En tykkää lapsista!

no kids!!!

En voi ymmärtää niitä jotka sanovat että: "ai, että kun lapset on niin ihania". Siis mitä ihanaa niissä oikeasti on? Vauvat itkee vaan koko ajan ja sitten kun ne oppii kävelemään ja puhumaan ne kiukuttelee koko ajan. Mikään ei ole koskaan hyvin ja aina pitäisi saada kaupasta kaikkea mahdollista! Ja tämä vaihe jatkuu murrosikään asti ja sitten se käytös vasta hurjaksi muuttuukin. Ja tämä murrosikä jatkuu sit melkein täysi-ikäiseksi asti! En tiedä mistä tämä lapsikielteisyys mun kohdalla johtuu, olenhan kuitenkin jo 24 vuotias nainen ja mun pitäis kai muiden mielestä jo miettiä perheen perustamistakin mutta en usko ikinä tekeväni lapsia. Lapset on itsekkäitä kiukuttelijoita, joiden ehdoilla kaikki pitäisi tehdä joten en usko että näin itsenäinen ihminen kuin minä pysyisi sellaiseen. Olisi kiva kuulla muidenkin mietteitä asiasta, varsinkin niiden jotka ovat samaa mieltä siitä etteivät lapset todellakaan ole mitään "kultamussukoita".

38

3642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokop;k

      Ja tottahan toki kaikki lapset on juuri tallaisia, ei tee mitaan muuta kuin kitisee ja tahtoo kaikkea kaupasta? siinahan ne paivat mukavasti sitten kuluukin. Kyllapa piti tammoiselle palstalle sinunkin tulla mielipiteitasi kuuluttamaan..

    • Ei lapsia tännekään

      täysin samaa mieltä. Joskus ajattelen, että onhan ne lapset ihan kivoja, osa joo onkin, mutta suurin osa... Ei ei ei. En voi sietää itsekkäitä lapsia, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä milliäkään, huutavat kurkku suorana (muistan vieläkin sen yhden pikkupojan, sen huuto oli jotain aivan järkyttävää ja tietysti siitä syystä, ettei saanut haluamaansa tavaraa). Kun lapset ovat kilttejä ja fiksuja, ne ovat söpöjä, mutta kun ne kiukuttelevat ja lässyttävät tyhmiä juttuja, niin ei hyvää päivää. Kyllä, anteeksi, olen ilkeä, mutten voi tälle mitään. Ainoat, joita pidän lähes aina söpöinä, on 1-2-vuotiaat pikkutytöt, jotka välillä jäävät tuijottamaan tai hymyilevät.

      En tiedä, mistä tämä lapsi"viha" on saanut alkunsa, mutta olen jo pienestä pitäen mulkoillut muita lapsia vihaisesti, toki tullut heidän kanssaan toimeen. Siinä 14-15-vuotiaana tuli jonkin asteen "vauvakuume", joka luojan kiitos on nyttemmin kadonnut. Sanotaanko, että 0-4-vuotiaat lapset ovat ärsyttävimmillään. Minulla on myös tarkat suunnitelmat tulevaa kotiani varten, enkä halua lapsia pilamaan sisustustani. Vielä ei ole sukulaisilta tullut lapsiuteluita, mutta jos alkaa tulemaan, sanon suoraan, että ei nyt eikä ikinä

      • enemmän kuin mitään!

        LAPSET VAAN OVAT NIIN IHANIA!!


      • ...

        ...kasvun kannalta ajateltuna: ihastele jatkossa vain niitä itsekkäitä 0-4 vuotiaita pentuja. Jos tapaat epäitsekkään sen ikäisen, jolle on jo tehty selväksi, ettei se ole maailmannapa, niin sääli, sääli kovasti, siitä kasvaa mitä todennäköisimmin psyykkisesti vaurioitunut aikuinen ihminen.


      • Anonyymi

        Siinähän sitten istut 70-80 v jos hengissä olet yksin jossain kämpässäsi tai hoitokodissa yksinään, mutta olet saanut olla rauhassa nuorena, eikä kukaan ole sotkenut sun tyylikästä asuntoa.


    • tervevaa

      Mitä ihmettä sä teet tällä palstalla, jos vihaat lapsia? Eikö kukaan muuten kommentoi sun juttuja, niin piti tänne tulla provoomaan? Täällä on oma palsta lapsettomille, tämä taas on vauvojen vanhemmille.
      Ootkos muuten aatellut, että lapset käyttäytyy niin kuin ne on kasvatettu käyttäytymään? Älä lasta vihaa, vihaa sitä, joka sen kasvatti (tai jätti kasvattamatta). Mutta olen samaa mieltä, sun ei kannata hankkia lapsia.

      • ...

        se on provoamista, jos sanoo, ettei tykkää lapsista (ei muuten tarkoita samaa kuin vihata)? Miksi oletat automaattisesti, että kaikki tykkäävät niistä?


      • -----------

        Mä en tykkää lapsista yhtään en ole koskaan tykännyt ja tuskin tulen tykkäämäänkään. Ai mitä teen tällä palstalla? No on mulla oma lapsi, josta tykkään :) Muiden lapsia en voi sietää.


      • Ei ymmärrä
        ... kirjoitti:

        se on provoamista, jos sanoo, ettei tykkää lapsista (ei muuten tarkoita samaa kuin vihata)? Miksi oletat automaattisesti, että kaikki tykkäävät niistä?

        Kuinka niin on provoamista? Ei kaikkien oikeesti ole pakko tykätä lapsista!


    • en minäkään halua

      Ehkä tänne palstalle on hauska kirjoittaa kun äidit alkaa heti puolustelemaan että kyllä meidän lapset on ainakin niin herttaisia. Ja totuus on että samanlaisia kauhukakaroita ne on kuin kaikki muutkin, mutta ne äidit kattelee omia kersojaan vaaleanpunaisten lasien läpi. Niin ja eihän niitä voi ikinä komentaa, ettei niille pikku nassikoille vaan tule paha mieli. Ai että hellanlettas sentään...:D

      • ...

        oli hyvä :D. Tottahan se on. Vähänkin jos viittaat, ettet tykkää lapsista, saat kauheat jeesustelut niskaasi. Ehkäpä suuri osa nykymukuloista on juuri siksi niin kauhukakaroita, kun niitä pidetään kultamussukkoina, joita ei saa komentaa, ettei tule traumoja


    • -p-

      no onneks kenenkään ei oo pakko niitä lapsia tehdä (ja kun toi on asenne, niin toivottavasti et ikinä teekään). jaksoit sitten kuitenkin aikaas aiheeseen kuluttaa noinkin pitkän viestin verran..

    • Rrräyh

      Lasten kanssa on vähän sama juttu kuin aikuistenkin kanssa: Jotkut ovat tosi mukavia, toiset kaikkea muuta ja useimmat jotain siltä väliltä. En minäkään tykkää joka ikisestä kohtaamastani lapsesta, mutta enpä tykkää kaikista tuntemistani aikuisistakaan. Omaa lastani rakastan. Se on aina niiiin herttainen

    • 2pojan äippä

      Ihan normaalia tuo. Et siis huomaa lapsia ennen kuin käyttäytyvät huonosti. Niinhän se valitettavasti menee joissakin lapsiperheissäkin :(

      Mutta kyllä ne lapsetkin osaa olla ihania ja käyttäytyä. MInä pidän lapsista taas sen vuoksi että osaavat iloita pienistäkin asioista ja näkevät maailman... lapsen silmin.
      Välillä sitä itsekin haluaisi olla lapsi. Harmi vaan ettei ajassa voi matkustaa.

      Minulle lapseni ovat kultamussukoita joita siedän katsella silloinkin kun eivät ole parhaimmillaan, mutta ei meillä kaikenkaltaista käytöstä hyväksytä.

      Nauti sinä lapsettomuudesta. Ei todellakaan tarvitse perustaa perhettä jos ei itse halua, etenkin jos saat lapsista vain päänsärkyä niin parempi ettei.
      Voithan se mieli muuttua joskus tai sitten ei... mutta elä tässä ja nyt omaa vapaata elämääsi!
      Niin ja hyvät joulut

    • brogirsa

      Itse en viitsi kommentoida siihen, että onko lapset ihania vai ei mutta on kiva kyllä huomata miten monet tosiaan alkaa heti puolustelemaan omia lapsiaan.:) Eiköhän lapsellistenkin pitäisi yrittää ymmärtää niitä jotka ei halua lapsia!?

      • JapanilaisenMies

        Trollaajien ymmärtäminen on tarpeetonta. Heidät on vain paras jättää huomiotta.
        Omien valintojen puolustaminen on luontaista ihmisille. Oli sitten kyseessä automerkki, lapset tai vaikka lemmikkieläimet. Tämän takia alkuperäisen kirjoittajan tapainen trollaaminen on helppoa. Mutta kuitenkin kaikille on parasta kun trollaajat jätetään yksin ilman huomiota.


    • Perheellinen nainen

      Mahtaako olla vaan niin, että "happamia sano kettu pihlajanmarjoista" ;) Sanoit olevasi itsenäinen. Hah! :D Itsekkyyttä se on. Mikäli sua tuon kirjoituksesi perusteella yhtään profiloi, niin olet joko pilalle hemmoteltu lapsiasteelle itsekin jäänyt huomion kerjääjä, tai sitten olet katkera kun et syystä tai toisesta saa omaa lasta. Mulla on kavereita jotka eivät erityisemmin lapsista välitä. Eikä ne keskustele lapsista. Eivätkä he taatusti roiku jossain vauvapalstalla. Camoon heii! Kyllähän kaikki yhtään omaa järkeä omaavat käsittää, ettei lapsilta,mutta etenkään vauvoilta voi odottaa aikuisen käytöstä luonnostaan. Siinä on se 18 vuotta aikaa jolloin opetetaan niitä käytöstapoja. Lapsi ei ole luonnostaan ilkeä. Jos ärsyyntyy noinkin paljon lapsista kuin sinä, niin kyllähän siinä täytyy olla jonkinsortin pipipää. Jos et halua lapsia, fine. Pysy poissa täältä ja elä elämääsi. Älä huomioi mukuloita. Sisusta kämppäsi millä lystäät.

      Taidat muuten vastailla täällä itselles. Aina n. tunti peränjälkeen tulee ihan samanlaista juttua muka vastauksena "juu emmäkään tykkää lapsista". Ei hitto mikä taunus :D

      • ...

        No empä usko tai on täällä ainakin yksi samaa mieltä oleva ja se ei ole aloittaja itse. Miksi muuten ei saisi tulla kommentoimaan tällä palstalle, vaikkei lapsista tykkääkkään? Vauvapalsta kyllä, mutta missään ei lue, että vain vauvojen ylistämisviestit sallitaan, ihan yhtä lailla voi tulla negatiivistakin tekstiä. Entä miksi olisi jostain katkera tai päästään vialla, jos ei tykkää lapsista? Minua oikeastaan säälittää osa naisista, joilla on lapsia. Muuttuvat lapsien tulon myötä itsekkäiksi ja ylimielisiksi, eivätkä ota huomioon kuin oman lapsensa. Pisteet niille naisille, jotka päättävät olla hankkimatta lapsia


      • JapanilaisenMies
        ... kirjoitti:

        No empä usko tai on täällä ainakin yksi samaa mieltä oleva ja se ei ole aloittaja itse. Miksi muuten ei saisi tulla kommentoimaan tällä palstalle, vaikkei lapsista tykkääkkään? Vauvapalsta kyllä, mutta missään ei lue, että vain vauvojen ylistämisviestit sallitaan, ihan yhtä lailla voi tulla negatiivistakin tekstiä. Entä miksi olisi jostain katkera tai päästään vialla, jos ei tykkää lapsista? Minua oikeastaan säälittää osa naisista, joilla on lapsia. Muuttuvat lapsien tulon myötä itsekkäiksi ja ylimielisiksi, eivätkä ota huomioon kuin oman lapsensa. Pisteet niille naisille, jotka päättävät olla hankkimatta lapsia

        Trollaaja voi hyvinkin vastata itselleen. Varsinkin kun kommentoimalla saa alkuperäisen viestinsä pidettyä palstan kärjessä.


      • menkäämuualle
        ... kirjoitti:

        No empä usko tai on täällä ainakin yksi samaa mieltä oleva ja se ei ole aloittaja itse. Miksi muuten ei saisi tulla kommentoimaan tällä palstalle, vaikkei lapsista tykkääkkään? Vauvapalsta kyllä, mutta missään ei lue, että vain vauvojen ylistämisviestit sallitaan, ihan yhtä lailla voi tulla negatiivistakin tekstiä. Entä miksi olisi jostain katkera tai päästään vialla, jos ei tykkää lapsista? Minua oikeastaan säälittää osa naisista, joilla on lapsia. Muuttuvat lapsien tulon myötä itsekkäiksi ja ylimielisiksi, eivätkä ota huomioon kuin oman lapsensa. Pisteet niille naisille, jotka päättävät olla hankkimatta lapsia

        "Jutustelua vauvan hoidosta, yövalvomisista ja uuden lapsen saamisen ihanuudesta."
        Tämä on palstan kuvaus. Lasten haukkuminen ei musta uppoo oikeen tähän.


      • ...
        menkäämuualle kirjoitti:

        "Jutustelua vauvan hoidosta, yövalvomisista ja uuden lapsen saamisen ihanuudesta."
        Tämä on palstan kuvaus. Lasten haukkuminen ei musta uppoo oikeen tähän.

        parempi tehdä yksi tällainen keskustelu kuin tulla kaikkiin muihin huutamaan, että inhoaa lapsia jne


      • apojs23
        ... kirjoitti:

        No empä usko tai on täällä ainakin yksi samaa mieltä oleva ja se ei ole aloittaja itse. Miksi muuten ei saisi tulla kommentoimaan tällä palstalle, vaikkei lapsista tykkääkkään? Vauvapalsta kyllä, mutta missään ei lue, että vain vauvojen ylistämisviestit sallitaan, ihan yhtä lailla voi tulla negatiivistakin tekstiä. Entä miksi olisi jostain katkera tai päästään vialla, jos ei tykkää lapsista? Minua oikeastaan säälittää osa naisista, joilla on lapsia. Muuttuvat lapsien tulon myötä itsekkäiksi ja ylimielisiksi, eivätkä ota huomioon kuin oman lapsensa. Pisteet niille naisille, jotka päättävät olla hankkimatta lapsia

        Ihmetyttaa vaan miten joku, joka vihaa lapsia noin sydamensa pohjasta, jaksaa roikkua tallaisella palstalla juttuja lukemassa. En ymmarra mita iloa han siita saa? Itseani ei vahempaa voisi kiinnostaa tykkaako joku lapsista vaiko ei, kullakin mielipiteensa, mutta tuota vain ihmettelen, eiko luulisi olevan ihmisella parempaakin tekemista? Itse en pida elaimista, enka myoskaan vieta aikaani lueskellen ihmisten koiriin, kissoihin taikkapa marsuihin liittyvia keskustelupalstoja.. mutta kukin kai viettaa vapaa-aikansa tavallaan.


      • säälittävää
        apojs23 kirjoitti:

        Ihmetyttaa vaan miten joku, joka vihaa lapsia noin sydamensa pohjasta, jaksaa roikkua tallaisella palstalla juttuja lukemassa. En ymmarra mita iloa han siita saa? Itseani ei vahempaa voisi kiinnostaa tykkaako joku lapsista vaiko ei, kullakin mielipiteensa, mutta tuota vain ihmettelen, eiko luulisi olevan ihmisella parempaakin tekemista? Itse en pida elaimista, enka myoskaan vieta aikaani lueskellen ihmisten koiriin, kissoihin taikkapa marsuihin liittyvia keskustelupalstoja.. mutta kukin kai viettaa vapaa-aikansa tavallaan.

        aloittaja on pienen lapsen äiti, joka on halunut saada aikaan kommenttitulvan.


    • ...

      Kyllä niitä on paljonkin jotka eivät halua lapsia. Ja valitettavasti monet vanhemmat todellakin muuttuvat itsekkäiksi sen jälkeen kun lapsia "siunaantuu". Kai ne kuvittelee ettei millään muulla ole lasten syntymän jälkeen enää väliä kun vaan heidän omalla pikku perheellä. Ja siinäkin jätetään usein mies ulkopuoliseksi, ja sitten on ero ja äitistä tuleekin YH! Jee jee

    • iskä-80

      Älkää syyllistäkö lapsia heidän ärsyttävistä tavoistaan, katsokaa heidän vanhempia. Sieltä ne tavat tulevat. Itse asun eräässä 'ongelmalähiössä' ja täällä tosiaan näkyy vapaankasvatuksen tulos, kakarat varastelee ja kuseksii pitkin toisten pihoja .. ja vanhempia näkyy lastensa kanssa ulkona ehkä kerran kaksi kesässä.

      Mutta enpä tiedä voiko tässä materialistisessa maailmassa terveitä arvoja enää vaalia, tuota ameriikan humpuukia tuputetaan nykyään kaiken ikäisille joten siltä välttyminen on todella vaikeaa.

      Mikäli vanhemmilla olisi tapoja sekä moraalisia arvoja niin kyllä ne silloin löytyisivät myös jälkikasvulta.
      Itse olemme miettineet muuttamista jonnekin maaseudulle ihan vain 'pahoja viboja' karkuun, joka osaltaan nostaisi elämänlaatua.

    • oli paremmin

      50-luvulla kasvatettiin lapset paljon paremmin. Nykyään on huono vanhempi jos ei helli lapsiaan piloille! Tässä se ongelma on miksi kaikki lapset melkein nykyään on kauhukakaroita. Joko niistä tulee nössöjä joita kiusataan koulussa, tai sitten niistä tulee kiusaajia. Mutta sellaisia ei nykyään ole olemassa jotka uskaltaisivat puolustaa kiusattuja koulukavereitaan. Kiitos vanhempien!!!

    • ...

      ...tykkää lapsista. Jotenkin tuo oma kuitenkin on eriasia, tuosta nyt väkisinkin tykkää "kun tuo meidän on niin ihana kultamussukka". 32 vuotta piti elää, kunnes tuli sellainen hetki, että nyt se pitää tehdä jos aikoo tehdä ja oikeastaan en edes aikonut, mutta kun se vain jotenkin kuului tähän vaiheeseen elämää, jotenkin oli vain luonnolinen jatkumo omalle elämälle ja kymmenen vuotta kestäneelle parisuhteelle.

      Kaduttaako? No ei varsinaisesti, mutta kyllä kuitenkin... Siis missään nimessä ei halua, että lyytiä ei olisi, sillä onhan se kaikki kaikessa, mutta silti olisi voinut enemmänkin miettiä, luottaa siihen tunteeseen, etten minä pidä lapsista. Olen ihmisenä sellainen, että en rakastu päätäpahkaa. Tunteet eivät vain merkitse elämässä juurikaan mitään; tunteet kasvavat kiintymykseksi sitä mukaa mitä kiinnyn ihmisiin ja olentoihin yleensäkin tekemisen ja yhdessä kokemisen kautta. Siksi ehkä jotain päätöntä rakastumsita ajatukseen lapsesta ei voinut tapahtua, eli ei ollut vauvakuumetta. Nyt kun Lyyli on kahdeksan kuukauden ikäinen, niin kiintymys on kasvanut suureksi ja se on kasvanut juuri yhdessä tekemisen ja kokemisen kautta. Ongelman jollekin "rakkauden ilotulitukselle" tuottaa se, että kiintyäkseni minun pitäisi päästä kokemaan yhdessä asioita joista itse pidän. No, vauva-aika ei kuitenkaan niin hirveästi mitään sellaisia mahdollisuuksia tarjoa, varsinkin kun sattui lapsi joka ei pidä mistään rutiineja rikkovasta. Uskon ajan korjaavan asian, kunhan tyttö kykenee kulkemaan matkassani paremmin ja pääsemme yhdessä kokemaan jotain josta minä nautin, silloin minä luotan,e ttä tapahtuu se suuri ja mullistava lopullinen rakastuminen omaan lapseen. Otin lapsen alle puolivuotiaana ja yksinkertaisesti lähdin -vaikka lapsi ei tykännyt- vaeltamaan, vietimme tunturissa telttayön ihan kaksistaan ja se vain heti jo yksi yö teki kummia meidän suhteelle... Lapsi ei ollut enää vain riippa joka estää minua tekemästä sitä mistä nautin, vaan se oli osallistujana hommissa jotka ovat minulle tärkeitä.

      Sä olet nuori. Minä olin kolmekymppiseksi asti täysin varma myös, ettei meille lapsia tule koskaan. Mutta kun sitä ajattelee siltä pohjalta, että kun et tee lapsia hätiköidysti, koska tahtoo saada, vaan teet lapsia täysin realistiselta pohjalta jos teet, niin sinun lapsillasi tulee olemaan mitä parhaimmat eväät elämäänsä, on äiti joka on realisti ja järkiperusteluin tehnyt lapsen tilanteessa, jossa oli paras aika tehdä lapsi. Jos tunteet sanovat, kuten sinulla ja minullakin, että älä tee lasta, niin mitä helkuttia niistä tunteista sen pahemmin välittämään. Mutta jos järkikin sanoo, että älä tee lasta, niin jätä ihmeessä tekemättä. Jos järki ja tunteet ovat ristiriidassa, niin kuuntele silloin sitä, kumman uskot tuottavan lapsellesi antoisamman elämän. Koska pidit lapsista tai et, niin silloin kun sinulla on oma lapsi, niin silloin vain se lapsi on sinullekin tärkeä.

      • Marilyn24v

        Siis yök millainen ihminen sinä ... nimimerkin takana mahdat olla. "Rakastan lasta vasta kun pystymme tekemään asioita joista itse nautin" Olis saattanut olla parempi että olisit vaan jatkanu elämääs ilman lapsen tekemistä. Puhutaan että lapset eivät ole mikään tae vanhuuden turvasta. Sun kirjoituksen luettuani ymmärrän miksi ja keillä näin on. Mä ainakin järkyttyisin jos saisin tietää mun äidin puhuneen omasta vauva-ajastani noin.

        Mä en koskaan, ikinä, milloinkaan ole ajatellut lapsestani, että hän olisi riippa. Enkä sois kellekään maailman lapselle, että oma äiti ajattelisi niin. Huh... maailmassa on sitten kammottavia ihmisiä, kun tätäkin ketjua lukee.


      • ...
        Marilyn24v kirjoitti:

        Siis yök millainen ihminen sinä ... nimimerkin takana mahdat olla. "Rakastan lasta vasta kun pystymme tekemään asioita joista itse nautin" Olis saattanut olla parempi että olisit vaan jatkanu elämääs ilman lapsen tekemistä. Puhutaan että lapset eivät ole mikään tae vanhuuden turvasta. Sun kirjoituksen luettuani ymmärrän miksi ja keillä näin on. Mä ainakin järkyttyisin jos saisin tietää mun äidin puhuneen omasta vauva-ajastani noin.

        Mä en koskaan, ikinä, milloinkaan ole ajatellut lapsestani, että hän olisi riippa. Enkä sois kellekään maailman lapselle, että oma äiti ajattelisi niin. Huh... maailmassa on sitten kammottavia ihmisiä, kun tätäkin ketjua lukee.

        Ja tällaisen itsestään selvyyden tulit siis kertomaan:
        "Olis saattanut olla parempi että olisit vaan jatkanu elämääs ilman lapsen tekemistä." Niinkö? Ja mitäköhän koko edellinen viestini koski? Mahdollisesti juuri sitä, miten olisi saattanut olla parempi jos olisin jatkanut elämääni ilman lapsen tekemistä?

        Aloitukseen paluu...Tässä yksi päivä mietin, että miksi helkutissa tämä vauva-arki vain on niin mitään antamatonta ja sen pikkuhiljaa käsitin. Minulla on elämässä päämäärät, tavoitteet, missiot ja olen työskennellyt aina kovasti saavuttaakseni ne. Oman jälkeläisen tekeminen ei ole koskaan ollut missioni, mutta onnelliseksi tuleminen kyllä. Olen siis tehnyt hommia saavuttaakseni jotain, päästäkseni onnellisuuden kliimaksiin kolmisen kymmentä vuotta. Ja nyt minä istun aivan turhan panttina kotiini sidottuna ja kaikki tehty työ menee hukkaan, koska mitään tällaistahan en koskaan tavoitellut. Olin tehnyt kovasti työtä päästäkseni tiettyyn pisteeseen elämässä ja sitten, tyhmä minä, ihan vain siksi, että lapsi kuuluu tähän vaiheeseen elämää, mitätöin kaiken tekemäni työn. Olen mm. viimeisen kymmenen vuoden aikana opiskellut retkeilytaitoja mitä erilaisemmissa ympäristöissä, kyetäkseni toimimaan mahdollismman pätevänä eräoppaana ja sitten vain jokin kolmenkympin villitys laittaa elämän niin sekaisin, että seuraavaan viiteentoista vuoteen ei varmasti tarvitse suunnitellakaan mitään vaativampia retkiä mihinkään päin maailmaa. Olen toiminut teinistä asti aktiivina erilaisissa yhdistyksissä ja pyrkinyt yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen, ja teinkö senkin vain jota olen lopulta vain jokin täysin pasiivinen kotiäiti, jonka resurssit eivät enää riitä hoitamaan hankittuja tehtäviä... Olen kuullut ja olen tavannutkin ihmisiä, jotka tekevät alkuelämänsä hommia vain sitä suurta päämäärää varten, että heillä on joskus jälkipolvea jonka kasvattavat. Ehkä tosiaan vain sellaisten kannattaa tehdä lapsia, koska heillä ei mene koko oma elämä hukkaan... Mikään ei kuitenkaan estä myös meitä en-pidä-lapsista-tyyppejä tekemästä lapsia, jos haluaa. Ja ehkä se on vain vahvuus. Kuten edellä saamani vastaus osoittaa, kun tiedostaa asioita (käyttää järkeään) niin on varmasti suvaitsevampi, sillä ei tässä elämässä voi välttyä saada tietoonsa, että lapsiin voisi suhtautua myös intomielisen tunteellisesti, eli tietää varsin selvästi olevan kaksi erialaista näkemystä jopa tästäkin asiasta, eikä oleta kuin eräät, että on vain yksi, eli että lapsiinsa pitää olla täysin lääpällään....

        Minä voisin sanoa mikä arvo on kun 24-vuotias ihminen tulee arvostelemaan minun äitiyttäni, mutta jätän kohteliaisuus syystä kertomatta... Onnea vaan hänelle, äläkä hyvä ihminen nyt unohda rakastaa ketään, sillä sehän on edellytys, että voit opettaa lapsesikin rakastamaan; yhden yksi suvaitsematon sana kenellekään toiselle ihmiselle, eli teko, mitätöi jokaisen sanomasi äärettömän rakkauden sanoman sanoman. Lapsethan eivät opi sinun suurista sanoistasi, vaan kaikesta siitä mitä teet -kuten tiedätkin ja siksi et juuri koskaan mitään vähemmän rakastettavia tekoja teekkään, kuten vaikka osoita olevasi suvaitsematon toisin asioita näkeviä kohtaan...


      • Marilyn24
        ... kirjoitti:

        Ja tällaisen itsestään selvyyden tulit siis kertomaan:
        "Olis saattanut olla parempi että olisit vaan jatkanu elämääs ilman lapsen tekemistä." Niinkö? Ja mitäköhän koko edellinen viestini koski? Mahdollisesti juuri sitä, miten olisi saattanut olla parempi jos olisin jatkanut elämääni ilman lapsen tekemistä?

        Aloitukseen paluu...Tässä yksi päivä mietin, että miksi helkutissa tämä vauva-arki vain on niin mitään antamatonta ja sen pikkuhiljaa käsitin. Minulla on elämässä päämäärät, tavoitteet, missiot ja olen työskennellyt aina kovasti saavuttaakseni ne. Oman jälkeläisen tekeminen ei ole koskaan ollut missioni, mutta onnelliseksi tuleminen kyllä. Olen siis tehnyt hommia saavuttaakseni jotain, päästäkseni onnellisuuden kliimaksiin kolmisen kymmentä vuotta. Ja nyt minä istun aivan turhan panttina kotiini sidottuna ja kaikki tehty työ menee hukkaan, koska mitään tällaistahan en koskaan tavoitellut. Olin tehnyt kovasti työtä päästäkseni tiettyyn pisteeseen elämässä ja sitten, tyhmä minä, ihan vain siksi, että lapsi kuuluu tähän vaiheeseen elämää, mitätöin kaiken tekemäni työn. Olen mm. viimeisen kymmenen vuoden aikana opiskellut retkeilytaitoja mitä erilaisemmissa ympäristöissä, kyetäkseni toimimaan mahdollismman pätevänä eräoppaana ja sitten vain jokin kolmenkympin villitys laittaa elämän niin sekaisin, että seuraavaan viiteentoista vuoteen ei varmasti tarvitse suunnitellakaan mitään vaativampia retkiä mihinkään päin maailmaa. Olen toiminut teinistä asti aktiivina erilaisissa yhdistyksissä ja pyrkinyt yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen, ja teinkö senkin vain jota olen lopulta vain jokin täysin pasiivinen kotiäiti, jonka resurssit eivät enää riitä hoitamaan hankittuja tehtäviä... Olen kuullut ja olen tavannutkin ihmisiä, jotka tekevät alkuelämänsä hommia vain sitä suurta päämäärää varten, että heillä on joskus jälkipolvea jonka kasvattavat. Ehkä tosiaan vain sellaisten kannattaa tehdä lapsia, koska heillä ei mene koko oma elämä hukkaan... Mikään ei kuitenkaan estä myös meitä en-pidä-lapsista-tyyppejä tekemästä lapsia, jos haluaa. Ja ehkä se on vain vahvuus. Kuten edellä saamani vastaus osoittaa, kun tiedostaa asioita (käyttää järkeään) niin on varmasti suvaitsevampi, sillä ei tässä elämässä voi välttyä saada tietoonsa, että lapsiin voisi suhtautua myös intomielisen tunteellisesti, eli tietää varsin selvästi olevan kaksi erialaista näkemystä jopa tästäkin asiasta, eikä oleta kuin eräät, että on vain yksi, eli että lapsiinsa pitää olla täysin lääpällään....

        Minä voisin sanoa mikä arvo on kun 24-vuotias ihminen tulee arvostelemaan minun äitiyttäni, mutta jätän kohteliaisuus syystä kertomatta... Onnea vaan hänelle, äläkä hyvä ihminen nyt unohda rakastaa ketään, sillä sehän on edellytys, että voit opettaa lapsesikin rakastamaan; yhden yksi suvaitsematon sana kenellekään toiselle ihmiselle, eli teko, mitätöi jokaisen sanomasi äärettömän rakkauden sanoman sanoman. Lapsethan eivät opi sinun suurista sanoistasi, vaan kaikesta siitä mitä teet -kuten tiedätkin ja siksi et juuri koskaan mitään vähemmän rakastettavia tekoja teekkään, kuten vaikka osoita olevasi suvaitsematon toisin asioita näkeviä kohtaan...

        Voi hitto mitä diibadaabaa. Yli kolmikymppinen nainen ja olet sitä mieltä ettei omiin lapsiinsa pidä olla lääpällään? Yli kolmikymppinen nainen En kaipaa sinun kohteliaisuuksiasi, joten anna palaa vaan kaikki mitä sanottavana on. Ei se ainakaan äitiydessä näy, että olet vanhempi. Vaikka eihän se ikäsidonnainen ole... Pidät jotain omia eräopaskoulutuksiasi niin tavattoman erinomaisena että sen rinnalla rakkaus lapseesi on kurjaa ja kamalaa. Aika narsisstista... Puhuit jotain yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta? Tavallaan olen tyytyväinen, ettet ainakaan vielä ole sellaisissa tehtävissä. Olet aivan vieraantunut siitä mikä elämässä oikeasti on merkityksellistä. Mä itse ajattelen sitä lasta. Hänen parastaan Lapsi ei voi hyvin, jos vaistoaa että omalla äidillään olisi parempi ilman häntä. Tuskin lapsestasi sen suvaitsevaisempi tulee, kuin omastani. Korkeintaan hän noilla eväillä oppii, ettei ole äidilleen yhtään arvokkaampi, kuin ura tai muut vain äitiä kiinnostavat aktiviteetit.


    • lapsenimun

      Olen kohta 27v. en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä joiden sydän sulaa lapsille, enkä ole koskaan ajatellut että lapset on ihania tai söpöjä, päinvastoin, olen ollut erittäin lapsikielteinen. Syksyllä 2009 alkoi kuitenkin jonkinsortin kuume omaan lapseen ja nyt minulla onkin vauva 1kk aivan ihana vaikka kitiseekin mutta eipä hänellä ole muita keinoja ilmaista itseään...rakastan lastani kuin hullu puuroa enkä mitään muuta tahtoisikaan tilalle. Edelleenkään en ole kiinnostunut muiden lapsista tai pidä heitä söpöinä, nyt kuitenkin ymmärrän muitakin paremmin ja pystyn ajattelemaan nenääni pidemmälle. Kerroin jo tälle kitiskölle ettei sisaruksia saa :D vaikka eihän sitä voi vannoa, nopeasti unohtuu huonot hetket. Enempi miehestä tuntuu olevan riesaa ja hermojen kiristelyä kuin lapsesta. Minun mielestäni jokaisella on vapaus valita tehdäkkö lapsia vai ei, kyllä maailma alkaa jo olemaan senverta paha paikka ettei se ainakaan järkevää ole.

    • Vastavalmistunut isi

      Jotenkin musta tuntuu ettet tiedosta ongelman olevan oma itsekkyytesi, siksi syytät lapsia, lapset varmasti kusee sun kaikki suuret suunnitelmat ja selkeästi et ole sellaiseen valmis joten älä teekkään lapsia, se on kaikille parempi.

      • ...

        Jännä näkökulma pitää itsekkyyttä ongelmana, kun yleisesti eläinten (sisältää siis myös ihmiset) etologiassa itsekkyys, eli itsensä miellyttäminen, on elämän suurin motivaation lähde (syy tehdä yhtään mitään)...

        Olisikin varsin kiva tietää, miten tämä itsekkyys ongelmana vaikuttaa siihen, että ihmiset tekevät lapsia, koska tahtovat lapsia? Pitäisikö vauvakuumeen kourissa pyörivän tehdä jotain ongelmalleen? Tiedostaa vauvahalun johtuvan itsekkyydestä, alkaa pitämään sitä ongelmana ja sen takia jättää vauvat tekemättä?


    • Anonyymi

      Olen rehellinen. En ole paha enkä ilkeä. Mutta en vasn tykkää lapsista enkä eläimistäkään enkä myöskään ihmisistä. Olen onnellisesti erakko. Parasta ja luxusta.

    • Anonyymi

      Kaikki ei voi kaikesta tykätä.

    • Anonyymi

      Joo eihän kaikkien tartte tehdä lapsia tai tykätä on ihan henkilökohtanen asia. Mutta tarteeko täällä selvitellä????

    • Anonyymi

      Minä tykkään rajoittuneesti kaikista henk koht riippuu, kenestä ja mistä on kyse. Ei siis koske pelkästään lapsia.

    • Anonyymi

      Noita lapasi ja nuoriso vihaajia on paljon eläkeläisissä jotaka systä tai toisesta asuvat yksin siis vahat ukot ja ämmät, ,on ainakin Heka vuokralaisina. Miksi eivät muuta senjori taloihin,niitä on vuokrattavissa Hekallakin. En ymmärrä asiaa .Nuori polvi voi itse valita seransa,jos lasista ei pidä.Ei pakko olla tekemisissä lapsiperheiden kanssa vaikka olisi sukua.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6689
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4330
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2760
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2080
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1633
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1071
    Aihe