Eka matka Neuvostoliittoon , osa 1

Matkamies maan

Meitä oli bussilastillinen, noin 25 kaveria eri rakennusliikeiden edustajia, erään kuuluisan rakennuskonevuokraamon perinteisellä Leningradin matkalla , syksyllä -86.
Minulle matka oli minun ensimmäinen Neuvostoliittoon ja siksi kuuntelin korvat hörössä isojen poikien juttuja hurjasta menosta, ikää minulla oli reilusti alle 30v
Lähtö oli aamulla aikaseen Hki.n rautatieasemalta, osa matkalasista oli tuttuja, osa taas ihan outoja, mutta matkan isännät oli kaikki tuttuja, meidän yhtiöstä oli minun lisäksi yksi vastaavamestari.
Matka alkoi alkupaukkujen juonnilla, minulle se oli vähän uutta, en ollut tottunut ryyppäämään niin aikaseen aamulla, no siinä joukon jatkona homma meni hyvin. Tulimme rajalle ja pysähdyimme ennen rajaa siihen baarille oikealla, isännät sanoi, että nyt olis mahdollisuus syödä vielä kunnolla ennen kuin ylitämme rajan, ajattelin ettei vielä oikein ruoka maistu, kun kello oli vasta vaille 10, otin kuitenkin porsaankyljys annoksen kuten muutkin.
Rajamuodollisuus meni aika juohevasti, isännillä oli tuttu rajavartija naapurinpuolella, pääsimme jonon ohi, ja koko ruljanssi oli ohi varmaan vartissa.
Viipurissa piti käydä aseman vessassa kusella ja torilla ihmettelmässä kurjuutta. Sinne vessaan piti mennä kumisaappaat jalassa, siellä oli kusta ja paskaa noin 5-10cm lattialla.
Viipurin jälkeen pysähdeltiin aina sopivin väliajoin kuselle ja tupakalle sekä käymään kauppaa trokarien kanssa. Kaikista pysähdyksistä huolimatta tulimme illaksi perille hotelliin, kauhean iso ja mahtava rakennus, pojat kerto , että se oli Ruotsalaisten rakentama "Tripalskaja" nimen oikein kirjoituksesta en tiedä.
Hotelliin majoituttiin kivuttomasti, ainakin minusta niin tuntui, kukaan ei kysellyt mitään, lyötiin vain avaimet käteen. Illalliselle ja iltaohjelmaa varten sitten pistettiin tummaa pukua päälle ja kammattiin tukat, pistettiin dödöt kainaloon ja ainakin desin verran huljattiin partavetta pitkin naamaa.

8

1418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matkamies maan

      Kävin vuosien -86 - -98 välisenä aikana vähintään kerran Leningradissa/Pietarissa ja joka kerran pysähdyimme Viipurissa ihmettelemässä kun torilla vanhat mummot möi saunavastoja ja kaalinkeriä, joillakin oli joku eläimen ruho perunalaatikon päällä, josta he kirveellä paloitteli sopivia paloja ostajille. Kun alkumatkan oli sopivasti ottanut viinaa meinasi yrjö tulla kun katseli sitä touhua. Aseman vessa oli tietysti myös se paikka, jossa piti käydä kusella, se oli kokemus sinänsä koska siellä oli todella lattialla skeidaa niin ettei ilman kumisaappaita sinne päässyt, no vähän liioiteltu. Mitään ei koskaan ostettu, pikku vekaroille annettiin purkkaa ja karkkeja sekä joskus muutamia markkoja. Myöhempinä vuosina käytiin siellä hotellissa, oliko se Druspa tai jotain sinne päin, baarissa oli joka kerta tyttöjä seuraa hakemassa, eihän me sinne jääty notkumaan pitemmäksi aikaa vaan illaksi oli päästävä Pulkovskajaan tai Tripalskajaan mikä kulloinkin oli majoitusmesta.

      • mukana ollut

        Voisin lyödä vetoa, että olin samalla matkalla, eihän ko. rakennuskonevuokraamo tehnyt kuin aina yhden matkan syksyllä ja yhden keväällä, tietenkin sitten pienemmillä porukoilla privat matkoja.
        Kirjoittajaa en tunnista , mutta kaikki kuvaamasi matkan tapahtumat hotelleineen ja kaikkine kommelluksineen matkalla Leningradiin ovat muistissa. Minä olin käynyt ko. vuokraamon matkoilla jo niiden alkuaikoina , silloin kun ko. vuokraamolla alkoi toiminta Leningradissa.


      • Matkamies maan
        mukana ollut kirjoitti:

        Voisin lyödä vetoa, että olin samalla matkalla, eihän ko. rakennuskonevuokraamo tehnyt kuin aina yhden matkan syksyllä ja yhden keväällä, tietenkin sitten pienemmillä porukoilla privat matkoja.
        Kirjoittajaa en tunnista , mutta kaikki kuvaamasi matkan tapahtumat hotelleineen ja kaikkine kommelluksineen matkalla Leningradiin ovat muistissa. Minä olin käynyt ko. vuokraamon matkoilla jo niiden alkuaikoina , silloin kun ko. vuokraamolla alkoi toiminta Leningradissa.

        Tiedätkö mitä meidän isännille nykyään kuuluu ?
        Muistatko sen mustan Volvo 760, joka oli sillä paikallisella vuokraamon kaverilla, silloin se oli hieno peli

        Olisko sulla parempia tuntomerkkejä, tiedä vaikka oltais tuttuja


    • yks juntti vaan

      Eipä ole enää mitään hohtoa matkustella itäiseen naapuriin, nykyisin Pietari on ihan länsimainen kaupunki

      • Tulis neukku takas

        Vieläköhän nykyisin alihankkijat sponsoroi ryhmämatkoja Venäjälle ?
        Voi olla suuntana Thaimaa ja samat metkut mielessä, harmi vaan kun ei matkaa voi tehdä viikonlopun yhteydessä


      • Ei aika mennyt palaa
        Tulis neukku takas kirjoitti:

        Vieläköhän nykyisin alihankkijat sponsoroi ryhmämatkoja Venäjälle ?
        Voi olla suuntana Thaimaa ja samat metkut mielessä, harmi vaan kun ei matkaa voi tehdä viikonlopun yhteydessä

        Harvassa on sellaiset rakennuspuolen urakoitsiajt jotka uskaltaa kustantaa matkoja ulkomaille, muista toimijoista en tiedä, eikä kukaan oikein uskallakkaan lähteä matkoille, heti on kateelliset soittelemassa verottajalle


      • kauppamatkaaja
        Ei aika mennyt palaa kirjoitti:

        Harvassa on sellaiset rakennuspuolen urakoitsiajt jotka uskaltaa kustantaa matkoja ulkomaille, muista toimijoista en tiedä, eikä kukaan oikein uskallakkaan lähteä matkoille, heti on kateelliset soittelemassa verottajalle

        Kyllä siellä Pietarin liepeillä on vielä jonkin verran menneisyyden havinaa löydettävissä...Puskin, Hatsina, Petrovoski.
        Olen muutamia kertoja kierrellyt ko. paikat ja ihan mukavasti tytöt etsiytyy seuraan ja tarjoaa matkalaiselle yösijan ja ylöspidon täydellä hoidolla. Onhan kohteliasta viedä tuliaisia , kuten suomalaista ruokaa , konjakkia, naisten merkkituotteita yms.
        mitkä ovat vaikeasti saatavilla tai ovat todella kalliita.

        Rahaa en ole suoraan antanut näille tytöille ja eivätkä he ole sitä pyytäneet, silti olen tuntenut itseni tervetulleeksi aina, vaikka en ole etukäteen tulostani ilmoitellut.


      • Matkamies maan
        kauppamatkaaja kirjoitti:

        Kyllä siellä Pietarin liepeillä on vielä jonkin verran menneisyyden havinaa löydettävissä...Puskin, Hatsina, Petrovoski.
        Olen muutamia kertoja kierrellyt ko. paikat ja ihan mukavasti tytöt etsiytyy seuraan ja tarjoaa matkalaiselle yösijan ja ylöspidon täydellä hoidolla. Onhan kohteliasta viedä tuliaisia , kuten suomalaista ruokaa , konjakkia, naisten merkkituotteita yms.
        mitkä ovat vaikeasti saatavilla tai ovat todella kalliita.

        Rahaa en ole suoraan antanut näille tytöille ja eivätkä he ole sitä pyytäneet, silti olen tuntenut itseni tervetulleeksi aina, vaikka en ole etukäteen tulostani ilmoitellut.

        Kauppamatkaaja on oikeassa, Pietarin ympäriltä löytyy vielä nykyisin Neuvostoliiton aikaista havinaa, vaikka kaikkialla rakennetaan paljon uutta ja korjataan vanhaa on vielä joissain paikoissa seisahtunut tunnelma ja naiset hakeutuvat seuraan kuten ennen vanhaan, vaikka ikää on tullut lisää niistä hyvistä ajoista. Järjestäisipä joku vielä sellaisen perinteisen sponssimatkan Pietariin, bussilla voisi sitten kierrellä lähi kaupungit ja pyytää tyttöjä oppaiksi ja sen sellaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      189
      7616
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4392
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2155
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2079
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1899
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1716
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1712
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1649
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe