Eli millaisia tuntimääriä päivässä koiranne ovat yksin?
Entä onko koirillenne jotain tekemistä siksi aikaa kun olette töissä, opiskelemassa tms.?
Kuinka kauan koiranne viettävät aikaa yksin kotona?
33
3098
Vastaukset
- Tyttö vaan
meijän koira on noin 6 tuntia yksin päivittäin...molemmin puolin sen. Ei sillä mitään virikkeitä ole..on jo seittämän vanha. Minkä ikäinen koirasi on niin sen mukaan myös virikkeitä. Meidän koira tykkää jäädä yksin niin ei tarvitse ketään vahtia ja voi nukkua rauhassa.
- annu
minun koirani viettää yksin korkeintaan 5 tuntia päivässä. eikä se onneksi joudu olemaan yksin edes joka päivä. koira kärsii aina yksin ollessaan, onhan se laumaeläin. toiset koirat kärsivät eroahdistuksesta yksin jäätyään ja silloin ne tuhoavat paikkoja tai haukkuvat.kun jätät koirasi yksin, lenkkeilytä se kunnolla jotta se ehtii pissiä monta kertaa ja kakkiakin. ja anna sille lenkin jälkeen vähän ruokaa, niin sitten se toivottavasti jää raukeana nukkumaan kun sinä lähdet.koira on hyvä totuttaa yksinoloon vähän kerrallaan, aluksi vain pari minuuttia ja pikku hiljaa lisäät sen yksinoloa. näin se tottuu, että tulet aina lopuksi sen luokse.voit jättää sille puruluun, jotta sillä on tekemistä. minä kyllä säälin koiria jotka ovat joka päivä 8-9 tuntia yksin, ei se ole koiran elämää!
- Laura
Hei,
meidän koirat ovt yksin kotona noin 8 tuntia päivässä, sillä oleme molemmat koko pivä työssä. Toinen koirista on 3 v. ja toinen 10 kk. Molemmat viettävät päivän samassa häkissä nukkuen! Jos koira on vielä pentu ja vieläpä suuri kokoinen on häkki ehdottoman hyvä ratkaisu. Koira ei pääse vahingoittamaan itseään ja pysyy paikat kunnossa. Molemmat koiramme ovat mielellään häkissä, jopa vapaa ehtoisesti kun olemme itse kotona! - jaahas
koiralla elämää jos se joutuu olemaan 8-9 h /vrk yksin???
Kuules nyt pilvilinnoissa eläjä kuinkahan monella meistä on muka mahdollisuutta tehdä työtä niin ettei koira joudu sitä työpäivää olemaan yksin???
Ei koira kärsi jos se lenkitetään ennen töihin lähtöä ja ruokitaan jätetään sille leluja ja puruluita ja kun tullaan kotiin sama juttu kunnon lenkki ja ruokaa, itse olen vuorotyöläisenä salaa seuraillut koiraa mitä se tekee jos se luulee että nukun, no mitäpä se muuta kun torkkuu itsekkin ei minusta sille seuraa sen enenpää yövuoron jälkeen ole kun sellaisinakaan päivinä kun se odottelee isäntää kotiin töistä!
Vapaapäivinä sitten lenkkeillään enemmän ja vapaahetkinä muutoinkin touhuillaan koiran kanssa >koulutus,aktivointi,leikit,yms. itselläni ollut monta koiraa vuosien varrella ja tyytyväisiä ovat olleet tähän metodiin koira on fiksu ja oppivainen eläin kyllä se tajuaa että koska lähden töihin koska muutoin vaan jonnekkin! - Pinja
Laura kirjoitti:
Hei,
meidän koirat ovt yksin kotona noin 8 tuntia päivässä, sillä oleme molemmat koko pivä työssä. Toinen koirista on 3 v. ja toinen 10 kk. Molemmat viettävät päivän samassa häkissä nukkuen! Jos koira on vielä pentu ja vieläpä suuri kokoinen on häkki ehdottoman hyvä ratkaisu. Koira ei pääse vahingoittamaan itseään ja pysyy paikat kunnossa. Molemmat koiramme ovat mielellään häkissä, jopa vapaa ehtoisesti kun olemme itse kotona!Tarkoitatko nyt, että sisällä häkissä (eikä esim ulkotarhassa?)
-Tiesitkö että tuollainen menettely on eläinsuojelulain vastaista? - Pinja
Koira on laumaeläin, mutta se on myös PETO joka elää laumassa. Ne nukkuvat, kun lauma ei saalista.
Normaali terve koira nukkuu 16 tuntia vuorokaudessa. Säälit koiraa joka nukkuu päivänsä, miksi? ;) - Janttu
Pinja kirjoitti:
Tarkoitatko nyt, että sisällä häkissä (eikä esim ulkotarhassa?)
-Tiesitkö että tuollainen menettely on eläinsuojelulain vastaista?...kohta eläinsuojelulaissa tämän kieltää?
Koira ei kärsi siellä häkissä ollessaan, mikäli se on siellä tottunut olemaan. Ei sitä sinne häkkiin pistetä rangaistuksen muodossa. Koiran häkkiin totuttaminen tapahtuu nimenomaan niin, että siitä häkistä tehdään koiralle mukava ja turvallinen paikka, jossa se viihtyy ja osaa rauhoittua ja nukkua. Koiralle on tarjolla juomista, leluja, luita yms.
Häkittäminen saattaa olla hyvä ratkaisu esim. eroahdistuksesta kärsivälle koiralle, joka tuhoaa asuntoa ja irtaimistoa yksin ollessaan. Kun häkistä tehdään koiralle turvallinen pesä, jossa sen on hyvä olla, koirakin on rauhallisempi ja samalla eliminoidaan se tuhoamisen mahdollisuus.
Otappa asioista ensin selvää ennen kuin tulet tänne huutelemaan ja syyttelemään ihmisä eläinrääkkäyksestä... - Laura
Pinja kirjoitti:
Tarkoitatko nyt, että sisällä häkissä (eikä esim ulkotarhassa?)
-Tiesitkö että tuollainen menettely on eläinsuojelulain vastaista?jos häkki olisi eläinsuojelulain vastaista, niin miksi näitä häkkejä myytäisi tähän tarkoitukseen koira kaupoissa....Voisit ottaa asiasta enemmän selvää ennen kuin alat tuollaisia suustasi täästelemään!!!!
- Pinja
Janttu kirjoitti:
...kohta eläinsuojelulaissa tämän kieltää?
Koira ei kärsi siellä häkissä ollessaan, mikäli se on siellä tottunut olemaan. Ei sitä sinne häkkiin pistetä rangaistuksen muodossa. Koiran häkkiin totuttaminen tapahtuu nimenomaan niin, että siitä häkistä tehdään koiralle mukava ja turvallinen paikka, jossa se viihtyy ja osaa rauhoittua ja nukkua. Koiralle on tarjolla juomista, leluja, luita yms.
Häkittäminen saattaa olla hyvä ratkaisu esim. eroahdistuksesta kärsivälle koiralle, joka tuhoaa asuntoa ja irtaimistoa yksin ollessaan. Kun häkistä tehdään koiralle turvallinen pesä, jossa sen on hyvä olla, koirakin on rauhallisempi ja samalla eliminoidaan se tuhoamisen mahdollisuus.
Otappa asioista ensin selvää ennen kuin tulet tänne huutelemaan ja syyttelemään ihmisä eläinrääkkäyksestä...Ottaa vaan itse selvää, ennenkuin tulee tänne syyttämään minua yhtään mistään. ;)
Lukekaapa vaikka tämä tiedote:
http://www.kennelliitto.fi/uutiset20040418_1.htm
Eläinsuojelulaki on jo pitkään kieltänyt koiran häkittämisen kohtuuttoman pitkiksi ajoiksi. Työpäivä on jo liian pitkä aika. Ihmiset vain kuvittelevat, että kun niitä häkkejä myydään niin niitä sitten käytetään miten vaan.
Myydään kuulkaa paljon muutakin koirien pitoon liittyvää, joiden käytölle on säädetty normit.
Jos ei vaivaudu opettamaan koiraansa yksinoloon, niin häkkiin sitten vain, niinkö? - minä vaan
Pinja kirjoitti:
Ottaa vaan itse selvää, ennenkuin tulee tänne syyttämään minua yhtään mistään. ;)
Lukekaapa vaikka tämä tiedote:
http://www.kennelliitto.fi/uutiset20040418_1.htm
Eläinsuojelulaki on jo pitkään kieltänyt koiran häkittämisen kohtuuttoman pitkiksi ajoiksi. Työpäivä on jo liian pitkä aika. Ihmiset vain kuvittelevat, että kun niitä häkkejä myydään niin niitä sitten käytetään miten vaan.
Myydään kuulkaa paljon muutakin koirien pitoon liittyvää, joiden käytölle on säädetty normit.
Jos ei vaivaudu opettamaan koiraansa yksinoloon, niin häkkiin sitten vain, niinkö?Mitä pahaa häkissä on? Jos koira viihtyy siellä ja se ei ole rangaistuspaikka. Ja kunhan häkki on tarpeeksi iso koiralle.
- Pinja
minä vaan kirjoitti:
Mitä pahaa häkissä on? Jos koira viihtyy siellä ja se ei ole rangaistuspaikka. Ja kunhan häkki on tarpeeksi iso koiralle.
Eikö eläinsuojelulain rikkominen ole mielestäsi paha asia? Ne jotka ovat lain säätäneet, ovat katsoneet että koiran häkittäminen on sen verran paha asia, että se kiellettiin.
Jos nyt ihan maalaisjärjellä ajattelet, miten koira päivänsä häkissä käyttää: se ei pääse jaloittelemaan, se ei pääse juomakupilleen, se ei voi katsella ulos, se vain makaa. Kuulostaako hyvältä, virikkeelliseltä elämältä?
Kannatat ilmeisesti myös häkkikanaloita ja turkistarhausta, jos kerran eläimen pitäminen häkissä on sinun mielestäsi ihan hyvä juttu? - minä vaan
Pinja kirjoitti:
Eikö eläinsuojelulain rikkominen ole mielestäsi paha asia? Ne jotka ovat lain säätäneet, ovat katsoneet että koiran häkittäminen on sen verran paha asia, että se kiellettiin.
Jos nyt ihan maalaisjärjellä ajattelet, miten koira päivänsä häkissä käyttää: se ei pääse jaloittelemaan, se ei pääse juomakupilleen, se ei voi katsella ulos, se vain makaa. Kuulostaako hyvältä, virikkeelliseltä elämältä?
Kannatat ilmeisesti myös häkkikanaloita ja turkistarhausta, jos kerran eläimen pitäminen häkissä on sinun mielestäsi ihan hyvä juttu?Tarkoitinkin vähän isompaa häkkiä. EI MITÄÄN PIKKU KOPPIA! Häkissä ois kupit lelut yms. Mutta 8 tuntia päivässä on liian pitkä aika!!
- Sara
Laura kirjoitti:
Hei,
meidän koirat ovt yksin kotona noin 8 tuntia päivässä, sillä oleme molemmat koko pivä työssä. Toinen koirista on 3 v. ja toinen 10 kk. Molemmat viettävät päivän samassa häkissä nukkuen! Jos koira on vielä pentu ja vieläpä suuri kokoinen on häkki ehdottoman hyvä ratkaisu. Koira ei pääse vahingoittamaan itseään ja pysyy paikat kunnossa. Molemmat koiramme ovat mielellään häkissä, jopa vapaa ehtoisesti kun olemme itse kotona!Meilläkin on tota häkin hankintaa suunniteltu, kun on kuitenkin kyse nuorista koirista, eli ne varmasti vielä tottuisivat sinne. Nyt kuitenkin koirilla on oma huone, jonne ne laitetaan siksi aikaa, kun olemme poissa. Seuraavaa juoksua varten on kyllä häkki ostettava, koska muuten koirien pito erillään on mahdotonta, eikä pentuja vielä haluta.
Niin monta sohvaa, seinää, tuolia ym on jo tuhottu, että emme enää jätä koiria vapaiksi taloon, kun jonnekkin lähdemme. Tosin harvoin näitä tolanteita tulee, jolloin koirat yksin olisivat, koska olen äitiyslomalla, mutta ennen tätä ne olivat noin 8,5 tuntia päivässä kahdestaan kotona. - Laura
Pinja kirjoitti:
Kannatat ilmeisesti myös häkkikanaloita ja turkistarhausta, jos kerran eläimen pitäminen häkissä on sinun mielestäsi ihan hyvä juttu?Oletko tullut ajatelleki, että häkkejäkin on erikokoisia!!!! Kaiken kokoisille koirille on olemassa häkkejä!!! Häkkiin voi todellakin sijoittaa jumakupin ja leluja!!! Et voi verrata koiran lyhyt aikaista häkissä pitoa häkkikanaloihin tai turkistarhoihin sillä, niisä eläimet elävät koko elämäsä hyvin pinessä häkissä!! Koira viettää häkissä vain murto-osan päivästä ja senkin ajan ne nukkuvat!!!
Painotan edelleen sitä, että koiraa pidetään häkissä vain se aika kun itse ei olla kotona, sillä jos se on yksin vapaana se voi vaarantaa oman terveytensä ja sitä en todellakaan halua rakkaalle lemmikilleni. Ja tottakai asiaan vaikuttavat myös huonekalut ym. kalusteet.
Häkki ei ole koiralle rangaistus vaan paikka jossa se viihtyy ja voi olla turvassa! Omat koirani ainakin viihtyvät häkeissään niin hyvin, että nukkuvat sillä myös silloin kun itse olen koton. Eli eivät todellakaan pidä häkkiä kauheana ja pahan paikkana jossa olisi hirveä olla!!! - Pinja
Laura kirjoitti:
Oletko tullut ajatelleki, että häkkejäkin on erikokoisia!!!! Kaiken kokoisille koirille on olemassa häkkejä!!! Häkkiin voi todellakin sijoittaa jumakupin ja leluja!!! Et voi verrata koiran lyhyt aikaista häkissä pitoa häkkikanaloihin tai turkistarhoihin sillä, niisä eläimet elävät koko elämäsä hyvin pinessä häkissä!! Koira viettää häkissä vain murto-osan päivästä ja senkin ajan ne nukkuvat!!!
Painotan edelleen sitä, että koiraa pidetään häkissä vain se aika kun itse ei olla kotona, sillä jos se on yksin vapaana se voi vaarantaa oman terveytensä ja sitä en todellakaan halua rakkaalle lemmikilleni. Ja tottakai asiaan vaikuttavat myös huonekalut ym. kalusteet.
Häkki ei ole koiralle rangaistus vaan paikka jossa se viihtyy ja voi olla turvassa! Omat koirani ainakin viihtyvät häkeissään niin hyvin, että nukkuvat sillä myös silloin kun itse olen koton. Eli eivät todellakaan pidä häkkiä kauheana ja pahan paikkana jossa olisi hirveä olla!!!...huutamisesi ei asiaa muuta mihinkään, koiran häkittäminen päivän ajaksi on lain mukaan väärin. Luitko kennelliiton sivuilta tuon tiedotteen? Siellä on ne koot häkeillekin määritelty.
Ei kai koira häkittämistä rangaistuksena osaa pitää, jos se ei paremmasta tiedä. - hauska koirankakkapussi
Laura kirjoitti:
jos häkki olisi eläinsuojelulain vastaista, niin miksi näitä häkkejä myytäisi tähän tarkoitukseen koira kaupoissa....Voisit ottaa asiasta enemmän selvää ennen kuin alat tuollaisia suustasi täästelemään!!!!
ne eläinkaupoissa myytävät häkit ovat näyttelyhäkkejä, joissa koirat kuljetetaan näyttelypaikalle, tai maasta toiseen.
Tietääkseni niitä kutsutaankin "näyttelyhäkeiksi" eikä "Niiksi pieniksi häkeiksi mihin koira jätetään kahdeksaksi tunniksi"
- MEILLÄKIN YKSIN
Meidän koiramme (9 kk bernipoika) on joka päivä yksin 8 h. Kun se tuli meille, olimme yhteensä kolme viikkoa hoitovapaalla ja opetimme koiramme olemaan vähin erin yksin. Tällöin hänen seuranaan oli vanha samanrotuinen narttu (yli 10 v.). Jätimme jätkän eteistiloihin siten että kaikki mielenkiintoinen, kielletty purtava oli otettu pois ja mieheni rakensi rimaovet (näkyy välistä) ja vanha mamma sai köllötellä makuuhuoneessa rauhassa päivisin. Molemmat näkivät toisensa ja molemmilla omat vesikupit ja luut (pennulla tietysti leuja myös). Hesareita yhteen nurkkaan, jonne tuli pisua. Kaikki meni hienosti ! Pentu ei ole koskaa syönyt mitään kenkiä, kasetteja, seiniä yms. kiellettyä. Eikä ole päivillä huutoja kuulunut (asumme rivitalossa). Kiitos oman ahkeruuden,kun jaksoimme aina leikkiä iltasella sen omilla leluilla ja neuvoa kodin sääntöjä! Sisäsiisti (ei titysti yksin ollessaa vauvana, nyt on ollut jo aika kauan) jo 3 kk vanhana. Teettää työtä, mutta se on kuin panisi rahaa pankkiin. Hän osaa jo toimia hienosti arkitokossa !! Energinen kaveri, iltasella lenkkiä ja etsimisleikkejä riittää. Viikonloput, myös talvella, mökillä. Myös oma tyttöystävä, 1 v., käy leikkimässä (ja naapurin koira) joskus viikolla iltaisin. Metsässä telmivät ja uivat. Kovaa hommaa alussa, mutta berni onkin kuin viini "paranee vanhetessaan" !!
Ei olisi tullut mieleenikään teljetä koiraa häkkiin, KOSKA inhimillisempiäkin vaihtoehtoja on olemassa. - Sörö
Meillä koirat ovat keskenään kotona noin 8 tuntia työpäivinä. Koirilla on tilaa touhuta, kolme huonetta ja eteinen ovat niille auki. Lähtiessä katsotaan, että ruokaa ja juotavaa on, ja lelulaatikkokin on yhdessä huoneista. Lisäksi jätämme radion auki.
Melkein aina kotiin tullessa näkee, että ainakin toinen istuu ikkunan vieressä haaveilemassa, siihen on laitettu oikein nojatuoli tätä harrastusta varten.
Onhan siellä joskus jotain tuhoja tehty, mutta ei mitään erikoista (jollei liimalappupinkan hajottamista lasketa joskus kauan sitten :-) - Maria
Koiramme on kotona noin kaksi tuntia päivässä yksin, harvoin sitäkään. Yleensä puolisen tuntia (sekä lisäksi kaupassakäynnit yms.). Harvoin tulee sellaisia menoja joissa oltaisiin enemmän kuin 5 tuntia. Meillä on mieheni kanssa omat ajat jolloin hoidamme koiraa. Kun hän lähtee töihin, minä tulen kotiin jne. Yleensäkin koiramme kulkee riennoissa mukanamme sillä on kääpiökokoinen ja suvun rakastama lellipoika. :-)
Koiralle jätetään siksi aikaa luita, aktivointipallo sekä erilaisia leluja. Yleensä kuitenkin koiramme nukkuu sen ajan kun olemme poissa ja on sitten pirteä kuin peipponen kun tulemme takaisin. :-)- Lulu
Koiramme lehden no: 5
sivu 26. Kannattaa perehtyä asiaan! - Maria
Lulu kirjoitti:
Koiramme lehden no: 5
sivu 26. Kannattaa perehtyä asiaan!En ihan ymmärtänyt kenelle tuon viestisi suuntasit.
- Lulu
Maria kirjoitti:
En ihan ymmärtänyt kenelle tuon viestisi suuntasit.
Helppo juttu selvittää, mitataan häkin koko, eli
pituus*leveys*korkeus. Montako koiraa häkissä ja mikä on paino kg/koira. Esim. 20 kg painavan koiran häkki on oltava pohjatilavuudeltaan 2,5 neliömetriä eli n.185 cm pitkä ja 135 cm leveä. Korkeus määräytyy koiran pituuden mukaan. Jos 20 kg painavia koiria on kaksi, pitää häkissä olla 1 neliömetri lisää tilaa eli 3,5 neliömetriä. Tämä on lakisääteistä matematiikkaa, eikä välttämättä tarkoita sitä, että koiran olisi hyvä viettää 8 tuntia yhteenmenoon tuollaisessa tilassa. Eikö mitenkään pystytä järjestämään, että joku käyttäisi koiria lenkillä häkkiajan puolivälissä?
Häkkejä myydään, mutta kyllä ne on tarkoitettu kuljetukseen ja näyttelykäyttöön. Ovat kyllä pieniä muuhun käyttöön. Paitsi, jos koira alle
5 kg ja otetaan suurin yleisesti tarjolla oleva
eläinkaupanhäkki. - Lulu
Lulu kirjoitti:
Helppo juttu selvittää, mitataan häkin koko, eli
pituus*leveys*korkeus. Montako koiraa häkissä ja mikä on paino kg/koira. Esim. 20 kg painavan koiran häkki on oltava pohjatilavuudeltaan 2,5 neliömetriä eli n.185 cm pitkä ja 135 cm leveä. Korkeus määräytyy koiran pituuden mukaan. Jos 20 kg painavia koiria on kaksi, pitää häkissä olla 1 neliömetri lisää tilaa eli 3,5 neliömetriä. Tämä on lakisääteistä matematiikkaa, eikä välttämättä tarkoita sitä, että koiran olisi hyvä viettää 8 tuntia yhteenmenoon tuollaisessa tilassa. Eikö mitenkään pystytä järjestämään, että joku käyttäisi koiria lenkillä häkkiajan puolivälissä?
Häkkejä myydään, mutta kyllä ne on tarkoitettu kuljetukseen ja näyttelykäyttöön. Ovat kyllä pieniä muuhun käyttöön. Paitsi, jos koira alle
5 kg ja otetaan suurin yleisesti tarjolla oleva
eläinkaupanhäkki.Joopa, meni väärään kohtaan nuo jutut, minä tyhmä!
Piti kertoa näille häkki-ihmisille, on tämä keskustelu niin monipolkuinen jo, että...
- Laura
Olen lukenut tuon jutun jo kauan aikaa sitten, ja ollut asiasta yhteydessä asiantuntijoihin, jotka sanoivat ( niinkuin jutussakin sanotaan) että koiran häkissä pitäminen on sallittua, kun häkki on tarpeeki suuri, pitäminen on väliaikaista ja koiran oman hyvinvoinnin kannalta suotavaa sekä häkissä on koiralle tarjolla raikasta vettä ja esim. puruluita tai muita leluja.... Eli tuo laki asetus koskee näitä koiran omitajia joiden koirat viettävät häkissä kaiken ajan ( eli yöt, päivät ,viikonloput ja illat), joka todellakin on väärin. Sillä valitettavasti sellaisiakin löytyy... =( Eli ei siunkaan koiran omistajia jotka koiriaansa suojellakseen pitävät niitä väliaikaisesti (esim työpäivän)tilavassa häkissä.)
Ja voit uskoa, että ole oman pentuni kassa yrittänyt kaiken mahdollisen. Puoli vuotta yritin totuttaa koiraan kaikilla mahdollisilla keinoilla olemaan nätisti kotona. Kerran kun tulin kotiin ja vastassani oli purtu sähköjohto ja pureskeltu pistorasia ajattelin, että jos haluan koirani elävän vuotta pidempään on asialle tehtävä jotain!
Jokainen koira on oma yksilö! Toiset osaavat alusta pitäen olla kotona nätisti ( kuten ensimmäinen koiristamme, ei ole ikinä tehnyt mitään phaa), toiset oppivat hyvin vähällä olemaan nätisti, ja toiset ( joita tämä nykyinen pentuni edustaa) eivät pentu iässä millään opi olemaan nätisti. Ole onnellinen jos oma koirasi on alusta asti osannut olla nätisti, olet säästänyt paljon rahaa ja hermoja! Tuhooja pennun tarmoa ei voi kuvitella ennenkuin sellainen sattuu omalle kohdalle...
Ainakin minulle koirani turvallisuus on pääasia! Ja olen monta kertaa kiittäny ystävääni joka kehoitti minua koittamaan pennulle häkkiä! Itse en näe mitään ero sen välillä onko koira eteisessä, vaatehuoneessa, kylpyhuoneessa, vai häkissä! Ja kaiken lisäksi häkin voit sijoittaa vaikka keskelle lattiaa ja ikkunan viereen, jolloin koira näkee kaiken mitä sen ympärillä tapahtuu ja voi jopa katsella ikkunasta ulos... =)( toisin kuin monussa eteisissä, ym.)
Eikun aurinkoista kesää kaikille ja pidetään hyvää huolta rakkaista karvatassuistamme!- Ei-jei-jei
Lauralle on edellisellä sivulla lisää infoa joten en toista sitä tässä.
Tästä on jokunen vuosi, kun eräs nainen retosteli sillä, että hänen kaksi sakemanniaan menivät ihan kiltisti porrasperäisen auton takaboksiin (siis ulkotilaan!) ja nukkuivat nätisti siellä aina koko matkan mitä tämä mamma ajeli.
Tuomio rapsahti.
Koira kyllä kiltisti tekee sen mitä omistaja siltä odottaa. Sehän tekee mitä vain miellyttääkseen, jopa viettää päivät häkissä ja menee sinne vapaaehtoisesti vaikkei olisi tarvettakaan, koska on sitä mieltä, että sellainen käyttäytyminen miellyttää omistajaa. Koiran saa ehdollistettua erittäin helposti.
Ja siinä meneekin sitten se moraalin raja. Miksi helvetissä se koira pitäisi tunkea häkkiin joka päivä kun aivan varmasti saa kotinsa saneerattua siihen kuntoon, ettei koira satuta itseään. Jos irtaimistoa tuhoutuu, niin siihen jokaisen koiranomistajan pitää olla valmis jo ennen koiran hankintaa! Että oikein "minun rakas koira ei saa satuttaa itseään niin se tungetaan häkkiin".
Jätä jo suosiolla pois sellaiset kommentit koirastasi kuin rakas ja hyvinvointi ja turvallisuus (josta et ilmiselvästi ole huolehtinut) ja ennenkaikkea kodin tuhoaminen. Piru kun pistää vihaksi tuommoinen.
Koiranpennun pitäminen häkissä ei ole sallittua jos koira on terve eikä vaadi paikallaoloa esim. loukkaantumisen vuoksi!
On minunkin koirat tehneet tuhojaan pentuna, älä tuudittaudu siihen että jos yksi ei tee niin kaikki muutkin olisivat yhtä helppoja. Näin ei ole. Kuten itse sanoit: koirat ovat yksilöitä, mutta miksi rangaista koiraa yksilöllisyydestä (joka on useimmille koirille täysin normaalia eli jonkunasteinen tuhojen teko) tunkemalla se eläinsuojelulain vastaisesti häkkiin!
Määritteleppä mikä on "väliaikainen" häkissäpito, kun kerran olet ilmoittanut, että koira on päivät häkissä. Ei kuulosta kovinkaan väliaikaiselta!
Äläkä puhu paskaa että olisit sen koiran kanssa kaiken koettanut. - Laura
Ei-jei-jei kirjoitti:
Lauralle on edellisellä sivulla lisää infoa joten en toista sitä tässä.
Tästä on jokunen vuosi, kun eräs nainen retosteli sillä, että hänen kaksi sakemanniaan menivät ihan kiltisti porrasperäisen auton takaboksiin (siis ulkotilaan!) ja nukkuivat nätisti siellä aina koko matkan mitä tämä mamma ajeli.
Tuomio rapsahti.
Koira kyllä kiltisti tekee sen mitä omistaja siltä odottaa. Sehän tekee mitä vain miellyttääkseen, jopa viettää päivät häkissä ja menee sinne vapaaehtoisesti vaikkei olisi tarvettakaan, koska on sitä mieltä, että sellainen käyttäytyminen miellyttää omistajaa. Koiran saa ehdollistettua erittäin helposti.
Ja siinä meneekin sitten se moraalin raja. Miksi helvetissä se koira pitäisi tunkea häkkiin joka päivä kun aivan varmasti saa kotinsa saneerattua siihen kuntoon, ettei koira satuta itseään. Jos irtaimistoa tuhoutuu, niin siihen jokaisen koiranomistajan pitää olla valmis jo ennen koiran hankintaa! Että oikein "minun rakas koira ei saa satuttaa itseään niin se tungetaan häkkiin".
Jätä jo suosiolla pois sellaiset kommentit koirastasi kuin rakas ja hyvinvointi ja turvallisuus (josta et ilmiselvästi ole huolehtinut) ja ennenkaikkea kodin tuhoaminen. Piru kun pistää vihaksi tuommoinen.
Koiranpennun pitäminen häkissä ei ole sallittua jos koira on terve eikä vaadi paikallaoloa esim. loukkaantumisen vuoksi!
On minunkin koirat tehneet tuhojaan pentuna, älä tuudittaudu siihen että jos yksi ei tee niin kaikki muutkin olisivat yhtä helppoja. Näin ei ole. Kuten itse sanoit: koirat ovat yksilöitä, mutta miksi rangaista koiraa yksilöllisyydestä (joka on useimmille koirille täysin normaalia eli jonkunasteinen tuhojen teko) tunkemalla se eläinsuojelulain vastaisesti häkkiin!
Määritteleppä mikä on "väliaikainen" häkissäpito, kun kerran olet ilmoittanut, että koira on päivät häkissä. Ei kuulosta kovinkaan väliaikaiselta!
Äläkä puhu paskaa että olisit sen koiran kanssa kaiken koettanut.syytellä ihmisiä, vaikka et asioista tiedä hevosen paksaa!
Jaksat laittaa sanoja suuhuni, siitä miten laiminlyön koiraani, vaikka et todellakaan tiedä asiasta yhtään mitään!!! Jos voisit hieman aikuistua ja lopettaa turhat syyttelyt, kun et asioista ole perillä. Missään vaiheessa en ole puhunut koiran häkkiin tunkemisesta, sen alistamisesta, ym. mistä minua syytät. Noista syytteistä voisi jo nostaa kunnian loukkaussyytten, mutta en halua alistua yhtä lapselliseen syyttely leikkiin kanssasi!
Sinun on helppo puhua saneerauksesta ym. kun et edes tiedä mitä kaikea olen tehnyt ( johtojen kotelointi ym. suojaus mukaan lukien).
Ja muuten juuri äsken koirani kömpi häkkiin nukkumaan ja ihan vapaa ehtoisesti ( usko tai älä), ja vaikka kuinka yritin sille selittää ettei sinne saisi mennä, sillä joku (nimimerkin taa kätkeytyvä) on sitä mieltä että se on sille huono ja hirveä tuskaa aiheuttava paikka, niin ei tuo muuta kuin luomieen välistä tyytyväisenä kurkisti ja jatkoi uniaan....että niin kauhea ja tuskallinen paikka tuo häkki on koiralle... Koira olisi voinut mennä myös omaan koriinsa nukkumaan mutta valitsipa kauhean häkin mieluummin... - E-hei-jei-hei
Laura kirjoitti:
syytellä ihmisiä, vaikka et asioista tiedä hevosen paksaa!
Jaksat laittaa sanoja suuhuni, siitä miten laiminlyön koiraani, vaikka et todellakaan tiedä asiasta yhtään mitään!!! Jos voisit hieman aikuistua ja lopettaa turhat syyttelyt, kun et asioista ole perillä. Missään vaiheessa en ole puhunut koiran häkkiin tunkemisesta, sen alistamisesta, ym. mistä minua syytät. Noista syytteistä voisi jo nostaa kunnian loukkaussyytten, mutta en halua alistua yhtä lapselliseen syyttely leikkiin kanssasi!
Sinun on helppo puhua saneerauksesta ym. kun et edes tiedä mitä kaikea olen tehnyt ( johtojen kotelointi ym. suojaus mukaan lukien).
Ja muuten juuri äsken koirani kömpi häkkiin nukkumaan ja ihan vapaa ehtoisesti ( usko tai älä), ja vaikka kuinka yritin sille selittää ettei sinne saisi mennä, sillä joku (nimimerkin taa kätkeytyvä) on sitä mieltä että se on sille huono ja hirveä tuskaa aiheuttava paikka, niin ei tuo muuta kuin luomieen välistä tyytyväisenä kurkisti ja jatkoi uniaan....että niin kauhea ja tuskallinen paikka tuo häkki on koiralle... Koira olisi voinut mennä myös omaan koriinsa nukkumaan mutta valitsipa kauhean häkin mieluummin...Voi taivas teitä kakaroita.
Miten tuollaisella voi olla elävä eläin huolehdittavanaan. Toivottavasti provo.
- tiedän mitä olet kertonut koska olet sen itse kertonut, eikä hääppöiseltä kuulosta
- olen aikuinen, todennäköisesti 10-20 vuotta aikuisempi kuin sinä
- lue ne juttuni, koira tekee asioita miellyttääkseen, mm. menee sinne helvetin häkkiin vaikkei olisi tarvis
- sanoit että koira puree johtoja, ja nyt parin tunnin sisällä ne on koteloitu???
Loppujutuistasi en viitsi sanoa mitään, sen verran lapsellista marttyyritouhua.
Olet opettanut koirasi häkkiin sinua miellyttääkseen ilman pätevää syytä, eli syyllistyt todennäköisesti eläinrääkkäykseen mikäli suljet häkin oven päivän ajaksi.
Sanoit, että koirat ovat kookkaita. Eläinsuojelulaissa määritetään häkin koko joka taas määräytyy koiran koon mukaan. Ja sinulla on kaksi koiraa. Mahtaa olla hehtaarihalli sulla asuntona, jos saat kahdelle suurelle koiralle sinne rakennettua lainmukaisen häkin. Yhtä hyvin voisit sitten jättää niille kokonaisen huoneen käyttöön niin et rikkoisi lakia.
Sitten heräsin ja löin pääni pisuaariin, niinkö? Ei tuollaista voi ollakaan tai saisimme lukea siitä Ilta-Sanomien lööpeistä "infantiili mukula sulki kaksi koiraansa päivän ajaksi häkkiin".
Piste, pienokainen. - Laura
E-hei-jei-hei kirjoitti:
Voi taivas teitä kakaroita.
Miten tuollaisella voi olla elävä eläin huolehdittavanaan. Toivottavasti provo.
- tiedän mitä olet kertonut koska olet sen itse kertonut, eikä hääppöiseltä kuulosta
- olen aikuinen, todennäköisesti 10-20 vuotta aikuisempi kuin sinä
- lue ne juttuni, koira tekee asioita miellyttääkseen, mm. menee sinne helvetin häkkiin vaikkei olisi tarvis
- sanoit että koira puree johtoja, ja nyt parin tunnin sisällä ne on koteloitu???
Loppujutuistasi en viitsi sanoa mitään, sen verran lapsellista marttyyritouhua.
Olet opettanut koirasi häkkiin sinua miellyttääkseen ilman pätevää syytä, eli syyllistyt todennäköisesti eläinrääkkäykseen mikäli suljet häkin oven päivän ajaksi.
Sanoit, että koirat ovat kookkaita. Eläinsuojelulaissa määritetään häkin koko joka taas määräytyy koiran koon mukaan. Ja sinulla on kaksi koiraa. Mahtaa olla hehtaarihalli sulla asuntona, jos saat kahdelle suurelle koiralle sinne rakennettua lainmukaisen häkin. Yhtä hyvin voisit sitten jättää niille kokonaisen huoneen käyttöön niin et rikkoisi lakia.
Sitten heräsin ja löin pääni pisuaariin, niinkö? Ei tuollaista voi ollakaan tai saisimme lukea siitä Ilta-Sanomien lööpeistä "infantiili mukula sulki kaksi koiraansa päivän ajaksi häkkiin".
Piste, pienokainen.... sanoja minun suuhini... en ole puhunut missään vaiheessa kahdesta isosta koirasta, enkä siitä että ne molemmat olisivat häkissä. Tykkäät vääristellä ja liioitella asioita...
Enkä myöskään ole puhunut häkin koosta... ja mitä johtoihin tulee niin kyllä ne sieltä kotelojen/listojen altakin löytyy, ei vaan jaksa sinulle kaikkea rautalangasta vääntää.... (sanoin jo monta kertaa, että kaikki mahdollinen on yritetty)
Toivotan sinulle kaikista turhista syytteistä ja uhkailuista huolimatta mukavaa ja aurinkoista kesä! Toivottavasti emme tapaa enää näissä merkeissä. - Eehei-jei-jei-jei
Laura kirjoitti:
... sanoja minun suuhini... en ole puhunut missään vaiheessa kahdesta isosta koirasta, enkä siitä että ne molemmat olisivat häkissä. Tykkäät vääristellä ja liioitella asioita...
Enkä myöskään ole puhunut häkin koosta... ja mitä johtoihin tulee niin kyllä ne sieltä kotelojen/listojen altakin löytyy, ei vaan jaksa sinulle kaikkea rautalangasta vääntää.... (sanoin jo monta kertaa, että kaikki mahdollinen on yritetty)
Toivotan sinulle kaikista turhista syytteistä ja uhkailuista huolimatta mukavaa ja aurinkoista kesä! Toivottavasti emme tapaa enää näissä merkeissä.Yksin kotona
Kirjoittanut: Laura, 12.5.2004 klo 19.44
Hei,
meidän koirat ovt yksin kotona noin 8 tuntia päivässä, sillä oleme molemmat koko pivä työssä. Toinen koirista on 3 v. ja toinen 10 kk. Molemmat viettävät päivän samassa häkissä nukkuen! Jos koira on vielä pentu ja vieläpä suuri kokoinen on häkki ehdottoman hyvä ratkaisu. Koira ei pääse vahingoittamaan itseään ja pysyy paikat kunnossa. Molemmat koiramme ovat mielellään häkissä, jopa vapaa ehtoisesti kun olemme itse kotona!
jos häkki olisi eläinsuojelulain vastaista, niin miksi näitä häkkejä myytäisi tähän tarkoitukseen koira kaupoissa....Voisit ottaa asiasta enemmän selvää ennen kuin alat tuollaisia suustasi täästelemään!!!! (
Niitä ei muuten myydä käyttämääsi tarkoitukseen vaan väliaikaissijoitukseen.)
Eli tuo laki asetus koskee näitä koiran omitajia joiden koirat viettävät häkissä kaiken ajan ( eli yöt, päivät ,viikonloput ja illat), joka todellakin on väärin. Sillä valitettavasti sellaisiakin löytyy... =( Eli ei siunkaan koiran omistajia jotka koiriaansa suojellakseen pitävät niitä väliaikaisesti (esim työpäivän)tilavassa häkissä.)
Jokainen koira on oma yksilö! Toiset osaavat alusta pitäen olla kotona nätisti ( kuten ensimmäinen koiristamme, ei ole ikinä tehnyt mitään phaa), toiset oppivat hyvin vähällä olemaan nätisti, ja toiset ( joita tämä nykyinen pentuni edustaa) eivät pentu iässä millään opi olemaan nätisti.
(niin, semmoistahan se on.)
Minulla oli sama ongelma. Kun oli poissa pentu tuhosi kaiken minkä suuhunsa sai. Aikani touhua katseltuani ostin koiralleni häkin, jossa se saa olla päivän ajan. Vaikka koiran häkkiin laittaminen päiväksi kuullosti aluksi minusta hieman julmalta, niin olen huomannut sen todella hyväksi ratkaisuksi.
Myös itse toruin koiraa jos se oli tehnyt tuhojaan yksin ollessaan ja kyllä se tehoaa!!!
Jos koiraa pidetään häkissä kohtuuttoman pitkiä aikoja ja ilman todellista syytä se on väärin, mutta kun koiraa pidetään häkissä vain silloin kun sen turvallisuutta ei voida muuten taata on häkissä pito sallittua.
(Laura laatii omia lakejaan välittämättä jo olemassa olevista, koska Lauran koira on terve ja pentu eikä siis lain mukaan tarvitse häkkiä)
Lakia en ole rikkonut enkä tule rikkomaan. Olen häkkiä hankiessani ollut yhteydesdsä asiantuntioihin ja he sanoivat, että tämä laki asetus koskee ihmisiä jotka pitävä koiriaanhäkissä jatkuvasti... Näitäkin valitettavasti on olemassa...
(kuten nimimerkki Laura)
itse ainakin tiedän mitä teen ja mikä on hyväksi koiralleni
-------------
En siis laita nyt mitään sanoja suuhusi. Nämä on kopioitu suoraan sinun teksteistäsi.
Printtaanko ulos ja vien eläinsuojeluvalvojalle? - sama
Eehei-jei-jei-jei kirjoitti:
Yksin kotona
Hei,
meidän koirat ovt yksin kotona noin 8 tuntia päivässä, sillä oleme molemmat koko pivä työssä. Toinen koirista on 3 v. ja toinen 10 kk. Molemmat viettävät päivän samassa häkissä nukkuen! Jos koira on vielä pentu ja vieläpä suuri kokoinen on häkki ehdottoman hyvä ratkaisu. Koira ei pääse vahingoittamaan itseään ja pysyy paikat kunnossa. Molemmat koiramme ovat mielellään häkissä, jopa vapaa ehtoisesti kun olemme itse kotona!
jos häkki olisi eläinsuojelulain vastaista, niin miksi näitä häkkejä myytäisi tähän tarkoitukseen koira kaupoissa....Voisit ottaa asiasta enemmän selvää ennen kuin alat tuollaisia suustasi täästelemään!!!! (
Eli tuo laki asetus koskee näitä koiran omitajia joiden koirat viettävät häkissä kaiken ajan ( eli yöt, päivät ,viikonloput ja illat), joka todellakin on väärin. Sillä valitettavasti sellaisiakin löytyy... =( Eli ei siunkaan koiran omistajia jotka koiriaansa suojellakseen pitävät niitä väliaikaisesti (esim työpäivän)tilavassa häkissä.)
Jokainen koira on oma yksilö! Toiset osaavat alusta pitäen olla kotona nätisti ( kuten ensimmäinen koiristamme, ei ole ikinä tehnyt mitään phaa), toiset oppivat hyvin vähällä olemaan nätisti, ja toiset ( joita tämä nykyinen pentuni edustaa) eivät pentu iässä millään opi olemaan nätisti.
Minulla oli sama ongelma. Kun oli poissa pentu tuhosi kaiken minkä suuhunsa sai. Aikani touhua katseltuani ostin koiralleni häkin, jossa se saa olla päivän ajan. Vaikka koiran häkkiin laittaminen päiväksi kuullosti aluksi minusta hieman julmalta, niin olen huomannut sen todella hyväksi ratkaisuksi.
Myös itse toruin koiraa jos se oli tehnyt tuhojaan yksin ollessaan ja kyllä se tehoaa!!!
Jos koiraa pidetään häkissä kohtuuttoman pitkiä aikoja ja ilman todellista syytä se on väärin, mutta kun koiraa pidetään häkissä vain silloin kun sen turvallisuutta ei voida muuten taata on häkissä pito sallittua.
(Laura laatii omia lakejaan välittämättä jo olemassa olevista, koska Lauran koira on terve ja pentu eikä siis lain mukaan tarvitse häkkiä)
Lakia en ole rikkonut enkä tule rikkomaan. Olen häkkiä hankiessani ollut yhteydesdsä asiantuntioihin ja he sanoivat, että tämä laki asetus koskee ihmisiä jotka pitävä koiriaanhäkissä jatkuvasti... Näitäkin valitettavasti on olemassa...
(kuten nimimerkki Laura)
-------------
En siis laita nyt mitään sanoja suuhusi. Nämä on kopioitu suoraan sinun teksteistäsi.
Printtaanko ulos ja vien eläinsuojeluvalvojalle?Lisäksi kerro sen "asiantuntijan" nimi, joka antaa luvan pitää koiria suljetussa häkissä päivän ajan, että voin tehdä hänestä jonkunlaisen kantelun tai rikosilmoituksen, riippuen hänen toimialastaan.
Ole hyvä ja kerro. - Pinja
Eehei-jei-jei-jei kirjoitti:
Yksin kotona
Hei,
(kuten nimimerkki Laura)
-------------
Printtaanko ulos ja vien eläinsuojeluvalvojalle?"Printtaanko ulos ja vien eläinsuojeluvalvojalle? "
Teepä se. :) Jo tämän palstankin sääntöihin kuuluu, että ketään ei saa yllyttää rikokseen.. mutta kovin moni ajattelee, että eläinsuojelulain rikkominen ei ole mikään OIKEA rikos.
On se ihme miten vängätään että "ei se siitä kärsi". Eikö todella? Millä perusteella tällainen laki on sitten säädetty?
Koira tekee mitä vain miellyttääkseen, menee vaikka sinne häkkiin - vaikkei itse haluaisi.
Työpäivä on liian pitkä aika häkittämiselle. Miksi hitossa ei voi opettaa koiraansa/koiriaan olemaan yksin?? Tiedän että se ei ole helppoa, mutta se on mahdollista jos vain VIITSII. Jos ongelmana on johdot, niin siivoaa sitten ne johdot pois kun koira jää yksin. Tai jos ongelmana on huonekalut, niin suihkuttaa ne sitten aineella jota koira ei halua pureskella, kerpele.
Kyllä välillä ihmetyttää, miten koira on laskettu pehmolelun asemaan. ;) Jos ei tottele, niin häkkiin vaan - pois näkyvistä, pois olemasta. - Ei-jei-jei
Pinja kirjoitti:
"Printtaanko ulos ja vien eläinsuojeluvalvojalle? "
Teepä se. :) Jo tämän palstankin sääntöihin kuuluu, että ketään ei saa yllyttää rikokseen.. mutta kovin moni ajattelee, että eläinsuojelulain rikkominen ei ole mikään OIKEA rikos.
On se ihme miten vängätään että "ei se siitä kärsi". Eikö todella? Millä perusteella tällainen laki on sitten säädetty?
Koira tekee mitä vain miellyttääkseen, menee vaikka sinne häkkiin - vaikkei itse haluaisi.
Työpäivä on liian pitkä aika häkittämiselle. Miksi hitossa ei voi opettaa koiraansa/koiriaan olemaan yksin?? Tiedän että se ei ole helppoa, mutta se on mahdollista jos vain VIITSII. Jos ongelmana on johdot, niin siivoaa sitten ne johdot pois kun koira jää yksin. Tai jos ongelmana on huonekalut, niin suihkuttaa ne sitten aineella jota koira ei halua pureskella, kerpele.
Kyllä välillä ihmetyttää, miten koira on laskettu pehmolelun asemaan. ;) Jos ei tottele, niin häkkiin vaan - pois näkyvistä, pois olemasta.Aivan. Piru kun jurppii tuollaiset, kun kertoo että haloo, toimit muuten lainvastaisesti, niin uhkaillaan "kunnianloukkauksella" vaikka itse syyllistyy eläinrääkkäykseen.
Miten voi jollain olla jo toinen koira muka menossa, kun ei tiedä koirista näköjään yhtään mitään! Ei sitten niin pätkääkään!
Jos tuon ihmisen henkilöllisyyden saisin selville ja sen, että hänellä tosiaan on koiria eikä kyse ole vain pikkutytön fantasioista, ilmiantaisin ilman muuta. Mutta eipä ole tyttö kertonut edes sen asiantuntijan nimeä, joka sallii laista huolimatta koiranpidon häkissä päiväajan, vaikka olen kysynyt. Edelleen mielelläni odotan sitä nimeä. - Miia
Meillä on ilmeisesti ollut hyvin saman tyyppinen ongelma kuin teillä. Koiraamme on opetettu aivan pennusta lähtien olemaan yksin, mutta silti se on saanut mahdottomia tuhoja aikaan. Välillä enemmän välillä vähemmän. Kokeiltu oli kaikkea, aktiviteettien jättämistä, ympäristön eliminoimista ym.ym. Kolmen vanhana se pikkaisen tasoittui, ehkä osasyynä koiran sterilointi voimakkaan valeraskauden jälkeen joka muutenkin rauhoitti sitä.
Palasimme kuitenkin alku pisteeseen, kun muutimme viime talvena kerrostalosta omakotitaloon metsän keskelle, jossa on entistäkin enemmän vapautta ja aktiviteettejä. Muutto oli ilmeisesti koiralle todella suuri muutos, sillä tuhoaminen alkoi jälleen rajumpana kuin koskaan. Tunnin yksin ollessaan se sai sellaisen siivon aikaan jota kukaan ei voisi näkemättä uskoa. Olin tosi onneton.
Siinä vaiheessa kaikki neuvot olivat tervetulleita. Otin yhteyttä jopa koirapsykologiin, joka antoi hyviä neuvoja ja kehotti kokeilemaan miten koira suhtautuisi häkkiin.
Sain ystävältäni häkin, jota aluksi pidettiin ovi avoinna n. 1 1/2 kk ajan, jotta koira ymmärtäisi ettei se ole mikään "rangaistus laitos".
Olin tosi ymmälläni, sillä aluksi epäröin koiran suhtautumista häkkiin, mutta se ottikin sen heti kohta omaksi kodikseen ja leposijakseen. Nyt olemme tosi onnellisia molemmat koska tiedän että koiralla on hyvä mieli ja turva omassa "mökkänässään", eikä meidän tarvitse pelätä mitä on tapahtunut poissa ollessamme.
Häkki on koiralle jopa niin mukava paikka, että kun menemme illalla nukkumaan, se tulee hetkeksi sängyn viereen omalle pedilleen loikomaan, mutta painuu silti aina jossain vaiheessa ilmeisesti omasta mielestään parempaan nukkuma paikkaan, häkkiinsä.
Hyvää kesää sinulle ja varmasti onnelliselle ja hyvän kodin omaavalle koirallesi!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa1844764Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k303650Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.392562Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1572237Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet481510- 731298
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen751141Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.711132En unohda sua
En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on391063- 53983