Kinkku

Börje Åsm

Kinkku kannattaa ostaa valmiiksi paistettuna. Monta perheriitaa on eliminoitu silloin pois. Yleensä äitiä haukutaan, jos kinkku on raaka tai liian kypsä. Minä olen ostanut aina valmiiksi paistetun kinkun. Niinpä
riidoilta on vältytty.

28

1873

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi joulun suurimpia nautintoja on kinkun paistaminen, tuoksua tulvillaan koko talo, kun kinkku alkaa kypsyä.
      Kinkun paistaminen vie aikaa, mutta sitä suurempi on ilo, kun kypsän kinkun voi nostaa uunista pois ja pääsee maistelemaan.
      Meillä kinkku onnistuu aina hyvin, mutta olenkin mestari kinkun paistamisessa.
      Täällä nyt ei riidellä muutenkaan. :)

• sopivasti kuorrutust

ostavani valmiiksi paistettua kinkkua. Nythän on maailma täynnä kinkunpaisto-ohjeita ja vielä perinnöksi saatuja. Aika uusavuton on hän, joka ei osaa kinkkua paistaa ohjeen mukaan, kun on kinkun paino tiedossa.
      Mutta toisaalta, riidanhan saa aikaan mistä tahansa, niin halutessaan.

• ei ikinä valmista

Suurin virhe tapahtuu kun kinkku laitetaan liian kylmänä paistumaan. Sen pitää olla huoneenlämpöinen myös sisältä. Luulisi et on varaa ostaa myös kinkunpaistomittari jos kinkunkin?
        Kinkun paino paperille ylös, ja siitä lasketaan tunnit paistoajalle. Mittari niin ettei kosketa luuta.
        Lihan kypsyysasteen jokainen päättää itse, kokeilemalla oppii.

• viivatiina
        ei ikinä valmista kirjoitti:

Suurin virhe tapahtuu kun kinkku laitetaan liian kylmänä paistumaan. Sen pitää olla huoneenlämpöinen myös sisältä. Luulisi et on varaa ostaa myös kinkunpaistomittari jos kinkunkin?
        Kinkun paino paperille ylös, ja siitä lasketaan tunnit paistoajalle. Mittari niin ettei kosketa luuta.

kaks tuntia per kilo sadassa asteessa tulee ihanan ylikypsää tänä jouluna paistetaan taas ainakin kuudelle asiakkaalle kinkut kun kuulemma eivät osaa itse paistaa niin hyviksi mun makuun on mitä kypsempi sen parempi.

• :))
        viivatiina kirjoitti:

kaks tuntia per kilo sadassa asteessa tulee ihanan ylikypsää tänä jouluna paistetaan taas ainakin kuudelle asiakkaalle kinkut kun kuulemma eivät osaa itse paistaa niin hyviksi mun makuun on mitä kypsempi sen parempi.

taas potkurilla perille. :))

Meitin ensimmäisestä paistamastamme kinkusta jäi luu kouraan, ja kinkku palasiksi, kun nostettiin pois paistopelliltä. Oli ehkä hivenen vielä liikaa paistunut.

• viivatiina
        :)) kirjoitti:

taas potkurilla perille. :))

Meitin ensimmäisestä paistamastamme kinkusta jäi luu kouraan, ja kinkku palasiksi, kun nostettiin pois paistopelliltä. Oli ehkä hivenen vielä liikaa paistunut.

ihan ite hakeen täytyy sanoo että kyllä ne mun paistamat kinkut on vähän sellaisia hajoavia varsinkin kun ne haluaa niitä potkallisia juhlakinkkuja mutta hajoohan se suussakin toiset taas tietysti tykkää että tulee kauniita siivuja sillon pitää kyllä jättää vähän vähemmälle se paisto =))))

• viivatiina kirjoitti:

etten vaan sano mitään.
        :)

Mun keitetty Hirvenpaistini on parempi kun sun laihat possut.
        H.

• viivatiina
        hunksz kirjoitti:

etten vaan sano mitään.

Mun keitetty Hirvenpaistini on parempi kun sun laihat possut.
        H.

jo heti lisätä jotain kun kirjoitin mutta sainpa määkin pidäteltyä =))))) hirveetä hirvee maituu niin riistalle niin riistalle ja kuivaa kun mikä vaikka olis laiha possukin on se paljon mehukkaampi.

• viivatiina kirjoitti:

jo heti lisätä jotain kun kirjoitin mutta sainpa määkin pidäteltyä =))))) hirveetä hirvee maituu niin riistalle niin riistalle ja kuivaa kun mikä vaikka olis laiha possukin on se paljon mehukkaampi.

Miedot yrtit ja kilo Voita ja kahden kilon hirvipaisti, hiljaa poreilevassa kattilassa ne kiehuvat Hunajaksi.
        Poikkisyin viipaloituna on tuo Sarvipää jumalten juomaa, niin se sulaa suussa.
        Ylivoimaisella asiantuntemuksella valitut yrtit eivät peitä sitä aidointa, riistanmakua.
        Herkkävaistoinen neitokainen voi, jopa, tuntea kielellään kaukaisen heijastuksen liipasinta puristavan sormen pinnalle kihonneesta testosteronista.
        Liikunnan puutteella lihotetusta antibioottipossusta saa kielelleen vain häivähdyksen naiskauppiaan kynsilakasta.
        Ystäväsi
        H.

• Korppis
        hunksz kirjoitti:

Miedot yrtit ja kilo Voita ja kahden kilon hirvipaisti, hiljaa poreilevassa kattilassa ne kiehuvat Hunajaksi.
        Ylivoimaisella asiantuntemuksella valitut yrtit eivät peitä sitä aidointa, riistanmakua.
        Herkkävaistoinen neitokainen voi, jopa, tuntea kielellään kaukaisen heijastuksen liipasinta puristavan sormen pinnalle kihonneesta testosteronista.
        Liikunnan puutteella lihotetusta antibioottipossusta saa kielelleen vain häivähdyksen naiskauppiaan kynsilakasta.
        Ystäväsi
        H.

Pääsin minäkin kinkunpaistoon mukaan tai ei oikeastaan, haettiin vasta jäinen kinkku osuuskaupan pakkasesta ja odotellaan sen sulamista.

Hirvi tarttee possun ihraa, suolaa ja katajanmarjoja, ei mitään mystisiä yrttejä ja se on siinä. Eikä sitä keitetä vaan uunissa muhitetaan ; )

• äitemuori
        ei ikinä valmista kirjoitti:

ainakin niin kypsää olla, että ne trikiinit kuolee. Raa`aksi jäänyt sianliha on syömäkelvotonta. Mieluummin hiukka ylikypsä.
        Ja se on tosi, että moni ei ota kinkkua lämpiään tarpeeksi ajoissa, pelkäävät että se siinä tiskipöydällä pellillä pilaantuu. Uunitkin on erilaisia, toiset sähäkämpiä ja paisto saattaa epäonnistua vaikka rukkais lämpötilaa.
        Mulla on nyt n. 5kg kinkku( potka) ja laitan sen 125 asteeseen n. 6 tunniksi. Välillä pitää tsekata tietenkin. Tekiskö ruistaikinakuoren vai paistopussi, se on päättämättä.

• joulukinkku.
        äitemuori kirjoitti:

ainakin niin kypsää olla, että ne trikiinit kuolee. Raa`aksi jäänyt sianliha on syömäkelvotonta. Mieluummin hiukka ylikypsä.
        Ja se on tosi, että moni ei ota kinkkua lämpiään tarpeeksi ajoissa, pelkäävät että se siinä tiskipöydällä pellillä pilaantuu. Uunitkin on erilaisia, toiset sähäkämpiä ja paisto saattaa epäonnistua vaikka rukkais lämpötilaa.
        Mulla on nyt n. 5kg kinkku( potka) ja laitan sen 125 asteeseen n. 6 tunniksi. Välillä pitää tsekata tietenkin. Tekiskö ruistaikinakuoren vai paistopussi, se on päättämättä.

voit laittaa ritilän päälle ja uunipelti alle.

Tuoresuolatun 5 kg luuttoman paistoin 120 asteessa 6 tuntia, mittari näytti 88.

Tykkään ylikypsästä, tästä ei tullut ylikypsä.

Säilytän nyt kinkkua pella/puuvilla liinan sisällä kun sitä pussia ei tullut tehtyä. Toimii hyvin.

• Korppis kirjoitti:

Pääsin minäkin kinkunpaistoon mukaan tai ei oikeastaan, haettiin vasta jäinen kinkku osuuskaupan pakkasesta ja odotellaan sen sulamista.

Hirvi tarttee possun ihraa, suolaa ja katajanmarjoja, ei mitään mystisiä yrttejä ja se on siinä. Eikä sitä keitetä vaan uunissa muhitetaan ; )

vara-tiina.

Naiset tekevät kuten äiti on opettanut.
        Miehet vaeltelevat omia polkujaan.

Niin naiset kuin Hirvikin, nauttivat kunnon kirnuamisesta.
        Hirville sopii klöntti Kirnuvoita, kaupan voi ei aina ole Valiota.
        Silloin se maistuu Hirvelle, ei Sialle.
        Ja metsäisten marjojen maku on siinä lihassa, ei lisätyissä Katajanmarjoissa. Tämäkin erottaa ämmänläyskät miehistä.
        Pakastetun Sianlihan maku muuttuu kun liian hidas pakastus rikkoo solujen rakenteen.
        Solujen sisältö alkaa mädäntyä, hitaasti mutta varmasti. Ja kaupan kinkut? Milloinkahan niiden omistajilta on kurkku katkaistu? 5v. sitten?

• :)) ))
        hunksz kirjoitti:

vara-tiina.

Ja metsäisten marjojen maku on siinä lihassa, ei lisätyissä Katajanmarjoissa. Tämäkin erottaa ämmänläyskät miehistä.
        Pakastetun Sianlihan maku muuttuu kun liian hidas pakastus rikkoo solujen rakenteen.
        Solujen sisältö alkaa mädäntyä, hitaasti mutta varmasti. Ja kaupan kinkut? Milloinkahan niiden omistajilta on kurkku katkaistu? 5v. sitten?

On sinulla taito kynässäsi, ja aivot tyydytetyt tiedolla ja taidolla. Ei voi kuin ihailla.

• hiljaa hyvä tulee
        hunksz kirjoitti:

Ystäväsi
        H.

HIRVEÄ! Metsästätkö itsekkin? Meillä mieheni metsästää ja osaa laittaa hirvestä myös sellaisen muhevanmurean syötävän, jota ei todellakaan kaikki hallitse.

Oikeastaan säälittää nuo hirvenlihan hakijat, joita aina syksyisin on meillä. Toki he ovat maistaneet meillä mureaa paistia, mutta kuinka he kotona sen tekevät?

Ohjeita toki mieheni antaa ja olen kuullut ne moneen kertaan, mutta miten osaankin aina typerrellä laittamisen??

No niin, hiljaa...hauduttamalla.

Tuli mieleen ensimäinen sexi kumppanini. Hänkin sanoi, odota, ole hiljaa! Ja sittenhän se "paistui" kypsäksi.

• äitemuori
        joulukinkku. kirjoitti:

voit laittaa ritilän päälle ja uunipelti alle.

Tuoresuolatun 5 kg luuttoman paistoin 120 asteessa 6 tuntia, mittari näytti 88.

Tykkään ylikypsästä, tästä ei tullut ylikypsä.

Säilytän nyt kinkkua pella/puuvilla liinan sisällä kun sitä pussia ei tullut tehtyä. Toimii hyvin.

paistanut ritilän päällä, mutta kun siinä se neste valuu koko ajan pois ja kinkusta tulee vähän kuivahko ja hitommoinen kuuraaminen ritilässä. Meillä tykätään mehevästä kinkusta. Tyylinsä ja tapansa kullakin. teen sen ruistaikinan, on luomutuote. Aattona vasta paistan, kun kumminkin herään jo puolviis.
        Pellavaliinoja on, alumiinipaperia käytin vuosia ja se rulla on nyt loppunut. Palautuupa mieleen vanhanaikaiset keittiötoiminnat tai -konstit.
        Hyvää joulua!

• :)) )) kirjoitti:

On sinulla taito kynässäsi, ja aivot tyydytetyt tiedolla ja taidolla. Ei voi kuin ihailla.

että saan ihailevia ajatuksiakin.
        Yleensä kiukutellaan kateellisena.
        Pysykööt Joulunpunaiset sukkahoususi ehjänä, sikäli kun haluat niin.

• hiljaa hyvä tulee kirjoitti:

HIRVEÄ! Metsästätkö itsekkin? Meillä mieheni metsästää ja osaa laittaa hirvestä myös sellaisen muhevanmurean syötävän, jota ei todellakaan kaikki hallitse.

Oikeastaan säälittää nuo hirvenlihan hakijat, joita aina syksyisin on meillä. Toki he ovat maistaneet meillä mureaa paistia, mutta kuinka he kotona sen tekevät?

Ohjeita toki mieheni antaa ja olen kuullut ne moneen kertaan, mutta miten osaankin aina typerrellä laittamisen??

No niin, hiljaa...hauduttamalla.

Tuli mieleen ensimäinen sexi kumppanini. Hänkin sanoi, odota, ole hiljaa! Ja sittenhän se "paistui" kypsäksi.

tuntui ihqu aikuisen todelliselta.
        Loppu pilasi kaiken ja paljasti sinut, 15v.

• äitemuori kirjoitti:

ei saada myydä ilman eläinlääkärin tarkistusta.
        Trikiini tartunta johtaa aina rikostutkimukseen, jos kauppa on kaupallinen.
        Salaa kaadetun hirven liha, salaa myytynä, on aina ostajan ongelma.
        Paljastuttuaan, se on molempien osapuolten ongelma.

• Korppis
        hunksz kirjoitti:

vara-tiina.

Meillä ei ikuna ollut hirveä kotona kun olin pikkutyttö, en ainakaan muista. Itse olen oppinut ja hyväksi havainnut. Eikä sitä sikaa mukaan oteta sen jälkeen kun liha on kypsää vaan se heitetään solokkusankkoon.

Enkä puhunut pakastamisesta mitään kun ei ole edes pakkasta ; )

• slouli
        hunksz kirjoitti:

tuntui ihqu aikuisen todelliselta.
        Loppu pilasi kaiken ja paljasti sinut, 15v.

Näiden mummojenkin pitäisi olla nuorekkaita, ja ainakin muistella nuoruuttaan!

Et Sinä kirjoituksellasi saa minua nuoremmaksi tai vanhemmaksi. Täytin syyskuussa 67-vuotta. Revi siitä!!!!

Ihka oikeesti tunnut ikuiselta teiniltä, joka uhoo joka suuntaan. Aina tunnut keksivän, milloin kyrpä on väärinpäin!!

No, olihan tuolla juttuja Sinunkin "päänmenoksi", mutta näin tälläiällä et koskaan tulisi kuulumaan minun tuttavapiiriin ja jos olisi kuvitelma, kuten elokuvissa, että kuitenkin ujuttautuisit seuraani, niin heti saisit häädön.

Niin olet osoittautunut "tartzaniksi" tai "macho" mieheksi, että aivan hirvittää läheistesi vuoksi.

Kauhuksesi kerroin, että minulle sanottiin "hitaasti"! Se oli Englannissa ja sanoja oli Ranskalainen. Ei näin ole Suomessa tapahtunut.

• taikinakuori
        äitemuori kirjoitti:

Kinkun kyllä paistan paistopussissa, mutta noita sianlapapaloja ostaessani teen siihen ruistaikina kuoren. Onhan siinä samalla vaivalla leipä ja lihat. Yleensä siellä on samalla paistumassa lantut ja porkkanat sipuleineen, joten maukasta on.

• MerkkiErkki--

perheessä kinkunpaisto on miesten työtä.

• syökääbanaania

kinkku, eli älä osta ollenkaan.

• Börje Åsm

Näistä puneenvuoroista sai sen kuvan, että kinkun paistaminen kotona on arpapeliä.

• herkkuaonsiinämonenl

käydään hakemassa juuri meitä varten suolattukin, tuore kinkku. Sille lämmitetään leivinuuni, ja sen hellässä lämmössä se saa paistua kypsäksi herkuksi.
      Ei tule kuivaa käppänää, kuten kaupan jääkinkuista. Nestettäkin erittyy minimaalisesti.

Slurps, vielä vähän aikaa, ja sitten.....:))

• 1949.

" Minä olen ostanut aina valmiiksi paistetun kinkun. "

tuohon en kyllä osaa sanoa yhtään mitään,
      koska meillä on ostettu aina raakana, eikä koskaan 42-vuoteen ole haukuttu.

niin, nyt ehkä jo yli 10 v ei ole ostettu kinkku, vain pari pientä kalkkunarullaa.

elämme ennakkoon terveellisemmin, kun nykyään on tietoa,
      ei haluta olla kuten vanhempamme, elävät lääkkeiden avulla,
      hinta 6 € ja 12 €/päivä ja 130 € kerta tarkastukset yksityislääkärillä 2kk välein.

• Pirre*

ihan omapaistama, yleensä liian kypsä kuin raaka - mutta hyvää niin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3067
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2861
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      189
      2465
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2185
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      20
      1493
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13