Customit ovat huonoja moottoripyöriä.

********************

Kaikkiin eri ajo-olosuhteisiin, joita moottoripyöräilyssä on olemassa, on niihin tarkoitetut pyörät. Kilpa-ajoon asfaltilla on tarkoitettu kyykyt. Pitkien maantiematkojen ajamiseen on tarkoitettu matkapyörät. Tavalliseen katuajoon on tarkoitettu streetfighterit. Maastossa ajamiseen on tarkoitettu endurot. Kaupungilla ja myös maastossa ajamiseen on tarkoitettu supermotot. Sekalaiseen maantie-ajoon ja maastossa ajamiseen on tarkoitettu allroadit. Ei ole olemassa mitään sellaista ajo-olosuhdetta jossa customit olisivat hyviä.

Customit ovat todella huonoja moottoripyöriä. Sen lisäksi että ne eivät ole hyviä missään ajo-olosuhteissa, ne ovat naurettavan tehottomia ja hitaita verrattuna omaan kuutiotilavuuteensa, ja niissä on onnettomat ajo-ominaisuudet: ne kääntyvät huonosti, eikä niitä voi kallistella kunnolla ajettaessa mutkiin.

Verrataan suorituskyvyltään eri moottoripyöriä:

Pyörän nimi: Kawasaki VN900 Classic (custom)
Iskutilavuus: 903 cc
Huipputeho: 37 kW
Paino ajokunnossa: 282 kg
Huippunopeus: noin 165 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 6.5 sec.

Pyörän nimi: Husqvarna 610 supermoto (supermoto)
Iskutilavuus: 576 cc
Huipputeho: 38.7 kW
Kuivapaino: 142 kg
Huippunopeus: noin 170 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 5 sec.

Pyörän nimi: Kawasaki Z750 (streetfighter)
Iskutilavuus: 748 cc
Huipputeho: 77.7 kW
Paino ajokunnossa: 226 kg
Huippunopeus: noin 220 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: alle 4 sec.

Pyörän nimi: Suzuki V-Storm 650A (allroad)
Iskutilavuus: 645 cc
Huipputeho: 49 kW
Kuivapaino: 190 kg
Huippunopeus: noin 180 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 5 sec.

Pyörän nimi: Yamaha YZF-R6 (kyykky)
Iskutilavuus: 599 cc
Huipputeho: 91 kW
Paino ajokunnossa: 189 kg
Huippunopeus: noin 240 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 3.5 sec.

Pyörän nimi: BMW G 650 Xchallenge (enduro)
Iskutilavuus: 652 cc
Huipputeho: 38.2 kW
Kuivapaino: 144 kg
Huippunopeus: noin 165 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 5 sec.

Pyörän nimi: BMW F 800 ST (matkapyörä)
Iskutilavuus: 798 cc
Huipputeho: 62,5 kW
Kuivapaino: 182 kg
Huippunopeus: yli 200 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 4.5 sec.

Kuten edellisestä vertailusta huomasi, niin vaikka Kawasaki VN900 Classic oli kaikista vertailtavista moottoripyöristä iskutilavuudeltaan suurin, niin se oli silti niistä kaikkein huonoin suorituskyvyltään. Custom on hitain mahdollinen moottoripyörä verrattuna omaan kuutiotilavuuteensa, mikä on hyvin yksinkertaista: Customissa on matalaviritteinen moottori ja custom on painava.

Ostakaa ihmiset hyviä moottoripyöriä älkääkä customia. Ostakaa sellainen moottoripyörä joka on hyvä niissä ajo-olosuhteissa joissa aiotte moottoripyöräilyä harrastaa. Täytyy vielä huomauttaa että jokainen motoristi, ja jokainen moottoripyöriä ihaileva jolla ei edes itsellänsä ole moottoripyörää, arvostaa moottoripyörissä juuri suorituskykyä. Siinäkin on yksi syy siihen miksi ei kannata ostaa customia.

125

5813

    Vastaukset

    • Sinä et itse arvosta omaa mopon kokoista kyykkyäsi, etkä saa naista takalokarin päälle istumaan, siksi sinä näitä lapsellisia aloituksia tänne tehtailet. Ketään ei oikeasti kiinnosta mitä kusiaisesi kulkee, eikä kukaan ihaile muovipyörääsi, moni sortuu niihin vain siitä syystä, että ne ovat halpoja. Customi on paras mahdollinen pyörä cruisailuun, V-2 moottorin väännöstä ja matalasta murinasta on ilo nauttia mutkateillä, parkissa pyörä kerää ihailijoita ja naisia on jonoksi asti kyytiin tulossa.

      • Meinasin kirjoittaa tällaisen vastauksen avaukseen mutta tässä se on. Customit ovat miehille jotka ajavat kotoa 3 km. edes takaisin viikottaisiin kokoontumisiin näyttäytymään. Bootsit, Ray-Banit, kevlar farkut ja uusi tehdaskulutettu nahkarotsi täydentävät kokonaisuuden. Ja tietysti rautakangella hoonatut äänenvaimentajat.


      • gessu kirjoitti:

        Meinasin kirjoittaa tällaisen vastauksen avaukseen mutta tässä se on. Customit ovat miehille jotka ajavat kotoa 3 km. edes takaisin viikottaisiin kokoontumisiin näyttäytymään. Bootsit, Ray-Banit, kevlar farkut ja uusi tehdaskulutettu nahkarotsi täydentävät kokonaisuuden. Ja tietysti rautakangella hoonatut äänenvaimentajat.

        Minulla on alla jo neljäs iso matkapyörä. Custom se ei ole, koska se on tehdaskunnossa eli kustomoimaton. Mutta cruiseri se on >1000cc. Ajan jonkin verran pidemmälle, kuin 3km. Kaivariinkin on yli 20km.
        Menneenä kesänä ajoin n.21´000km, edellisenä vuonna n 22´000km ja v 2008 22´000km.

        Halvoilla jaappanilaisilla kuttaperkkaan käärityillä pyörillä kai joku ajaa vielä enemmän. Mutta en siitä välitä.
        Ihmettelen kylläkin sitä kateuden syvyyttä heillä, jotka rahanpuutteessa eivät pysty isoa pyörää ostamaan. Halvimmillaan saa 600cc -kokoisia pyöriä kolme minun pyörän hinnalla. Toisaalta, kun se amiskin on vielä kesken, eikä osaamaton nuorukainen juuri muualle pääse kuin McDonald´siin, niin eipä siinä sitä isoa pyörää osteta.


      • gessu kirjoitti:

        Meinasin kirjoittaa tällaisen vastauksen avaukseen mutta tässä se on. Customit ovat miehille jotka ajavat kotoa 3 km. edes takaisin viikottaisiin kokoontumisiin näyttäytymään. Bootsit, Ray-Banit, kevlar farkut ja uusi tehdaskulutettu nahkarotsi täydentävät kokonaisuuden. Ja tietysti rautakangella hoonatut äänenvaimentajat.

        No, omaa nahkatakkia on kulutettu yli 40 vuotta, pisimmät reissut noin neljän-viiden viikon mittaisia ja kilometrejä usein 5000, ja kaudessa noin 25tkm-30tkm. Tosin tämä "poppis" merkki värvää näitä "wannabe" motoristeja tiuhaan tahtiin.


    • Jopa olet rassukka aikaasi kuluttanut aivan turhaan jorinaan. Olisit tehnyt jotain hyödyllistä tuonakin aikana, vaikka leiponut pullan.
      Mulla on tallissa iso matkapyörä, ja vielä isompi customi. Jos lähdetään pitkälle moottoritie siirtymälle niin arvaapa kummalla mieluummin matkan teen? No, onhan tuo oma custom tosin touring varusteilla. Leppoisampaa ja pehmoisempaa kyytiä ei muilla saa kuin customeilla.

    • Minulla on lennokissa Cox 0.8 cc moottori, jossa on tehoja 0.4 hp. Tämä vastaisi tilannetta, jossa 600cc "sport"pyörässä olisi 300 hp!! Laiskoja paskoja siis nekin.

      • mites yamaha v-max 0-100 2.8 ja vaikka trumppa rokkaa 3 menee samoihin heh heh


      • ................... kirjoitti:

        mites yamaha v-max 0-100 2.8 ja vaikka trumppa rokkaa 3 menee samoihin heh heh

        EI MENE 2,8 sekuntiin.


      • V-max kyllä kirjoitti:

        EI MENE 2,8 sekuntiin.

        ainoa oikea käyttötarkoitus moottoripyörälle on matka ja nimen omaan tutkimusmatka.Siksipä oikea pyörävalinta on matka enduro BMW 1150 GS tai Honda XRV africa twin.


      • uiopå kirjoitti:

        ainoa oikea käyttötarkoitus moottoripyörälle on matka ja nimen omaan tutkimusmatka.Siksipä oikea pyörävalinta on matka enduro BMW 1150 GS tai Honda XRV africa twin.

        Paikka, joihin noilla pyörillä pääsee, on tarkoitettu rauhalliseen patikointiin ja luonnon tarkkailuun. Tiet on ajamista varten, ja customi on ainut oikea tapa nauttia tiestä.


      • Mika++ kirjoitti:

        Paikka, joihin noilla pyörillä pääsee, on tarkoitettu rauhalliseen patikointiin ja luonnon tarkkailuun. Tiet on ajamista varten, ja customi on ainut oikea tapa nauttia tiestä.

        http://www.youtube.com/watch?v=WCef7LROWwI

        Mainostetaan peräkärriä, mutta sisältää hienoja ajokuvia. Ja mikä parasta, oma pyörä mukana.


      • uiopå kirjoitti:

        ainoa oikea käyttötarkoitus moottoripyörälle on matka ja nimen omaan tutkimusmatka.Siksipä oikea pyörävalinta on matka enduro BMW 1150 GS tai Honda XRV africa twin.

        Matkaenska on vähän kuin katumaasturi, ei niillä maastossa mitään tee. Iso enduro on maastossa vihoviimeinen laite katurenkaineen, korkea painopiste, suuri kokonaispaino, ei sillä kannata tutkimusmatkoille lähteä tiettömään maastoon, siinä helposti teloo pyörän lisäksi itsensä, tai jumittaa sen hiekalle, mutaan tms.


    • Katselin joulun aikana vanhaa kunnon Easy Rider - rainaa. Tiedättehän toki sen kohtauksen, jossa juoppo lakimies George lähtee ex tempore kaverusten mukaan Mardi Grasiin. Pyörät lipuvat läpi Amerikan maaseudun ja taustalla soi biisi " If you wanna be a bird"...

      Meinaan vaan, että vaikea on tuota fiilistä tavoittelee moottoripyörällä, niin sen on oltava custom! Ei välttämättä Harrikka, kyllä Hondakin kelpaa. Mutta se EI voi olla kyykkypyörä!

      • Nimen omaan. Kuinka monella on kotona sohva, jossa istutaan kyykkyasennossa? Makuuasento on paras istuma-asento, ja customissa päästään lähelle sitä.


      • Mika++ kirjoitti:

        Nimen omaan. Kuinka monella on kotona sohva, jossa istutaan kyykkyasennossa? Makuuasento on paras istuma-asento, ja customissa päästään lähelle sitä.

        Mulla on parempi kuin teillä !


      • Mika++ kirjoitti:

        Nimen omaan. Kuinka monella on kotona sohva, jossa istutaan kyykkyasennossa? Makuuasento on paras istuma-asento, ja customissa päästään lähelle sitä.

        Tämä vei minulta jalat alta 1969 ja tekee sen vieläkin: Hippejä, psykedeelistä musaa ja moottoripyöriä.http://www.youtube.com/watch?v=gWhgLjim6Rc



      • luovutan..-. kirjoitti:

        nyt! http://www.youtube.com/watch?v=gWhgLjim6Rc

        Oli siinä jotain nostalgista, mutta kuten aina elokuvista tulee mieleen, miten homma on mahdollista käytännössä. Lierihattu on varmaankin liimalla päässä sillä toisella, eikä sen taakse istuneen tyypin oltavat ole kovin mukavat, kun kuskin pesemättömät hilseilevät hiukset pöllyävät kasvoilla.


      • huvittava raina kirjoitti:

        Oli siinä jotain nostalgista, mutta kuten aina elokuvista tulee mieleen, miten homma on mahdollista käytännössä. Lierihattu on varmaankin liimalla päässä sillä toisella, eikä sen taakse istuneen tyypin oltavat ole kovin mukavat, kun kuskin pesemättömät hilseilevät hiukset pöllyävät kasvoilla.

        Lukekaapa youtuben alla olevat kommentit: niissä kerrotaan kuvauspaikan olevan lähellä Flagstaffia. Että jos joskus satutte matkustelemaan siellä päin..

        Todellisuudessa noilla choppereilla ei olisi mukava matkustaa. Tarkkaan katsoen näkee, miten jäykkäperäiset rungot pomppivat epämukavasti tien epätasaisuuksissa. Mutta tunnelma on aivan mahtava!


    • Oon kyl erimieltä sun kanssa.
      Jos oot ajanut muutamia vuosia niin kuin mä oon tehnyt niin customi on just se cool mopo:)
      Sillä saa just sitä fiilistä ajeluun ja enää ei tarvi vääntää hanaa hampaat irvessä, vaan voi nauttia ajamisesta täysillä.
      Ei tarvi kantata polvi maassa,vaan stongaa käännetään kanteissa arvokkasti...

      Painavahan customi on mut hei ei sitä tarvi kantaa,siinä on kaks läsiä jotka pitää sun pystyssä:)

      Mieti hei baby me ollaan erilaisia motoristeja mikä sä oot morkkaamaan jotain tiettyä mopoa.
      Ajellaan me jokainen sillä mikä meistä hyvältä tuntuu.

      Mä luin sun aloituksen ja aika mahtavan provon oot saanu aikaseksi,mut ei se haittaa.
      Venataan kevättä ja niitä mutkateitä eiks jeh??
      Katsastetaan ensin mp -messut ja siitä se kevät alkaa..
      Customilla tai ilman customia:)))

      • Kyllä se mielestäni on vaan niin,että "kustomilla" ajeleminen on elämäntapa. Kun ei ole kiire minnekkän myös customilla pärjää liikennevirran mukana. Ja jolla on kiire vilkaisu peiliin riittää-päästetään kiirehtijät ohi. Itselläni on "hulppeat" tuhat kuutionen, ja tykkään ajella tällä nopeusrajoituksia noudattaen. Mottona "menköön jos on noin kiire". Kevättä ja kesää odotellen. T: Ukko savosta


      • Ukko savosta kirjoitti:

        Kyllä se mielestäni on vaan niin,että "kustomilla" ajeleminen on elämäntapa. Kun ei ole kiire minnekkän myös customilla pärjää liikennevirran mukana. Ja jolla on kiire vilkaisu peiliin riittää-päästetään kiirehtijät ohi. Itselläni on "hulppeat" tuhat kuutionen, ja tykkään ajella tällä nopeusrajoituksia noudattaen. Mottona "menköön jos on noin kiire". Kevättä ja kesää odotellen. T: Ukko savosta

        Monilla customeilla on pystyy liikkumaan rivakasti ja ne on hyviä viedä mutkiin. Kulkua saa lisää pienellä virityksellä, jos haluaa, alkujaan oma customi ei liikkunut kuin huippuja 160, sadan euron panostuksella ja pienellä vaivannäöllä pyörä ottaa nyt helposti kolmosvaihteella yli 160 ja huippuja enemmän kuin on tarpeen.
        Nautinnot otetaan kuitenkin kiireettömällä rennolla ajolla.


      • .-.-.-.-. kirjoitti:

        Monilla customeilla on pystyy liikkumaan rivakasti ja ne on hyviä viedä mutkiin. Kulkua saa lisää pienellä virityksellä, jos haluaa, alkujaan oma customi ei liikkunut kuin huippuja 160, sadan euron panostuksella ja pienellä vaivannäöllä pyörä ottaa nyt helposti kolmosvaihteella yli 160 ja huippuja enemmän kuin on tarpeen.
        Nautinnot otetaan kuitenkin kiireettömällä rennolla ajolla.

        Ikää vasta 17 ja kyykyn omistan, mutta kaverin piikkisellä customilla on paljon rennompaa ajella matkaa. En nää mitää syytä olla ostamattakaa customia vähä myöhemmin.


      • dfhsdjjs kirjoitti:

        Ikää vasta 17 ja kyykyn omistan, mutta kaverin piikkisellä customilla on paljon rennompaa ajella matkaa. En nää mitää syytä olla ostamattakaa customia vähä myöhemmin.

        olekaan ajo-ominaisuudet on mitä on ja teho kaikissa rajoitettu. Kun siirryt isoihin moottoripyöriin niin huomaat erot. Custom 300 kg ja tehoa 60hp. Kyykky 200kg ja tehoa 160hp.


      • piikkionpiikki kirjoitti:

        olekaan ajo-ominaisuudet on mitä on ja teho kaikissa rajoitettu. Kun siirryt isoihin moottoripyöriin niin huomaat erot. Custom 300 kg ja tehoa 60hp. Kyykky 200kg ja tehoa 160hp.

        miula on vespa 125 4,5hv ja aina olen ehtinyt liikenne valoista lähtemään


      • piikkionpiikki kirjoitti:

        olekaan ajo-ominaisuudet on mitä on ja teho kaikissa rajoitettu. Kun siirryt isoihin moottoripyöriin niin huomaat erot. Custom 300 kg ja tehoa 60hp. Kyykky 200kg ja tehoa 160hp.

        Onhan noita erilaisia prätkiä tullut kokeiltua mutta tämä nykyinen ftc 750 Macna on aika värkki kumminkin . Painoa sen 240 tankattuna ja huippuakin siitä löytyy tuon 200 h , niimpä olen kruisaillutkin sillä tuomoiset 17000 km !
        Saksan moottoriteilläkään en ainakaan ohituksissa ollut koskaan tientukkona ja matkavauhtia pidin tuonmoista 150 h . Ei en huolisi rtkilleni mitään kyykkyä enkä tarvitse enduroakaan ja varsinainen matkapyörä ei muuten sovi käyttötarkoituksiini .


      • Kykylläei kirjoitti:

        Onhan noita erilaisia prätkiä tullut kokeiltua mutta tämä nykyinen ftc 750 Macna on aika värkki kumminkin . Painoa sen 240 tankattuna ja huippuakin siitä löytyy tuon 200 h , niimpä olen kruisaillutkin sillä tuomoiset 17000 km !
        Saksan moottoriteilläkään en ainakaan ohituksissa ollut koskaan tientukkona ja matkavauhtia pidin tuonmoista 150 h . Ei en huolisi rtkilleni mitään kyykkyä enkä tarvitse enduroakaan ja varsinainen matkapyörä ei muuten sovi käyttötarkoituksiini .

        räyhäpyöriksi tehtyjä, tehoja jotain 56 KW? Samoin kuin Kawan Eliminaattorit, ne on erikoinen juonne custom pyörien historiaa. Dragstrip pyöriä.
        Maxi ehkä pääsee lähelle kans.
        Tänä päivänä hassu ajatus, mutta silloin voimacustomeita.
        Kannattaa säilyttää, alkavat olal harvinaisia ja arvokkaita


    • Kun nyt saisit edes ostettua ensimmäisen oman pyöräsi...

      Vn 900:lla on tullut ajettua tuhansien km reissuja useita. Päiviä vesisateessa ajanut, vuoristoteillä, yms.
      Hauskempaa pyörää matka-ajoon ja mutkateille saa hakea.

      Tuulta ja sadetta pelkääville on sitten omanlaiset pyörät...


      • Myös vn: paha puute on se loikkarin puuttuminen muuten menettelee maantiellä siinä kun muutkin customit.


      • Mika++ kirjoitti:

        Ootko aatellu päivittää kawaa tämmöseen...
        http://www.kawasaki.fi/VN1700VoyagerCustom

        "Paino ajokunnossa 382 kg" ... ei kannata kaataa. !3 kg painavalla fillarilla saa samoja fiiliksiä varmasti


      • Ei saatana kirjoitti:

        "Paino ajokunnossa 382 kg" ... ei kannata kaataa. !3 kg painavalla fillarilla saa samoja fiiliksiä varmasti

        Niinpä, siinä taas vikisee yksi hiiri jolla ei jerkku riitä käsittelemään kyseisen kokoisia pyöriä...


    • Keskustelua ei voi olla avannut motoristi. Tuosta puuttuu motoristin kunnioitus lajitovereita kohtaan.

      Customit on oikein mukavia pyöriä, kuten monen muunkin lajiset. Siksi tallissa on hyvä olla useampia; kuudella pärjää, mutta seitsemän olisi hyvä.

      • Niinkuin minä, niin Triumph Tiger 1050i on oiva vaihtoehto


    • tärkeintä ei ole nopeus, vaan nautinto. sama asia seksissä, ei tärkeintä ole kuinka nopea olet. tärkeintä on nautinto ja mieluiten pitkään. kyykky miehet on sängyssäkin niitä jotka ruikkivat 3 sekunnin jälkeen ja huutavat sitten JES MÄÄ OLIN NOPEIN....

    • Ihan totta aloittaja puhut, teknisilta osin. Mutta Custom ostetaankin fiiliksen takia, siihen ne ovat loistavia. Joitakin minun laitteitani voi katsella linkin kautta. http://mattiviikate.blogspot.com/

    • Kaikilla ei ole kiire tai tarvetta keulia. Kaikki ei ole myöskään pieniä kynäniskoja, joten eivät asetu kyykkymopedin satulaan. Makuasioita, joista voi vaikka kiistellä.

    • "... jokainen moottoripyöriä ihaileva jolla ei edes itsellänsä ole moottoripyörää, arvostaa moottoripyörissä juuri suorituskykyä..."

      Miten voit kirjoittaa "jokainen"?
      Oikea motoristi ei arvostele toisen tyylimakua, joku tykkää cruisailla,
      toinen ajella metsämonttuissa, joku tykkää ajella päävinossa
      perse pitkällä ylinopeutta....

      Osta poika aluksi ittellesi mopo ja opettele ajamaan ilman apupyöriä.

    • Täysi urpohan tuo kaveri on........ Tuskin sillä on varaa edes pitää moottoripyörää=)
      Joka tapauksessa esim.minullakin on suzukin M1800R2:n ja voimaa ja ajo-ominaisuuksia riittää, vaikkakin kyseessä on Customi........ Tosin minulla ei ole pienintäkään aikomusta miellyttää ketään muita, vaan haluan itse nauttia voimasta ja hyvistä ajo-ominaisuuksista!!!!
      Terv: 0-100km/h 3,5s

    • Pojat, pojat.... Nyt nätisti, pääasia että nauttii. Joku tuolla mainitsikin että ajo customilla on nautinto, niinkuin seksikin, kun sen oikein tekee...! En muulla ajaisi kuin customilla.
      Ja mikä parasta, kun pysähtyy kahville ja vetäsee kypärän päästä, pitkä punainen tukka valahtaa selälle, silloin ympärilläolevat miehet kävelee päin tolppaa.....

    • Eikö kukaan enää reuhaa speedway:tä, ainoaa oikeaa moottoripyöräilyä !
      Vaatii taitoa, kylmäpäisyyttä, on helvata jännittävää, ei nukahda kesken ajon eikä tarvi hakee mutkateitä...... voi teitä coretex lösöjä.

      • Ei passaa mulle. Satula on kova ja ajoasento aiheuttaa puutumista ja pistelyä ainakin pidemmillä matkoilla. Kahvituttaakin.
        Tankkikin surkean pieni ja saako siihen edes sivulaukkuja?


    • Ostakaa semmonen pyörä kun haluttaa, ja vaihtakaa jos ei ole mieluinen

    • Ainakaan eurooppamatkailuun ei tarvita mitään matkapyörää. Täällä sitä läträtään Etelä-Espanjassa, eikä pyörässä ole edes tuulisuojaa. Vähän tuo leikattu käsi kiukutteli autobaana osuuksilla. Ens tiistaina paluumatkalle. Edessä ihanat 5000 km cruisailua.

    • Voi .....
      Eiköhän jokaiselle löydy omanlaisensa pyörä.... joiltakin useampi... Kun kärpänen on puraissut niin eihän siinä auta kuin pistää kypärä päähän ja menoksi...... oli peli sitten customi tai kyykky.....

    • Topicin aloittaja on joku keskenkasvuinen jolla ei ole hajuakaan mistä edes puhuu :) Ennen oli 9r kawa, ja oli toivottoman surkea minkäänlaiseksi matkapyöräksi. Ranteet, olkapäät, polvet pirun jumissa ja kipeät jo parinsadan kilsan jälkeen. Oikeat motoristit nimittäin ajelee muuallakin kuin keulii ja rällää siinä kotikaupungin keskustassa. Ja mitä sillä huippunopeudella teet täällä suomessa? Naapurin kossikin menetti korttinsa ainakin vuodeksi kun kaahas kuin hullu. Nyt mulla on pyöränä 1200 Vmax ja ei kolota paikkoja vaikka ajaa 200km putkeen, ja voimaa löytyy eikä mitään heikkoa selviytyä mutkateistä jne..

      • Kawasaki Ninja ZX-9R ei ole matkapyörä vaan sporttipyörä. Ei sitä ole tarkoitettu matkapyöräksi. Kokeile joskus vaikka BMW R 1200 RT:tä. Se on matkapyörä. Ei tule paikat kipeäksi, mutta ajo-ominaisuudet ja suorituskyky ovat paljon paremmat kuin customeissa. Sitä paitsi Yamaha V-Max 1200 jossa on vähän yli 70 kW tehoa ei ole edes oikea custom-pyörä. Oikeissa custom-pyörissä on matalaviritteinen moottori. Oikeat custom-pyörät ovat hitaita.


      • Enzz kirjoitti:

        Kawasaki Ninja ZX-9R ei ole matkapyörä vaan sporttipyörä. Ei sitä ole tarkoitettu matkapyöräksi. Kokeile joskus vaikka BMW R 1200 RT:tä. Se on matkapyörä. Ei tule paikat kipeäksi, mutta ajo-ominaisuudet ja suorituskyky ovat paljon paremmat kuin customeissa. Sitä paitsi Yamaha V-Max 1200 jossa on vähän yli 70 kW tehoa ei ole edes oikea custom-pyörä. Oikeissa custom-pyörissä on matalaviritteinen moottori. Oikeat custom-pyörät ovat hitaita.

        paitsi että v-maxissa on 109kw :D täysteho


    • Mulla on customissa 100hv mukavan väännön lisäksi, se näyttää riittävän hyvin matkapyörälle. Kulutuskaan ei häpeä pintakaasulla maatienopeuksia ajettaessa bmw lle.
      En ole huomannut sen olevan mitenkään hidas liikenteessä.

    • Sitähän minä juuri koitin valottaa, että kyykyt on aika onnettomia matka-ajoon. Täystehoisessa v-maxissa on 103-107kW vuosimallista riippuen, ja sehän onkin ennemmin nakupyörä kuin kustom, mutta yleisesti halutaan luokitella kustomiksi. Tutulla oli muistaakseni kawasakin VN mihin laitettiin dynojetin powercommander, putket jne ja kulki vähintään riittävästi. Ei välttämättä alottelioiden pyörä.

    • paljonkos kyykyissä on ne vakuutusmaksut?entä saako niihin matkavarustusta?entä voiko niillä ajella keskustassa kahtakymppiä luistattamatta kytkintä?entä vääntävätkö niiden koneet tyhjäkäynti kierroksista saakka?entä voiko niillä ajaa 500km pysähtymättä välillä?oikea vastaus on että EI!tästä näemme että kyykyt ovat erittäin huonoja moottoripyöriä!

      • Sekä customit että kyykyt ovat täysin turhia kyrvän/nuoruudenjatkeita.

        Eniten ehkä kuitenkin tökkii noiden customien mauton joulukuusikoristelu ja kromipinnat joka paikassa. Mua hävettäisi ajaa moisella turhamaisuuden huipentumalla.

        On olemassa paljon järkeviä, kyvykkäitä ja kauniita moottoripyöriä, jotka eivät tietenkään kuulu kumpaankaan näihin em. ryhmään.


      • Tuota 500 km pysähtymättä tankkaamaan ei toteuteta yhdelläkään vakio customeista.

        Kaikkiin muihin kysymyksiin - ja moneen muuhun kysymättömään KYLLÄ.

        Ai niin, VFR:hän onkin matkasportti.


    • Aina sitä jaksetaan addiktoida customeista. Minä kuittaan customit, ajamalla AINA ohi. Saavat taksella takarengastani ja perävaloan - niin mutkissa kuin suorilla.: )

      • Kokonaisuus ja kaikki tekijät huomioon ottaen, VFR on tällä hetkellä maailman paras sarjavalmisteinen moottoripyötä M.O.T.


      • Honda VFR1200F kirjoitti:

        Kokonaisuus ja kaikki tekijät huomioon ottaen, VFR on tällä hetkellä maailman paras sarjavalmisteinen moottoripyötä M.O.T.

        Minusta moottoripyöräilyssä on juurikin se niin hienoa, kun jokainen pyörä on aina omistajansa silmäterä ja ylpeyden aihe. Tuolla maailmalla liikkuessa paljon motoristeja tavanneena olen huomannut ettei toisille ilkuta eikä toisten pyöriä arvostella kun ollaan nokikkain, vaikka täällä foorumilla kaikenlaisia suunsoittajia onkin, niin tosielämässä niitä ei tapaa.

        Minulle ei tulisi edes mieleen lähtä vättämään sinulle ettei vfr:si olisi juurikin maailman paras moottoripyörä kun sehän on sun fillari. En edes huomauttaisi ettei se ole twin eikä customi tai edes enska.

        Moottoripyöräilyssä paradoksaalisesti se pyörä ei ole pullistelun väline eikä itseisarvo. Se olennainen asia josta me kaikki nautimme on ajaminen. Ajamiseen me jokainen luomme oman suhteen, jota se valittu kulkupeli vain ilmentää. Se hyvin henkilökohtainen suhde moottoripyörään, joka meillä jokaisella on tuo mukanaan sen ymmärryksen ettemme lähde ottamaan agressiivista kantaa johonkin niin intiimiin asiaan kun toisen pyörään.


      • mika2 kirjoitti:

        Minusta moottoripyöräilyssä on juurikin se niin hienoa, kun jokainen pyörä on aina omistajansa silmäterä ja ylpeyden aihe. Tuolla maailmalla liikkuessa paljon motoristeja tavanneena olen huomannut ettei toisille ilkuta eikä toisten pyöriä arvostella kun ollaan nokikkain, vaikka täällä foorumilla kaikenlaisia suunsoittajia onkin, niin tosielämässä niitä ei tapaa.

        Minulle ei tulisi edes mieleen lähtä vättämään sinulle ettei vfr:si olisi juurikin maailman paras moottoripyörä kun sehän on sun fillari. En edes huomauttaisi ettei se ole twin eikä customi tai edes enska.

        Moottoripyöräilyssä paradoksaalisesti se pyörä ei ole pullistelun väline eikä itseisarvo. Se olennainen asia josta me kaikki nautimme on ajaminen. Ajamiseen me jokainen luomme oman suhteen, jota se valittu kulkupeli vain ilmentää. Se hyvin henkilökohtainen suhde moottoripyörään, joka meillä jokaisella on tuo mukanaan sen ymmärryksen ettemme lähde ottamaan agressiivista kantaa johonkin niin intiimiin asiaan kun toisen pyörään.

        Joo, näinhän se menee, kukin ajelee sillä minkä hyväksi havaitsee. Itselläni on monenlaista kalustoa ja kiva niillä on ajella. Ikää (53v.) on sen verran, että hirveää näyttämisen halua ei ole, ajellaan vaan ja kaverin kanssa ulkomailla, pojan kanssa täällä Suomessa taikka yksin sitten. Poika on custommies henkeen ja vereen, jo mopo piti olla custom ja sitä rataa se on mennyt, nyt Harrikka.
        Hyvin olen ehtinyt perille noilla pyörilläni, vaikkka ne eivät kuljekaan ihan hirveästi.


      • Se on upean hienoa, että ajat AINA ohi. Ja sekin, että saa sitten taksella takarengastani ja perävaloa.
        Sitä vain ihmettelen miksi luulet, että niitä joku katselee...Ai niin... kun keskenkasvuisen on yritettävä nostaa itsetuntoaan edes jollain tavalla.
        Alemmuuskompleksi ja pätemisen tarve teettää Sinulla(kin) kaikenlaista.

        Vaan ole huoletta; Kunhan täytät vaikkapa 30v tai olet ajanut ensimmäisen 100´000km, niin huomaat miten vähän maailmassa on merkitystä typerällä näyttämisellä. Arvostustahan sillä ei saa, kuin muiden poikasten keskuudessa.


      • Honda VFR1200F kirjoitti:

        Kokonaisuus ja kaikki tekijät huomioon ottaen, VFR on tällä hetkellä maailman paras sarjavalmisteinen moottoripyötä M.O.T.

        Varmaan joo kun vaan mahtuis kyytiin. Messuilla koitin ja en saa survottua mun 120 kg ruhoa tangon ja jalkatappien väliin. En harrasta pienoismalleja, jos kerran samalla rahalla saa 1:1 oikean moton. On toki kiva, että marjanpoimijoille löytyy omat mallit ;-)


    • Kokeilin tuossa jonkun kymmenen kilometriä Triumph Thunderbirdiä (1600)
      Ja hyvälle tuntu voimaa on ja hyvä ajaa, voisin vaikka hankkia, jos rahat riittäisivät, kahteen pyörään.
      ajan Tiger 1050:llä nyt, enkä ainakaan vielä halua luopua siitä

      • edes siihen yhteen pyörään? Meinaan vaan, että aika tarkalla mennään.


    • customit niin kuin tuo Fat Boy ole nopeita moottoripyöriksi, mutta nuo keskikokoiset customit ovat kyllä niin jumalattoman laiskoja että voi luoja. ei tarvita kovinkaan kummoista autoa niin ne voittaa jopa kiihdytyksissä.

    • hienoa että mootoripyörä valikoima on suuri jokaiselle löytyy omansa,ajaa sit persesuoli pikällä tai koivet suorassa.ite vannoutuneena enduro miehenä menin suszukin koe ajo päivillä kokeileen m 1800 r:ää ,ja vaikka kuinka olen sanonut ettei ikinä pyörää jota ajetaan jalat edellä niin siinä vain kävi että semmonen oli pakko saada .nyt on just sisään ajot täynnä ja ite tykkään ettei se customi nyt niin laiska ole, 0-100km/h tuntuu tuo pärjäävän ihan mukavasti ja aika nopeasti mentiin yli 200 km/h:ssa .riittää mulle pian viiskymmpiselle miehelle.tuo vääntö on kiva 160nm.

    • Olet aivan oikeassa, aloittaja, ja kommenteista huomaa, että jotkut eivät kestä sitä että joku on oikeassa.

      Moottoripyörä kannattaa toki ostaa käyttötarkoitustaan varten.

    • Kustomipärrät sopii hyvin vanhoille ajotaidottomille pläsöille ukoille koska kaikki muut pärrät lähtee niiden käsistä.

    • Kuka idiootti on edes keksinyt koko customin?

      Siis tarkoitan jalat edellä meneviä....siis, mikä helvetin jätkikääpiö on keksinyt ja miksi. joku pöljä jemnkeistä tietty, ja miksi se on niinkin suosittua ;~)

      Ei mene kaaliin... Siis voihan custom olla esim vanha britti-pyörä joka on jo moottoripyörä, eikä mikään pellepyörä.

    • eiköhän customissa ole haettu sitä rentoutta matkan tekoon? vähä niinku autoissa yleensä istutaan jalat eteenpäin ,tai tv tuolissa kun otetaan rento tv katselu asento .ja näkyypä nuo nuoretkin notkuvan noilla terassituoleilla jalat eteenpäin ,joko pöydällä tai pöydän alla.aika harva istuu kyykyllä muuten kuin pöntöllä?mut kukin tavallaan ikä tuo viisautta ja kokemusta siihen dementtia ikään asti sit ruvetaan muisteleen nuoruutta.

    • Onhan se ruman näköistä kun kengänpohjat näkyvät edestäpäin..mutta tuo on kai vain marginaali-ilmiö, jonkinlainen lepuutustila ilmeisesti?

      Mutta normaali istuma-asento on ajateltu "customin" ja monen matkapyöränkin ajo-asennoksi. Ikävä piirre on suuri tuulenvastus ja vaatiikin usein tuulilasin matka-ajossa.
      Itselläni isossa cuiserissa jota käytän matka-ajoon, on vetämällä irtoava tuulilasi kovat laukut jne.
      Paras piirre tässä "customissa" on suhteellisen vapaa ajoasento, jalkoja voi tosiaan vaikka oikoa ajossa. pitkät astinlaudat antavat mahdollisuuden tarvittaessa pitää jalkoja aika takanakin. Sarvien säätömahdollisuus ja niiden helppo vaihto. Tilava pyörä antaa mahdollisuuden istuma-asennon muuttamiseen..mitä valitettavasti ei monessa pyörässä ole mahdollista, niiden lukitun ajoasennon takia.

    • olla huonoja ja hitaita mutta silti ovat kaikkein siisteimpiä prätkiä ulkonäöltään ja ääniltään joita on koskaan tehty.

    • customeissa on tyyliä, muissa ei

    • Perinteinen tilanne ”mun pyörä on paras ja kaikki muut ihan paskoja”. Ite ajelen zx-6r:llä ja silti pystyn arvostamaan customeita. Niissä on se oma juttu mikä on myöskin sporteissa. Se ei todellakaan ole matkapyörä, eli siinä on moni oikeassa, mutta mun kriteerinä ei ollut matkustaminen vaan suorituskyky ja ajo-ominaisuudet. Toki nyt olen custom äijjien silmissä räkänokka, joka yrittää nostattaa itsetuntoa keulimalla ja kaahamalla, mutta mites se teidän vehkeitten pärinä? Ette varmaan ihan vaan ittenne takia niitä putkia vaihda?

      Vähän olen customia kokeillut ja ohan se hienoo pöristellä menemään, mutta väitän ettei kovin moni customi kuski ole sporttia kokeillut ja jos on niin suoralla tiellä. Toki jos hyppää harrikan selästä sportin selkään niin ei siitä paljon irti saa kun niin erillainen ajaa. Kokemusta löytyy myös endurosta sekä crosseista ja kaikissa on se oma hauskuus. Kyykyn hauskuus on vauhti ja vaaralliset tilanteet. Tuntematon mutkainen tie, kurvista niin lujaa ulos kun pitoa riittää, niin kovaa seuraavaan mutkaan kun uskaltaa ja renkaat rakkuloilla kun pysähdytään... Siinä on jotain mitä custom mies ei ikinä koe. Hauska se on kuhan ei henki lähde ;)

      Tartun viel kommentteihin joissa verrattiin pyörällä ajamista sohvalla istumiseen. Ei sillä sohvalla ole tarkoitus mennä 130km/h 90 asteen kurviin. Siinä kohtaa ei mieti et onpa ikivä ajoasento ;D. Ennemmin miettii, et taittuuko, kun kengän kärki raappii maata.

      Mutta kaikki tavallaan ja ite morjestan motoristille ku motoristille vastaan tultaessa. Jännästi ne hd ukot jättää morjestamatta vaikka niin motoristeja ollaan...

    • custompyörä on moottoripyörä, kyykkypyörä on lälläripyörä,
      namusia naisia katsastan, custompyörällä ratsastan. custompyörä on moottoripyörä, skootteri on lälläripyörä,
      Namusia naisia katsastan, custompyörällä ratsastan.

      eli siis custom on kovien miesten pyörä ja muut ovat lälläripyöriä. suorituskyvyllä, ajo-ominaisuudet ja muut asiat eivät ole läheskään niin tärkeitä kuin pyörän imago.

      jos olet kanssani samaa mieltä niin paina peukalo ylöspäin.

      • Kävin Vantaan Bikeworldissä ostamassa uutta visiiriä pottaan. Sillä aikaa kun myyjä penkoi varastoa, niin kävin kyykkimässä VFR1200:n päällä. Jalat sain tapeille, mutta kengät ei levänny niillä, vaan roikkui koroista. Nilkat oikeni niin paljon kuin bootsin varret antoi periksi. Järkyttävä ajoasento. Customi on oikea väline isoille pojille.

        Apropoo, Max Vision on hyvä visiiri Arai Viperille, vaikka tuuletus vähän heikkeneekin. Otsan kohdalla olevat aukot peittyy. Pinlock on normaalia suurempi.


    • listasta puuttuu:
      suzuki RM125cc (kampiaks.teho 37-41hv) 87kg rutikuivana 0-100kmh noin 3-5sek
      kawa KX 85cc 0-100kmh 4-6sek ?
      karting auto ICC 125cc 1-syl 6-vaiht 0-100kmh 2,9999-3,5sek
      suzuki RG500 95hv 0-100km/h alle 2,5sek
      gsx-R 750 100hv vm 1985-1986 alle 2,5sek
      GSX-R 1100 130-133hv 1985 vakiot alle 2,5sek 0-100kmh (lähde VM-lehti)

    • millään vakiopyörällä ei pääse alta 2,5sec 0-100km/h! Mitä järkeä nähdä vaivaa kirjoittaa tuollaista skeidaa tänne?

    • Jos ei omista pystypyöräcustomia, miksi siitä puhuu ? Vain sellaisen omistaja tietää kuinka huono se on. Itse ajan japanilaisella 100hv suurikuutioisella ns. custompyörällä ja siinä on toki huonojakin puolia, varsinkin jos vertaa sitä äärimmäiseen matkapyörään, joissa ei varmaan edes tuule... muihin sitä ei pidä verratakkaan.

      Ikääntyneenä motoristina olen huomannut sen tehon olevan riittävä,sillä pysyy hyvin liikenteen mukana ja pääsee joskus ohikin. Ajo-ominaisuudet tässä nykyaikaisesti rengastetussa pyörässä ovat erinomaiset käyttötarkoitukseensa nähden.

      Vetopojuille en sitä ratakäyttöön suosittele, sillä kokematon häviää sillä pikkupyörille helposti, maavara loppuu ja ne sonninsarvet..ei nillä kaahata.

      Toki hyvän matkapyörän puhelinkopissa on mukava matkustella ja miettiä maailman menoa, mutta tälläisen pelkällä tuulisuojalla varustetun customin kanssa joutuu joskus hieman yrittämään enempi.

      Eriasia on sitten "terassipyörät" ja muut amerikan näyttelyesineet, näitä ei pitäisi sekoittaa ja verrata mihinkään muuhun moottoripyörään, monille ne ovat vain lohtupyöriä ja omansa alakulttuurin esityksiä rooliasuineen.
      Itse aikoinaan harrikalla ajelleena, tiedän hyvin mikä on motiivi tälläisen kapineen hankkimiseen...ja siitä maksamiseen.

    • se matka-ajo on vain asenteesta kiinni, keskustelun aloittajalla ei taida olla asenteet kaikki kohdallaan.

    • Olen ajanut 40 vuotta erilaisilla vehkeillä. Viimeiset 10 vuotta jäykkäperäisellä chopperilla. Millään pyörällä en ole nauttinut ajamisesta niin paljon, en ole saanut niin hyviä fiiliksiä kuin tällä jäykkäperäisellä pitkäkeulalla, jolla olen tehnyt lähes joka vuosi pitkiä reissuja ympäri Eurooppaa.

      Onhan se kotisohvalla makaaminenkin "mukavampaa" kuin vaivalloinen lenkkeily mäkisessä maastossa metsäpoluilla. Fiilikset eivät synny siitä, mitä löytää pyörän käsikirjan teknisistä tiedoista, ne syntyvät siinä prätkän puikoissa. Kaveri, joka on ollut monella reissulla mukana, ajaa gold wingillä. Joskus on kokeiltu pyöriä ristiin ja kumpikin on halunnut äkkiä omansa takaisin :) Näin se vaan menee.

    • Sanonpa että customit ovat mitä ovat...mutta customikuskit ajavat järkevimmin kaikista mopoilijoista.

      Tähän tulokseen olen tullut, vaikka itselläni on muoviluoti.

      • Kun valitsee hyvän powercruiser-customin, sitä voi heitellä mutkiin ihan riittävästi maantieajoon, ominaisuudet riittää. Nämä isot koneet, lähemmäs parilitraiset ja ylikin, vääntää jo tyhjäkäynnillä enemmän, kuin kusianen 10 000 rpm.


      • ovat mitä ovat..... kirjoitti:

        Kun valitsee hyvän powercruiser-customin, sitä voi heitellä mutkiin ihan riittävästi maantieajoon, ominaisuudet riittää. Nämä isot koneet, lähemmäs parilitraiset ja ylikin, vääntää jo tyhjäkäynnillä enemmän, kuin kusianen 10 000 rpm.

        e ne kolmekertaa isommat sekä 0-100kmh että myös ohituskiihtyvyydessä isoimmalla vaihteella.


      • silti kusiainen pese kirjoitti:

        e ne kolmekertaa isommat sekä 0-100kmh että myös ohituskiihtyvyydessä isoimmalla vaihteella.

        Kuinkas nopeesti se sun kusiainen sitte kiihtyy 0-100? Ku nuo power customit menee siihen 3,5 sekuntiin.. Ja taitaa ohituksetkin isoimmalla vaihteella sujua nopeemmin sen mahtavan väännön ansiosta, jota ei kusiaisissa vaan ole.


      • bussittaja kirjoitti:

        Kuinkas nopeesti se sun kusiainen sitte kiihtyy 0-100? Ku nuo power customit menee siihen 3,5 sekuntiin.. Ja taitaa ohituksetkin isoimmalla vaihteella sujua nopeemmin sen mahtavan väännön ansiosta, jota ei kusiaisissa vaan ole.

        0-100kmh 3,6sec ja 60-140kmh suurimmalla vaihteella alle 12 sec. Kiitos pienen painon ja tiheän välityksen.


    • Paljonkos kusiaiset kestää kilometrejä?? Omalla 1400:lla customilla tuli justiinsa 300 000tkm mittariin, Eikä konetta ole tarvinnut avata, Eikä tarvi vieläkään.

      • ajat siis 1400 Intikalla. Ajaisit edes 1800lla.


      • Otan osaa kirjoitti:

        ajat siis 1400 Intikalla. Ajaisit edes 1800lla.

        Ota vaan ihan kaikessa rauhassa......


    • Hain juhannuksen jälkeen Saksasta tollasen vähän poikkeavan customin, Honda Valkyrien, ja oon ihan tyytyväinen, kulkupuoleen myös :)

      • Valkyrie onkin kaunis peli, ajaton.
        Oma klubikin on muistaakseni.
        Hyvinkö kulkee? Oliko paljon ajettu?


      • skyhight kirjoitti:

        Valkyrie onkin kaunis peli, ajaton.
        Oma klubikin on muistaakseni.
        Hyvinkö kulkee? Oliko paljon ajettu?

        kun siinä on Goldwingin 6 syl 1500cc boxerimoottori. 200kmh about ja 4 sec 0-100kmh.


      • No mitä se kulkee kirjoitti:

        kun siinä on Goldwingin 6 syl 1500cc boxerimoottori. 200kmh about ja 4 sec 0-100kmh.

        Taitaa mennä 3,5sek 0-100 ainakin joittenkin artiklojen mukaan.


      • Tiger1050 kirjoitti:

        Taitaa mennä 3,5sek 0-100 ainakin joittenkin artiklojen mukaan.

        Minkälainen on Yamaha Midnighstar 1300 onko hyvä customi,ehkä mun seuraava pyörä?


      • jar9 kirjoitti:

        Minkälainen on Yamaha Midnighstar 1300 onko hyvä customi,ehkä mun seuraava pyörä?

        Selviää helposti koeajamalla......
        Ja jos kestävyyttä meinaat, Niin siinä missä muutkin.


      • jar9 kirjoitti:

        Minkälainen on Yamaha Midnighstar 1300 onko hyvä customi,ehkä mun seuraava pyörä?

        Jos ripeasti kiihtyvää customia haet niin 1400cc on ehdoton minimi kuutioraja, isompi parempi.
        Siinä ripeämmin kiihtyviä customeita:
        Triumph Rocket 3, 2300cc.
        Harley davidson Vrod.
        Yamaha V max.
        Victory Hammer.
        Suzuki m1800r.
        Honda vtx 1800.
        Triumph thunderbird storm, 1699cc.
        Moto Guzzi california 1400 custom

        En ole sama tyyppi jolta kysyt, osta sellainen moottoripyörä minkä sinä itse haluat.


      • Merkistä riippumaton kirjoitti:

        Jos ripeasti kiihtyvää customia haet niin 1400cc on ehdoton minimi kuutioraja, isompi parempi.
        Siinä ripeämmin kiihtyviä customeita:
        Triumph Rocket 3, 2300cc.
        Harley davidson Vrod.
        Yamaha V max.
        Victory Hammer.
        Suzuki m1800r.
        Honda vtx 1800.
        Triumph thunderbird storm, 1699cc.
        Moto Guzzi california 1400 custom

        En ole sama tyyppi jolta kysyt, osta sellainen moottoripyörä minkä sinä itse haluat.

        Listaan lisäyksenä kuuluu myös:
        Star Raider S 1854cc.
        Yamaha warrior xv 1700.
        Honda magna. Kiihtyy ripeästi vaikka moottori onkin kooltaan vain 700-750cc.


    • Et kai suutu jos kumminkin ostan customin kun niin tekee mieli?

    • Kustomit on hautaan menoa varten. Jalat eellä. Sit ku täytän 90 ajan kustomilla.

      • mene hautaan.... kirjoitti:

        olikos tämä kustomi?

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013071317262768_uu.shtml

        Kyykkypyörällä piti näyttää ja kävi ikävästi. Customi ei nosta nokkaa rajussakaan lähdössä pitkästä akselivälistä ja painopisteestä johtuen, vaan rengas menettää pitonsa ennemmin.


      • kyykky on näyttöpyör kirjoitti:

        Kyykkypyörällä piti näyttää ja kävi ikävästi. Customi ei nosta nokkaa rajussakaan lähdössä pitkästä akselivälistä ja painopisteestä johtuen, vaan rengas menettää pitonsa ennemmin.

        Miten customilla tehdään raju lähtö kun tehopainosuhde on jotain 4 luokkaa?

        Kyykyt reilusti alle kahden...

        Toki meneehän customi 0-300 hätäseen kun sen ajaa vaakalle ;)


      • tosi raju kirjoitti:

        Miten customilla tehdään raju lähtö kun tehopainosuhde on jotain 4 luokkaa?

        Kyykyt reilusti alle kahden...

        Toki meneehän customi 0-300 hätäseen kun sen ajaa vaakalle ;)

        Kuuleppas lapsonen, kun kyykyn kuskiksi hyppää täysikokoinen mies, kevyen häkkyrän tehopainosuhde heikkenee dramaattisesti, yli 300 kiloa painavassa customissa suhteessa vähemmän.

        Pääsääntöisesti iso customi lähtee viivalta ripeämmin vääntönsä avulla, kuin hevosvoimissa tehokkaampi ja kevyempi kyykky.

        Esimerkiksi 380 kg / 140 hv Triumph Rocet jättää lähdössä 197 hv ja lähes 150 kiloa kevyemmän Suzuki Hayabusan.
        http://www.youtube.com/watch?v=N10raR2ADBE


      • näin se vaan on kirjoitti:

        Kuuleppas lapsonen, kun kyykyn kuskiksi hyppää täysikokoinen mies, kevyen häkkyrän tehopainosuhde heikkenee dramaattisesti, yli 300 kiloa painavassa customissa suhteessa vähemmän.

        Pääsääntöisesti iso customi lähtee viivalta ripeämmin vääntönsä avulla, kuin hevosvoimissa tehokkaampi ja kevyempi kyykky.

        Esimerkiksi 380 kg / 140 hv Triumph Rocet jättää lähdössä 197 hv ja lähes 150 kiloa kevyemmän Suzuki Hayabusan.
        http://www.youtube.com/watch?v=N10raR2ADBE

        Fiksusti ole kaivanut ääripäät esille. Mitenkä ois ns. normaali custom vaikka 1400 intruder ja joku 600cc kyykky vaikka CBR? Mitens luulisit käyvän?

        Ja täysikokoinen mies ei oo 0,15 tonnin painoinen.

        Heko heko vaan ittelles...


      • jopahan taas... kirjoitti:

        Fiksusti ole kaivanut ääripäät esille. Mitenkä ois ns. normaali custom vaikka 1400 intruder ja joku 600cc kyykky vaikka CBR? Mitens luulisit käyvän?

        Ja täysikokoinen mies ei oo 0,15 tonnin painoinen.

        Heko heko vaan ittelles...

        Sinun tehopainosuhde ihmeesi 600 kyykky omaa todella ohuen vääntöalueen ja siksi vinkulelu on huono lähtemään viivalta, todennäköisesti Intruder karkaisi lähdössä.

        Moni kuvittelee kyykystään liikoja, eikä millään tahdo uskoa, että sellaisella ei oteta rajuja lähtöjä. hah hah haaa....
        http://www.youtube.com/watch?v=jXsoAdh5P5g


      • usko jo kirjoitti:

        Sinun tehopainosuhde ihmeesi 600 kyykky omaa todella ohuen vääntöalueen ja siksi vinkulelu on huono lähtemään viivalta, todennäköisesti Intruder karkaisi lähdössä.

        Moni kuvittelee kyykystään liikoja, eikä millään tahdo uskoa, että sellaisella ei oteta rajuja lähtöjä. hah hah haaa....
        http://www.youtube.com/watch?v=jXsoAdh5P5g

        CBR600RR menee osaavalta kuskilta alle 3s 0-100 km/h. Mihin sitä vääntöä tarvitaan lisää?


      • 4020 kirjoitti:

        CBR600RR menee osaavalta kuskilta alle 3s 0-100 km/h. Mihin sitä vääntöä tarvitaan lisää?

        Vääntöä tarvitaan ajonautinnon saamiseksi. cbr600rr vääntö on lapselliset 59 Nm ja kone huutaa kuin mehulinko paarhaan väännön alueella yli 11000 rpm! Tuollainen laite sopii vain lapselle leikkikaluksi.

        Vääntöä pitäisi olla vähintään 2x enemmän ja 8000 rpm alempana, jotta ajamisesta voisi nauttia.


      • lasten leluja kirjoitti:

        Vääntöä tarvitaan ajonautinnon saamiseksi. cbr600rr vääntö on lapselliset 59 Nm ja kone huutaa kuin mehulinko paarhaan väännön alueella yli 11000 rpm! Tuollainen laite sopii vain lapselle leikkikaluksi.

        Vääntöä pitäisi olla vähintään 2x enemmän ja 8000 rpm alempana, jotta ajamisesta voisi nauttia.

        Jaha, taas on uuslukutaidoton heränny. Juuri kun on hyvää vääntöö että lähteekö kyykky vai customi viivalta nopeemmin nii aletaan vaan selittään ajonautinnosta.


      • näin se vaan on kirjoitti:

        Kuuleppas lapsonen, kun kyykyn kuskiksi hyppää täysikokoinen mies, kevyen häkkyrän tehopainosuhde heikkenee dramaattisesti, yli 300 kiloa painavassa customissa suhteessa vähemmän.

        Pääsääntöisesti iso customi lähtee viivalta ripeämmin vääntönsä avulla, kuin hevosvoimissa tehokkaampi ja kevyempi kyykky.

        Esimerkiksi 380 kg / 140 hv Triumph Rocet jättää lähdössä 197 hv ja lähes 150 kiloa kevyemmän Suzuki Hayabusan.
        http://www.youtube.com/watch?v=N10raR2ADBE

        Tuo rocket3 on kyllä melkoisen pirteä customi. Ensimmäisen vuoden rocket3 kiihtyy vakiona nopeammin kuin uudemmat rocket3:set. Syynä tähän on se että uudempien rocket3:sten vääntöä on elektronisesti rajoitettu ensimmäisellä vaihteilla ilmeisesti turvallisuus syistä. Nimittäin vakion ja rajoittamattoman rocket3:sen takarengas sutii helposti vielä 80kmh vauhdista jos kaasukahvan täräyttää auki asentoon.

        Rajoittamaton rocket3 kiihtyy vakiona 0-100kmh alle 3 sekunnin mikäli kuskilla on tarpeeksi ajotaitoa. Harva kuitenkaan tässä kiihdytyksessä onnistuu joten tuloksena on useimmiten liikkelle lähtö takarengas sutien.


      • jere_p kirjoitti:

        Jaha, taas on uuslukutaidoton heränny. Juuri kun on hyvää vääntöö että lähteekö kyykky vai customi viivalta nopeemmin nii aletaan vaan selittään ajonautinnosta.

        Edellä tuli juurikin todistettua, että customi lähtee viivalta paremmin, sitten se toinenpuoli, moottorin väännön tuoma ajonautinto, siinäkin menee pisteet customille. Ei jäänyt mitään epäselvää.

        Isossa customissa on vääntöä tyhjäynniltä lähtien enemmän, kuin kusiaisessa yli 10 000 rpm. Tämä tarkoittaa vaivatonta voimaakkaan tuntuista etenemistä tavallisessakin ajossa, kevyt lähtö valoista 1/5 kaasulla, autot ovat tuskin päässeet liikkeelle ja olet itse jo menossa 150 metrin päässä, eikä moottori huuda, vaan jyskyttää verkkaisesti, ylämäkeen ja ohituksiin tarvitse pudotella pykäliä pienemmälle.

        Sinulla ei ilmeisesti ikäsi, ehkä taloudellistenkin syiden vuoksi ole kokemusta, muista kuin pienistä kyykyistä, joten tietämättömyytesi on siten ymmärrettävää ja onhan nuo ajokorttiasiat tehty hankaliksi. Toivottavasti sinulle tulee joskus mahdollisuus kokeilla - 2000 cm3 moottoripyörää.


      • 4020 kirjoitti:

        CBR600RR menee osaavalta kuskilta alle 3s 0-100 km/h. Mihin sitä vääntöä tarvitaan lisää?

        Vaikka Customit voittaakin.


      • Merkistä riippumaton kirjoitti:

        Tuo rocket3 on kyllä melkoisen pirteä customi. Ensimmäisen vuoden rocket3 kiihtyy vakiona nopeammin kuin uudemmat rocket3:set. Syynä tähän on se että uudempien rocket3:sten vääntöä on elektronisesti rajoitettu ensimmäisellä vaihteilla ilmeisesti turvallisuus syistä. Nimittäin vakion ja rajoittamattoman rocket3:sen takarengas sutii helposti vielä 80kmh vauhdista jos kaasukahvan täräyttää auki asentoon.

        Rajoittamaton rocket3 kiihtyy vakiona 0-100kmh alle 3 sekunnin mikäli kuskilla on tarpeeksi ajotaitoa. Harva kuitenkaan tässä kiihdytyksessä onnistuu joten tuloksena on useimmiten liikkelle lähtö takarengas sutien.

        täysin päinvastoin. Ensimmäiset Rocketit aina viimevuoden malliin saakka on juurikin rajoitettu,mutta 2013 Roadster ei enää.


      • kyykky on näyttöpyör kirjoitti:

        Kyykkypyörällä piti näyttää ja kävi ikävästi. Customi ei nosta nokkaa rajussakaan lähdössä pitkästä akselivälistä ja painopisteestä johtuen, vaan rengas menettää pitonsa ennemmin.

        No ei niillä tehoilla eikä suorituskyvyllä voiskaan nokka nousta:D eihän ruohonleikkurikaan keuli avittamatta:D


    • Nimim."tosi raju". Onko sinullakin lukemisen ymmärtämisessä vaikeuksia? mistä tällä saitilla on sinun mielestäsi tarinoitu? Customin ajamisesta vaakaan, Vaiko siitä, Kummalla pääsee hengestään?.....
      customilla, Vai kyykyllä?...Toivottavasti sulle käy samalla tavalla, Kuin tuolle iltalehden uutisiin päässeellä......

    • Hohhoijaa, että kuka viivalta nopein lähtemään? Vastaan: "ihan sama". Hirmuinen on lapsellisuuden määrä ja pätemisen tarve, kun pitää moisista asioista väitellä. Netistä etsitään teholukemia, ei olla pyörän selässä ikinä käytykään ja sitten pullistellaan. Katsokaa vaan jatkossakin kotona Fast and furiousia ja kosketelkaan nippelitänne, älkääkä tulko liikenteeseen leikkimään, lapsukaiset.

      Ai niin, itselläni on 1700 cc custom, joten enpä minä näistä kiihdyttelyistä tiedä hevon peetä.

    • Täältä näköjään poistetaan herkästi viestejä jossa mollataan customeja. Mutta jos joku toivoo kyykkyilijälle pahaa niinku yllä "olet idiootti" nii eipäs poistetakkaan.

      Taitaa ylläpidossa olla customomistaja.

    • Vai pierupyöriä:D ei hyvä äänet ei tosiaankaan oo miehekkäät:D yhtä miehekäs ääni ku puutarhajyrsimessä, onko harrikoissa brigsin vai tecumin kone ;) ainaki suorituskyky ja äänet viittais jompaan kumpaan:D ja kyytiki taitaa olla samaa luokkaa ku jyrsimessä:D kyllä tosimies tarvii kunnon tehokkaan ja nopean pyörän eikä mitään nooan aikusta jyrsimen koneella varustettua raatoa:D se on customi niitä varten joilla ei oo kanttia eikä uskallusta oikeaan ja tehokkaaseen pyörään, poikkeuksena tieten yamaha v-maxin omistajat.

      • "kyllä tosimies tarvii kunnon tehokkaan ja nopean pyörän eikä mitään nooan aikusta jyrsimen koneella varustettua raatoa:D se on customi niitä varten joilla ei oo kanttia eikä uskallusta oikeaan ja tehokkaaseen pyörään, poikkeuksena tieten yamaha v-maxin omistajat. "

        Tyypillistä teinin kirjoittamaan tekstiä, noin ei moni aikuinen mies kirjoittele. Itseasiassa suurinosa customeilla ajavista ovat entisiä kyykkykuskeja. Heille on tullut lisää ikää ja viisautta, ovat kyllästyneet kaahailuun ja temppuiluun. Custom soveltuu kyykkyä moninkertaisesti paremmin rauhalliseen cruisailuun nopeusrajoitusten mukaan ja matkailuun. Nopeus ja teho eivät yksinkertaisesti ole iäkkkäämmille kuskeille mitenkään tärkeässä asemassa. Ison customin moottorin kaltaista alavääntöä ei mikään kyykky tuota. Kaikkia ei myöskään kiinnosta kuunnella moottoria joka kuulostaa formulalta.

        Customeita on myös paljon vähemmän onnettomuustilastoissa kuin kyykkyjä.


    • Onpas kyykkyilijöillä iso ongelma. Olettekos ajatelleet valittaa tämän palstan sijaan liikenneministeriöön. Jospa sieltä saisitte apua mieltänne kalvavaan ongelmaan........

    • On se muuten jännä juttu, että missään mp-kokoontumisessa en ole kuullut tällaisia keskusteluja. Mutta sitten tänne näitä kiihdytysurpoja näyttää löytyvän. Kovasti epäilen, ettei näillä teho- ja kiihtyvyysjutuilla uhoavilla "kyykkymiehillä" ole koskaan pyörää ollutkaan. Ehkä sellainen mopoauto tai skootteri, jos ikää löytyy sen vertaa.

    • toiset tykkää äitistä toiset tyttärestä eli eroja on suuresti

    • tälläiset aloitukset on vihanlietsontaa
      (vastakkain asettelua)
      sellaiselta joka vihaa moottoripyörälijöitä

      jokainen valitsee itse millä ajaa
      ja sen tietää oikeat moottoripyöräiljijät

      • korjaan: (vastakkainasettelua)


    • säälittävä tyyppi.

    • saatko paremmin piparia customilla vai kyykkypyörällä ;D

      • rahalla saa piparia.


    • Tämähän on vain sinun mielipiteesi asiasta.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uuden henkilötunnuksen koodi

      Puuhaillaan uutta henkilötunnusjärjstelmää josta tavan taallaaja ei voi päätellä yhtään mitään. Vastaavasti koodien lukuoikeus ja tiedonpurku tulee ol
      Maailman menoa
      140
      2854
    2. Muut maat tiukentaa korona toimia, suomi ei

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006643856.html Miksi suomessa taas odotetaan että tartunnat räjähtää. Jo nyt helsingissä enemmän tartuntoja kuin O
      Maailman menoa
      223
      2341