Linjaus vs Rihtaus

**Rihtari*

Kertokaapas mikä ero on Linjauksella ja Rihtauksella?

Kun kerran ns. "päästiin asiaan"

7

1416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvaus, vetolaite rihdataan ja akselivetoinen linjataan. Sama aisia kait kuitenkin.

      • tai ei?

        Oilisiko niin, että koneet ja akselit linjataan ja levyt rihdataan?


      • Ei rihtaaja
        tai ei? kirjoitti:

        Oilisiko niin, että koneet ja akselit linjataan ja levyt rihdataan?

        sano että linjataan oikein toisiinsa nähden?


    • stormwindsim

      "Rihtaus" tulee ruotsinkielen sanasta "rikta" joka tarkoittaa suunnata. "Att rikta motorn" käy mainiosti kun moottoria suunnataan niin ettei potkuriakseliin (ilman niveliä) synny radiaalivoimia (= tärinää ja kaikenlaisia ikävyyksiä).

      Toki voisi tässä tilanteessa sanoa että ollaan linjattu, koska moottorin (tai vaihdelaatikon) akseli on (suorassa) linjassa potkuriakselin kanssa. Ruotsinkielen sana on "linje" joka siis on linja suomeksi. Mutta "att linja" ei kuulosta kovinkaan hyvältä. Mielestäni "linjaus" tuo vahvasti mieleen jotain muutakin, eli "linjedragning" joka tehdään aina kun veneen tai laivan runkoa suunnitellaan (ennen vanhaa mitataan mallista ja piirretään). Tällöin linja seuraa rungon ulkopintaa edestä taakse korkeudessa x kölistä. (Toki on myös mahdollista että suvun tekemiset vaikuttavat sanan merkitykseen omassa mielessäni).

      Näitä käytännön sanoja/muunnelmia on paljon, esim. sitloora -- sitta på en låda tai på ett lår, tai tyyrpuri -- styrbord). Rihtaus on mielestäni yksiselitteinen, mutta tuskin virallista suomenkieltä. Esimerkiksi oikeaoppisesta on sen sijaan "äyskäri" joka on muunnelma sanasta "öskar", jossa "att ösa" tarkoittaa kaataa (vettä) ja "kar" on amme (vrt "badkar" = kylpyamme). Eli amme jolla kaadetaan vettä käsin - luultavasti rankkaa hommaa jos vuotaa paljon :-).

      • stormwindsim

        Hm... vähemmän tärkeätä :-). Mutta edellisestä jäin miettimään onko se "en lår" tai ett lår". Ja niinhän se on, että "en lår" on jotain jonka päälle lastataan jotain, kun taas "ett lår" on lonkka. Mieltäisin tuon (sit)looran hyllyksi jonka kantaa molemmissa sivuissa seinään kiinnitetyt kettingin pätkät. Jos ei siis låda eli laatikko. En kuitenkaan ole purjehtija, joten tuo saattoi mennä aivan väärin.

        Ja... argh, jatkuu: Kettinkihän tulee sanasta "kätting" (joka englanning sanasta chain). Paljon vihamielisyyttä löytyy tänä päivänä ruotsinkieltä vastaan, mutta varmaan olisi myös hyvä olla vähän syvempi ymmärrys sanoista ja käsitteistä. Veneilyväestöltä en ole ikinä saanut negatiivista palautetta kielestä, ja siitä plussaa myös palstan ukoille.


      • 10
        stormwindsim kirjoitti:

        Hm... vähemmän tärkeätä :-). Mutta edellisestä jäin miettimään onko se "en lår" tai ett lår". Ja niinhän se on, että "en lår" on jotain jonka päälle lastataan jotain, kun taas "ett lår" on lonkka. Mieltäisin tuon (sit)looran hyllyksi jonka kantaa molemmissa sivuissa seinään kiinnitetyt kettingin pätkät. Jos ei siis låda eli laatikko. En kuitenkaan ole purjehtija, joten tuo saattoi mennä aivan väärin.

        Ja... argh, jatkuu: Kettinkihän tulee sanasta "kätting" (joka englanning sanasta chain). Paljon vihamielisyyttä löytyy tänä päivänä ruotsinkieltä vastaan, mutta varmaan olisi myös hyvä olla vähän syvempi ymmärrys sanoista ja käsitteistä. Veneilyväestöltä en ole ikinä saanut negatiivista palautetta kielestä, ja siitä plussaa myös palstan ukoille.

        ...tuo "sitloora" on suomalainen murrevääntymä. Eli ruotsin kantasana on nimenomaan "sitlåda", siis istumalaatikko. Mutta osassa suomalaismurteita "d" kääntyy "ärräksi".

        (Kuulostaa vähän hiuksianostattavalta, kun pieni tyttö tarttuu vesilasiinsa ja julistaa kauniisti hymyillen "nyt mää juon tään veren"...)


      • linjaus/rihtaus
        10 kirjoitti:

        ...tuo "sitloora" on suomalainen murrevääntymä. Eli ruotsin kantasana on nimenomaan "sitlåda", siis istumalaatikko. Mutta osassa suomalaismurteita "d" kääntyy "ärräksi".

        (Kuulostaa vähän hiuksianostattavalta, kun pieni tyttö tarttuu vesilasiinsa ja julistaa kauniisti hymyillen "nyt mää juon tään veren"...)

        Riippu ilmeisesti missä kokoluokissa liikutaan. Laivoissa levyt oikaistaan rihtaamalla.
        Linjauksessa akselilinja asennetaan halutun laiseksi, ei siis aina suoraan linjaan, vaan joskus "tietokone linjauksessa" asentoon joka on laskettu optimaaliseksi kun akselit ovat käytössä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1313
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      149
      408
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe