoksutin sitä ihan hulluna ensin juoksulenkillä sekä sen jälkeen heiteltiin puol tuntia keppiä, ajatuksena saada siltä virrat nollille, didn´t work! Sillä jäi, kuten joku täällä jo mainitsikin, virrat ja vauhti päälle ja tuloksena tuhoja tuhojen päälle. Kokeilin sen jälkeen rauhallisia kävelylenkkejä ja tuntuu, että se rauhoitti sitä.

      Kotoa lähtiessäni jätin/jätän sille 3 kongia, maitopurkkeja missä namia ja kaikkea muuta aktivointijuttua, en tiedä onko pahasta vai hyvästä, nykyään ei ainakaan mitään tuhoja enää.

      Tsemppiä ja jaksamista sinne, uskotaan ja toivotaan, että sielläkin tilanne joskus rauhoittuu!

      • Otaripotari

        Niin ja lisään vielä, että kokeilin sitä D.A.P.iakin, ei toiminut meillä tai sit ois pitänyt ostaa ainakin kaks niitä. Ostin siis sellaisen pistorasiaan laitettavan. Pannan olen kuullut joillain toimivan johonkin vaivoihin..


      • Dallinger
        Otaripotari kirjoitti:

        Niin ja lisään vielä, että kokeilin sitä D.A.P.iakin, ei toiminut meillä tai sit ois pitänyt ostaa ainakin kaks niitä. Ostin siis sellaisen pistorasiaan laitettavan. Pannan olen kuullut joillain toimivan johonkin vaivoihin..

        Joo mietin minäkii sitä että ei taija paljo pistorasiasta tulevat rauhottavat rauhottaa meijnä neitiä,oon tosi ilonen ja ylpee siitä kun oon pari kertaa jättäny sen pariks tunniks yksinään,eikä mitään tuhoja ole tehnyt. Ollut siis joko omassa huoneessaan,ja toisella kertaa ihan vapaana koko talossa koska unohdin lukita tytön oman huoneen oven. Toivottavasti tämä nyt rauhottuis tässä pikkuhiljaa,ikää on nyt 10 kk... :)


    • Ollikolli

      Muistutan että kuonokopan jättö koiralle koko työpäivän ajaksi on kielletty, samoin häkitys. Minkä ihmeen takia ottaa valkkari kun tietää että suurin osa niistä on hyperaktiivisia hermoheikkoja? Ja Dallinger tietenkin aikoo käyttää omaansa jalostukseen kun se on niin hieno? Lisää sekopäitä...

    • kauheaa!!!

      Valkkari onkin sitten äkkiä KÄYTTÖKOIRA??? MIkä IHME on valkkarin rodunomainen käyttötarkoitus???

      Valkoinenpaimenkoira on SEURAKOIRA, josta vain harvasta yksilöstä on harrastukseen. Normaaleilla hermoilla varustettu koira ei tarvitse mitään ylenmääräistä aktivointia että kestää pää kasassa.

      Jos ongelmia rodulla alkaa olla jo seurakoiratehtävässä, ja ptiäisi olla ihan yli-ihminen, että tämänrotuisten kanssa pärjäisi, niin aika erikoiseksi menee...

    • Jaana5

      Tiedän yhden valkoisenpaimenkoiran, kaverin koira, ihan seko. Olen ollut paljon koirien kanssa tekemisissä ja kouluttanut muutamaa, mutta ekaa kertaa kohtaan tuollaisen sähköjäniksen. Vuoden ovat yrittäneet kasvattaa sitä, saa nähdä miten pitkään jaksavat.

    • CanisLupusFamiliaris

      Hanki toinen, ja kolmas koira kaveriksi. Viihtyvät paljon paremmin porukassa, laumaeläimiä kun ovat. Meillä ei valkkari ole koskaan tuhonnut mitään (no pari tapausta, toisen innostamana, ymmärrettäviä koiruuksia) kun aina on ollut 1-4 kaveria kotona seurana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe