Alexander-tekniikka

kokemuksia?

Onko käytännön kokemuksia Alexander-tekniikasta? Onko tehonnut ja mihin on auttanut?

8

2648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Studio55

      MTV3 Ma 28.03.2011 klo: 09.25

      Uusinta MTV3 Ti 29.03.2011 klo: 05.25

      "Studio55.fi. Nikamat järjestykseen ja keho kuntoon Alexander-tekniikan avulla! Vieraana Alexander-opettaja Soile Lahdenperä. Juontajana Pirjo Haapoja."

      Telkku.com

    • Suosittelen!

      Hei!

      Minulla on ollut selkäkipuja, niskakipuja yms. vaikka mitä huolia jo yli puolen vuoden ajan. On ollut jopa työkyvyttömyyttä jossain vaiheessa, oksetuksen tunnetta ja huimausta, kun on niskat niin jumissa. Olen syönyt kipulääkkeitä ja relaksantteja jo kuukausia.

      Kävin Alexander-tekniikassa 10 kertaa, ja oloni parani todella paljon. Tuli kivuttomia päiviä, tuntui kuin olisi päässyt vankilasta pois. Jatkaisin todellakin, mutta yksityistunnit maksavat 32 euroa kerta, eikä minulla ole varaa nyt käydä niillä. Suosittelen kuitenkin! Tepsi enemmän kuin mikään jumppa, hieronta tai fysioterapia. Nyt kun lopetin tunnit, olo paheni taas "normaaliksi" eli ei kauhean hyväksi. Kannattaa kokeilla, ja nimen omaan ottaa ainakin 10 kertaa aluksi. Minulla olo helpotti 6 tunnin jälkeen.

    • kloihmu

      Alexander-tekniikka ei kyllä ole vaihtoehtohoito..

      • Niinkö?

        Niinkö? Se on siis Kelakorvattavaa ja siihen saa lääkärin lähetteen?

        Jos se ei ole virallista lääketiedettä, se on vaihtoehtohoitoa.


      • Aivan niin!
        Niinkö? kirjoitti:

        Niinkö? Se on siis Kelakorvattavaa ja siihen saa lääkärin lähetteen?

        Jos se ei ole virallista lääketiedettä, se on vaihtoehtohoitoa.

        Mitäs tänne tulet niiskuttamaan. Ota ensin selville asiat, niin ei tarvii luulla.


    • Huono tekniikka

      British Medical Journalin (BMJ) Clinical Evidence verkkojulkaisussa lehden asettama tutkijaryhmä arvioi kaikkiaan 2500 erilaista lääketieteellistä hoitoa ja niistä olemassaolevaa tutkimusnäyttöä. RCT-tason (satunnaistettu kaksoissokkotutkimus) vankka näyttö katsottiin selkeäksi osoitukseksi siitä, että hoidolla on muutakin kuin lumevaikutus.
      BMJ:n tutkijaryhmän mukaan vain 13%:lla hoidoista on vankka tieteellinen näyttö niiden toimivuudesta, 23 % :lla hoidoista on todennäköisesti hyödyllisiä vaikutuksia, 8 %:lla hoidoista haitan ja hyödyn suhde on epävarma, 6 % hoidoista ei ole todennäköisesti hyödyllisiä, 4 % hoidoista on todennäköisesti tehottomia ja jopa haitallisia, mutta suurimman ryhmän 46 % muodostivat hoidot, joiden tehokkuudesta ei ole mitään varmaa tietoa.

      Tutkijaryhmän myöntää, että hoitojen jaotteleminen eri kategorioihin on erittäin vaikeaa vaikka käytettävissä on eri alojen asiantuntijoita, vertaisarvioitsijoita ja huippututkijoita. Hoitojen ryhmittely eri kategorioihin sisältää aina jossain määrin subjektiivista arviointia ja kiistanalaisia tulkintoja. Joka tapauksessa oheinen jaottelu kertoo tiedeyhteisölle sen, että paljon on vielä tutkittavaa ja useimmat päätökset hoidoista tehdään lääkärin henkilökohtaisten tietojen, taitojen ja asenteiden perusteella, myös potilaan ja lääkärin onnistunut vuorovaikutus on tärkeää.

      Kirjallisuusviitteet
      http://clinicalevidence.bmj.com/ceweb/about/knowledge.jsp"

    • Anonyymi

      Minä kävin muutamalla Aleksander-tekniikan yksityistunnilla 1990-luvulla muistaakseni samoihin aikoihin, kun sitä oli ruvettu tarjoamaan Helsingissä.

      Omaksuin näillä tunneilla valitettavasti aivan vääränlaisen kehonasennon eli minua opetettiin seisomaan siten, että selkäranka oli aivan luotisuorana, lantion yläosas taaksepäin kallistuneena ja polvet vähän koukussa (kuten kuulema apinat seisoo).

      Muistaakseni vain vuoden kuluttua ko. asennon omaksumisen jälkeen selkäni alkoi oireilla. (Liittyi myös siihen, että olin rakennuksilla töissä, jossa jouduin kantamaan äärimmäisen raskaita kuormia kuten jääkaappipakastimia yläkerroksiin, koska hissejä ei voinut käyttää, kun ne olisivat voineet naarmuuntua. Välilevy siis repesi ja vuosi ko. keikan yhteydessä. Mut siinä ei ollut kuitenkaan pullistumaa, jonka olisi vonut leikata.)

      Joka tapauksessa, törmäsin vasta tänään sellaiseen tietoon, että lannerangan mutkan suoristuminen voi aiheuttaa ja pitää selkäkipua yllä. Kärsin siis edelleen kroonisesta selkäkivusta.

      En tiedä, onko tuo totta, mutta se sopisi minuun sikäli, että olin jo kolmikymppinen, kun muutin ryhtiäni, eikä selkäni ollut oireillut ennen sitä, vaikka olin harrastanut vaikka mitä raskasta, kantanut painavia taakkoja ja tehnyt ruumiillista työtä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1699
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1618
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      1185
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1144
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1112
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      8
      1030
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      991
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      975
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    10. 6
      960
    Aihe