Puukaasuautot

kelekkura

Puukaasua käytetään jonkin verran harrasteautoissa. Siitä löytyy myös uudempaa tietoa.
Tietääkö kukaan että säilyykö puukaasu käyttökelpoisena jos se "pullotetaan?" Silloin voisi jättää sen
"häkäpöntön" pois auton perästä. Ts. kiinteäksi rakennetussa "häkäpöntössä" tuotettu puukaasu pakataan
säiliöön josta auton voisi käydä auton tankkaamassa.
Onko siihen olemassa jokin kemiallinen este? Luultavasti.

8

2694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....?...

      Mikä estäisi häkäkaasun teollisen tuotannon?

    • Sekä vanhemmassa että uudemmassa kirjallisuudessa tämä asia on
      selostettu; jotenka lukemaan vaan! Ei perusasiota vuodesta toiseen samalla palstalla toisteta...

      On hauska ajaa puukaasulla, sekä kaupungissa että moottoritiellä!

      gasman

    • kiisseli58

      Säiliöajatus varmaan on ihan toimiva. Säilöttiinhän kaupunkikaasuakin kaasukelloissa (vrt. Suvilahden kellot Helsingissä). Kaupunkikaasuhan tehtiin voimalalaitoksen hiilikattiloilla (johdettiin tulistettua höyryä hehkuvien hiilien päälle).
      Mutta pitäisi selvittää mihin paineeseen puukaasun voi puristaa....

      • jos tiedät

        voiko puukaasua varastoida? Minäkään en ole moista tietoa mistään tavoittanut.
        Puukaasuttimen piirustuksia, käyttö- ja huolto-ohjeita kyllä löytyy muttei puukaasun
        varastointia koskevaa tietoa.


      • jos tiedät kirjoitti:

        voiko puukaasua varastoida? Minäkään en ole moista tietoa mistään tavoittanut.
        Puukaasuttimen piirustuksia, käyttö- ja huolto-ohjeita kyllä löytyy muttei puukaasun
        varastointia koskevaa tietoa.

        Kaasukellot vastapainoilla ripustetut vesiojan ylle, paineeton. Tislekaasutus, ei typpeä. Kylmä hiilimonoksidi säilyy ylin viikon...
        Puukaasu(tus) ilmalla, typpi mukana. Autoissa kulutus 15 -- 30 l/s,
        54 -- 108 m^3 /h. Ei painavilla pulloilla saa mukaan paljon mitään.
        Paineistamiseen kuluu enemmän energiaa kuin säiliöissä polttoarvoa.
        Sitäpaitsi hiilimonoksidi lohkee noeksi ja hiilidioksidiksi... paineistaessa. Kriittinen paine ripauksen alle 35 Bar @ 21,1 C.
        Siilollisella puuta ajaa yli tunnin. Siis kokonaisuutena enemmän kilometrejä per kilogramma. Viiminen suodatusvaihe paperifiltterillä =
        yhtä pölytöntä kaasua kuten toisioilmakin!

        gasman


      • gasman kirjoitti:

        Kaasukellot vastapainoilla ripustetut vesiojan ylle, paineeton. Tislekaasutus, ei typpeä. Kylmä hiilimonoksidi säilyy ylin viikon...
        Puukaasu(tus) ilmalla, typpi mukana. Autoissa kulutus 15 -- 30 l/s,
        54 -- 108 m^3 /h. Ei painavilla pulloilla saa mukaan paljon mitään.
        Paineistamiseen kuluu enemmän energiaa kuin säiliöissä polttoarvoa.
        Sitäpaitsi hiilimonoksidi lohkee noeksi ja hiilidioksidiksi... paineistaessa. Kriittinen paine ripauksen alle 35 Bar @ 21,1 C.
        Siilollisella puuta ajaa yli tunnin. Siis kokonaisuutena enemmän kilometrejä per kilogramma. Viiminen suodatusvaihe paperifiltterillä =
        yhtä pölytöntä kaasua kuten toisioilmakin!

        gasman

        Hyvää Uutta Vuotta!

        Olisiko nyt aika ottaa lusikka käteen ja hyväksyä tosiasiat puukaasun käytöstä?
        Elikä millään "mukavuustankkauksilla" ei paranneta km/paino suhdetta.

        Rakentamalla kevyesti ja vahvasti voi henkilöautoissa pärjätä yhden "matkustajapainon" vähennyksellä rekisteriotteeseen.

        Jos auton alkuperäisellä polttoaineella on ollut 80 -- 100 hv/tonni,
        tai enemmän, tulee siitä varsin näppärä laite puukaasukäytössä!

        gasman


      • gasman kirjoitti:

        Hyvää Uutta Vuotta!

        Olisiko nyt aika ottaa lusikka käteen ja hyväksyä tosiasiat puukaasun käytöstä?
        Elikä millään "mukavuustankkauksilla" ei paranneta km/paino suhdetta.

        Rakentamalla kevyesti ja vahvasti voi henkilöautoissa pärjätä yhden "matkustajapainon" vähennyksellä rekisteriotteeseen.

        Jos auton alkuperäisellä polttoaineella on ollut 80 -- 100 hv/tonni,
        tai enemmän, tulee siitä varsin näppärä laite puukaasukäytössä!

        gasman

        Nyt on ~500 lukijaa todennut, että "Sesam, avaudu!" ei toteudu pullotetulla laiha-kaasulla.
        Onko koko puukaasuintressi keskittynyt vain toisten tekemään, puhdistettuun ja pullotettuun kaasuun, jota sitten siemaistaan tekemättä itse mitään asian tiimoilta?

        Vaihtamalla matkustajapaikan rekisteriotteessa puukaasulaitteeseen
        saavuttaa riippumattomuutta ja verovapauden. Ajomukavuus kaupungissa ja moottoritiellä on kiitettävää.

        Ja sitten näkyy, että on saanut aikaiseksi jotain omantakeista...

        Puukaasulla on hauska ajaa kaupungissa ja maantiellä!

        gasman


    • tipiteus

      yhdistäkää häkä ja vety jo tulee potkua

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      94
      9367
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      69
      4864
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4531
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      59
      2887
    5. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      8
      2088
    6. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1576
    7. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      41
      1354
    8. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1276
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      47
      1276
    10. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1242
    Aihe