Auervaara-syndrooma

evl-vapaaehtoinen

Työskennellessäni psykiatrisessa sairaalassa sinne tuli usein psyykepotilaita jotka kuvittelivat olevansa jeesuksia tai muita Raamatun henkilöitä. Vaapaana liikkuvia hoidontarvettaan tiedostamattomia jeesuksia on paljon enemmän. He kuvittelevat olevansa ainakin Jumalan aseita ja puhuvansa Jumalan suulla ja tietävänsä Jumalan tahdon muillekin ihmisille (sisimmässään he kuvittelevat olevansa jumalia). Nämä tietysti pitävät myös omaa tulkintaansa Raamatusta ainoana oikeana totuutena. Se johtaa valikoivaan fundamentalistiseen lukutapaan, jossa oman ideologian kassa ristiriidassa olevat paikat täytyy jättää lukematta tai selittää pois. Keskustelu näiden tyyppien kanssa tavallisella arkiajattelullakaan ei onnistu.

Kysymys on patologisista ja narsistisista luonnetyypeistä, jotka saavat tyydytystä toisten ihmisten manipuloimisesta ja hengellisestä vallankäytöstä. Heillä on yleensä hyvät puhujanlahjat ja he saavat muut mukaansa helposti, mutta heiltä puuttuu empatia, kyky samaistua lähimmäisiinsä ja tuntea heidän tunteitaan ja kärsimyksiään. He ovat siis tunnekylmiä. Monet uskonlahkot tarjoavat valitettavasti ”suojatyöpaikan” tällaisille ihmisille seurakunnan johtopaikoilla puhujina ja kastajina yms. kun luonnehäiriöisyys nähdään ja tulkitaan väärin hengelliseksi palavuudeksi. Vaikka he puhuvat uskostaan suu vaahdossa, he eivät pysty kokemaan pahoista teoistaan syyllisyyttä. Näissä seurakunnissa sairastetaan psyykkisesti tavallista enemmän.

30

653

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kössönöm

Samantapaista tekstiä.

• evl-vapaaehtoinen

Kirjoitukseni perustuu omiin havaintoihini ja ajatuksiini. Mutta olen kyllä lukenut muutamia hänenkin kirjojaan, ja voin suositella niitä lämpimästi.

• En tiedä tarkemmin evl-vapaaehtoisen työelämästä, mutta olen itsekin havainnut hyvin kylmäkiskoisia ihmisiä ihan saarnaajatasolla. Eräskin yritti "kaataa" mua useamman eri kerran, mutta kun ei onnistunut, niin lopetti koko kaveruuden. En ole kestänyt sellaisia uskovia muutenkaan, jotka pakenevat pyhän hengen taakse aivan järjettömissä asioissakin. Järkipuhe on silloin turhaa ja turhauttavaa.

Tälläkin palstalla on ollut välillä tosi turhauttavia keskusteluita, kun jotkut ovat "keskustelleet" vääristelemällä Raamattua omien tarkoitusperiensä mukaan, vaikka omien sanojensa mukaan noudattavat Raamattua. Olen lukenut Raamattua niin paljon, että tiedän tarkkaan, ettei yksikään noudata Raamattua juuri minkään vertaa. Ja Jumalan suuhun on monelle niin mukavaa lisätä "omia sanoja". Onneksi en ole joutunut juurikaan lahkolaiseen umpimieliseen vaikutuspiiriin, kun olen onnistunut huomaamaan ajoissa niiden vaarallisen valheellisuuden.

• Kuinkas luet ?

Olen lukenut Raamattua niin paljon, että tiedän tarkkaan, ettei yksikään noudata Raamattua juuri minkään vertaa.

Jos et niin mikä estää ?

Ja ap.lle eiköhän siellä "hullujen huonella " ole sairaita jotka kuvittelevay olevanssa lääkäreitä, tai professoreja miten se eroaa näistä jeesuksista ?

Jos vintti pimeä niin on.

Ja porukkan mahtuu monenlaista tarkoitan kristityn nimeä kantavia.
        Raamattu sanoo: Koetelkaa kaikki, pitäkää se mikä on hyvää.. Ei siellä opeteta kaikkea uskomaan..
        Heidän hedelmistään te tunnette heidät".Ja "ei jokainen joka sanoo Herra herra pääse taivasten valtakuntaan vaan se ketä tekee minun taivaallisen isäni tahdon ".

• Kössönöm

onko tuo oma kirjoituksesi.

• evl-vapaaehtoinen

En muista Lauerman ottaneen kantaa teologisiin kysymyksiin. Minä otan.

• Kössönöm
        evl-vapaaehtoinen kirjoitti:

En muista Lauerman ottaneen kantaa teologisiin kysymyksiin. Minä otan.

Kirjassaan Pahuuden anatomia Lauerma on ottanut vahvastikin kantaa uskontojen hulluuteen.

• evl-vapaaehtoinen
        Kössönöm kirjoitti:

Kirjassaan Pahuuden anatomia Lauerma on ottanut vahvastikin kantaa uskontojen hulluuteen.

Olet oikeassa siinä että hän on ottanut kantaa uskontojen hulluuteen, mutta en ole huomannut että hän kritisoisi millään tavalla tieteellistä teologiaa tai sairaalapappien ja vankilapappien työtä. Enkä myöskään usko että hän jättäisi sen tekemättä hienotunteisuussyistä.

Papitkaan eivät ole kaikki samasta puusta veistettyjä. Kriittisesti ajattelevien teologien kanssa tulee oikea ateistikin hyvin toimeen. Sinä et valitettavasti kuulu siihen joukkoon. Sinua minä pidän uskoviin fundamentalisteihin verrattavana uskovana "ateistina".

• Kössönöm

Olet oikeassa siinä että hän on ottanut kantaa uskontojen hulluuteen, mutta en ole huomannut että hän kritisoisi millään tavalla tieteellistä teologiaa tai sairaalapappien ja vankilapappien työtä. Enkä myöskään usko että hän jättäisi sen tekemättä hienotunteisuussyistä.

Papitkaan eivät ole kaikki samasta puusta veistettyjä. Kriittisesti ajattelevien teologien kanssa tulee oikea ateistikin hyvin toimeen. Sinä et valitettavasti kuulu siihen joukkoon. Sinua minä pidän uskoviin fundamentalisteihin verrattavana uskovana "ateistina".

minkälaisena sinä multinikki minua pidät.

" Kriittisesti ajattelevien teologien kanssa tulee oikea ateistikin hyvin toimeen. Sinä et valitettavasti kuulu siihen joukkoon. Sinua minä pidän uskoviin fundamentalisteihin verrattavana uskovana "ateistina". "

- Mitä tarkoitat kriittisesti ajattelevalla teologilla? Sen haluaisin ihan oikeasti tietää.

• evl-vapaaehtoinen
        Kössönöm kirjoitti:

minkälaisena sinä multinikki minua pidät.

" Kriittisesti ajattelevien teologien kanssa tulee oikea ateistikin hyvin toimeen. Sinä et valitettavasti kuulu siihen joukkoon. Sinua minä pidän uskoviin fundamentalisteihin verrattavana uskovana "ateistina". "

- Mitä tarkoitat kriittisesti ajattelevalla teologilla? Sen haluaisin ihan oikeasti tietää.

Ahaa! Alat haukkumaan. No, sehän sopii hyvin sinun fundamentalistiseen uskontoosi:):):)

Kirjoitit: "- Mitä tarkoitat kriittisesti ajattelevalla teologilla? Sen haluaisin ihan oikeasti tietää."

Tässä tulee sinulle ihan oikeasti tietoa:

Tarkoitan kriittisesti ajattelevaa ihmistä, joka on opiskellut teologiaa. Onko vaikea sinun ymmärtää?

• Kössönöm

Ahaa! Alat haukkumaan. No, sehän sopii hyvin sinun fundamentalistiseen uskontoosi:):):)

Kirjoitit: "- Mitä tarkoitat kriittisesti ajattelevalla teologilla? Sen haluaisin ihan oikeasti tietää."

Tässä tulee sinulle ihan oikeasti tietoa:

Tarkoitan kriittisesti ajattelevaa ihmistä, joka on opiskellut teologiaa. Onko vaikea sinun ymmärtää?

vaan sinä minua. Multinikkihän sinä olet. Se siis oli toteamus ja minulle on ihan se ja sama mitä minusta ajattelet.

"Tarkoitan kriittisesti ajattelevaa ihmistä, joka on opiskellut teologiaa. Onko vaikea sinun ymmärtää?"

- Tuossa ei ole mitään järkeä. Jumaluskon opiskelustako seuraa kriittisyyttä?

• evl-vapaaehtoinen
        Kössönöm kirjoitti:

vaan sinä minua. Multinikkihän sinä olet. Se siis oli toteamus ja minulle on ihan se ja sama mitä minusta ajattelet.

"Tarkoitan kriittisesti ajattelevaa ihmistä, joka on opiskellut teologiaa. Onko vaikea sinun ymmärtää?"

- Tuossa ei ole mitään järkeä. Jumaluskon opiskelustako seuraa kriittisyyttä?

Toteamus oli sekin että olet uskova "ateisti" - minun mielestäni. Mitä tarkoittaa "Multinikki"? Onko se sinulle jokin ikävä tai kielletty asia?

• Kössönöm

Toteamus oli sekin että olet uskova "ateisti" - minun mielestäni. Mitä tarkoittaa "Multinikki"? Onko se sinulle jokin ikävä tai kielletty asia?

etkä vieläkään selittänyt miten teologian opiskelusta voi tulla kriittiseksi. Teille kun tuntuu kaikki uppoavan.

• Kössönöm kirjoitti:

etkä vieläkään selittänyt miten teologian opiskelusta voi tulla kriittiseksi. Teille kun tuntuu kaikki uppoavan.

ei kriittinen ole yhtä kuin negatiivinen. Eikä kriittisyys ei tarkoita kaiken kieltämistä ja huonoksi julistamista. Kriittisyys on kyseenalistamista, mutta jos oma ajattelu ja arviointi päätyy positiiviseen lopputulokseen, silloin se on tapahtunut. Mielestäni uskoon tarvitaan nimenomaan kriittisyyttä ja asioiden pohtimista.

• multinikki?

"Mitä tarkoittaa "Multinikki"? Onko se sinulle jokin ikävä tai kielletty asia?"

"Multinikki" sanan negatiivisessa merkityksessä tarkoittaa henkilöä, joka nimimerkkejä vaihdellen kirjoittelee tavalla tai toisella riman alittavia juttuja. Multinikin vastakohtana on rekisteröitynyt nimimerkki, jolle riman alitukset ovat kyllä myös mahdollisia.

Kaikki rekisteröitymättömät kirjoittajat eivät kuitenkaan ole "multinikkejä" tässä merkityksessä. Se riippuu kirjoituksen asiallisuudesta, mitä se nyt missäkin yhteydessä merkinneekin.

• ???
        multinikki? kirjoitti:

"Mitä tarkoittaa "Multinikki"? Onko se sinulle jokin ikävä tai kielletty asia?"

"Multinikki" sanan negatiivisessa merkityksessä tarkoittaa henkilöä, joka nimimerkkejä vaihdellen kirjoittelee tavalla tai toisella riman alittavia juttuja. Multinikin vastakohtana on rekisteröitynyt nimimerkki, jolle riman alitukset ovat kyllä myös mahdollisia.

Kaikki rekisteröitymättömät kirjoittajat eivät kuitenkaan ole "multinikkejä" tässä merkityksessä. Se riippuu kirjoituksen asiallisuudesta, mitä se nyt missäkin yhteydessä merkinneekin.

Hänhän käyttää itsestään montaa nimeä: Jumala, Jeesus, Pyhä henki, Allah, God, ym. ym.

• Lukija...
        ??? kirjoitti:

Hänhän käyttää itsestään montaa nimeä: Jumala, Jeesus, Pyhä henki, Allah, God, ym. ym.

Lisää nimiä jumalalle on vaikka kuinka, esim. Jehova, Jahve, Elohim, Eeli, Herra Sebaot ym. Teologit tietävät kertoa enemmän niitä.

• luterilainen.

Evl-vapaaehtoisen kertomat tyypit ovat valitettavan yleisia ns. vapaissa riippumattomissa porukoissa. Yleensä niitä johtaa joku jonka mielestä hänellä on vain pelkkä totuus.

• .....////...

Milloin luterilaisista on vainoharhaisia tullut.
        Kun lutskuilla menee huonosti, ne alkaa mustamaalata muita, ettei oma sekavuus näkysi niin selvästi

• keisari.aukusti
        .....////... kirjoitti:

Milloin luterilaisista on vainoharhaisia tullut.
        Kun lutskuilla menee huonosti, ne alkaa mustamaalata muita, ettei oma sekavuus näkysi niin selvästi

Että vankilat ja mielisairaalat on täynnään luterilaisia. Siis erittäin voittopuolisesti.
        Hah.

• madmotherschild
        keisari.aukusti kirjoitti:

Että vankilat ja mielisairaalat on täynnään luterilaisia. Siis erittäin voittopuolisesti.
        Hah.

on luterilaisia eniten linnassa...Mielisairaalat on ajettu alas ja hullut on vapaalla jalalla ;D

• 80 %
        keisari.aukusti kirjoitti:

Hah.

"Että vankilat ja mielisairaalat on täynnään luterilaisia. Siis erittäin voittopuolisesti."

Erittäin voittopuolisesti suomalaiset ovat luterilaisia :-)

• pertsa2010

Minä olen myös havainnut tuommoista kulttimaista toimintaa yhdessä porukassa.Porukan vetäjän
        mielipiteitä ei kukaan arvostellut - kaikki vain "nyökyttelivät"pikku pääkkösiään ja sanoivat amen.
        Minä olin suuri kerettiläinen ,kun avasin suuni , mutta otin vain "vähän" etäisyyttä ja lopetin taloudellisen
        tukeni sen "Gurun" porukalle.
        Kaikki eivät kuitenkaan ole niin kovapintaisia ja voivat niissä käsittelyissä kärsiä pahastikin.

• mummomuori*

että kaikki sellaiset yhteisöt kiinnostavat joko näitä narsistisesti häiriintyneitä tai muutoin mieleltään järkyttyneitä. Heidän uskonnollisuus on oikeammin väline tai oireen ilmenemismuoto, jota he käyttävät aika lailla itsekkäisiin tarkoitusperiinsä. Eivät uskonnolliset yhteisöt ole ainoita, vaan kaikki missä voi joko käyttää valtaa tai se sopii oireiluun. Eli heidän oireensa ei johdu siitä, että he uskovat…

Tosin narsistisesti häiriintyneet harvoin joutuvat psykoosiin, koska heillä ei ole sitä herkkyyttä mikä useimmilla psykoosipotilailla on. Ja tarkoitatko ehkä Mynhausen syndroomaa, jossa potilas kuvittelee omaavansa mitä ihmeellisempiä kykyjä. Auervaara oire tarkoittanee taas seksuaalista ja taloudellista vallan käyttöä. He siis etsivät tunteiltaan normaaleja ja jotka kykenevät kiintymään, luottamuksen saatuaan he alistavat heidät.

Nykyaika suosii tuollaista erittäin narsistista käytöstä ja etenkin liike elämässä heitä on tavanomaista runsaammin. Ja uskon että se näkyy monessa työyhteisössä ja myös eri seurakunnissa. Onneksi näitä jo osataan tunnistaa.

• evl-vapaaehtoinen

Mynhausen syndrooma sopii hyvin. Toisilla on myös tätä auervaaralaista mukana.

• näin se menee, no true scotsman

• Nas.se kirjoitti:

näin se menee, no true scotsman

se menee olipa tuo henkilö johtaja, puolueen henkilöitymä tai sitten perheen äiti.
        Mutta teillä on tietoa tästäkin asiasta, ja hahmotatte sen realistisesti?

• Nasse.
        mummomuori kirjoitti:

se menee olipa tuo henkilö johtaja, puolueen henkilöitymä tai sitten perheen äiti.
        Mutta teillä on tietoa tästäkin asiasta, ja hahmotatte sen realistisesti?

kaikki hyvä tulee meilikuvitusjumalastasi ja pahuus on ulkoistettu.

• Shrink

Mynhausen syndrooma sopii hyvin. Toisilla on myös tätä auervaaralaista mukana.

Huomasitko ollenkaan, että sua vietiin, kuin kuoriämpäriä, " auervaara syndroomaa" EI psykologia tunne, se lienee oma keksintösi ?
        Muutenkin tuo aloituksesi kuulostaa keksityltä tarinalta, tai ainakin erittäin väritetyltä, et ole työskennellyt psykiatrisessa sairaalassa, termistö paljastaa sen.
        Sensijaan on totta, että noissa sairaalaoissa on joskus " jeesuksia " jonoksi asti, mutta kun ihminen on psyykkisesti sairas, hän voi kuvitella itsestään ihan mitä tahansa.

Lauermaa selvästi siteeraat, mutta tuo termi jota käytät, ei kuulu psy. sanastoon tai määritelmiin...
        Ulkopuolella ja miksei sisäpuolellakin riittää narsisteja taasen joka lähtöön.....
        Mummomuori valaisikin sinua asiassa hyvin......

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2703
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2644
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      37
      1180
    Aihe