Aloitinko e-pillerit liian aikaisin?!

Tilanteeni on siis sellainen, että kävin tämän kuun alussa gynekologilla, joka määräsi minulle 10 päivän Terolut-kuurin, koska kuukautiseni ovat olleen poissa niin pitkään. Sain reseptin myös Yasmin-merkkisiin e-pillereihin, jotka oli tarkoitus aloittaa tuon Terolut-kuurin jälkeen, kun kuukautiset ovat alkaneet. Noh, söin kyllä tuon 10pv kuurin ja odottelin menkkojani... Eilen sitten tuli jotain hyvin pientä vuotoa ja oletin, että kuukautiset alkoivat, joten nappasin ensimmäisen pillerin. Tänään sitten ei tullut mitään, paitsi nyt illasta taas vähäistä vuotoa. Aloitinko siis pillerit nyt liian aikaisin, onko menkat alkaneet vai eivät?! Ei näistä ota nyt taas mitään selvää. ;( Mitä minun pitäisi nyt tehdä? Jatkaa e-pillereiden syömistä normaalisti liuskan loppuun asti ja pitää sitten se taukoviikko? Onko siitä haittaa jos vuotoa ei nyt kunnolla tulekaan, kun tässä on kuitenkin jo useampi kuukausi aikaa viimeisistä menkoista ja kohdun limakalvo oli ultraavan lääkärin mukaan jo melko paksu... Päteekö tässäkin tilanteessa se, että 7vrk ajan täytyy käyttää lisäehkäisyä, kun en ilmeisesti osannut ajoittaa oikein tuota pillereiden aloitusta - vai osasinko?
5580
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 5

Vanhimmat

pillereiden käyttöä ja käytät lisäehkäisyä

Äänestä
  • No näinpä uumoilinkin. Mietin vaan, että jos kerran aloitin ne liian aikaisin niin olisiko sitten parempi jättää napit tuohon yhteen ja odotella kunnon kuukautisia, kun sellaiset kuulemma on luvassa kohdun limakalvon paksuuden perusteella... Että ei kai siitä siis ole haittaa vaikka tällaisessa tilanteessa jatkankin nyt pillereiden käyttöä ja ne mahdollisesti vaikuttaa siihen, että vuoto ei nyt sitten alakaan kunnolla vaan jää tuollaiseksi tuhrutteluksi? Onko se tuon viikon, kun tarvitsee käyttää lisäehkäisyä, vai koko liuskan ajan? Kai tässä sovelletaan nyt sitten sitä teoriaa, että aloitin pillerit "kesken kierron", joten käsittääkseni 7vrk on lisäehkäisylle tarvetta. Parempi kai tosiaan jatkaa vaan nyt tuo liuska loppuun asti, kun olen kerran mennyt sen jo aloittamaankin, tai menee nämä kierrot vielä sekavimmiksi... On vaan melko haasteellista osata ennustaa, että milloin ne kuukautiset todella alkavat ja mikä on vasta tuollaista ennakoivaa tiputtelua :/ Tottakai oletin, että nyt Terolut-kuurin jälkeen alkava vuoto on jo itse kuukautisia ja silloinhan e-pilleritkin pitää aloittaa... Huoh.

    Äänestä

  • fj24309yhf kirjoitti:

    No näinpä uumoilinkin. Mietin vaan, että jos kerran aloitin ne liian aikaisin niin olisiko sitten parempi jättää napit tuohon yhteen ja odotella kunnon kuukautisia, kun sellaiset kuulemma on luvassa kohdun limakalvon paksuuden perusteella... Että ei kai siitä siis ole haittaa vaikka tällaisessa tilanteessa jatkankin nyt pillereiden käyttöä ja ne mahdollisesti vaikuttaa siihen, että vuoto ei nyt sitten alakaan kunnolla vaan jää tuollaiseksi tuhrutteluksi? Onko se tuon viikon, kun tarvitsee käyttää lisäehkäisyä, vai koko liuskan ajan? Kai tässä sovelletaan nyt sitten sitä teoriaa, että aloitin pillerit "kesken kierron", joten käsittääkseni 7vrk on lisäehkäisylle tarvetta. Parempi kai tosiaan jatkaa vaan nyt tuo liuska loppuun asti, kun olen kerran mennyt sen jo aloittamaankin, tai menee nämä kierrot vielä sekavimmiksi... On vaan melko haasteellista osata ennustaa, että milloin ne kuukautiset todella alkavat ja mikä on vasta tuollaista ennakoivaa tiputtelua :/ Tottakai oletin, että nyt Terolut-kuurin jälkeen alkava vuoto on jo itse kuukautisia ja silloinhan e-pilleritkin pitää aloittaa... Huoh.

    No joo, kyllä ne kuukautiset sitten alkoivatkin ihan täydellä teholla. Ja kun pidän raskaaksi tuloa omalla kohdallani tällä hetkellä erittäin epätodennäköisenä (monia syitä), niin emme aio käyttää edes lisäehkäisyä vaan luotamme nyt noihin pillereihin. Ehkä päivän liian aikaisin aloitin pilsut mutta en usko tämän olevan mikään ongelma... Ja jos nyt kävisi niin suuri "lottovoitto", että tulisinkin raskaaksi tämän tapauksen johdosta, niin sitten saa lapsi tullakin :) Ongelma siis selvinnyt!

    Äänestä

  • fj24309yhf kirjoitti:

    No joo, kyllä ne kuukautiset sitten alkoivatkin ihan täydellä teholla. Ja kun pidän raskaaksi tuloa omalla kohdallani tällä hetkellä erittäin epätodennäköisenä (monia syitä), niin emme aio käyttää edes lisäehkäisyä vaan luotamme nyt noihin pillereihin. Ehkä päivän liian aikaisin aloitin pilsut mutta en usko tämän olevan mikään ongelma... Ja jos nyt kävisi niin suuri "lottovoitto", että tulisinkin raskaaksi tämän tapauksen johdosta, niin sitten saa lapsi tullakin :) Ongelma siis selvinnyt!

    18v muija oon lesbo ja muo nuolaan aina niin ihansti pyllystä kansa pimppi kostuu aina kun nainen nuolee ja laitaa dildoo sisään hah ihanaa moi oon

    Äänestä

Hyvin todennäköisesti aloitit pillerit aivan oikeassa kohtaa. Keho voi mennä hormoneista hämilleen käytännössä ihan heti ja vuoto voi loppua vaikka kokonaan, kun pillerit aloittaa. Pillereitä jatketaan silti ihan normaalisti, vaikka vuoto ei kunnolla käynnistyisikään sitten.

Tuo 7 lisäehkäisyn päivä sopii vain, jos kyse on yhdistelmäpillereistä ja ne aloittaa kierron 2.-5. päivä. Jos pillerit aloittaa muuna aikana niin ehkäisytehosta ei ole takeita ennen 2. liuskaa eikä valmistaja tehoa voi luvata, jos ihan keskellä kiertoa pillerit aloittaa. Siksi selosteissa ei anneta muita vaihtoehtoja aloittamiselle. Jos tehosta haluaa olla varma, niin sitten käyttää sitä lisäehkäisyä pidempään. Jokainen omalta kohdaltaan tekee päätöksen, mikä on katastrofi ja mikä ei.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


fj24309yhf kirjoitti:

Tilanteeni on siis sellainen, että kävin tämän kuun alussa gynekologilla, joka määräsi minulle 10 päivän Terolut-kuurin, koska kuukautiseni ovat olleen poissa niin pitkään. Sain reseptin myös Yasmin-merkkisiin e-pillereihin, jotka oli tarkoitus aloittaa tuon Terolut-kuurin jälkeen, kun kuukautiset ovat alkaneet. Noh, söin kyllä tuon 10pv kuurin ja odottelin menkkojani... Eilen sitten tuli jotain hyvin pientä vuotoa ja oletin, että kuukautiset alkoivat, joten nappasin ensimmäisen pillerin. Tänään sitten ei tullut mitään, paitsi nyt illasta taas vähäistä vuotoa. Aloitinko siis pillerit nyt liian aikaisin, onko menkat alkaneet vai eivät?! Ei näistä ota nyt taas mitään selvää. ;( Mitä minun pitäisi nyt tehdä? Jatkaa e-pillereiden syömistä normaalisti liuskan loppuun asti ja pitää sitten se taukoviikko? Onko siitä haittaa jos vuotoa ei nyt kunnolla tulekaan, kun tässä on kuitenkin jo useampi kuukausi aikaa viimeisistä menkoista ja kohdun limakalvo oli ultraavan lääkärin mukaan jo melko paksu... Päteekö tässäkin tilanteessa se, että 7vrk ajan täytyy käyttää lisäehkäisyä, kun en ilmeisesti osannut ajoittaa oikein tuota pillereiden aloitusta - vai osasinko?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu