Kirkon mielipide työnsyrjinnälle

Mitä kirkko on mieltä tällaisesta työsyrjinnästä?

Siskoni kävi joku aika sitten eräässä tavaratalossa asuinpaikkakunnallaan ja häneltä kysytiin työhaastattelussa: "kuuluuko hän kirkkoon ja uskooko hän Jumalaan"? Siskoni vastasi rehellisesti: "hän kuuluu kirkkoon, mutta ei usko Jumalaan". Itse tosin olisin tehnyt vastakysymyksen: "Mitä sellainen kuuluu työpaikalle?". Hänelle kyseinen työhaastattelija soitti myöhemmin ja totesi: "he eivät tahdo ottaa pakanallisia töihin, mutta muuten me olisimme sinut ottaneet töihin". LOL!!!

Siskoni teki jotakin tutkimusta netissä ja kyseli tuttavilta, jolloin selvisi että kyseiset tavaratalon omistajat ovat joitakin helluntailaisia eli kuuluvat sellaiseen uskontolahkoon, jolloin työstään tulisi viimeistään uskoon tai alettaisi syrjimään jollei tule uskoon.

Jos mä olisin ollut siskoni niin minä olisin ehdottomasti ottanut yhteyttä työsuojelupiiriin (jolloin tavaratalon toimilupa oltaisi voitu evätä), mutta harmillista on se että siihen tarvitaan jonkinlainen todistus, että työhaastattelija moisella äänensävyllä on kysynyt moista joka ei kuulu työpaikalle ensinnäkään.

Hämmästelen monesti sitäkin, kuinka tärkeätä suomalaiselle työnantajille on edelleenkin armeija käyminen mieheltä, joka ei työnantajalle kuulu tai sen ei tulisi vaikuttaa työn saamiselle? Samaten naisten raskaus!!!

22

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapio heikki

      Itse olin joskus kesätöissä Karkun kirkolla hautaamishommissa ja istuttamassa kukkasia haudoille. Itse kuuluin silloin vielä kirkkoon ja yksi työkaverini ei kuulunut kirkkoon (kesätyöntekijä). Myöhemmin hän sai kenkää kun sanoi että ei kuulu kirkkoon. Tuo oli työpaikkasyrjintää, mutta tätä työkaveria ei kiinnostanut koko erotus.

      Tästä tulikin mieleeni että voiko kirkolla olla töissä jos ei kuulu kirkkoon tai jos vaikka kuuluu johonkin muuhun uskontokuntaa tai on vaikka ateisti? Luonnollisesti pappi ei varmaan voi olla avoimesti ateisti, mutta voisiko kappalainen olla vaikka Hindu? Jos tekee työnsä moitteettomasti niin onko uskontokunnalla väliä kirkon sisällä?

      Minun mielestäni ihan sama ketä hautausmaan kukat kastelee tai ovia availee ja hommia organisoi. Eihän kirkon seinärappauksia uusimaankaan tule välttämättä kristitty. Ateistikin voi kullata kirkon taulujen kehyksiä tai kattoja nohevasti. Näinollen tarviiko kappalaisenkaan olla kristitty.

    • lapio heikki

      Nauhuri mukaan työhaastatteluun ja omia puheluitaankin saa nauhoittaa ihan vapaasti lain mukaan.

      Aina voin haastattelussa myös valehdella käyneensä armeijan tai kuuluvansa kirkkoon. Ei niitä ketään tarkista.

      • Tässä tavaratalotapauksessa pomojen oma vahva hengellisyys meni oikean menettelyn edelle. Siinä toimittiin yksiselitteisesti väärin. Armeijan tai raskauden ei myöskään pitäisi vaikuttaa työn saantiin.

        Seurakunnan työntekijöiltä sen sijaan edellytetään kuulumista ev.lut. kirkkoon joitakin paikallisia poikkeuksia lukuunottamatta. Sen tähden myös hautausmaan henkilökunnalta, että kirkkoon kuulumisen ajatellaan (kenties erheellisesti) kertovan jotakin ihmisen kunnioituksesta kyseistä uskontoa kohtaan. Näin ollen ajatellaan, että kirkkoon kuuluva ymmärtää kunnioittaa hautoja ja voi muutenkin hautausmaalla toimia kirkon edustajana, kun väkeä käy läheisten haudoilla. Myös kiinteistöväki on mitä suuremmassa määrin kirkon käyntikortti. Niin sanottua hengellistä työtä tekevien on poikkeuksetta kuuluttava juuri siihen kirkkoon, jossa ovat töissä, koska muuten heidän julistukseltaan putoaa pohja jos ei edes itse usko siihen, mitä puhuu tai minkä puolesta tekee työtä.

        pappi Sonja


      • Kössönöm
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Tässä tavaratalotapauksessa pomojen oma vahva hengellisyys meni oikean menettelyn edelle. Siinä toimittiin yksiselitteisesti väärin. Armeijan tai raskauden ei myöskään pitäisi vaikuttaa työn saantiin.

        Seurakunnan työntekijöiltä sen sijaan edellytetään kuulumista ev.lut. kirkkoon joitakin paikallisia poikkeuksia lukuunottamatta. Sen tähden myös hautausmaan henkilökunnalta, että kirkkoon kuulumisen ajatellaan (kenties erheellisesti) kertovan jotakin ihmisen kunnioituksesta kyseistä uskontoa kohtaan. Näin ollen ajatellaan, että kirkkoon kuuluva ymmärtää kunnioittaa hautoja ja voi muutenkin hautausmaalla toimia kirkon edustajana, kun väkeä käy läheisten haudoilla. Myös kiinteistöväki on mitä suuremmassa määrin kirkon käyntikortti. Niin sanottua hengellistä työtä tekevien on poikkeuksetta kuuluttava juuri siihen kirkkoon, jossa ovat töissä, koska muuten heidän julistukseltaan putoaa pohja jos ei edes itse usko siihen, mitä puhuu tai minkä puolesta tekee työtä.

        pappi Sonja

        "Seurakunnan työntekijöiltä sen sijaan edellytetään kuulumista ev.lut. kirkkoon joitakin paikallisia poikkeuksia lukuunottamatta. Sen tähden myös hautausmaan henkilökunnalta, että kirkkoon kuulumisen ajatellaan (kenties erheellisesti) kertovan jotakin ihmisen kunnioituksesta kyseistä uskontoa kohtaan. Näin ollen ajatellaan, että kirkkoon kuuluva ymmärtää kunnioittaa hautoja ja voi muutenkin hautausmaalla toimia kirkon edustajana, kun väkeä käy läheisten haudoilla."

        - Tuo meni jo törkeäksi! Kuvitteletko sinä, että minä käyn hautausmailla kiviä kääntelemässä, tai etten osaisi kunnioittaa vainajien muistoa, koska en maksa kirkolle jäsenmaksua?


      • hmmmmmmmmmm
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Tässä tavaratalotapauksessa pomojen oma vahva hengellisyys meni oikean menettelyn edelle. Siinä toimittiin yksiselitteisesti väärin. Armeijan tai raskauden ei myöskään pitäisi vaikuttaa työn saantiin.

        Seurakunnan työntekijöiltä sen sijaan edellytetään kuulumista ev.lut. kirkkoon joitakin paikallisia poikkeuksia lukuunottamatta. Sen tähden myös hautausmaan henkilökunnalta, että kirkkoon kuulumisen ajatellaan (kenties erheellisesti) kertovan jotakin ihmisen kunnioituksesta kyseistä uskontoa kohtaan. Näin ollen ajatellaan, että kirkkoon kuuluva ymmärtää kunnioittaa hautoja ja voi muutenkin hautausmaalla toimia kirkon edustajana, kun väkeä käy läheisten haudoilla. Myös kiinteistöväki on mitä suuremmassa määrin kirkon käyntikortti. Niin sanottua hengellistä työtä tekevien on poikkeuksetta kuuluttava juuri siihen kirkkoon, jossa ovat töissä, koska muuten heidän julistukseltaan putoaa pohja jos ei edes itse usko siihen, mitä puhuu tai minkä puolesta tekee työtä.

        pappi Sonja

        jos haluaa tehdä työtä kirkossa. Ketjun aloittaja kylläkin puhui jostain tavaratalosta!
        Miksi muuten joku menisi kirkon palvelukseen, jos ei hyväksy sen ideologiaa?
        Aika yleistä muuten on se, että pappi ei ole uskossa vaikka saarnaa. Aika yleistä sekin, että puheet on ilman sisältöä. Seurakuntalaisten vaan on kuunneltava sanan julistajaa vaikka olisi pappina huonokin saarnamies. Valittaa ei auta ettei saa niskuroivan mainetta.


      • Kössönöm kirjoitti:

        "Seurakunnan työntekijöiltä sen sijaan edellytetään kuulumista ev.lut. kirkkoon joitakin paikallisia poikkeuksia lukuunottamatta. Sen tähden myös hautausmaan henkilökunnalta, että kirkkoon kuulumisen ajatellaan (kenties erheellisesti) kertovan jotakin ihmisen kunnioituksesta kyseistä uskontoa kohtaan. Näin ollen ajatellaan, että kirkkoon kuuluva ymmärtää kunnioittaa hautoja ja voi muutenkin hautausmaalla toimia kirkon edustajana, kun väkeä käy läheisten haudoilla."

        - Tuo meni jo törkeäksi! Kuvitteletko sinä, että minä käyn hautausmailla kiviä kääntelemässä, tai etten osaisi kunnioittaa vainajien muistoa, koska en maksa kirkolle jäsenmaksua?

        Luepa se, minkä itse sitaatteihin laitoit: kirkkoon kuulumisen ajatellaan (kenties erheellisesti) kertovan jotakin ihmisen kunnioituksesta jne. Tässä pääpaino on kirkkoon kuuluvilla. Ei ole siis takeita, että kirkkoon kuuluvat kunnioittaisivat hautoja. Tässä en puhunut nyt ollenkaan kirkkoon kuulumattomista. Ihan yhtä lailla ateistit voivat kunnioittaa, mutta kun kysyttiin syytä, vastasin.

        Sellainen, mikä on tärkeää itselle, saa tekemään parhaansa. Jos kirkon sanoma on tärkeä, myös työntekijänä haluaa tehdä sen eteen parhaansa.

        pappi Sonja


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Tässä tavaratalotapauksessa pomojen oma vahva hengellisyys meni oikean menettelyn edelle. Siinä toimittiin yksiselitteisesti väärin. Armeijan tai raskauden ei myöskään pitäisi vaikuttaa työn saantiin.

        Seurakunnan työntekijöiltä sen sijaan edellytetään kuulumista ev.lut. kirkkoon joitakin paikallisia poikkeuksia lukuunottamatta. Sen tähden myös hautausmaan henkilökunnalta, että kirkkoon kuulumisen ajatellaan (kenties erheellisesti) kertovan jotakin ihmisen kunnioituksesta kyseistä uskontoa kohtaan. Näin ollen ajatellaan, että kirkkoon kuuluva ymmärtää kunnioittaa hautoja ja voi muutenkin hautausmaalla toimia kirkon edustajana, kun väkeä käy läheisten haudoilla. Myös kiinteistöväki on mitä suuremmassa määrin kirkon käyntikortti. Niin sanottua hengellistä työtä tekevien on poikkeuksetta kuuluttava juuri siihen kirkkoon, jossa ovat töissä, koska muuten heidän julistukseltaan putoaa pohja jos ei edes itse usko siihen, mitä puhuu tai minkä puolesta tekee työtä.

        pappi Sonja

        "Näin ollen ajatellaan, että kirkkoon kuuluva ymmärtää kunnioittaa hautoja ja voi muutenkin hautausmaalla toimia kirkon edustajana, kun väkeä käy läheisten haudoilla. Myös kiinteistöväki on mitä suuremmassa määrin kirkon käyntikortti. "

        Kun olen kerran ateisti, niin minulta oletettaisi etten ymmärtäisi kunnioittaa hautoja? Siis täh!? Onko ne olleet aina ateisteja, jotka ovat siellä hautausmaalla potkinneet hautakiviä?

        Pitääkö kirkon työntekijän puolisokin olla kirkon jäsen? Pitää erota tai liittyä kirkkoon, niinkö?


      • "Aina voin haastattelussa myös valehdella käyneensä armeijan tai kuuluvansa kirkkoon. Ei niitä ketään tarkista. "

        Siis minun siskoni tulisi valehdella työhaastattelussa ja päästää suustaan sammakoita? Minut ja siskoni on kasvatettu aikoinaan olemaan rehellisiä muiden ihmisten edessä....miksi meidän tulisi siitä poiketa!?
        HUOM! Me ollaan ns. "ateistiperheen" kersoja!

        Uskovainen voi valehdella itselleen tai muille. Ateisti on aina rehellinen itselleen ja muille.


      • Kössönöm
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Luepa se, minkä itse sitaatteihin laitoit: kirkkoon kuulumisen ajatellaan (kenties erheellisesti) kertovan jotakin ihmisen kunnioituksesta jne. Tässä pääpaino on kirkkoon kuuluvilla. Ei ole siis takeita, että kirkkoon kuuluvat kunnioittaisivat hautoja. Tässä en puhunut nyt ollenkaan kirkkoon kuulumattomista. Ihan yhtä lailla ateistit voivat kunnioittaa, mutta kun kysyttiin syytä, vastasin.

        Sellainen, mikä on tärkeää itselle, saa tekemään parhaansa. Jos kirkon sanoma on tärkeä, myös työntekijänä haluaa tehdä sen eteen parhaansa.

        pappi Sonja

        Miksi ylipäätään laitoit tuollaisen kirjoituksen, jos et itse niin ajattele? Miksi jumaliin uskova kunnioittaisi vainajien muistoa yhtään sen enempää kuin ateistikaan? Ja miksi siis tuollainen kynnysraha vaaditaan, jotta pääsee vaikkapa kesätöihin hautausmaalle?

        Vanhempani ja anoppini ynnä muutamat ystäväni on haudattu hautausmaalle. On tietysti sellaisiakin sukulaisia, joista en tiedä kuin nimen ja myös nuoruudenystäviä, joiden hautapaikkaa en edes tiedä. Mutta miksi kuvitellaan, että kirkkoon kuulumaton tai uskonnoton ihminen, ei kunnioittaisi vainajan muistoa?


      • luterilainen.
        ateisti1982 kirjoitti:

        "Näin ollen ajatellaan, että kirkkoon kuuluva ymmärtää kunnioittaa hautoja ja voi muutenkin hautausmaalla toimia kirkon edustajana, kun väkeä käy läheisten haudoilla. Myös kiinteistöväki on mitä suuremmassa määrin kirkon käyntikortti. "

        Kun olen kerran ateisti, niin minulta oletettaisi etten ymmärtäisi kunnioittaa hautoja? Siis täh!? Onko ne olleet aina ateisteja, jotka ovat siellä hautausmaalla potkinneet hautakiviä?

        Pitääkö kirkon työntekijän puolisokin olla kirkon jäsen? Pitää erota tai liittyä kirkkoon, niinkö?

        Ehkä siinä on ajateltu sitä että ei kovasti kirkonvastaisia tai erokirkosta trakuja hautausmaalla jakava henkilö ei ole oikea henkilö kohtaamaan seurakuntalaisia surun hetkellä.

        Kirkon työntekijän puoliso voi olla kuulua haluamaansa uskontoon tai olla uskonnoton.

        Se aloituksessa mainittu yritys taisi olla Kokkolan H-H ? Sen omistaa baptisti.

        Minulle haastattelija sanoi ensin ettei tälläisiä saisi kysyä, mutta onko sinulla jonkinlainen uskonnollinen vakaumus. Haastattelijoista kukaan ei ollut uskovainen eikä työpaikka eikä toimiala mitenkään liippaa läheltäkään uskontoa.
        Olihan se häkellyttävää siinä tilanteessa.


      • Kössönöm
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Luepa se, minkä itse sitaatteihin laitoit: kirkkoon kuulumisen ajatellaan (kenties erheellisesti) kertovan jotakin ihmisen kunnioituksesta jne. Tässä pääpaino on kirkkoon kuuluvilla. Ei ole siis takeita, että kirkkoon kuuluvat kunnioittaisivat hautoja. Tässä en puhunut nyt ollenkaan kirkkoon kuulumattomista. Ihan yhtä lailla ateistit voivat kunnioittaa, mutta kun kysyttiin syytä, vastasin.

        Sellainen, mikä on tärkeää itselle, saa tekemään parhaansa. Jos kirkon sanoma on tärkeä, myös työntekijänä haluaa tehdä sen eteen parhaansa.

        pappi Sonja

        "Sellainen, mikä on tärkeää itselle, saa tekemään parhaansa. Jos kirkon sanoma on tärkeä, myös työntekijänä haluaa tehdä sen eteen parhaansa."

        - Tarkoitatko, että hautausmaan työntekijälle pitää olla kirkon "sanoma" tärkeä, jotta kunnioittaa vainajien muistoa ja tekee työnsä hyvin? Sellaisen käsityksen nimittäin tuosta kirjoituksestasi saa.


      • syrjintä kukoistaa
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Luepa se, minkä itse sitaatteihin laitoit: kirkkoon kuulumisen ajatellaan (kenties erheellisesti) kertovan jotakin ihmisen kunnioituksesta jne. Tässä pääpaino on kirkkoon kuuluvilla. Ei ole siis takeita, että kirkkoon kuuluvat kunnioittaisivat hautoja. Tässä en puhunut nyt ollenkaan kirkkoon kuulumattomista. Ihan yhtä lailla ateistit voivat kunnioittaa, mutta kun kysyttiin syytä, vastasin.

        Sellainen, mikä on tärkeää itselle, saa tekemään parhaansa. Jos kirkon sanoma on tärkeä, myös työntekijänä haluaa tehdä sen eteen parhaansa.

        pappi Sonja

        Eikö kirkon sanomaa voi pitää tärkeänä muuta kuin kuulumalla kirkkoon?! Eli tärkeyden näyttämisestä pitää maksaa, muuten ei pääse kirkon palvelukseen edes haudan kaivajaksi.. kirkkoon kuuluva kaivaa siis paremman kuopan..

        Onpa törkeää väittää, että kirkkoon kuulumaton tekee huonommin töitä kuin kirkkoon kuuluva!!!


      • Kössönöm
        syrjintä kukoistaa kirjoitti:

        Eikö kirkon sanomaa voi pitää tärkeänä muuta kuin kuulumalla kirkkoon?! Eli tärkeyden näyttämisestä pitää maksaa, muuten ei pääse kirkon palvelukseen edes haudan kaivajaksi.. kirkkoon kuuluva kaivaa siis paremman kuopan..

        Onpa törkeää väittää, että kirkkoon kuulumaton tekee huonommin töitä kuin kirkkoon kuuluva!!!

        Tuollaisen viestin Sonja kirjoituksessaan toi julki. Jos ei maksa työpaikasta kynnysrahaa, ei ole pätevä työntekijä.


      • luterilainen. kirjoitti:

        Ehkä siinä on ajateltu sitä että ei kovasti kirkonvastaisia tai erokirkosta trakuja hautausmaalla jakava henkilö ei ole oikea henkilö kohtaamaan seurakuntalaisia surun hetkellä.

        Kirkon työntekijän puoliso voi olla kuulua haluamaansa uskontoon tai olla uskonnoton.

        Se aloituksessa mainittu yritys taisi olla Kokkolan H-H ? Sen omistaa baptisti.

        Minulle haastattelija sanoi ensin ettei tälläisiä saisi kysyä, mutta onko sinulla jonkinlainen uskonnollinen vakaumus. Haastattelijoista kukaan ei ollut uskovainen eikä työpaikka eikä toimiala mitenkään liippaa läheltäkään uskontoa.
        Olihan se häkellyttävää siinä tilanteessa.

        "Ehkä siinä on ajateltu sitä että ei kovasti kirkonvastaisia tai erokirkosta trakuja hautausmaalla jakava henkilö ei ole oikea henkilö kohtaamaan seurakuntalaisia surun hetkellä. "

        Voihan sitä ateisti siviilipalvelusmies mennä suorittamaan jonkin syrjäseudun seurakunnanpalveluksen hautausmaalle työpalvelustaan. Eihän sitä kukaan varmasti siellä ala tivaamaan, mikset mennyt armeijaan tai mikset ole kirkon jäsen? :) Ollaan vaan tyytyväisiä, että joku sivari tulee ilmaisesti suorittamaan "eettisiin syihin" nojaamalla palvelustaan esimerkiksi suntion apulaisena tms.

        Itseasiassa mun eukon isä on ammatiltaan suntio ja eukkoni työskentelee myöskin seurakunnassa.

        "Minulle haastattelija sanoi ensin ettei tälläisiä saisi kysyä, mutta onko sinulla jonkinlainen uskonnollinen vakaumus. Haastattelijoista kukaan ei ollut uskovainen eikä työpaikka eikä toimiala mitenkään liippaa läheltäkään uskontoa. "

        Eiks tällöin tulis laittaa toimiluvat moiselle yritykseltä pois!?!? Vaikuttiko työnsaantiin? Senhän ei tulisi vaikuttaa? Ei millään tavalla!


      • ateisti1982 kirjoitti:

        "Ehkä siinä on ajateltu sitä että ei kovasti kirkonvastaisia tai erokirkosta trakuja hautausmaalla jakava henkilö ei ole oikea henkilö kohtaamaan seurakuntalaisia surun hetkellä. "

        Voihan sitä ateisti siviilipalvelusmies mennä suorittamaan jonkin syrjäseudun seurakunnanpalveluksen hautausmaalle työpalvelustaan. Eihän sitä kukaan varmasti siellä ala tivaamaan, mikset mennyt armeijaan tai mikset ole kirkon jäsen? :) Ollaan vaan tyytyväisiä, että joku sivari tulee ilmaisesti suorittamaan "eettisiin syihin" nojaamalla palvelustaan esimerkiksi suntion apulaisena tms.

        Itseasiassa mun eukon isä on ammatiltaan suntio ja eukkoni työskentelee myöskin seurakunnassa.

        "Minulle haastattelija sanoi ensin ettei tälläisiä saisi kysyä, mutta onko sinulla jonkinlainen uskonnollinen vakaumus. Haastattelijoista kukaan ei ollut uskovainen eikä työpaikka eikä toimiala mitenkään liippaa läheltäkään uskontoa. "

        Eiks tällöin tulis laittaa toimiluvat moiselle yritykseltä pois!?!? Vaikuttiko työnsaantiin? Senhän ei tulisi vaikuttaa? Ei millään tavalla!

        Anteeksi kirjoitusvirheet. :)


      • ...
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Tässä tavaratalotapauksessa pomojen oma vahva hengellisyys meni oikean menettelyn edelle. Siinä toimittiin yksiselitteisesti väärin. Armeijan tai raskauden ei myöskään pitäisi vaikuttaa työn saantiin.

        Seurakunnan työntekijöiltä sen sijaan edellytetään kuulumista ev.lut. kirkkoon joitakin paikallisia poikkeuksia lukuunottamatta. Sen tähden myös hautausmaan henkilökunnalta, että kirkkoon kuulumisen ajatellaan (kenties erheellisesti) kertovan jotakin ihmisen kunnioituksesta kyseistä uskontoa kohtaan. Näin ollen ajatellaan, että kirkkoon kuuluva ymmärtää kunnioittaa hautoja ja voi muutenkin hautausmaalla toimia kirkon edustajana, kun väkeä käy läheisten haudoilla. Myös kiinteistöväki on mitä suuremmassa määrin kirkon käyntikortti. Niin sanottua hengellistä työtä tekevien on poikkeuksetta kuuluttava juuri siihen kirkkoon, jossa ovat töissä, koska muuten heidän julistukseltaan putoaa pohja jos ei edes itse usko siihen, mitä puhuu tai minkä puolesta tekee työtä.

        pappi Sonja

        maksetaan yhteisöveroilla joita maksavat yritykset katsomuksista riippumatta mutta niille halutaan ottaa töihin vain kirkkoonkuuluvia? Eikö tässä oli niin että kirkolle kelpaa kaikkien rahat mutta suositaan vain omia?


      • ... kirjoitti:

        maksetaan yhteisöveroilla joita maksavat yritykset katsomuksista riippumatta mutta niille halutaan ottaa töihin vain kirkkoonkuuluvia? Eikö tässä oli niin että kirkolle kelpaa kaikkien rahat mutta suositaan vain omia?

        mutta tuohon ei jostain syystä haluta puuttua. Työnantajalle ei pitäisi kuulua pätkääkään se, mihin yhdistykseen työntekijä kuuluu.


      • cei5 kirjoitti:

        mutta tuohon ei jostain syystä haluta puuttua. Työnantajalle ei pitäisi kuulua pätkääkään se, mihin yhdistykseen työntekijä kuuluu.

        Sama jolle ei Suomessa tehdä mitään on asevelvollisuus. Suomessa halutaan hyysätä vain reservin upseereita työelämän johtotehtävissä saati aliupseeristoa, miehistöä tai sivareita. Uskotaan, että johtajuus tulee armeijasta, heh! Olen "ateisti" myöskin isanmaallisuuden suhteen -en usko Mannerheimin haamuun. ;)

        Konservatiivisuutta halutaan Suomessa ylläpitää joka asian suhteen. Lopulta ei haluta tehdä mitään uudistuksia...ennemminkin otetaan lisää paskaa?


    • AntiChrisu

      Kuka tahtoo töihin oikeistoriistäjä kirkkoon? Ei ole kauaa aikaa kun tämä "eettinen" yritys omisti
      osakkeita ase-, alkoholi-, tupakka- sekä aikuisviihdeteollisuudessa.

      • Siis täh? Kysymys oli tavaratalosta, jonka omistajat olivat hellareita.


    • Toivon vilpittömästi, että kirkko ottaa asiakseen hoitaa tällaisten ihmisten puolestapuhumisen. Eihän tuossa ole mitään järkeä, että ihmisiä kohdellaan työhaastattelussa noin nuivalla otteella, jollei ole uskovainen, mies suorittanut armeijaa tai nainen on raskaana jne. Nainenkaan ei voi tietää, milloin hän tulee raskaaksi mikäli jonkinlaisessa parisuhteessa kerran elää?!

      Suomi on ainut valtio, jossa miestä kohdellaan sen mukaan millainen sotilasarvo hänellä kulloinkin on. Jos suomalainen mies hakee työpaikkaa ulkomailta, niin ansioluettelossa jos esiintyy kohta sotilasarvosta, niin ulkomailla moinen työhakemus laitetaan ö-mappiin eli syrjään. Täällä reservin upseeri saa työtä välittömästi ja lankataan hänen kengän pohjansakin. Tuntuu edelleenkin siltä, että Suomessa sotilasarvo menee koulutuksen ja työkokemuksenkin edelle?

      Reservin aliupseerit ja miehistöt jäävät kisailemaan uppopaikoista. Mitä se sitten tarkoittaa siviilipalvelusmiehelle? Ei ikinä pääse töihin!

      • ...

        On vastustettu naisten äänioikeutta , on vastustettu uskonnonvapautta , on vastutettu homoseksin dekriminalisointia , on vastustettu , rekisteröityjä parisuhteita jne. Kirkolta on aivan turha odottaa minkäänlaista välittämistä muusta kuin kirkollisveroista.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      201
      4783
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      279
      2912
    3. 134
      1747
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      211
      1480
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1421
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1186
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1154
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1119
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1087
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1081
    Aihe