vaavi tuli taloon

newbie-papa

Moinoi tuore isä täällä kirjottaa, joulun kunniaksi sain eilen perheen kotiin sairaalasta, esikoinen syntyi. Hän on ollut nyt talossa vuorokauden ja ajanut meidät hermoromahduksen partaalle, ITKEE riivatusti yhtenään. Yö vietettiin vaimon kanssa vuoroissa jotta molemmat saivat nukkua, vaimolla on toki pahempi univelka koko synnytyksestä. Itkukohtaukset olen huomannut liittyvän ilmavaivoihin, syötetty ollaan äidinmaitoa jonka vähyyttä on paikattu korvikkeella. Pieretysitkut helpottaa aina pierulla mutta olisi hienoa keksiä lääke ilmavaivaan jotta pikkuisen masussa ei vääntäisi ollenkaan.

Kylä tämä tästä kun olemme molemmat pienen kanssa kotona mutta ilman ilmavaivoja olisi helpompaa.

--neuvoja ??

11

612

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimmiis 85

Yrittäkää pumppausta! Meillä se ainakin auttoi. Eli vauva makaamaan vaikka sängylle selälleen ja pumppaatte vauvan molempia jalkoja samaan aikaan vatsan päälle niin että vauvan jalat painavat vatsaa hiukan ja näin saatatte saada niitä pieruja hiukan liikkeelle :)
      Tsemppiä!

• äiiiiippäää

kannattaa kokeilla cuplatonia tai vastaavaa, kysy apteekista muista. kannattaa myös muistaa aina röyhtäyttää kunnolla syönnin jälkeen ja jos vauva ahnehtii niin röyhtäyttää vaikka syönnin välissäkin kerran tai pari. ja jos imettää niin kannattaa jättää äidin kaikki sellainen ruoka pois mikä voi tehdä masuvaivoja pikkuiselle ja korvikekin voi olla et tekee pelkästään.. kannattaa sitäkin kokeilla et vaihtaa toiseen merkkiin. voihan se myös olla ihan koliikkiakin ja siihen nyt ei oikein auta mikään muu kuin aika. toiset saa helpotusta jostain lääkkeistä tai muista, mut toiset ei mistään.. lähtee itekseen sit kun lähtee, voi kestää pahimmillaan vuodenkin. omalla lapsella oli kans 2vkon ikäisestä lähtien reilu kuukauden alas kauheeta huutoa, huusi kipua 3-4h putkeen ja se hävisi sit yhtäkkiä, en tiedä mistä sit johtui.

• Äiti76

Kuulostaa tutulta, kuukauden takaiset ensimmäiset yöt vauvan kanssa olivat painajaismaisia, tuntui että miten tästä ikinä selvitään koko perhe hengissä. Meidän tapauksessa kyse oli sekä nälästä että vatsavaivoista. Eli koko ajan olisi pitänyt saada syödä, ja kun oma maito ei riittänyt niin annettiin tuttelia, mikä oli sitten iso virhe. Tutteli aiheutti meidän vauvalle hirveitä vatsanväänteitä. Heti kun vaihdettin Nestlen NAN-merkkiseen vastikkeeseen, alkoivat vatsavaivat helpottaa. Kun sitten neuvolasta kysyttiin, niin sanoivat, että tuttelia ei kannata missään nimessä antaa vastasyntyneelle, NAN on paljon parempi. Sittemmin ollaan satunnaisten vatsavaivojen vuoksi annettu cuplatonia ja kahden viikon ikäisenä alettiin antamaan gefilus-tippoja (joissa mukana siis D-vitamiini) ja vatsavaivat ovat kokonaan hävinneet. Ja tuosta alkuajan nälästä, vauva tosiaan saattaa haluta syödä vaikka 20 minuutin välein, vaikka se itsestä tuntuu ihan käsittämättömältä, välit onneksi pitenevät kun napero kasvaa. Tsemppiä ja jaksamista, kyllä se siitä!

• newbie-papa

Kiitos vastauksista, ostin apteekista pierulääkettä joten saa nähdä kuinka vaiva helpottaa.. äidinmaidon lisäksi olemme antaneet nannia ja vaikea sanoa johtuuko ilmavaiva nannista vai äidinmaidosta (

• velkaa....

rankkaa mutta kyllä se siitä :) Meillä nyt vauva vähän yli kuukauden. Itsellä jäi synnytyksen alkamisesta/sairaalasta sadan tunnin yövelat :D en saanut nukuttua, olin siellä 5 päivää keisarinleikkauksen jälkeen. Mieskin päivysti siellä aina aamusta iltaan. Mies otti myös isyyslomaa 18 päivää ja se ei todellakaan ole lepoa vaan juuri tuota yövalvomista ja vaimonkin hoitoa etenkin sektion jälkeen (ei oltu varauduttu sektioon ja siihen että toipuminen vie kauemmin aikaa) :) Meillä toimi paremmin yhdessä valvominen ja toistemme tukena oleminen, olisi muuten ollut aivan liian rankkaa henkisesti. Kokoajan syöttöä ja tuntuu ihan hirveeltä jos pikkuinen itkee eikä tiedä mitä tehdä. Meillä käytössä NAN1 heti kun kotiin päästiin, itki yhden kokonaisen yön mutten tiedä johtuiko korvikkeesta vai mistä...sai myös kuukauden ajan lypsettynä omaa maitoani. Rela tipat meillä aloitettiin kahden viikon iässä. Cuplaton nyt jouluna kun selvästi oli vatsanväänteitä ja tuntui auttavan sekin osittain (hirveää huutoa ja kipristelyä syödessä eikä millään saanut kaikkea aina syöty)...olen myös tehnyt tuota kakkajumppaa eli jalkojen pumppausta, laulunkin siihen kehitellyt ja tuntuu rentouttavan vauvaa...erilaisia asentojakin olen haeskellut missä vauvalla hyvä olla ja vatsaa kipristellessä ollut paras vatsallaan sylissä...sitten olen myös hieronut vatsaa etenkin vasemmalta "suoliluun" tuntumasta...hyvin auttanut pieremään ja kakkaamaan. Meidän vauvaa rentouttanut myös kohtuammeessa lilluminen ja kyllä sekin kun pylly pesty lavuaarissa ja siihen laitan tulpan ja jalkojaan lilluttaa niin nopsaan tulee lisää kakkaa. Pariin päivään ei ole omaa maitoani saanut ja pelkään että tulee pahempaa ummetusta vauvalle kuin mitä on ollut, itkun kanssa kakkaa tikistänyt, äidinmaito tuntui auttavan pahimpaan ummetukseen. Tosin puklut oli tosi runsaat minun maidostani ja neuvolassa arvelivat että olisi herkkä jollekkin mitä syön.
        Sellaista kokeilemista ja haeskelua se on mutta lohtuna voisi olla se että kaikki helpottuu aikanaan kun vauva kasvaa, tai niin ainakin itse uskon/toivon. Kuitenkin seuraavat 18v. on univelkaa ja varmasti siitä eteenpäinkin :) Zemppiä teille.

• uunani
        velkaa.... kirjoitti:

rankkaa mutta kyllä se siitä :) Meillä nyt vauva vähän yli kuukauden. Itsellä jäi synnytyksen alkamisesta/sairaalasta sadan tunnin yövelat :D en saanut nukuttua, olin siellä 5 päivää keisarinleikkauksen jälkeen. Mieskin päivysti siellä aina aamusta iltaan. Mies otti myös isyyslomaa 18 päivää ja se ei todellakaan ole lepoa vaan juuri tuota yövalvomista ja vaimonkin hoitoa etenkin sektion jälkeen (ei oltu varauduttu sektioon ja siihen että toipuminen vie kauemmin aikaa) :) Meillä toimi paremmin yhdessä valvominen ja toistemme tukena oleminen, olisi muuten ollut aivan liian rankkaa henkisesti. Kokoajan syöttöä ja tuntuu ihan hirveeltä jos pikkuinen itkee eikä tiedä mitä tehdä. Meillä käytössä NAN1 heti kun kotiin päästiin, itki yhden kokonaisen yön mutten tiedä johtuiko korvikkeesta vai mistä...sai myös kuukauden ajan lypsettynä omaa maitoani. Rela tipat meillä aloitettiin kahden viikon iässä. Cuplaton nyt jouluna kun selvästi oli vatsanväänteitä ja tuntui auttavan sekin osittain (hirveää huutoa ja kipristelyä syödessä eikä millään saanut kaikkea aina syöty)...olen myös tehnyt tuota kakkajumppaa eli jalkojen pumppausta, laulunkin siihen kehitellyt ja tuntuu rentouttavan vauvaa...erilaisia asentojakin olen haeskellut missä vauvalla hyvä olla ja vatsaa kipristellessä ollut paras vatsallaan sylissä...sitten olen myös hieronut vatsaa etenkin vasemmalta "suoliluun" tuntumasta...hyvin auttanut pieremään ja kakkaamaan. Meidän vauvaa rentouttanut myös kohtuammeessa lilluminen ja kyllä sekin kun pylly pesty lavuaarissa ja siihen laitan tulpan ja jalkojaan lilluttaa niin nopsaan tulee lisää kakkaa. Pariin päivään ei ole omaa maitoani saanut ja pelkään että tulee pahempaa ummetusta vauvalle kuin mitä on ollut, itkun kanssa kakkaa tikistänyt, äidinmaito tuntui auttavan pahimpaan ummetukseen. Tosin puklut oli tosi runsaat minun maidostani ja neuvolassa arvelivat että olisi herkkä jollekkin mitä syön.
        Sellaista kokeilemista ja haeskelua se on mutta lohtuna voisi olla se että kaikki helpottuu aikanaan kun vauva kasvaa, tai niin ainakin itse uskon/toivon. Kuitenkin seuraavat 18v. on univelkaa ja varmasti siitä eteenpäinkin :) Zemppiä teille.

Kannattaa kokeilla Disflatyl -tippoja, ne auttoivat meillä, ja moni on sanonut niitä tehokkaammiksi kuin cuplaton. Myös Gefilus d tipat oli käytössä alussa siinä kun d-vitamiinia aloiteltiin, juuri tuon vatsaystävällisyyden takia. Vatsallaan oloa välillä ja tuota jalkojen pumppausta, jalkapohjien hierontaa ja vatsan hellää hierontaa voi kokeilla. Kyllä se huuto ajan myötä helpottaa, meillä oli se eka kuukausi vaikein, nyt tyttö kolme kuukautta eikä enää tarvi mitään ylimäärästä tippaa antaa kun ei vatsaansa enää itke, onneksi.

• -p-
        uunani kirjoitti:

Kannattaa kokeilla Disflatyl -tippoja, ne auttoivat meillä, ja moni on sanonut niitä tehokkaammiksi kuin cuplaton. Myös Gefilus d tipat oli käytössä alussa siinä kun d-vitamiinia aloiteltiin, juuri tuon vatsaystävällisyyden takia. Vatsallaan oloa välillä ja tuota jalkojen pumppausta, jalkapohjien hierontaa ja vatsan hellää hierontaa voi kokeilla. Kyllä se huuto ajan myötä helpottaa, meillä oli se eka kuukausi vaikein, nyt tyttö kolme kuukautta eikä enää tarvi mitään ylimäärästä tippaa antaa kun ei vatsaansa enää itke, onneksi.

meillä disflatyl vain pahentaa asiaa, ja cuplaton toimii. mutta kokeilemalla tuokin selviää.

suosittelen myös vauvahierontaa: http://www.helistin.fi/?page=5477286&id=4171577. tuolta erityisesti tuo jalkapohjahieronta sai meidän vauvalta ulos pieruja ja usein jopa kakan. kuulostaa ehkä hassulta, mutta toimii!

• kokemusta x5

mä annoin mei pojalle nannia ja ihmettelin miks lapsi huutaa ensin nälkäänsä ja syönnin jälkeen vatsaansa.vaihdoin välittömästi korvikkeen nutrilon merkkiseen ja vatsa vaivat loppui samantien.googlaa nutrilon tai mene osoitteeseen( www.nutriciababy.fi).toinen hyvä idea on vaihtaa tuttipullo ns koliikki tuttipulloiksi.em tommee tippee merkkinen tuttipullo on hyvä.cuplatonista tuli mei pojalle ummetusta.rela tipat on parempia niitä tarvitsee antaa vain 5tippaa päivässä.weledalla on koliikki vauvoille tarkoitettua öljyä jota hierotaan vauvan vatsaan.sitäkin voi kokeilla.

• kohta kolmen äiti

noi apteekin tuotteet auta, niin vyöhyketerapia auttoi meidän tytön ilmavaivoihin. Neljä kertaa siellä piti käydä, mutta sen jälkeen loppui ilmavaivat :)
      Ja tiedättehän, että äidin syömisillä on myös paljon tekemistä asian kanssa? Kaikki mikä aiheuttaa ilmavaivoja äidille (sipuli, herneet, pavut, kaali, ruisleipä ym. ym) aiheuttaa niitä myös vauvalle!
      Voimia kamppailuun, se ensimmäinen on aina rankempi, kun ei ole siihen tottunut, mutta kiva huomata, että on isiä, joita kiinnostaa asia ja jotka myös osallistuu siihen vauvan hoitoon :))

• asianvierestä

Aina yhtä järkyttävää lukea tälläista:

"kiva huomata, että on isiä, joita kiinnostaa asia ja jotka myös osallistuu siihen vauvan hoitoon :))"

Kyllä ne toisenlaiset isät ovat poikkeuksia ja aloittajan kaltaiset se normi.
        Totta ihmeessä isät ovat kiinnostuneita omista lapsistaan. Ja ei, isät eivät OSALLISTU vauvan hoitoon, vaan hoitavat vauvaa tasavertaisesti äidin kanssa.

Miten tää maailma ja asenteet voi ikinä muuttua, jos "kohta kolmen äidin" kaltaisia ihmisiä aina vaan riittää vanhoillisine, seksistisine asenteineen?

Sori, meni täysin aiheen vierestä, mutta otti vaan niin aivoon. Aloittaja on saanut hyviä vinkkejä, niitä vain kokeilemaan. Meilläkin ekat pari kuukautta oli aikamoista huutoa ja piereskelyä vauvalla, mutta siitä se sitten koko ajan on helpottanut. Ja vaikka vaimo imetti, niin kaikilta muilta osin hoidin lastamme yhtä intensiivisesti kuin hänkin. Luonnollisesti.

• newbie-papa
        asianvierestä kirjoitti:

Aina yhtä järkyttävää lukea tälläista:

"kiva huomata, että on isiä, joita kiinnostaa asia ja jotka myös osallistuu siihen vauvan hoitoon :))"

Kyllä ne toisenlaiset isät ovat poikkeuksia ja aloittajan kaltaiset se normi.
        Totta ihmeessä isät ovat kiinnostuneita omista lapsistaan. Ja ei, isät eivät OSALLISTU vauvan hoitoon, vaan hoitavat vauvaa tasavertaisesti äidin kanssa.

Miten tää maailma ja asenteet voi ikinä muuttua, jos "kohta kolmen äidin" kaltaisia ihmisiä aina vaan riittää vanhoillisine, seksistisine asenteineen?

Sori, meni täysin aiheen vierestä, mutta otti vaan niin aivoon. Aloittaja on saanut hyviä vinkkejä, niitä vain kokeilemaan. Meilläkin ekat pari kuukautta oli aikamoista huutoa ja piereskelyä vauvalla, mutta siitä se sitten koko ajan on helpottanut. Ja vaikka vaimo imetti, niin kaikilta muilta osin hoidin lastamme yhtä intensiivisesti kuin hänkin. Luonnollisesti.

Joo sun kanssa sillee samaa mieltä, että itse koen ainakin ihan itsestään selvyydeksi hoitaa vauvaa niin paljon kuin suinkin voin.. nytkin päivystän hänen vieressään kun on ollut hiukan rauhaton jotta äitee saa nukkua (minä nukun sitten päivällä). Ihmettelen kyllä isiä jotka suntautuvat vauvaansa vähäpätöisemmin, ehkä sellaiset isät eivät ole isyyteen vielä ihan kypsiä mutta minä (30v) nautin joka hetkestä ihan täysillä.

Ainiin, hyvää uutta vuotta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17073
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4814
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2728
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      144
      2016
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1597
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1534
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1507
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      23
      1348
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1303
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1223
    Aihe