Puhe!

minä.

Miun täytyy pitää oppilaan puhe kevätjuhlassa. Ja jännnittää se jo nyt!:) Oisko kenelläkään kokemuksia, mitä kannattaisi sanoa? Ajattelin kertoa jonkun opettavaisen tarinan, tíedättekö mistä niistä voisi löytää? Kiitoksia.

21

20258

Äänestä

    Vastaukset

    • Tyttö -88

      Meidän piti tehä aidinkielen tunnilla harjoituspuhe yläasteen kevätjuhlaan, mutta sitten meidän ope sano, että mun pitää oikeestikin pitää toi puhe siellä kevätjuhlassa, joten jännittää muakin vähän! =) No, se menee kuitenkin suunnilleen näin:
      "Hyvä koulumme (tai tuohon koulun nimi) väki: rehtori, opettajat, koulumme muu henkilökunta ja oppilaat!
      Olemme kokoontuneet tänne yhteen viettämään koulumme kevätjuhlaa. Seitsemäsluokkalaisille tämä kevätjuhla on ensimmäinen tässä koulussa, yhdeksäsluokkalaisille viimeinen. Mutta kaikille tämä on kuitenkin viimeinen koulupäivä ennen ansaittua ja kauan odotettua kesälomaa.
      Seitsemäsluokkalaisille tämä vuosi on voinut olla hämmentävä. On ehkä ollut outoa tulla uuteen, suurempaan kouluun: entinen luokka on saattanut hajota, ja tilalle on tullut uusia oppilaita toisesta koulusta. Kuitenkin tämän myötä on ollut mahdollista tutustua uusiin ihmisiin ja saada uusia ystäviä. Nyt, kun ensimmäinen lukuvuosi uuden luokan kanssa on kulunut, luokkakaverit ovat "hioutuneet" yhteen, ja loman jälkeen on luultavasti turvallisen tuntuista aloittaa kahdeksas luokka.
      Kahdeksasluokkalaisille koulumme (tai tuohon koulun nimi) on jo tullut tutuksi, ja tämä vuosi lienee sujunut ilman suurempia ongelmia. Ensi vuosi tuo heille kuitenkin tullessaan uuden haasteen: heidän on päätettävä tulevaisuudestaan. On tehtävä jatko-opintojen suhteen ratkaisuja, jotka saattavat vaikuttaa koko loppuelämään.
      Yhdeksäsluokkalaiset ovat jo joutuneet tekemään nämä ratkaisut. He ovat hakeneet jatko-opintoihin uusiin oppilaitoksiin. Suurin osa jäänee vielä kotipaikkakunnallemme (tai tuohon kotipaikkakunnan nimi), mutta osa lähtee opintojen perässä toiseen kaupunkiin; jopa toiselle puolelle Suomea. Varmasti kaikki yhdeksäsluokkalaiset iloitsevat peruskoulun päättymisestä, mutta osa lähtee täältä haikein mielin: on vaikeaa luopua tutusta ympäristöstä, eikä kaikkia kavereita tule välttämättä näkemään enää koskaan, kun kaikki lähtevät omille teilleen. Toivon, että kaikki ovat valinneet tiensä oikein.
      Haluan toivottaa yhdeksäsluokkalaisille hyvää jatkoa ja menestystä uusien haasteiden edessä tulevaisuudessa.
      Omasta (tai esim. kaikkien oppilaiden tai yhdeksäsluokkalaisten) puolesta haluan myös kiittää koulumme rehtoria, opettajia, muuta henkilökuntaa ja oppilaita menneistä vuosista ja siitä, että olette kestäneet meitä yhdeksäsluokkalaisia niin kärsivällisesti.
      Hyvää kesälomaa kaikille ja menestystä myös jatkossa!!"

      Eli näin. Toivottavasti tuosta oli sulle edes jotain hyötyä. Se riippuu tietysti siitä, että missä koulussa oot, jos et enää yläasteella niin sitten tuosta ei ollu paljoakaan hyötyä. Minkä ikäinen sä muuten oot? Ja mistä päin Suomee? Mun puolesta voit hyvin käyttää vaikka tuota puhetta jos se kelpaa, tai muokata sitä.

      No, ois kuitenkin kiva, jos kertoisit oliko tuosta mitään hyötyä... En nyt tiiä, oliko tuo edes lähellekään sellanen mitä meinasit, mutta siinä se kuitenkin oli. =)

      • minä.

        Miun mielestä tuo oli ihan hyvä puhe, myönnän että aika tavallinen,mutta koitappa itse keksiä kevätjuhlaan puhe. Se on aikapas vaikeeta:/

        Tyttö88: olen itäsuomesta ja ysillä. Voisin ainakin ottaa tuosta puheestasi jotakin kohtia avuksini omaan puheeseeni. Ajattelin että kertoisin siinä omassa puheessani jonkun pienen `elämän ohjeen tulevaa varten´, yseille ja miksei muillekkin luokkalaisille. Mutta kiitoksia, ja kiva tietää että joku muukin on samassa veneessä kun miekin!:) Pakko alkaa keksimään jotakin, ettei sitten tuu viimesellä viikolla kauheeta paniikkii.. joka kuitenkin varmasti tulee:)


      • Tyttö -88
        minä. kirjoitti:

        Miun mielestä tuo oli ihan hyvä puhe, myönnän että aika tavallinen,mutta koitappa itse keksiä kevätjuhlaan puhe. Se on aikapas vaikeeta:/

        Tyttö88: olen itäsuomesta ja ysillä. Voisin ainakin ottaa tuosta puheestasi jotakin kohtia avuksini omaan puheeseeni. Ajattelin että kertoisin siinä omassa puheessani jonkun pienen `elämän ohjeen tulevaa varten´, yseille ja miksei muillekkin luokkalaisille. Mutta kiitoksia, ja kiva tietää että joku muukin on samassa veneessä kun miekin!:) Pakko alkaa keksimään jotakin, ettei sitten tuu viimesellä viikolla kauheeta paniikkii.. joka kuitenkin varmasti tulee:)

        Niin, en mäkään sitä ihan noin aatellu suoraan siellä kevätjuhlassa sanoo... Aattelin vähän muutella vielä sitä, kun on se tuollasena myös mun mielestä vähän tylsä. Mutta tuohan oli vaan se alkuperäinen harjotus. Ope olis kyllä halunnu, että luen sen noin, mutta mä haluun vähän muuttaa.


      • Frf

        Oli hyötyä oon ala asteella 6lk mutta muutin seiska luokan aina ykkös luokaksi


      • Anonyymi
        Frf kirjoitti:

        Oli hyötyä oon ala asteella 6lk mutta muutin seiska luokan aina ykkös luokaksi

        mekin tehään puhetta ja ollaan 6lk :D onkos sulla jotain ideoita siihen puheeseen? esimerkiksi jos laitoit itse jotain vitsejä puheeseen niin oisko ideoita?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mekin tehään puhetta ja ollaan 6lk :D onkos sulla jotain ideoita siihen puheeseen? esimerkiksi jos laitoit itse jotain vitsejä puheeseen niin oisko ideoita?!

        Täs ois teille opetusvideo miten alotetaa puhe. Voitte laittaa vaikka rehtorin nimen tällä videolla esiintyvän herran nimeksi :))

        https://www.youtube.com/watch?v=AXcXGSYyUUE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täs ois teille opetusvideo miten alotetaa puhe. Voitte laittaa vaikka rehtorin nimen tällä videolla esiintyvän herran nimeksi :))

        https://www.youtube.com/watch?v=AXcXGSYyUUE

        meillökin on puhe, ja oon myös 6lk vaikka sun kommentti on vuos vanha xD, mut en tiiä mistä kirjottaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        meillökin on puhe, ja oon myös 6lk vaikka sun kommentti on vuos vanha xD, mut en tiiä mistä kirjottaisin.

        sama


    • masa

      et pist fläpä.

    • ahhhh voi ...

      hei! mun pitää pitää puhe ja ei milläää keksi ! : : ( kertokaa kokemuksista!

    • Isonpahanysinloppu

      Munki pitäis pitää tänä vuonna ysi puhe!:) Äikän ope kävi tänää pyytämässä ja huomenna pitäs olla jo luonnos koulussa mukana..
      Oon aatellu laittaa siihe ainaki kaikkia kivoja muistoja meiän luokan kanssa ja myös vinkkejä seiskolle ja kaseille että kanttii ottaa tosissaa toi ysi luokkka ko itellä meni vähä puihi..:(

    • Inkku1

      mun pitää tehä kans puhe kevätjuhlaan (30.5.2014) enkä oo varma onko tää hyvä: Arvoisat vierat ja opettajat, Arvoisa koulun väki. Olemme kokoontuneet tänne viettämään koulun kevät juhlaa. Minulla on täällä paljon ystäviä ja muistoja. Uskon silti, että tulevaisuus on yhtä kirkas ja valoisa kuin nyt. On outoa lähteä vanhasta ja pienestä koulusta, uuteen ja suureen kouluun. Olemme yhdessä kokeneet niin iloisia kuin surullisia hetkiä ja olemme oppineet elämään yhdessä ja hyväksymään erilaiset ihmiset. Osa iloitsee ala-asteen päättymisestä ja toiseen kouluun lähtemisestä, mutta suuri osa poistuu haikein mielin. On vaikea luopua tutusta ympäristöstä ja lähteä pois. Hyvää Kevätjuhlaa ja menestystä opin portaille.

      • plöää

        Alku kuulostaa joltain hääseremonialta, muuten ihan ok :D


      • Anonyymi

        jotkut kirjoittaa että tämä puhe on paska, mutta tämä on täydellinen


    • nimetööööön

      inkku1
      Sun puhe on täys paska

    • Viipottaja00

      Munki pitäis keksii puhe kevätjuhlaan... Ehdottaisin että se pitäisi sisällään pari vitsiä/sellasta hauskaa kohtaa koska muuten nämä hätäiset oppilaat ei jaksa kuunnella ollenkaan. Mutta siinäpä se ongelma: minkälainen "vitsi" sopisi kevätjuhlaan?

    • Anonyymi

      tässä on hyvä kaava puheen pitämiseen kevätjuhlassa:
      1. aloitus (rehtorin, opettajien, muun henkilökunnan, oppilaiden ja muun yleisön tervehtiminen)
      2. aiheen esittely (viimeinen kouluvuosi, kolme vuotta takana)
      3. muistoja menneiltä vuosilta
      4. ajatuksia omasta luokasta ja luokkahengestä
      5. kouluajan merkitys tulevaisuutta ajatellen
      6. kiitokset luokanvalvojalle
      7. kiitokset muille opettajille ja rehtorille
      8. kiitokset koulun muun henkilökunnalle(siivoojille, keittäjille, kanslistille jne)
      9. lopetus(omien luokkstoverien hyvästely ja ohjeita nuoremmille oppilaille)

    • Anonyymi

      Sheååååspskkdkdfjfkgkgkfievzle

    • Anonyymi

      Myöhässä,mutta kannattaa kattoo netistä valmiiks puheita. Aina helpompaa : )

      Kirjottaa vaan "valmiit puheet" ja siinä se. Itse olin kutosluokalla ja aihe piti keksiä itse ja menihän siinä ikuisuus.Mutta nyt näin seiskaluokkalaisena sanon että älkää pelätkö puheita yms. Menkää kuraattorille jos se niin paljon pelottaa. Kii-tos. : D

    • Anonyymi

      vittu mitä paskaaa

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      30
      5939
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      311
      3880
    3. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      52
      3244
    4. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      37
      3066
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      164
      2444
    6. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2076
    7. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      123
      1970
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1640
    9. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1609
    10. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1597
    Aihe