Kertokaapa kokemuksia, arvoisat motoristitoverit, kumpi parempi, vesi- vai ilmajäähdytys ?
Tällä hetkellä alla pyörii VT600, jossa siis vesijäähdytys. Kevään muutamien lämpimien päivien ruuhkassa jonottamisen aikana tuli koneen jäähdytys jostain syystä mieleen. Itselläni ei ole kokemuksia ilmajäähdytteisistä mutta onhan niitä tehty kauemmin kuin nesteellisiä, ja tehdään edelleen, joten tuskin ovat kovin herkkiä lämmölle. Vai kuinka ?
Osittain ajatus jäähdytyksestä tuli siksikin mieleen, että olen ajatellut vaihtaa nykyisen mopon hiukan isompaan customiin. Katselin muun muassa Yamahan Dragstaria, joka olisi jo sopivan kokoinen. Mutta ihmetys oli suuri, kun huomasin liian lämmön siirtyvän suoraan ilmaan !
Onhan H-D:kin tehnyt kautta aikain nesteettömiä koneita, mutta enpä ole kuullut lämpöongelmista vai eikö niistä vain puhuta julkisesti.
Kertokaa ihmeessä potentiaaliselle pyörän vaihtajalle, onko jompi kumpi parempi ja miksi näin vai vaatiiko vain vankkaa pyörän tuntemista että uskaltaa lähteä ruuhkaan helteellä =0)
Niin ja jos on kokemuksia isoista japsicustomeista noin yleensä, niin eikun näppis napsamaan.....
Vesi- vai ilmajäähdytys ?
12
5501
Vastaukset
- hgftds
No vesijäähdytystähän yleensä tarvitaan niissä pyörissä joiden moottorin viritysaste eli litrateho on suurta luokkaa. Tuskin sinun sitä tarvitsee pohtia, kyllä jokaisessa on siihen sopiva jäähdytys vakiokuntoisena normaaliajoon.
- Ajeltuon
Samaa mieltä. Asia on juuri näin yksinkertainen. Suurin osa mopoilijoista ei koskaan, vaatimattoman ajotaitonsa vuoksi, kykene käyttämään pyöränsä tehoja täysimääräisesti. Ja hyvä niin.
- vesimies
Jo vain nestejäähdytys on parempi joka suhteessa kuin ilmajäähdytys, moottorin lämpövaihtelut pienempiä ja yleensäkin ylikuumenemisen vaaraa ei ole (jos huollettu kunnolla)
Itselläni on 1100 Shadow ja ei moittimista.- ilmari
se on myös ajotavasta kiinni.jos kiekkamittari hehkuu punasena,tai paljon keskusta-ajoa(kiihdytä/jarruta/kiihdytä) niin vesijäähdytys parempi.mutta normaalissa kruisailussa suomen ilmasto pitää huolen siitä että ilmajäähdytys pelaa,hellepäiviä huomattavasti vähemmän kuin keskieuroopassa.Talvisäilytys myös yksi onkelma.jos pyörää pidetään pakkasessa,voi lohko sanoa poks vaikka nesteet kunnossa.itellä ilmajäähd. ja hyvin pelaa.
- pathetic
Bemarin bokserissa (ilmajähy) on lämpöongelmat tulleet esille ainoastaan madellessa hitaasti helteessä Sveitsi/Saksa-rajalla, kunnes otin keskikaistan ja ajoin letkan ohi.
Kyllä kaupunkiruuhka ja helle tekevät pidemmän päälle Suomessa saman.- Raid
Muistakaas myös se, että vesijäähdytys-systeemi painaa aika paljon... Eikai sillä customeissa ole väliä, painaahan ne yli 200kg silti, mutta muissa pyörissä. Itellä enskassa ilmajäähy, toimii hyvin. Kaverilla vesijäähy KTM moto, ja painoa paljon enemmän. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.
- vaipainaako
no mitä väliä sillä on? jokunen kilo toiseen suuntaan.
onhan siinä silti pyörät joiden avulla se eteenpäin liikkuu pölvästi..- jytkytit
Hoodeessä sulaa takimmainen pytty aina karrelle, kun kaasutta kesä päivänä!
- HDkaasuttaja
Sinä voi kaasutta kesäpäivänä, kun me Hoodeella ajellaan.
- huoltoasentaja
Teoriassa vesijäähdytetty olisi tasaisemman lämmönsiirtymisen vuoksi pitkäikäisempi. Käytännössä sillä ei ole merkitystä. Käyttö sen ratkaisee. Jotkut vesijäähd moottorit ovat rikkoontuneet 50-70tkm ja ilmajäähdytetyillä on ajettu 300tkm ja matka jatkuu edelleen.
Huollossa on käyny R-Bemu yli 500tkm, Bläkkäri n. 300tkm ajettuna ja ilmajäähd GSX 1400 200tkm ajettuna ja ovat aivan täysiä pelejä joilla ajetaan kesät alusta loppuun kaikki vapaa-ajat. Ne nyt on suurimpia ajomääriä mitä muistuu nopeasti.
Mutta on ilmajäähd 500 Kawa räjähtänyt alle 10tkm ajettunakin tosin siitä on jo aikaa 45v. On ne voitelut kehittyneet niistä ajoista. - kyykkypöörä
garellissa on AINA ilmajäähdytys puhaltimella tai ajoviimalla. PARAS!
- Seniormotoristi
Ilmajäähdytteinen on usein teknisesti yksinkertaisempi, vaatii toki moottoriöljyltä enemmän koska käyntilämpötilavaihtelu suurempi kuin vesijäähyssä. Vesijäähy tulee avuksi kun viritetyissä moottoreissa ei ilma/öljy-jäähdytys enään riitä. Painoa tulee lisää samoin huoltokohteita, toisaalta moottorin lämpötilavaihtelu on pienempi ja samoilla öljyn viskositeeteilla voi ajaa koko ajokauden. Itselläni on 34-vuotta vanha Suzuki gsx1100 ilma/öljyjäähdyteinen pyörä jokapäiväisessä ajossa toimii edelleen kuin kello. Toinen pyörä on Yamaha FJR1300 9-vuotta käytössä ollut nestejäähdytteinen pyörä, tykkään ajaa molemmilla joten ei pyörän osto moottorin jäähdytystavasta ole kiinni....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta771776Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt181679- 161484
En voi sille mitään
Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee12116450+ naiset kyl
Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin191163Välitän sinusta mies
Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv51151hieman diabetes...
Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo121116Annetaanko olla vaan
Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N291111Miten joku voi käyttää koko elämänsä
siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää61099Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata
Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot71084