Elinikä

Minkä ikäisiksi teidän undulaatit ovat eläneet? Mulla oli yks undulaatti, joka eli noin kuusvuotiaaksi
(loppuajasta uudet höyhenet jäi sellaisiksi piikeiksi ja lintu heikkeni vaan eikä mitään ollut tehtävissä). Oon miettinyt, että ehkä en antanut sille (ja sen kaverille) tarpeeksi monipuolista ruokaa.

Siis onko teillä kokemusta, että ravinnolla ois vaikutusta undulaatin elinikään? Undulaatit
elivät tosi isossa häkissä kaksistaan, joten siitä ei voi olla kysymys.

4

2865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Viitisentoista vuotta tais omista sitkein sissi elää, ja maksimi ylipäätään on jossain 18v tienoilla. Nykyundu alkaa vaan usein olla niin heikkolaatuista perimältään (liikaa sisäsiitosta eri värimuunnoksia kehitettäessä yms.), että noita terveenä normaalin ajan eläviä alkaa olla surullisen harvassa ja esim kasvaimet vie monet ihan ennen aikojaan. Joku 5-7 v lienee aika valitettavan todellinen elinikä monilla nykyunduilla, vaikka tuo 14-15 olisi paljon lähempänä "oikeaa".

      Toki hyvällä ruokinnalla ja hoidolla voi linnun elinikään ja terveyteen jonkun verran vaikuttaa ja puutostilat varmasti heikentävät juuri esim höyhenpuvun laatua, mutta jos on jo valmiiksi "heikkolaatuinen" lintu ja/tai huono tuuri sairastumisien tai onnettomuuksien kanssa niin eipä siinä välttämättä paraskaan hoito auta. Hyvästä ravinnostakaan ei ole apua jos lintu ei sitä edes syö tai jos sen elimistö ei saa ravinteita syystä tai toisesta enää hyödynnettyä. Jos olet syöttänyt linnuillesi hyvälaatuista siemenseosta tai pellettiä, voimaruokaa tai kananmunaa silloin tällöin, jotain tuoreruokaa edes muutaman kerran viikossa ja sopivasti vitamiineja/hivenaineita/kalkkia, niin ruokinnassa tuskin on ollut syy huonoon vointiin ja lyhyeen elinikään. Jopa sillä pelkällä siemenseoksellakin on moni vanhemman polven lintu elänyt varsin pitkään...

      • ...

        mun undu eli vähän päälle yks vuotiaaksi, mutta kuoli varmaanki kuputulehdukseen... =( muttei iästä ollut varmaa tietoa...


    • linnunomistaja

      Lintusi kuolemaan on vaikea sanoa yhtä ja ainoaa oikeaa syytä, sillä mahdollisuuksia on paljon.
      Esimerkkinä joitakin. edellä mainittujen lisäksi,
      oliko linnulla mahdollisesti UVb-lamppua, joka antaa samantapaista säteilyä kuin aurinkokin. Sillä nämä säteilyt ovat välttämättömiä linnuille, jotta niiden elimistössä muodostuisi D3-vitamiinia, joka taasen on välttämätön kalsiumin imeytymisessä, ja se kalsiumhan vaikuttaa mm. luuston kuntoon. (Sama systeemi muuten vissiin matelijoilla)
      Päivittäinen ja monipuolinen tuoreruoka (esim. salaatti, porkkana) on muuten myös välttämätöntä.
      Ympäristöstä aiheutuva stressikin voi altistaa helpommin sairastumisille, stressistä aiheuttavia tekijöitä on paaljon mutta esimerkkinä väärät elinolosuhteet tai ympäristön rauhattomuus, esim. jatkuva kissan läsnäolo tai ihmisen liialliset lähentelyt pelkäävää lintua kohtaan ( HUOM! Lintu puree/nokkii/sihisee ihmistä, kun se pelkää tätä, ja haluaa sen poistuvan läheltään, ei ole siis normaalia onnellisen linnun käyttäytymistä!)
      Kasvaimet ovat myös hyvin yleisiä linnuille.
      Siinä joitain...
      Jos haluaa saada syyn lintunsa kuolemaan, kannattaa ottaa yhteyttä EVIRAan ja teettää kuolinsyytutkimus (myös mahd. muissa eläimissä) www.evira.fi, ja sieltä eläimet

      Undulaattien elinikä hyvällä hoidolla ja oikeissa elinolosuhteissa voi yltää normaalisti 15-20 vuoden ikään, joka tavallisesti lemmikkilinnuilla taitaa olla melko harvinaista puutteellisen hoidon ja tiedon takia, ja kuolevatkin yleensä siinä 6-7 vuoden iässä.

      Itsellä tällä hetkellä elävä vanhin undulaatti on n.6-7 vuotias.

      • lintujenomistaja

        oho, tuli vähän päällekäisyyttä ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      277
      674
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe