Metsäsukset

t.a.p.

Karhu erä, Peltonen metsäsuksi ja Järvinen Lapponia vaihtoehtoina, mutta mitkä sukset valitsen? Onko Kuusamon uusi side hyvä isojalkaiselle (46)?

15

13959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse suosittelen Järvisen Lapponioita joita saa nykyään 3 metrisenä. Aikuisen miehen ei mielestäni edes kannata harkita mitään lyhyitä 240 cm suksia. Itse olen 95 kg ja upposin niillä pohjia myöten. Lapponiat 280 cm pituisina pitivät joten kuten hangenpinnalla viime talvena.

      "Uuteen sidemalliin käy lähes mikä tahansa talvijalkine. Siteen säädöt riittävät 36- numeroisesta kengästä kymmenkunta numeroa kookkaampaan.

      Kuusamon Uistimen toimitusjohtaja Kimmo Korpua sanoo kengän kärjen paksuuden ratkaisevan. Tavallisen kumisaappaan koko voi hänen mukaansa olla vaikka 48, mutta esimerkiksi kärjestään vahvistettu metsurin turvasaapas voi käydä siteen kärkeen tiukaksi paria numeroa pienempänä."

      Voi olla aika ahdas jos meinaat käyttää Rokka tai Naali huopavuorisia saappaita. Ne ovat nimittäin paljon mitoiltaan varmaan puolta isommat kuin armeijan vanhat huopavuoriset saappaat. Koon 47 Naali ei sovi kunnolla edes vanhaan vuoden 59-armeijan siteeseen. Ihmisten keskimitta on kasvanut vuosikymmenien aikana ja sitä myötä jalan koko mutta jääräpäisesti yhä valmistetaan sidettä joka on aikansa elänyt. Vai pitäisikö käyttää pienempiä ja kylmempiä talvisaappaita jotta ne mahtuvat tuohon 50-luvun siteeseen. Jos tuota sidettä meinataan armeijan uudeksi siteeksi niin siihen on sovittava isoimmatkin saappaat.

      Itse ratkaisin side ongelmani ostamalla Savenmaalta Ruotsin armeijan siteet 50-luvulta joissa on säädettävä varvasraudan leveys. Säätö toimii löysäämällä siteen kärjessä olevaa siipimutteria ja säätö pysyy paikallaan. Tuota kiristettävää mallia myyty myös "Nato siteen" nimellä. Kyseessä on säädettävyyttä lukuunottamatta samanlainen side kuin Suomen armeijan käyttämä. Noita siteitä on vissiin liikkellä myös toista mallia joita tuo kiristymahdollisuus puuttuu ja säätö ei pysy paikallaan. Järvinen "ratkaisi" muuten tuon siteen ahtauden ongelman tuomalla markkinoille vanhasta siteestään version jossa varvasrauta on KAHDESSA OSASSA. Tuo on jo sellainen rimanalitus tuotesuunnttelijoilta että ei uskoisi jolle näkisi. Olisikohan tuo Ns. Nato side liian tekninen Suomen "erityisolosuhteisiin".

      • t.a.p.

        Jotain käsitystä asioista olen saanut nettiä selailtuani. Yli 260cm sukset täkäläisissä metsäojien pirstomissa ryteiköissä eivät ehkä ole aivan kohdalleen. Keväisillä hankikannoilla kovin pitkät eivät ole tarpeen ja silloin hiihdän kaikkein aktiivisimmin ja muutoinkin usein samaa jälkeä.

        Lapponiat taitavat olla kauttaaltaan notkeat ja pohjaavat painavan hiihtäjän alla helpommin kuin Karhun Erät. Karhuissa sivutkin lasikuitua ja käsittääkseni todella kestävät.

        Karhu Erä BC 250cm ei vain tunnu mistään löytyvän. Kuusamon uutta sidettä kyllä voisi kokeilla.

        Onko Peltosen metsäsuksi sama kuin Järvisen Lapponia?


      • odotellen...
        t.a.p. kirjoitti:

        Jotain käsitystä asioista olen saanut nettiä selailtuani. Yli 260cm sukset täkäläisissä metsäojien pirstomissa ryteiköissä eivät ehkä ole aivan kohdalleen. Keväisillä hankikannoilla kovin pitkät eivät ole tarpeen ja silloin hiihdän kaikkein aktiivisimmin ja muutoinkin usein samaa jälkeä.

        Lapponiat taitavat olla kauttaaltaan notkeat ja pohjaavat painavan hiihtäjän alla helpommin kuin Karhun Erät. Karhuissa sivutkin lasikuitua ja käsittääkseni todella kestävät.

        Karhu Erä BC 250cm ei vain tunnu mistään löytyvän. Kuusamon uutta sidettä kyllä voisi kokeilla.

        Onko Peltosen metsäsuksi sama kuin Järvisen Lapponia?

        Sillä suksien pohjaamisella ei ole merkitystä kuin ladulla hiihdettäessä perinteisellä hiihtotavalla. Itse en ole edes voidellut pitopohjalla olevia 280 cm Lapponioita muuten kuin luistovoiteelle nollakeleillä lumen tarttumisen estämiseksi. Peltonen tekee itse omat suksensa vielä Suomessa. Peltosen sukset ovat ainakain kärjestään selvästi jäykemmät kuin Järviset mikä ei ole pehmeässä lumessa hyvä juttu. Notkeammat Lapponiatkin kyllä toimivat hankikonnoilla huuhdettäessä. Mihinkään latusuksien vauhtiin yli kahden metrin suksilla ei kyllä koskaan pääse.


      • gseter

        karhu eräsukset --- > 289e ...


    • umpihankihiihtäjä

      Järvisen Lapponiat 260cm sileällä pohjalla ja Järvisen omilla metsäsiteillä! Praempaa pakettia et löydä!

    • mr.Hankihiihto

      Joo ei kannata sitte hommata mitään 3m suksea ellet hiidä sitte pelkästään vaikka järven jäällä tai vastaavaa. Ovat metässä erittäin kömpelöt. KOhtalainen hanki ja 210cm suksi kantaa 100kg

      Itellä peltoset ei ainakaan kestäneet. ns. suomalaiset peltonen ja karhu on ne paskimmat mitä on

    • järvinen lapponia

      mulla on nuo järvisen lapponiat ja pituutta on 210 cm ja tuntuu että ne ei kanna ollenkaan mua kun painan vaan 50 kiloa niin miten selitätmr.hankihiihto että ne kantaa 100kg? sais olla ainakin 250 cm pituutta suksilla. mutta olen sitä mieltä että nuo järvisen lapponiat ovat edelleen parhaat mehtäsukset/erä sukset: ps: ne mun sukset on suomupohjalla. ja hiihdän niillä koko ajan vaikka pohjia pitkin meneekin! järvinen on varmavalinta kaikkeen hiihtoon!

      • Pudasjärvellä umpihankihiihdon MM-kisoissa joukkuekisan voittaja joukkue käytti tänä talvena voideltavia 300 cm Järvisen Lapponia suksia. Itsellä oli samoissa kinkereissä käytössä kaverilta lainatut 260 cm voideltavat Järvisen Lapponiat. Reitti oli tänä talvena hyvin vaativa ja tekninen. Osaavalla hiihtäjällä siltikin pitkä suksi on eduksi. Ensi talven kinkereihin pitää hankkia omat 280 pitkät voideltavat Lapponiat. Paras kompromissi kantavuuden ja käsiteltävyyden suhteen, kun hiihtotaito on kunnossa.


    • Vaellukselle

      Markkinoilla on myös leveämpiä suksia (eli 10 cm). Onko näistä kenelläkään kokemuksia?

      • sukuvikaonko

        Yleensä suksessa pituus tekee kantavuuden. Lyhyet ja leveät sukset ovat aika turhia, esim. armeijan vermeet. Itse ratkaisin suksiongelman hankkimalla kapeat, hieman latusuksea leveämmät ja pidemmät, retkisukset teräskanteilla. Näillä lumilla ei Väli-Suomen korkeudella ei juuri muuta tarvitse, ja aurinkoisten päivien myötä niiden käytettävyys vain paranee. Jos lunta alkaa oikeasti olla puoli metriä, niin sitten pitkät, 270 cm tai enemmän, sukset alkavat olla parhaat. Nykyään tosin on markkinoille alkanut tulla ns. liukulumikenkiä, jotka ovat todella leveät, laskukelpoiset (ketterät) ja hiihdettävissä, niistä olen kuullut myönteisiä lausuntoja uppolumikäytön suhteen.


      • Hippi__
        sukuvikaonko kirjoitti:

        Yleensä suksessa pituus tekee kantavuuden. Lyhyet ja leveät sukset ovat aika turhia, esim. armeijan vermeet. Itse ratkaisin suksiongelman hankkimalla kapeat, hieman latusuksea leveämmät ja pidemmät, retkisukset teräskanteilla. Näillä lumilla ei Väli-Suomen korkeudella ei juuri muuta tarvitse, ja aurinkoisten päivien myötä niiden käytettävyys vain paranee. Jos lunta alkaa oikeasti olla puoli metriä, niin sitten pitkät, 270 cm tai enemmän, sukset alkavat olla parhaat. Nykyään tosin on markkinoille alkanut tulla ns. liukulumikenkiä, jotka ovat todella leveät, laskukelpoiset (ketterät) ja hiihdettävissä, niistä olen kuullut myönteisiä lausuntoja uppolumikäytön suhteen.

        Mikä suksi on siis kyseessä? En meinaa löytää pitkiä teräskanttisia mistään, jäävät noin kahteen metriin useimmissa malleissa..


    • Ajahn_Brahm

      OAC XCD GT 160 tai OAC Kar 147 kiinnostanut pitkään, mutta toistaiseksi jäänyt hankkimatta. Hieman eri käyttöön kuin perinteiset metsäsukset, mutta joka tapauksessa...
      Teräskantit jne.

    • Tulppio

      Mikä suksi olisi toimivuudeltaan/mitoiltaan paras maaliskuun hiihtovaellus reissulle kilpisjärven avoimille tunturi maastoille. Ohjastaja on vajaat satakiloinen ja varustettuna repulla sekä mahdollisesti ahkiollakin?

    • VaellusTellut

      Mielestäni oikea suksi löytyy vaellustelemark-suksien joukosta, esim. Madshus BC 55 MGV (vastaa edellistä Glittertind-mallia). Pitopohjalla vähentää voitelun tarvetta. Erillisiä nousukarvoja voi harkita riippuen siitä kuinka suuria korkeuseroja suunnittelee reitille. Metsäsuksiin verrattuna kantavuus on heikompi, mutta ohjattavuus laskuissa merkittävästi parempi.

    • Anonyymi

      joku kirjoitti liukulumikengistä. onko ne niitä tosi leveitä ja lyhyitä jahtisuksia mitä venäläiset metsästäjät käyttävät? olen suunnitellut tekeväni sellaiset itse lasikuidusta mutta jos niitä olis myynnissä niin ostaisin...minun käyttöön pito ja kantavuus on tärkeämpää kuin luisto.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe