imetys/sen lopettaminen

tahtoo tietää

tuossa eilen illalla nukkumattia odotellessani aloin miettimään ihmisten päätöstä lopettaa/jatkaa imetystä. Ihan uteliaisuuttani haluaisin tietää teidän imetyksistänne, eli oletteko imettäneet kuinka kauan ja jos ette ole, miksi olette lopettaneet? Onko syynä maidon loppuminen (miksi loppui?), ette halunneet jatkaa (milloin lopetitte ja miksi) vai jokin muu syy. Entä jos olette imettäneet, kuinka kauan?

Haluan siis hyvikseen tietää, tarkoituksdeni ei ole mollata heitä, jotka eivät syystä tai toisesta ole imettäneet.

20

1038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jgep

      Ihan sen vuoksi, että tytär silloin kaipasi rintaa niin vähän (söi n. 4x/vrk), että ajattelin pääseväni helpoimmalla jos lopetan siihen. Ja niinhän se ilman kitinöitä meni, aloin vain tarjoamaan maidon nokkamukista.

    • Meillä lopetettiin reilu kuukausi sitten. Lapsi on kohta 1v 3kk. Lopetettiin, koska lapsi ei enää rintaa halunnut. Mitäpä siinä sitten pakottamaan. Loppui niin, ettei enää aamulla eikä päivällä halunnut. Lopulta viimeisellä viikolla ei enää halunnut illallakaan vaan nukahti syliin tyytyväisenä vatsa täynnä iltapuuroa. Olisin varmaan jatkanut, jos lapsi olisi halunnut vielä muutaman kuukauden mutta koittanut kuitenkin lopettaa ennen päivähoidon alkamista (edessä nyt helmikuun lopulla).

    • tyut

      Imetin vauvaamme viikon yli 3kk. Syöminen alkoi olla melkoista taistelua, vauva oli tottunut jo pulloon (jouduttiin antamaan pullosta kun olin sairaalassa viikonlopun) ja kas kummaa, tajusikin, että pullosta tulee helpommin. Ihan suosiolla siirryttiin pulloon ja korvikkeeseen, elämä huomattavasti helpomaa.

    • ...

      Imetin lastani noin 10 kk:n ikäiseksi asti. Tosin silloin enää aamulla ja illalla. Sitten jätin aamutissin pois kun ei tuntunut enää haluavan sitä ja melkein samalla jäi iltatissikin pois. Imetyksen lopetus kävi yllättävän helposti kun ajattelin että se olisi hirveetä taistelua kun tyttö oli niin tissin perään eikä suostunut pullosta juomaan.

      No imetyksen lopettamisen jälkeen pullokin kelpas ja se olikin tosi tärkeä... Kunnes vuoden ikäsenä totesin mieheni kanssa että nyt piisaa... Tyttö ei nukkunut öitään kunnolla kun piti herätä "herkutteleen". No pullo jäi pois ja unet parani. Nyt nukutaan kokonaisia öitä :)

    • Emmee78

      Täysimetin lastani sen 6kk ja imetyksen lopetin kun lapsi täytti vuoden. Itse koin imetyksen helpoksi, mutta raskaaksi. Yösyötöt jatkuivat 10 kk saakka. Lapsi ei juonut tuttipullosta tai käyttänyt tuttia. Lopetin imetyksen, koska tissiralli alkoi tuntua liian raskaalta ja halusin anaa itselleni mahdollisuuden mennä joskus jonnekin ilman lasta. Meillä lopettaminen oli hankalaa, koska minulla maidon tuotanto oli niin suurta ja lapselle niin tärkeä asia. Nyt lapsi vaikuttaa unohtaneen asian ja olen tyytyväinen siihen, että jaksoin niin kauan imettää.

    • Sipuli 77

      Täysimetin 6 kk, nyt lapsi 9 kk ja imetän edelleen. Oon ajatellu, että siihen asti, kunnes poika oppii kävelemään. Mutta jos lapsi itse haluaa jättää tissittelyn aiemmin, niin ok. Imetys on helppoa, kätevää, edullista ja mukavaa. Ei mitään valittamista. Vaikein hetki oli siinä 3-4 kk iässä. Jostain syystä silloin inhosin imettämistä, olin aivan väsynyt touhuun, maidonhaju kuvotti, jne. Mutta sen jälkeen on vaan helpottunut päivä päivältä :)
      Nyt lapsi syö jo kiinteitä sen verran hyvin, että pärjää, jos haluan lähteä käymään jossain. Imettelen sitten takaisin tultuani enemmän. Pulloa ei ole saanut ikinä, nokkamukista juo vettä ja joskus hieman korviketta (ei ole oikein mieleinen maku..)
      Yösyönnit poika jätti itse pois n. 6 kk iässä.

    • fisutt

      Täysimetin 5kk. Kun vauva oli 8kk aloin vähentämään imetyksiä kun vauva ei yksinkertaisesti malttanut olla tissillä ja muu maailma kiinnosti liikaa, että olisi keskittynyt kunnolla syömään. 9kk iässä jätettiin viimeisetkin imetykset kun vauvaa joutui usein itkun kanssa yrittää saada tissille. Itselleni lopetus oli vähän haikeaa, olisin halunnut vielä imettää, mutta kunhan sen päätöksen sai tehtyä niin ei se niin kamalaa ollutkaan.

    • tintti+pikkumies5kk

      Meillä meni näin:

      Täysimetin vauvaamme 3 kk. Tuo aika oli täyttä tuskaa, sillä vauvan imuote oli huono, mikä aiheutti järjetöntä kipua nänneihin. Imuotetta yritettiin korjata ammattiavulla ja kotikonstein, mutta se ei auttanut. Noin kuukauden iässä aloin käyttää rintakumeja, jotka hillitsivät hieman kipua, mutta eivät vieneet sitä kokonaan pois. Huono imuote ja rintakumien käyttö vaikuttivat maidontuloon vähentävästi, ja kun vauva oli koko ajan kiukkuinen ja kasvanut 2 kuukaudessa vain 140 grammaa, aloitettiin lisämaidon antaminen pullosta. Lisäksi imetykset kestivät 1-1½h kerrallaan, joten en kerennyt mitään muuta tehdäkään kuin imettää. Aluksi koitin imettää pulloruokinnan ohella, mutta se ei onnistunut, sillä vauva ei enää suostunut rinnalle. Noh, nyt olen kaksi kuukautta pumpannut maidot pulloon ja jatkanut korvikkeella ja olen paljon onnellisempi kuin aikaisemmin. Tunnen yhä aika ajoin syyllisyyttä siitä, etten onnistunut. Mutta silti olen tyytyväinen tähän ratkaisuun.

      • toivoa on

        Meillä on mennyt ihan samalla tavalla tuo imetys. Aluksi taistelin imetyksen kanssa 1,5kk. Imetys sattui valtavasti, vaikka imuote oli kuitenkin oikea. Raivostutti, kun joka paikassa sanottiin vain, että kyllä se kipu häviää parin viikon kuluessa.. Yritin käyttää myös rintakumeja, mutta nekään eivät vieneet kipua. 1,5kk:n jälkeen luovutin ja rupesin pumppaamaan maitoa ja antamaan sen pullosta vauvalle. Näin ollaan menty nyt useampi kuukausi, poika nyt 4,5kk ja olen ihan tyytyväinen valintaani :)
        Nykyään imetys ei tosin enää satu ja yö-ja aamusyötöllä imetän :) Jatkan pumppaamista siihen reiluun 5kk asti, jolloin päätin lopettaa tämän homman. Tämä pumppaaminen aika raskasta, kun tuntuu etten mitään muuta teekään kuin pesen pumppua...


      • Mikset..
        toivoa on kirjoitti:

        Meillä on mennyt ihan samalla tavalla tuo imetys. Aluksi taistelin imetyksen kanssa 1,5kk. Imetys sattui valtavasti, vaikka imuote oli kuitenkin oikea. Raivostutti, kun joka paikassa sanottiin vain, että kyllä se kipu häviää parin viikon kuluessa.. Yritin käyttää myös rintakumeja, mutta nekään eivät vieneet kipua. 1,5kk:n jälkeen luovutin ja rupesin pumppaamaan maitoa ja antamaan sen pullosta vauvalle. Näin ollaan menty nyt useampi kuukausi, poika nyt 4,5kk ja olen ihan tyytyväinen valintaani :)
        Nykyään imetys ei tosin enää satu ja yö-ja aamusyötöllä imetän :) Jatkan pumppaamista siihen reiluun 5kk asti, jolloin päätin lopettaa tämän homman. Tämä pumppaaminen aika raskasta, kun tuntuu etten mitään muuta teekään kuin pesen pumppua...

        lopeta pumppaamista ja imetä jos se kerran nyt hyvin onnistuu? Ei tarvi pestä pumppua eikä pulloja..


    • werqwr

      esikoista imetin 7kk ja imetys loppui ihan luonnostaan, kun vauva sai terkkarin käskystä kiinteitä, niin ei enää kelvannut tissi vaikka tarjottiin sitä eli vauva itse "vieroitti" itsensä tissistä enkä jaksanut parin viikon jälkeen taistella tissittelyn kanssa ja itsekin olin tyytyväinen, että imetys loppui tuossa iässä, mielestäni elämä helpottui kyllä. Esikoisella oli jo tuossa iässä 4 hammasta ja muu elämä kiinnosti niin paljo, ettei malttanut olla enää oikein tissillä ja kyllä ne hampaat tunsin joka syötöllä :-). Nyt kuopus on 2,5kk ja imetän häntä, olen pitänyt periaatteena että pyrin imettämään vähintään sen 6kk ja sen jälkeen oman jaksamisen/halun mukaan.

    • ()()()()()()

      Ekaa imetin 9 kk. Silloin hän itse lopetti ja uuden raskauden takia maidon määrä oli huomattavasti vähentynyt. Raskauden takia koin myös, että oli jo aika lopettaakin.

      Toista imetin 7 kk. Hän ei missään vaiheessa ollut oikein kiinnostunut imemisestä ja sen jälkeen kun alkoi saada kiinteitä, ei ainakaan pyytänyt tissiä koskaan, vaikka söikin kun tarjosin. Itse olin myös palannut töihin niihin aikoihin (isä oli kotona vanhempainvapaalla lasten kanssa), joten sikälikin imetys oli hankalampaa.

      Kolmatta imetin 2 vuotta ja 8 kk. Kumpikaan ei kokenut mitään tarvetta lopettaa sitä, joten imetin niin kauan. Itse kyllästyin siinä vaiheessa, joten lopetin.

      Neljättä imetin 2 v ja 6 kk. Silloin hän alkoi jostain syystä heräillä yöllä ja vaatia tissiä, joten katsoin helpoimmaksi lopettaa imetyksen, ettei tarvitsisi sen takia yöheräillä. Ei se kylläkään auttanut.

      • ninin

        "ei ainakaan pyytänyt tissiä koskaan, vaikka söikin kun tarjosin"

        Nämä ei vaan käy itselleni mitenkään järkeen. Miten tuon ikäinen pyytäisi tissiä? Harvoinpa 7kk vanha osaa puhua. En todellakaan tarkoita vittuilla, mutta en vain käsitä..

        Usein myös muissa keskusteluissa pienet vauvat "vaatii, tahtoo, pyytää tai haluaa" jotain (tuttia, tissiä, pulloa, tiettyä ruokaa), enkä käsitä näitä ollenkaan.


      • ()()()()()()
        ninin kirjoitti:

        "ei ainakaan pyytänyt tissiä koskaan, vaikka söikin kun tarjosin"

        Nämä ei vaan käy itselleni mitenkään järkeen. Miten tuon ikäinen pyytäisi tissiä? Harvoinpa 7kk vanha osaa puhua. En todellakaan tarkoita vittuilla, mutta en vain käsitä..

        Usein myös muissa keskusteluissa pienet vauvat "vaatii, tahtoo, pyytää tai haluaa" jotain (tuttia, tissiä, pulloa, tiettyä ruokaa), enkä käsitä näitä ollenkaan.

        Huomaat sen sitten kun sinulle itsellesi tulee omia lapsia.


      • ninin
        ()()()()()() kirjoitti:

        Huomaat sen sitten kun sinulle itsellesi tulee omia lapsia.

        Minulla on 1-vuotias, en ainakaan vielä ole huomannut.


      • 16+3
        ninin kirjoitti:

        "ei ainakaan pyytänyt tissiä koskaan, vaikka söikin kun tarjosin"

        Nämä ei vaan käy itselleni mitenkään järkeen. Miten tuon ikäinen pyytäisi tissiä? Harvoinpa 7kk vanha osaa puhua. En todellakaan tarkoita vittuilla, mutta en vain käsitä..

        Usein myös muissa keskusteluissa pienet vauvat "vaatii, tahtoo, pyytää tai haluaa" jotain (tuttia, tissiä, pulloa, tiettyä ruokaa), enkä käsitä näitä ollenkaan.

        Mitä käsittämistä tuossa on? Vaikka vauva ei puhua osaakaan, osaa hän kuitenkin viestiä tarpeistaan muilla tavoin. Esim. meillä tyttö "hinkuu" tissinnälkäänsä, pyytää (niin tosiaan - pyytää) samalla syliin ojennellen käsiään ja itkee tietyllä tavalla, jos äiti ei jostain syystä pysty ensinmainittuihin pyyntöihin reagoimaan riittävän nopeasti. Meininki on ihan erilaista kuin vaikkapa silloin, kun vaipassa on kiusallinen lasti. Joten kunvauvalla on jokaiselle eri tarpeelle oma "merkkiäänensä", voidaan mielestäni ihan hyvin puhua pyytämisestä tai vaikkapa vaatimisesta, vaikka vauva ei sanoja tarpeidensa ilmaisuun vielä käyttäisikään.


      • Neljän äiti
        ninin kirjoitti:

        Minulla on 1-vuotias, en ainakaan vielä ole huomannut.

        Jos sinun lapsesi ei osoita millään tavalla tarpeitaan tai halujaan, niin sinun olisi syytä olla hänestä todella huolissasi. Se kun on terveen lapsen vuorovaikutusta, että hän ilmaisee haluavansa ja tarvitsevansa jotain tavalla tai toisella ja jos niin ei tapahdu, niin syynä täytyy olla jokin vakava ongelma. Autismi tai kehitysvamma tai sitten lapsen tarpeet on niin pahasti jätetty huomiotta, että hän ei enää sen takia vaivaudu niitä ilmaisemaan.


      • ninin
        16+3 kirjoitti:

        Mitä käsittämistä tuossa on? Vaikka vauva ei puhua osaakaan, osaa hän kuitenkin viestiä tarpeistaan muilla tavoin. Esim. meillä tyttö "hinkuu" tissinnälkäänsä, pyytää (niin tosiaan - pyytää) samalla syliin ojennellen käsiään ja itkee tietyllä tavalla, jos äiti ei jostain syystä pysty ensinmainittuihin pyyntöihin reagoimaan riittävän nopeasti. Meininki on ihan erilaista kuin vaikkapa silloin, kun vaipassa on kiusallinen lasti. Joten kunvauvalla on jokaiselle eri tarpeelle oma "merkkiäänensä", voidaan mielestäni ihan hyvin puhua pyytämisestä tai vaikkapa vaatimisesta, vaikka vauva ei sanoja tarpeidensa ilmaisuun vielä käyttäisikään.

        Kiitos. Juuri tällaista vastausta haeskelinkin, kun ihan oikeasta mielenkiinnosta asiaa kysyin.


    • 5+3

      Esikoiseni ja ainokaiseni oli täysimetyksellä 4,5kk ja osittaisella 9,5kk ikään. Olisin mielelläni jatkanut vielä sen jälkeenkin, mutta ne hampaat... Tyttö alkoi käytellä purukalustoaan jokaisella imetyskerralla niin napakasti, että rinnoista vuoti veri. Eipä siinä oikein voinut muuta kuin siirtyä pulloruokintaan. Harmittaa sikäli, että itseltäkin maitoa tulee edelleen runsaasti, mutta en kuitenkaan enää tässä vaiheessa viitsisi pelata rintapumpun kanssa.

      Imetyksessä läheisyyden lisäksi mukavinta oli helppous, kun ei tarvinnut pestä pulloja tai pakata maitoa erikseen mukaan jonnekin lähtiessä. Toisaalta nyt on itse hiukan vapaampi menemään eikä tarvitse olla niin tarkka siitä mitä suuhunsa laittaa.

    • Moi!

      Minulla 11 kk ikäinen tytär, edelleen imetän. Mutta olen ajatellut lopettaa imetyksen viimeistään kuukauden päästä. Koska todellakin meilläkin tarve tissille ja sen syömiselle on suurin yöllä! ja herätykset tulee melkolailla samaan aikaan joka yö.. joten olen miettinyt lopettamista. Ja nyt on joku puumi muutenkin päällä, että pitää lopettaa 6 kk iässä.. ainakin minun kaveriporukassani..

      Sain jo kuulla kunniani kun "vieläkin" imetän. Samoin oli neuvolan kanta, täti sanoi että nyt pitää alkaa lopettamaan. Jännä tosin vaan että aiemmin hän oli sitä mieltä että AINAKIN vuoden ikäiseen ast tulisi imettää.. Joten olenpa niin ajatellut tehdä. Ja neidillähän alkaa noita hampaitakin olemaan sen verran suussa että, välillä leikillään näykkii... ei kivaa!!! :/

      Minusta paras tapa se: miten itse asian näet ja koet. Ja kuinka vauvasi sitä tarvitsee. Ei ole yhtä ja oikee tapaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 178
      1903
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1353
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1164
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1085
    Aihe