Heippa!
Minulla on puolen vuoden ikäinen ajokoira tyttö. Ongelmana on nyt ollut arkuus miestäni kohtaan. Antaa kyllä koskea, mutta on varuillaan. Ei ole agressiivinen kylläkään, mutta kun mieheni tulee välillä kotiin ja menee silittämään koiraa kun se makaa pedissään niin koira tekee usein hätäpissan. Ottaa kyllä makupaloja, mutta on varuillaan. Ulkona koira on paljon rohkeampi tulee mieheni luokse häntä heiluen ja ottaa makupaloja.
Koira on kyllä muutenkin arka muita ihmisiä kohtaan ettei pelkästään miestäni. Minuun koira on sitten kiintynyt todella paljon eikä pelkää minua ollenkaan.
Olisi kiva kuulla vinkkejä ja neuvoja miten voisimme harjoittaa koiraa rohkeammaksi.
Arka ajokoira
2
589
Vastaukset
- diibu
Yleissääntönä voisi olla (yleensä onkin) että koira saa olla rauhassa juuri siellä omassa sopessaan. Hyvä että ulkona ottaa kontaktia. Aran koiran kanssa tarvitaan aikaa ja malttia. Thats it. Kannattaa myös varoa ettei tule vahvistaneeksi epätoivottua arkailua antamalla nameja tai muuta hyvittelyä "väärään" aikaan. Se tuntuu olevan yleistä ja käy todella nopeasti. Itse huomasin kehittäneeni koiralle lievän kynsienleikkauskammon palkitsemalla leikkauksesta namilla väärään aikaan, kun koira oli kiihtyneenä/ahdistuneena sylissä. Nykyään en tee tuosta tai muistakaan hoitotoimenpiteistä numeroa ja palkintona koiralle riittää poispääsy tilanteesta sitten kun MINÄ niin päätän.
- Herkällä koiralla
Helposti jos lirauttaa, niin on sen merkki, että on herkkä ja alistuva luonne, ei välttämättä pelkää silti. Koskaan ei saa rangaista siitä lirautuksesta! Kannattaa se peti rauhoittaa koiran omaksi alueeksi, ja kutsua koira muualle puhuteltavaksi. Paljon pitää olla ihmisten kanssa tekemisissä, ja tavata uusia ihmisiä, mutta silti rauhoittaa liialta hälinältä, ettei tule pelon kanssa vihaiseksi, sellainen koira saattaa olla tosi arvaamaton. Mulla itsellä myös vanha ajokoiranarttu, joka on ollut ikänsä varautunut vieraita kohtaan, ja kun sillä oli pentuja, oli todella vihainen vieraille. Muuten niin ihana omaa perhettä kohtaan kuin vain olla voi, pitää myös toisista koirista, pikkulapsista ja kissanpennuistakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171114124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133678Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja272590Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2582581Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin41828- 2091348
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491254- 721190
Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo591089Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?771039