Jossakin ketjussa huomasin jonkun papin vastailevan, etteivät ensimmäiset ihmiset olleetkaan ihmisiä. No mitä himputtia ne nykyisin sitten pappienkin mielestä oli. Olikos ne sittenkin apinoita tai limanuljaskoita. Eli voisko tän saada nyt ihan suomen kielellä että loiko se Jumala ihmisen ihmiseksi vai joksikin alkueläimeksi.
Apinakysymys kuulevalle kirkolle
14
158
Vastaukset
No, menipä monta tuntia ilman luomis-kysymyksiä :)
Minut on täällä todettu teistisen evoluution kannattajaksi ja uskon, että alunperin Jumala on luonut olennon, jonka on ollut tarkoitus kehittyä juuri nimenomaan ihmiseksi. Ensimmäinen ihminen ei kuitenkaan evoluution mukaan voi olla samanlainen kuin me nyt, vaan on tapahtunut kehitystä pitkän ajanjakson aikana. Täällä näytettiin kuvia esi-isistämme, enkä lähde arvioimaan, minkä näköisiä esi-isämme ovat olleet, koska en tunne luonnontieteitä siltä osin. Eli minun uskoni mukaan ihminen luotiin ihmiseksi, mutta ensimmäinen ihminen on ollut kovasti erilainen kuin me nyt. Tähän ei saa kirkolta vain yhtä vastausta, koska näkemyksiä on niin monia kuin on pappejakin.
pappi Sonja- sora-aani
Millä tavalla se ensimäinen ihminen sitten oli erillainen.
Ja miksi.
Eikö Jumala ensin osannut tehdä kunnon ihmistä vai mikä ..
Mutta nyt siis ihan kunnolla ..että uskotko siis aivan kunnon evoluutioon, että ensin oli ei mitään ..sitten joku alkusolu ..sitten limanuljaska ..kalan tapainen..sammakon tapainen..joku liskon tapainen ..apina ja ihminen ..
Vai onko sulla joku välimuoto, mistä Jumala sitten ihmistä alkoi muovata.
Miksi sun on muuten helpompi uskoa tälläiseen stooriin ? - sora-aani
sora-aani kirjoitti:
Millä tavalla se ensimäinen ihminen sitten oli erillainen.
Ja miksi.
Eikö Jumala ensin osannut tehdä kunnon ihmistä vai mikä ..
Mutta nyt siis ihan kunnolla ..että uskotko siis aivan kunnon evoluutioon, että ensin oli ei mitään ..sitten joku alkusolu ..sitten limanuljaska ..kalan tapainen..sammakon tapainen..joku liskon tapainen ..apina ja ihminen ..
Vai onko sulla joku välimuoto, mistä Jumala sitten ihmistä alkoi muovata.
Miksi sun on muuten helpompi uskoa tälläiseen stooriin ?Onko sinun uskosi mukaan ihminen sitten jonkinlainen lopputulos vai vieläkin väliaikainen muoto johonkin huikeampaan.
- juttu,,
sora-aani kirjoitti:
Onko sinun uskosi mukaan ihminen sitten jonkinlainen lopputulos vai vieläkin väliaikainen muoto johonkin huikeampaan.
Niin, kyllä ihmisestä tehtiin täydellinen alunperin mutta kun seuraa nykyihmistä niin kyllä on menty vaan takapakkia, jotkut apinoivat ihan mielellään ja suurin osa populasta on eri mieltä asioista - eivät itsekään tiedä, missä oikein mennään.
- JaakkoHerranen
Sonjan entisenä seurakuntalaisena komppaan ja täydennän.
Voi myös tulkita että Ihminen valmistui "kuuden(tena päivänä/)nen nisäkkäisen ajanjakson lopuilla. Ensimmöinen ihminen oli ehkä sen viimeisen tarvittavan mutaation jälkeen syntynyt ihminen tai vaikka kaksoset Adam ja Eeva. (Kylkiluusta ottamiset kuvaisivat kehityshistorian varhaisvaiheen ensimmäistä suvullisesti lisääntyvää eliötä, kauan ennen ihmisen valmistumista!) - sora-aani
JaakkoHerranen kirjoitti:
Sonjan entisenä seurakuntalaisena komppaan ja täydennän.
Voi myös tulkita että Ihminen valmistui "kuuden(tena päivänä/)nen nisäkkäisen ajanjakson lopuilla. Ensimmöinen ihminen oli ehkä sen viimeisen tarvittavan mutaation jälkeen syntynyt ihminen tai vaikka kaksoset Adam ja Eeva. (Kylkiluusta ottamiset kuvaisivat kehityshistorian varhaisvaiheen ensimmäistä suvullisesti lisääntyvää eliötä, kauan ennen ihmisen valmistumista!)Ihmisellä ja eläimellä ei siis ole mitään eroa ???????
sora-aani kirjoitti:
Ihmisellä ja eläimellä ei siis ole mitään eroa ???????
No, ei minua koiriani katsellessa oikeastaan häiritse yhtään sanoa, ettei ihmisellä ja eläimellä ole mitään ratkaisevaa eroa. Me ihmiset olemme kuitenkin yksi tietty luotu "olento". En lähde tässä vertaamaan, että ihmisillä on tunteet, järki ja moraali, joita eläimillä välttämättä ei tässä määrin ole, koska on heillä jotakin ymmärrystä selvästikin, enkä minä voi kommentoida eläinten Jumala-suhdetta.
En usko sellaiseen evoluutioon, jossa olisimme kaikki kasvit, eläimet ja ihmiset syntyneet samasta alkulimasta. Minun uskooni kuuluu ajatus siitä, että Jumala on käynnistänyt luomisprosessin ja jonkinlainen ihmiseksi kehittyvä on alunalkaen luotu. Minun on tosiaan helpompi uskoa siihen. Uskon jokaisen meistä olevan erityisesti juuri tällaiseksi luotu, eikä sattuman tulos. Sen ei kuitenkaan pidä häiritä ketään muuta. Vaikka tämä on tällä palstalla yksi suosikkiaihe, minun arjessani asiaan ei törmää.
Kerrotko, miksi asia kiinnostaa niin kovasti? Mikä merkitys sillä on tämän elämän kannalta, mistä olemme kehittyneet?
pappi Sonja- AntiChrisu
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
No, ei minua koiriani katsellessa oikeastaan häiritse yhtään sanoa, ettei ihmisellä ja eläimellä ole mitään ratkaisevaa eroa. Me ihmiset olemme kuitenkin yksi tietty luotu "olento". En lähde tässä vertaamaan, että ihmisillä on tunteet, järki ja moraali, joita eläimillä välttämättä ei tässä määrin ole, koska on heillä jotakin ymmärrystä selvästikin, enkä minä voi kommentoida eläinten Jumala-suhdetta.
En usko sellaiseen evoluutioon, jossa olisimme kaikki kasvit, eläimet ja ihmiset syntyneet samasta alkulimasta. Minun uskooni kuuluu ajatus siitä, että Jumala on käynnistänyt luomisprosessin ja jonkinlainen ihmiseksi kehittyvä on alunalkaen luotu. Minun on tosiaan helpompi uskoa siihen. Uskon jokaisen meistä olevan erityisesti juuri tällaiseksi luotu, eikä sattuman tulos. Sen ei kuitenkaan pidä häiritä ketään muuta. Vaikka tämä on tällä palstalla yksi suosikkiaihe, minun arjessani asiaan ei törmää.
Kerrotko, miksi asia kiinnostaa niin kovasti? Mikä merkitys sillä on tämän elämän kannalta, mistä olemme kehittyneet?
pappi SonjaMitä merkitystä Jumalla on tämän elämän kannalta?
- sora-aani
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
pappi SonjaEihän ihminen ole ihminen, jos se on muovattu jostakin alkueläimestä. Silloin sinä olet sama eläin kun ne koirasi.
Jos taas Jumalalla oli joku eri haara sille ihmisen kehittymiselle, niin mihin se eri haara sitten muutoin joutui.
Eikä tiede muuten mistään tälläisestä ihmisen haarasta puhu.
Tuohan on aivan sinun oma teoriasi. - luterilainen.
Jotkut näköjään uskoo että korkeansaaren simpassit synnyttää ihmisiä. :)
luterilainen. kirjoitti:
Jotkut näköjään uskoo että korkeansaaren simpassit synnyttää ihmisiä. :)
Jotkut uskoo Jumalan lisääntyvän ihmisen kanssa :D
- girl22gr
sora-aani kirjoitti:
Eihän ihminen ole ihminen, jos se on muovattu jostakin alkueläimestä. Silloin sinä olet sama eläin kun ne koirasi.
Jos taas Jumalalla oli joku eri haara sille ihmisen kehittymiselle, niin mihin se eri haara sitten muutoin joutui.
Eikä tiede muuten mistään tälläisestä ihmisen haarasta puhu.
Tuohan on aivan sinun oma teoriasi.oon samaa mieltä sun kanssa,ihminen on ihminen,eikä mikään eläin. mutta ei mua ainakaa häiritse se että pappi sonja tai joku muu aattelee erilailla,tuskin hekään ihan noin mustavalkosesti asiaa aattelee :)
- 2. Yksinkertainen
AntiChrisu kirjoitti:
Mitä merkitystä Jumalla on tämän elämän kannalta?
Se merkitys, että tämän elämän aikana tulisi valjeta, vastaanottaako Jeesuksen - Jumalan ainoan pojan - ristinkuolema minunkin pelastuksekseni. Siihen on aikaa tämä maanpäällinen elämä.
- salakutt
"No, menipä monta tuntia ilman luomis-kysymyksiä :) "
Purskahdin nauruun kun luin tämän lauseen. Kiitos, Sonja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4129046Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1883610- 202053
- 821270
- 271105
- 751090
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta661082Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss791065- 551033
- 66972