Miten pärjäätte talvella bokserin kanssa? Liukkailla...?

koirakuisk.

Niin. Bokseri on rotu, jota olen joskus ajatellut omaksi koiraksi. Valloittavia persoonia. Ainoina haittapuolina pidän bokserin vahvaa fyysistä energisyyttä ja rodun terveystilaa.

Miten te bokseri-ihmiset olette pärjänneet liukkailla lenkkeilykeleillä boksun kanssa, onko veto-ongelmia, miten menee? Etenkin pienikokoiset naiset, miten sujuu bokserin lenkitys? Auttavatko valjaat asiaa vai joudutteko jopa pitämään vedonestokuonopantaa talvella jottei boksu innostuessaan nykäisisi teitä kumoon ja esim. jalkaa poikki liukkaalla asfaltilla?

Koulutus auttaa asiaa, mutta väkisinkin tulee mieleen että entäpä innostuessaan, oravan pusikossa nähdessään jne. Voi olla aika kyytiä lenkkeilyttäjälle, joka ei ole vahvemman kaliiberin tekoa.

12

1617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • @boksuliini

      Kyllä mulla ihan hyvin onnistu, nyt edesmenneen yli 36kg:n bokseri uroksen ulkoilutus,vaikka olen itse melko lyhyt alle 60kg:n nais ihminen (välillä meni kaksikin koiraa samalla kertaa,kun mukana oli narttupentuni tai ystävän keskikokoinen seropi). Kyllä tämän nykyisen vuotiaan nartunkin ulkoilutus menee vaikka hihnassa aika ajoin innostuukin.
      Nasta/liukuesto pohjalliset lenkki kenkien pohjassa on ihan jees ja kannattaa liukkailla keleillä pitää koiraa lyhemmässä hihnassa,jolloin koira ei liikkeelle lätiessään (esim.jäniksen nähdessään) saa niin paljon nykäisyvoimaa,että saa sinut kumoon (innostuessaan boksereilla on myös tapana ottaa "räjähtävä" lähtö,eli ottavat ensin muutaman pakki askeleen jonka jälkeen ryntäävät voimalla eteenpäin).
      Yleensä käytän pantaa,koska silloin saa paremman kontaktin koiraan,mutta joskus tulee käytettyä tämän pienemmän kanssa valjaita jos lähdetään kaverin ja hänen koiransa kanssa pidemmälle lenkille,kun tuo vielä vähän innostuu liikaa muista koirista ja pitkällä lenkillä käy hermostuttavaksi niin itselle kuin koiralle,kun koko ajan joutuisi nykimään pannasta tai koira painattaisi kurkkarin kanssa kieli sinisenä. Kuutuksella tosin yritetään tuostakin ongelmasta pästä :)

    • --
    • koirakuisk.

      Kiiti vastauksistanne :)

      Tuosta boksujen räjähtävästä lähdöstä olen nähnyt pari semmoista esimerkkiä, että pisti jo silloin mietityttämään että mitenköhän... Boksu sai siinä ihan isokokoisen (90kg) miehen pistämään voimansa täysiä peliin, kun boksu ns. innostui - mutta miehellä oli käytössään vain normihihna ja -panta.

      Koulutusta, valjaita, liu'unestokenkiä kehiin.

      • Boksauttaja

        kyllä se on koulutuksesta kiinni!
        Minä koulutin omani pentuna sillä tavalla että astuin aina sen eteen kun se meinasi vetää ja kielto "ei vedä". Meni nopeasti oppi perille. Ei vedä vaikka vastaan tulisi muita koiria. Myönnän että lastemme kanssa tämä ei päde kun eivät ole sitä tähän erikseen kouluttaneet eivätkä omista sellaista auktoriteettia. Kuljen muutenkin aina niin että koira kulkee toisella puolella minua kuin vastaantuleva henkilö. Eipähän tarvi vastaantulijankaan pelätä tunkeilevaa koiraa.

        On ärsyttävää kun joku ei ole kouluttanut koiraansa ja ne saa haistella vastaantuleviakin kuinka sattuu. Tähän syyllistyy varsinkin pikkukoirien omistajat. Juoksulenkeillä niin monesti tehnyt mieli potkaista kun rähisevät jaloissa ja omistaja ei piittaa.


    • ifhowirf

      Vanhempi boksuni tuli mulle kodinvaihtajana 9kk iässä ja veti ihan hirveesti. Vedonesto valjaat toimi hänellä. Nyt herra on 6 vee ja lenkit menee normaalissa kaulapannassa vetämättä. :) Toinen boksuni on vuoden ja kiskoo kun mikäkin. Ikävä kyllä, minä en häntä pentuna hihnaan kouluttanut.. :/ Aika vaan hujahti ja boksua oli niin kiva pitää irti joka paikassa. Ja eihän minulla ole ollut pentukoiraa koskaan, joten sekin pienenä puolustuksena. Tulevaisuudessa kyllä muistan boksuni hihnaan kouluttaa! :) Ollaan koitettu kaikki mahdolliset välineet ja parhaaksi olen todennut reaktiovaljaat. Välillä menee normipannassakin, mutta vain sillon, kun boksu on päässyt kunnolla kuluttamaan energiansa. :)) Mikä siis vaatii meidän perheessä monen tunnin irti oloa. Tällä boksulla on energiaa vaikka muille jakaa.. Siis oikeesti. Aamu ja ilta pisut menee molempien koirien kanssa... Ja kyllä olen pienikokoinen 48kg ja pärjään silti 2 uroksen kanssa. :)) Kerran olen tänä talvena kaatunut koirien kanssa, mutta kaatumisen syy oli silloin ultra liukkaissa kengissä, ei koirissa. :) Meillä ei koirat muuten syöksyile muitten eläinten (orava,jänis) perään, ehkä enemmänkin ottavat sellasen päivystys asennon ja seistä jököttävät tarkkaavaisena katsellen.

    • boksufaniasdafasf

      Nuorena minulla oli kaksi urosbokseria. Kumpikin painoi n 35 kg ja itse painoin 48 kg :D Voin kertoa, että tyttöä vietiin :) No onneksi olen viisastunut ja oppinut tuon jälkeen paljon.

      Meillä ei vedetä. Se on ihan ensimmäisiä asioita mitä on kotona opeteltu. On toiminut todella hyvin perussääntö : hihnaa en kiristä, hihnaa ei koira kiristä. Samalla hyvä opetella ei sanaa. Puolikuristava panta ja vanhempana sitten kuristava ketju. Niillä on saanut hyvän "otteen" ja avun ei sanaan :) sekä vetämiseen.

    • jooooooooooooooooooo

      Minulla on bokseri joka ei vedä. Olen sen pennusta lähtien opettanut että hihnassa ei vedetä! Enkä muuten käytä mitään pakotteita koulutuksessa vaan positiivisia palkitsemista. Nätisti tuo kävelee vaikka koira tulee vastaan, siili menee ohi ym.ym. lintu, kissa jne.

      Tuo on kyllä narttu, mutta kyllä silläkin voimaa olisi jos sitä en olisi opettanut hihnassa kävelemään. Koulutuksesta se on kiinni.

    • Bokserin omistaja

      Koulutin bokserin heti pentuna olemaan vetämättä ja tempomatta hihnassa. Pysähdyin aina kun hihna kiristyi ja laoitoin koiran istumaan. Nykyisin ei ole mitään ongelmaa, vaikka ukko painaa n. 40 kg (iso ja erittäin roteva jopa boksuksi) ja on täyttä lihasta : D Itse en paina kuin hieman yli kymmenen kiloa enemmän enkä mikään liskimppu ole. En ole koskaan jäänyt altavastaavaksi vaikka kyllä se koira saisi minut varmasti kumoon jos kiskaisisi. Siksi opetinkin ajoissa olemaan vetämättä. Valjaat olivat pentuna paremmat vetämisen kannalta, niissä ei edes yrittänyt vetää niin paljon, nyt aikuisena olen opettanut vetämään ahkiota valjaissa, mutta vain käskystä...

    • Boksut&nuori pari

      Hyvin olen pärjännyt boksujeni kanssa.
      Minulla ja miehelläni on 2 bokseria, uroksia molemmat.
      Käytämme valjaita kaulapannan sijaan.

    • poo1

      Siis koulutuksellahan tuo vetaminen saadaa kuriin. Joka ikinen koira vetaa jos se siita hyotyy ja jos ei sita opeta toisin. Olen kokeillut monia koulutustyyleja ja omalle koiralleni positiivinen kouluttaminen sopii parhaiten. Valjaat ovat anatomisesti hyvat VETAMISEEN, ellei ole kyseessa vedonesto valjaat. Eli vetavalle koiralle ei kannata valita valjaita jos pelkaa, etta koiralla on voimaa tai etta se nykaisee kumoon. Koulutusta vaan kehiin.

    • kuonopanta ok

      Itse hommaisin välineet joilla saa itseäänkin painavamman koiran pidettyä hallinnassa kaikissa tilanteissa.Käyttäisin kuonopantaa,tutulla on ollut,ja hyvin toimii.Koira on rauhallinen ja kiltti,mutta haluaisi rynnätä yllättäen kissojen ja jänisten perään,joita ilmestyy kuin tyhjästä,silloin kun sitä vähiten osaa odottaa.Koulutkusella saa harjoittelemalla koiran totelemaan hyvin ohituksissa jen.Mutta nuo yllättävät tilanteet.Kun kissa tai jänis lähtee metrin päästä ,niin koira haluaisi perään,ja sitä yrittääkin.Tai kun metsässä tulee irtokoira vierelle reuhomaan.Niitä tilanteita on niin harvoin,ettei harjoittelemaan oikein pääse.Ja niissä tilanteissa suurta koiraa on vaikea hallita,ja estää vierasta koiraa oman koiranb kimppuun tulemasta.Ja sellaisiin tilanteisiin kannattaa jokaisen suuren tai vauhdikkaan koiran omistajan varautua.Ettei se koira karkaa käsistä.Kuonopannalla,pieni nainenkin ,n.55kiloa,hallitsee ison n.80kiloisen koiran,niissä yllättävissä ja hankalissakin tilanteissa.Olen sen monesti nähnyt.
      Koiranhan on oltava omistajansa hallinnassa,kaikissa tilanteissa.Kannattaa siis niihin varautua etukäteen,ja hommata välineet,joilla koiran saa hallinnassa pysymään.

    • Bokseri paras rotu;3

      Kävelee kiltisti vierellä, jos muita koiria tulee vastaan, niin kattoo vaan vähä, ei muuta. Eli siis tosi hyvin :) ei vedä ikinä, se on sen verran hyvin koulutettu ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      246
      2399
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      173
      1529
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1376
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1095
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1089
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      967
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      875
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      700
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      699
    Aihe