tässä joulun alla

häirikköuskis

olen tosissani miettinyt , mikä tuossa Jeesuksen tarinassa on totta , mikä fiktiota , mikä myöhemmin lisäiltyä , mikä "kirkkoisien" hävittämää tietoa ja vääristelyä . Tarinasta löytynee kaikkea mainituista .
Ihmisluonto tarvinnee myyttejä , näin olen ihan empiirisesti elämänkokemuksella havainnut .

Myyttien ei suinkaan aina tarvitse olla uskonnollisia , eivätkä kai uskonnottomien tapauksessa olekaan , ellei ehkä piilouskonnollisia .

Esim. luontoihminen tuntee pysähtyessään virtaavan veden ääreen samaa hartautta kuin uskonnon harjoittamisessa . Vai ajatteleeko joku luontoihminen siinä : "Kappas vain , millä voimalla tämä osio maailman H2O - makean veden varannosta liikkuukaan ja kuinka hyvin tuo liike puhdistaa sitä sen viimein joutuessa mereen saakka . " Luontoihminen ei ajattele kuten insinööri.

Mutta kun se insinöörikin tarvitsee myyttinsä , ellei ole kokonaan kieltänyt tunteitaan ajatellen , että henkinen elämä on sama kuin ruuansulatus.

Minua koukuttaa ajatus raamatun ja kalevalan sekä vanhojen kreikkalaisten sankaritarustojen samankaltaisuudesta . Myös itäiset jumaluustarustot ovat hyvin samankaltaisia , syntyneet tuhansia vuosia ennen raamattua .

En halua väheksyä niitä, joille raamattu on pyhä ja loukkaamaton , minulle kun se ei ole . Onko joku muu kokenut samaa , kuka on uskaltanut vertailla raamattua muihin lähteisiin . Myös sitä , että väkivallan ihannointi historiassa laimenee sivistyksen levitessä , ei suinkaan kristinuskon levitessä .

Päinvastoin , katolinen kirkko levitti kristinuskoa hyvin verisin keinoin , sinut kastetaan tai kaulasi katkaistaan . Samoin valvoi julmasti rovioin ettei raamattua vain kukaan uskaltaisi kyseenalaistaa .

Niinpä vaikka Ranskan verinen vallankumous on puolustettavissa sillä , että näin saatiin katolisen kirkon verinen valta kukistettua nykyiseen , mikä on "piiloveristä" eli esim. liikakansoittumisesta johtuva kurjuus ja nälkä ehkäisykiellon takia . Ei ainoana , mutta ehkä pahimpana.

Ranskan vallankumouksesta alkoi tieteen riemukulku , mikä jatkuu . On keksitty hyvää ja myös tuhoavaa . Onko siinä "ruumiillistuneena" hyvän ja pahan tiedon puun myytti ??

Ihmetteleekö joku kanssaihminen tämäntapaista?? Ihmetelläänkö yhdessä ??

52

1002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllästyny jauhamaan

      Varmaan tää jeesuslapsi oli vähä kuin väinämöinen ja silleen ..ja kato niinko sitten ne viisaat tietäjät saatto olla vähä niinko se louhi ja kato silleen joo..

      Miksi yleensä sanoa olevansa joku kristitty..jos ei ole.
      Lopettakaa kaikki uskonnot ja olkaa vaan ihan ihmisiä tai eläimiä tai jotain evolutistisia lihaklönttejä.

      • häirikköuskis

        niin voithan vain ohittaa avaukseni . Kysymykseni kun ei siinä tapauksessa ole sinulle suunnattu . Kiitos kuitenkin rehellisestä mielipiteestäsi .

        "miksi sanoa olevansa kristitty , jos ei ole?" Riippuu kriteereistä onko vai eikö .

        Kristillisyyttä on monenlaista . Yksi laji on "aivot narikkaan , alas oma järjenkäyttö ja ajattelu " ja siihen en todellakaan lukeudu .

        Toinen laji on se , joka ottaa totena Jeesuksen sanat: "Totuutta minä tahdon salatuimpaan saakka . " Sille lajille tahdon olla uskollinen , siksi tuo aloitukseni kuten muukin polemiikkini näilläkin palstoilla.

        Kiitos sinulle kritiikistäsi . Se sai heti liikkeelle perustelemisen tarpeen ja vastakritiikin .
        Ja joulurauhaa sinulle.


      • nicander
        häirikköuskis kirjoitti:

        niin voithan vain ohittaa avaukseni . Kysymykseni kun ei siinä tapauksessa ole sinulle suunnattu . Kiitos kuitenkin rehellisestä mielipiteestäsi .

        "miksi sanoa olevansa kristitty , jos ei ole?" Riippuu kriteereistä onko vai eikö .

        Kristillisyyttä on monenlaista . Yksi laji on "aivot narikkaan , alas oma järjenkäyttö ja ajattelu " ja siihen en todellakaan lukeudu .

        Toinen laji on se , joka ottaa totena Jeesuksen sanat: "Totuutta minä tahdon salatuimpaan saakka . " Sille lajille tahdon olla uskollinen , siksi tuo aloitukseni kuten muukin polemiikkini näilläkin palstoilla.

        Kiitos sinulle kritiikistäsi . Se sai heti liikkeelle perustelemisen tarpeen ja vastakritiikin .
        Ja joulurauhaa sinulle.

        Minä ajattelen niin päin, että lähes kaikki maailmassa osoittaa yhteen ainoaan totuuteen.
        Siksi monista kansantarustoista ja jopa saduista löytyy usein aineksia kristinuskon perustotuuksista.

        Ei savua ilman tulta.

        Useinhan perustellaan asiaa toisinpäin. Aivan kuin niiden löytyminen heikentäisi kristinuskoa.
        Minulle se vaan toimii just toisinpäin.
        Meidän Jumala oli ensin, joten kaikki muu on täyttä kopiota.

        Välttäkää huonoja kopioita. !


      • Tango_Delirium
        nicander kirjoitti:

        Minä ajattelen niin päin, että lähes kaikki maailmassa osoittaa yhteen ainoaan totuuteen.
        Siksi monista kansantarustoista ja jopa saduista löytyy usein aineksia kristinuskon perustotuuksista.

        Ei savua ilman tulta.

        Useinhan perustellaan asiaa toisinpäin. Aivan kuin niiden löytyminen heikentäisi kristinuskoa.
        Minulle se vaan toimii just toisinpäin.
        Meidän Jumala oli ensin, joten kaikki muu on täyttä kopiota.

        Välttäkää huonoja kopioita. !

        "Meidän jumala on parempi kuin teidän jumala!"


      • vastarantalainen
        Tango_Delirium kirjoitti:

        "Meidän jumala on parempi kuin teidän jumala!"

        On vain 1 elävä Jumala. Jos viitsisit lukea sitä tietoa, joka tulvii kaikkialta sieltä, missä Jumalan lähettämät tekevät työtä, ehkä näkisit Jumalan voiman ja tahdon. Tapahtuu aivan "uskomattomia" ihmeitä satojen katselijoiden silmien edessä. Kainalosauvat ja rullatuolit käyvät tarpeettomiksi!


      • bella.norva
        vastarantalainen kirjoitti:

        On vain 1 elävä Jumala. Jos viitsisit lukea sitä tietoa, joka tulvii kaikkialta sieltä, missä Jumalan lähettämät tekevät työtä, ehkä näkisit Jumalan voiman ja tahdon. Tapahtuu aivan "uskomattomia" ihmeitä satojen katselijoiden silmien edessä. Kainalosauvat ja rullatuolit käyvät tarpeettomiksi!

        voi huiputtaa kerran tai pari, joitain jatkuvasti.

        Ihmeparantumisia ei ole, näiden tapahtumien ainoa tarkoitus on kerätä rahaa huiputettavilta.


      • Tango_Delirium
        vastarantalainen kirjoitti:

        On vain 1 elävä Jumala. Jos viitsisit lukea sitä tietoa, joka tulvii kaikkialta sieltä, missä Jumalan lähettämät tekevät työtä, ehkä näkisit Jumalan voiman ja tahdon. Tapahtuu aivan "uskomattomia" ihmeitä satojen katselijoiden silmien edessä. Kainalosauvat ja rullatuolit käyvät tarpeettomiksi!

        Erilaisia jumalia on tuhansia, eikä yksikään niistä ole vielä osoittanut olevansa olemassa. Siinä suhteessa kristinuskon jumala on samalla viivalla kaikkien muidenkin jumalien kanssa, eli mahdotonta kunnes toisin todistetaan.


      • häirikköuskis kirjoitti:

        niin voithan vain ohittaa avaukseni . Kysymykseni kun ei siinä tapauksessa ole sinulle suunnattu . Kiitos kuitenkin rehellisestä mielipiteestäsi .

        "miksi sanoa olevansa kristitty , jos ei ole?" Riippuu kriteereistä onko vai eikö .

        Kristillisyyttä on monenlaista . Yksi laji on "aivot narikkaan , alas oma järjenkäyttö ja ajattelu " ja siihen en todellakaan lukeudu .

        Toinen laji on se , joka ottaa totena Jeesuksen sanat: "Totuutta minä tahdon salatuimpaan saakka . " Sille lajille tahdon olla uskollinen , siksi tuo aloitukseni kuten muukin polemiikkini näilläkin palstoilla.

        Kiitos sinulle kritiikistäsi . Se sai heti liikkeelle perustelemisen tarpeen ja vastakritiikin .
        Ja joulurauhaa sinulle.

        Mikset kestä kritiikkiä? Minäkin kestän. Ei kaikki voi olla minunkaan avauksessa samaa mieltä. Tajuatko?

        Minusta taas aivoja ei uskovaisilla ole, joten miten voi uskovainen laittaa aivoja narikkaan eli sellaista mikä sellaiselta puuttuu kokonaan!?

        Jep, oma järjen käyttö on sallittua, mutta olen todellakin täysin erimieltä siitä uskovaisten suhteen...koska heidän ei tarvitse koskaan kuulemma lukea yläkoulussa kokeisiin ja saavat kymppejä?

        Kyllä mä sanon, että ovat "hikipinkoja"? :D Mitään muuta ei kerkiä tekemäänkään kuin lukemaan koulukirjoja kun saavat jo kymppejä. :) ei kai se automaattisesti tule!?


      • vastarantalainen kirjoitti:

        On vain 1 elävä Jumala. Jos viitsisit lukea sitä tietoa, joka tulvii kaikkialta sieltä, missä Jumalan lähettämät tekevät työtä, ehkä näkisit Jumalan voiman ja tahdon. Tapahtuu aivan "uskomattomia" ihmeitä satojen katselijoiden silmien edessä. Kainalosauvat ja rullatuolit käyvät tarpeettomiksi!

        Mikä näistä on se "1 elävä Jumala"?

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_antiikin_Kreikan_jumalista
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_muinaisen_Egyptin_jumalista
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomalaisten_muinaiset_jumalat


      • luterilainen.
        bella.norva kirjoitti:

        voi huiputtaa kerran tai pari, joitain jatkuvasti.

        Ihmeparantumisia ei ole, näiden tapahtumien ainoa tarkoitus on kerätä rahaa huiputettavilta.

        Tuomas Enbuske kertoi Kotimaa lehdessä kuinka hänen kipea jalkansa parantui kun hän oli parantajapapin rukoiltavana.


      • 666kettu
        luterilainen. kirjoitti:

        Tuomas Enbuske kertoi Kotimaa lehdessä kuinka hänen kipea jalkansa parantui kun hän oli parantajapapin rukoiltavana.

        selväpäisillä on varaa käydä lääkärillä.


      • Kössönöm
        luterilainen. kirjoitti:

        Tuomas Enbuske kertoi Kotimaa lehdessä kuinka hänen kipea jalkansa parantui kun hän oli parantajapapin rukoiltavana.

        jankkaat tuota samaa juttua viikosta toiseen?


      • luterilainen.
        666kettu kirjoitti:

        selväpäisillä on varaa käydä lääkärillä.

        Pidätkö Tuomas Enbuskea jotenkin sekopäisenä?


      • luterilainen.
        Kössönöm kirjoitti:

        jankkaat tuota samaa juttua viikosta toiseen?

        Se oli vastaus bella.novan väitteeseen.


      • senso
        Tango_Delirium kirjoitti:

        Erilaisia jumalia on tuhansia, eikä yksikään niistä ole vielä osoittanut olevansa olemassa. Siinä suhteessa kristinuskon jumala on samalla viivalla kaikkien muidenkin jumalien kanssa, eli mahdotonta kunnes toisin todistetaan.

        Tarkoitan ajatusta, että jumalan/Jumalan pitäisi todistaa olemassaolonsa? Niin pikkusia jumalia sitten mahtuisi kolmetoista tusinaan. Ajatelkaa vähän!


    • Mietin tuota sinun ensimmäistä kysymystäsi siitä, mitä Jeesuksesta voimme varmuudella tietää. Tieteellisen raamatuntutkimuksen parissa tätä on pohdittu pitkään. Tässä yksi varsin usein esitetty ja laajalti hyväksytty tiivistelmä:

      1900-luvun alkupuolella jotkut ajattelivat, että historiallisesta Jeesuksesta on mahdotonta lausua mitään varmaa tietoa. Tunnettu raamatuntutkija E. P. Sanders esittää kirjassaan The Historical Figure of Jesus (1993) 11 kohdan listan niistä Jeesuksen elämää koskevista tapahtumista, joita nykytutkimuksen valossa pidetään ilmeisinä tosiasioina.

      1. Jeesus syntyi vuonna 4 ennen ajanlaskumme alkua, vähän ennen Herodes Suuren kuolemaa.
      2. Hän vietti lapsuutensa Nasaretin pienessä kaupungissa.
      3. Johannes Kastaja kastoi hänet.
      4. Jeesus kutsui opetuslapsia.
      5. Hän teki opetustyötä lähinnä Galilean maaseudulla.
      6. Jeesuksen julistuksen ydin oli sanoma Jumalan valtakunnasta.
      7. Noin 30-vuotiaana hän meni pääsiäisen aikaan Jerusalemiin.
      8. Hän aiheutti välikohtauksen temppelialueella.
      9. Hän vietti opetuslastensa kanssa viimeistä ateriaa.
      10. Juutalainen uskonnollinen eliitti pidätti Jeesuksen ja kuulusteli häntä.
      11. Jeesus teloitettiin kapinallisena maaherra Pontius Pilatuksen käskystä.
      Lähde: E.P. Sanders: Historical Figure of Jesus. 1993

      jarmo kokkonen, pastori

      • AntiChrisu

        Listalle vain ei ole historiallisia perusteita, sitä jeeusta kun ei mainita muualla kuin raamatussa
        ja kaikki raamatun vanhimmatkin tekstit ovat 200-300-luvuilta joten on vaikea sanoa mitä todellisuudessa
        tiedetään oletetusta jeesuksesta.

        Onko se nyt niin pappien keskuudessa että kun toistatte saman valheen tarpeeksi monta kertaa
        niin siitä toivotaan tulevan totta?

        Kerro nyt vielä meille kuinka Josephus, Tacticus, yms. puhuvat jeesuksesta. Tälläkin palstalla tyrmätty
        kymmeneen kertaan.

        Eli se niistä "tosiasioista". Asiat ei muutu tosiksi jos E.P. Sanders ja Jarmo ovat sitä mieltä. Vetoa nyt vielä
        vaikkapa auktoriteettiin tai suosituimmuuteen niin saadaan virheargumenttirypäs aikaiseksi.


      • Jos vaikka nuo kaikki 11 kohtaa hyväksyttäisiin huolimatta siitä että ne ovat täysin vailla raamatun ulkopuolisia todisteita, miten noista "faktoista" päästään mihinkään muualle kuin siihen että joskus pari tuhatta vuotta sitten syntyi, eli ja kuoli jonkinlainen saarnaaja joita maailmanhistoria on täynnä?

        Siitäkö että ihmiset alkoivat uskoa juuri tämän saarnaajan jumalallisuuteen enemmän kuin muiden?
        Eikös se ole argumentum ad populum?

        Aivan samoin voitaisiin tehdä vastaava lista siitä mitä Joseph Smith tai L. Ron Hubbard kokivat eläessään eikä se siltikään tekisi heidän väitteistään jotka ovat mormonismin ja skientologian pohjana yhtään totuudenmukaisia.

        Miksi sitten kristinuskossa jo pelkästään se että jeesus olisi ollut historiallinen hahmo koetaan todistettavan jotain tämän väitteiden paikkaansapitävyydestä?

        Voiko pastori selittää sitä?


      • häirikköuskis
        boxerblock kirjoitti:

        Jos vaikka nuo kaikki 11 kohtaa hyväksyttäisiin huolimatta siitä että ne ovat täysin vailla raamatun ulkopuolisia todisteita, miten noista "faktoista" päästään mihinkään muualle kuin siihen että joskus pari tuhatta vuotta sitten syntyi, eli ja kuoli jonkinlainen saarnaaja joita maailmanhistoria on täynnä?

        Siitäkö että ihmiset alkoivat uskoa juuri tämän saarnaajan jumalallisuuteen enemmän kuin muiden?
        Eikös se ole argumentum ad populum?

        Aivan samoin voitaisiin tehdä vastaava lista siitä mitä Joseph Smith tai L. Ron Hubbard kokivat eläessään eikä se siltikään tekisi heidän väitteistään jotka ovat mormonismin ja skientologian pohjana yhtään totuudenmukaisia.

        Miksi sitten kristinuskossa jo pelkästään se että jeesus olisi ollut historiallinen hahmo koetaan todistettavan jotain tämän väitteiden paikkaansapitävyydestä?

        Voiko pastori selittää sitä?

        vastauksista , myös ironisista . Olen tarkoin selvillä noista mainituista " todisteista " eikä se ole oleellinen asia minulle . Jeesuksen historiallisuus on minulla ihon alla , ja se , minkälainen ihminen hän oli ja mikä hän on nyt , on minulla enempi tunne kuin järjen asia . Lienneekö myytti , en tiedä .

        Kolminaisuuskaan ei kiinnosta , koska se on ihmisten keksintöä , kirkolliskokouksessa päätetty , en voi mitään sen varaan rakentaa.

        Pahin kompastuskivi on uskon tiellä se , millä raakuudella Jeesuksen ihmisen parasta tarkoittavat opetukset on hänen seuraajiensa taholta mitätöity . Miljoonittain ruumiita uskonsodissa , noitavainoissa..... missä kaikissa kauheuksissa .
        Ja tuntuu siltä , ettei sillä ole useimmille kristityille mitään väliä . Kirkon jäsenistö ja osasta viranhaltijoineen vaikuttaa usein olevan silmänsä totuudelta sulkevien kerho . Samalla suljetaan silmät tämän päivän vainotuilta kirkossa . Homot eivät ole tervetulleita , eivät romanit (paitsi hellareihin ovat ), eivät marginaaliin lukeutuvat,pultsareitten kirkkoreissua ei hyvällä katsottaisi. Muita löytyy vielä.Jeesus kutsui kaikkia . Riippumatta uskon määrästä tai sen puutteesta . Tai tulijan sosiaalisesta statuksesta.

        Nicander on kyllä kääntänyt historian väärinpäin , silllä nuo muut uskonnot ovat paljon vanhempia kuin kristinusko . Jeesuskin on varmaan saanut vaikutteita itäisistä uskonnoista , elihän hän kauan Nasaretissa yhdessä senaikuisen maailman kauppateiden risteyksessä . Se ei vähennä pätkääkään hänen opetustensa ja elämäntyönsä arvoa .

        Näkisin , että Jeesus valtakunnan lisäksi puhui ainakin yhtä paljon sosiaalisesta tasavertaisuudesta ja heikompien auttamisesta heidän ihmisarvoaan kunnioittaen . Hän oli suuri humanisti , joka antoi jokaiselle yhtä suuren arvon . Ehkä heikommalle vielä suuremman .

        Ja ei omistanut mitään . Päällään olevat vaatteetkin oli lahjoituksia - Magdalan Marialtako???

        Jeesuksessa oli niin paljon , kuinka palstan muut käyttäjät näkevät hänen merkityksensä , elämäntyönsä , jumalallisuutensa ?? Ja kuinka olette tulleet sinuiksi tapahtuneiden julmuuksien kanssa ?? Niistä vaikeneminenhan on niiden hyväksymistä . En varmaan ole ainoa,jolle ne tekevät kipeää , olivat sitten tapahtuneet kauan sitten tai äskettäin . Se on suurin este uskon tiellä.


      • ateistix

        Esitit tuossa vain erään raamatuntutkijan mielipiteitä.


      • häirikköuskis kirjoitti:

        vastauksista , myös ironisista . Olen tarkoin selvillä noista mainituista " todisteista " eikä se ole oleellinen asia minulle . Jeesuksen historiallisuus on minulla ihon alla , ja se , minkälainen ihminen hän oli ja mikä hän on nyt , on minulla enempi tunne kuin järjen asia . Lienneekö myytti , en tiedä .

        Kolminaisuuskaan ei kiinnosta , koska se on ihmisten keksintöä , kirkolliskokouksessa päätetty , en voi mitään sen varaan rakentaa.

        Pahin kompastuskivi on uskon tiellä se , millä raakuudella Jeesuksen ihmisen parasta tarkoittavat opetukset on hänen seuraajiensa taholta mitätöity . Miljoonittain ruumiita uskonsodissa , noitavainoissa..... missä kaikissa kauheuksissa .
        Ja tuntuu siltä , ettei sillä ole useimmille kristityille mitään väliä . Kirkon jäsenistö ja osasta viranhaltijoineen vaikuttaa usein olevan silmänsä totuudelta sulkevien kerho . Samalla suljetaan silmät tämän päivän vainotuilta kirkossa . Homot eivät ole tervetulleita , eivät romanit (paitsi hellareihin ovat ), eivät marginaaliin lukeutuvat,pultsareitten kirkkoreissua ei hyvällä katsottaisi. Muita löytyy vielä.Jeesus kutsui kaikkia . Riippumatta uskon määrästä tai sen puutteesta . Tai tulijan sosiaalisesta statuksesta.

        Nicander on kyllä kääntänyt historian väärinpäin , silllä nuo muut uskonnot ovat paljon vanhempia kuin kristinusko . Jeesuskin on varmaan saanut vaikutteita itäisistä uskonnoista , elihän hän kauan Nasaretissa yhdessä senaikuisen maailman kauppateiden risteyksessä . Se ei vähennä pätkääkään hänen opetustensa ja elämäntyönsä arvoa .

        Näkisin , että Jeesus valtakunnan lisäksi puhui ainakin yhtä paljon sosiaalisesta tasavertaisuudesta ja heikompien auttamisesta heidän ihmisarvoaan kunnioittaen . Hän oli suuri humanisti , joka antoi jokaiselle yhtä suuren arvon . Ehkä heikommalle vielä suuremman .

        Ja ei omistanut mitään . Päällään olevat vaatteetkin oli lahjoituksia - Magdalan Marialtako???

        Jeesuksessa oli niin paljon , kuinka palstan muut käyttäjät näkevät hänen merkityksensä , elämäntyönsä , jumalallisuutensa ?? Ja kuinka olette tulleet sinuiksi tapahtuneiden julmuuksien kanssa ?? Niistä vaikeneminenhan on niiden hyväksymistä . En varmaan ole ainoa,jolle ne tekevät kipeää , olivat sitten tapahtuneet kauan sitten tai äskettäin . Se on suurin este uskon tiellä.

        Jos hänen viestinsä oli se, että olis ihan kiva, jos vaikka välillä oltais toisillemme kilttejä, on homma tosiaan karannut sivuraiteelle...

        Minusta ei ole mahdotonta, että tälläinen saarnamies olisi elänyt ja että hänen tekojaan on paisuteltu ja niitten ympärille on kehitetty monimutkainen uskonjärjestelmä, joka on aluksi hyödyntänyt niiden ihmisten haltioituneisuutta, jotka häntä kuuntelivat ja myöhemmin, kun tarina on saatu muokattua kunnolla, on taas hyödynnetty ihmisten normaalia kuolemanpelkoa ja herkkäuskoisuutta.

        Mene ja tiedä, itse olen sitä mieltä, että kun riisutaan kaikki yliluonnollinen pois, moni uuden testamentin juttu on ihan yhteensopivaa modernin etiikan ja yleismaailmallisen, elämää kunnioittavan moraalikäsityksen kanssa. Tosin liian moni uuden - ja lähes kaikki vanhan testamentin tarinoista on niin kaukana näistä mainitsemistani nykyaikaisista arvoista, että niitä ei voi pitää sopivina ohjenuorina.

        Kysymys siitä, onko jumalaa olemassa ja jos on, niin mikä se on, onkin sitten lähinnä akateeminen... Itse olen taipuvainen kallistumaan sille kannalle, että mitään "yliluonnollista" ei ole olemassa ja kaikki ilmiöt voidaan selittää luonnollisesti, ennemmin tai myöhemmin...


      • juutas.

        Sandersin mielipiteet eivät kuitenkaan ole tieteellistä faktaa.

        Noista listatuista "tosiasioista" 10 on peräisin suoraan evankeliumeista ja vain evankeliumeista. Suurta tutkimusta ja tiedettä tuohon Raamatun referointiin ei siis tarvita. Eikä yksikään Raamatun kirjoitusten ulkopuolinen lähde noita tapahtumia vahvista, joten tosiasioista puhuminen on karkeaa liioittelua.

        Ja evankeliumitkin on kirjoitettu vähintään kymmeniä vuosia Jeesuksen oletetun kuoleman jälkeen, kreikan kielellä, tuntemattomien kirjoittajien toimesta, tuntemattomissa paikoissa.

        Ja se yksi ylitse jäävä kohta koskee Jeesuksen syntymävuotta. Siinäkin on päädytty vuoteen 4 evankeliumien ristiriitojen perusteella.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jeesuksen_kronologia

        " Matteuksen evankeliumissa kerrotaan Jeesuksen syntyneen jonkin aikaa ennen Herodeksen kuolemaa[1]. Herodes Suuri kuoli 4 eaa.[2] Luukkaan evankeliumin mukaan Jeesus syntyi hieman sen jälkeen, kun keisari Augustus antoi käskyn, että koko maailma oli verollepantava. Tällöin Publius Sulpicius Quirinius oli Syyrian maaherrana.[3] Quiriniuksesta tuli kuitenkin Syyrian maaherra vasta vuonna 6 jaa., sen jälkeen kun keisari Augustus oli määrännyt etnarkki Herodes Arkhelaoksen maanpakoon Galliaan hänen julmuuksiensa tähden. Juudeasta tuli tuolloin osa Rooman valtakuntaa. Tultuaan Syyrian maaherraksi Quirinius suoritti Juudeassa censuksen eli väestönlaskennan, mikä mahdollisti alueen verotuksen.[4]

        Syntymäkertomukset ovat keskenään ristiriitaisia muutenkin kuin Jeesuksen syntymäajan perusteella, joissa evankeliumien kesken on noin 10 vuoden heitto."

        Varmuudella emme voi Jeesuksesta tietää oikeastaan mitään muuta, kuin että ajanlaskun alussa on syntynyt juutalaisuudesta eronnut Kristus-lahko.


      • Pilipalipii
        juutas. kirjoitti:

        Sandersin mielipiteet eivät kuitenkaan ole tieteellistä faktaa.

        Noista listatuista "tosiasioista" 10 on peräisin suoraan evankeliumeista ja vain evankeliumeista. Suurta tutkimusta ja tiedettä tuohon Raamatun referointiin ei siis tarvita. Eikä yksikään Raamatun kirjoitusten ulkopuolinen lähde noita tapahtumia vahvista, joten tosiasioista puhuminen on karkeaa liioittelua.

        Ja evankeliumitkin on kirjoitettu vähintään kymmeniä vuosia Jeesuksen oletetun kuoleman jälkeen, kreikan kielellä, tuntemattomien kirjoittajien toimesta, tuntemattomissa paikoissa.

        Ja se yksi ylitse jäävä kohta koskee Jeesuksen syntymävuotta. Siinäkin on päädytty vuoteen 4 evankeliumien ristiriitojen perusteella.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jeesuksen_kronologia

        " Matteuksen evankeliumissa kerrotaan Jeesuksen syntyneen jonkin aikaa ennen Herodeksen kuolemaa[1]. Herodes Suuri kuoli 4 eaa.[2] Luukkaan evankeliumin mukaan Jeesus syntyi hieman sen jälkeen, kun keisari Augustus antoi käskyn, että koko maailma oli verollepantava. Tällöin Publius Sulpicius Quirinius oli Syyrian maaherrana.[3] Quiriniuksesta tuli kuitenkin Syyrian maaherra vasta vuonna 6 jaa., sen jälkeen kun keisari Augustus oli määrännyt etnarkki Herodes Arkhelaoksen maanpakoon Galliaan hänen julmuuksiensa tähden. Juudeasta tuli tuolloin osa Rooman valtakuntaa. Tultuaan Syyrian maaherraksi Quirinius suoritti Juudeassa censuksen eli väestönlaskennan, mikä mahdollisti alueen verotuksen.[4]

        Syntymäkertomukset ovat keskenään ristiriitaisia muutenkin kuin Jeesuksen syntymäajan perusteella, joissa evankeliumien kesken on noin 10 vuoden heitto."

        Varmuudella emme voi Jeesuksesta tietää oikeastaan mitään muuta, kuin että ajanlaskun alussa on syntynyt juutalaisuudesta eronnut Kristus-lahko.

        Kristus lahko saattaa olla jopa vanhempi kuin ensimmäisellä vuosisadalla, on mahdollista että
        Kristuslahko toimi pienimuotoisena jo ennen oletetun jeesuksen syntymää.


      • juutas.
        Pilipalipii kirjoitti:

        Kristus lahko saattaa olla jopa vanhempi kuin ensimmäisellä vuosisadalla, on mahdollista että
        Kristuslahko toimi pienimuotoisena jo ennen oletetun jeesuksen syntymää.

        Paljon mahdollista, että näin on ollut. Messiastahan ovat juutalaiset odottaneet jo pitkään, ja jostainhan se on pitänyt lopulta sitten tehdä.


      • esther
        AntiChrisu kirjoitti:

        Listalle vain ei ole historiallisia perusteita, sitä jeeusta kun ei mainita muualla kuin raamatussa
        ja kaikki raamatun vanhimmatkin tekstit ovat 200-300-luvuilta joten on vaikea sanoa mitä todellisuudessa
        tiedetään oletetusta jeesuksesta.

        Onko se nyt niin pappien keskuudessa että kun toistatte saman valheen tarpeeksi monta kertaa
        niin siitä toivotaan tulevan totta?

        Kerro nyt vielä meille kuinka Josephus, Tacticus, yms. puhuvat jeesuksesta. Tälläkin palstalla tyrmätty
        kymmeneen kertaan.

        Eli se niistä "tosiasioista". Asiat ei muutu tosiksi jos E.P. Sanders ja Jarmo ovat sitä mieltä. Vetoa nyt vielä
        vaikkapa auktoriteettiin tai suosituimmuuteen niin saadaan virheargumenttirypäs aikaiseksi.

        historiankirjoittaja. joka mainitsi Jeesuksen tai Messiaan ym ym.

        Älkää tyrmätkö sitä.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Josephus_on_Jesus


      • AntiChrisu
        esther kirjoitti:

        historiankirjoittaja. joka mainitsi Jeesuksen tai Messiaan ym ym.

        Älkää tyrmätkö sitä.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Josephus_on_Jesus

        No kun ei maininnut kyseinen teksti "testimonium flavius" on kirjoitettu erään munkin toimesta keskiajalla! Lisättäköön vielä että lisäys on todella tökerö väärennös.


      • bella.norva

        Ei Jeesuksesta ole mitään konkreettisia todisteita.


      • xvbq
        häirikköuskis kirjoitti:

        vastauksista , myös ironisista . Olen tarkoin selvillä noista mainituista " todisteista " eikä se ole oleellinen asia minulle . Jeesuksen historiallisuus on minulla ihon alla , ja se , minkälainen ihminen hän oli ja mikä hän on nyt , on minulla enempi tunne kuin järjen asia . Lienneekö myytti , en tiedä .

        Kolminaisuuskaan ei kiinnosta , koska se on ihmisten keksintöä , kirkolliskokouksessa päätetty , en voi mitään sen varaan rakentaa.

        Pahin kompastuskivi on uskon tiellä se , millä raakuudella Jeesuksen ihmisen parasta tarkoittavat opetukset on hänen seuraajiensa taholta mitätöity . Miljoonittain ruumiita uskonsodissa , noitavainoissa..... missä kaikissa kauheuksissa .
        Ja tuntuu siltä , ettei sillä ole useimmille kristityille mitään väliä . Kirkon jäsenistö ja osasta viranhaltijoineen vaikuttaa usein olevan silmänsä totuudelta sulkevien kerho . Samalla suljetaan silmät tämän päivän vainotuilta kirkossa . Homot eivät ole tervetulleita , eivät romanit (paitsi hellareihin ovat ), eivät marginaaliin lukeutuvat,pultsareitten kirkkoreissua ei hyvällä katsottaisi. Muita löytyy vielä.Jeesus kutsui kaikkia . Riippumatta uskon määrästä tai sen puutteesta . Tai tulijan sosiaalisesta statuksesta.

        Nicander on kyllä kääntänyt historian väärinpäin , silllä nuo muut uskonnot ovat paljon vanhempia kuin kristinusko . Jeesuskin on varmaan saanut vaikutteita itäisistä uskonnoista , elihän hän kauan Nasaretissa yhdessä senaikuisen maailman kauppateiden risteyksessä . Se ei vähennä pätkääkään hänen opetustensa ja elämäntyönsä arvoa .

        Näkisin , että Jeesus valtakunnan lisäksi puhui ainakin yhtä paljon sosiaalisesta tasavertaisuudesta ja heikompien auttamisesta heidän ihmisarvoaan kunnioittaen . Hän oli suuri humanisti , joka antoi jokaiselle yhtä suuren arvon . Ehkä heikommalle vielä suuremman .

        Ja ei omistanut mitään . Päällään olevat vaatteetkin oli lahjoituksia - Magdalan Marialtako???

        Jeesuksessa oli niin paljon , kuinka palstan muut käyttäjät näkevät hänen merkityksensä , elämäntyönsä , jumalallisuutensa ?? Ja kuinka olette tulleet sinuiksi tapahtuneiden julmuuksien kanssa ?? Niistä vaikeneminenhan on niiden hyväksymistä . En varmaan ole ainoa,jolle ne tekevät kipeää , olivat sitten tapahtuneet kauan sitten tai äskettäin . Se on suurin este uskon tiellä.

        Kyllähän kristinusko on vanhin kaikkia muita ihmistekoisia uskontoja. Sitä ei ollut vaan aiemmin ilmoitettu ihmiskunnalle.

        "vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan, hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten" 1.Piet.19-20

        "...kuinka perehtynyt minä olen Kristuksen salaisuuteen, jota menneiden sukupolvien aikana ei ole ihmisten lapsille tiettäväksi tehty, niinkuin se nyt Hengessä on ilmoitettu hänen pyhille apostoleilleen ja profeetoille: että näet pakanatkin ovat kanssaperillisiä ja yhtä ruumista ja osallisia lupaukseen Kristuksessa Jeesuksessa evankeliumin kautta" Ef.3:4-6

        Ei minusta vaikeneminen merkitse välttämättä sitä, että hyväksyisi kristinuskon nimissä tehdyt julmuudet. Esim. jotkut noitavainot, ristiretket tai muut muinoin tapahtuneet raakuudet eivät vain enää ole tämän ajan ihmisten muutettavissa tai korjattavissa eikä nyt ainakaan olla syyllisiä niihin. Minua itseäni kiinnostaa enemmän, miten kristinusko on kaikista vääristelyistä, jopa suuren kirkkolaitoksen taholta, säilynyt elävänä ja uudestisyntyneitä kristittyjä on elänyt ja elää vaikka maan alla vainottuina sellaisissa valtioissa, joissa Jumalan olemassaolo on kielletty hallinnon taholta.

        Vinoutumiin ja vääristymiin takertuminen ei edesauta oikean tiedon leviämistä kristinuskon sisällöstä. Ehkä olet kiinnostunut vain siitä epäkurantista tavarasta, johan nimimerkkisikin siihen viittaa.


      • xvbq kirjoitti:

        Kyllähän kristinusko on vanhin kaikkia muita ihmistekoisia uskontoja. Sitä ei ollut vaan aiemmin ilmoitettu ihmiskunnalle.

        "vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan, hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten" 1.Piet.19-20

        "...kuinka perehtynyt minä olen Kristuksen salaisuuteen, jota menneiden sukupolvien aikana ei ole ihmisten lapsille tiettäväksi tehty, niinkuin se nyt Hengessä on ilmoitettu hänen pyhille apostoleilleen ja profeetoille: että näet pakanatkin ovat kanssaperillisiä ja yhtä ruumista ja osallisia lupaukseen Kristuksessa Jeesuksessa evankeliumin kautta" Ef.3:4-6

        Ei minusta vaikeneminen merkitse välttämättä sitä, että hyväksyisi kristinuskon nimissä tehdyt julmuudet. Esim. jotkut noitavainot, ristiretket tai muut muinoin tapahtuneet raakuudet eivät vain enää ole tämän ajan ihmisten muutettavissa tai korjattavissa eikä nyt ainakaan olla syyllisiä niihin. Minua itseäni kiinnostaa enemmän, miten kristinusko on kaikista vääristelyistä, jopa suuren kirkkolaitoksen taholta, säilynyt elävänä ja uudestisyntyneitä kristittyjä on elänyt ja elää vaikka maan alla vainottuina sellaisissa valtioissa, joissa Jumalan olemassaolo on kielletty hallinnon taholta.

        Vinoutumiin ja vääristymiin takertuminen ei edesauta oikean tiedon leviämistä kristinuskon sisällöstä. Ehkä olet kiinnostunut vain siitä epäkurantista tavarasta, johan nimimerkkisikin siihen viittaa.

        "Kyllähän kristinusko on vanhin kaikkia muita ihmistekoisia uskontoja. Sitä ei ollut vaan aiemmin ilmoitettu ihmiskunnalle."

        Aivan kuin voisi sanoa että islam on vanhin kaikkia ihmistekoisia uskontoja. Sitä ei ollut vaan aiemmin ilmoitettu ihmiskunnalle.

        Tai että mormonismi on vanhin, tai että skientologia on vanhin.

        Vai voisiko peräti olla niin että jedi-uskonto on vanhin, Lucas ei vaan ollut toiminut sen ilmoituksen profeettana aikaisemmin...

        Hei, ihan tosi, mitä tulee tyhjänpäiväisiin nollatietoa sisältäviin lauseisiin, tuo sinun väitteesi on kyllä palkintopallilla.

        "Ei minusta vaikeneminen merkitse välttämättä sitä, että hyväksyisi kristinuskon nimissä tehdyt julmuudet. Esim. jotkut noitavainot, ristiretket tai muut muinoin tapahtuneet raakuudet eivät vain enää ole tämän ajan ihmisten muutettavissa tai korjattavissa eikä nyt ainakaan olla syyllisiä niihin."

        Mutta se että ihmiset ovat valmiita hakemaan oppinsa siitä samasta kirjasta josta noitavainojen, ristiretkien ja muiden raakuuksien tekijät ovat hakeneet inspiraationsa, mutta vain tulkitsemalla tekstiä erilailla on vähintäänkin vastuutonta ja pahimmillaan moraalitonta.

        "Minua itseäni kiinnostaa enemmän, miten kristinusko on kaikista vääristelyistä, jopa suuren kirkkolaitoksen taholta, säilynyt elävänä ja uudestisyntyneitä kristittyjä on elänyt ja elää vaikka maan alla vainottuina sellaisissa valtioissa, joissa Jumalan olemassaolo on kielletty hallinnon taholta."

        Vau, yksi uskonto joka on selvinnyt (muiden lailla) vuosisatoja tai tuhansia ja joka on suosituin!!!

        Miten tämä voikaan olla mahdollista?!?

        Siten että aina jokin valheista on se suostituin ja kestävin, huolimatta sen totuudenmukaisuudesta...

        "Vinoutumiin ja vääristymiin takertuminen ei edesauta oikean tiedon leviämistä kristinuskon sisällöstä. Ehkä olet kiinnostunut vain siitä epäkurantista tavarasta, johan nimimerkkisikin siihen viittaa."

        Ja se että sinä olet valmis tuomitsemaan muita uskovaisia vinoutuneiksi, vääristyneiksi ja epäkuranttia oppia seuraaviksi samaan aikaan kun sinä pidät itseäsi sen parhaimman ja tarkimman tulkinnan seuraajana antaa sinusta sellaisen kuvan että...

        Mieti sitä...


      • xvbq
        boxerblock kirjoitti:

        "Kyllähän kristinusko on vanhin kaikkia muita ihmistekoisia uskontoja. Sitä ei ollut vaan aiemmin ilmoitettu ihmiskunnalle."

        Aivan kuin voisi sanoa että islam on vanhin kaikkia ihmistekoisia uskontoja. Sitä ei ollut vaan aiemmin ilmoitettu ihmiskunnalle.

        Tai että mormonismi on vanhin, tai että skientologia on vanhin.

        Vai voisiko peräti olla niin että jedi-uskonto on vanhin, Lucas ei vaan ollut toiminut sen ilmoituksen profeettana aikaisemmin...

        Hei, ihan tosi, mitä tulee tyhjänpäiväisiin nollatietoa sisältäviin lauseisiin, tuo sinun väitteesi on kyllä palkintopallilla.

        "Ei minusta vaikeneminen merkitse välttämättä sitä, että hyväksyisi kristinuskon nimissä tehdyt julmuudet. Esim. jotkut noitavainot, ristiretket tai muut muinoin tapahtuneet raakuudet eivät vain enää ole tämän ajan ihmisten muutettavissa tai korjattavissa eikä nyt ainakaan olla syyllisiä niihin."

        Mutta se että ihmiset ovat valmiita hakemaan oppinsa siitä samasta kirjasta josta noitavainojen, ristiretkien ja muiden raakuuksien tekijät ovat hakeneet inspiraationsa, mutta vain tulkitsemalla tekstiä erilailla on vähintäänkin vastuutonta ja pahimmillaan moraalitonta.

        "Minua itseäni kiinnostaa enemmän, miten kristinusko on kaikista vääristelyistä, jopa suuren kirkkolaitoksen taholta, säilynyt elävänä ja uudestisyntyneitä kristittyjä on elänyt ja elää vaikka maan alla vainottuina sellaisissa valtioissa, joissa Jumalan olemassaolo on kielletty hallinnon taholta."

        Vau, yksi uskonto joka on selvinnyt (muiden lailla) vuosisatoja tai tuhansia ja joka on suosituin!!!

        Miten tämä voikaan olla mahdollista?!?

        Siten että aina jokin valheista on se suostituin ja kestävin, huolimatta sen totuudenmukaisuudesta...

        "Vinoutumiin ja vääristymiin takertuminen ei edesauta oikean tiedon leviämistä kristinuskon sisällöstä. Ehkä olet kiinnostunut vain siitä epäkurantista tavarasta, johan nimimerkkisikin siihen viittaa."

        Ja se että sinä olet valmis tuomitsemaan muita uskovaisia vinoutuneiksi, vääristyneiksi ja epäkuranttia oppia seuraaviksi samaan aikaan kun sinä pidät itseäsi sen parhaimman ja tarkimman tulkinnan seuraajana antaa sinusta sellaisen kuvan että...

        Mieti sitä...

        Mieti sinä, että Raamatusta VOI löytää totuuden ja että kun sen oivaltaa, oivaltaa myös selkeät Raamatun vastaisuudetkin ja lauseilla irvailut...


      • xvbq kirjoitti:

        Mieti sinä, että Raamatusta VOI löytää totuuden ja että kun sen oivaltaa, oivaltaa myös selkeät Raamatun vastaisuudetkin ja lauseilla irvailut...

        "Mieti sinä, että Raamatusta VOI löytää totuuden ja että kun sen oivaltaa, oivaltaa myös selkeät Raamatun vastaisuudetkin ja lauseilla irvailut..."

        Mieti sinä, että koraanista VOI löytää totuuden ja että kun sen oivaltaa, oivaltaa myös selketä koraanin vastaisuusetkin ja lauseilla irvailut...

        Vakuuttiko tuo sinut?

        Oliko tuo pätevä vastaus minkäänlaista kritiikkiä kohtaan, vai pelkkää tyhjänpäiväistä sanahelinää...???

        Siitä vaan, jatka samalla linjalla, jos et välitä siitä kuinka naurettavan kuvan annat itsestäsi...


      • xvbq
        boxerblock kirjoitti:

        "Mieti sinä, että Raamatusta VOI löytää totuuden ja että kun sen oivaltaa, oivaltaa myös selkeät Raamatun vastaisuudetkin ja lauseilla irvailut..."

        Mieti sinä, että koraanista VOI löytää totuuden ja että kun sen oivaltaa, oivaltaa myös selketä koraanin vastaisuusetkin ja lauseilla irvailut...

        Vakuuttiko tuo sinut?

        Oliko tuo pätevä vastaus minkäänlaista kritiikkiä kohtaan, vai pelkkää tyhjänpäiväistä sanahelinää...???

        Siitä vaan, jatka samalla linjalla, jos et välitä siitä kuinka naurettavan kuvan annat itsestäsi...

        Koraanista ei voi löytää totuutta. Sinä sanot tuon ulkopuolisena, joten olet pihalla kuin lumiukko. Tiedän omat perusteesi, jotka ovat tyypillistä ateistista sanakikkailua ja vänkäämistä. Otat yhden lauseen ja väännät siitä omiin ennakkoluuloihisi sopivaa.

        Tämä tästä. Naurettavuus sinun mielestäsi ei tee minun elämästäni sitä eikä tätä. Kuuluuhan se kristityn luontaisetuihin, se naurettavana olo...


      • xvbq kirjoitti:

        Koraanista ei voi löytää totuutta. Sinä sanot tuon ulkopuolisena, joten olet pihalla kuin lumiukko. Tiedän omat perusteesi, jotka ovat tyypillistä ateistista sanakikkailua ja vänkäämistä. Otat yhden lauseen ja väännät siitä omiin ennakkoluuloihisi sopivaa.

        Tämä tästä. Naurettavuus sinun mielestäsi ei tee minun elämästäni sitä eikä tätä. Kuuluuhan se kristityn luontaisetuihin, se naurettavana olo...

        "Koraanista ei voi löytää totuutta. Sinä sanot tuon ulkopuolisena, joten olet pihalla kuin lumiukko."

        Sinähän olet islamin ulkopuolinen, mutta kuitenkin teet väitteen että koraanista ei voi löytää totuutta...

        Miten sinä voit tehdä väitteen joka pitäisi ottaa vakavasti islamin ulkopuolisena ja samaan aikaan sanot että minun väitettäni islamin ulkopuolisena ei pidä ottaa vakavasto koska olen pihalla kuin lumiukko?

        "Tämä tästä. Naurettavuus sinun mielestäsi ei tee minun elämästäni sitä eikä tätä. Kuuluuhan se kristityn luontaisetuihin, se naurettavana olo..."

        Noin, päälle pieni ripaus marttyyriyttä, niin maistuu kakku kristityltä...


    • ateistix

      on ehkä väärä sana, jota tunnen vaikka metsässä istuskellessa tai veden äärellä. Se vaan tuntuu hyvältä. Sekin tuntuu hyvältä, kun kesäpäivänä istuu jossain kaupungissa ravintolan terassilla ja katselee ihmisiä.

      Ihmiset ovat aina myös kaivanneet tarinoita, siksi kai raamattukin kirjoitettiin. Koottiin yksiin kansiin valikoiden joitain tekstejä ja sitten alettiin poliittisista syistä sanomaan sitä jumalan sanaksi.

      Täytyy myöntää etten ole koskaan lukenut Kalevalaa muutamaa pätkää enempää. En tiedä jaksaisinko sitä poljentoa kauankaan lukea.

    • Miksi tiettyyn johonkin uskontoon sitoutuminen saa ihmisen suhtautumaan omistavasti pyhyyteen, varaamaan sen ainoastaan omalle jumalalleen?
      Ja miksi jumaluskon puuttuminen näyttää tekevän ihmisen immuuniksi pyhän kokemiselle sinänsä?

      Kun me ollaan suhteellisen yksimielisiä siitä, että uskontoja on aina ollut kaikissa kulttuureissa, niin molemmat edellä mainitut katsannot tuntuvat käsittämättömiltä. Noin niinkuin uskonnottoman, epäateistisen, non-agnostisen, mihinkään jumalaan erityisesti uskomattoman, tieteellisen maailmanselityksen hyväksyvän ihmisen mielestä :-)

      • häirikköuskis

        kiitos kun jaksatte n oteerata .

        Tuota ihmettelen , kun kristityt ei halua ottaa kantaa noihin väkivaltaisuuksiin mitä kristittyjen toimesta on tapahtunut . silmien sulkeminen on mielesstäni samaa kuin valehteleminen ja noiden tekojen hyväksymi nen. Kenenkään ei luulisi kieltävän todistettavasti tapahtuneita asioita.

        Hymisteleminen ja tekojen peitteleminen on väärin.
        Pyhien seutuna tapahyuu paljon perheväkivaltaa . Uskovien kunniaksi sanottava , että äärimmäisen harvoin tavallisissa kritityissä perheissä , lahkoissa kyllä.

        Mistä ateisti82 päättelet minusta että minulla ei ole aivoja tai en osaa käyttää niitä ?? Lainaa vaikka jotain asiaa valottavaa kirjoitustani . Omasta mielestäni omaan sinua laajemmat tiedot . Perustele jos olet toista mieltä .


      • luterilainen.
        häirikköuskis kirjoitti:

        kiitos kun jaksatte n oteerata .

        Tuota ihmettelen , kun kristityt ei halua ottaa kantaa noihin väkivaltaisuuksiin mitä kristittyjen toimesta on tapahtunut . silmien sulkeminen on mielesstäni samaa kuin valehteleminen ja noiden tekojen hyväksymi nen. Kenenkään ei luulisi kieltävän todistettavasti tapahtuneita asioita.

        Hymisteleminen ja tekojen peitteleminen on väärin.
        Pyhien seutuna tapahyuu paljon perheväkivaltaa . Uskovien kunniaksi sanottava , että äärimmäisen harvoin tavallisissa kritityissä perheissä , lahkoissa kyllä.

        Mistä ateisti82 päättelet minusta että minulla ei ole aivoja tai en osaa käyttää niitä ?? Lainaa vaikka jotain asiaa valottavaa kirjoitustani . Omasta mielestäni omaan sinua laajemmat tiedot . Perustele jos olet toista mieltä .

        Tietenkin kristittynä paheksun kaikkea väkivaltaa on se tehty uskonnon tai uskonnottuuden tai jokun muun syyn takia.

        Noitavainoistakin ja niiden suuruudesta liikkuu monia väitteitä. Wikpedia:
        "Arviot noitavainojen uhrien lukumäärästä ovat vaihdelleet paljon. Pian vainojen loputtua 1700-luvulla muun muassa Voltaire arvioi satoja tuhansia ihmisiä poltetun roviolla. Vuonna 1792 ilmestyneessä teoksessa laskettiin uhrien määräksi 9 442 994. Nykyisten lähdekriittisten ja perusteltujen arvioiden mukaan uhreja on vähemmän kuin 250 000; lähes varmaa on, että uhreja on vieläkin vähemmän: 50 000 tai jopa puolet tästä.[12] Uhreista arviolta 20–25 % oli miehiä.[2]"

        Eli voi olla että 300 vuoden aikana noissa vainoissa on murhattu 25.000 tai alle. Sekin on paljon, mutta esimerkiksi espanjan sisällissodassa murhattiin 6000 pappia, munkkia tai nunnaa.


      • häirikköuskis
        luterilainen. kirjoitti:

        Tietenkin kristittynä paheksun kaikkea väkivaltaa on se tehty uskonnon tai uskonnottuuden tai jokun muun syyn takia.

        Noitavainoistakin ja niiden suuruudesta liikkuu monia väitteitä. Wikpedia:
        "Arviot noitavainojen uhrien lukumäärästä ovat vaihdelleet paljon. Pian vainojen loputtua 1700-luvulla muun muassa Voltaire arvioi satoja tuhansia ihmisiä poltetun roviolla. Vuonna 1792 ilmestyneessä teoksessa laskettiin uhrien määräksi 9 442 994. Nykyisten lähdekriittisten ja perusteltujen arvioiden mukaan uhreja on vähemmän kuin 250 000; lähes varmaa on, että uhreja on vieläkin vähemmän: 50 000 tai jopa puolet tästä.[12] Uhreista arviolta 20–25 % oli miehiä.[2]"

        Eli voi olla että 300 vuoden aikana noissa vainoissa on murhattu 25.000 tai alle. Sekin on paljon, mutta esimerkiksi espanjan sisällissodassa murhattiin 6000 pappia, munkkia tai nunnaa.

        uskonvainossa tehty surma vesittää koko jeesuksen opetuksen . Kun kyse on kristillisen kirkon suorittamasta järjestelmällisestä vainosta , kyseenalaistaa se koko kirkon olemassaolon oikeutuksen.

        Tuntuu mahdottomalta mitenkään ajatella kirkon aiheuttamia mittaamattomia kärsimyksiä oman kirkon teoiksi .

        Voisiko ajatella , että suomalainen kristillinen kirkko on 1918 tehtyjen valtavien virheidensä jälkeen hiljaksiin suuntautunut yhä enemmän eettisesti kestävään suuntaan , poislukien lestadiolaisten pedofiliarikokset .
        Juuri siksi kirkon olisi nyt irrottauduttava erilleen lestadiolaisuudesta , koska se niin hirveästi vahingoittaa koko kirkon mainetta sekä ilmenneiden lapsenraiskaustapausten että eriarvoisuuden puolustamisen kuin myös ehkäisykiellon takia .
        Ehkäisykielto lisää kurjuutta kehitysmaissa , homofobia ja naisten halveksunta lisää vainoja . Eettisesti vahva kirkko ei voi hyväksyä lestadiolaisten ihmisvihamielisiä oppeja.

        Erobuumi jatkuu jos lestadiolaiset yhä saavat jatkaa myyräntyötään. Hehän pysyvät kirkon sisällä vain verorahan takia.


      • Thronos

        "Ja miksi jumaluskon puuttuminen näyttää tekevän ihmisen immuuniksi pyhän kokemiselle sinänsä?"

        Ei välttämättä. Minulta puuttuu jumalusko mutta minulla on kyllä voimakkaita pyhän kokemuksia - siis pyhän tässä tapauksessa kaikesta jumlauskoisuudesta riisuttuna.

        Viimeksi tänään kun kävelin tunturimaastossa kirkkaassa kuutamossa ja katselin huurteisia puita, niiden varjoja hangella, kuuntelin hiljaisuutta ja tunsin pakkasen kasvoillani - hartaus ja ihmetys valtasivat mieleni. Niistä tunteista on vaikea puhua sillä kaikki sanat tuntuvat olevan varattuja uskonnolliseen käyttöön, mutta kyllä minä luonnehtisin tuntemuksiani pyhyyden kokemukseksi.

        Minä annan noiden tunteiden huuhtoa ylitseni yrittämättä sitoa niitä johonkin yliluonnolliseen persoonaan tai hahmoon - minun päässänihän ne vain tapahtuvat. Mutta minun päässänihän aukeaakin yhtä suuri avaruus kuin ympärilläni.


      • Thronos kirjoitti:

        "Ja miksi jumaluskon puuttuminen näyttää tekevän ihmisen immuuniksi pyhän kokemiselle sinänsä?"

        Ei välttämättä. Minulta puuttuu jumalusko mutta minulla on kyllä voimakkaita pyhän kokemuksia - siis pyhän tässä tapauksessa kaikesta jumlauskoisuudesta riisuttuna.

        Viimeksi tänään kun kävelin tunturimaastossa kirkkaassa kuutamossa ja katselin huurteisia puita, niiden varjoja hangella, kuuntelin hiljaisuutta ja tunsin pakkasen kasvoillani - hartaus ja ihmetys valtasivat mieleni. Niistä tunteista on vaikea puhua sillä kaikki sanat tuntuvat olevan varattuja uskonnolliseen käyttöön, mutta kyllä minä luonnehtisin tuntemuksiani pyhyyden kokemukseksi.

        Minä annan noiden tunteiden huuhtoa ylitseni yrittämättä sitoa niitä johonkin yliluonnolliseen persoonaan tai hahmoon - minun päässänihän ne vain tapahtuvat. Mutta minun päässänihän aukeaakin yhtä suuri avaruus kuin ympärilläni.

        "Niistä tunteista on vaikea puhua sillä kaikki sanat tuntuvat olevan varattuja uskonnolliseen käyttöön, mutta kyllä minä luonnehtisin tuntemuksiani pyhyyden kokemukseksi".

        En missään nimessä tahdo sanoa, etteikö ateisti voisi kokea pyhyyden kokemusta. Mutta arvelen, että samoin kuin uskova saattaa olla vaikeuksissa sovittaessaan alati tarkentuvaa ja laajentuvaa tieteellistä tietoa uskonsa kehyksiin, samoin voi ateisti olla vaikeuksissa sovittaessaan tuota pyhyyden kokemusta tieteelliseen maailmankuvaansa.
        Minusta se tulee lauseessasi ilmi: koet, että jotkin sanat on varattu uskonnolliseen käyttöön. Noin voi toki olla, kyllä sanat värittyvät. Mutta mikä estää ateistia käyttämästä vaikkapa psykologista ja biologista termistöä puhuessaan tuosta pyhyyden kokemuksesta? Riittäisikö se kieli kokemuksen kuvaamiseen, kun tuo aukeava avaruus on kuitenkin päässäni?
        Vai voiko se pyhä olla sillä alueella, jota on vaikea kuvailla tieteellisellä termistöllä?


      • juutas.
        kaarne kirjoitti:

        "Niistä tunteista on vaikea puhua sillä kaikki sanat tuntuvat olevan varattuja uskonnolliseen käyttöön, mutta kyllä minä luonnehtisin tuntemuksiani pyhyyden kokemukseksi".

        En missään nimessä tahdo sanoa, etteikö ateisti voisi kokea pyhyyden kokemusta. Mutta arvelen, että samoin kuin uskova saattaa olla vaikeuksissa sovittaessaan alati tarkentuvaa ja laajentuvaa tieteellistä tietoa uskonsa kehyksiin, samoin voi ateisti olla vaikeuksissa sovittaessaan tuota pyhyyden kokemusta tieteelliseen maailmankuvaansa.
        Minusta se tulee lauseessasi ilmi: koet, että jotkin sanat on varattu uskonnolliseen käyttöön. Noin voi toki olla, kyllä sanat värittyvät. Mutta mikä estää ateistia käyttämästä vaikkapa psykologista ja biologista termistöä puhuessaan tuosta pyhyyden kokemuksesta? Riittäisikö se kieli kokemuksen kuvaamiseen, kun tuo aukeava avaruus on kuitenkin päässäni?
        Vai voiko se pyhä olla sillä alueella, jota on vaikea kuvailla tieteellisellä termistöllä?

        Mitä "pyhällä" oikein tarkoitetaan?

        Joissakin yhteyksissä pyhä tarkoittaa jotain koskematonta tai loukkaamatonta, jotain jota ei saa muuttaa tai kohdella epäkunnioittavasti. Nykyään on alettu myös puhua "pyhän kokemisesta", jolla tarkoitetaan kai jonkinlaista tunne-elämystä. Ja tunne-elämyksiähän on tunnetusti vaikea sanoin kuvailla.

        Tämä ei kuitenkaan vielä ole erityisen uskonnollista. Loukkaamattomuus, arvostus ja tunne-elämykset sinänsä ovat ihan maallisia ilmiöitä. Mitä se uskonnollinen "pyhä" mahtanee olla?


      • juutas. kirjoitti:

        Mitä "pyhällä" oikein tarkoitetaan?

        Joissakin yhteyksissä pyhä tarkoittaa jotain koskematonta tai loukkaamatonta, jotain jota ei saa muuttaa tai kohdella epäkunnioittavasti. Nykyään on alettu myös puhua "pyhän kokemisesta", jolla tarkoitetaan kai jonkinlaista tunne-elämystä. Ja tunne-elämyksiähän on tunnetusti vaikea sanoin kuvailla.

        Tämä ei kuitenkaan vielä ole erityisen uskonnollista. Loukkaamattomuus, arvostus ja tunne-elämykset sinänsä ovat ihan maallisia ilmiöitä. Mitä se uskonnollinen "pyhä" mahtanee olla?

        on varmaan niitä käsitteitä, jotka muuttuvat puhujan mukaan. Eri kulttuureissa ja eri elämänalueillakin sillä tarkoitetaan eri asioita. Varsinklin eri uskonnoissa se saanee täsmällisiäkin merkityksiä. Siksikin siitä voi olla vaikea puhua, jos ei edusteta "samaa tulkinta-avaruutta"..

        Tuo koskematon, loukkaamaton on mulle kelvollinen määrite.
        Se tarkoittaa myös erotettua. Ja ajattelen sen tarkoittavan arkisesta elämästä erotettua. Pyhän kokeminen tässä mielessä tarkoittaa sellaisen asian kokemista, joka ei ole arkisen kokemuksen piirissä. Se on jotain muuta kuin tunne-elämys. Tunne-elämykset ovat kuitenkin arkisen kokemuksen piiriä.


      • juutas.
        kaarne kirjoitti:

        on varmaan niitä käsitteitä, jotka muuttuvat puhujan mukaan. Eri kulttuureissa ja eri elämänalueillakin sillä tarkoitetaan eri asioita. Varsinklin eri uskonnoissa se saanee täsmällisiäkin merkityksiä. Siksikin siitä voi olla vaikea puhua, jos ei edusteta "samaa tulkinta-avaruutta"..

        Tuo koskematon, loukkaamaton on mulle kelvollinen määrite.
        Se tarkoittaa myös erotettua. Ja ajattelen sen tarkoittavan arkisesta elämästä erotettua. Pyhän kokeminen tässä mielessä tarkoittaa sellaisen asian kokemista, joka ei ole arkisen kokemuksen piirissä. Se on jotain muuta kuin tunne-elämys. Tunne-elämykset ovat kuitenkin arkisen kokemuksen piiriä.

        "Tuo koskematon, loukkaamaton on mulle kelvollinen määrite."

        - Tuo sinänsä ei vielä mitään uskonnollista ole, vaan pyhä on tuolloin suunnilleen sama kuin tabu, ja täysin ihmisten sellaiseksi määrittelemä. Pyhä on silloin jotain sellaista, jota ei saa muuttaa tai käsitellä, koska joku joskus sen sellaiseksi määritteli.

        "Se tarkoittaa myös erotettua. Ja ajattelen sen tarkoittavan arkisesta elämästä erotettua. "

        - Pyhä erotetaan arjesta. Täysin sopimuksenvarainen erottelu tuokin, ei mistään yliluonnollisesta lähteestä tullut, vaan ihmisten päätös siitä, mikä on arkista ja mikä pyhää.

        "Pyhän kokeminen tässä mielessä tarkoittaa sellaisen asian kokemista, joka ei ole arkisen kokemuksen piirissä. Se on jotain muuta kuin tunne-elämys. Tunne-elämykset ovat kuitenkin arkisen kokemuksen piiriä. "

        - Mitä pyhän kokeminen sitten on muuta kuin tunne-elämys? Eikö se ole tunne-elämys? Miten muuten koet "pyhää" kuin jonkinlaisena tunteena? Tunne-elämyksiä on tietysti erilaisia, voimakkaampia ja vähäisempiä, merkittäviä ja vähemmän merkittäviä. Mutta jos "pyhän kokeminen" ei ole tunnetta, niin mitä se on?


      • juutas. kirjoitti:

        "Tuo koskematon, loukkaamaton on mulle kelvollinen määrite."

        - Tuo sinänsä ei vielä mitään uskonnollista ole, vaan pyhä on tuolloin suunnilleen sama kuin tabu, ja täysin ihmisten sellaiseksi määrittelemä. Pyhä on silloin jotain sellaista, jota ei saa muuttaa tai käsitellä, koska joku joskus sen sellaiseksi määritteli.

        "Se tarkoittaa myös erotettua. Ja ajattelen sen tarkoittavan arkisesta elämästä erotettua. "

        - Pyhä erotetaan arjesta. Täysin sopimuksenvarainen erottelu tuokin, ei mistään yliluonnollisesta lähteestä tullut, vaan ihmisten päätös siitä, mikä on arkista ja mikä pyhää.

        "Pyhän kokeminen tässä mielessä tarkoittaa sellaisen asian kokemista, joka ei ole arkisen kokemuksen piirissä. Se on jotain muuta kuin tunne-elämys. Tunne-elämykset ovat kuitenkin arkisen kokemuksen piiriä. "

        - Mitä pyhän kokeminen sitten on muuta kuin tunne-elämys? Eikö se ole tunne-elämys? Miten muuten koet "pyhää" kuin jonkinlaisena tunteena? Tunne-elämyksiä on tietysti erilaisia, voimakkaampia ja vähäisempiä, merkittäviä ja vähemmän merkittäviä. Mutta jos "pyhän kokeminen" ei ole tunnetta, niin mitä se on?

        Olen hissuksiin vetänyt aihetta tähän kohtaan jossa on pakko ottaa kantaa tuohon tunne-elämys -asiaan pyhän määrittelyssä ja tässä on hyvä kohta mun sanoa käsitykseni siitä.

        Tunne-elämys on jotain mikä syntyy ihmisen sisällä. Esimerkiksi luonto voi herättää sellaisia tunteita, joita on kuvailtava pyhyyden tunteiksi jotta asia tulisi kuvailtua oikein. Silloin pyhyyden tunne on kokemus luonnosta?

        Pyhyyden kokemus voi olla kuitenkin myös sellainen, että saat kokemuksen pyhästä. Siis jostain itsesi ulkopuolisesta pyhästä. Tunne voi olla esimerkiksi pelko, jonka tuo kokemus pyhän kohtaamisesta aiheuttaa. Tämä on eri asia kuin tuo ensimmäinen.
        Itselläni on ollut tällaisia kokemuksia. Se "Pyhä" on selvästi itseni ulkopuolinen, eikä se ole sama kuin luonto. Asia on siis selkeä: se on jotain muuta voimaa. Minunkin on vaikea kuvailla tätä kokemusta muilla sanoilla kuin niillä, jotka on varattu uskonnollisiin tarkoituksiin.

        Mun ongelma on se, että en usko mihinkään valmiiseen teistiseen järjestelmään. Jos uskoisin, kuvailisin varmaan kohdanneeni jumalan, enkelin, haltijan tai muun jumalallisen olennon. Mutta mulla ei ole mitään systeemiä, mihin sijoittaisin kokemukseni.
        Nimitän sitä Pyhäksi, koska se on oma voimansa, mutta en tiedä mikä se on.

        Asian voi toki kiertää sanomalla vain, että se on mun mielen tuotetta ja/tai näkymätön mielikuvituskaveri. Mutta en oikein USKO siihen :-) Enkä usko kristinopin määrittelemään jumalaan sen paremmin kuin muihinkaan kuvailtuihin jumaliin.
        Kokemani voima on kuitenkin ehdottomasti itsenäinen voima. En selitä sitä, mutta nimitän sitä Pyhyydeksi uskonnollisessa mielessä, koska se rinnastuu kuitenkin parhaiten erilaisiin kuvauksiin erilaisista jumaluuksista.

        Asia on "kiinnostava" ja mun mahdollisuudet on joko
        -selittää se pois psykologisoimalla se tai siirtämällä se toistaiseksi tuntemattomien luonnonvoimien kategoriaan tms.
        - nimittää se joksikin tunnetuksi jumalaksi ja alkaa uskovaiseksi kyseisen jumaluuden uskonnon mukaan
        - pitää itseni ja asian selitys avoimina yrittämättä sulloa sitä mihinkään tarjolla olevaan valmiiseen kategoriaan.

        Mitä ehdotat/ehdotatte?


      • xvbq
        häirikköuskis kirjoitti:

        uskonvainossa tehty surma vesittää koko jeesuksen opetuksen . Kun kyse on kristillisen kirkon suorittamasta järjestelmällisestä vainosta , kyseenalaistaa se koko kirkon olemassaolon oikeutuksen.

        Tuntuu mahdottomalta mitenkään ajatella kirkon aiheuttamia mittaamattomia kärsimyksiä oman kirkon teoiksi .

        Voisiko ajatella , että suomalainen kristillinen kirkko on 1918 tehtyjen valtavien virheidensä jälkeen hiljaksiin suuntautunut yhä enemmän eettisesti kestävään suuntaan , poislukien lestadiolaisten pedofiliarikokset .
        Juuri siksi kirkon olisi nyt irrottauduttava erilleen lestadiolaisuudesta , koska se niin hirveästi vahingoittaa koko kirkon mainetta sekä ilmenneiden lapsenraiskaustapausten että eriarvoisuuden puolustamisen kuin myös ehkäisykiellon takia .
        Ehkäisykielto lisää kurjuutta kehitysmaissa , homofobia ja naisten halveksunta lisää vainoja . Eettisesti vahva kirkko ei voi hyväksyä lestadiolaisten ihmisvihamielisiä oppeja.

        Erobuumi jatkuu jos lestadiolaiset yhä saavat jatkaa myyräntyötään. Hehän pysyvät kirkon sisällä vain verorahan takia.

        Ihan yhtä lailla voi sanoa, että vääristelevä kristinuskon tulkintasi vesittää Jeesuksen opetukset ja tekee hallaa kristinuskolle.


      • Thronos
        kaarne kirjoitti:

        "Niistä tunteista on vaikea puhua sillä kaikki sanat tuntuvat olevan varattuja uskonnolliseen käyttöön, mutta kyllä minä luonnehtisin tuntemuksiani pyhyyden kokemukseksi".

        En missään nimessä tahdo sanoa, etteikö ateisti voisi kokea pyhyyden kokemusta. Mutta arvelen, että samoin kuin uskova saattaa olla vaikeuksissa sovittaessaan alati tarkentuvaa ja laajentuvaa tieteellistä tietoa uskonsa kehyksiin, samoin voi ateisti olla vaikeuksissa sovittaessaan tuota pyhyyden kokemusta tieteelliseen maailmankuvaansa.
        Minusta se tulee lauseessasi ilmi: koet, että jotkin sanat on varattu uskonnolliseen käyttöön. Noin voi toki olla, kyllä sanat värittyvät. Mutta mikä estää ateistia käyttämästä vaikkapa psykologista ja biologista termistöä puhuessaan tuosta pyhyyden kokemuksesta? Riittäisikö se kieli kokemuksen kuvaamiseen, kun tuo aukeava avaruus on kuitenkin päässäni?
        Vai voiko se pyhä olla sillä alueella, jota on vaikea kuvailla tieteellisellä termistöllä?

        Hieman oudoksun tuota että minulla olisi "tieteellinen maailmankuva" vain siksi että olen ateisti. Mystikoksi minua on ennemminkin sanottu ja se on varmaan lähempänä totuutta. Mutta jos sitten vielä sotken asioita sanomalla että mystiset kokemukset ovatkin aivan realistisia ja "vain" ihmisen aivojen toimintaa niin sekamelska taitaa olla valmis. Suurinpiirtein tuollainen on kuitenkin minun käsitykseni asiasta.

        Valitettavasti ankara flunssa tekee nyt ajattelemisen vaikeaksi joten en pysty syventymään enempää tähän pohdintaan.


      • luterilainen.
        häirikköuskis kirjoitti:

        uskonvainossa tehty surma vesittää koko jeesuksen opetuksen . Kun kyse on kristillisen kirkon suorittamasta järjestelmällisestä vainosta , kyseenalaistaa se koko kirkon olemassaolon oikeutuksen.

        Tuntuu mahdottomalta mitenkään ajatella kirkon aiheuttamia mittaamattomia kärsimyksiä oman kirkon teoiksi .

        Voisiko ajatella , että suomalainen kristillinen kirkko on 1918 tehtyjen valtavien virheidensä jälkeen hiljaksiin suuntautunut yhä enemmän eettisesti kestävään suuntaan , poislukien lestadiolaisten pedofiliarikokset .
        Juuri siksi kirkon olisi nyt irrottauduttava erilleen lestadiolaisuudesta , koska se niin hirveästi vahingoittaa koko kirkon mainetta sekä ilmenneiden lapsenraiskaustapausten että eriarvoisuuden puolustamisen kuin myös ehkäisykiellon takia .
        Ehkäisykielto lisää kurjuutta kehitysmaissa , homofobia ja naisten halveksunta lisää vainoja . Eettisesti vahva kirkko ei voi hyväksyä lestadiolaisten ihmisvihamielisiä oppeja.

        Erobuumi jatkuu jos lestadiolaiset yhä saavat jatkaa myyräntyötään. Hehän pysyvät kirkon sisällä vain verorahan takia.

        "määrä ei ole oleellista , yksikin kristityn suorittama..."

        Nyt liioittelet ja syyllistät ihan turhaan jos et tarkoita sillä sitä että sinäkin koet olevasi syvästi syyllinen niihin historian pahoihin tekoihin.

        Luulen että harvoja suomalaista kiinnostaa mitä lestadiolaiset pariskunnat tekee makuuhuoneissa, ainakaan minua ei lainkaan.


      • häirikköuskis
        kaarne kirjoitti:

        Olen hissuksiin vetänyt aihetta tähän kohtaan jossa on pakko ottaa kantaa tuohon tunne-elämys -asiaan pyhän määrittelyssä ja tässä on hyvä kohta mun sanoa käsitykseni siitä.

        Tunne-elämys on jotain mikä syntyy ihmisen sisällä. Esimerkiksi luonto voi herättää sellaisia tunteita, joita on kuvailtava pyhyyden tunteiksi jotta asia tulisi kuvailtua oikein. Silloin pyhyyden tunne on kokemus luonnosta?

        Pyhyyden kokemus voi olla kuitenkin myös sellainen, että saat kokemuksen pyhästä. Siis jostain itsesi ulkopuolisesta pyhästä. Tunne voi olla esimerkiksi pelko, jonka tuo kokemus pyhän kohtaamisesta aiheuttaa. Tämä on eri asia kuin tuo ensimmäinen.
        Itselläni on ollut tällaisia kokemuksia. Se "Pyhä" on selvästi itseni ulkopuolinen, eikä se ole sama kuin luonto. Asia on siis selkeä: se on jotain muuta voimaa. Minunkin on vaikea kuvailla tätä kokemusta muilla sanoilla kuin niillä, jotka on varattu uskonnollisiin tarkoituksiin.

        Mun ongelma on se, että en usko mihinkään valmiiseen teistiseen järjestelmään. Jos uskoisin, kuvailisin varmaan kohdanneeni jumalan, enkelin, haltijan tai muun jumalallisen olennon. Mutta mulla ei ole mitään systeemiä, mihin sijoittaisin kokemukseni.
        Nimitän sitä Pyhäksi, koska se on oma voimansa, mutta en tiedä mikä se on.

        Asian voi toki kiertää sanomalla vain, että se on mun mielen tuotetta ja/tai näkymätön mielikuvituskaveri. Mutta en oikein USKO siihen :-) Enkä usko kristinopin määrittelemään jumalaan sen paremmin kuin muihinkaan kuvailtuihin jumaliin.
        Kokemani voima on kuitenkin ehdottomasti itsenäinen voima. En selitä sitä, mutta nimitän sitä Pyhyydeksi uskonnollisessa mielessä, koska se rinnastuu kuitenkin parhaiten erilaisiin kuvauksiin erilaisista jumaluuksista.

        Asia on "kiinnostava" ja mun mahdollisuudet on joko
        -selittää se pois psykologisoimalla se tai siirtämällä se toistaiseksi tuntemattomien luonnonvoimien kategoriaan tms.
        - nimittää se joksikin tunnetuksi jumalaksi ja alkaa uskovaiseksi kyseisen jumaluuden uskonnon mukaan
        - pitää itseni ja asian selitys avoimina yrittämättä sulloa sitä mihinkään tarjolla olevaan valmiiseen kategoriaan.

        Mitä ehdotat/ehdotatte?

        kaarne ja osin myös Thronos , molemmilla oli montakin sellaista argumenttia , joihin voin rehellisesti yhtyä .

        Itselläni on ollut samantapainen kokemus ulkopuolellani olevasta ... voimasta, tai pyhyydestä , rakkaudesta joka ei valikoi .

        Itsekin haluan pitää itseni ja asian selitys avoimena ja katsoa mitä se oikeasti on . Kirkon selitys ei riitä .

        Silti kirkko on tärkeä . Ja kannattamisen arvoinen .

        Huovinen - se piispa - sanoi jossain , että tavallinen elämä riittää . Lohdullista tavalliselle ihmiselle , siihen tyydyn .

        Toisaalta sitä tavallista elämää voi elää myös tutkien eri mahdollisuuksia ja niiden mahdollisia yhtymäkohtia . Kristillisyydessä on paljon muilta lainattua . Pyhyyden kokemuskin on varmaan ihan yleisinhimillinen kokemus riippumatta uskooko mihinkään yliluonnolliseen. Minun on helppo ymmärtää Thronoksen kommentin loppuosa tuosta alta.

        Hyvää joulunaikaa meille kaikille.


      • häirikköuskis kirjoitti:

        kaarne ja osin myös Thronos , molemmilla oli montakin sellaista argumenttia , joihin voin rehellisesti yhtyä .

        Itselläni on ollut samantapainen kokemus ulkopuolellani olevasta ... voimasta, tai pyhyydestä , rakkaudesta joka ei valikoi .

        Itsekin haluan pitää itseni ja asian selitys avoimena ja katsoa mitä se oikeasti on . Kirkon selitys ei riitä .

        Silti kirkko on tärkeä . Ja kannattamisen arvoinen .

        Huovinen - se piispa - sanoi jossain , että tavallinen elämä riittää . Lohdullista tavalliselle ihmiselle , siihen tyydyn .

        Toisaalta sitä tavallista elämää voi elää myös tutkien eri mahdollisuuksia ja niiden mahdollisia yhtymäkohtia . Kristillisyydessä on paljon muilta lainattua . Pyhyyden kokemuskin on varmaan ihan yleisinhimillinen kokemus riippumatta uskooko mihinkään yliluonnolliseen. Minun on helppo ymmärtää Thronoksen kommentin loppuosa tuosta alta.

        Hyvää joulunaikaa meille kaikille.

        että pyhyyden kokemus on yleisinhimillinen kokemus. Tai että pyhyyden kohtaaminen on yhteinen kaikkien kesken. En ajattele että se on sidottu kristinuskoon, varsinkaan kun se mitä itse olen kohdannut, ei myöskään millään tavalla liity kristilliseen jumaluuteen. Mutta tämä kokemus voiman kohtaamisesta - sitä on vaikea ajatella ilman ajatusta "yliluonnollisesta".


      • Thronos kirjoitti:

        Hieman oudoksun tuota että minulla olisi "tieteellinen maailmankuva" vain siksi että olen ateisti. Mystikoksi minua on ennemminkin sanottu ja se on varmaan lähempänä totuutta. Mutta jos sitten vielä sotken asioita sanomalla että mystiset kokemukset ovatkin aivan realistisia ja "vain" ihmisen aivojen toimintaa niin sekamelska taitaa olla valmis. Suurinpiirtein tuollainen on kuitenkin minun käsitykseni asiasta.

        Valitettavasti ankara flunssa tekee nyt ajattelemisen vaikeaksi joten en pysty syventymään enempää tähän pohdintaan.

        Tässä sen näkee miten helppo on tehdä päätelmiä toisen ylitse.


      • häirikköuskis
        xvbq kirjoitti:

        Ihan yhtä lailla voi sanoa, että vääristelevä kristinuskon tulkintasi vesittää Jeesuksen opetukset ja tekee hallaa kristinuskolle.

        mikään opettaja , jos joku niin kuvittelee , niin olkoon se hänen mielenköyhyyttään . Olen jossain ensin maininnut "häirikköuskiksen " teologiasta , ja olen ( lähes ) varma , ettei se ol e kirkon virallinen oppi . Enkä ole perustamassa uutta lahkoa .

        Ikävää , jos totuus ei kuulu kristillisyyteesi , se ei ole minun vikani . Minulle se on ainoa syy olla kristitty ja kuulua kirkkoon. Totuus ei selittele vanhan testamentin pahaa jumalaa,johon en usko .

        Ironian taju ei näytä kuuluvan ominaisuuksiisi . Mutta ei haittaa, meitä tarvitaan joka sorttia , kaikki hyviä . Paitsi kirkko ei tarvitse lestiksiä , jotka elävät harhamaailmoissaan johtajiensa narrattavina. Ihan sama miten elävät ja mitä kotonaan tkevät jos tekevät vain puolison kanssa eivätkä pakota lapsiaan seksiin . Se on rikos joka on tuotava esille.
        Heidän oppinsa mitä levittävät mm. Afrikkaan , lisää kurjistumista siellä , koska perhesuunnittelu on syntiä ja saavat alkukantaiset ihmiset uskomaan noihin harhoihinsa . Lisää lapsia kuolemaan nälkään ja sairauksiin . Että se "sänkykamarista " .

        Mikään ajatuksistani ei vesitä Jeesuksen opetusta koska hänellä oli vain yksi käsky: että ihmiset rakastaisivat toisiaan täällä eläessään . Kaikki muu oli sen toistoa . Tai muiden tekemiä lisäyksiä. Ei kristityn tarvitse laittaa itseään mihinkään valmiiseen muottiin vaan saa rauhassa olla oma itsensä ja antaa muidenkin olla .

        Jos tunnustan vanhan testamentin erehtymättömäksi jumalansanaksi , niin olen osallinen noihin rikoksiin ne hyväksymällä . Juuri siksi VT ei ole minulle mitään muuta kuin kertomus ihmisen julmuudesta mikä on siloteltu "jumalan tahdoksi ". Siis en usko siihen .

        Yksi opetus ylitse muiden . "Totuutta minä tahdon salatuimpaan saakka ."
        Eikä pieni huumorin pilkahdus silloin tällöin olisi sekään pahitteeksi.


      • häirikköuskis
        juutas. kirjoitti:

        Mitä "pyhällä" oikein tarkoitetaan?

        Joissakin yhteyksissä pyhä tarkoittaa jotain koskematonta tai loukkaamatonta, jotain jota ei saa muuttaa tai kohdella epäkunnioittavasti. Nykyään on alettu myös puhua "pyhän kokemisesta", jolla tarkoitetaan kai jonkinlaista tunne-elämystä. Ja tunne-elämyksiähän on tunnetusti vaikea sanoin kuvailla.

        Tämä ei kuitenkaan vielä ole erityisen uskonnollista. Loukkaamattomuus, arvostus ja tunne-elämykset sinänsä ovat ihan maallisia ilmiöitä. Mitä se uskonnollinen "pyhä" mahtanee olla?

        tuli mieleen käsitteen pyhä yhteydessä nuo kaksi minua kritisoivaa , lähes uskoani halveksivaa , mielestäni ajatukseni tahallaan väärinymmärtänyttä vastaajaa .

        ehkä olen mennyt heidän pyhälle alueelleen . Silti se on oman pyhän alueeni loukkaamista , ja siksi kiukkuinen vastaus.

        Minulle pyhää on kaikkien ihmisten veljeys ja tasa-arvo , mikä oli Jeesuksen tärkein opetus . Uskon että hän tarkoitti sitä ns. lähetyskäskyssäkin , ei tuputtaa uskoa mahdottomaan , vaan saada ihmiset elämään rauhassa toistensa kanssa . Ja tuomaan hyvinvointia , edes ruokaa kaikille . (Antakaa te heille syödä.)

        Sen sijaan alusta asti rakennettiin päältä ja sisältä kullattuja katedraaleja ja uskonnolla kuristettiin ihmisiä . Sitä monet näköjään vieläkin haluavat .

        Minun pyhäni on toiselle loukkaus . Sitä ei kai voi välttää , jos haluaa olla rehellinen ja ajatella omilla aivoilla.
        Tulipa uusi näkökulma pyhyyteen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

      Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      110
      2318
    2. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

      Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      66
      1435
    3. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

      Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      232
      1218
    4. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

      Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      97
      1155
    5. Misä tulipalo?

      Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      11
      1118
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

      Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      67
      1055
    7. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

      Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      91
      962
    8. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

      Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      949
    9. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

      Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      948
    10. Teet tämän niin

      Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      43
      918
    Aihe