Kadonnut omaisuus

Kavallusko?

Herää epäilys perinnönjaon ja perunkirjoituksen jälkeen, että yksi rintaperillisistä on saanut ennakkoperintöä tai omaisuutta lahjana etukäteen ja/tai piilottanut vainajan omaisuutta perikunnalta ennen perinnönjakoa. Veroja ei ole maksettu eikä näitä tapahtumia on perunkirjassa tai perinnönjaossa mitenkään huomioitu.

Onko kyseessä kavallus eli yleisen syyttäjän alainen asia?

Vai voiko asian riitauttaa vain toinen rintaperillinen, riita-asiana?

Onko verottaja kiinnostunut perimään satojen tuhansien suuruisia maksamattomia ennakkoperintö- tai lahjaveroja? Veropetos?

51

6132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Etsivä löytää

      ... löytötavaratoimistosta kadonnutta omaisuuttasi.

    • 25

      Helpoin keino voisi olla kartoittaa vainajan varoja ja jos näyttää osa puuttuvan niin sitten alkaa kysellä. Tietysti voihan sitä suoraan kysyä tältä perilliseltä mistä varat tulleet.
      Kyllä ne verottajaa vähintään kiinnostaa mutta ehkä kannattaa olla muutakin kuin ''mä luulen''. Verottaja sitten kyllä kutsuu poliisinkin leikkiin mukaan jos tarvitsee. Itsellesi varmasti helpoin keino.

      • ???????

        Ja taitaa siinä olla niinkin, että osan saa lahjoittaa tai antaa ennakkoperintönä ilman verottajaa, tai mistä aloittaja tietää vaikka olisi verotkin hoidettu. Ettei vain olisi kateellinen, oletko muuten aloittaja sinä rintaperillinen ? Vai rintaperillisen puoliso ?


    • kaikkea kai on

      Niin, sinun täytyy pysty todistamaan se ennakkoperintö tai omaisuuden muunlainen kähmintä. Ei kukaan sellaista juttua lähde eteenpäin viemään, että joku mahdollisesti/ehkä vohkinut, muistaakseni vainaja omisti sitä ja tätä.
      Tietysti se voi helpottaa asian esille ottamista, jos joku on etukäteen kovasti omaa omaisuuttaan kartuttanut - ostellut taloja, autoja, kultaa, arvotaidetta jne tavaraa ja on tavallinen tattiainen mitättömällä liksalla, silloin varallisuuden hankinta täytyy pystyä näyttämään so mistä rahat tulleet.
      Muuten on vaikea kuvitella moisia kähmintöjä, saahan tietysti jokainen "ennen vainajuuttaan" toki suosia yhtä rintaperillistä jos haluaa, se vain pitää sitten huomioida perukirjan teossa, on se moraalisuus on sitten toinen tarina.

    • Heti.....!!!

      Ota heti yhteys oikeusaputoimistoon ja selvitä siellä asioita!!!

    • Ikävä kokemus

      Mistä tiedät kaivata sitä mitä et tiedä olevan olemassakaan? Etpä ole tainnut olla kovin paljon perittävän kanssa tekemisissä, kun et tiedä mitä on perittävänä, arvelet vaan, että jotain puuttuu?

      Usein kyllä perintöasioissa pyritään itse hyötymään eniten milloin mistäkin syystä. Irtotavaroita pystyy pimittämään, mutta kiinteää omaisuutta tai pankkitalletuksia ei niinkään. Niihin vaaditaan kuolinpesänosakkaiden suostumus esim. varojennostoon ja omaisuuden myyntiin. Kullat, hopeat ym arvotavarat pesänhoitajan on helppo putsata parempaan talteen varsinkin jos muut perilliset eivät ole niistä tietoisia.

      • kerron tosi tarinan

        Tarina alkaa: Kaverini peri yllättäen isänsä, jota ei ollut nähnyt sitten 2-vuotis päivien ja josta ei ollut mitään muistikuvaa, eikä mitään havaintoja vanhempien eron jälkeen kaverin ollessa 2-vuotias. Tässä siis pohja.
        Kaveri oli ensin isänsä hautajaisissa ja tutustui setiinsä ja täteihinsä "ensimmäistä" kertaa elämässään. Hautajaisten jälkeen oli sitten perunkirjoitus, varsin vaatimaton oli ollut isän elämä tuumasi kaverini, kaksi vanhaa japanialaista ruosteista autoa oli isältä jäännyt ja pieni "kuivanmaan" kesämökki.
        Kaverini kävi tutustumassa tuohon kesämökkiin, oli vain tuo kesämökki, ei mitään muuta tai ei ihan, takan päältä löytyi mökkipäiväkirja, jota selatessa ilmeni, että isä oli tehnyt lukuisia retkiä moottorikelkalla lähimaastoihin ja kirjannut myös polttoaineiden ostoja runsaasti. Mökki oli sähköistetty, mutta sähköt eivät toimineet, kaverini tutki paikkoja ja totesi, että isä oli agregaatilla tehnyt ilmeisesti sähköä tarpeisiinsa, koska sähköjohdot johdattivat hänet potentiaalisen agregaatin paikalle, jossa nyt oli vain muutamia öljyläikkiä ja oletettavasti samassa paikassa oli säilytetty myös moottorikelkkaa, josta oli vain joitakin viitteitä säilytyspaikan koon suhteen.
        Muuta omaisuutta kaveri ei isältään löytänyt. Isä oli kuollutkin yllättävästi tapaturmaisesti, että hänen jäljiltään olisi luullut löytyvän enemänkin omaisuutta, kun hän ei ollut testamenttiakaan tehnyt. Edes ruokapöytää ei löytynyt, vaikka hän oli asunut kaupungissakin. Kaupunkiasunto oli ollut vuokrattuna.

        Kaverini ei lähtenyt asiaa sen kummemin pöyhimään, ajeli muutaman viikon niillä japanialaisilla autoilla ihmetellen tätä maailmaa.


      • ??????
        kerron tosi tarinan kirjoitti:

        Tarina alkaa: Kaverini peri yllättäen isänsä, jota ei ollut nähnyt sitten 2-vuotis päivien ja josta ei ollut mitään muistikuvaa, eikä mitään havaintoja vanhempien eron jälkeen kaverin ollessa 2-vuotias. Tässä siis pohja.
        Kaveri oli ensin isänsä hautajaisissa ja tutustui setiinsä ja täteihinsä "ensimmäistä" kertaa elämässään. Hautajaisten jälkeen oli sitten perunkirjoitus, varsin vaatimaton oli ollut isän elämä tuumasi kaverini, kaksi vanhaa japanialaista ruosteista autoa oli isältä jäännyt ja pieni "kuivanmaan" kesämökki.
        Kaverini kävi tutustumassa tuohon kesämökkiin, oli vain tuo kesämökki, ei mitään muuta tai ei ihan, takan päältä löytyi mökkipäiväkirja, jota selatessa ilmeni, että isä oli tehnyt lukuisia retkiä moottorikelkalla lähimaastoihin ja kirjannut myös polttoaineiden ostoja runsaasti. Mökki oli sähköistetty, mutta sähköt eivät toimineet, kaverini tutki paikkoja ja totesi, että isä oli agregaatilla tehnyt ilmeisesti sähköä tarpeisiinsa, koska sähköjohdot johdattivat hänet potentiaalisen agregaatin paikalle, jossa nyt oli vain muutamia öljyläikkiä ja oletettavasti samassa paikassa oli säilytetty myös moottorikelkkaa, josta oli vain joitakin viitteitä säilytyspaikan koon suhteen.
        Muuta omaisuutta kaveri ei isältään löytänyt. Isä oli kuollutkin yllättävästi tapaturmaisesti, että hänen jäljiltään olisi luullut löytyvän enemänkin omaisuutta, kun hän ei ollut testamenttiakaan tehnyt. Edes ruokapöytää ei löytynyt, vaikka hän oli asunut kaupungissakin. Kaupunkiasunto oli ollut vuokrattuna.

        Kaverini ei lähtenyt asiaa sen kummemin pöyhimään, ajeli muutaman viikon niillä japanialaisilla autoilla ihmetellen tätä maailmaa.

        Vai sillain, ja nyt sinä olet kaverisi isän perintöä kaipaamassa ? No kuule asia ei kuulu sinulle pätkääkään. Ja meinaatko että agrekaatti ja ruokapöytä maksaa paljonkin ? Ei kaikilla ole omaisuutta ja vaikka minä kuolisin nyt yllättäen ei lapsilleni jäisi kuin vanha japsi auto.

        Muutenkin, mikseivät olleet pitäneet mitään yhteyttä ?


    • perinyt 09

      kannattaa se tutkia,jos joku rintaperillisistä on esimerkiksi ostanut asunnon ta auton tai jotakin isompaa,niin pitää olla näyttö siitä,että on itse tienannut ne rahat esimerkiksi työnteollansa taikka sitten voittanut vaikka lotossa suurenman summan,mutta jos niitä koruja,joita tiedät olleen vainajalla taikka tauluja,joilla on arvoa,yleensäkin kaikki arvokas,jonka vainajalla tiedät olleen ,niin sen on löydyttävä taikka siitä kuitti,että vainaja on antanut sen ennakkoperintönä,itselläni veljeni vaimo vei suurinman osan koruista ja unohti mainia asiasta,mutta kun koruja alettiin etsimään,niin osa löytyi häneltä ja sekin sillä tavalla,kun oli juhlista valokuvia,niin siellä hänellä oli kadonneita koruja osa yllään,niin lopulta hän tunnusti ne vieneensä ja asia saatiin onnellisesti hoidettua ja hänelle annettiin oikeus pitää korut,mutta niiden arvo vähennettiin perintöosuudesta veljeltäni,samoin heidän asuntonsa oli ostettu vainajan omaisuudella ja siitä saatiin selvyys pankin tositteista,kun vainaja oli nostanut käteistä samaan aikaan,kun veljeni oli ostanut hienon rivitalon ja ilman minkäänlaisia säästöjä ja kaikki tiedettiin hänen olevan aivan velkainen ja kun oli vielä mennyt naimisiin naisen ,jolla oli kolme elätettävää lasta ja yksi yhteinen,niin kun rouva pn kotona ja veli tavallisessa duunissa,niin heillä alkoi olla omaisuutta aivan liikaa siihen nähden,mitä veli olisi työn teolla saanut tienattua,mutta asiat saatiin kylä selvitetyksi ja verottajalle veljeni joutui korvaamaan suurehkon summan,jota ei oltu ilmoitettu lahjaverona,jos epäilet,niin mene oikeusaputoimistoon ja kysy neuvoa sieltä,kuinka sinun kannattaa toimia ja mitä ihmeelisyyksiä epäilet tapahtuneen,yleensä se,joka ensin menee lapsista vahhempansa luokse joka on kuollut,niin vie kaiki korut ym. helpon siirrettävän omaisuuden,mutta jos tiedät vainajalla olleen koruja joita et löydä sen jälkeen,kun rintaperillinen on asunnossa ensin käynyt,niin rikosilmoitus asiasta aukaisee sun nopeasti ja jos ei,niin tutkintapyyntö poliisille,niin kyllä he yleensä saavat selville millaisen kuprun perilliset on sinulle tehneet,minusta se on surullista,kun rehellisesti ei omaisuutta jaaeta,jos otetaan ennakkoa,niin ilmoitetaan se vaikka jollakin tapaa,jos ei olla puheväleissä,niin lapullekkin ,kun kirjoittaa,kuinka paljon on saanut ennakkoon rahaa,tavaraa tai mitä nyt on saanutkaan,niinsilloin kenellekkään ei jää kaivelemaan asiat.

    • Mestari Mutikainen

      jäljiltä jää enemmän velkaa kuin varoja, vaikka eläessä olisikin näyttänyt siltä, että kyseinen ihminen on hyvinkin varoissaan. Jos taas on näyttöä niin, sitten voi ihan reippaasti käväistä poliisilaitoksella ja verovirastossa.

      • asssss

        paitsi jos kyseessä on joku uudemman sukupolven perinnön jättäjä.
        Vanhan ajan ihmiset keräsivät ja saivatkin kasaan usein paljon omaisuutta, vaikka palkka ei ollut kovin kummoinen. Olihan sentään töitä eikä työttömyyttä näin paljoa.

        Alkaahan renttusukukupolvikin jo olla aika vanhaa.
        Minun perinnön jättäjäni ovat olleet kaikki yli 80-vuotiaita, enkä minä itsekään enää mikään nurukainen ole - olen selvästi yli 50 v. vanha


    • Pidä itsestäsi huolt

      Ehkä luulet vaan ahneuksissasi, että joku on vienyt jotain. Ehkä ei ole mitään vietäväää edes ollut.

      Jospa olet laiskuudessasi rakentanut elämäsi perinnön varaan ja nyt olet vaan pettynyt, kun sittenkin pitää tehdä töitä omaan elatukseesi.

      • nuoruutensa

        Pitää maata näin luonnottoman jäykässä asennossa sanoi vainaja rattailta kun hänen perikuntansa kiisteli hänen puisista rattaistansa.


      • .......

        Salailuilla on menetetty jälkikäteen kokonaisia kiinteistöjäkin. Linnassahan on aikaa pohtia ahneuden ja kavalluksen yhteyttä.


    • Juristeriaa?

      lain mukainen lahjavero, mutta itse lahojitusta ei tarvitse mainita tai ottaa huomioon perukirjoitusksessa tai perinnönjaossa. Näin voidaan tehdä, mutta pakkoa siihen ei ole. - Kyseessä ei ole yleisen syyttäjän vaan riitauttajan itsensä asia. Ylipäätään testamentin riitauttamiset ovat riitauttajalle melko riskaabeleja: ellei täysin selvää näyttöä ole siitä, että vainaja ei testamenttia tehdessään ole ollut oikeustoimikelpoinen, riitauttaja usein (jopa useimmiten) häviää jutun ja maksaa oikeudenkäyntikulut. - Ennakkoperintö sen sijaan otetaan kyllä huomioon perinnönjaossa, ainakin silloin kun on kyse rintaperillisistä. Näin ainakin silloin, kun ei asiasta ole sitovasti ja kirjallisesti toisin sovittu.

      Mikä saa ihmiset/läheiset/sisarukset varastamaan/kätkemään omaisuutta, peittelemään petoksiaan, kysyttiin. Siihen on olemassa aika selkeä vastaus: ahneus.

      Itselläni on tällaisen uhrina olemisesta kokemusta vaikka muille jakaa. Neuvo: pitäkää puolenne omaistenne vielä eläessä! Heidän kuoltuaan se on paljon vaikeampaa.

      • sinpa

        no, mitäs helevettii työ jahtaatte siitä toisten perinnöistä ,, hommaatkaa ite ne rikkauvet ,, kaitse isänne tai äitinneki on ne ite hommanneet ,, minä en oo kyselly isän enkä äitin perintöjä koskaan vaikka ne kuollu jo ajat sitten ,, yritän pärjätä omillani,,, samoin vaimon perintöjä ei otettu mitää kun he kuolivat tapelkoot toiset niistä ,,


      • hullu muttei idio...
        sinpa kirjoitti:

        no, mitäs helevettii työ jahtaatte siitä toisten perinnöistä ,, hommaatkaa ite ne rikkauvet ,, kaitse isänne tai äitinneki on ne ite hommanneet ,, minä en oo kyselly isän enkä äitin perintöjä koskaan vaikka ne kuollu jo ajat sitten ,, yritän pärjätä omillani,,, samoin vaimon perintöjä ei otettu mitää kun he kuolivat tapelkoot toiset niistä ,,

        olla noin tyhmiä/idiootteja ,että lahjoittavat omaisuuttaan valtiolle????? Kerrot ,että YRITETÄÄN tulla omilla.
        Voi jesus mikä idiootti. EI VOI KUIN NAURAA :-)


      • näin se menee

        "Mikä saa ihmiset/läheiset/sisarukset varastamaan/kätkemään omaisuutta, peittelemään petoksiaan, kysyttiin. Siihen on olemassa aika selkeä vastaus: ahneus."

        Mikä saa ihmiset kiinnostumaan omaisistaan vasta perinnönjaossa? ja mikä saa ihmiset kateelliseksi niille lähiomaisille jotka ovat huolehtineet vainajasta, tämän elämästä, olemisesta ja jaksamisesta jo vuosia ennen ihmisen kuolemaa, olleet läsnä ja auttaneet vanhusta selviämään arjestaan. Eipä näy näitä omaisuuden kärkkyjiä ennekuin kuolo korjaa ja hautajaisrumba on hoidettu, sitten saapuvat korppikotkat saaliin jakoon.

        Korppikotkat haluavat vain rahastaa sukulaissuhteella= ei velvollisuuksia vain oikeuksia.


      • kusetustako?
        näin se menee kirjoitti:

        "Mikä saa ihmiset/läheiset/sisarukset varastamaan/kätkemään omaisuutta, peittelemään petoksiaan, kysyttiin. Siihen on olemassa aika selkeä vastaus: ahneus."

        Mikä saa ihmiset kiinnostumaan omaisistaan vasta perinnönjaossa? ja mikä saa ihmiset kateelliseksi niille lähiomaisille jotka ovat huolehtineet vainajasta, tämän elämästä, olemisesta ja jaksamisesta jo vuosia ennen ihmisen kuolemaa, olleet läsnä ja auttaneet vanhusta selviämään arjestaan. Eipä näy näitä omaisuuden kärkkyjiä ennekuin kuolo korjaa ja hautajaisrumba on hoidettu, sitten saapuvat korppikotkat saaliin jakoon.

        Korppikotkat haluavat vain rahastaa sukulaissuhteella= ei velvollisuuksia vain oikeuksia.

        eli vanhemmat erosivat kun olin 12v,välit isän kanssa etäiset ja isän puolen sukuun vielä etäisemmät.isä kuoli 90 luvun puoli välissä. seuraavan vuoden elokuussa vaarini oli antanut lahjana kesämökki paikkansa 2:lle isän sisarelle ja siitä 3 vuoden päästä talonsa ison tonttinsa jälleen lahjana sisaruksille. itse sain tästä vihiä ja kävin asian tarkistamassa paikalliselta kunnantalolta. asia oli kunnan kartta tiedoissa näin.keskustellessani erään henkilön kanssa asiasta(joka ollut tekemisissä asioiden kanssa paljon). muisteli hän näin: jos on lahjana annettu esim.näille sisaruksille maat ja kiinteistöt,näin ollen 1 rintaperillinen on toisarvoisessa asemassa toisiin nähden.joku laki-pykälä perintö-laissa kuulemma velvoittaa että on varmistettava tämän yhden tasa-arvoisuus perintöä jaettaessa esim:rahana.

        itse ajattelin että jos lahjana annettu ja siihen kuuluvat verot yms. maksettu niin se sillä selvä.tämän edellä mainitun kuultuani en kyllä ole aivan varma enää.hieman vaivaa että kustaanko mua linssiin.. kun sitä kusetusta oli jo isäni kuollessa kadonneen irtaimiston muodossa yms.


      • Tajutonta-
        näin se menee kirjoitti:

        "Mikä saa ihmiset/läheiset/sisarukset varastamaan/kätkemään omaisuutta, peittelemään petoksiaan, kysyttiin. Siihen on olemassa aika selkeä vastaus: ahneus."

        Mikä saa ihmiset kiinnostumaan omaisistaan vasta perinnönjaossa? ja mikä saa ihmiset kateelliseksi niille lähiomaisille jotka ovat huolehtineet vainajasta, tämän elämästä, olemisesta ja jaksamisesta jo vuosia ennen ihmisen kuolemaa, olleet läsnä ja auttaneet vanhusta selviämään arjestaan. Eipä näy näitä omaisuuden kärkkyjiä ennekuin kuolo korjaa ja hautajaisrumba on hoidettu, sitten saapuvat korppikotkat saaliin jakoon.

        Korppikotkat haluavat vain rahastaa sukulaissuhteella= ei velvollisuuksia vain oikeuksia.

        Ei voi tajuta tätä korppikotkamaisuutta ihmisessä tänäpäivänä !!!! Kuolleen ihmisen omaisuudesta tapellaan !!!! Huh. Sikamaista. Jo ajat sitten ilmoitin varakkaan isoäitini poisnukkuessa etten halua mitään perinnöksi. Miksi haluaisin? Rahaa/tavaraa? Mitä en ole itse tienannut, ei ole. Ja miksi pitäisi olla?


      • perinnötön
        Tajutonta- kirjoitti:

        Ei voi tajuta tätä korppikotkamaisuutta ihmisessä tänäpäivänä !!!! Kuolleen ihmisen omaisuudesta tapellaan !!!! Huh. Sikamaista. Jo ajat sitten ilmoitin varakkaan isoäitini poisnukkuessa etten halua mitään perinnöksi. Miksi haluaisin? Rahaa/tavaraa? Mitä en ole itse tienannut, ei ole. Ja miksi pitäisi olla?

        Kun lapseton tätini 90v kuoli, muut serkukset kateellisena ihmettelivät miksi täti jätti kaiken omaisuutensa ( = hiukan metsää, talo tilukset) vain yhdelle serkukselle, minä en ihmetellyt.. olihan tuo serkku hoitanut tätini asiat jo n.20v , ollut tukena ja turvana hänen ikääntyessään.

        Minä en olisi voinut tätini asioita hoidella ihan olosuhteitten vuoksi, eikä siihen olisi halunneet nuo muutkaan serkukset. Mutta yksi serkus asui lähellä ja hänellä riitti läheisyyttä olla mukana tädin elämässä ja hoitaa tädin jokapäiväistä elämää, 20v on pitkä aika. Mielestäni on vain oikeus ja kohtuus että hän myös peri tädin omaisuuden.


      • JAKO-JAKO
        perinnötön kirjoitti:

        Kun lapseton tätini 90v kuoli, muut serkukset kateellisena ihmettelivät miksi täti jätti kaiken omaisuutensa ( = hiukan metsää, talo tilukset) vain yhdelle serkukselle, minä en ihmetellyt.. olihan tuo serkku hoitanut tätini asiat jo n.20v , ollut tukena ja turvana hänen ikääntyessään.

        Minä en olisi voinut tätini asioita hoidella ihan olosuhteitten vuoksi, eikä siihen olisi halunneet nuo muutkaan serkukset. Mutta yksi serkus asui lähellä ja hänellä riitti läheisyyttä olla mukana tädin elämässä ja hoitaa tädin jokapäiväistä elämää, 20v on pitkä aika. Mielestäni on vain oikeus ja kohtuus että hän myös peri tädin omaisuuden.

        Onneksi vanhemmillani ei ole ollut varallisuutta,mistä jälkeläiset voisi tapella.Isän kuoleman jälkeen,hänen oieni osuutensa jaettiin sisarusten kesken.Tällähetkellä joudumme tyhjentämään asunnosta laitoshoitoon joutuneen äitimme irtaimiston.Pidettiin palaveri ja kartoitimme,mitä asunnossa on ja jokainen sai esittää toiveensa mitä haluaisi.Asunnon tyhjennyksellä on aikaa 3 kk.Ihmeen hitaasti tavaraa poisviety,vaikka olen hoputellut sisaruksiani,että veisivät tavaraa pois niinpian kuin suinkin voivat.Äidin autovanhus ilmeisesti myydään jollekulle suvun nuorelle kuskille.Kohtuuhintaan.Jotenkin ilmassa leijuu epäluuloisuus.Kuvittelisi että kaikki tietävät ettei vanhempieni jälkeen jaeta suuria omaisuuksia,mutta 2 vkon sisällä on alkaneet huhut äidin tekemästä testamentista.Se minua naurattaa.Siis,äitihän ei ikinä pystyisi kirjottamaan testamenttia-dementoitunut!Jospa otettaisiin järki käteen ja laitettaisiin rintaperilliset samaan arvoonsa.


      • Nature75
        sinpa kirjoitti:

        no, mitäs helevettii työ jahtaatte siitä toisten perinnöistä ,, hommaatkaa ite ne rikkauvet ,, kaitse isänne tai äitinneki on ne ite hommanneet ,, minä en oo kyselly isän enkä äitin perintöjä koskaan vaikka ne kuollu jo ajat sitten ,, yritän pärjätä omillani,,, samoin vaimon perintöjä ei otettu mitää kun he kuolivat tapelkoot toiset niistä ,,

        Minä olen päättänyt, että kun omien vanhempien aika jättää tulen kieltäytymään perinnöstä. Saavat pari pikkusiskoa setviä keskenään perintömurheitaan. Etoo pelkkä ajatuskin, että olisin vääntämässä kättä jostain helvetin perinnöstä. Ei kiitos.


      • Nature75
        hullu muttei idio... kirjoitti:

        olla noin tyhmiä/idiootteja ,että lahjoittavat omaisuuttaan valtiolle????? Kerrot ,että YRITETÄÄN tulla omilla.
        Voi jesus mikä idiootti. EI VOI KUIN NAURAA :-)

        Naura pois vain. Ei kaikkia kiinnosta rahan/omaisuuden perässä juokseminen kieli pitkällä, sillä ilman ahneuttakin pärjää aivan hyvin.


      • sinpa
        hullu muttei idio... kirjoitti:

        olla noin tyhmiä/idiootteja ,että lahjoittavat omaisuuttaan valtiolle????? Kerrot ,että YRITETÄÄN tulla omilla.
        Voi jesus mikä idiootti. EI VOI KUIN NAURAA :-)

        joopa ,, ei voi kuin nauraa sinun tyhmyydelle ,, millon ne valtiolle on menny ,, meilläki kuus muuta ottajaa ilman minnuu,, on siinä jakajia ja halukkaita ,, mut mikää pakko ei oo ottaa ja maksaa vielä puolet veroo niistä ja lohkoo joka tilkku 7 ossaan ,, et oot kyllä aika hölmö ite


    • kenelle haluaa,

      hyväntekeväisyyteen tai vaikka yhdelle lapselle kaikki, sisarelle tai rakastajalleen.

      Mutta jos ihminen kuolee niin hän ei ole voinut määrätä koko omaisuuttaan esim yhdelle lapselle ennakko testamentissä, vaan lakiosuus, se =puolet, täytyy eroittaa ensin, jaettavaksi kaikkien rintaperillisten kesken. Kuitenkin vanhemmalla on oikeus määrätä puolet kaikesta omaisuudestaan kenelle parhaaksi katsoo.

    • korppinainen

      Yksi ja ainoa kysymys tuli mieleeni. Mitä sitten? Mitään täältä ei lopulta mukaansa saa. En lähtisi materian vuoksi höyryämään mihinkään suuntaan, en soisi sille ajatustakaan. Mutta eipä asia minulle kuulu, olemme erilaisia ja jokainen elää omaa vaihettaan omassa elämässään. Kuuntele sydäntäsi. Mitä rakkaus tekisi? Tee kuten rakkaus tekisi. Kuuntele hiljaa ja tarkasti, mitä sydämesi sanoo. Oikea vastaus tulee sieltä.

    • Ketjun läpi

      Täällä tuntuu olevan sellaisia kirjoittajia joiden mielestä on ihan ok jos "varastaa" pesästä jotain pinetä, en tiedä missä se raja menee (kelkka, agrigaatti yms. arvo ehkä 5 000-10 000).

      Mutta Suomen laki ei tunne mitään eurorajaa varastamisessa, varastaminen on rikos ja sillä selvä.

      Mielestäni kaikkeen varastamiseen tulee suhtautua vakavasti, myymälävarkauskin on rikos niin miksei sitten pesästä rosvoaminen olisi tuomittavaa?
      Ehkäpä ne jotka täällä vähättelevät tuollaisia pikku rötöksiä ovat juuri niitä jotka itse rötöstelevät heti kun tilaisuus tulee.

      Pesä tulee jakaa oikein vaikkei pesässä olisi kuin läjä nappeja, se on sitten eri asia mitä perilliset haluavat niillä napeilla tehdä.

      • Anonyymi

        Juuri näin!


    • ---

      Pahimpia haaskalintuja ovat henkilön kuoleman jälkeen ilmestyävät "lapset."

      • oikeutta kaikille

        Näillä "lapsilla" on täys oikeus periä vanhempansa jos ja kun heidät on tunnustettu ja perittävän lapsiksi todettu. Tämä tosiasia kannattaa jokaisen vieraassa sängyssä hyppäävän muistaa. Ei ole lapsen vika ja syy että hänet on isänsä hyljännyt.

        Pahimpia haaskalintuja on ne "omaiset" jotka haluavat jättää jonkun vainajan lapsista perinnöttä.


      • Sivusta seurannut
        oikeutta kaikille kirjoitti:

        Näillä "lapsilla" on täys oikeus periä vanhempansa jos ja kun heidät on tunnustettu ja perittävän lapsiksi todettu. Tämä tosiasia kannattaa jokaisen vieraassa sängyssä hyppäävän muistaa. Ei ole lapsen vika ja syy että hänet on isänsä hyljännyt.

        Pahimpia haaskalintuja on ne "omaiset" jotka haluavat jättää jonkun vainajan lapsista perinnöttä.

        Aika tunteella täällä heitellään kommentteja. Kannattaisi muistaa, että Suomen laki määrää aika hyvin myös perintöön ja perimiseen liittyvistä asioista. Parastahan olisi tietysti, että iästään huolimatta jokainen, joka jotain omistaa hoitaisi viralliset paperit (testamentti, avioehto, ennakkoperinnöt, lahjat, jne.) kuntoon ja elinaikanaan aina tiedottaisi asianosaisia. Ei tarvitsisi turhista tapella, kun olisi viimeinen tahto kaikkien tiedossa ja oltaisiin avoimia. Samaa mieltä olen aikaisemman kommentoijan kanssa, että pahimpia haaskalintuja ovat ne, jotka haluavat jättää vainajan lapset/lapsen perinnöttä. Ja tarinoitahan tässäkin maassa riittää - avioliiton ulkopuolella syntyneet lapset, sukuun naidut, leski-isä uusi nuori vaimo, jne.


      • lölölölöl
        oikeutta kaikille kirjoitti:

        Näillä "lapsilla" on täys oikeus periä vanhempansa jos ja kun heidät on tunnustettu ja perittävän lapsiksi todettu. Tämä tosiasia kannattaa jokaisen vieraassa sängyssä hyppäävän muistaa. Ei ole lapsen vika ja syy että hänet on isänsä hyljännyt.

        Pahimpia haaskalintuja on ne "omaiset" jotka haluavat jättää jonkun vainajan lapsista perinnöttä.

        Kuuluis sille joka on tästä ihmisestä huolehtinu elämänsä aikana ja ollut läsnä elämässä,,tälläiset "lapset" jotka Jouluna ja Juhannuksena käy kylässä ja täysmajoituksessa ei tarvitse mitään.


      • oikeutta kaikille
        oikeutta kaikille kirjoitti:

        Näillä "lapsilla" on täys oikeus periä vanhempansa jos ja kun heidät on tunnustettu ja perittävän lapsiksi todettu. Tämä tosiasia kannattaa jokaisen vieraassa sängyssä hyppäävän muistaa. Ei ole lapsen vika ja syy että hänet on isänsä hyljännyt.

        Pahimpia haaskalintuja on ne "omaiset" jotka haluavat jättää jonkun vainajan lapsista perinnöttä.

        Ja annoin aloiruksen poistoon, koska aloitus halventaa lehtolapsien, joista puhut oikeuksi

        CVitun suomi24 .saatana!


      • oikeutta kaikille
        lölölölöl kirjoitti:

        Kuuluis sille joka on tästä ihmisestä huolehtinu elämänsä aikana ja ollut läsnä elämässä,,tälläiset "lapset" jotka Jouluna ja Juhannuksena käy kylässä ja täysmajoituksessa ei tarvitse mitään.

        Voi kuule. Olisi IHANAA viedä joiltain mummolta omaisuus, ja nauraa suvulle. EI osallistua sen hoitoon tai käydä sen luona. Sitten viedä vain rahat, eikä osalliistua edes hautajaisiin.

        - Sättiä sitten suku kaupan päälle,enkä hyväksyisi MITÄÄN perinnönjako-esitystä, ennekuin saisin 80%.

        "omaisilleni" olisi siitä kauheasti vaivaa, ja valittaa voisin ihan ilmsiseks, ja ri koituisi minulle mitään töitäkään.

        Rahaa tulisi ja "suku" saisi taikaisinmaksus, lol.

        tv sinua parempi -oikeutta kaikille-
        Ihanteeni olisi.


    • ...

      Verottaja tulee osingoille, vaikka ei ole koskaan edes hoitanutkaan kuollutta mummoa.
      :)
      - ja tienaa perinnöistä pirun hyvin.

      • 222+444

        Pahimpia on ne ns perinnönkärkkyjät, joilla ei ole mitään asiaa eikä osuutta pesään. Siis ne jotka kärkkyvät "perikunnan omaisuutta puoli-ilman". Todella sitkeässä on se käsitys, että perikunnan omaisuuden saisi ihan vain pyytämällä, ettei edes käypää kohtuullista hintaa vastaan. Kokemusta asiasta on. Hävyttömimmät aloittaa kalastuksen jo hyvissä ajoin ennen kuin edes vainajaa on. Manipulointia, omien etujen nimissä pelaamista. Huhhuh. Ei ole tainnut pyhäkoulukäskyt mennä kaikille perille.


      • 222+444 kirjoitti:

        Pahimpia on ne ns perinnönkärkkyjät, joilla ei ole mitään asiaa eikä osuutta pesään. Siis ne jotka kärkkyvät "perikunnan omaisuutta puoli-ilman". Todella sitkeässä on se käsitys, että perikunnan omaisuuden saisi ihan vain pyytämällä, ettei edes käypää kohtuullista hintaa vastaan. Kokemusta asiasta on. Hävyttömimmät aloittaa kalastuksen jo hyvissä ajoin ennen kuin edes vainajaa on. Manipulointia, omien etujen nimissä pelaamista. Huhhuh. Ei ole tainnut pyhäkoulukäskyt mennä kaikille perille.

        Taitavat olla häviävä luonnonvara sekä perillisten että perittävien kesken..Tehdessäni töitä vanhainkodissa
        törmäsi usein tähän sukulaisten raadollisuuteen;tuskin oli papan laukut saatu vanhainkodin ovesta sisään kun papan kämppä oli jo tyhjennetty ja myynnissä-ihan papan tahdosta riippumatta-yök.Toisaalta en voi myöskään käsittää niitä vanhempia,jotka asettavat esim. toisen lapsistaan eriarvoiseen asemaan vaikka vain asuinpaikkakunnan mukaan,tyyliin kun nyt muutit täältä meidän kotipaikkakunnalta pois,ei kai haittaa vaikka veljesi saakin kesämökin/ylimääräisen auton tms.??Itse pidän jääräpäisesti kiinni tasavertaisesta kohtelusta omien lasteni suhteen enkä suosi tai jätä heistä ketään esim . lahjarahojen ulkopuolelle niin kuin toisessa mummulassamme tehdään..; (


      • Amandasta aika
        SaraPÖÖ kirjoitti:

        Taitavat olla häviävä luonnonvara sekä perillisten että perittävien kesken..Tehdessäni töitä vanhainkodissa
        törmäsi usein tähän sukulaisten raadollisuuteen;tuskin oli papan laukut saatu vanhainkodin ovesta sisään kun papan kämppä oli jo tyhjennetty ja myynnissä-ihan papan tahdosta riippumatta-yök.Toisaalta en voi myöskään käsittää niitä vanhempia,jotka asettavat esim. toisen lapsistaan eriarvoiseen asemaan vaikka vain asuinpaikkakunnan mukaan,tyyliin kun nyt muutit täältä meidän kotipaikkakunnalta pois,ei kai haittaa vaikka veljesi saakin kesämökin/ylimääräisen auton tms.??Itse pidän jääräpäisesti kiinni tasavertaisesta kohtelusta omien lasteni suhteen enkä suosi tai jätä heistä ketään esim . lahjarahojen ulkopuolelle niin kuin toisessa mummulassamme tehdään..; (

        Ehkä se joka on/joutuu olemaan samalla paikkakunnalla kuin ikääntynyt vanhus, joutuu myös tekemään ja auttamaan vanhusta ihan eri tavalla kuin kaukana asuvat lapset, jotka pahimmassa tapauksessa käyvät vain pari kertaa vuodessa pikavierailulla. Ehkäpä juuri siksi vanhukset jo eläissään haluavat antaa jotain sille, joka on auttanut ikääntyviä vanhempiaan.


      • sannamia12856
        SaraPÖÖ kirjoitti:

        Taitavat olla häviävä luonnonvara sekä perillisten että perittävien kesken..Tehdessäni töitä vanhainkodissa
        törmäsi usein tähän sukulaisten raadollisuuteen;tuskin oli papan laukut saatu vanhainkodin ovesta sisään kun papan kämppä oli jo tyhjennetty ja myynnissä-ihan papan tahdosta riippumatta-yök.Toisaalta en voi myöskään käsittää niitä vanhempia,jotka asettavat esim. toisen lapsistaan eriarvoiseen asemaan vaikka vain asuinpaikkakunnan mukaan,tyyliin kun nyt muutit täältä meidän kotipaikkakunnalta pois,ei kai haittaa vaikka veljesi saakin kesämökin/ylimääräisen auton tms.??Itse pidän jääräpäisesti kiinni tasavertaisesta kohtelusta omien lasteni suhteen enkä suosi tai jätä heistä ketään esim . lahjarahojen ulkopuolelle niin kuin toisessa mummulassamme tehdään..; (

        Ei kai ketään ole pakko auttaa jos ei halua?Ja se apu 1-2 krt /kk on arvoltaan esim. kesämökin arvoista?Tasapuolista? Oikeudenmukaista?HAHHAH!!Ehkäpä toisten mielestä on IHAN OK,että esimerkiksi kahdesta rintaperillisestä toinen saa enemmän kuin toinen vain asumalla samalla paikkakunnalla? Jos lähtee omaa "apuaan" hinnoittelemaan perinnönjako mielessä niin sori vaan,haaskalintukategoriaan pääsee meikäläisen mielestä niin että heilahtaa...; ).Ei muuta kun nokanteroitus hommiin...


      • jeps......
        sannamia12856 kirjoitti:

        Ei kai ketään ole pakko auttaa jos ei halua?Ja se apu 1-2 krt /kk on arvoltaan esim. kesämökin arvoista?Tasapuolista? Oikeudenmukaista?HAHHAH!!Ehkäpä toisten mielestä on IHAN OK,että esimerkiksi kahdesta rintaperillisestä toinen saa enemmän kuin toinen vain asumalla samalla paikkakunnalla? Jos lähtee omaa "apuaan" hinnoittelemaan perinnönjako mielessä niin sori vaan,haaskalintukategoriaan pääsee meikäläisen mielestä niin että heilahtaa...; ).Ei muuta kun nokanteroitus hommiin...

        Niin kauan kuin vanhus on elossa, on hänen avustamisensa osalle sukulaisista ihan ylivoimaisen hankalaa ja aikaa vievää puuhaa, mielellään vedotaan omiin kiireisiin ja sysätään vanhus toisten autettavaksi.

        Osa ihmisistä auttaa pelkästä ihmisyydestä tai sukurakkaudesta.

        Vaan annas olla kun vanhus siirtyy sen viimeisen rajan yli eikä enää tarvitse muuta puuhastaa kuin laskea perittävää omaisuutta, kyllä silloin ollaan saamamiehinä vähättelemässä sitä työmäärää mitä toinen on saattanut vuosikausia vanhuksen hyväksi tehdä.

        Pitäkää huoli omaisistanne niin nimenne säilyy perukirjoissa, jos olette ulkoistaneet vanhat sukulaisenne elämästänne, on näilläkin täysi oikeus ulkoistaa teidät ulos perinnönsaajista.


    • Siskopuoli

      Ensin viedään kaikki mahdollinen vanhempien elinaikana ja sitten viedään kuoleman jälkeen kaikki mahdollinen. Otetaan ennen perukirjoitusta stereoita, kirjoja yms. aika joutavaa tavaraa mutta periaatteessa näille ahneille kelpaa mikä vaan. Jos joku on niin alhainen luonne että haluaa elää toisen elämäntyöllä niin sitten se vaan on. Meilläkin siskopuoli ja yksi veljistä on riitaantunut muitten perijöiden kanssa eikä kukaan tiedä miksi. Kummilapset ja omat lapset on otettu mukaan taistoon. Miksi taistellaan kukaan ei tiedä. Mutta ei tarvikkaan sellaista paskasakkia tuntea. Oikeastaan parempi kun rupevat kyttäämään taas toisten osuuksia ja antavat meidän olla rauhassa. Jos se oli sen väärti niin sitten se vaan on-. Mutta vääryyteen ja perinnönsaajalta lainatut rahat ovatkin sitten eri juttu. Varsinkin kun on todisteita.

    • Tyypillinen tapaus

      Isämme kuoltua oli ennen perunkirjoitusta kadonnut irtainta (koneita, laitteita, vene, päältäajettava ruohonleikkuri ym.) ja noin miljoona markkaa rahaa.

      Rahaa oli nostettu kuvattomalla kelakortilla paikallisesta Osuuspankista ja sitä oli jaettu yhdelle rintaperilliselle ja vainajan veljelle, jolle oli kirjoitettu myös testamentti ohi rintaperillisten.

      Vainajan asunnossa oli käyty ja viety tavaraa ja rahaa, mikä ei kiinnostanut poliisia ollenkaan, koska kävijä oli entinen nimismies ja poliisien tuttu.

      Haaskalla oli tietysti sopiva määrä lakimiehiä, joita asia kiinnosti niin kauan kuin pesässä oli varoja.

      Näin hävisi tämäkin pesä, eikä koira perään haukkunut.

    • Pitäisi elää niin

      että kaikki kulutetaan elämän aikana, jos jotakin jää, sillä kustannetaa hautajaiset ja -kivi.

      *Sinne minne me kaikki olemme menossa ei tarvitse maksaa ovirahaa eikä pääsymaksua*.

      • Huolestunut omainen

        Isämme oli dementikkojen hoitokodissa 9 vuotta ennen kuolemaansa. Äidin yrittäessä toimia isän edunvalvojana vanhin lapsenlapsi nosteli isän tililtä vanhan isoäidin luvalla noin 100 000 euroa muka isän tarpeisiin vaikka isä ei tarvinnut mitään hoitopaikan lisäksi.
        Nyt isän kuoltua ovat hänen tilinsä tyhjät ja tämä aikuinen lapsenlapsi syytteessä törkeästä kavalluksesta.
        Hän yritti epätoivoisesti kikkailla kuiteilla erilaisia menoja isoisälleen, mutta ei onnistunut.

        Valvokaa edunvalvojien tekemisiä ettei käy näin!


    • daddsaadsadasas

      Täällä paljon mainostetaan perinnönjaon raadollisuutta.
      Myös perittävä on 95% varmuudella saanut aikanaan perintöä josta tuo omaisuus muodostuu.
      Miksi kukaan haluaa olla niin tekopyhä ja nuija, että luovuttaa tuon suvussa kulkeneen omaisuuden ennemmin vieraisiin käsiin, kuin alkaa itse vastata siitä ja mahdollisesti jonain päivänä voi sen luovuttaa omille lapsilleen?
      Ei se raha tai omaisuus onnea tee,mutta on se hitonmoinen turva huonon päivän varalle.

      • onnellinenko kun

        Jonka eteen ei olla tehty yhtään mitään. Ymmärtäisin jos rahan saaja olisi edes hoitanut tai muuten pitänyt yhteyttä vainajaan mutta ei. Yleensä nää haaskat on paikalla kun aika koittaa eikä mitään tarvitse tehdä. Onhan se raha turva mutta sillä ei saa läheisyyttä eikä turvaa eikä se korvaa toista ihmistä.


    • Mymmelismammeli

      Äitini hoiti isänsä viimeiset 20vuotta. Jokapvä. Asuivat eri osotteissa, mutta silti äitini joka aamu ja ilta hoiti isälleen ruuat, kodin jne. Monesti myös minä autoin pappaa asioissaan jne. Opin siinä sen tavan, että toisista pitää piettää huoli, ei koskaan ole niin kiire ettei ehtisi. Mutta sitten. Pappani kuoli. Ei ollu testamenttia ja velkaakin papalla oli sitten suuret summat. Oli taannut vanhuuden päivillään joillekkin kylän juopoille velkoja jne. Kappas kummaa. Tätini ja setäni syyllistävät meidät. Että me olemme ostelleet autoja yms papan rahoilla. Me olimme ihan kummissamme kun tilejämme alettiin selvittelemään jne. Asian hoitoon meni 2v. Saimme täysin puhtaat paperit mutte emme suvulta. Heille tuli laskut maksettavaksi selvittelyistä. Papan pienestä irtaimistosta jolla ei edes tunne arvoa, koska kaikki oli hankittu lasten kodista lähdön jälkeen nämä tappelivat viimoiseen pisaraan. Jopa aikakausi lehdet jaettiin! Minä ja varsinkaan äitini ei saatu mitään, eikä huolittukkaan. Miksi oltais. minulla oli jotain paljon parempaa kuin maallinen tavara tai mammona, minä oikeasti tunsin pappani kaikki hänen sota tarinansa ja retkensä. Siitä minä olen ylpeä, että saan kantaa ne perintönäni!
      Nyt sitten hoidan omaa mummoani. Ilolla. Saan nyt jakaa hänen muistonsa ja kokemuksensa. Nautin niistä hetkistä. mutta mitä tekee serkkuni. Ne jotka eivät ole enää vuosiin lähettäneet edes joulukorttia, käyneet tai soittaneet. He sanovat minun kärkkyvän perintöä. siksi siellä siivoan ja hoidan. Kuinka sairas tämä yhteiskunta oikeasti on? Minä lähellä olevana tiedän ettei mummolla ole mitä periä. Hän elää kädestä suuhun sosiaalitoimen tukemana. Minä autan häntä viemällä kunnon ruokaa jne. Silti tämä suku puhuu suurista perinnöistä ja siitä kuinka muka varmasti olen vienyt ne hopealusikatkin! Nehän mummo panttasi jo 80-luvulla, kun edelleen maksaa yhden lapsensa velkaa jonka meni takaamaan. Hän möi kaiken jotta olisi päässyt velasta, mutta edelleen sitä ulosmitataan pienestä eläkkeestä.
      Sen olen oppinut, että moni kuvittelee, että se vanhus omistaa jotakin koska vanhuksethan aina omistaa. Mutta eise niin mene. Eli kun mummoni pääsee rauhan laitumille, jälleen tapellaan aikakausilehdistä ja minut laitetaan syylliseksi jos yksikin numero puuttuu!
      Olen järin surullinen, ettei kukaan tunne meidän mummoa. Minä tunnen ja olen siitä hyvin ylpeä niinkuin siitäkin, että saan häntä tukea ja auttaa!

    • omaisuus

      Monesti on niin, että vanhemmat myyvät ihan kauppakirjalla omaisuuttaan yhdelle lapselle.
      Jos vanhempi kuolee ennen kuin kauppasumma on maksettu, niin kyllä se pitää näkyä pankkitilillä onko maksettu vai ei.
      Pankissa on monen vuoden talletukset näkyvillä. Jos se taas on annettu "anteeksi" niin sitten pitää saajan maksaa lahjaveroa. Siitä pitää tehdä erillinen lahjakirja.
      Perunkirjoituksessa pitää näkyä varat ,saatavat ja isommat lahjoituksetkin.
      Jos on jotain muutakin kateissa kun vihkisormus niin voihan sitä yrittää kysellä ja vaatia uutta pesänselvitystä.
      Jos alkaa tappeleen ja menee oikeuteen, niin siinä voittaa vain lakimiehet ja pesänvarat ovat ainakin silloin ei sukulsiella.

      • lapsenlapsi232

        Meillä kävi niin, että isovanhempani olivat antaneet vara-avaimen naapuriin. Kun sitten ensin kuoli pappani ja sen jälkeen mummoni aloimme ihmettelemään, että minne papan mitallit yms olivat kadonneet jne. Sitten tuli vuokranantajalta laskua, ette kaikkia kohteen avaimia ole palautettu. Me olimme ihmeissämme, mitä kummaa. Mikä avain. Lähdimme sitten naapuri asuntoihin kyselemään. Naapurit olivat asuneet talossa jo vuosikymmeniä kuten isovanhempanikin. Saimme kuulla, että kyllä he ovat antaneet sille ja sille henkilölle avaimen jo vuosia sitten. Ja että he monesti näkevät kuinka tämän vanhuksen lapsenlapsi käy siellä "kastelemassa" kukkia.
        Asia vietiin eteenpäin. Tämä pojan kloppi oli rahottanu omaa elämäänsä isovanhempieni rahoilla, koruilla, mitalleilla lähes kaikella mahdollisella. Me luulille jos jokin oli hävinnyt että mummo reippaana huushollaajana oli vain siivoillut jne. Emme tutkineet kaappeja miettien missäs se ja se on.
        Ilman tätä vuokranantajan kirjettä me emme koskaan olisi päässeet kiinni jutun jujuun. Tämä ihana naapurin lapsenlapsi on saanut tuomionsa ja asia on selvä.
        Mutta siinä vaiheessa aloimme vaan ihmettelemään miksei isovanhemmat itse sanoneet mitään, he varmasti huomasivat kadonneet tavarat ja lompakon tyhjenemisen.


      • suku vapaa sielu
        lapsenlapsi232 kirjoitti:

        Meillä kävi niin, että isovanhempani olivat antaneet vara-avaimen naapuriin. Kun sitten ensin kuoli pappani ja sen jälkeen mummoni aloimme ihmettelemään, että minne papan mitallit yms olivat kadonneet jne. Sitten tuli vuokranantajalta laskua, ette kaikkia kohteen avaimia ole palautettu. Me olimme ihmeissämme, mitä kummaa. Mikä avain. Lähdimme sitten naapuri asuntoihin kyselemään. Naapurit olivat asuneet talossa jo vuosikymmeniä kuten isovanhempanikin. Saimme kuulla, että kyllä he ovat antaneet sille ja sille henkilölle avaimen jo vuosia sitten. Ja että he monesti näkevät kuinka tämän vanhuksen lapsenlapsi käy siellä "kastelemassa" kukkia.
        Asia vietiin eteenpäin. Tämä pojan kloppi oli rahottanu omaa elämäänsä isovanhempieni rahoilla, koruilla, mitalleilla lähes kaikella mahdollisella. Me luulille jos jokin oli hävinnyt että mummo reippaana huushollaajana oli vain siivoillut jne. Emme tutkineet kaappeja miettien missäs se ja se on.
        Ilman tätä vuokranantajan kirjettä me emme koskaan olisi päässeet kiinni jutun jujuun. Tämä ihana naapurin lapsenlapsi on saanut tuomionsa ja asia on selvä.
        Mutta siinä vaiheessa aloimme vaan ihmettelemään miksei isovanhemmat itse sanoneet mitään, he varmasti huomasivat kadonneet tavarat ja lompakon tyhjenemisen.

        itsellähän on tilanne sellanen että isän kans meni välit n.8v ja samantien "unohdin" koko sen puolen suvun.isä on kuollut,2 isän sisarusta on elossa ja vaari. näitä "sukulaisiani" olen tavannut ehkä 15-20 kertaa sen jälkeen kun välit meni isän kanssa. kysymys joka varmaankin tulee mieleen on,miksi näin?

        siksi että liian hyvin on muistissa vielä 30 vuoden jälkeen ne minun pieksäjäiset yms. jopa siinä määrin etten edes halua käydä syntymä-kodillani.isän sisarukset on kaikki nämä vuodet kuulustelleet minulta nähdessään että miksi en käy kylässä vaarilla tai heillä..

        miksihän en käy?? no siksi että ei niitä kiinnostanut minun asiat silloinkaan kun kävelivät olohuoneen ikkunan edestä,samalla kun ruudun toisella puolella 7v lasta lyötiin nyrkillä ja lapsen äiti virui lattialla hakattuna! muistan ikäni kun luulin saavani apua,mutta ei! asiasta kun yritin puhua lapsena heille niin vastaus oli että onpa pojalla mielikuvitusta.

        vaari on jakanut lahjana nyt eläessään omaisuutensa sisaruksille eli minä en tule siinäkään kostumaan yhtään mitään.isäni perintöä sain valokuvat lapsuudestani,taskukellon ja isäni sotilaspassin. 2 autokorjaamon jäämistöt olivat kerenneet kummasti kadota,samoin kuin paljon muuta.

        eli minulle on ainakin ihan turha tulla puhumaan suku-rakkaudesta. ainoa mitä niille toivon on että joskus kopisis nilkoille ja kunnolla!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2834
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      527
      2676
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1797
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1733
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1292
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      88
      1126
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      58
      1099
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    Aihe