Aamulla tv.ssä kerrottiin, että kotitaloudet heittävät ruokaa menemään 23 kg/henkilö/vuosi, ja tutkimuksen mukaan yksinelävät naiset vielä keskimääräistä enemmän. Kuinka teillä? Tuleeko kaikki ostettu ruoka käytettyä?
Kotitaloudet heittävät ruokaa pois
39
542
Vastaukset
- pihihihi
ei tuhlata Jumalan viljaa. Ostetaan ja laitetaan sen mukaan, mitä käytetään. Nykyisten hyvien jääkaappien ja pakastimien aikana, liian voi säästää.
Tuhlaaminen on huonon kasvatuksen tulos, ja häikäilemättömyyttä. - qwer98
Saa aikaan tuollaisen haaskauksen. Suunnittelen etukäteen ostokseni ja pakastan pilaantuvat, otan sitä mukaa kun tarvitsen.
Joudun olemaan ertyisruokavaliolla, silti ruokalaskuni on pieni, teen lähes kaiken itse. - talous.
Haukutaan taas väärää puuta, kuinka tekevät kaupat.
- se siitä
kotitaloudet heittävät ruokaa menemään huomattavasti enemmän kuin kaupat.
- kinkunpaistaja
se siitä kirjoitti:
löydettyä(kerran havaittua), avaamaton korppupussi, avaamaton puuroriisi paketti, avattuja riisi ja ryyni paketteja, muropaketti avaamaton ja avattu, mausteita.
EU-ruokaa, maitojauhetta avaamaton, näkkäriä pyöreä melkein täysi tehtaan kuljetuspakkaus, makaroonia 2 pussia vaille täysi tehtaan kuljetuspakkaus.
Kun kyseessä pieni taloyhtiön, niin varma tieto missä moisia sekajätteitä syntyy, vuokralla asuva sosiaaliavustuksia saava perhe.
Kun itse ei tarvitse tienata, niin voi elää miten huvittaa.
Kyllä se vaan vitu..aa, katsella. Jos valitetaan että avustukset on liian pieniä, niin ei ainakaan kaikille.
Vuokria ei makseta juuri koskaan, vaihdetaan asuntoa kun tulee häätö. Kun yksi kunta on koluttu, muutetaan toiseen kuntaan.
Sellaista täällä perukassa
Taloyhtiössä asuu suurimmaksi osaksi sinkku naisia, leskiä. Ehdotin kerran yhteistä kompostaintia yhtiöön, vastaus oli ettei minulta jää mitään kompostoitavaa, syön kaikki mitä irti saan. Kahvinporot kukille ulos. - huhahhei
kinkunpaistaja kirjoitti:
löydettyä(kerran havaittua), avaamaton korppupussi, avaamaton puuroriisi paketti, avattuja riisi ja ryyni paketteja, muropaketti avaamaton ja avattu, mausteita.
EU-ruokaa, maitojauhetta avaamaton, näkkäriä pyöreä melkein täysi tehtaan kuljetuspakkaus, makaroonia 2 pussia vaille täysi tehtaan kuljetuspakkaus.
Kun kyseessä pieni taloyhtiön, niin varma tieto missä moisia sekajätteitä syntyy, vuokralla asuva sosiaaliavustuksia saava perhe.
Kyllä se vaan vitu..aa, katsella. Jos valitetaan että avustukset on liian pieniä, niin ei ainakaan kaikille.
Vuokria ei makseta juuri koskaan, vaihdetaan asuntoa kun tulee häätö. Kun yksi kunta on koluttu, muutetaan toiseen kuntaan.
Taloyhtiössä asuu suurimmaksi osaksi sinkku naisia, leskiä. Ehdotin kerran yhteistä kompostaintia yhtiöön, vastaus oli ettei minulta jää mitään kompostoitavaa, syön kaikki mitä irti saan. Kahvinporot kukille ulos.Mikä saa ihmisen tonkimaan sekajätelaatikkoa ja siitä vielä listan tekemään?
- ¨¨¨¨¨¨
Taloyhtiössä asuu suurimmaksi osaksi sinkku naisia, leskiä. Ehdotin kerran yhteistä kompostaintia yhtiöön, vastaus oli ettei minulta jää mitään kompostoitavaa, syön kaikki mitä irti saan. Kahvinporot kukille ulos.minä en juo viinaa silti sitä käytän keskimäärin oliko ihan litroja vai kymmeniä litroja vuodessa.
Joten jospa pitäisit mölyt mahassasi kun ei muuta jauhettavaa ole. - kalatkin merestä
huhahhei kirjoitti:
Mikä saa ihmisen tonkimaan sekajätelaatikkoa ja siitä vielä listan tekemään?
kateus muiden elämästä, josta ei tiedä mitään.
- 13+17
¨¨¨¨¨¨ kirjoitti:
minä en juo viinaa silti sitä käytän keskimäärin oliko ihan litroja vai kymmeniä litroja vuodessa.
Joten jospa pitäisit mölyt mahassasi kun ei muuta jauhettavaa ole.Jokaisella on samanlaiset mahdollisuudet kirjoittaa tai olla kirjoittamatta. Sinä et täällä määrää!
huhahhei kirjoitti:
Avatessa sekajätekuupan kannen ovat päälimmäiset näkyvissä tonkimattakin.
Suljtuista muovikasseistahan ei näe mutta joskus pintaan sattuu sulkematon jolloin osa valikoimasta on näkyvissä.
Kiireellä lienee joskus osansa.
Muuten en ymmärrä täyden ostoskassin jättämistä jätekatoksen nurkkaan.
Luulin jonkun jättäneen sen siihen tilapäiseen parkkiin mutta kyllä se jökötti ennen viime juhannusta ainakin useita päiviä.
Biopuoli on helpommin havainnoitavissa silloin kun sinne on paikattu esimerkiksi keraaminen kukkaruukku multineen ja muuta saman tyyppistä tavaraa.- kinkunpaistaja
huhahhei kirjoitti:
tonkia, 600 l laatikko kyllä täyttyy äkkiä, siinä ne päällimmäisenä. Ei sinne ne meikäläisten lajittelemat vähäiset sekajätteet sitten mahdukkaan.
Ruoka kuuluusi purkaa biojäte astiaan, ei ruoka ole sekajätettä jos se on sekaisin, tai jätteentuoja sekaisin.
Minulle sattui kuulumaan tämän roskisalueen hoito, siksi kiinnitin asiaan huomion.
Listaa voi kyllä jatkaa, toimintakuntoinen pölyimuri,( pieni päällä oleva muoviosa rikki)oli paperikeräyslaatikossa.
Paras laiskuuden huippu ilmestyi keväällä lumien sulaessa katolta, lähes kymmenen roskapussia oli huitaistu katolle hankeen. Täällä on katoilla ainakin 0.5 m lunta. - kinkunpaistaja
kalatkin merestä kirjoitti:
kateus muiden elämästä, josta ei tiedä mitään.
ja kiukku, ei kateus.
En mitenkään voi kadehtia tuollaista elämäntapaa. - ei tonkija
tonkia, 600 l laatikko kyllä täyttyy äkkiä, siinä ne päällimmäisenä. Ei sinne ne meikäläisten lajittelemat vähäiset sekajätteet sitten mahdukkaan.
Ruoka kuuluusi purkaa biojäte astiaan, ei ruoka ole sekajätettä jos se on sekaisin, tai jätteentuoja sekaisin.
Minulle sattui kuulumaan tämän roskisalueen hoito, siksi kiinnitin asiaan huomion.
Listaa voi kyllä jatkaa, toimintakuntoinen pölyimuri,( pieni päällä oleva muoviosa rikki)oli paperikeräyslaatikossa.
Paras laiskuuden huippu ilmestyi keväällä lumien sulaessa katolta, lähes kymmenen roskapussia oli huitaistu katolle hankeen. Täällä on katoilla ainakin 0.5 m lunta.Joo joo, helposti näkee, mikä on avattu ja mikä ei ja muistikin pelaa hemmetin hyvin, katsekontaktilla.
Tongi sie vaan roskiksia. Mie en. - talous
se siitä kirjoitti:
katsoiko kukaan ohjelmaa tehtaista joihin viedään rekkalasteittain ruokaa kaupoista ja tehtaista.
Cocacolaa jossa on hiukan mennyt sokerin määrät pileen.Salaattia jonka pussit on auenneet.
Säilykkeitä ohi päivämäärän.Lihaa, vihanneksia.Keksejä, näkkileipää
Kaupoilla on varaa maksaa siitä että rekalla tuotu ruoka viedään rekoilla pois kun ruoka ei mene kaupaksi.
Isot tehtaat Euroopassa jauhavat ruuan pastaksi joka sitten syötetään sioille.
Ja kaiken tämän maksaa kuluttaja.
Ettäkö, yksittäistalouksista tulisi yhtä paljon :)
KAtselkaa supermarketti ja miettikää meneekö kaikki se ruoka todella kaupaksi?
Äärimmäisen kriittisesti tarkasteltunakaan en saa kahden hengen taloudestamme vuodessa syntymään edes 2,3kg:a syötävää jätettä.
Hyvä jos kilo kertyy.
Ne harvat tilanteet ovat sellaisia että valmista ruokaa jää keittolusikallisen verran ja laadultaan seuraavaan sapuskaan tai salaattiin soveltumatonta.
Esimerkiksi nyt jäi hieman keitettyä riisiä jonka käytän huomisessa salaatissa.
Jämät tai sellaiset joista jatkamalla syntyy jämä, löytävät tiensä pakastimeen odottamaan minun matkaleskiviikkojani.
Mitään vihannesta, hedelmää, leipää, maitoa tai muutakaan vastaavaa ei koskaan meillä mene bioastiaan.
Kahvin porot ja vaimon banaani/päivä kuoret muodostavat ylivoimaisesti suurimman osan bioastiaan joutuvasta massasta.
Siperiassa en ole käynyt mutta aikaisempien vuosien köyhyyskin riitti opettamaan sopeutumisen näihin pieneläkeläisvuosiin.- ei roskiin
ainoo mitä menee joskus, harvoin haaskuuseen on munat. Niitä ku pidän aina kaapissa, ja sit voikin olla päivämäärä mennyt jo kaks viikkoo yli, ei oo ollu tarvetta. Ei niitäkää mee ku pari kpl , mut en sitä vanhempii käytä.
Bioroskis kyl täyttyy viikos, 10l pussi. Syön paljo hedelmii ja vihanneksii. Niiden kuoret, teepussit, perunoittenkuoret, Ja sellaista. Kaikki teen ite, ja osaan jatkaa, tai pakastaa kerta-annoksen. Ei oo ikinä ruokaa menny roskiin.- lakalakkakka
haistelen, en tuijota päivämääriä. Niin on neuvottu tehtävän.
Eri se oli ennen, kun kaupassakin pestiin makkarapötkyjä pahimmista hajuista. - 40
älä tuijota päivämääriin. Riko muna vaikka juomalasiin niin näet onko se pilaantunut. Pilaantunut muna haisee karmealle, siis PILAANTUNUT.
VANHENTUNUT muna rikottaessa on sellaista velliä, ruskuainen levinnyt, ei suositella käytettäväksi.
Kaupassa ennenvanhaan, kun päiväyksiä ei ollut, munat käytiin läpi sellaisella valaisulaitteella, munat valon päälle. Jos vanha ruskuaista ei näkynyt. Maalaiset toi kanojensa munia myyntiin.
Itse ostan 15klp rasian. jääkaapissa säilytän, koskaan ei ole sattunut pilaantunutta tai syömäkelvotonta vaikka päiväys on ohi. Päiväyshän on parasta ennen! Ei viimeinen käyttöpäivä.
Ei se muna välttämättä tiedä pilaantua, vaikka päiväys oli eilen.
Housut alas, olen munavaras, huuteli kerran pikkupoika! - ei roskii
40 kirjoitti:
älä tuijota päivämääriin. Riko muna vaikka juomalasiin niin näet onko se pilaantunut. Pilaantunut muna haisee karmealle, siis PILAANTUNUT.
VANHENTUNUT muna rikottaessa on sellaista velliä, ruskuainen levinnyt, ei suositella käytettäväksi.
Kaupassa ennenvanhaan, kun päiväyksiä ei ollut, munat käytiin läpi sellaisella valaisulaitteella, munat valon päälle. Jos vanha ruskuaista ei näkynyt. Maalaiset toi kanojensa munia myyntiin.
Itse ostan 15klp rasian. jääkaapissa säilytän, koskaan ei ole sattunut pilaantunutta tai syömäkelvotonta vaikka päiväys on ohi. Päiväyshän on parasta ennen! Ei viimeinen käyttöpäivä.
Housut alas, olen munavaras, huuteli kerran pikkupoika!Luin, tais olla pirkka, aikoinaan, ettei suositella viikkoo yli vikan myyntipäivän. Jk mäkin pidän, ja ostan vaan 6kpl. Mut ku en tykkää keitetyistä, enkä paistetuista, enkä kokkelista, ni käytän vaan lettuihin, pullan tekoon, ja munamaitoon laatikos.
Siks en käytä, yli kaks viikkoo yli päivän, ku seki on jo enempi, mitä sanoivat.
No, jos vuodes 4 munaa menee roskiin, ei kai kamala synti oo, ku muuta ei mee. - -tiina
40 kirjoitti:
Housut alas, olen munavaras, huuteli kerran pikkupoika!mää käytän niin harvoin joskus lihapulliin oon käyttäny useamman kuukaudenkin vanhoja ja ihan hyviä on ollu silloin ennen kun ei ollu päiväyksiä kokeilin aina jos sisälmys vielä heilu niin keitin tai tein munakasta =))))
- non-rec
-tiina kirjoitti:
mää käytän niin harvoin joskus lihapulliin oon käyttäny useamman kuukaudenkin vanhoja ja ihan hyviä on ollu silloin ennen kun ei ollu päiväyksiä kokeilin aina jos sisälmys vielä heilu niin keitin tai tein munakasta =))))
En tuijota parasta ennen -päivämääriin sen paremmin munissa kuin missään muussakaan. Tutkin, haistan ja joskus maistankin. Tosi harvoin on MITÄÄN joutunut bioastiaan. Arvelisin että meillä kahden hengen taloudessa ( satunnaiset vierailijat) korkeintaan kilo yhteensä per vuosi joutuu bioastiaan. Ei siis roskiin sekään vaan hyötykäyttöön.
Uus-avuttomille päivämäärät ovat toki tarpeen. Ja minullekin toki koska katson ensin parasta ennen
-päivämäärän ja sen jälkeen (jos aikaa on kulunut about viikko tahi enemmän) tutkin tuotetta tarkemmin, voiko syödä vaiko eikö. Kananmunissa pari viikkoa yli suositusajan ei merkkaa yhtään mitään, hyviä ovat. Mädän kananmunan olen haistanut joskus 50-luvulla nuoruudessani, kun maalaistalon kanat pyrkivät tekemään pesänsä "piiloon" ja niitä sitten vahingossa löydettiin. Ei viety keittiöön, vaan heiteltiin pilanpäiten pitkin kallioita. Herraisä miten pahalle pilaantunut kananmuna haiseekin !!! Ei sellaisia löydy kuukaudenkaan (tai kokemkseni mukaan kahdenkaan) "yliaikaisista" jääkaapissa tai kylmiössä säilytetyistä munista.
Maalaisjärkeä ei voita mikään muu viisaus! - -tiina
non-rec kirjoitti:
En tuijota parasta ennen -päivämääriin sen paremmin munissa kuin missään muussakaan. Tutkin, haistan ja joskus maistankin. Tosi harvoin on MITÄÄN joutunut bioastiaan. Arvelisin että meillä kahden hengen taloudessa ( satunnaiset vierailijat) korkeintaan kilo yhteensä per vuosi joutuu bioastiaan. Ei siis roskiin sekään vaan hyötykäyttöön.
Uus-avuttomille päivämäärät ovat toki tarpeen. Ja minullekin toki koska katson ensin parasta ennen
-päivämäärän ja sen jälkeen (jos aikaa on kulunut about viikko tahi enemmän) tutkin tuotetta tarkemmin, voiko syödä vaiko eikö. Kananmunissa pari viikkoa yli suositusajan ei merkkaa yhtään mitään, hyviä ovat. Mädän kananmunan olen haistanut joskus 50-luvulla nuoruudessani, kun maalaistalon kanat pyrkivät tekemään pesänsä "piiloon" ja niitä sitten vahingossa löydettiin. Ei viety keittiöön, vaan heiteltiin pilanpäiten pitkin kallioita. Herraisä miten pahalle pilaantunut kananmuna haiseekin !!! Ei sellaisia löydy kuukaudenkaan (tai kokemkseni mukaan kahdenkaan) "yliaikaisista" jääkaapissa tai kylmiössä säilytetyistä munista.
Maalaisjärkeä ei voita mikään muu viisaus!grillimakkarapaketitkin säilyy tosi pitkään jääkaapissa makkarastahan tuntee helposti kun se on pilalla haistamatta ja maistamatta se kuori menee sellaiseks limaseks saatikka sit paketit jotka on avaamattomia mutta tietty jos ne on kovin vanhoja ne on syötävä kerralla.
- 40
ei roskii kirjoitti:
Luin, tais olla pirkka, aikoinaan, ettei suositella viikkoo yli vikan myyntipäivän. Jk mäkin pidän, ja ostan vaan 6kpl. Mut ku en tykkää keitetyistä, enkä paistetuista, enkä kokkelista, ni käytän vaan lettuihin, pullan tekoon, ja munamaitoon laatikos.
Siks en käytä, yli kaks viikkoo yli päivän, ku seki on jo enempi, mitä sanoivat.
No, jos vuodes 4 munaa menee roskiin, ei kai kamala synti oo, ku muuta ei mee.No ei ole niin kamala synti, saat armahduksen!
Munia käytämme tosiaan erilailla. Minä en tykkää munamaidoista laatikoissa ja pullan teen ilman munia. - ei roskiin
40 kirjoitti:
No ei ole niin kamala synti, saat armahduksen!
Munia käytämme tosiaan erilailla. Minä en tykkää munamaidoista laatikoissa ja pullan teen ilman munia.hih, joo makaronilaatikko ja perunalaatikko, ilman mitään lihaa, tarttee mulla munamaitoo. Teen siis viipaloiduist perunoist.
Milläs sä voitelet pullat?
Joskus kans lihamureke, ja ne krepit, eli täytelätyt tarttee niit munia. En osta ees kerran kuus kuutta munaa.
Mä ihmettelin et jollain ei tuu viikos bioroskii just mitää? Mul kyl noitten hedelmien vuoks tulee niist kuorist paljo. Kilo mandariinejä kaks päivää ni loppu. Omppuja lisäks, greippii, ja kesäl menee puol melonii päiväs.
Päärynätki kuorin, ja kaikki hedelmät yleensä.
Leivän pakastan ostan tumman, ja leivon sen vaaleen täysjyväsämpylöit.
Yhen palan päiväs otan, ja aamul sämpylän.. Ei mee roskiin koskaa muuta.
- Sinkeli tinkeli
pakottavat ostamaan monia elintarvikkeita suurissa erissä. Kun suuri osa suomalaisista elää yhden hengen talouksissa, pitäisi kauppiaiden ottaa se huomioon. Jos pieni pakkaus löytyy, se maksaa monta kertaa suuremman pakkauksen hinnan. Joudun jatkuvasti heittämään homehtuneet ruisleivät roskiin, kun en ehdi syödä kaikkia paloja ajoissa. Monet elintarvikkeet vanhenevat ennen kuin ehdin käyttää kaikkea. Haluaisin kauppoihin enemmän kohtuuhintaisia pieniä pakkauksia.
- ei ymmärrä, ei!
Miksi et jaa osiin ja pakasta? Kuulutko niihin jotka eivät raaski pitää pakastinta päällä? Miten helppoa on suunnitella pidempään ruokalistaansa ja tehdä reilusti. Sitten vain maalarinteippiä ja tussilla päivämäärä ja ruoannimi rasian kanteen ja pakkaseen. Ei tarvi lumipyryllä, kovilla pakkasilla tehdä kauppareissuja kun on mistä ottaa. Maitojauhetta pussukka josta saa keittoakin, juomanahan sitä ei päivittäin kukaan aikuinen tarvitse.
Säästää paljon kun suunnittelee ja tietenkin tarjouksien mukaan. Ihmettelen et kananmunat pääsevät vanhenemaan jos on hiemankin köksäntaitoja? Tehkää vaikka torttupohja vieraidenvaralle ja hakekaa divarista vanha keittokirja jos ei omat neuvot riitä. Nuukailkaa muusta muttei pakastimen käytöstä! - -tiina
ei ymmärrä, ei! kirjoitti:
Miksi et jaa osiin ja pakasta? Kuulutko niihin jotka eivät raaski pitää pakastinta päällä? Miten helppoa on suunnitella pidempään ruokalistaansa ja tehdä reilusti. Sitten vain maalarinteippiä ja tussilla päivämäärä ja ruoannimi rasian kanteen ja pakkaseen. Ei tarvi lumipyryllä, kovilla pakkasilla tehdä kauppareissuja kun on mistä ottaa. Maitojauhetta pussukka josta saa keittoakin, juomanahan sitä ei päivittäin kukaan aikuinen tarvitse.
Säästää paljon kun suunnittelee ja tietenkin tarjouksien mukaan. Ihmettelen et kananmunat pääsevät vanhenemaan jos on hiemankin köksäntaitoja? Tehkää vaikka torttupohja vieraidenvaralle ja hakekaa divarista vanha keittokirja jos ei omat neuvot riitä. Nuukailkaa muusta muttei pakastimen käytöstä!käytin just pari päivää sit puolitoista vuotta sitten parasta ennen olevaa pinaattia pakkasesta pikkusen oli hileessä mutta maussa ei mitään vikaa.
- erilainen tyby
-tiina kirjoitti:
käytin just pari päivää sit puolitoista vuotta sitten parasta ennen olevaa pinaattia pakkasesta pikkusen oli hileessä mutta maussa ei mitään vikaa.
Pidän jääkaapinovessa ruutupaperilla (a5) mitä pakastimessani on -listaa ja siinä on tuotteen perässä päiväys, kun otan vedän yli ja taas toisinpäin, jäätelöt ei koskaan mene yksiin kun mies ei viiti merkkailla :))
Tilliä on minullakin ollut (löytynyt) hups´vieköön nyssäköitä ja ihan ovat olleet kelpoisia.
Kalleinta syömistä on mielestäni se ettei järkeistetä syömisiään. Minulle ei ole koskaan ollut tilannetta ettenkö pakastimesta ruoki vaikka yöllä poikkeavan sukulaisen, kun haluaa hetken torkahtaa jatkaessaan matkaansa mihin milloinkin. Vallankin jos asuu yksin kokisin pakastimen melkeinpä ehdottomaksi, eipä tarvisi ketään vaivata kauppareisuilla jos itse ei jaksa tms. - -tiina
erilainen tyby kirjoitti:
Pidän jääkaapinovessa ruutupaperilla (a5) mitä pakastimessani on -listaa ja siinä on tuotteen perässä päiväys, kun otan vedän yli ja taas toisinpäin, jäätelöt ei koskaan mene yksiin kun mies ei viiti merkkailla :))
Tilliä on minullakin ollut (löytynyt) hups´vieköön nyssäköitä ja ihan ovat olleet kelpoisia.
Kalleinta syömistä on mielestäni se ettei järkeistetä syömisiään. Minulle ei ole koskaan ollut tilannetta ettenkö pakastimesta ruoki vaikka yöllä poikkeavan sukulaisen, kun haluaa hetken torkahtaa jatkaessaan matkaansa mihin milloinkin. Vallankin jos asuu yksin kokisin pakastimen melkeinpä ehdottomaksi, eipä tarvisi ketään vaivata kauppareisuilla jos itse ei jaksa tms.melkein kaikkia voi pakastaa jotkut pakastaa maitoakin kyllä mullakin aina sen verran on pakastimessa että saan ruuan aikaiseksi jos en muuta niin kasvisruuan hirvenlihaa mulla ei kyllä oo koskaan vaikka yleensä maalaisilla ainakin sitä on kyllä ne meidänkin mailla hirvestävät mutta onneks eivät ole osuneet viime vuosina ;)))))
- niinpä,,,
-tiina kirjoitti:
melkein kaikkia voi pakastaa jotkut pakastaa maitoakin kyllä mullakin aina sen verran on pakastimessa että saan ruuan aikaiseksi jos en muuta niin kasvisruuan hirvenlihaa mulla ei kyllä oo koskaan vaikka yleensä maalaisilla ainakin sitä on kyllä ne meidänkin mailla hirvestävät mutta onneks eivät ole osuneet viime vuosina ;)))))
Minulle taas hirvi, poro ja lammas on mahdotonta murkinaa. Jotenkin ja en tiä yhtään millä kriteerillä olen näin päätellyt koen ne jotenkin enempi lemmikeiksi tai metsäneläviksi johon en halua koskevan. Vähän vaikea selittää kun ei oikein tajua itekkään, ne vaan ei käy.
Mut kalat ja linturiistat ovat muka sitten eriasia :)) kummallinen on ihmisen ajatusmaailma, no näin minulla.
Kaikkea noita metsäneläviä syötiin kotonani, vaan meillä ei ollut pakkosyöntiä...jos ei halunnut ei tarvinnut ja minä en sit halunnut.
Teen isonsatsin esmes jauhelihapihvejä rasiaan, niistä tekee monenlaisia lämpimiä voileipiä kun on säilyketölkkejä kaapissa. Leipä sulaa hetkessä kun samalla kokkaa vaikkapa sienikastikkeen, kermaa on aina kaapissa (kestossa on päiväystä) Leivät paahtimeen ja kokoo ruokasa-annos, tompsua kurkkua viereen. - 28
-tiina kirjoitti:
melkein kaikkia voi pakastaa jotkut pakastaa maitoakin kyllä mullakin aina sen verran on pakastimessa että saan ruuan aikaiseksi jos en muuta niin kasvisruuan hirvenlihaa mulla ei kyllä oo koskaan vaikka yleensä maalaisilla ainakin sitä on kyllä ne meidänkin mailla hirvestävät mutta onneks eivät ole osuneet viime vuosina ;)))))
maitoa.
Ausseissa viimetalvena saimme kaupan tiskistä sulanutta pakastettua maitoa. Kauppa oli sellaisella aavikolla jossa sähkö tehtiin diisellaitteilla ja varmaan maitoauto ei hyvin tiheään käytyt.
Valitimme mausta, ja selvisi miksi maku oli outo. Emme osanneet aavistaa että maitoa voi myydä sulatettuna tai jäässä. Siellä se ilmeisesti on melkein pakko jos meinaa maitoa saada. Samoin oli leivät, nostettu pakasteesta sulamaan hyllyyn. Päiväys ei aivan pitänyt paikkaansa, tammikuulla hyllyssä parast.ennen 25.12
- 1
ja vieläpä naapurin omat. Siis juuri ne jotka ei ole tuossa poisheittolistalla mukana, mut olisi mikäli en olisi roskis dyykkari.
- hoi mihin mennään
Minä ostan leivät 10 kpl erissä suoraan leipomosta, eikä ikinä ole homehtunut palastakaan. Ja jos sinulla on iso pakkaus, pakasta, ja ota ylös vaikka viipale kerrallaan. Ja nuo munien vanhentajat, eikö niistä munista voi leipoa. Kääretortun teko kestää kymmenen minuttia, ja jos et itse syö, niin saat paremman vierasvaran, kun nuo ostokäävät. Ymmärrys hoi, äly älä jätä.
- Liika leveetä!
hoi mihin mennään kirjoitti:
Minä ostan leivät 10 kpl erissä suoraan leipomosta, eikä ikinä ole homehtunut palastakaan. Ja jos sinulla on iso pakkaus, pakasta, ja ota ylös vaikka viipale kerrallaan. Ja nuo munien vanhentajat, eikö niistä munista voi leipoa. Kääretortun teko kestää kymmenen minuttia, ja jos et itse syö, niin saat paremman vierasvaran, kun nuo ostokäävät. Ymmärrys hoi, äly älä jätä.
Kyllä pitäis eläkkeet puolittaa, jos nämä viisaat oppis johonkin muuhunkin, kun kantamaan ruokiaan roskiin.
- jeesus-.,-.,-.,-
Liika leveetä! kirjoitti:
Kyllä pitäis eläkkeet puolittaa, jos nämä viisaat oppis johonkin muuhunkin, kun kantamaan ruokiaan roskiin.
Puhut paskaa kaikilla ihmisillä on oikeus omaan elämään
- 8
hoi mihin mennään kirjoitti:
homehdu. Käytän samaa pakastus menetelmää kun, hoi mihin mennään.
Muistan vuosia vanhan keskustelun tuolla 70 palstalta. Joku väitti että leivästä häviää b vitamiini pakastaessa ja siksi hän ei voi pakastaa. Myyhän kauppakin pakastettuja leipiä, eikö kaupan pakasteet syö b vitamiineja?
- -tiina
kaks kuukautta vanhaa keijua ja kestää hyvin käyttää avattunakin koko rasia kyllähän sen huomaa haistaa ja maistaa jos ruoka on pillalla turhan aikaisin heitetään roskiin vielä ihan käyttökelpoisia.
- jakolasku
neuroottisesti viimeistä päivämäärää paketissa ja jos vähän yli menee niin heti roskiin. Sehän on tuhlausta. Harvoin meillä kannetaan ruokaa roskiin, jos jotain jää niin koirat syö kuten esim. kovetetut leivän kannikat.
- "pvm"
jakolasku kirjoitti:
neuroottisesti viimeistä päivämäärää paketissa ja jos vähän yli menee niin heti roskiin. Sehän on tuhlausta. Harvoin meillä kannetaan ruokaa roskiin, jos jotain jää niin koirat syö kuten esim. kovetetut leivän kannikat.
tuijottaa sitä viimestä pvmäärää, monen tuotteen kohdalla se on tosi. Lihat ja varsinkin makkarat kyllä pilaantuu herkästi ja eipä niitä paljon tule ostettua, parin ruuan tarve kerralla. Pakastimeenkaan ei kannata suuria määriä ostaa, sillä aikansa niilläkin on.
Lähileipomo mainostaa, ettei käytä lisäaineita ollenkaan. Ostan sitä leipää ja jaan sen pieniin osiin pakkaseen.
Työelämän aikana oli pakko joskus ostella valmiita eineksiä ja niistä meni biojätteeseen. Nyt on aikaa kokata itse kaikkea eikä roskiin meneviä ruokia enää jää.
Pakastin ei saisi olla liian suuri, niin että se kierto pysyisi eikä ruuat jäisi vuosiksi makaan. Tyylins kullakin.
Täällä oli kuolemantapaus hiljattain ja asunnosta tyhjäsivät kaikki ruuat sekajätteisiin muiden tavaroiden kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1552523Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462362Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1011049- 64881
- 63789
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274707Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18697Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85690Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202668Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22648