Kuinka paljon aikaa?

Mimmi27v.

Muutama viikko sitten tapahtuneen kihlauksen jälkeen alkoi luonnollisesti häiden suunnittelu ja molempien luonteen mukaisesti kaikki pitäisi saada heti ja nyt. Olemme puhuneet hääpäivästä kesälle 2005. Haluaisimme molemmat juhlia häitä alkukesästä, jolloin aikaa häihin olisi nyt reilu vuosi. Riittääkö sellainen aika valmistelemaan häät, joihin tulisi n.80 henkilöä. Kuinka kauan teillä on mennyt tai olette varanneet häiden valmisteluun, ihan alusta alkaen? Riittikö aika tai tuliko kiire?
Kokemukseni hääjuhlista on erittäin pieni ja ylipäänsä suurempien juhlien järjestämisestä itselläni ei ole kokemusta. Vihkiminen tapahtuisi kirkossa ja hääjuhlaa viettäisimme jossain merenrannalla sijaitsevassa "huvilassa". Ruokapuoli olisi varmaan järkevinta hoitaa pitopalveluna, vai kuinka? Mielipiteitänne pitopalvelusta/itse tekemisestä?
Mm. somisteita ja häälehteäkin haluaisin tehdä itse, rauhassa. Kuka tekee ohjelmaa häihin, morsiuspari itse, kaaso&bestman, muut?
En halua kiireistä aikataulua ja haluaisin myös nauttia häävalmisteluista. Siksi olenkin jo puhunut hääpäivän "siirtämisestä" suosiolla kessään 2006. Mutta voiko sitten iskeä "väsymys" siitä kun aikaa on liikaa...
Kokemuksianne kaipailisin.

8

2191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös häät kesällä 2005

Hei!

Meillä on myös häät reilun vuoden päästä ja hyvin ne ehtii vielä järjestämään! Me ollaan nyt kolme kuukautta jo etsitty hääpaikkaa, varattiin kirkko ajoissa jne. Eli jos paikka ja kirkko on, niin ei tuu pettymyksiä.
      Ruuat kannattaa ottaa pitopalvelusta, itse tekemällä pääsee tietty halvemmalla, mutta hirveä vaiva! Olin viime kesänä kaverin häissä, 160 vierasta ja kaikki ruuat tehtiin itse. Kyllä siinä itkua väännettiin loppumetreillä...
      Niin ja jos meinaat hääpuvun teettää, oohan ajoissa liikenteessä! Koristelun yms. tekemiseen kannattaa ottaa sukulaisia ja kavereita mukaan (vain vapaaehtoisia) sillä tekemistä loppupeleistä riittää varmasti kaikille!
      Meillä ohjelman suunnittelee lähinnä kaaso, bestman ja morsiamen vanhemmat, me ei tätä itse päätetty, he halusivat.
      Eli hyvin ehdit häät järjestää, mä oon vaan itse jo säästäny useemman vuoden kun budjetti on n.
      10 000 euroa. Siinä on jo kyllä häämatkakin. Onnea vaan, äläkä pelästy kun alatte tutkia kukkien, ruokien, juomien yms. hintoja. Niistä osataan kiskoa!

• Muhku

Hei!
      On hyvä aloittaa suunnittelu ajoissa, jos omiin häisinsä tahtoo kaikkea pientä kivaa. Meille tulee kutsuttavaksi noin 70 vierasta. Ja tarkoituksena olisi järjestää ystäville ja sukulaisille kiva päivä suhteemme virallistamisen varjolla.
      Häiden varsinaisen suunnittelun olen aloittanut noin kuukausi sitten ja tänään lyötiin päivä lukkoon. 17.7.2004.
      Ravintolassa pidetään, Ravintola Kippurasarvi Lemillä.
      Nyt ei sitten muuta kuin kutsuja väsäämään...
      Ai niin pitäis vissiin pappi ja kirkko varata.

Kaikkia varmaan ihmetyttää, miksi näin stressitön olo, mutta kun tietää mitä tahtoo eikä ota liikaa ihmisiä ympärilleen hössöttämään.
      Tästähän tämä luonnistuu

• ansu

vuodessa ihan hyvin suunnittelemaan häät. me päätettiin tammikuussa mennä naimisiin kesällä 2004 eli siis noin 6 kk:ta on ollut aikaa suunnitella kaikkea. emme suunnitelleet mitään ekaan kolmeen kuukauteen ja aivan loistavasti aika riittää! vieraita tulee 80-100. kyllästyttää jo nyt koko touhottaminen, haluais vaan papin aamenen äkkiä. eikä nää oo mitkään hutasemalla tehdyt häät, vaan ihan kunnolliset sukuhäät ruokineen ja tanssiorkestereineen! varmasti ehdit kahdessa vuodessa kyllästyä, eli suosittelen teille ensi kesää ettet tympäänny!

• Riinu

Hei!
      Ihan hyvin ehditte!ja sitä paitsi sitä kyllästyy jos on liikaa aikaa, loppumetreillähän se todellinen jännityshoppu vasta on.
      meidän häät olisi tarkotus pitää kesällä 2005, ja tässä ollaan pikkuhiljaa kirkkoa varailemassa, ihan sen takia, kun halutaan tietty päivä, eikä oikein tiedä, kuinka paljon tungosta kesäaikaan kirkoissa on, siis vihittäviä pareja.
      nauti siitä järjestämisestä, elä ressaa, se on kuitenkin teidän kahden ihana ikioma päivä!!

• Mona

Mielestäni häiden suunnitteluun ei kannata varata järjettömästi aikaa. Vuosi onkin liian pitkä aika. Minä ja mieheni aloitimme häiden järjestelyt kolme kuukautta ennen hääpäivää. Eli varasimme juhlatilat pitopalvelun, kuvaajan, kampaajat, puvut, häämatka, tilattiin hääkonvehdit suklaatehtaalta, bändi, kirkko pappi...jne. Kirjasin paperille, mihin mieheni piti soittaa ja mihin minun, joten hyvin organisoimalla asiat saa luistamaan. Siinä meni kaksi päivää.

Kutsut tietenkin piti kesähäitä varten valmistaa hyvissä ajoin ennen häitä, joten niiden tekemiseen meni kahden viikon illat. Meillä oli 80 vierasta.

Tuollainen "pikajärjestely" sopi ainakin meille. Noin lyhyessä ajassa minusta ei ehtinyt tulla edes sitä nk. hysteeristä morsianta.

Häät menivät loistavasti.

• rouvatobe

Mies kosi minua jouluaattona ja menemme vihille kesäkuun puolessa välissä. Hääpäivän päätimme vissiin kuukausi kihlauksen jälkeen.

Häistämme on (taas kerran) tarkemmin toisaalla. Järven rannalla, pitopalvelu, illalla grillataan ym. Kaasoa ja Bestmania emme monista syistä johtuen pyytäneet, olemme perhepiirissä järjestäneet paljon. Itse tein kutsukortit, äitini on hoitanut paikan vuokrauksen ja pitopalvelun varaamisen. Itse toki päätimme ruokalistan. Ja vaikka onkin pitopalvelu, on meillä myös itsetehtynä esim. karjalanpiirakoita. Äitini on myös väsännyt pienet lehtiset häistämme vieraille, itse teemme kulkuopasteet. Mieheni sisko miettii muutaman leikin viihdykkeeksi, mutta olemme sitä itse miettineet myös. Ja kun hääpaikka on mahtava, niin toivomme myös hyvää säätä, jolloin koko alue saataisiin ihanasti käyttöön. Olemme esim. miettineet lentopallo- tai petankkikisaa sukujen välille:)

Nyt kun aikaa on vajaa kuukausi, homma on aika lailla jo reilassa. Viikon päästä matkaan kotiseudulleni, jolloin käyn varaamassa morsiuskimpun ja sitten vaan odotellaan:) No ei, pientä tekemistä löytyy aina loppuun asti. Mulle itselleni ei olisi mitenkään sopinut pitkä odotteluaika, olisin ehtinyt stressaantua niiiiiin moneen kertaan. Näin on meille kaikkein paras!

• Saana

...Meidän häät järjestettiin kolmessa kuukaudessa. Riippuu varmaan paikkakunnastakin mutta me onnistuimme saamaan isosta kaupungista juuri haluamamme kirkon ja vihkimisajan, vaikka olikin kesähäät. Puku, juhlapaikka, kampaus, meikki jne. järjestyivät tosi sujuvasti. Nautimme molemmat järjestelyistä ja itse juhlapäivä oli upea! Vuosi on minusta turhan pitkä aika järjestää häitä, mutta sopiva aika varata kirkko ja juhlapaikka. Eikö ne odotuksetkin kasva vähän liikaa jos vuoden ajan suunnittelee?

• Kati

Hei!
        Nyt kaksi viikkoa aikaa häihin eli loppusuoralla valmisteluissa ollaan.
        Ajan suhteen: meitä on niin moneen junaan. Toiset tykkää suunnitella kiireellä ja toiset haluaa tehdä kaikessa rauhassa. Me varattiin kirkko hieman yli vuotta ennen, eikä siltikään saatu alunperin haluamaamme aikaa, joten häät aikaistui elokuulta kesäkuulle. Isommalla paikkakunnalla pitää tuokin ottaa huomioon.
        Muutoin valmisteluja oon tehnyt koko vuoden, esim. puku on hankittu jo syyskuussa, sormus tammikuussa. Puvun hinnassa säästin näin 200 euroa. Eli alennusmyynnit kannattaa muistaa häitäkin järjestäessä!
        Miestäni en kyllä ole "höykyyttänyt" omalla hääinnollani. Vasta nyt viimeisten kuukausien aikana on enemmän tehty ja järjestelty yhdessä.
        Vieraita meille tulee n.140. Juhlapaikka on sellainen, että ruuat ja muut järjestyy sitä kautta. Pääsee itsekin nauttimaan, kun ei kaikkea tarvitse itse järjestää.
        Pitkän ajan järjestelyllä ei välttämättä siis tule neuroottista morsianta :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe