Anteeksi ateistit, kristityt ja Jumala.

kenkri

Olen niputtanut ateistit yhdeksi kokonaisuudeksi, vaikka ateistit ovat erilaisia yksilöitä ajatuksissaan, puheissaan ja teoissaan. Pyydän anteeksi rumia ajatuksiani ja sanojani. Ne kertovat kuinka keskeneräinen kristitty olen. Näin toimien olen tehnyt vääryyttä myös kristityille, meitähän arvostellaan myös yhtenä ryhmänä. Jumalan puhuttelussa olen asiasta jo tuntikaupalla ollut, jääköön se keskustelu kommentoimatta.
Pyrin tekemään tässä asiassa parannusta.

24

562

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gagarin

Mitä anteeksi pyydettävää on siinä, että olet niputtanut ateistit yhteen nippuun? Ei se ainakaan minua loukkaa millään tasolla, mutta SINUSTA se on voinut tehdä hölmön, joten mitä siis olet pyytämässä ateisteilta anteeksi? Eikö kannattaisi olla mielummin ILOINEN, että sait silmäsi auki? Vai kuuluko tuo jatkuva nöyristely ja anteeksi pyytely "Hyvään Kristillisyyteen"? Etkö tiedä, että ylitse vuotava vaatimattomuus on vain suuri narsismin merkki.

Minä en ainakaan pyydä koskaan anteeksi rumia ajatuksiani ja sanojani, jos vastapuoli on ne ansainnut. Mistä lähtien nöyristeleminen, lammastelu ja alistuminen on tehty hyveeksi? Ne ovat vain luonteen heikkouden merkkejä, EI HYVEITÄ.

***Pyrin tekemään tässä asiassa parannusta***

Isoisäni opasti minua näin: Seiso suorassa, katso silmiin ja vastaa kun sinulta kysytään, ja ennen kaikkea seiso sanojesi takana ja ole sanojesi mittainen.

• kenkri

Minä koen sen niin, että kun Jumala minua puhuttele jossain asiassa, tuo mieleeni joitain kohtia sanastaan, jonka seurauksena näen väärän toimintani eli tulen synnintuntoon, niin Hän herättää minussa halun pyytää anteeksi, ilmaista katumukseni ja pyrkimykseni muuttaa käytöstäni, tehdä parannusta. Ihmisistä joku kokee tulleensa loukatuksi ja kaipaa anteeksipyyntöä, pahoittelua siitä kohtelusta, minkä tuntee aiheetta osakseen tulleen. Joku toinen taas ei tällaista kaipaa vaan halveksuu sitä tai pitää sitä vain anteeksipyytäjän yrityksenä korottaa itseään.

Kristillisyyteen ei kuulu antaa samalla mitalla takaisin. Vääriä tekoja ei silti tarvitse hyväksyä. Niistä pitäisi vain pystyä puhumaan rakentavaan sävyyn. Pitäisi rakentaa rauhaa. Vihalla ei laannuteta vihaa. Jos loukkaannun ja kiukustun jonkun sanoista toistuvasti ilman, että kykenen rakentavaan ja rauhanomaiseen kekusteluun, on mielestäni parempi olla hiljaa. Siihen nyt pyrin. Netin keskustelupalstoilla vilpittömältä näyttävät ajatuksetkin joskus tuntuvat vastaajan vastauksen perusteella vääntyvän todella merkillisiksi. Eikä tällä palstalla tilannetta ollenkaan helpota se, että nimerkki kulkee teistin tai ateistin leima kyljessään.

Olen siinä asiassa kanssasi samaa mieltä, että ateistien arvosteleminen ryhmänä on todella tehnyt minusta hölmön. Jos muutaman ihmisen sanojen perusteella leimaan ison ihmisjoukon ja puran kiukkuani heihin kaikkiin, se on vääryys. Suurin osa maailman ateisteista ihan varmasti ansaitsee kunnioitukseni, vaikka se heille onkin EVVK. Puutteeni on se, että käsitykseni ateisteista muodostuu pelkästään tämän palstan perusteella. Osan käytös ei minusta ole rakentavaa, osan on. Lähipiiriini kuuluu pääasiassa uskoon välinpitämättömästi suhtautuvia, heitä ei kiinosta vähääkään keskustelut uskonasioista. Seurakunnassa ja muutaman uskovan ystävän kanssa onneksi uskonasioista saan ajatuksia vaihtaa. Ateistit taas ovat kiinnostuneita omien tavoitteidensa eteenpäinviemiseksi kritisoimaan uskoa ja siihen liityviä asioita, joihin he pyrkivät vaikuttamaan. Tällä palstalla olen saanut, kuten sanoit, silmäni auki ja iloitsenkin siitä. Opettelen käyttäytymään ihmisiksi tässä uudessa tietoisuudessani.

Niputtaminen on ongelma myös kristittyjen kannalta. Minun tyhmä käytökseni antaa leimaa koko kristikunnalle. Uskonsodat, noitavainot yms. kristittyjen tekemien kauheuksien leimaa me kaikki kristityt kannamme, vaikka emme niihin osallisia olekkaan ja niitä vääryytenä pidämme. Vääryyksien tekemisestä ei pidä vaieta, niistä pitää sanoutua irti ja niiden poistamiseksi täytyy toimia. Olivatpa ne sitten uskonnon nimissä tai jonkun ideologian nimissä tehtyjä vääryyksiä. Tämä koskee meitä kaikkia ihmisiä. Jos joku ateisti näkee kaiken vääryyden syyksi uskon jumaliin, ymmärrän hyvin hänen toimintatarmonsa. Itse vain näen ihmisten turmiollisen toiminnan syyn myös uskontojen ulkopuolisista aatteista ja arvoista. Politiikasta, vallanhalusta, itsekkyydestä, piittaamattomuudesta, ahneudesta jne. Ja näen uskon nimissä tehdyn ja tehtävän myös paljon hyvää. Jotkut ateistit eivät sitä näe ehkä siksi, että uskovien tekemät vääryydet mitätöivät tuon hyvän. Ymmärrän senkin näkemyksen.

Isoisäsi opetus on oikein hyvä.

• Esimerkiksi rasimi ei ole Suomessa laitonta. Kuka tahansa saa ajatella vaikka kuinka ilkeästi ja typerästi kenestä tahansa. Vasta kun ajatuksesta siirrytään tekojen asteelle, voidaan alkaa jakaa mm. rangaistuksia...

Eli jokaisella on oikeus ja vapaus ajatuksiinsa ja mielipiteisiinsä. Jos nyt sitten menee julkisesti jotain loukkaavaa sanomaan mielipiteenään, voi se olla anteeksipyynnön arvoinen teko. Riippuen siitä, onko muuttanut mielensä sittemmin tai alkaako kaduttaa.

Jos mieli ei muutu, paskaako sitä tosiaan anteeksipyytelemään. Aika tyhjää sellainen matelu.

• kenkri
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

Esimerkiksi rasimi ei ole Suomessa laitonta. Kuka tahansa saa ajatella vaikka kuinka ilkeästi ja typerästi kenestä tahansa. Vasta kun ajatuksesta siirrytään tekojen asteelle, voidaan alkaa jakaa mm. rangaistuksia...

Eli jokaisella on oikeus ja vapaus ajatuksiinsa ja mielipiteisiinsä. Jos nyt sitten menee julkisesti jotain loukkaavaa sanomaan mielipiteenään, voi se olla anteeksipyynnön arvoinen teko. Riippuen siitä, onko muuttanut mielensä sittemmin tai alkaako kaduttaa.

Jos mieli ei muutu, paskaako sitä tosiaan anteeksipyytelemään. Aika tyhjää sellainen matelu.

Ja jos mieli muuttuu, kuuluu/voi/saa pyytää anteeksi.

Minusta ilkeät ja typerät ajatuksenikin tekevät itselleni hallaa. Ei Pyhä Henki sellaisessa mielessä viihdy. Ei Jumala silloin minua käyttämään pysty, jos ajatukseni ovat lähimmäistäni sortavat. Ja haluan toki olla Jumalan työssä mukana, kun uskon olen saanut vastaanottaa.

• tutkailija_
        kenkri kirjoitti:

Minusta ilkeät ja typerät ajatuksenikin tekevät itselleni hallaa. Ei Pyhä Henki sellaisessa mielessä viihdy. Ei Jumala silloin minua käyttämään pysty, jos ajatukseni ovat lähimmäistäni sortavat. Ja haluan toki olla Jumalan työssä mukana, kun uskon olen saanut vastaanottaa.

Älä nyt hyvä ihminen enempää itseäsi ruoski.

• Gagarin
        kenkri kirjoitti:

Minä koen sen niin, että kun Jumala minua puhuttele jossain asiassa, tuo mieleeni joitain kohtia sanastaan, jonka seurauksena näen väärän toimintani eli tulen synnintuntoon, niin Hän herättää minussa halun pyytää anteeksi, ilmaista katumukseni ja pyrkimykseni muuttaa käytöstäni, tehdä parannusta. Ihmisistä joku kokee tulleensa loukatuksi ja kaipaa anteeksipyyntöä, pahoittelua siitä kohtelusta, minkä tuntee aiheetta osakseen tulleen. Joku toinen taas ei tällaista kaipaa vaan halveksuu sitä tai pitää sitä vain anteeksipyytäjän yrityksenä korottaa itseään.

Kristillisyyteen ei kuulu antaa samalla mitalla takaisin. Vääriä tekoja ei silti tarvitse hyväksyä. Niistä pitäisi vain pystyä puhumaan rakentavaan sävyyn. Pitäisi rakentaa rauhaa. Vihalla ei laannuteta vihaa. Jos loukkaannun ja kiukustun jonkun sanoista toistuvasti ilman, että kykenen rakentavaan ja rauhanomaiseen kekusteluun, on mielestäni parempi olla hiljaa. Siihen nyt pyrin. Netin keskustelupalstoilla vilpittömältä näyttävät ajatuksetkin joskus tuntuvat vastaajan vastauksen perusteella vääntyvän todella merkillisiksi. Eikä tällä palstalla tilannetta ollenkaan helpota se, että nimerkki kulkee teistin tai ateistin leima kyljessään.

Olen siinä asiassa kanssasi samaa mieltä, että ateistien arvosteleminen ryhmänä on todella tehnyt minusta hölmön. Jos muutaman ihmisen sanojen perusteella leimaan ison ihmisjoukon ja puran kiukkuani heihin kaikkiin, se on vääryys. Suurin osa maailman ateisteista ihan varmasti ansaitsee kunnioitukseni, vaikka se heille onkin EVVK. Puutteeni on se, että käsitykseni ateisteista muodostuu pelkästään tämän palstan perusteella. Osan käytös ei minusta ole rakentavaa, osan on. Lähipiiriini kuuluu pääasiassa uskoon välinpitämättömästi suhtautuvia, heitä ei kiinosta vähääkään keskustelut uskonasioista. Seurakunnassa ja muutaman uskovan ystävän kanssa onneksi uskonasioista saan ajatuksia vaihtaa. Ateistit taas ovat kiinnostuneita omien tavoitteidensa eteenpäinviemiseksi kritisoimaan uskoa ja siihen liityviä asioita, joihin he pyrkivät vaikuttamaan. Tällä palstalla olen saanut, kuten sanoit, silmäni auki ja iloitsenkin siitä. Opettelen käyttäytymään ihmisiksi tässä uudessa tietoisuudessani.

Niputtaminen on ongelma myös kristittyjen kannalta. Minun tyhmä käytökseni antaa leimaa koko kristikunnalle. Uskonsodat, noitavainot yms. kristittyjen tekemien kauheuksien leimaa me kaikki kristityt kannamme, vaikka emme niihin osallisia olekkaan ja niitä vääryytenä pidämme. Vääryyksien tekemisestä ei pidä vaieta, niistä pitää sanoutua irti ja niiden poistamiseksi täytyy toimia. Olivatpa ne sitten uskonnon nimissä tai jonkun ideologian nimissä tehtyjä vääryyksiä. Tämä koskee meitä kaikkia ihmisiä. Jos joku ateisti näkee kaiken vääryyden syyksi uskon jumaliin, ymmärrän hyvin hänen toimintatarmonsa. Itse vain näen ihmisten turmiollisen toiminnan syyn myös uskontojen ulkopuolisista aatteista ja arvoista. Politiikasta, vallanhalusta, itsekkyydestä, piittaamattomuudesta, ahneudesta jne. Ja näen uskon nimissä tehdyn ja tehtävän myös paljon hyvää. Jotkut ateistit eivät sitä näe ehkä siksi, että uskovien tekemät vääryydet mitätöivät tuon hyvän. Ymmärrän senkin näkemyksen.

Isoisäsi opetus on oikein hyvä.

Mikään ei ole maailmassa niin puhdistavaa kuin vilpitön katumus. Anteeksipyyntö menettää merkityksensä, jos sen ainoa motiivi on oma moraalinen krapula. Anteeksipyyntö on myös turhaa, jos ihminen ei ota opikseen virheistään. Viisas oppii virheistään, todella viisas toisten virheistä, mutta ylimielinen puupää ei kummastakaan. Anteeksipyyntö ei loppupelissä ole muuta kuin omien kasvojensa takaisin pyytämistä, mutta katumus on ihmisen henkistä kasvamista.

Vääryyden tekijälle täytyisi antaa mahdollisuus katumukseen. Jos tukit kaikki tiet asenteella: "Nyt kitken pahuuden juurineen", se ei johda muuhun kuin murhenäytelmään. Nurkaan ajettu eläin tai ihminen tekee kaikkensa päästäkseen loukosta ulos.

Potut on yleensä tapana maksaa pottuina, mutta väärydentekijän edesvastuuseen saattaminen ja omien tekojensa seurausten eteen vieminen ei ole kostamista. Rangaistus ei saa olla nöyryyttämistä tai alistamista ja rauhan tekeminen ei ole synonyymi päähän silittelylle. Nämä ovat suuria ja vaikeita kysymyksiä, joihin ei ole olemassa suoraa oikeaa tai väärää vastausta.

*** vallanhalusta, itsekkyydestä, piittaamattomuudesta, ahneudesta jne. ***

Nuo ovat ihmisluonteen perusvikoja, joilla ei ole mitään tekemistä ateismin tai teismin kanssa. Noilla asetuksilla saadaan ainoastaan ruumiskasoja aikaiseksi ja on merkityksetöntä, tehdäänkö se Armon ja Rakkauden tai Suuren Rakkaan Johtajan nimissä.

"Älä sano että rakastat minua. Rakasta minua"

• kenkri
        tutkailija_ kirjoitti:

Älä nyt hyvä ihminen enempää itseäsi ruoski.

En ruoski, en. :)

Kekustelut Jumalan kanssa ja ihmisten kanssa riittävät. Uskon, että nämä puheena olleet jutut on jo taivaassa poispyyhitty ja saa jatkaa iloisella mielellä eteenpäin. Välillä kompuroidenkin.

• Gagarin
        kenkri kirjoitti:

Huomaatko tuon minäkeskeisyyden? MINUN pahat ajatukseni. MINUSSA oleva pyhähenki. MINÄ haluan, että Jumala käyttää MINUA välikappaleenaan. MINUN uskoni. Tuostaa herää väkisinkin kysymys, havitteletko itsellesi jotain palkintoa hyvyydelläsi tai hyvyyteen pyrkimiselläsi? Taivaspaikkaa kenties?

Hyväsydäminen ihminen on hyvä tietämättään.

• kenkri
        Gagarin kirjoitti:

Huomaatko tuon minäkeskeisyyden? MINUN pahat ajatukseni. MINUSSA oleva pyhähenki. MINÄ haluan, että Jumala käyttää MINUA välikappaleenaan. MINUN uskoni. Tuostaa herää väkisinkin kysymys, havitteletko itsellesi jotain palkintoa hyvyydelläsi tai hyvyyteen pyrkimiselläsi? Taivaspaikkaa kenties?

Yritin siis näemmä turhaan avata yhden ihmisen kautta kristityn ajatusmaailmaa. Hyvyyteen pyrkimisellä pyrin pysymään jumalyhteydessä. Mielestäni niin on mukavampi elää täällä maailmassa. Taivaaseenkin kyllä haluaisin...

En nyt ole ihan saletti, onko tämä rakentavaa keskustelua, jota itseltäni ja muilta toivoisin. Siksi en enää halua jatkaa kanssasi tästä aiheesta. Eiköhän täältä jotain mielenkiintoisempaakin löydy.

• Mr....
        Gagarin kirjoitti:

Gagarin saarnaa kuin pastori konsanaan ;). Kenkri on ajautunut Jumalan lain alle (kumpa ei vaan jäisi sinne), se on välillä uskovaisen pakko kokea, muuten ei evankeliumin arvoa tunnista. "Missä synti on suureksi tullut siellä armo on ylenpalttinen."

Siunattua Vapahtajamme syntymäjuhlaa kaikille.

• kenkri
        Mr.... kirjoitti:

Gagarin saarnaa kuin pastori konsanaan ;). Kenkri on ajautunut Jumalan lain alle (kumpa ei vaan jäisi sinne), se on välillä uskovaisen pakko kokea, muuten ei evankeliumin arvoa tunnista. "Missä synti on suureksi tullut siellä armo on ylenpalttinen."

Siunattua Vapahtajamme syntymäjuhlaa kaikille.

Hyvin sanoit. Onneksi armossa on kylliksi!

• ateistix

Mitä rumaa olet meistä ajatellut? Minusta nyt vaan on niin typerää että joku uskoo jumalaan, olkoon sitten allah, jahve tai vishnu, mutta olen minä ihan mukaviakin uskovaisia tavannut. Jotkut tosin ovat kovasti närkästyneet, kun en jaa heidän uskomustaan.

• kenkri

Hienoa, että olet mukaviakin uskovaisia tavannut! Niin minäkin, mukavia ja ei-niin-kovin- itseäni-ilahduttavia. Keskeneräisiä ja syntisiä, armoa tarvitsevia kristittyjä me kaikki. Enkä minäkään itseäni ihan mahdottomana uskovana pidä, senverran itsetunto on onneksi kohdallaan ja Kristuksen tuntemus hiukan käytöstä korjannut parempaan suuntaan. :)

Tuossa edellä jo hiukan tuota harmistumisen syytä selvittelinkin, ehkä en lisää enempää. Tuli jo arkku aika tyhjäksi.

• hyvä tyttö

Millainen kokonaisuus me ateistit olemme? Ihmisen ajatukset ovat yksityisasia, ja jokainen saa ajatella vaikka kuinka rumia ja pahoja. Se kuuluu ihmisyyteen ja on tapa käsitellä omia tunteita. Normaalia, jopa toivottavaa, että ajattelee kiukkunsa pois kuin toteuttaa sen. Suotta suret, olet täydellinen minun silmissä.

Yleistäminen, se on ihmisille tyypillistä. Siinä meillä on jokaisella oppimista, että erotamme ihmisen omaksi yksilöksi suuresta joukosta.

• kenkri

Tuo viimeinen lauseesi on juuri omastakin mielestäni tärkeä asia. Ja sinusta nyt ei voi muuta kuin hyvää kirjoittelusi pohjalta sanokkaan. Olet antanut tälle palstallekin paljon hyvyydestäsi. Kiitos!

• nicander
        kenkri kirjoitti:

Tuo viimeinen lauseesi on juuri omastakin mielestäni tärkeä asia. Ja sinusta nyt ei voi muuta kuin hyvää kirjoittelusi pohjalta sanokkaan. Olet antanut tälle palstallekin paljon hyvyydestäsi. Kiitos!

Minusta kenkriltä hieno yritys tulla hiukan vastaan näissä vastakkainasetteluissa. Siksi en oikein ymmärrä nimimerkki Gagarin vastaustyyliä, jossa olet lynttaamassa heti toisen kauniin eleen.
        Mikäli tässä maailmassa aina kaiken haluaa nähdä negatiivisena, rumana ja säälittävänä, niin sellainen maailma sitten todellakin sellaiselle ihmiselle on.

Minä en ehkä mitään pyytele ateisteilta anteeksi. Olen mielstäni tiennyt koko ajan, että siviilistä ja oikeasta elämästä löytyy aivan mukavia tavallisia ihmisiä, joilla on ateistinen ajattelu. Olen laittanut nämä nettifoorumeiden hörhöilyt aivan omaan piikkiinsä. Ja aivan rehellisesti voin sanoa, että minusta moni itseään netissä ateistiksi sanova käyttäytyy todella pöllösti.
        En sitten tiedä mistä se johtuu.
        Onko osa ollenkaan ateisteja vai vain pelkkiä trolleja.

Sanoin jo toisessa ketjussa, ettei minulla ole mitään ateisteja vastaan.
        Minusta olisi aivan mielenkiintoista keskutella ateistienkin kanssa.
        Oikeastaan ymmärrän ateisteja paljon paremmin, kuin vaikkapa kovin ääriliberaaleja kristittyjä. Niiden kanssa minulla on joskus vaikeaa. :) Tai sitten erittäin äärikonservatiivien tietyllä tavalla.

Mutta aivan rehellisesti voin sanoa, että minua ei kiinnosta keskustella ihmisen kanssa, jonka jokaisen viestin lähtöoletus on siinä, että hän keskustelee itse nyt jonkun vajaaälyisen taikauskoisen hölmön kanssa. :)
        Eli jos tyyli on sellainen. En vaivaudu.
        Mutta sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä sen kanssa, että en arvosta ateistia. En arvosta typerää käytöstä.

• hyvä tyttö
        nicander kirjoitti:

Minusta kenkriltä hieno yritys tulla hiukan vastaan näissä vastakkainasetteluissa. Siksi en oikein ymmärrä nimimerkki Gagarin vastaustyyliä, jossa olet lynttaamassa heti toisen kauniin eleen.
        Mikäli tässä maailmassa aina kaiken haluaa nähdä negatiivisena, rumana ja säälittävänä, niin sellainen maailma sitten todellakin sellaiselle ihmiselle on.

Minä en ehkä mitään pyytele ateisteilta anteeksi. Olen mielstäni tiennyt koko ajan, että siviilistä ja oikeasta elämästä löytyy aivan mukavia tavallisia ihmisiä, joilla on ateistinen ajattelu. Olen laittanut nämä nettifoorumeiden hörhöilyt aivan omaan piikkiinsä. Ja aivan rehellisesti voin sanoa, että minusta moni itseään netissä ateistiksi sanova käyttäytyy todella pöllösti.
        En sitten tiedä mistä se johtuu.
        Onko osa ollenkaan ateisteja vai vain pelkkiä trolleja.

Sanoin jo toisessa ketjussa, ettei minulla ole mitään ateisteja vastaan.
        Minusta olisi aivan mielenkiintoista keskutella ateistienkin kanssa.
        Oikeastaan ymmärrän ateisteja paljon paremmin, kuin vaikkapa kovin ääriliberaaleja kristittyjä. Niiden kanssa minulla on joskus vaikeaa. :) Tai sitten erittäin äärikonservatiivien tietyllä tavalla.

Mutta aivan rehellisesti voin sanoa, että minua ei kiinnosta keskustella ihmisen kanssa, jonka jokaisen viestin lähtöoletus on siinä, että hän keskustelee itse nyt jonkun vajaaälyisen taikauskoisen hölmön kanssa. :)
        Eli jos tyyli on sellainen. En vaivaudu.
        Mutta sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä sen kanssa, että en arvosta ateistia. En arvosta typerää käytöstä.

Vähän niinkuin rauhanjulistus, ko ko? Jospa täällä on helppoa revitellä ja purkaa patoutumiaan. Kunhan johonkin purkaa. En tiedä minäkään. Kunpa arvelin. Mutta onko ajatusta miten heitä auttaisi?

• mukava ketju. Minäkin pyydän anteeksi että olen usein niputtanut uskovaisia. Kyllähän se niin on, että mitä lähempää jotain näkymää katsoo, sitä enemmän erottaa yksityiskohtia ja tajuaa isosta joukostakin erilaisia yksilöitä. Ehkä tämä palsta onkin sillä tavalla auttanut molemmin puolin. Minulle on ollut aika iso yllätys, että kirkon sisältä kuuluu niin monenlaista kannanottoa. Olen luullut, että kirkon työntekijän ohjeet ovat paljon selkeämmät.

Ateisteillahan ei ole oppia, oppikirjaa, ohjeita eikä auktoriteetteja: niin pian kuin sellaisia ilmaantuu, puhutaan jostain muusta kuin ateismista. Kyseenalaistaminen ja kritiikki kuuluu mielestäni jokaisen ajattelevan ihmisen oikeuksiin ja jopa velvollisuuksiin. Ateistin kritiikki osuu usein uskonnon epäedullisiin ilmentymiin (muutamia esimerkkejä voisivat olla uskontokasvatuksella ihmisiin istutettu helvetin pelko, valtionkirkon aiheeton itsepullistelu, tasa-arvon jarrutus jne.), mutta harva ateisti kai haluaa kieltää uskontoja kokonaan - ?

Ateismi on vain sitä että ei usko jumaliin. Kaikenlaisista muista asioista voi sitten ajatella kovin monella eri tavalla. Uskovaisilla on sentään "nippusitojana" Raamattu, johon he sitovat omantuntonsa ja mielipiteensä - joskin niiden kirjo on sittenkin aikamoisen laaja.

• bella.norva

Kristityiksi itseään kutsuvatkin uskovat vaikka minkälaiseen jumalaan. Se on kyllä monesti nähty. Ei juurikaan mitään yhtenäisyyttä. Jopa kirkon työntekijät ajattelevat tästä mielikuvitushahmosta eri tavoin.

• Mr....

"Jopa kirkon työntekijät ajattelevat tästä mielikuvitushahmosta eri tavoin".

Tarkoittanet "mielikuvitushahmolla" Jumalaa. Oli niin halventava nimitys elävästä Jumalasta, että ajattelin ensin olla ottamatta kantaa mutta, otan kuitenkin.

Tämä on varmasti monelle hämmentävää kun kirkon työntekijät vastaa monasti hyvin erinlaisesti. Tämä johtuu siitä ettei pidetä kiinni Luterilaisesta tunnustuksen mukaisesta opista, vaikka siihen on luvattu sitoutua. Tämä on suuri ongelma meidän evl-kirkossa. Se johtanee "moniääniseen" tulkintaan ja silloin niitä oppia löytyykin paljon ja erilaisia. Piispojen tulisi tähän kiinnittää huomiota, mutta kun he ovatkin etunenässä porukkaa tähän viemässä. Sokea sokeaa taluttaa.

• luterilainen.

Minäkin pyydän anteeksi että olen rinnastanut ateistit vapaa-ajattelijoiden hörhölahkoon.

• sitä että mokaat oman elämäsi taikauskollasi ja pahimmillaan teet lisää uhreja?

Sullehan on jaossa annettu vähän vajaampi pakka ja kun toista jakoa ei tule, niin koita käyttää korttisi paremmin.

• mjjau

Saat anteeksi.

• Pyydän anteeksi ateisteilta, että sotkin teidät Dream teamiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      24
      2463
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      95
      1546
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      120
      1314
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1140
    5. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1030
    6. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      256
      883
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      52
      882
    8. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      21
      881
    9. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      209
      860
    10. Mun tuli yhtäkkiä

Ikävä sua❤️...
      Ikävä
      34
      795
    Aihe