MITÄ TEEN, KUN KANIT TAPPELEVAT!! apua.!

ellsku.^^

oke... mulla on kaksi naaraskania, ne ovat siskokset parin vuoden ikäisiä. Ongelmana on se, että ne tappelevat, en osaa sanoa että onko se leikkiä, pomottamista vai kunnon riitaa????, pitäisikö ne erottaa? , kun aina sanotaan että kanin parass kaveri on toinen kani, vielä kun tämän hetken tilanteessa minulla ei ole paljoa aikaa touhuta niiden kanssa joten. yksinäistä niillä olisi jos ne eivät saisi olla yhdessä, muuta::
Niin se "tappelu" on sellaista, on jo vuoden ollut: toinen pitää ääntä ( ei aina ) ja toinen on päällä, ikäänkuin ne parittelisivat ja niskasta kiinni hampailla, joskus ne liikkuvatkin tässä asennossa, joskus pään puolelta tämä asento,, mutta kun otan pupuseni syliin ja katson, ei ole jäljen jälkeäkää niskassa.. ei vaikuta pahalta, mutta silti pelästyn aina välillä, että jos ne kärsii tai jtn.. ehkä ole hieman vainoharhainen!? :D
Mutta mitä pitäisi tehdä? Haittaako tuollainen tappelu? . PALJON MIELIPITEITÄ ynm., kiitos! :)

29

6831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ä

      jos kanit vain leikkivät, MUTTA jos leikki menee väkivaltaiseksi ( kaneille tulee haavoja) niin erota puput heti toisistaan! Ei sinäänsä siinä ole mitään haittaa.. Jos et voi pitää kaneja yhdessä niin pidä kaneilla näköyhteys toisiin.. Mutta älä missään nimessä erota kaneja jos ei tule haavoja niin jos laitat ne sen jälkeen esim muutaman päivän jälkeen samaan tilaan niin ne ei välttämättä enää tule toimeen keskenään enää ollenkaan, ei koskaan.
      toivottavasti saat selvää ja että tosta olisi apua=)

    • tania78

      Kanit saattavat joskus purra toisiaan niskasta parittelun aikana ( siis myös pojat), mutta kuten jo edellinen totesi niin ei hätää kunhan ei tule haavoja tai karvat pöllyä.
      Tietysti jos toinen on koko ajan alistettuna voi jo pelkkä stressi tappaa, mutta kun tilaa on kunnolla ja pakopaikat saatavilla niin en näkisi mitään ongelmaa. - Pomotusta vain...

      • entinen pupu

        kummallekin oma häkki, tai ainakin sellainen asuinsija, että on väliseinä ja vaikka kolot seinän molemmissa laidoissa, jotta voivat juosta piiriä ja tarpeen vaatiessa heikompi pääsee piiloon, ja takaovi piilopaikkaan jotta pääsee karkuun. Ja kos mahdollista niin rakenna vaikka tasohäkki, kani hyppää tommoset 40 cm kevyesti ja silloin alakerrassa voi olla pesäkoppi, kahdella kulkuaukolla. Itse kyllä erottasin kani.Virikkeeksi häkkiin voit hankkia pajun ja haavan tai koivun oksia, tuommoisia sormen paksuisesta harjanvarren pakuuteen, jotta saavat jyrsiä ja purkaa turhautumistaan oksien puremiseen.


    • ellsku.^^

      , toispuoleiselta se nahistelu ei näytä, kun kumpikin pomotta toistaan..? kiitos vinkeistä :)
      mutta en näe kannattavaksi laittaa eri häkkeihi vielä, kun ei ole pahaa tappelua niinkuin: " entinen pupu" ehdottaa, kun kuitenkin ne toisista pitävät ja hoivaavat, tuo tappelu vaan on hieman pelottavaa,, voisiko se johtua sterssistä, kateudesta, liian vähäisestä liikunnasta tai jtn..????:o

      • ä

        saatta kylläkin myös johtua kateudesta ja myöskin vähäisestä liikunnasta. minkä kokoisessa tilassa kanit asustaa ja kuinka pitkään ja usein juoksutat kaneja, jos kaneille jää "virtaa" niin ne saattaa senkin takia nahistella keskenään. kokeile juoksuttaa kaneja pitempään ja katso sen jälkeen tappeleeko puput saman verran. Onko kummallakin omat ruokakipot.. varmista että kummatkin saavat tarpeeksi ruokaa, ettei nahistelu riipu siitä. muiden on tietenkin vaikea tietää, mitä kaniesi välillä on niin yritä vaan seurailla kaniesi käyttäytymistä.


      • ä
        ä kirjoitti:

        saatta kylläkin myös johtua kateudesta ja myöskin vähäisestä liikunnasta. minkä kokoisessa tilassa kanit asustaa ja kuinka pitkään ja usein juoksutat kaneja, jos kaneille jää "virtaa" niin ne saattaa senkin takia nahistella keskenään. kokeile juoksuttaa kaneja pitempään ja katso sen jälkeen tappeleeko puput saman verran. Onko kummallakin omat ruokakipot.. varmista että kummatkin saavat tarpeeksi ruokaa, ettei nahistelu riipu siitä. muiden on tietenkin vaikea tietää, mitä kaniesi välillä on niin yritä vaan seurailla kaniesi käyttäytymistä.

        Onko jompi kumpi kaneista saanut enemmän huomiota?
        Toivottavasti vastauksista oli apua.


      • Pikaistavastausta

        Mitä teen kun otimme pienen uros kanin kokeiluun tuleeko toimeen 4 vuotiaan uros kanin kanssa. Muuten ei mitään tappeluja tai muuta mutta vanhempi ei selvästi ole huomannut että pienempi on uros ja luulee varmaanki tytöksi joten käy aina päälle. Auttakaa jos tiedätte mitään keinoja saada heidän yhdessä olon onnistumaan?


      • Anonyymi

        Otimme naaraan ja uroksen yhtä aikaa meille. Ovat olleet kuukauden ja nyt alkoivat tappelemaan niin, että ensin pyörivät ympyrää ja sitten menevät hieman kauemmas ja hyökkäävät,että karvat ihan pöllyävät. Mitä pitäisi tehdä? Pitäisikö ne erottaa?
        Mutta yhdestä kirjasta kuitenkin luin että uros ja naaras ovat toistensa parhaat kaverit.


      • Anonyymi

        Otimme naaraan ja uroksen yhtä aikaa meille. Ovat olleet kuukauden ja nyt alkoivat tappelemaan niin, että ensin pyörivät ympyrää ja sitten menevät hieman kauemmas ja hyökkäävät,että karvat ihan pöllyävät. Mitä pitäisi tehdä? Pitäisikö ne erottaa?
        Mutta yhdestä kirjasta kuitenkin luin että uros ja naaras ovat toistensa parhaat kaverit.


      • Anonyymi

        Otimme naaraan ja uroksen yhtä aikaa meille. Ovat olleet kuukauden ja nyt alkoivat tappelemaan niin, että ensin pyörivät ympyrää ja sitten menevät hieman kauemmas ja hyökkäävät,että karvat ihan pöllyävät. Mitä pitäisi tehdä? Pitäisikö ne erottaa?
        Mutta yhdestä kirjasta kuitenkin luin että uros ja naaras ovat toistensa parhaat kaverit.


    • ellsku.^^

      oli apua:) olen katsonut että molemmat saavat ruokaa, eli ei se siitä johdu,, ehkä enemmän tuosta liikunnan puuttesta, ku ei opiskelujen takia ole niin paljoa aikaa jäänyt tänä vuonna:/ ikävä kyllä,, ne ovat niin lutuisia(;.... Nyt kun mietin, niin on sen toisen kanin kanssa tullut vietettyä aikaa enmmän, täytyypä jatkossa yrittää olla tasapuolinen!

    • apuvahjk

      APUA TARVITSEN MINÄKIN!
      TYttöpupu ollut mulla jo 4v,nyt sain pienen poikapupun. Naaras juoksuttaa pikkuista jatkuvasti ympäriinsä ja makaa päällä. Mitä teen??

    • tania78

      Kannattaa erottaa.
      Joudut kuitenkin erottamaan ne kohta kun pieni tulee aikuisen ikään.

      Liiallinen alistaminen stressaa kania turhaa.

      Kun olet leikkauttanut pojan voit kokeilla uudestaan. Tilanne on tällöin tasavertaisempi kun poika on kasvanut miehen mittoihin.

    • Mikä neuvoksi

      Minulla on siskokset jotka ovat nyt noin.7kk. Jouduin 4kk ikäisinä erottamaan ne eri häkkiin kun tappelivat rajusti/ toinen oli alistettuna(murrosikä). Erottaminen riitti ja vapaana tultiin toimeen. Eilisestä lähtien en ole voinut pitää samaan aikaan vapaana yhtäaikaa kun tappelevat herkästi. Vaikka vain toinen on vapaana ja toinen häkissä tämä häkissä oleva yrittää sieltä tapella. Mutta kun häkit on vierekkäin(niinkuin alusta asti) ei ole mitään ongelmaa ja puput myös näkevät toisensa, eli tietävät kyllä toistensa olemassa olon. Eli mikä neuvoksi ja mitä voisin tehdä esim. sovun palauttamiseksi? Ja mistä mahtaa johtua.

    • kaniinifaniini

      Moikka! Ostin kaksi poika kania samasta poikueesta ovat nyt 11 viikkoa.Pelkään että kanit alkavat tapella vaikka keskellä yötä ja tappavat vaikka toisensa mitä teen eivät kyllä vielä tapelleet .NOPEASTI VASTAUKSIA! =D

      • Anonyymi

        Vastakkaiset häkit että he näkevät toisenne


    • kaniinifaniini

      Ja sitten vielä...jos kanit tappelevat ja toisen kaneista leikkaa niin tappelvatko vielä vai täytyykö molemmat leikata? =) VASTAUKSIA NOPEASTI

    • kaniinifaniini

      KÄYKÖ TÄÄLLÄ SIVULLA JOKU???? MUILLE VASTATAAN OIS KIVA NIINKU TIETÄÄ!!!!

    • moviestarpoika

      mul on kaks poika kanii ja mun siskol kaks tyttökanii ja meillä on vielä yhteinen pikku kani

      • onnesta soikea

        Mä olen niin ylpeä susta. Hienoa että kerroit tarinasi meille


    • :DD

      Moi! mulla on kaksi poika kania. ne tappelee,eikä se ole mitään leikkimielistä tappelua. Oon laittanu ne eri tiloihin mutta sillei että ne näkee toisensa. Saisko tappelun jotenkin lopetettua? Auttakaa!

    • kanitus

      kaksi urosta ei tule toimeen! Ne pitää erottaa lopullisesti. Kanimiehet tappalee jopa kuolemaan asti, joten en itse enää lähtisi tottumanaa uudestaan

    • APUWAA!

      Hei, jos on naaras 4kk ittellään ja aikois hankkii kaverin, nii kumpi kannattais naaras vai leikattu uros.. Vaikkakin urokset ei oo yleensä leikattuja kun tulee.. Apuva!

      Nimittäi mietitty kaverii tuolle kanillemme.

    • Miesvm866

      Meillä oli kans ongelmia. Toinen isompi pupu alisti pienempää ja lopuksvmeno meni aika villiks kun yölläkin isompi jahtasi pienempää ympäri olohuonetta. Tässä tapauksessa ongelma oli aika helppo ratkaista kun laittoi väliseinän ja pienempi on aina ollut parempi hyppimään niin nyt pääsee omaan loossiinsa hyppäämällä aidan yli jonne isompi ei pääse.

    • Hullutkanit

      Olen ihmetellyt tässä jo useita vuosia samaa ongelmaa. Mun kaksi kaniani tappelivat melkein koko ajan eli ottivat kiinni niskasta ja pyörivät maassa ym. ja karvaa lähti aika paljon. Nyt kanit on erotettu kaksi kerroksiseen häkkiin joka on hyvä asia sillä en enää stressaa siitä että sattuuko toiselle jotain tappelussa. Toinen kani ainakin vaikuttaa agressiiviselta edelleen kun ulkoilutan toista häkin edessä.

    • Anonyymi

      Suosittelen seuraamaan tilannetta. Ja jos menee pahaksi niin suihkuta vettä suihkupullosta niiden päälle. Tai ota paksu hanska ja mene kädellä väliin. Jos kanilla on riitaa, kannattaa totutella ne vähitellen taas toisiinsa. Joskus riitoihin kanit voi jopa kuolla😭😣

    • Anonyymi

      Jos ns erotat ne niin laita ne silti näköetäksyydelle toisistaan etteivät ne ns unohda toisiaan ja sit ne ei enää tuu toimeen

    • Anonyymi

      Parin päivän päästä ne saattaa olla jo paremmalla mielellä

    • Anonyymi

      Moi minäkin tarvitsen apua minulla on kaksi tyttö pupua jotka ovat tapelleet kolme kertaa on pyörinyt ympyrää toisen perään juoksemista ja karvojen lähtöä mitä teen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2606
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1143
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe