Hei, minulla olisi seuraavanlainen ongelma:
Olen 18-vuotias, ja muutin juuri äidiltäni isälleni riidaannuttua äitini kanssa. Hain tavarani pois ja otin mukaan lipaston, joka on ollut huoneessani iät ajat. Äitini päätti kuitenkin aloittaa tästäkin riidan, ja vaatii minua palauttamaan lipaston, koska en ole itse sitä ostanut.
Tosiasillesti kukaan ei muista mistä lipasto on tullut, ja kuka sen on ostanut, vai onko se saatu joltain sukulaiselta lahjaksi. Kenelläkään ei ole mitään todistetta mihinkään suuntaan, paitsi se, että se on ollut vuosia huoneessani.
Mitä laki sanoo tällaisessa tilanteessa? Voinko pitää lipaston vai onko se laillisesti äitini omaisuutta? Voisiko äitini samalla vaatia vaatteitanikin itselleen, koska en ole itse kaikkia ostanut?
Tavaroiden omistussuhde täysi-ikäisen muuttaessa vanhemmaltaan
4
560
Vastaukset
- ASIASI RATKEE KYLLÄ
Ota yhteyttä lähimpään sovittelutoimistoon ja pyydä sovittelua asiassa. Tästä eteenpäin asia lähtee etenemään ja Sinun itse ei enää tarvitse huolehtia asiasta. Menet vain sovittelutilaisuuteen kun kutsu Sinulle tulee.
- t43qw5r4
kaikkea sitä lukee kun vanhaksi elää...
- grwg5r
sinun huoneesi.
Se on yksi huone asunnossa, jonka mitä ilmeisimmin omistaa tai ainakin hallussaanpitää äitisi.
Hän on sitten antanut huoneen siksi aikaa sinun käyttöösi, kun asut hänen luonaan. Ei se tarkoita, että kaikki siinä huoneessa on sinun omaisuuttasi.
Ei laki sano mitään erityistä. Lipasto on luonnollisesti sen omaisuutta, joka sen on ostanut tai jonka haltuun se muuten on päätynyt (esimerkiksi lahjana). Aika vahvoilla äitisi on, jos se on joskus historian hämärissä hänen asuntoonsa päätynyt.
Pikemminkin sinun pitäisi pystyä todistamaan, että se on juuri sinulle lahjoitettu.
Vaatteet ovat jossain määrin eri asia, koska ne yleensä ostetaan selkeästi lasta varten mm. koko ja sukupuoli huomioiden. Kyseisen lipaston kohdalla et ilmeisesti pysty vastaavaa osoittamaan.
Huokaus, mistä asioista ihmiset voivat ongelmia tehdä. Eikö isäsi asunnossa ole sinulle lipastoa, jossa pitää tavaroitasi? Ikeasta niitä saa muutamalla kympillä. - oikeuteen sitten.
Luulisin että äitisi antaa sinulle sen lipaston ennemmin kuin käynnistää oikeusprosessin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!1082314- 842051
- 551616
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai521543- 1541528
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461416Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1451350Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!261176- 1121170
Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket251114