Millaisia asioita olisi hyvä laittaa takaus sopimukseen vuokraamisen maailmassa? Eli jos ei vuokralainen pysty maksamaan vuokraa ja huoneiston korjauskuluja, niin takaaja sitten maksaa. Millä termeillä sopimus pitäisi muotoilla ja millaisia asioita pitäisi mainita mitä ei aloittelijat välttämättä hogaa? Mistä löytyy netistä valmiita kaavakkeita?
Takaus sopimus
17
5013
Vastaukset
- Kokemuksesta sanon
Vuokraamaan sellaiselle henkilölle asuntoa kuka ei vakuutta ja vuokraa pysty maksamaan.
Mikäli takaaja on julkinen taho vakuus maksetaan tarvittaessa asunto voi olla kuitenkin remonttikunossa.Korjausrahoja ei saa mistään muuta kuin vakuuden verran. - vinkkivinkki
Huoneenvuokralaki on aika tiukkaa tekstiä ja siihen suhtaudutaan aika jämptisti. Sieltä ei löydy mitään mainitsemistasi takauksista, vuokralaisen asettamasta vakuudesta sen sijaan säädetään. Kannattaa tutustua lakiin, niin et tule laatineeksi sopimuksia, jotka eivät loppupeleissä olekaan lainvoimaisia.
- Kokemuksesta sanon
Aseta vakuutta jos hän ei siihen pysty eikä maksa vuokraansa sosiaalitoimisto maksaa vuokrasopimuksen ehdot täysin.En tiedä sit mitä tarkoitit lakitekstistä se ei ole "oleelista" kunhan tehdyn vuokrasopimuksen ehdot täytetään.Teitä viisastelijoita riittää kenellä ei asiasta ole henk kohtaista kokemusta.
- vinkkivinkki
Kokemuksesta sanon kirjoitti:
Aseta vakuutta jos hän ei siihen pysty eikä maksa vuokraansa sosiaalitoimisto maksaa vuokrasopimuksen ehdot täysin.En tiedä sit mitä tarkoitit lakitekstistä se ei ole "oleelista" kunhan tehdyn vuokrasopimuksen ehdot täytetään.Teitä viisastelijoita riittää kenellä ei asiasta ole henk kohtaista kokemusta.
Enpä tiedä, mitä viisastelua vastauksessani mielestäsi oli. Ehkäpä tarkennat sen, koska muuten kommenttisi jää tyhjänpäiväiseksi louskuttamiseksi ilman mitään perusteita.
Lakiteksti on oleellista, eikä vain "oleellista", sillä huoneenvuokralaki asettaa vuokralaisen aika turvattuun asemaan. Kuten "välittäjä_lkv" ja "joo joo mutta" yrittivät aloittajan tarkennukseen jo vastata, sopimuksia voi laatia melkein millaisia hyvänsä toinen osapuoli suostuu allekirjoittamaan. Mutta jos sopimus todetaan lainvastaiseksi, niin sen arvo on mitätön. Kyse on vain siitä, osuuko kohdalle sellainen vuokralainen, joka vie asian oikeuteen. Ja jos osuu, niin silloin näistä omatoimisopimuksista, joita huoneenvuokralaki ei tunne, voi jäädä pelkkä arvoton sopimuspaperi käteen. vinkkivinkki kirjoitti:
Enpä tiedä, mitä viisastelua vastauksessani mielestäsi oli. Ehkäpä tarkennat sen, koska muuten kommenttisi jää tyhjänpäiväiseksi louskuttamiseksi ilman mitään perusteita.
Lakiteksti on oleellista, eikä vain "oleellista", sillä huoneenvuokralaki asettaa vuokralaisen aika turvattuun asemaan. Kuten "välittäjä_lkv" ja "joo joo mutta" yrittivät aloittajan tarkennukseen jo vastata, sopimuksia voi laatia melkein millaisia hyvänsä toinen osapuoli suostuu allekirjoittamaan. Mutta jos sopimus todetaan lainvastaiseksi, niin sen arvo on mitätön. Kyse on vain siitä, osuuko kohdalle sellainen vuokralainen, joka vie asian oikeuteen. Ja jos osuu, niin silloin näistä omatoimisopimuksista, joita huoneenvuokralaki ei tunne, voi jäädä pelkkä arvoton sopimuspaperi käteen.Jos tiedän varmasti, että voitan tavittaessa oikeudessa, niin laitan ihan kylmästi nimen sopimukseen, enkä takuulla kerro vastapuolelle asiasta. Eikä tämä koske pelkästään asumiseen liittyviä asioita.
Onhan se hauska kusettaa kusettajaa :)
- TakaajaVaralle
Täsmennetään nyt vielä alkuperäistä kysymystä. Takaaja voi olla hyvä varmistus vuokran maksamiselle JOS hakijalla ei ole luottotiedot kunnossa. Mielestäni on kummallista, että muutamat vanhat konkarit ovat kertoneet käyttäneensä henkilötakausta välillä vaikkapa vuokravakuuden maksamiseen, mutta kukaan ei kuitenkaan osaa neuvoa millaisia asioita takaussopimukseen pitäisi paperille laittaa?
Jos kahden kuukauden vuokrat on maksamatta, niin menee helposti se kolmaskin kuukausi ENNENKUIN vuokralainen saadaan lainvoimaisesti häädettyä asunnosta. Jos ei ole mitään vakuusrahoja enään jäljellä, niin mahdollisiin kämpän tuhoihin ei ole rahaa maksettu sisään (vuokravakuus). Sitten jos ei ole vielä luottotiedot kunnossa, niin tuskin hyvin pitkään aikaan saa mitään rahoja perittyä. Tälläisessa tilanteessa takaajalla on merkitystä...Mitä mieleesi tulee. Ehtojen pitävyyden määrittelee sitten aikanaan käräjäoikeus, ja sitä ylemmät oikeusasteet..
Olet oikeasti ihme jankkaaja, vaadit 3 kk vuokravakuutta, ja vuokraat!- joo joo mutta
Niin kai sä nyt tajusit että huoneenvukralaissa ei ole sanaakaan mistään henkilötakaajista?!? Eli jos tiukka paikka tulee, niin ne sun takausehdot todetaan laittomiksi ja mitättömiksi, etkä saa näiltä takaajilta muuta kuin oikeudenkäyntikulut maksettavaksesi.
- Vuokranantaja12
Hei
Suosittelen sinua poikkeamaan kirjastossa ja tutustumaan kirjoihin, joissa on asiakirjakaavoja. (Itsellänikin on hyllyssä Lakitieto-sarja Asiakirjakaavoja-osa.) Niitä voi kyllä löytyä netistäkin, mutta kirjasto on nyt mielestäni yksinkertaisesti parempi, koska siinä muotokielessä on oltava tarkka.
Ota kopio Omavelkainen takaus asiakirjakaava-mallista ja asia hoituu sillä.
Tässä myös eräs linkki samanlaiseen keskusteluun.
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=170942&tstart=0
Lumisin terveisin Vuokranantaja12- vuokranantaja varma
itse olen hoitanut tällä sanamuodolla takauksen,rahatakausta en käytä enää ollenkaan sillä parin kolmen kuukauden takuuhan on murusia jos vuokralainen särkee paikkoja.VUOKRANANTAJAN (NIMI) JA VUOKRALAISEN (NIMI)ALLEKIRJOITETTUA VUOKRASOPIMUKSEN,SITOUDUMME ME ALLEKIRJOITTANEET YHTEISVASTUULLISEEN OMAVELKAISEEN TAKAUKSEEN MAINITUSSA VUOKRASOPIMUKSESSA SOVITUN MAKSUVELVOLLISUUDEN TÄYTTÄMISESTÄ ENINTÄÄN KOLMEN KK VUOKRAN ,VESIMAKSUN,SOVITUN VIIVÄSTYSKORON JA ENINTÄÄN(TÄHÄN EURO SUMMA)NOUSEVIEN PERIMISKULUJEN OSALTA.(tästä eteen päin seuraava teksti on minun itse lisäämä)TÄMÄ TAKAUS KOSKEE MYÖS HUOLIMATTOMASTA ASUNNON HOIDOSTA KOITUVAT KULUT.lomakkeen alla on normaalit yhteys tiedot minusta,vuokralaisesta ja takaajasta sisältäen todistajat takaajan allekirjoituksen oikeellisuudesta.olen huomannut että tällä takauksella karsitaan taatusti jyvät akanoista.summana olen käyttänyt viittä tuhatta euroa.en muista mistä olen saanut tämän pohjan sillä se on ollut jo vuosia käytössä. mitä mieltä olette voinko laittaa takaussummaksi vaikka kymppitonnin ja eikö tämä teksti ole lainhengen mukainen.
vuokranantaja varma kirjoitti:
itse olen hoitanut tällä sanamuodolla takauksen,rahatakausta en käytä enää ollenkaan sillä parin kolmen kuukauden takuuhan on murusia jos vuokralainen särkee paikkoja.VUOKRANANTAJAN (NIMI) JA VUOKRALAISEN (NIMI)ALLEKIRJOITETTUA VUOKRASOPIMUKSEN,SITOUDUMME ME ALLEKIRJOITTANEET YHTEISVASTUULLISEEN OMAVELKAISEEN TAKAUKSEEN MAINITUSSA VUOKRASOPIMUKSESSA SOVITUN MAKSUVELVOLLISUUDEN TÄYTTÄMISESTÄ ENINTÄÄN KOLMEN KK VUOKRAN ,VESIMAKSUN,SOVITUN VIIVÄSTYSKORON JA ENINTÄÄN(TÄHÄN EURO SUMMA)NOUSEVIEN PERIMISKULUJEN OSALTA.(tästä eteen päin seuraava teksti on minun itse lisäämä)TÄMÄ TAKAUS KOSKEE MYÖS HUOLIMATTOMASTA ASUNNON HOIDOSTA KOITUVAT KULUT.lomakkeen alla on normaalit yhteys tiedot minusta,vuokralaisesta ja takaajasta sisältäen todistajat takaajan allekirjoituksen oikeellisuudesta.olen huomannut että tällä takauksella karsitaan taatusti jyvät akanoista.summana olen käyttänyt viittä tuhatta euroa.en muista mistä olen saanut tämän pohjan sillä se on ollut jo vuosia käytössä. mitä mieltä olette voinko laittaa takaussummaksi vaikka kymppitonnin ja eikö tämä teksti ole lainhengen mukainen.
Ihmettelen oikeasti ajatus maailmaasi, kyllä vuokravakuus tilillä on noita ensimmäisiä ehtoja parempi vaihtoehto. Ensinnäkin saat nostettua rahat ilman oikeuden päätöstä, ja toisekseen takaajakin voi tulla varattomaksi vuokrasuhteen aikana.
Sinänsä kolme kuukautta täyttää lain hengen. Viivästyskoron pitää käytännössä olla korkolain mukainen (viitekorko seitsemän prosenttiyksikköä), eli sillä ei vuokrauksessa ole rahallista merkitystä tällä hetkellä.
"TÄMÄ TAKAUS KOSKEE MYÖS HUOLIMATTOMASTA ASUNNON HOIDOSTA KOITUVAT KULUT"
Satavarma oikeuskäsittelypykälä, ainakin minun näkemykseni mukaan. Normaali kuluminen on oikea termi, ja siitä löytyy sen verran lainvoimaisia oikeuspäätöksiä, ettei ilmiselvää tapausta kannata riitauttaa.
Tuon vahingonkorvauksen enimmäismäärää ei mikään laki suoranaisesti määrää, toki yksikään ehto ei saa olla kohtuuton, ja koska et (käytännössä) kuitenkaan saa takaajalta rahoja ilman oikeuden päätöstä, niin kohtuullisuus kyllä selviää.
Mutta ota nyt ihmeessä se vuokravakuus, muuten olet oikeasti melkein oikeustoimikelvoton.- vuokranantaja varma
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Ihmettelen oikeasti ajatus maailmaasi, kyllä vuokravakuus tilillä on noita ensimmäisiä ehtoja parempi vaihtoehto. Ensinnäkin saat nostettua rahat ilman oikeuden päätöstä, ja toisekseen takaajakin voi tulla varattomaksi vuokrasuhteen aikana.
Sinänsä kolme kuukautta täyttää lain hengen. Viivästyskoron pitää käytännössä olla korkolain mukainen (viitekorko seitsemän prosenttiyksikköä), eli sillä ei vuokrauksessa ole rahallista merkitystä tällä hetkellä.
Satavarma oikeuskäsittelypykälä, ainakin minun näkemykseni mukaan. Normaali kuluminen on oikea termi, ja siitä löytyy sen verran lainvoimaisia oikeuspäätöksiä, ettei ilmiselvää tapausta kannata riitauttaa.
Tuon vahingonkorvauksen enimmäismäärää ei mikään laki suoranaisesti määrää, toki yksikään ehto ei saa olla kohtuuton, ja koska et (käytännössä) kuitenkaan saa takaajalta rahoja ilman oikeuden päätöstä, niin kohtuullisuus kyllä selviää.
Mutta ota nyt ihmeessä se vuokravakuus, muuten olet oikeasti melkein oikeustoimikelvoton.Kiitos selkeästä vastauksesta.Olen ottanut selvää joka kerta millainen takaaja vuokralais ehdokkaalla on tarjolla,opiskelijoiden kohdalla se on yleensä aina vanhemmat (otan molemmat takaamaan).Kerran kävi että eräs tyyppi oli niin innoissaan asunnostani että lupasi kolmen kuukauden ennakon vaikka ennakkoon vaadin tätä henkilö takausta.kun sanoin että en suostu niin innostus lopahti välittömästi,tässä tein sen päätelmän että vaikka tyypillä olisi ollut takuu rahat niin henkilötakaajaa ei olisi löytynyt.Tästä oikeuden päätöksestä sen verran että hävinnyt osa puolihan ne kulut maksaa.Sitten yksi kysymys että mihin väliin tarkoitat tätä normaali kuluminen tähän minun sopimuspohjaan. lopuksi kerron että kerran olen joutunut ulosotto tietä ottamaan omani korkojen kera takaajalta,silloin oli kyllä eri sopimus pohja enkä muista millainen sanamuoto mutta periaate sama.
- Vuokranantaja 12
vuokranantaja varma kirjoitti:
Kiitos selkeästä vastauksesta.Olen ottanut selvää joka kerta millainen takaaja vuokralais ehdokkaalla on tarjolla,opiskelijoiden kohdalla se on yleensä aina vanhemmat (otan molemmat takaamaan).Kerran kävi että eräs tyyppi oli niin innoissaan asunnostani että lupasi kolmen kuukauden ennakon vaikka ennakkoon vaadin tätä henkilö takausta.kun sanoin että en suostu niin innostus lopahti välittömästi,tässä tein sen päätelmän että vaikka tyypillä olisi ollut takuu rahat niin henkilötakaajaa ei olisi löytynyt.Tästä oikeuden päätöksestä sen verran että hävinnyt osa puolihan ne kulut maksaa.Sitten yksi kysymys että mihin väliin tarkoitat tätä normaali kuluminen tähän minun sopimuspohjaan. lopuksi kerron että kerran olen joutunut ulosotto tietä ottamaan omani korkojen kera takaajalta,silloin oli kyllä eri sopimus pohja enkä muista millainen sanamuoto mutta periaate sama.
"Olen ottanut selvää joka kerta millainen takaaja vuokralais ehdokkaalla on tarjolla,opiskelijoiden kohdalla se on yleensä aina vanhemmat (otan molemmat takaamaan).Kerran kävi että eräs tyyppi oli niin innoissaan asunnostani että lupasi kolmen kuukauden ennakon vaikka ennakkoon vaadin tätä henkilö takausta.kun sanoin että en suostu niin innostus lopahti välittömästi,..."
Kyllä minultakin lopahtaisi innostus vuokrata asunto, jos kerran en yksilönä pystyisi asuntoa vuokraamaan vaan vuokratakuun (tässäkin tarjottiin 3kk) lisäksi pitäisi pyytää henkilötakaus. Kokisin sen todella suurena epäluottamuksena. Suotta vaivata läheisiä (sukulaisia, ystäviä) ja asettaa heidät kiusalliseen tilanteeseen.
Olen kuitenkin oikeustoimikelpoinen ja luottotietoni ovat kunnossa.
Kuinka monella on esim. asuntolainaan henkilötakaus helpompi kuin antaa suoraan osakekirjat pankin haltuun. - TakausPorsaanReikä?
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Mutta ota nyt ihmeessä se vuokravakuus, muuten olet oikeasti melkein oikeustoimikelvoton.Onko totta että perus takaus tapauksissa takaaja voi ilmoittaa vuokrasuhteen ollessa vielä voimassa, ettei enään takaa, jolloin tulee tilanne, ettei kukaan takaa vuokralaisen vuokria?
Siis pystytäänkö käyttämään väärin, jotta saadaan kämppä? 1) hommataan takaaja 2) 2kk päästä vuokrasuhteen aloituksesta takaaja ilmoittaa irtisanovansa takauksen.
Jos pystyy, niin mielestäni takaaja ei paljoa anna turvaa, jolloin 3kk vakuustili/käteis talletus onkin järkevämpi vaihtoehto... - Rastuvaan hakemusta
TakausPorsaanReikä? kirjoitti:
Onko totta että perus takaus tapauksissa takaaja voi ilmoittaa vuokrasuhteen ollessa vielä voimassa, ettei enään takaa, jolloin tulee tilanne, ettei kukaan takaa vuokralaisen vuokria?
Siis pystytäänkö käyttämään väärin, jotta saadaan kämppä? 1) hommataan takaaja 2) 2kk päästä vuokrasuhteen aloituksesta takaaja ilmoittaa irtisanovansa takauksen.
Jos pystyy, niin mielestäni takaaja ei paljoa anna turvaa, jolloin 3kk vakuustili/käteis talletus onkin järkevämpi vaihtoehto...Ei pysty
- 8d7g89ds79zdfg
Eikö kukaan takaus ihmettelijöistä tule ajatelleeksi ettei siltä takaajaltakaan välttämättä rahoja saa suit sait sukkelaa jos vuokria jää maksamatta? Ja jos vuokravakuudesta aletaan rästejä maksamaan kun asukas ei halua/voi irtisanoa asuntoa, niin vuokravakuudesta ei jää enään mitään jäljelle jos jotain pientä tuhoa asunnossa on tapahtunut ja pitäisi vielä vahingot kustantaa. Siksi takaaja toisi lisäturvaa yhtälöön.
Minulla olisi nyt yksi tapaus, että 2kk vuokravakuus löytyy omista rahoista, mutta työkyvyttömyyseläke voi olla rajoilla että riittääkö se noin 800e pieneen kaksioon helsingissä kun pitäisi myös elääkkin. Takaajankin hän saa omasta vanhemmastaan. On siis pelko, että jos jotain vastoinkäymisiä elämässä tapahtuu vuokralaisella (rahallisia kuluja), niin hän ei pysty maksamaan kokonaan vuokraa. Takaaja siis toisi turvaa tässä yhtälössä. - Hulluamuttatotta
Jos sinulla on velkaa, joudut maksamaan kaiken velan, et vaan 3 kk lyhennystä ja korkoa, mutta vuokrasopimuslaissa näin on!!! Aika kornia. Vuokraat kuitenkin satojentuhansien omaisuutta ja käytännössä et saa mitään takuita!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .995365Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453603Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503215Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4452506Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2551559- 861304
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131299- 771238
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321223Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1411150