Heippa!
Minulla on puolen vuoden ikäinen ajokoira tyttö. Ongelmana on nyt ollut arkuus miestäni kohtaan. Antaa kyllä koskea, mutta on varuillaan. Ei ole agressiivinen kylläkään, mutta kun mieheni tulee välillä kotiin ja menee silittämään koiraa kun se makaa pedissään niin koira tekee usein hätäpissan. Ottaa kyllä makupaloja, mutta on varuillaan. Ulkona koira on paljon rohkeampi tulee mieheni luokse häntä heiluen ja ottaa makupaloja.
Koira on kyllä muutenkin arka muita ihmisiä kohtaan ettei pelkästään miestäni. Minuun koira on sitten kiintynyt todella paljon eikä pelkää minua ollenkaan.
Olisi kiva kuulla vinkkejä ja neuvoja miten voisimme harjoittaa koiraa rohkeammaksi.
Arka ajokoira
2
726
Vastaukset
- diibu
Yleissääntönä voisi olla (yleensä onkin) että koira saa olla rauhassa juuri siellä omassa sopessaan. Hyvä että ulkona ottaa kontaktia. Aran koiran kanssa tarvitaan aikaa ja malttia. Thats it. Kannattaa myös varoa ettei tule vahvistaneeksi epätoivottua arkailua antamalla nameja tai muuta hyvittelyä "väärään" aikaan. Se tuntuu olevan yleistä ja käy todella nopeasti. Itse huomasin kehittäneeni koiralle lievän kynsienleikkauskammon palkitsemalla leikkauksesta namilla väärään aikaan, kun koira oli kiihtyneenä/ahdistuneena sylissä. Nykyään en tee tuosta tai muistakaan hoitotoimenpiteistä numeroa ja palkintona koiralle riittää poispääsy tilanteesta sitten kun MINÄ niin päätän.
- Herkällä koiralla
Helposti jos lirauttaa, niin on sen merkki, että on herkkä ja alistuva luonne, ei välttämättä pelkää silti. Koskaan ei saa rangaista siitä lirautuksesta! Kannattaa se peti rauhoittaa koiran omaksi alueeksi, ja kutsua koira muualle puhuteltavaksi. Paljon pitää olla ihmisten kanssa tekemisissä, ja tavata uusia ihmisiä, mutta silti rauhoittaa liialta hälinältä, ettei tule pelon kanssa vihaiseksi, sellainen koira saattaa olla tosi arvaamaton. Mulla itsellä myös vanha ajokoiranarttu, joka on ollut ikänsä varautunut vieraita kohtaan, ja kun sillä oli pentuja, oli todella vihainen vieraille. Muuten niin ihana omaa perhettä kohtaan kuin vain olla voi, pitää myös toisista koirista, pikkulapsista ja kissanpennuistakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit815940KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti2904872Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202618Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei362534Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT991608Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171481- 1051387
Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1311341seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1091294Rötösherra käräjillä
Ähtäriläisyrityksen epärehellisyys oli niin suurta, että mies yhtiön takaa oli lähellä saada ehdotonta vankeutta. Vaikeu191261