Lapseni käy päiväkoti minttua ja heillä ei ole joulujuhlia, aivan käsittämätöntä! Naapurin tyttö on samassa päiväkodissa mutta eri ryhmässä ja juuri äiti sanoi että heillälään ei ole joulujuhlia. Mitä mieltä olette? Eikö nyt joulujuhlat kuulu olla päiväkodeissa!!!
EI JOULUJUHLIA
30
2685
Vastaukset
- ......
Päiväkoti on lapsen arkea. Juhlat kuuluvat kotiin. Jouluaiheinen toiminta ja askartelu kuuluu päivàkotiin mutta juhlien järjestäminen on kyllä kodin asia.Jostain kummallisesta syystä moni päiväkoti on ottanut harteilleen juhlien järjestàmisen ilta aikaaan vieläpä joka ei mitenkään kuulu päiväkodin tehtäviin. Juhlat useimmiten vielä kaiken lisäksi lapselle ainoastaan iso stressi eikä muuta.
- Kummajainen/)
"Päiväkoti on lapsen arkea. Juhlat kuuluvat kotiin" olipas harvinaisen tyhmä kommentti :D
Mites sit työpaikan pikkujoulut? Eikö juhlinta kuulu vapaa-ajalle eikä töihin? Nimeomaan varhaiskasvatukseen kuuluu opettaa juhlapyhät ja siihen liittyv juhlimen. Itsenäisyyttäkin päiväkodeissa juhlitaan ja on keväjuhlat jne...
Miten helvetissä nyt päiväkodin joulujuhlat kotiin kuuluu?? :D :D - joulujuhlat juhlittu
Kummajainen/) kirjoitti:
"Päiväkoti on lapsen arkea. Juhlat kuuluvat kotiin" olipas harvinaisen tyhmä kommentti :D
Mites sit työpaikan pikkujoulut? Eikö juhlinta kuulu vapaa-ajalle eikä töihin? Nimeomaan varhaiskasvatukseen kuuluu opettaa juhlapyhät ja siihen liittyv juhlimen. Itsenäisyyttäkin päiväkodeissa juhlitaan ja on keväjuhlat jne...
Miten helvetissä nyt päiväkodin joulujuhlat kotiin kuuluu?? :D :DMeillä kyllä juhlitaan joulu- ja kevätjuhlat, mutta harvemmin itsenäisyyspäivää. Pienemmissä yksiköissä se voi olla tänä päivänä tiukkaa, kun juhlat pitää juhlia ns. työajan ulkopuolella eli ilta-aikaan. Ja se tarkoittaa sitä, että päiväaikaan, kun lapset ovat hoidossa, niin silloin on henkilökuntaa vähemmän paikalla, koska pitää jonkun lähteä aikaisemmin ja jonkun tulla myöhemmin töihin, koska monessa paikassa ei saa tehdä yli yhdeksän tunnin päiviä ja juhlaan pitää henkilökunnan varata yleensä puolestatoista tunnista kahteen työaikaa.
- oli juhlat
joulujuhlat juhlittu kirjoitti:
Meillä kyllä juhlitaan joulu- ja kevätjuhlat, mutta harvemmin itsenäisyyspäivää. Pienemmissä yksiköissä se voi olla tänä päivänä tiukkaa, kun juhlat pitää juhlia ns. työajan ulkopuolella eli ilta-aikaan. Ja se tarkoittaa sitä, että päiväaikaan, kun lapset ovat hoidossa, niin silloin on henkilökuntaa vähemmän paikalla, koska pitää jonkun lähteä aikaisemmin ja jonkun tulla myöhemmin töihin, koska monessa paikassa ei saa tehdä yli yhdeksän tunnin päiviä ja juhlaan pitää henkilökunnan varata yleensä puolestatoista tunnista kahteen työaikaa.
varmaankaan harjotella lasten kanssa lauluja, leikkejä ja
muuta ohjelmaa. Sehän on vaikeaa näiden pienten lasten
kanssa. Juhlia toivovat ennenkaikkea lasten vanhemmat. eivät lapset. - joulu joulu pyykkipä
oli juhlat kirjoitti:
varmaankaan harjotella lasten kanssa lauluja, leikkejä ja
muuta ohjelmaa. Sehän on vaikeaa näiden pienten lasten
kanssa. Juhlia toivovat ennenkaikkea lasten vanhemmat. eivät lapset.Katsokaapa mitä ne hoitajat nykyisin tekee, etsikää adressia!
- OkOkOk
joulu joulu pyykkipä kirjoitti:
Katsokaapa mitä ne hoitajat nykyisin tekee, etsikää adressia!
Yhdessä ryhmässä ainakin järjestettiin joulujuhla aamulla klo 8-9 ensin lapset lauloivat ja pari tonttuleikkiä ja sitten riisipuuroa kaikille. Mielestäni oli oikein onnistunut näinkin. Ei ollut ilta aikana ja useimmat vanhemmat pystyvät menemään töihin myöhemmin jotta pääsee lapsen juhliin. Ei tartte hoitsujen tulla illaksi töihin.
- ph93
OkOkOk kirjoitti:
Yhdessä ryhmässä ainakin järjestettiin joulujuhla aamulla klo 8-9 ensin lapset lauloivat ja pari tonttuleikkiä ja sitten riisipuuroa kaikille. Mielestäni oli oikein onnistunut näinkin. Ei ollut ilta aikana ja useimmat vanhemmat pystyvät menemään töihin myöhemmin jotta pääsee lapsen juhliin. Ei tartte hoitsujen tulla illaksi töihin.
on kokemusta aamulla järjestetyistä joulujuhlista ja hyvin onnistuivat. Suurin osa vanhemmista pääsi mukaan, joillakin lapsilla oli mukana kummi, isovanhempi tai joku muu läheinen aikuinen vanhempien ollessa estyneitä. Juhla oli oikein onnistunut, ohjelmassa yhteislaulua ja pari lyhyttä esitystä sekä riisipuuro ja piparia.
- päiväkotilainen
ph93 kirjoitti:
on kokemusta aamulla järjestetyistä joulujuhlista ja hyvin onnistuivat. Suurin osa vanhemmista pääsi mukaan, joillakin lapsilla oli mukana kummi, isovanhempi tai joku muu läheinen aikuinen vanhempien ollessa estyneitä. Juhla oli oikein onnistunut, ohjelmassa yhteislaulua ja pari lyhyttä esitystä sekä riisipuuro ja piparia.
Meillä on myös ollut erikseen joulupuuro perheille. Mutta viime vuonna tuo kiellettiin päiväkodin johdon puolesta, koska oli kallista ostaa puuro kaikille vanhemmille ja sisaruksille sekä keittäjä tuli kalliimmaksi, koska piti tulla aikaisemmin töihin. Tuosta joulupuurosta vanhemmat kovasti tykkäsivät ja niinpä tänä vuonna meillä vanhempainkerho tarjosi joulupuuron perheille. Ja joulujuhlat olivat tänä vuonna kirkossa, jossa lapset esittivät omia esityksiään.
- ei juhlia
Järjestä itse omalle lapsellesi millaisia juhlia haluat. Verovaroin ylläpidettävissä laitoksissa pidetään vain lapset huollossa sen aikaa, kun vanhemmat ovat itse töissä. Päävastuu kaikesta kasvatuksessa ja opetuksessa on aina omilla vanhemmilla. Näin sen pitää ollakin.
- Teuvo999
Taas joku lapseton ruma sinkku akka uhoaa verovaroista :D! Hanki itelles nyt mies ja lapset ni pääset nauttimaan elämästä...
Itte oot helvetin lihava ja me verovaroin maksetaan sun sairaskuluja ku et vaan jaksa laihduttaa.. - ei juhlia
Teuvo999 kirjoitti:
Taas joku lapseton ruma sinkku akka uhoaa verovaroista :D! Hanki itelles nyt mies ja lapset ni pääset nauttimaan elämästä...
Itte oot helvetin lihava ja me verovaroin maksetaan sun sairaskuluja ku et vaan jaksa laihduttaa..Siinäpä oli "Teuvolla" oikein vanhemman näkökulmaa asioihin. En ihmettele että lapsensa ovat kasvaneet sellaisiksi ettei "Teuvo" itsekään enää jaksa niitä katsella, edes jouluna. Hoitoon vain, että ovat silmistä pois, huonosti käyttäytyvät lapset.
- erilaista
ei juhlia kirjoitti:
Siinäpä oli "Teuvolla" oikein vanhemman näkökulmaa asioihin. En ihmettele että lapsensa ovat kasvaneet sellaisiksi ettei "Teuvo" itsekään enää jaksa niitä katsella, edes jouluna. Hoitoon vain, että ovat silmistä pois, huonosti käyttäytyvät lapset.
Meillä myös tehtiin tänä vuonna niin, että vanhemmat järjestivät juhlat, johon kutsuivat myös päiväkodin henkilökunnan vieraaksi. Tilat oli vuokrattu ja koristeltu. Tarjolla oli puuroa ja torttukahvit. Lapsille oli erilasia joulupisteita, leikkeineen, sekä joulumyyjäiset siinä samassa. Aktiivisia vanhempia oli mukana paljon.
- ?????D????????????
erilaista kirjoitti:
Meillä myös tehtiin tänä vuonna niin, että vanhemmat järjestivät juhlat, johon kutsuivat myös päiväkodin henkilökunnan vieraaksi. Tilat oli vuokrattu ja koristeltu. Tarjolla oli puuroa ja torttukahvit. Lapsille oli erilasia joulupisteita, leikkeineen, sekä joulumyyjäiset siinä samassa. Aktiivisia vanhempia oli mukana paljon.
Minä ainakin maksan lasteni kunnallisesta päivähoidosta parisataa kuussa ja enemmän tienaavat vielä enemmän. Jos tienaa 1000e kk ei taida joutu maksamaan mitään. Ja se on ihan hyvä, koska 1000 (ja siitä vielä isommistakaan summista) ei paljoa jäisi käteen jos pitäisi satasia laittaa päivähoitoon.
Sitä paitsi pieni palkkaiset työt ovat usein hyvin raskaita, itsekin niitä kauan tehneenä. Kokeilkaapa itse siivoustyötä 8h päivässä. Rappukäytävissä juoksentelu, vahaukset yms. ovat raskasta työtä jota moni tekee 7-8e h palkalla. Harva varmaankaan nauttii työstään.
Kaikilla ei elämä mene niin, että saisi työpaikan jolla tienaa. Edes korkeakoulusta valmistuneet. Olen onnekas, että minulla on työpaikka josta pidän, josta tienaan suht hyvin ja minulla on silti joka ilta aikaa olla lasteni kanssa, eikä tarvitse tehdä 2 työtä elättääkseni pienokaiseni. - hhhhhhhhhhhhhhhhhtr
?????D???????????? kirjoitti:
Minä ainakin maksan lasteni kunnallisesta päivähoidosta parisataa kuussa ja enemmän tienaavat vielä enemmän. Jos tienaa 1000e kk ei taida joutu maksamaan mitään. Ja se on ihan hyvä, koska 1000 (ja siitä vielä isommistakaan summista) ei paljoa jäisi käteen jos pitäisi satasia laittaa päivähoitoon.
Sitä paitsi pieni palkkaiset työt ovat usein hyvin raskaita, itsekin niitä kauan tehneenä. Kokeilkaapa itse siivoustyötä 8h päivässä. Rappukäytävissä juoksentelu, vahaukset yms. ovat raskasta työtä jota moni tekee 7-8e h palkalla. Harva varmaankaan nauttii työstään.
Kaikilla ei elämä mene niin, että saisi työpaikan jolla tienaa. Edes korkeakoulusta valmistuneet. Olen onnekas, että minulla on työpaikka josta pidän, josta tienaan suht hyvin ja minulla on silti joka ilta aikaa olla lasteni kanssa, eikä tarvitse tehdä 2 työtä elättääkseni pienokaiseni.Miksi sä sitä verorahaa ihmettelet? Jokainen lapsi maksaa kaikkineen n.1000€/kk hoidossa ollessaan yhteiskunnalle, siinä kun katotaan sun lasten parisataa, niin aika paljon jää verorahoilla maksettavaa...
- veroa
Kaikilla ei elämä mene niin, että saisi työpaikan jolla tienaa. Edes korkeakoulusta valmistuneet. Olen onnekas, että minulla on työpaikka josta pidän, josta tienaan suht hyvin ja minulla on silti joka ilta aikaa olla lasteni kanssa, eikä tarvitse tehdä 2 työtä elättääkseni pienokaiseni.kai sinäkin maksat palkastasi.
Näillä verorahoilla kustannetaan esim. terveydenhuolto, koulu ja lasten päivähoito.
Sinä maksat parisataa euroa/kk päivähoitomaksua, mutta todellisuudessa kulut ovat paljon suuremmat.
Jos kaikki palvelut yksityistettäisiin, niin harvallapa olisi varaa pitää lapsiaan päivähoidossa tai edes koulussa.
Tiesitkö, että myös päivähoidon ammattilaiset tekevät työtään pienellä palkalla. - järjestelykysymys
Kaikilla ei elämä mene niin, että saisi työpaikan jolla tienaa. Edes korkeakoulusta valmistuneet. Olen onnekas, että minulla on työpaikka josta pidän, josta tienaan suht hyvin ja minulla on silti joka ilta aikaa olla lasteni kanssa, eikä tarvitse tehdä 2 työtä elättääkseni pienokaiseni.Ja jotkut järjestävät asiansa niin, että hoitavat lapsensa itse.
- luki, että
veroa kirjoitti:
kai sinäkin maksat palkastasi.
Näillä verorahoilla kustannetaan esim. terveydenhuolto, koulu ja lasten päivähoito.
Sinä maksat parisataa euroa/kk päivähoitomaksua, mutta todellisuudessa kulut ovat paljon suuremmat.
Jos kaikki palvelut yksityistettäisiin, niin harvallapa olisi varaa pitää lapsiaan päivähoidossa tai edes koulussa.
Tiesitkö, että myös päivähoidon ammattilaiset tekevät työtään pienellä palkalla.verorahat menevät hukkaan kun maksetaan lasten päiväkoti maksuja ja olisi väärin, että kaikki saavat lapsensa ilmaiseksi päivähoitoon (mikä ei pidä paikkaansa) vai luinko ihan pöpejä päähäni, mutta siihen viestiin kommentoin verorahoista.
Tiedän hyvin päivähoidon ammattilaisten palkkatason, itsekin samalla alalla, tosin en päiväkodissa töissä.
Minun viestini olikin se, ettei ne verorahat nyt ihan hukkaan mene kun ne päiväkotiin laitetaan ja kyllä pieni palkkaisillakin on oikeus lasten päivähoitoon. 200e/kk per lapsi pienestä palkasta on täysi mahdottomuus, jolloin pieni palkkaisemmat jäisivät ilman verorahoja ilman päivähoitoa. Vanhempien työnteon vuoksihan päiväkoteja on, ja osaltaa myös itse maksamme lastemme päivähoidosta verorahoin ja osa itse maksamalla - eli kyllä minäkin veroja maksan. ;) Ilman päiväkoteja veronmaksajiakin olisi rutkasti vähemmän.
Ja juuri siksi onkin hyvä että verorahoja käytetään päiväkoteihin. Vaikka 1000e kuulostaa paljolta, se summa noin on lasta kohden laskettu kk, sisältäen remonttirahoja, henkilökunnan palkkoja yms. muutakin kuin ruoan ja leikki materiaalien maksuja. Ilman verorahoja kellään ei ole siihen varaa. Anteeksi jos tekstistäni ymmärsi jotain muuta. - verokarhuuuuuu
järjestelykysymys kirjoitti:
Ja jotkut järjestävät asiansa niin, että hoitavat lapsensa itse.
niistä kelan tuistakin menee veroa...
- wrwerwerwerrew
järjestelykysymys kirjoitti:
Ja jotkut järjestävät asiansa niin, että hoitavat lapsensa itse.
jäädä hoitamaan lapsiaan kotiin, monet tuet sidottu palkkaan. Minä kouluttauduin perhepäivähoitajaksi saadakseni jäädä lasten kanssa kotiin.
- diddeliduu
wrwerwerwerrew kirjoitti:
jäädä hoitamaan lapsiaan kotiin, monet tuet sidottu palkkaan. Minä kouluttauduin perhepäivähoitajaksi saadakseni jäädä lasten kanssa kotiin.
http://markusjansson.blogspot.com/2010/02/pahoinvointivaltion-paivahoito-maksaa.html
- tonttu tomera
juhlan aikaa . Olen kunnallinen ppphoitaja( 25.v alalla ollut) olemme viettäneet useampana vuonna joulujuhlaa ulkona.
ei tarvitse esityksiä opetella ja vanhemmat ovat olleet iloisia kun ei ole pukeutumis ongelmia.
juhla on pidetty illalla ja periaatteena on että vanhemmat kiertävät lasten kanssa eri tehtävä rasteilla joissa on hoitaja teettämässä jotain.
perheet saavat kartan josta selviää seuraava piste, on jännittävää taskulamppujen kanssa liikkua ja samalla tulee liikuntaa koko perheelle.
tietysti hoitajilla menee ilta työn merkeissä, mutta se kannattaa.
kevätjuhlia emme ole viettäneet. kyllä se juhlan tuntu tulee näinkin.- Ent lto
Oletko kysynyt sieltä lastesi päiväkodista? Täällä ei kukaan pysty sanomaan, miksi juuri teidän lasten pk:ssa ei ollut joulujuhlia.
Entisessä työpaikassani joulujuhlia oli ja ei ollut. Asia riippui aina lapsiryhmän koostumuksesta ja koko syksyn muusta toiminnasta. Toisinaan juhlan sijasta kävimme teatterissa ja pk kustansi kaikkien hoidossa olevien lasten matkan. Perheet olivat halutessaan mukana, mutta maksoivat itse lippunsa. Kenenkään ei kuitenkaan tarvinnut lähteä sen vuoksi, että oma lapsi olisi päässyt mukaan, sillä pk:n aikuiset huolehtivat näistä lapsista. Toisinaan taas oli jouluaskarteluilta, välillä tontturata lähimetsässä ja jonkin kerran myös suuren suosion saanut Iltahoito. Tällöin lapsilla oli mahdollisuus olla päiväkodissa klo 20 saakka ja heille järjestettiin tunnelmallinen jouluilta päiväkodissa. Vanhemmat hakivat lapset niin, että kaikki olivat lähteneet viim klo 20. Monelle yksinhuoltajalle tämä oli ainoa ilta, jolloin pääsi esim. jouluostoksille kaikessa rauhassa. Lapset olivat aina aivan intoa täynnä, koska iltaan kuului aina muutama yllätys:)
Juhlan ei aina tarvitse olla perinteinen iltajuhla, ollakseen kaikille mukava ja tunnelmaltaan hyvä. - .....
Ent lto kirjoitti:
Oletko kysynyt sieltä lastesi päiväkodista? Täällä ei kukaan pysty sanomaan, miksi juuri teidän lasten pk:ssa ei ollut joulujuhlia.
Entisessä työpaikassani joulujuhlia oli ja ei ollut. Asia riippui aina lapsiryhmän koostumuksesta ja koko syksyn muusta toiminnasta. Toisinaan juhlan sijasta kävimme teatterissa ja pk kustansi kaikkien hoidossa olevien lasten matkan. Perheet olivat halutessaan mukana, mutta maksoivat itse lippunsa. Kenenkään ei kuitenkaan tarvinnut lähteä sen vuoksi, että oma lapsi olisi päässyt mukaan, sillä pk:n aikuiset huolehtivat näistä lapsista. Toisinaan taas oli jouluaskarteluilta, välillä tontturata lähimetsässä ja jonkin kerran myös suuren suosion saanut Iltahoito. Tällöin lapsilla oli mahdollisuus olla päiväkodissa klo 20 saakka ja heille järjestettiin tunnelmallinen jouluilta päiväkodissa. Vanhemmat hakivat lapset niin, että kaikki olivat lähteneet viim klo 20. Monelle yksinhuoltajalle tämä oli ainoa ilta, jolloin pääsi esim. jouluostoksille kaikessa rauhassa. Lapset olivat aina aivan intoa täynnä, koska iltaan kuului aina muutama yllätys:)
Juhlan ei aina tarvitse olla perinteinen iltajuhla, ollakseen kaikille mukava ja tunnelmaltaan hyvä.Varmaan te hyvää tarkoititte kun lapsia vielä omalla ajalla päiväkodissa piditte pitkän illan.Päällimäisenä olivat kuitenkin vanhempien tarpeet, ei lasten. Päiväkotipäivät ovat lapselle muutenkin pitkät ja rasittavat ja mitä nopeammin kotiin pääsevät, sen parempi.Päiväkotien ammattilaisten velvollisuus on valvoa että lapsen edun ensisijaisuus aina ohjaa hoitotyötä. Toivottavasti tämä iltahoito ei koskenut alle kolmevuotiaita?!
- ihmeporukkaa
..... kirjoitti:
Varmaan te hyvää tarkoititte kun lapsia vielä omalla ajalla päiväkodissa piditte pitkän illan.Päällimäisenä olivat kuitenkin vanhempien tarpeet, ei lasten. Päiväkotipäivät ovat lapselle muutenkin pitkät ja rasittavat ja mitä nopeammin kotiin pääsevät, sen parempi.Päiväkotien ammattilaisten velvollisuus on valvoa että lapsen edun ensisijaisuus aina ohjaa hoitotyötä. Toivottavasti tämä iltahoito ei koskenut alle kolmevuotiaita?!
Tehtiin niin tai näin niin aina väärinpäin! Joku motkottaa joka tapauksessa.
- .....
ihmeporukkaa kirjoitti:
Tehtiin niin tai näin niin aina väärinpäin! Joku motkottaa joka tapauksessa.
Niin kumma juttu on että lapsen tarpeiden näkeminen ja niiden vaaliminen on yhteiskunnassamme niin vaikeata, aikuisten tarpeet niin paljon tärkeämpiä ja sitten ihmetellään lasten kasvavaa pahoinvointia.Totta on että vanhemmilla usein tiukkaa ja vaikeata kun pienet lapset ja vaativa työ mutta ei todellakaan ole päiväkodin tehtävä kantaa myös tästä huolta ja vastuuta. Päiväkotien tulisi turvata mahdollisimman hyvin lapsen hyvinvointi vanhempien poissaollessa, piste.
- päätä jo
..... kirjoitti:
Niin kumma juttu on että lapsen tarpeiden näkeminen ja niiden vaaliminen on yhteiskunnassamme niin vaikeata, aikuisten tarpeet niin paljon tärkeämpiä ja sitten ihmetellään lasten kasvavaa pahoinvointia.Totta on että vanhemmilla usein tiukkaa ja vaikeata kun pienet lapset ja vaativa työ mutta ei todellakaan ole päiväkodin tehtävä kantaa myös tästä huolta ja vastuuta. Päiväkotien tulisi turvata mahdollisimman hyvin lapsen hyvinvointi vanhempien poissaollessa, piste.
niitä joulujuhlia ja muita kissanristiäisiä järjestää vai ei?
- ....
päätä jo kirjoitti:
niitä joulujuhlia ja muita kissanristiäisiä järjestää vai ei?
Jos lapsen näkökulmasta asiaa katsoo,eivät ne alle kolmevuotiaat joulujuhlista mitenkään nauti,päinvastoin ,ne tuovat mukanaan stressiä joka rasittaa pientä eikä tuo sitä iloa jota vanhemmat ja hoitajat toivoisivat.Lapsen kehittyneisyys ja kehittymättömyys tulisi aina huomioida kun päiväkodissa toimintaa suunnitellaan. Ei kannata siis tarjota sellaista johon lapsella ei ole kykyä hallita ja hahmottaa, silloin usein enemmän haittaa kuin hyötyä.
- niinpä niin
.... kirjoitti:
Jos lapsen näkökulmasta asiaa katsoo,eivät ne alle kolmevuotiaat joulujuhlista mitenkään nauti,päinvastoin ,ne tuovat mukanaan stressiä joka rasittaa pientä eikä tuo sitä iloa jota vanhemmat ja hoitajat toivoisivat.Lapsen kehittyneisyys ja kehittymättömyys tulisi aina huomioida kun päiväkodissa toimintaa suunnitellaan. Ei kannata siis tarjota sellaista johon lapsella ei ole kykyä hallita ja hahmottaa, silloin usein enemmän haittaa kuin hyötyä.
Tämäkin viestiketju kuitenkin alkoi siitä, että äiti olisi halunnut joulujuhlat päiväkodissa.
Miten vanhemmat saisi ymmärtämään, että päiväkoti on lapsen työpaikka ja siellä ei ole tarpeen viettää aikaa yhtään enempää kuin on välttämätöntä? Joulujuhlia ja lasten esityksiä ehtii kyllä nähdä aikanaan koulussakin.
Koti on se paikka mihin pienten lasten joulujuhla keskittyy. Koti ja oma perhe. - Ent lto
..... kirjoitti:
Varmaan te hyvää tarkoititte kun lapsia vielä omalla ajalla päiväkodissa piditte pitkän illan.Päällimäisenä olivat kuitenkin vanhempien tarpeet, ei lasten. Päiväkotipäivät ovat lapselle muutenkin pitkät ja rasittavat ja mitä nopeammin kotiin pääsevät, sen parempi.Päiväkotien ammattilaisten velvollisuus on valvoa että lapsen edun ensisijaisuus aina ohjaa hoitotyötä. Toivottavasti tämä iltahoito ei koskenut alle kolmevuotiaita?!
Mistä sait sen käsityksen, että olisimme tehneet juhlat tms omalla ajallamme? Talossa noudatettiin ja noudatetaan työaikalakia. Myöskään mitään laittomia työaikatilanteita ei tietenkään tullut, koska juhlat voidaan huomioida jo etukäteen työvuoroluetteloita laadittaessa. Lasten hoitoajat tiedetään etukäteen, joten se siitä.
Iltahoito koettiin kyseisinä vuosina oikein hyväksi vaihtoehdoksi perinteisille joulujuhlille. Se myös päättyi suunnilleen samaan aikana, kuin viimeiset olisivat lähteneet niistä perinteisitä juhlista. Lapset eivät olleet päiväkodissa aamusta klo 6.30 asti, vaan aamuun tulleet menivät normaalisti iltapäivällä kotiin ( osa haettiin jopa tavallista aikaisemmin ) ja tulivat sitten takaisin kun iltaohjelma alkoi. Aivan kuin olisivat menneet mihin tahansa iltajuttuun, harrastukseen, kylään tms. Meillä ei ollut alle 3-vuotiaita lainkaan, joten siitäkään ei kenekään tarvitse huolestua.
Meidän talossa tämä oli erittäin mukava jouluilta niin lapsille kuin henkilökunnallekin ja tiedän, että sitä on toteutettu myöhemminkin, kun itse olin jo vaihtanut työpaikkaa. Nämä juhla-asiat ja niiden järjestäminen riippuvat jonkin verran myös siitä, millainen henki vanhempien ja henkilökunnann kesken on. Meillä talon aikuiset olivat aina valmiita panostamaaan normaalin toiminnan lisäksi myös juhlaan, oli se minkä laatuista hyvänsä. Päiväkodin toimitaan kuuluivat tietyt vuosittain toistuvat tapahtumat ja tilaisuudet, joita talossa monta vuotta olleiden lasten perheet monesti kyselivät jo hyvissä ajoin etukäteen.
On turha yleistää, että juhlat olisi syytä rajata vain tietyn ikäisille tai pitää ne vain tietyn muotoisina ja tiettyyn aikaan. esim. Iltahoito ei tosiaankaan lähtenyt liikkeelle vain ns. aikuisten tarpeista. Alkuun juttu oli huomattavasti pienimuotoisempi, mutta muuttui vuosien kuluessa ja on viime syksynä saanut taas uusia muotoja.
Vielä yksi näkökohta: en ole yli 20 vuoden työkokemuksella kuullut tai nähnyt kertaakaan, että joku lapsi olisi tuotu esim joulu- tai kevätjuhliin väkisin. Aina välillä joku lapsi jäikin pois, mm juuri niitä nuorimpia. Oma lapseni on ollut pois sekä päiväkodin että koulun juhlista kehitysviiveensä vuoksi, hän ei nurempana kestänyt suuria joukkoja kovinkaan hyvin.
Vaikuttaa vähän siltä, että juhla-asiaa hyvin kriittisesti kommentoivat eivät ehkä tiedä esim omien lastensa päiväkodin toiminnasta kovinkaan paljoa. Se ei ole aina niin yksioikoista, kuin aamulla eteisestä ja iltapäivällä portin luota katsoessa saattaisi vaikuttaa.
- joulujuhlat takaisin
raha ei ole ainoa asia että joulujuhlia ei pidetä, vaan myös maahanmuttajien takia niitä ei lapsillemme enään järjestetä! ja tämä on tosiasia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1435920
Maisa Torppa
Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL2674966Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400002733537- 122071
- 1661766
Nainen, älä tee aloitetta, jos
Jos olet: - ylipainoinen - yksinhuoltaja - tatuoitu - tukassa on varoitusväri - sinulla on muita lävistyksiä kuin korvak1891686- 1041343
Persut palkitsisi verohelpotuksin röökin polton ja ryyppäämisen lopettamisesta
>> Perussuomalaiset ehdottavatkin, että haittaverojen sijaan terveellisestä elämää viettäville ihmisille voitaisii2261322Veronika Honkasalo(vas.)venäjän asialla
Honkasalon mukaan mukaan venäläisiä turvapaikanhakijoita kohdellaan lainvastaisesti. "Vasemmistoliiton varapuheenjohtaj1011219- 621195