Suuri ikäkysely

JaakkoJoulupukki

Niin, näin Joulupukkia odotellessa voisi laittaa palstalaisille ikäkyselyn. Itsellä ikää kohta 47 ja valtakunnanjuopon ura kestänyt noin 25 vuotta. Heti ekalla humalakerralla homma tuntui hyvältä ja siitä on jatkettu. Toki lopettaminen käynyt mielessä joskus heikkoina hetkinä, mutta toisaalta riittäviä syitä siihen ei ole vielä ilmaantunut.

Pahat krapulat, juoppohulluskohtaukset ja itsensä kolhiminen on koettu. Samoin tavaroiden mystillinen katoaminen humalassa. Voi jopa olla, että muutama lupaava naissuhdekin on tullut pilattua viinan läträämisen takia.

Hauska nähdä uskaltaako raitis-rintama kertoa ikänsä, koska jos on lopettanut alkoholinkäytön ja käy AA:ssa, sen pitäisi olla ylpeyden aihe ainakin täysraittiilla ihmisellä ja voi esiintyä omana itsenään. Ainoastaan äärimmäinen rehellisyys, ja samalla itselle anteeksiantaminen merkitsevät loppupeleissä.

Jokaiselle on määrätty elinpäivänsä, joten terveysvaikutteiseen juomisen lopettamiseen en usko. Siihen uskon, jos juomisesta on haittaa lähimmäisille, niin kannattaa vakavasti harkita lopettamista.

9

334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maroolofi

      28 vee. Tarkoitus viettää tipaton tammikuu. Nyt olen ollut about 3 viikkoa raittiina.

      • Maroolofi

        Ja lisään vielä, että mulla suurin syy raitisteluun on rahan puute. Aika huolestuttavaa omastakin mielestäni, mutta niin se vaan on. Olenpahan ainakin rehellinen.


    • Olen 60 v.

      Minä taas en usko, että ihmisen elinpäivät on määrätty; sehän tarkoittaisi, jos ajatusta kuljetetaan eteenpäin, että vapaata tahtoa ei olisi. Kohtalonuskoa, joka taas poistaisi henkilökohtaisen vastuun itsestä ja teoistaan.

    • Ikä 44v.
      AA-han kesällä 1996, puolen vuoden raittius ja pieni kohtuukäyttö kokeilu (pieleen meni) joka kesti n. puolivuotta.
      Takaisin AA-han 14.6-1997. siitä tähän hetkeen asti raittiina, viimeiset 2- vuotta ilman AA-ryhmää.

      • deivitti

        ilman AA-ryhmää?


      • JalmariJoulupukki
        deivitti kirjoitti:

        ilman AA-ryhmää?

        Aika nuorenä raitis sitten löysi rajansa. Toisaalta itse tosiaan koin ensimmäisen humalatilan vasta 21-22-vuotiaana. Nykyisinhän jo 12-13-vuotiaat aloittavat humalahakuisen juomisen. Todennäköisesti ei tee hyvää kasvuvaiheessa olevalle lapselle. Ydinryhmä alkoholivalistuksessa pitäisikin olla mielestäni teini-ikäiset ja lapset. Kodin pitäisi asettaa ne rajat, mutta jos kotona asuu alkoholisti isä tai äiti niin rajojenveto aika vaikeaa. Tässä pitäisi olla lastensuojelun aktiivinen. Päihdeäidit ilman muuta tahdonvastaiseen hoitoon odotuksen ajaksi kuten Norjassa.

        Oma ratkaisuni alkoholin suhteen tapahtui kuitenkin täysi-ikäisenä jopa tiukimpien kriteerien mukaan.


      • pohjamutia myöten
        JalmariJoulupukki kirjoitti:

        Aika nuorenä raitis sitten löysi rajansa. Toisaalta itse tosiaan koin ensimmäisen humalatilan vasta 21-22-vuotiaana. Nykyisinhän jo 12-13-vuotiaat aloittavat humalahakuisen juomisen. Todennäköisesti ei tee hyvää kasvuvaiheessa olevalle lapselle. Ydinryhmä alkoholivalistuksessa pitäisikin olla mielestäni teini-ikäiset ja lapset. Kodin pitäisi asettaa ne rajat, mutta jos kotona asuu alkoholisti isä tai äiti niin rajojenveto aika vaikeaa. Tässä pitäisi olla lastensuojelun aktiivinen. Päihdeäidit ilman muuta tahdonvastaiseen hoitoon odotuksen ajaksi kuten Norjassa.

        Oma ratkaisuni alkoholin suhteen tapahtui kuitenkin täysi-ikäisenä jopa tiukimpien kriteerien mukaan.

        "Nykyisinhän jo 12-13-vuotiaat aloittavat humalahakuisen juomisen."

        Aivan sama meininki se oli 70-luvullakin, kokeilut alkoi vähän päälle 10 vuotiaana.
        Amattikouluiässä oltiin jo vanhoja tekijöitä ja perjantaipäivisin otettiin
        välitunneillakin huikkaa.. :)
        No, parikymppisenä olinkin jo täys holisti. :( ..ja meno siitä senkuin vaan paheni, urakkaluonteista ryyppäämistä jatkui vielä lähes 30 vuotta.
        Nyt on tullut oltua täysin raittiina yli 3v.


      • JaakkoJoulupukki
        pohjamutia myöten kirjoitti:

        "Nykyisinhän jo 12-13-vuotiaat aloittavat humalahakuisen juomisen."

        Aivan sama meininki se oli 70-luvullakin, kokeilut alkoi vähän päälle 10 vuotiaana.
        Amattikouluiässä oltiin jo vanhoja tekijöitä ja perjantaipäivisin otettiin
        välitunneillakin huikkaa.. :)
        No, parikymppisenä olinkin jo täys holisti. :( ..ja meno siitä senkuin vaan paheni, urakkaluonteista ryyppäämistä jatkui vielä lähes 30 vuotta.
        Nyt on tullut oltua täysin raittiina yli 3v.

        Varmaan omaa menoani hillitsi maalaispaikkakunta kasvuympäristönä. Oli sielläkin kyllä ne perjantai-illan lähikauppahengailijat, mutta varmaan esim. lähiölapset suurissa taajamissa aloittavat aikaisemmin omaan kokemusmaailmaani verrattuna.


      • Maroolofi
        deivitti kirjoitti:

        ilman AA-ryhmää?

        Mihin sitä ryhmää tarvitaan? Raittiushan on ihmisen normaali perusolotila.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      573
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe