Tarkotuksena olis tehä sellanen isäntälinjan puunkorjuuseen soveltuva mehtävaunu,pää asiassa polttorankaa ja vähän ropsia ja kuitua,ei mitään suuri tukki kuormia, veturina on 1986 vm. setor 7245 joten ei sillä mitään kauheita kuormia kyllä vejelläänkään.Joten tässä kyselinkin että onko vielä suomenmaassa ystävällisiä ihmisiä jotka voisivat neuvoa ja kertoa omista kokemuksistaan miten kannattaisi rakentaa ja minkälainen olisi hyvä vaunu vai kannattaako mennä suoraan valtralle ja ostaa uuvenkarhee kronos? Ostaako kuormain kaupasta vai tehäkkö koko paketti ite vai miten? Itse olen ajatellu tehä kaksipalkki rungon ja siihen telin ja leveät renkaat ja sellasen hydrauli pumppu/säiliö virityksen niinkun lisä hydrauliikaksi kun ei setorissa taho edes hydrauliikka riittää hydraulihalkojaankaan tuskin sitten edes metsävaunuunkaan ja kuormaimen käyn ostamassa kaupasta.En ajatellut laittaa mitään vetoja sinne kun on niin vähän ajua että voi ihan hyvin ajaa sen verra pienillä kuormilla että pärjää ilman vetoapua.5 000 eurolla saa varmaan jo ihan hyvän vaunun tehtyä? Paljonko tulis maksamaan jos tekis ite kärryn ja kuormaimen ja ohjaukset ja kaikki ite? 10 000 euroa? Mitä mieltä olette tällaisesta projektista? Ei sitten tarvii kirjotella mitään yli määräistä,riittää kun vastaatte näihin kysymyksiin. Kiitoksia jo etukäteen
metsävaunu
40
7686
Vastaukset
- tekkijä
2-palkki runko ja kuormain aisalle,pyöriksi 12x36 tai sitä luokkaa on parempi vaihtoehto kun teli.näin ainakin omassa käytössä ollut 10 vuotta,kärry tehty itse ja kuormain kaupasta,vetopelinä pykälää pienempi kun sulla ja kyllä siinä ainakin hydrauliikka on riittänyt.
- 13371337
ai miten se on muka paremmat 12x36 renkaat? eikös siinä telissä tule pienempi pinta paine ja on pienempi riske jäähä kiinni(upota) ? paljonko tuotto hyd pumpissa (konedata ketoo että tuotto 7245 olis 32 l/min ja nää uudet tarvii jonkun 40-50 l/min tuotto,ainakin kronos myyjän mukaan) ja minka merkkinen kuormain ?
- okku uruh
13371337 kirjoitti:
ai miten se on muka paremmat 12x36 renkaat? eikös siinä telissä tule pienempi pinta paine ja on pienempi riske jäähä kiinni(upota) ? paljonko tuotto hyd pumpissa (konedata ketoo että tuotto 7245 olis 32 l/min ja nää uudet tarvii jonkun 40-50 l/min tuotto,ainakin kronos myyjän mukaan) ja minka merkkinen kuormain ?
Jos kuitenkin teliakseli ois parempi,kulkeehan paljon tasasemmin kuin yksakselinen.
Taituva puomi hyvä myös olla. - tekkijä
13371337 kirjoitti:
tieteellisesti asia on noin,käytännössä iso pyörä ylittää kannon tai ojan pienemmällä vetovoimalla,samoin lumessa,tosin heiluu puolet enemmän kun teli.jos kuitenkin rankakärryä tehdään niin ei liene suurta merkitystä heilumisella kun painot ovat pieniä,aisaohjauksella ei suurta hyötyä jos akseliväli on lyhyt(kuormaajaan saa ulottuvuutta lisää mutta ainahan se on liian vähän) ketterämpi laittaa kuorma-auton etuakselista niin saa kärryn pyörät kääntymään
- llölölölöl
Kannattaisi katsella jotain käytettyjä yhdistelmiä,niitähän voi sitten jälkeenpäin räätälöidä mielensä mukaan.
Itse ostin sellaisen omavalmisteisen vetävän kärryn jossa on kuormaaja..Yhdet pyörät vaan on mutta ne on kyllä isot 18,4-34,ne ohjautuu täsmällisesti myös peruuttaessa,akselina joku järeä kuorma-auton akseli..Lisäksi siinä on taittuva vetopuomi,varsinkin peruuttaessa sillä on todella helppo ohjailla kärry oikeaan suuntaan,ja etuperin ajettaessa kärry tulee jyrkässäkin käännöksessä melkein traktorin kanssa samaa jälkeä.
Maksoin kärrystä 4500€ muutama vuosi sitten.- 13371337
joo ihan hyvä idea toi ylempikin,noita tollasia oon itekkin miettiny että ostais jonkun käytetyn halvalla ja "varustelis" sen sitten ite niinkun haluaa,mutta halua ja innostusta kyllä on itekkin ruveta tekemään ihan ite pohjalta asti ite.onkon minkälainen kuormain sulla siinä vai traktorissa?
- nääs...
Kärryhän voi olla viisasta rakentaa ite, mutta kuormaimessa on niin paljon pajottamista että jos se ei ole pää tarkoitus niin ostaa ennemmin vaikka vanhan kunnostettavan kuin että ihan alkutekijöistään lähtis tekee. Telivaunu kulkee tasasemmin kun teli puolittaa heilahduksen ja yleensä pienemmän pintapaineen ansiosta pysyy paremmin pinnalla pehmeessä. Yksillä pyörillä on ketterämpi ja isot renkaat jatkaa hieman painuessaankin pyörimistään, eikä sukella kuten pienet renkaat jotka lakkaa pyörimästä ja vain haraa vastaan.
Viä kärryn vedosta... takaveto traktori vetävä kärry etenee paremmin kuin 4-veto traktori ja kärry ilman vetoa, vaikkakaan metsäajossa vetävä kärry ei välttämättömyys olekaan.- vaihtoehtona
tälläinen malli nettikone id: 898876, hinta eri suoralla kaupalla. Venäläisen "paskakärryn" telille tehty, ei häkeltele kuoppia eikä kiviä.
- 13371337
Joo,elikkä siis vaunu telillä ja isoilla renkailla ja jonkin sortin aisan ohjaus/kääntö tsydeemillä,periaatteessa pärjäisin ilmankin kääntöäkin mutta onhan ne hyvä olla kun sitä kumminkin tarvitsee jossain vaiheessa savotalla,mutta muistakaa ja niinkuin olettekin, että tämä projekti on niinkun "harrastus" pohjalta lähtenyt liikkeelle eli ei tässä millekkään mehtäkoneille ruveta kilpailemaan .Minkälaisia kuormaimia suosittelette,omalla kylällä muutamia kronoksia (vanhoja kuin jeesus) ja taitaa olla pari patuakin ja itsekkin olen katsellut ja lukenut keskusteluja niin olen huomannut että nämä vähän vanhemmat patut taitaa olla aika suosittuja näin harrastelija ja "puoliammattilaiseen" käyttöön? Minkäläisia merkkejä teillä on ja on ollut ja mitä kokoluokkaa (ylettyvyys) ? Itse olen ajatellut että kävis ostamassa sellasen 5000 tai 5000L mallisen kronoksen kuormaimen(ylettyvyys 7,5 metriä ja 8,3metriä),haluan ostaa uutena tai tehdä itse (tässä tapauksessa ostan uuvenkarheen kuormaimen) koska meidän tilalla on muutaman kerran tullut eteen tilanne jossa oltiin ostettu hyvä mutta käytetty kone ja siinä mukana tulikin sellaisia "yllätyksiä" että rupesi paikat hajoamaan ja jne,liekkö ollu käyttäjissä vikaa vaiko koneessa ja en halua uudelleen tällaisia ikäviä tilanteita kun ei tuota rahaa ole niin ylejän määrin tuhlata, hintaahan tällä kaikelle tulee kumminkin,mutta kestääpähän sitten isältä pojalle ja mahdollisesti vielä pojanpojalle ? Ja on kätevämpi ja monipuolisempi kuin juontokoura....(?)
- <<<<<----------
13371337 kirjoitti:
Joo,elikkä siis vaunu telillä ja isoilla renkailla ja jonkin sortin aisan ohjaus/kääntö tsydeemillä,periaatteessa pärjäisin ilmankin kääntöäkin mutta onhan ne hyvä olla kun sitä kumminkin tarvitsee jossain vaiheessa savotalla,mutta muistakaa ja niinkuin olettekin, että tämä projekti on niinkun "harrastus" pohjalta lähtenyt liikkeelle eli ei tässä millekkään mehtäkoneille ruveta kilpailemaan .Minkälaisia kuormaimia suosittelette,omalla kylällä muutamia kronoksia (vanhoja kuin jeesus) ja taitaa olla pari patuakin ja itsekkin olen katsellut ja lukenut keskusteluja niin olen huomannut että nämä vähän vanhemmat patut taitaa olla aika suosittuja näin harrastelija ja "puoliammattilaiseen" käyttöön? Minkäläisia merkkejä teillä on ja on ollut ja mitä kokoluokkaa (ylettyvyys) ? Itse olen ajatellut että kävis ostamassa sellasen 5000 tai 5000L mallisen kronoksen kuormaimen(ylettyvyys 7,5 metriä ja 8,3metriä),haluan ostaa uutena tai tehdä itse (tässä tapauksessa ostan uuvenkarheen kuormaimen) koska meidän tilalla on muutaman kerran tullut eteen tilanne jossa oltiin ostettu hyvä mutta käytetty kone ja siinä mukana tulikin sellaisia "yllätyksiä" että rupesi paikat hajoamaan ja jne,liekkö ollu käyttäjissä vikaa vaiko koneessa ja en halua uudelleen tällaisia ikäviä tilanteita kun ei tuota rahaa ole niin ylejän määrin tuhlata, hintaahan tällä kaikelle tulee kumminkin,mutta kestääpähän sitten isältä pojalle ja mahdollisesti vielä pojanpojalle ? Ja on kätevämpi ja monipuolisempi kuin juontokoura....(?)
Kyllä että metsäkärry ilman kääntyvää aisaa on kuin hiihtäjä ilman sauvoja,yhtä avuton.
- myyty
vaihtoehtona kirjoitti:
tälläinen malli nettikone id: 898876, hinta eri suoralla kaupalla. Venäläisen "paskakärryn" telille tehty, ei häkeltele kuoppia eikä kiviä.
nettikoneen kautta.
- sjkä
Osta vanha lietekärri. Pönttö pois, aisaan nivel. Kuormaaja aisalle.
Saattaisi tulla halvaksi.- Kunttajussi
Se on tehty siten, että pöntön voi nostaa veks ja pankat sekä etusermi tilalle. Yksrunko systeemi, joka pitäisi toimia ainakin 5-6 motin versiona. Mulla 7,5 motin versio ja on liika pitkä raatoinen metsäkärryksi. Sitten ostin (mahd. Lamessa ollut,värin perusteella) lentokoneen pyöristä kootun teliakseliston. Tarkoitus oli vaihtaa se tuon Paskervillerin alle, jotta siitä tulisi merikelpoisempi, ja se Pv:n alla ollut teli metsäkärrykäyttöön. Mutta sitten karjanpito loppui ja aikomus jäi aikeeksi. Nyt olenkin ajatellut, että teenkin tuosta lentokoneenpyörä telistä sen metsäkärryn. Kudoksia piisaa, on 32 kudoksinen, ei meinaan kannonpiikit mene kumista läpi.Kyljessä lukee sana "finnair" ja on halkaistavalla vanteella eli siitä ne tuntee. Ainut että onko mahdollisesti liian korkea/leveä pyörä. Selkäleveyttä en muista(on kuitenkin tarpeeksi) mutta halkaisija on
- metsässä since 95
Kunttajussi kirjoitti:
Se on tehty siten, että pöntön voi nostaa veks ja pankat sekä etusermi tilalle. Yksrunko systeemi, joka pitäisi toimia ainakin 5-6 motin versiona. Mulla 7,5 motin versio ja on liika pitkä raatoinen metsäkärryksi. Sitten ostin (mahd. Lamessa ollut,värin perusteella) lentokoneen pyöristä kootun teliakseliston. Tarkoitus oli vaihtaa se tuon Paskervillerin alle, jotta siitä tulisi merikelpoisempi, ja se Pv:n alla ollut teli metsäkärrykäyttöön. Mutta sitten karjanpito loppui ja aikomus jäi aikeeksi. Nyt olenkin ajatellut, että teenkin tuosta lentokoneenpyörä telistä sen metsäkärryn. Kudoksia piisaa, on 32 kudoksinen, ei meinaan kannonpiikit mene kumista läpi.Kyljessä lukee sana "finnair" ja on halkaistavalla vanteella eli siitä ne tuntee. Ainut että onko mahdollisesti liian korkea/leveä pyörä. Selkäleveyttä en muista(on kuitenkin tarpeeksi) mutta halkaisija on
Aisaohjaus oltava metsäkärryssä ehdottomasti, muuten ei paljo taivu metsässä. Tohon ketteryyteen vaikuttaa tosin pikkuisen, onko koukku miten lähellä tai kaukana traktorin taka-akselista, mutta itse tekisin joka tapauksessa hydr.aisaohjauksen. Ja toinen ehdottomuus on keinuteli sopivan isoilla pyörillä niin ei kärry kaadu. Jos kärryyn ei tulisi nosturia aisalle niin yksipalkkinenkin runko on toimiva kunhan on tehty tarpeeksi järeästä kamasta. En ihan tarkkaan lukenut mutta eihän kai ap. aikonut tehdä kurmainta itse? Se ei haiskahda kyllä yhtään bisnekseltä.. Joko uusi tai käytetty nosturi. Jos oman mielipiteen pistän loppuun niin ehkä koko yhdistelmä kaupasta joko uutena tai käytettynä. Ei taida nykyisin olla hinnan kiroissakaan edullisimmat uudet yhdistelmät, tosin valmistusmaa on eesti tai joku muu balttianmaa. Mutta jos harrastuspohjalta rakentelee niin miksei, mutta hintaa tulee omalle työlle ja tykötarpeille eli ei pakosti pääse palkoille..
- 13371337
metsässä since 95 kirjoitti:
Aisaohjaus oltava metsäkärryssä ehdottomasti, muuten ei paljo taivu metsässä. Tohon ketteryyteen vaikuttaa tosin pikkuisen, onko koukku miten lähellä tai kaukana traktorin taka-akselista, mutta itse tekisin joka tapauksessa hydr.aisaohjauksen. Ja toinen ehdottomuus on keinuteli sopivan isoilla pyörillä niin ei kärry kaadu. Jos kärryyn ei tulisi nosturia aisalle niin yksipalkkinenkin runko on toimiva kunhan on tehty tarpeeksi järeästä kamasta. En ihan tarkkaan lukenut mutta eihän kai ap. aikonut tehdä kurmainta itse? Se ei haiskahda kyllä yhtään bisnekseltä.. Joko uusi tai käytetty nosturi. Jos oman mielipiteen pistän loppuun niin ehkä koko yhdistelmä kaupasta joko uutena tai käytettynä. Ei taida nykyisin olla hinnan kiroissakaan edullisimmat uudet yhdistelmät, tosin valmistusmaa on eesti tai joku muu balttianmaa. Mutta jos harrastuspohjalta rakentelee niin miksei, mutta hintaa tulee omalle työlle ja tykötarpeille eli ei pakosti pääse palkoille..
joo kuormainta en tee ite mutta kärrin kyllä,käykö kaksi ii-palkkia rungoksi ?
- rajalle
13371337 kirjoitti:
ii-palkki runko vai, tulee mielestäni löysä ruokoinen, ontelo rakenne on hyvä, eli rohviilii sen olla pitää. Telistö alle ja siirrettävällä kiinnityksellä, aisaohjaus tunkeilla on näppärä mutta tekee kärrysta huteran, painot riitelee, aisa kääntyy kuormaimen painopiste vetokoukku/takakseli muuttuu ja kevyt kärry puomi maahan kuormain kallistuu ja vie kärryn mukanaan. Nostovarsikäännöllä toteutettuna toimii hyvin pikkukärryssä ja nousuissa voi kuormittaa vetopyöriä nostolaitteella.
- tiedoksi
13371337 kirjoitti:
osta tuolla aiemmin ollu tukkikärry, myös osina kun hinnasta sovitaan.
- Patu kaupan!
rajalle kirjoitti:
ii-palkki runko vai, tulee mielestäni löysä ruokoinen, ontelo rakenne on hyvä, eli rohviilii sen olla pitää. Telistö alle ja siirrettävällä kiinnityksellä, aisaohjaus tunkeilla on näppärä mutta tekee kärrysta huteran, painot riitelee, aisa kääntyy kuormaimen painopiste vetokoukku/takakseli muuttuu ja kevyt kärry puomi maahan kuormain kallistuu ja vie kärryn mukanaan. Nostovarsikäännöllä toteutettuna toimii hyvin pikkukärryssä ja nousuissa voi kuormittaa vetopyöriä nostolaitteella.
Tarjolla olisi patu 515 nosturi ja 7 tn patun telikärry, jäänyt ylimääräisiksi. Voin kertoilla täällä lisää noin aluksi jos kiinnostaa. Nosturi on vm 89, kärry uudempi.
- kätevästi
tiedoksi kirjoitti:
osta tuolla aiemmin ollu tukkikärry, myös osina kun hinnasta sovitaan.
saa vanhasta traktorireestä. Niitä on pilvin pimein ihmisten raunioilla ja saa lähes vientipalkalla.
Parhaimmillaa pyörät vaan alle ja kuorman tekoon. - on
Patu kaupan! kirjoitti:
Tarjolla olisi patu 515 nosturi ja 7 tn patun telikärry, jäänyt ylimääräisiksi. Voin kertoilla täällä lisää noin aluksi jos kiinnostaa. Nosturi on vm 89, kärry uudempi.
ulottuvuus onko hydraulinen jatko, a-mallin vai sammakko jalat entä myyntihinta ja missäpäin Suomea kärry asuu.
- 13371337
kätevästi kirjoitti:
saa vanhasta traktorireestä. Niitä on pilvin pimein ihmisten raunioilla ja saa lähes vientipalkalla.
Parhaimmillaa pyörät vaan alle ja kuorman tekoon.taidan kyllä tehdä vaan jostain 20cmx20cm (8mm seinämävahvuus) neliöraudasta sen vaunun (tulee kestävä ?) ja käydä ostamassa kronoksen 5000 kuormaimen siihen.
- patu myynnissä
on kirjoitti:
ulottuvuus onko hydraulinen jatko, a-mallin vai sammakko jalat entä myyntihinta ja missäpäin Suomea kärry asuu.
Nosturin ulottuvuus on 6,20m, jatko on hydraulinen. Koura on rajattapyörivää mallia. Nosturin pukki on A-mallia, kiinnitys traktorin nostolaitteeseen, kärryn nivelaisa on mekaaninen. Myynti tuli ajankohtaiseksi aivan äskettäin, hinta on vielä auki. Koekäyttö toistaiseksi mahdollista, paikkakunta 50 km Helsingistä
- olmpa rakennellut
Kärrin saa jo 2500-3000 eur ja osta valmis kuomai vaikka käytetty ja kunnosta se ennen metsää menoa.
- 13371337
täällä on moni kirjotellu ja sanonut että kannattaa ostaa käytetty vaunu ja sitä kunnostella oman mielen mukaan,onko siinä mehtävaunun rakentamisessa niin iso homma vai ?aikaa ja halua kyllä löytyy rakentaa sellanen mehtävaunu.....
- Diploomi Sontonoomi
13371337 kirjoitti:
täällä on moni kirjotellu ja sanonut että kannattaa ostaa käytetty vaunu ja sitä kunnostella oman mielen mukaan,onko siinä mehtävaunun rakentamisessa niin iso homma vai ?aikaa ja halua kyllä löytyy rakentaa sellanen mehtävaunu.....
Kokeele, sittenpähän tiedät. Ei siinä tarvita kuin "kaksi kättä ja lasten lekkeri" (black&dekker) sekä kemppi, niin tuloo jo tulosta. Mutta jos sun peukku on keskellä kämmentä tai jopa kämmenen selkäpuolella, niin mee ja osta kaupasta. Täs kahares kuukaures olis jo teheny kärryt ja ajanu 100-200 mottia tavaraa mettästä kotia.
- H 2500 A
13371337 kirjoitti:
Me käytetystä tekemään yllyttäneet olemme vain halunneet säästää rahojasi. Ei siinä muusta ole kyse.
Mutta jos ja kun virtaa riittää, niin voihan sen tehdä metritavarastakin.
Hyvin tehty työ jo sinänsä palkitsee, että ei kaikkea tarvi rahassa laskea.
Minä ostin käytetyn omatekoisen kärrin parikymmentä vuotta sitten ja ajelen vieläkin. - 13371337
H 2500 A kirjoitti:
Me käytetystä tekemään yllyttäneet olemme vain halunneet säästää rahojasi. Ei siinä muusta ole kyse.
Mutta jos ja kun virtaa riittää, niin voihan sen tehdä metritavarastakin.
Hyvin tehty työ jo sinänsä palkitsee, että ei kaikkea tarvi rahassa laskea.
Minä ostin käytetyn omatekoisen kärrin parikymmentä vuotta sitten ja ajelen vieläkin.niin eihän sitä pätäkkää viitsä turhaan laittaa,mutta mukava olisi kokeilla välillä tehdä jotakin isonpia töitä kuin takalaatikko
- suunnittelu
13371337 kirjoitti:
niin eihän sitä pätäkkää viitsä turhaan laittaa,mutta mukava olisi kokeilla välillä tehdä jotakin isonpia töitä kuin takalaatikko
enerkia veneen valmistukseen, tekeekö kölillä vai katamarirunkolla, ensitalvena sitten taas pohditaan sitä metsäperäkärryrunkomateriaalia ja mallia.
- 13371337
suunnittelu kirjoitti:
enerkia veneen valmistukseen, tekeekö kölillä vai katamarirunkolla, ensitalvena sitten taas pohditaan sitä metsäperäkärryrunkomateriaalia ja mallia.
toisilla ei ole kiire niinkuin teillä siellä kehäkolmosen sisäpuolella näköjään !
- Sagnaknignok
13371337 kirjoitti:
toisilla ei ole kiire niinkuin teillä siellä kehäkolmosen sisäpuolella näköjään !
Kehäkolomosen sisäpuolella ei taira mettäkärryä pahemmin tarvita !
- 13371337
Sagnaknignok kirjoitti:
Kehäkolomosen sisäpuolella ei taira mettäkärryä pahemmin tarvita !
voi perk***,menee nää jutut taas hieman pois aiheesta,mitä ohjaus systeemiä suosittelette kuormaimeen, itse miettinyt hyd. esiohjattua ?
- Diplomi sontonoomi
13371337 kirjoitti:
voi perk***,menee nää jutut taas hieman pois aiheesta,mitä ohjaus systeemiä suosittelette kuormaimeen, itse miettinyt hyd. esiohjattua ?
Toki aivan hyvä se esiohjaus niinkauan kuin pelaa. Sanoovat jotta tunnoton, niinkauan kuin oppii sitä käyttämään. Mutta ei ne nuo rukihilla pelaavatkaan huonoja enää tänäpäivänä ole ja tuntuma ihan erilainen. 2-vipu ohjauksena ihan riittävän hyvä jos et ole vammainen, proteesikätinen tai muutenkaan riisitautinen.
- 13371337
mitenkäs nää sähköviritys esiohjaukset toimii täällä suomessa päin talvi olosuhteissa -20 asteen pakkasissa ? sähkösiä ohjauksia tuskin kannattaa ees harkita tälläseen "puol ammattilais" hommiin?
- kuha pöliset
toimiihan nuo esiohjaukset kaivinkoneissa, tekokoneessa ja ajokoneessa, miks ei sulla?
- ___Pääasiassa___
Ei tainnu tulla mittää. Varsinkin jos sinulla on pää - asiassa polttorankaa ja ropsia ja kuitua. :-))
- 13371337
tulipahan vaan tollanenkin ajatus mieleen että ja nimimerkille ___Pääasiassa___ niin onhan muillakin tullut jottain :)
- Diplomi Sontonoomi
Niinpä, niin kaikkea sitä tulee mieleen ja aiva hyvä kun tuumaalet. Mutta talvi on kohta mennyt ja taitaa olla samas mallis kuin entisellä naapurilla muinoin. Hän tuumasi keväällä skeptisesti: "Puut on mettäs, mutta onpa sonta kotona". Eli, "hiljaa hyvä tulee ja ajatellen aivan kaunis". Taitaa ajatukses jäädä sille asteelle tänä talvena. Suosittelen, että siirryt ajatuksissasi tosiaankin ajankohta huomioiden veneen "tekoon".
- 13371337
kärry on oottanu jo vähän aikaa tuossa pihassa,nyt tässä ostelen vielä kuormaimen niin sitten on valmis paketti ja sehän meni niin että kiireellä tulee vain kusipäitä mukuloita
- Diplomi Sontonoomi
Niinpä, mutta ei tule enää niitäkään, muija jo senverran ikäänen. Eli, tapaan sanoa:" Valuhommat onnistuisi muuten vieläkin mutta muotti on jo vanha". Mutta "asian harrastamisen ohesta oli ennen se salvettu koirakin killasakissa."
Kellfri S60 valmet 361. Seuraavassa linkissä kuvat: https://picasaweb.google.com/113481091525329729747/KellfriValmet361#
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-83794159Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2543119Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy722553Kuka lääketeollisuuden lahjoma "professori" on tämän takana
Lääkäri Ari Miettinen on otettu kiinni poliisin toimesta. Ari on avoimesti tuonut esiin lääketeollisuuden bisneksen vast42194Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa
MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har251670Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään701585Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1821580Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!
Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j171210Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.501103- 621056