voiko haulikko olla yksipiippuinen?

tietämätöön 2

käsittääkseni haulikoita on vain rinnakkais ja päällekkäis, ja pumppuhaulikko.
mutta mikä se sellainen on mihin laitetaan vain yksi haulikon paukku?

19

3412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on
    • penni ei veny enää

      Isoisän vanha kertalaukaus-haulikko oli yksipiippuinen koska sellaiset olivat halvempia kuin kaksipiippuiset. Nykyisin elintaso ja vaatimustaso ovat korkeampia ja parantuneen tuotantotekniikan ansiosta 1-piippuinen ei olisi paljoakaan halvempi.

      • uuiiuiuiuj

        Ne harvat yksipiippuiset (nimenomaan haulikot) mitä enää valmistetaan on kyllä kaksipiippuisia halvempia. Uusista ei tosin mieleen tule kun tuo Baikal, jonka hinta uutena on - 100 €. Tozit sun muut yksipiippuiset, joita vielä jokin aika sitten tehtiin, oli nekin hintaluokassa alle 100 €. Vanhemmat, Iverjohnsonit sun muut on sitte alle 30 € haulikoita.


      • vaikka 1-piippuinen
        uuiiuiuiuj kirjoitti:

        Ne harvat yksipiippuiset (nimenomaan haulikot) mitä enää valmistetaan on kyllä kaksipiippuisia halvempia. Uusista ei tosin mieleen tule kun tuo Baikal, jonka hinta uutena on - 100 €. Tozit sun muut yksipiippuiset, joita vielä jokin aika sitten tehtiin, oli nekin hintaluokassa alle 100 €. Vanhemmat, Iverjohnsonit sun muut on sitte alle 30 € haulikoita.

        Itätuonti on halpaa, mutta 1-piippuisen hintaa pitäisi tietysti verrata vain ja ainoastaan saman valmistajan samoilla hinnoitteluperiaatteilla tarjoamaan vastaavantasoiseen 2-piippuiseen tuotteeseen, ei muiden valmistajien tuotteisiin.


      • uimooolo
        vaikka 1-piippuinen kirjoitti:

        Itätuonti on halpaa, mutta 1-piippuisen hintaa pitäisi tietysti verrata vain ja ainoastaan saman valmistajan samoilla hinnoitteluperiaatteilla tarjoamaan vastaavantasoiseen 2-piippuiseen tuotteeseen, ei muiden valmistajien tuotteisiin.

        onhan noilla Baikalin kaksipiippuisillakin hintaa 300-400 €, sporting malleilla 500-600. Puoliautomaateilla ja pumpuilla 300-500 €.
        ohan se yksipiippuisen kertalaukeavan hinta (reilut 100 €) varsin huokea noihin muihin malleihin verrattuna.

        Yksipiippuisen kertalaukaus haulikon hinnam halpuuden tärkein syy on varmaan se, että se on yksinkertaisin asetyyppi minkä voi valmistaa. Laukaisukoneisto, ja yksi piippu siihen, se ei paljoa rakettitiedettä vaadi. kaksipiippuiseen täytyy sitten jo rakennella piipun vaihdin koneisto, tai vaihtoehtoisesti kaksi laukaisukoneistoa ,jos liipasimia kaksi. Lisäksi tarkkuutta vaatii saada kaksi piippua käymään samaan pisteeseen.


    • asiantuntija,,

      vai yhden panoksen---rinnakkais ja päällekkäis, ja pumppuhaulikko.
      ja sitten on puoliautomaatti moottori havelikko..
      ja noista pumppu ja puolarit on yleensa 1 piippuisia.

    • Yhdellä piipulla

      Tällainen yksipiippunen sonnijalka cal. 16 Baikal oli vallan opettainen ase. Siinä ensimmäisessä ja ainoassa laukauksessa piti aina olla tappamisen meininki. Sorsaa piti päästä ampumaan veteen ja riekkoa kanervikkoon. Jos se linnunpirulainen kerkesi lentoon, tilanne oli jo puoliksi pilalla.

      Vasta aikuisikäisenä luin, että oikea urheilumetsästäjä ampuu lintua vain lentoon. Kyllä oli uusi tieto minulle
      kun mopoikäisestä saakka olin kulkenut metsällä sen yksipiippuisen kanssa.

      • ruikuli tattinen

        Vanhat hirvimiehet saattoivat ampua 50 hirveä elinaikanaan, joista ei välttämättä ainuttakaan juoksussa tai edes kävelevään. Varma laaki epävarmalla aseella oli onnistumisen ehto, ja hirveä ei ammuttu ennen kun se oli satavarmassa paikassa, ja nimenomaan paikallaan.
        nykysin taitaa olla ennemminkin melkein oletusarvo että kaikki hirvet yritetään tällätä niillä reippaasti suurentavilla "yleiskiikareilla" puolijuoksuun tiheikköön. tuloksena on sitten näitä puolen vuorokauden haavakkojäljityksiä ja 3-4 kertaa ammuttuja mullikoita, mistä saa teurastuksen yhteydessä ens alkuun leikata kolmasosan koirille.


    • hujihu

      Yksipiippuinen on ihan käypä ase. Ei tule huonoon paikkaan räiskästyä
      kun ei voi paikata. Mukavinta yksipiippuisessa on keveys.
      Sitä on mukava kantaa. Mulla on vanha yksipiippuinen jänisjahdissa edelleen mukana.
      Löytyy muitakin, mutta olen tykästynyt tuohon.

    • -poks-

      Minulla on yksipiippuinen 16 cal. haulikko. Isävainaa sanoi sitä yhenhengen haulikoksi.
      Aikoinaan kun ostin kakspiippuisen niin isä naureskeli humoristisesti jotta meinaat sitten ampua kaksi jänistä per reissu, hänelle piisaa aina yksi. Usein kävi alkuaikoina niin että isällä oli se jänis mutta minulla vain taskullinen tyhjiä hylsyjä. Isä, vanhana metsämiehenä, ampui vain varmoihin paikkoihin ja jätti epävarmat saaliit juoksemaan. Nyt olen itse käynyt perintöpyssyni kanssa jahdissa ja kyllä se pikkuhaulikko on mukava kantaa keveytensä puolesta ja se istuu poskellekkin mainiosti. Jokunen jussi ja kettukin on sillä jo minunkin ampumana kellistetty. Maltti on tuossakin lajissa usein valttia.

    • jokujokujokujokujoku

      havelikko mikä havelikko...

    • no body

      ei kukaan sattus tietään paljo on arvoo tän merkkisellä pyssyllä ku j.p.sauer&sohn suhl special-gewehr lauf-stahl s.g.1, mun vaari on saanu sen joskus 50 luvulla niin olis kiva tietää sen arvo?!

    • 2e43qq

      Saattais olla ehkä joku 100-150 eur hintainen.

    • 1 metsästäjä

      Käytän edelleen 1-piippuista 10 cal hanallista haaskapyynnis.

      • artturikanttura

        Kuvia tuosta! linkitä vaikka aijaa.fi sivuston kautta tänne. On varmaan magea pyssy!


    • hexievp

      Onko tietoa voiko yks piippuisella (täyssuppea) Baikalilla ampua täyteisiä ilman että piippua tarviis lyhentää?

      • Eräjalmar

        "Onko tietoa voiko yks piippuisella (täyssuppea) Baikalilla ampua täyteisiä ilman että piippua tarviis lyhentää?"

        Pääsääntöisesti täyteisiä ei tulisi ampua kuin supistamattoman piipun läpi. Yksittäinen luoti kun ei tietenkään painu kasaan samalla tavalla kuin haulilataus. Seuraukset sekä aseelle, että ampujalle voivat olla dramaattiset.

        On kuitenkin olemassa täyteisiä, joita voidaan (ainakin valmistajan mukaan) ampua kaikilla supistuksilla. Ddupleksin polymeeripintaisten terästäyteisten pitäisi olla juuri tällaisia:
        http://ddupleks.com/index.php/en/1270-cal.html


    • kakkakeijonen

      Eräjalmari vois vetästä hanskaan ja lopettaa valehtelemisen. Voi, ainoastaan käynti yleensä vähän huonompaa kun sylinteristä tai ic:stä ammuttuna

      • Ampuja myöskin

        Brenneke-tyyppinen luoti ei puristu kasaan samalla tavoin kuin esim. Winchesterin aikoinaan käyttämä ontto versio.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1438
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      982
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      692
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      660
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      634
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe