Minna no nihango vai Genki?

JapaniTyttö

Olen pitkään jo halunnut japanin oppikirjaa,ja tutkailujen jälkeen päädyin näihin kahteen sarjaan.Kirjastosta ei löydy kumpaakaan ja kukaan tuntemani ihminen ei omista näitä.Onko jollain kokemuksia?Kumpi kannataisi ottaa?(Perustelut kiitos!)

3

1332

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maxkristian

Terve!

Itselläni on kokemusta sarjoista Japanese for busy people (1, 2 ja 3) sekä Shin-bunka shokyuu nihongo (1 & 2). Isäni on ollut mukana japanissa järjestettävässä kansainvälisessä japanin kielen koulutuksessa ja he käyttivät sarjaa Minna no nihongo. Syitä voidaan punnita usealta kannalta, mutta raaka tosiasia on, että minä olen isääni lahjakkaampi japanin kielessä vaikka aloitimme opiskelun samoihin aikoihin ja isäni tekee töitä paljon japanissa ;)

Ei mutta. Oikeastihan homma on se, että jos sua kiinnostaa ja jaksat vapaa-aikanakin opiskella (itsehän käytin lukiossa kaikki tylsät tunnit japanin opiskeluun) niin opit. Kirja on vain oppimisen väline. Minna no nihongo on varmasti hyvä, genkistä minulla ei ole kokemusta. Kun olet oppinut hiraganat ja katakanat sujuvasti ja ymmärrys kielestä kasvaa - osaat hakea vieraita kanjeja nettisanakirjoista, ymmärrät hieman kielen rakenteita, ymmärrät osittain japanin kielisiä TV-ohjelmia - kokeile Shin-bunka shokyuu nihongoa (siinä kaikki on japaniksi ja sen avulla opiskelu vaatii omaa aktiivisuuttasi, mikä lisää oppimista) ja etsi hyviä japanilaisia tv-sarjoja netistä. Kun alat katsoa niitä, kielen sujuvuus ja sanavarasto kasvavat.

Yksi juttu vielä. Kursseilla on hauskaa. Jos asut paikkakunnalla, mistä löytyy työväenopistoja tai lukiosta japanin kursseja, mene mukaan! Yllättävän paljon kivempaa kun on muita japanista innostuneita ympärillä!

Tsemppiä opintoihin! Minkä tahansa kirjan valitset, opit kyllä :)

• genkeilijä

Pidin itse Genkistä. Olin Japanissa vaihto-oppilaana, ja Genkiä käytettiin siellä oppikirjana. Jotenkin selkeä, sopi minun makuuni. Harjoituksia oli paljon, mikä auttoi asioiden sisäistämistä.

Shin Bunka Shokyû Nihongo I oli käytössä Suomessa jollain japanin alkeiskurssilla, ja siihen sai ostettua jonkinnäköisen sanasto yms. kirjasen, mistä oli kyllä hyötyä. Kovin hyvää muistikuvaa ei kyllä ole, sillä käytimme tätä kirjaa verkkokurssilla, ja verkkokurssityyli ei kyllä ainakaan allekirjoittaneelle sovi kieltenopiskeluun :D

• 3+5

Ollessani yliopiston kautta opiskelijavaihdossa Japanissa, kohdeyliopistossa käytettiin alkeistasolla Minna no Nihongo I-II kirjasarjaa. Sitä ennen olin opisekellut alkeita Suomessa Bunka Shokyuu Nihongo:n avulla. Jos lähdet alkeistasolta, ei liene paljoa merkitystä sillä, kumpaa noista mainitsemistasi kirjoista käytät. Genki-sarjasta ei valitettavasti omaa kokekmusta.

Minna no Nihongo -sarja on ainakin selkeästi keskustelu- ja puhekieleen painottuva oppikirjasarja, sen olen huomannut nyt kun olen jatkanut opintojani Chuukyu wo Manabou -kirjalla (jossa käytetty kieli keskittyy enemmän kirjalliseen ilmaisuun) sekä ohessa käyttänyt jonkin verran myös Minna no Nihongo-sarjan intermediate-tason opusta.

Omalla kohdalla pitäisi nyt opiskella eniten kanji-merkkejä, jotta saisi ensi kesänä suoritettua viimeinkin JLPT taso 2:n...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2618
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      27
      2514
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1396
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      98
      1337
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1173
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      985
    Aihe