Mitkä pahoinpitelyn uhrin saamista korvauksista eivät ole ulosottokelpoisia?
Eli tilanne se että pahoinpitelyn uhriksi joutunut on itse velkaa ulosottoon. Pahoinpitelijältä on haettu korvauksia kivusta & särystä, ansionmenetyksistä (useiden kk sairausloma) ja korvauksia lääkärissäkäynneistä (niin sairaalamaksut kuin matkakorvauksiakin). Onko näistä mitkä korvaukset ulosottokelpoisia ja jotain taasen mitä ei saa ulosmitata? Vai voiko uo kuitata uhrilta suurimman osan näistä korvauksista?
korvauksien ulosmittaaminen?
11
3175
Vastaukset
- Laista..
"2) korvausta, joka suoritetaan kivusta, särystä tai muusta tilapäisestä haitasta, pysyvästä haitasta tai kärsimyksestä taikka sairaanhoitokustannuksista, hautauskustannuksista tai muista henkilövahingosta aiheutuneista kuluista;"
Eli noita ei saa ulosmitata.
Eli ainakin minä käsitän tuosta pykälästä niin, että mitään muuta ei saa luettelemistasi ulosmitata, paitsi ansiomenetyksistä saamasi korvaukset.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070705 - ULOSOTTOON
Jos minä tulkitsen lakia oikein, niin korvauksen lajilla ei ole merkitystä, vaan kaikki korvaukset jotka joko oikeus tai sovittelusopimuksessa on sovittu tai määrätty korvattavaksi, tulevat myös ulosottooikeukselliseksi. Voit myös kysyä asiaa vaikka paikallisesta sovittelutoimistosta.
- koettu on
Kuten aikaisempi sanoi pysyvästä haitasta tai vammasta saadut kerta tai kuukausi korvaukset ei ole ulosotto kelpoista eikä myöskään vaikuta varotukseen,asumistukeen,sosiaalitukeen ollenkaan.
- penalti58
kyllähän se niin on että ulosotto viranomainen ei voi periä kivusta ja särystä ja niin edel. oikeuden myöntämistään korvaksista koska luonnollisesti rikoksen tekiä on rikos ja korvausvastuullinen. oli aika omituinen tapaus että rikoksen uhri joutuyisi maksamaan hänelle tuotetut kärsimykset eikä rikoksen tekiä elikkä rikoksen tekiä on korvaus velvollinen ja häneltä peritää tai ulosmitataan oikeuden määräämät korvaukset.
- kokeileperiä
milläs perit kun rahat ei ole omal tilillä, ei kiinteistöjä, halpa auto?
et saa mitään :) - Anonyymi
Ei mun mielestä saa viedä,ajattele asia vaikka näin lapsi kompastuu ja itkeä parkuu ja äiti antaa tikkarin (kärsimyksestä) ja lapsi rauhoittuu no yhtäkkiä äiti ottaakin tikkarin pois niin eihän siinä ole mitään järkeä.
- Anonyymi
Ei ole tässä esimerkissäkään mitään järkeä.
- Anonyymi
Vouti vie rahat ja nauraa perään. Niin. :(
- Anonyymi
Mutta käykö tässä niin että jos saat palkkaa vaikka tonnin ja korvauksia 2000 niin korvaukset ja palkka lasketaa tulopohjaan ja ulosmitataan 1/3 eli palkka lähtee kokonaan ?
- Anonyymi
Ei lähde usko nyt.Ei ulosotto kaikkeen pysty ja tiedän tuon itse kun sain korvauksen elinikäisestä vammasta 38 000€ ja ulosotto ei saanut siitä penniäkään eikä vaikuttanut asumistulkiin eikä edes sossutukiin eikä siitä edes veroja mennyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei lähde usko nyt.Ei ulosotto kaikkeen pysty ja tiedän tuon itse kun sain korvauksen elinikäisestä vammasta 38 000€ ja ulosotto ei saanut siitä penniäkään eikä vaikuttanut asumistulkiin eikä edes sossutukiin eikä siitä edes veroja mennyt.
Sain erityisalan työeläkettä tilille muutaman tuhannen, se maksettiin kertakorvauksena. Uo olisi varmaan kupannut sen summan, mutta käytin rahat heti velkoihin, osan yksityisiin ja osan uo:n. Olisin niin mielelläni pitänyt sen itselleni kuuluvan eläkkeen vararahana, mutta ei sellaista "säästöä" uo hyväksy.
Nuo korvausrahat on vissiin ihan eri. Onneksi sait pitää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212556- 1482234
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292202Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871603Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961536- 2861432
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379