Nettiriippiuvuus.

Tiukkapipo?

Naisystäväni ei tunnu välittävän lapsistaan,koska ei juurikaan rajoita lasten netissä kuluttamaa aikaa.
Murkkuikäiset lapset ovat monesti koneella 5-7 tuntia koulupäivän jälkeen.Viikonloppuisin saattaa koneella kulua lähes kellonympärys.Syömässä ehditään hädintuskin käymään.Ei siinä paljon ole muuta elämää,kun tuollaisia aikoja kuluu koneella.Olen puhunut asiasta varmaan satoja kertoja,mutta vaikutus jää yleensä seuraavan päivän muutaman tunnin taukoon.Joskus olen itse katkaissut yhteyden,kun ei puhe tehoa.
En salli omille lapsilleni kuin korkeintaan tunnin yhtämittaista netin käyttöä.Jos nettiyhteys ja asunto olis minun,irtisanoisin liittymän ja harkitsisin uutta sitten myöhemmin.
Onko nyt niin,että mulla vaan on pipo liian kireellä?

20

1391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tippituu

      Jokainen määrittelee omat rajat ja mielestäni siihen mikä on sopiva määrä olla netissä riippuu pitkälti myös elinympäristöstä. Lisäksi asiaan vaikuttaa myös lasten ikä, ystävien määrä ja se kuinka kaukana he asuvat ja lasten luonne muutenkin. Jos asutte alueella jossa olisi paljon harrastusmahdollisuuksia, kavereita lähellä jne. niin kyllä tuo netin käyttämisen määrä aika suurelta vaikuttaa. Jos taas asutte kaukana kaikista kavereista ja harrastusmahdollisuuksista niin netti voi olla ainut ilmainen keino jutella kavereiden kanssa. Mielestäni tuo sinun 1h/vuorokausi on aika vähän. Sen sijaan pitäisin melko hyvänä 2-3h ja joku tauko siinä välissä mahdolliset koulujutut. Jokaisessa taloudessa kuitenkin tavallaan.

    • Onko nyt niin,että mulla vaan on pipo liian kireellä? -On.
      Nimim. Itekki nettiriippuvainen.

    • Ratkaisu on tässä...

      Jos omistatte pöytäkoneen lisäksi kannettavana, ladatkaa ensiksi akku täyteen ennen käyttöä ja antakaa sitten lasten käyttää kannettavan tietokoneen siihen saakka, kunnes akku loppuu ja kone sammuu itsestään. Pöytäkoneena otatte hiiren ja näppäimistön pois käytöstä väliaikaisesti.

    • Riippumaton...

      Mahdatkos olla töissä... ?
      Taitavat juuri työssä käyvät ihmiset syyllistää netinkäyttäjiä nettiriippuvuudesta.
      Ovatko he kateellisia, kun eivät itse jouda nettiin, kun aika menee töissä.
      Nykyään ihmisiä vaivaa työriippuvuus. Eikö se muka ole työriippuvuutta, jos on 8 tuntia päivässä töissä ja työpaikalla ollaan 9 tuntia päivässä. Lisäksi ollaan ylitöissä ja töitä voidaan tuoda kotiin.

      Onko työ joku pyhä lehmä ja tabu, ettei siitä ole soveliasta puhua samaan tyyliin, kuin netin käytöstä, että nettiä käyttävät ovat nettiriippuvaisia ja työnarkomaanit eivät ole yhtään työriippuvaisia.
      Jos työtä tekeviltä riistetään mahdollisuus tehdä työtä, niin he suuttuvat ja tulevat kärtyisiksi.
      Selvät työriippuvuuden oireet.
      Miksi ei puhuta autoriippuvuudesta, nykyihmiset tuskin pärjäävät ilman autoa.
      Kuntosalillekin ajetaan autolla kuntoilemaan.
      Menisitte sinne kuntosalille käyden tai pyörällä, niin sais matkalla kuntoiltua.
      Älkää nyt vaan toisia nettiriippuvuudesta syyttelevät käyttäkö mitään tietokonetta siellä työpaikalla.
      Ei se asiaa muuta, jos tietokoneella on joku tekstinkäsittelyohjelma tai joku muu mikä ei liity nettiin.
      Tietokonetta te siinä samalla lailla käytätte olitte sitten netissä tai ette.

    • kolmen pojan äiti

      löysentää mun mielestä. 2-3 h per päivä on minunkin mielestä ok. Mun mielestä meidän vanhempien on hyväksyttävä se että nykyään netti on nuorille tärkeä, eikä se ole ainoastaan negatiivinen asia. Ei tietenkään liiallisuuksiin pidä mennä ja rajat on oltava, mutta toi tunti kuulostaa hyvin vähältä.

    • kukkahattusetä

      Lapset istuvat koulussa, bussissa, läksyjen parissa jo muutenkin liikaa. Ei ihme, että selkävaivaisten lasten määrä lisääntyy hälyttävästi.

      Liikuntaa pitäisi harrastaa vähintään 2 tuntia päivässä, sisältää leikin ym.

      Tunti koneen ääressä hujahtaa nopeasti, joten ehkä 2 tuntia voisi olla hyvä määrä, mutta sitten olisi hyvä väliin olla täysin tietsikattomia päiviä.

      Ihan hyvä, että yrität pitää vähän jöötä. Jos lapset itse saavat päättää, niin eihän ne muuta tekiskään kuin istuis silmät ristissä koneelta kaiket päivät. Jaappanialaiset tätä ovat tutkineetkin (nuorilla tietotyöntekijöillä) ja 5 tuntia päivässä näyttöpäätteen ääressä näyttäisi oleva raja, jonka ylityttyä alkaa monenmoiset terveydelliset ongelmat lisääntyä räjähdysmäisesti (nukkumisvaikeudet, masennus jne.).

      Yhtäjaksoinen istuminen koneen ääressä on vaarallista myös verenkiertoelimistölle (veritulpat), joten vähintään tunnin välein tulisi nousta ja jaloitella 5-10 minuuttia. Lapsille ei veritulppia niin helposti tietenkään tule, mutta tuskin kovin hyvää tekee tulevaisuutta ajatellen kun pumppaustoiminnot laiskistuvat vuosi vuodelta.

      • vanhemmat.

        Tuntisivat vastuunsa lastensa kasvatuksessa,silloin netissä voisi lapsi viettää aikaansa n.puolisen tuntia ja useampi tunti liikunnan parissa. Silloin lapsesta kehittyisi terve ja hyvän lihaksiston omaava nuori,josta olisi hyötyä myös aikuisena.


    • Rajat on rakkautta

      Jos olet tiukkapipo niin ole sitten. Olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä, että 5-7h koneella arkipäivänä koulun jälkeen on LIIKAA! Reilusti liikaa! Nettibokseja saa nykyään sellaisia joita aikuiset voivat säätää niin, että esimerkiksi netissä oloaikaa on 2h päivässä tai sen verran kuin itse haluaa.

    • looooooo00l

      "En salli omille lapsilleni kuin korkeintaan tunnin yhtämittaista netin käyttöä"

      Ja mitäköhän kaikke siinä ajassa ehtii tehdä? Ja miksi koneella ei saisi olla (esimerkiksi kirjoittelemassa suomi24 sivuille)?

    • Ohyeahh

      "En salli omille lapsilleni kuin korkeintaan tunnin yhtämittaista netin käyttöä."

      Fiksumpaa olisi myös kieltää kirjojen lukeminen. Niillä se piru vasta irti lähteekin!

      • Eikäähhh!!! ???

        Haahhhh... 1h per päivä!! Ei hemetti se ole yhtään tarpeeksi! Tunnissa ei kerkeä tehdä mitään ja btw jos jollakin on niin hidas kone että käynnistämiseen menee tunti ni siihenhän se aika sitte kuluuki ja mitäs siellä netissä enää ehii tehä, ja nuoret käy netissä sen takiaki että voi pitää yhteyttä ehkä sellasiin kavereihin joita ei joka päivä nää, esim facessa, miettikää nyt jos lapset ei saa käydä netissä niin miten ne sitten vaihtaa kuulumisiaan kavereittesa kanssa ??? Ja ei kuulkaas maksa lähellekkään yhtäpaljon ku tekstailu ja soittelu, think about that !! :D HAH


      • äipskä
        Eikäähhh!!! ??? kirjoitti:

        Haahhhh... 1h per päivä!! Ei hemetti se ole yhtään tarpeeksi! Tunnissa ei kerkeä tehdä mitään ja btw jos jollakin on niin hidas kone että käynnistämiseen menee tunti ni siihenhän se aika sitte kuluuki ja mitäs siellä netissä enää ehii tehä, ja nuoret käy netissä sen takiaki että voi pitää yhteyttä ehkä sellasiin kavereihin joita ei joka päivä nää, esim facessa, miettikää nyt jos lapset ei saa käydä netissä niin miten ne sitten vaihtaa kuulumisiaan kavereittesa kanssa ??? Ja ei kuulkaas maksa lähellekkään yhtäpaljon ku tekstailu ja soittelu, think about that !! :D HAH

        Kenellä tänä päivänä on kone joka kestää tunnin käynnistyä? Minulla oli sellainen 10v sitten. Olen itse eri ikäisten äiti ja äitipuoli. Alle kouluikäisten ei pitäisi olla koneella ollenkaan, okei, 4 vuotiaani saa joskus harvoin käydä pikkukakkosen netissä n. tunnin ja sekin on liikaa koska on tosi levoton sen jälkeen. Sama koskee pelikonsolia jota saa pelata kahden viikon välein puoli tuntia isoveljen kanssa. Ala-asteikäiset ovat meillä saaneet olla koneella sen puolisen tuntia kerrallaan pelaamassa viikonloppuna. Yläasteikäiset ovat saaneet olla netissä pari tuntia viikonlopussa jonka viettävät meillä. Kotonaan he eivät pääse käsittääkseni nettiin juuri ollenkaan koska isäpuoli ei päästä. Isoin 17v saa pelata konsolilla pari tuntia kerrallaan jonka jälkeen pyydän lopettelemaan koska pelaisi muuten huomaamattaan koko yön...


      • äititomera
        äipskä kirjoitti:

        Kenellä tänä päivänä on kone joka kestää tunnin käynnistyä? Minulla oli sellainen 10v sitten. Olen itse eri ikäisten äiti ja äitipuoli. Alle kouluikäisten ei pitäisi olla koneella ollenkaan, okei, 4 vuotiaani saa joskus harvoin käydä pikkukakkosen netissä n. tunnin ja sekin on liikaa koska on tosi levoton sen jälkeen. Sama koskee pelikonsolia jota saa pelata kahden viikon välein puoli tuntia isoveljen kanssa. Ala-asteikäiset ovat meillä saaneet olla koneella sen puolisen tuntia kerrallaan pelaamassa viikonloppuna. Yläasteikäiset ovat saaneet olla netissä pari tuntia viikonlopussa jonka viettävät meillä. Kotonaan he eivät pääse käsittääkseni nettiin juuri ollenkaan koska isäpuoli ei päästä. Isoin 17v saa pelata konsolilla pari tuntia kerrallaan jonka jälkeen pyydän lopettelemaan koska pelaisi muuten huomaamattaan koko yön...

        tytär harrastaa ja ulkoilee,hoitaa koulunsa, on kavereiden kanssa,13v...en rajoita nettiä ollenkaan....meseshän ne juttelee ,ja löytänyt uusia kavereita ympäri suomen...ja saa pelata jos huvittaa,nykyajan lapselle on luontevaa istua netissä,miksi sitä rajoittamaan,mitä pahaa netissä on...mitä ei oikeassa elämässäkin ole...ihan höpäää...ei mun likka mennyt pilalle...eikä mee...


      • itsekin äiti
        äititomera kirjoitti:

        tytär harrastaa ja ulkoilee,hoitaa koulunsa, on kavereiden kanssa,13v...en rajoita nettiä ollenkaan....meseshän ne juttelee ,ja löytänyt uusia kavereita ympäri suomen...ja saa pelata jos huvittaa,nykyajan lapselle on luontevaa istua netissä,miksi sitä rajoittamaan,mitä pahaa netissä on...mitä ei oikeassa elämässäkin ole...ihan höpäää...ei mun likka mennyt pilalle...eikä mee...

        ymmärrä mitä negatiivista netissä on,istuuhan äidit ja isät siel jokapäivä ,töissä jopa...kaikenmaaliman facebookit sun muut...heh....nettihän on niin valtavan kiva paikka...vanhanaikaista tuo höösääminen,tietsikka osa nykyajan lapsen elämää...


      • määäävaaan
        itsekin äiti kirjoitti:

        ymmärrä mitä negatiivista netissä on,istuuhan äidit ja isät siel jokapäivä ,töissä jopa...kaikenmaaliman facebookit sun muut...heh....nettihän on niin valtavan kiva paikka...vanhanaikaista tuo höösääminen,tietsikka osa nykyajan lapsen elämää...

        puututaan siihen kun aikuset istuu facebookissa tuntikaupalla.....häh


      • vanhemmat.
        määäävaaan kirjoitti:

        puututaan siihen kun aikuset istuu facebookissa tuntikaupalla.....häh

        Millaisia pullukoita nykyajan lapset ovat? Jos lapset viettäisivät senkin ajan liikunnan parissa, mitä he ovat netissä tai telkun ääressä ,olisivat he silloin normipainoisia iloisia ja reippaita lapsia. Mutta nykyään pienetkin lapset viettävät aikaansa netissä, sipsipussi kainalossa ja cokis tai energiajuoma tölkki pöydällä. Vanhemmat katselevat lastensa tekemisiä typerä virne kasvoillaan,kyllä tuo meidän muksu on niin fiksu,vaikka on vähän tukeva ja vetämätön. Niinpä niin,ja sitten vielä ihmetellään,kuinka pienet lapsetkin nykyään sairastuvat diabeetekseen,unihäiriöistä ja muista henkisistä sairauksista nyt puhumattakaan. P.s Netin ja television aiheuttamista psyykkeen häiriöistä lapsilla,löytyy ihan tieteellisiä tutkimuksiakin.


      • äitivaimonainen
        vanhemmat. kirjoitti:

        Millaisia pullukoita nykyajan lapset ovat? Jos lapset viettäisivät senkin ajan liikunnan parissa, mitä he ovat netissä tai telkun ääressä ,olisivat he silloin normipainoisia iloisia ja reippaita lapsia. Mutta nykyään pienetkin lapset viettävät aikaansa netissä, sipsipussi kainalossa ja cokis tai energiajuoma tölkki pöydällä. Vanhemmat katselevat lastensa tekemisiä typerä virne kasvoillaan,kyllä tuo meidän muksu on niin fiksu,vaikka on vähän tukeva ja vetämätön. Niinpä niin,ja sitten vielä ihmetellään,kuinka pienet lapsetkin nykyään sairastuvat diabeetekseen,unihäiriöistä ja muista henkisistä sairauksista nyt puhumattakaan. P.s Netin ja television aiheuttamista psyykkeen häiriöistä lapsilla,löytyy ihan tieteellisiä tutkimuksiakin.

        aiheuttamasta riippuvudesta aikuiselle löytyy materiaalia sekä täältä että facebokissa,ehkä pitäisi ensin hoitaa aikuiset, tiedän monetkin vanhemmat jotka työaikana notkuu chattailupalstoilla,kaikessa kohtuus.....meiänki lapset harrastaa liikuntaa,netissä ja mesessä oloa välillä montakin tuntia,eikä oo mitään henkisiä oireita näkyvissä,päinvastoin,tavanneet kivoja tyyooejä
        ....sipsiä ja kokista ei olla koskaan edes maisteltu....netin käyttöä voi opetella....ja hyödyntäää positiivisesti....se kiva väline...Muistan kun telkkarista puhuttiin samalla tavalla,katsoin kaikki kauhuelokuvat ja jännärit ,ja ihan tavallinen äiti ja vaimo olen...ei minusta tullut sarjamurhaaja tai muutenkaan seko....


      • nettiaddikti-
        äitivaimonainen kirjoitti:

        aiheuttamasta riippuvudesta aikuiselle löytyy materiaalia sekä täältä että facebokissa,ehkä pitäisi ensin hoitaa aikuiset, tiedän monetkin vanhemmat jotka työaikana notkuu chattailupalstoilla,kaikessa kohtuus.....meiänki lapset harrastaa liikuntaa,netissä ja mesessä oloa välillä montakin tuntia,eikä oo mitään henkisiä oireita näkyvissä,päinvastoin,tavanneet kivoja tyyooejä
        ....sipsiä ja kokista ei olla koskaan edes maisteltu....netin käyttöä voi opetella....ja hyödyntäää positiivisesti....se kiva väline...Muistan kun telkkarista puhuttiin samalla tavalla,katsoin kaikki kauhuelokuvat ja jännärit ,ja ihan tavallinen äiti ja vaimo olen...ei minusta tullut sarjamurhaaja tai muutenkaan seko....

        Antaa nyt käydä viellä kun voi, sekin päivä koittaa kun koko netti kaatuu... :D


      • phnds
        nettiaddikti- kirjoitti:

        Antaa nyt käydä viellä kun voi, sekin päivä koittaa kun koko netti kaatuu... :D

        Itse kannattaisin noin 5 tunnin internetin käyttöä. Silloin pitää lapsi laittaa harrastamaan jotain tai käydä sen kanssa päyvottäin lenkillä sun muuta ulkoilua. ja jotta saisi hyvät yö unet niin netin rajoittaa menemään kiinni klo 9.


    • p, p ja t

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8036
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1866
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe