En halua imettää ollenkaan vaan alusta asti pulloruokinta. Päätös
ei ole mitenkään ulkonäöllinen. Ajatus on jotenkin vastenmielinen ja muutenkin
olen koko äitiysloman osapäivä töissä, jolloin mies hoitaa lasta ja pulloruokinta on tarpeellista.
Ahdistaa mennä sairaalaan synnyttämään, jos siellä yritetään pakottaa
imettämään. Voiko siellä saada pullomaitoa heti eka imetyksestä lähtien
jos pyytää?
On jo valmiiksi syyllinen ja ahdistunut olo, mutta imetys ei kerta kaikkiaan
ole minun juttuni. Olen henkisesti valmistautunut ottamaan negatiivistä
kritiikkiä vastaan sairaalassa ym. mutta aion pitää pääni.
Tämä ei vaikuta päätökseeni, mutta mies sanoi myös eräs päivä
ettei ikinä halua nähdä minun imettävän. Oli nähnyt julkisella paikalla
äidin imettävän keskellä ruokaravintolaa muiden ruokaillessa ympärillä
ja ruokalan muut ihmiset olivat hän mukaan lukien voineet pahoin, kun nainen
ei ymmärtänyt mennä lastenhoitohuoneeseen tai vessaan.
Ei imetystä
12
878
Vastaukset
- seonihajees
ihmisiä, jotka eivät aijo imettää. En ymmärrä, miksi sitä pidetään pahana vaihtoehtona.. onhan se huonompi kuin äidinmaito, joka on parasta mahollista ravintoa lapselle, mutta ei korvike HUONO vaihtoehto ole. Heh, voin kuvitella kun jotkut nyt näppäimet liekeissä kirjoittavat "PARASTA RAVINTOA LAPSELLE PITÄISI ANTAA SENKIN TYPERYKSET ETTEKÖ VÄLITÄ LAPSESTANNE YHTÄÄN?!?!?!?" hehe, toi että ei välitä lapsesta on jo melko paksua väittää. Jos ei välittäis, niin varmaa ruokkis lasta ollenkaan :D mutta siis, kyllähän hoitajat ja neuvolassakin jo yritetään "käännyttää" imetyksen puolelle, aina loppuu saakkaa että harkita asiaa. Ei tietenkään kaikkialla? Jotkut ovat samaa mieltä kuin sinä ja minä ja moni muu, että jokaisen AIVAN OMA ASIA, jokainen meistä jotka eivät imetä, rakastamme kyllä lapsiamme ja välitämme heistä, emmekä tarjoa heille huonoa elämään, kun emme imetä. Itse kyllä imetän öisin, mutta harvemmin päivällä. näin saan enemmän vapautta tehä omiakin asioita. Ei ole vauva minusta täysin riippuvainen, toisin kuin ekan lapsen kohdalla jota täysimetin puol vuotiaaksi asti. Aina vauva mukana, aina ja kaikkialla. Niin se vain meni. Kiva olla jossain vierailla ja mennä aina puoleksi tunniksi pahimmillaan istuu toisee huoneeseen, kun ei sitä nyt OIKEESTI toiste eessä ala imettää. Mitä minä siinä tissejäni heiluttelee kaikkie edessä :D eivätkä kaikki tykkää jos toinen alkaa imettää vastapäätä sohvalla. Ihan ymmärrettävää, en itsekään ymmärrä ihmisiä, jotka niin tekevät, eivät edes kysy, sopiiko tämä kaikille. Ei ne neuvolatätit ja hoitajat sun kimpussa ole ikuisesti, etköhän selviä kunnialla tästä :)
- Erilainen äiti
Ei ole kyse siitä etteikö välittäisi tai haluaisi huolehtia hyvin. Kyllä se pulloruokintakin oman aikansa ja "työnsä" vaatii. Tuota itsenäisyyttä minäkin haluan edelleen, vaikka vauva tuleekin. En pysty ajatukseen, että muu maailma jää ja kaikki pyörii vauvan ympärillä. Mies ajattelee asioista onneksi ihan samoin ja on myös onnellinen vauvasta.
Alunperin olin ajatellut imettää, vaikka ajatus ei koskaan kauheasti innostanut. Kun luin opaskirjoja ym. vauvakirjoja ja tietoa imetyksestä ajatus imettämisestä alkoi tuntumaan mahdottomalta ja suorastaan vastenmieliseltä.
Käytännön asiat vain huolettaa, kuten yleensäkin koko vauvan hoidon suhteen, että osaako hoitaa oikein ja onko tietoa tarpeeksi. Mikä maito on sopivaa, millainen pullo on hyvä jne. Mutta kaipa näitä tietoja saa neuvolastakin, eikä pelkästään kirjoista.
Kiitos kannustuksesta! - enhaluatyrkyttää
Erilainen äiti kirjoitti:
Ei ole kyse siitä etteikö välittäisi tai haluaisi huolehtia hyvin. Kyllä se pulloruokintakin oman aikansa ja "työnsä" vaatii. Tuota itsenäisyyttä minäkin haluan edelleen, vaikka vauva tuleekin. En pysty ajatukseen, että muu maailma jää ja kaikki pyörii vauvan ympärillä. Mies ajattelee asioista onneksi ihan samoin ja on myös onnellinen vauvasta.
Alunperin olin ajatellut imettää, vaikka ajatus ei koskaan kauheasti innostanut. Kun luin opaskirjoja ym. vauvakirjoja ja tietoa imetyksestä ajatus imettämisestä alkoi tuntumaan mahdottomalta ja suorastaan vastenmieliseltä.
Käytännön asiat vain huolettaa, kuten yleensäkin koko vauvan hoidon suhteen, että osaako hoitaa oikein ja onko tietoa tarpeeksi. Mikä maito on sopivaa, millainen pullo on hyvä jne. Mutta kaipa näitä tietoja saa neuvolastakin, eikä pelkästään kirjoista.
Kiitos kannustuksesta!Kun olet synnyttänyt voi olla että haluat kokeilla imetystä, siihen varmasti kannustetaan jo sairaalassa ja mielesi voi siitä vielä muuttua. Kannattaa kuitenkin ajatella myös lapsen parasta vielä ennen lopullista päätöstä. Kyllä elämää on imettävälläkin äidillä, se imetysaika on loppujen lopuksi aika lyhyt. Maitoa voi pumpata pulloon tai poissaollessa voi vauvalle antaa vastiketta, kyllä ne oppii syömään sekä pullosta että rinnasta. Näin meillä on toimittu. Harmi jos miehelläsi on tuollainen asenne imetystä kohtaan, mutta valitettavasti kaikki äidit eivät osaa kunnioittaa muita ja imettää "siististi" julkisilla paikoilla.
Itse imetän kun olen kotona enkä tunne sitä hankalaksi tai vastenmieliseksi vaikka aluksi pelkäsin että en siitä selviä kun olin lukenut niin paljon juttuja ja kuullut tuota "aivopesua" imetyksen autuudesta. Imetys on kuitenkin niin helppoa kun ei tarvitse pullojen kanssa pelata koko ajan ja maito on aina sopivan lämpöistä. Eikä vauvaa tarvitse huudattaa kauaa kun saa ruokansa heti tarvittaessa.
Kyllä siinä alussa ekat viikot ja imetykseen tottuminen on aika intensiivistä aikaa, mutta kun homma alkaa luistaa ei sitä enää ajattele sen enempää ja homma toimii. Jos ei kuitenkaan halua ollenkaan imettää saa sairaalasta sellaisen maidon nousua estävän pillerin, mutta sitä pitää tosiaan pyytää ja voi olla että joudut perustelemaan ja kuulemaan saarnan imetyksestä vielä kätilön toimesta. Onnea kuitenkin valitsemallesi tielle oli se sitten kumpi vaan tai molemmat. - Erilainen äiti
enhaluatyrkyttää kirjoitti:
Kun olet synnyttänyt voi olla että haluat kokeilla imetystä, siihen varmasti kannustetaan jo sairaalassa ja mielesi voi siitä vielä muuttua. Kannattaa kuitenkin ajatella myös lapsen parasta vielä ennen lopullista päätöstä. Kyllä elämää on imettävälläkin äidillä, se imetysaika on loppujen lopuksi aika lyhyt. Maitoa voi pumpata pulloon tai poissaollessa voi vauvalle antaa vastiketta, kyllä ne oppii syömään sekä pullosta että rinnasta. Näin meillä on toimittu. Harmi jos miehelläsi on tuollainen asenne imetystä kohtaan, mutta valitettavasti kaikki äidit eivät osaa kunnioittaa muita ja imettää "siististi" julkisilla paikoilla.
Itse imetän kun olen kotona enkä tunne sitä hankalaksi tai vastenmieliseksi vaikka aluksi pelkäsin että en siitä selviä kun olin lukenut niin paljon juttuja ja kuullut tuota "aivopesua" imetyksen autuudesta. Imetys on kuitenkin niin helppoa kun ei tarvitse pullojen kanssa pelata koko ajan ja maito on aina sopivan lämpöistä. Eikä vauvaa tarvitse huudattaa kauaa kun saa ruokansa heti tarvittaessa.
Kyllä siinä alussa ekat viikot ja imetykseen tottuminen on aika intensiivistä aikaa, mutta kun homma alkaa luistaa ei sitä enää ajattele sen enempää ja homma toimii. Jos ei kuitenkaan halua ollenkaan imettää saa sairaalasta sellaisen maidon nousua estävän pillerin, mutta sitä pitää tosiaan pyytää ja voi olla että joudut perustelemaan ja kuulemaan saarnan imetyksestä vielä kätilön toimesta. Onnea kuitenkin valitsemallesi tielle oli se sitten kumpi vaan tai molemmat.En kuitenkaan ikinä tekisi niin, että lapsi jäisi jotenkin huonommalle. Jos uskoisin, että maidonkorvikkeella ei kasvaisi yhtä tervettä lasta niin imettäisin vaikka hampaat irvissä. Se minua kyllä huolettaa, että äidin maidossa on vastustuskyvyn kannalta olennaisia aineksia, mutta onko näitä korvikkeessa huomioitu mitenkään? Ja tosiaan jos imetys tuntuisikin oikealta ratkaisulta, niin ei mikään estä sitäkään. Parhaimmalta tuntuisi oikeasti olla stressaamatta ja katsoa miten käy, luulen kuitenkin, että pulloruokinta on itseäni vähiten stressaava ratkaisu, mikä taas on kanssa ihmisille myös parempi.
Kauhulla odotankin tuota saarnaa sen vuoksi, että syttyy vielä ilmiriita sairaalassa. Se ei mielestäni olisi mitenkään mukava asia, mutta persoonana olen sellainen, että annan kyllä kuulua takaisin tai lähden lätkimään koko sairaalasta. Vaikka hoitajat tietävät lapsen parhaan paremmin, minä tiedän oman parhaani, mikä heijastuu lapseenkin. Pakotettu ahdistunut äiti ei ainakaan ole paras ratkaisu. Vauvan hoitoon kuuluu muutakin kuin imetys ja haluan olla rauhallinen hyvinvoiva itsekin kun hoidan vauvaa.
Hankin jo sellaisen pullon lämmittimen, joka pitää maidon lämpimänä jne. Sitä en tiedä kuinka hyvin sellainen toimii käytännössä, mutta toivottavasti on näppärämpi kuin mikro. Hyvän tuttipullon kun vielä löytäisi ettei mitään pilipalia.
Hyvä, että tuli esille tuo maidonnousun estävä pilleri, kun mietinkin, että miten se käytännössä menee jos en imetä. Se pulloon lypsykään ei ole huono vaihtoehto, mutta maitoa taitaa aluksi tulla niin vähän, että onko siinä mitään lypsettävää? Sekin pisara jää sitten pullon pohjalle. - Hmm?
En kuitenkaan ikinä tekisi niin, että lapsi jäisi jotenkin huonommalle. Jos uskoisin, että maidonkorvikkeella ei kasvaisi yhtä tervettä lasta niin imettäisin vaikka hampaat irvissä. Se minua kyllä huolettaa, että äidin maidossa on vastustuskyvyn kannalta olennaisia aineksia, mutta onko näitä korvikkeessa huomioitu mitenkään? Ja tosiaan jos imetys tuntuisikin oikealta ratkaisulta, niin ei mikään estä sitäkään. Parhaimmalta tuntuisi oikeasti olla stressaamatta ja katsoa miten käy, luulen kuitenkin, että pulloruokinta on itseäni vähiten stressaava ratkaisu, mikä taas on kanssa ihmisille myös parempi.
Kauhulla odotankin tuota saarnaa sen vuoksi, että syttyy vielä ilmiriita sairaalassa. Se ei mielestäni olisi mitenkään mukava asia, mutta persoonana olen sellainen, että annan kyllä kuulua takaisin tai lähden lätkimään koko sairaalasta. Vaikka hoitajat tietävät lapsen parhaan paremmin, minä tiedän oman parhaani, mikä heijastuu lapseenkin. Pakotettu ahdistunut äiti ei ainakaan ole paras ratkaisu. Vauvan hoitoon kuuluu muutakin kuin imetys ja haluan olla rauhallinen hyvinvoiva itsekin kun hoidan vauvaa.
Hankin jo sellaisen pullon lämmittimen, joka pitää maidon lämpimänä jne. Sitä en tiedä kuinka hyvin sellainen toimii käytännössä, mutta toivottavasti on näppärämpi kuin mikro. Hyvän tuttipullon kun vielä löytäisi ettei mitään pilipalia.
Hyvä, että tuli esille tuo maidonnousun estävä pilleri, kun mietinkin, että miten se käytännössä menee jos en imetä. Se pulloon lypsykään ei ole huono vaihtoehto, mutta maitoa taitaa aluksi tulla niin vähän, että onko siinä mitään lypsettävää? Sekin pisara jää sitten pullon pohjalle.Oletko koskaan miettinyt miksi niinkin luonnollinen asia kuin imetys aiheuttaa sinulle vastenmielisyyden tunteita? Tarkoitan siis, että ole vain imettämättä, jos niin on parempi, mutta miksi ahdistut siitä niin kovin?
- ...
Hmm? kirjoitti:
Oletko koskaan miettinyt miksi niinkin luonnollinen asia kuin imetys aiheuttaa sinulle vastenmielisyyden tunteita? Tarkoitan siis, että ole vain imettämättä, jos niin on parempi, mutta miksi ahdistut siitä niin kovin?
naisten mielestä on vastenmielistä, että rintoihin kosketaan, saati sitten, että niitä imetään
- Tätönen
En kuitenkaan ikinä tekisi niin, että lapsi jäisi jotenkin huonommalle. Jos uskoisin, että maidonkorvikkeella ei kasvaisi yhtä tervettä lasta niin imettäisin vaikka hampaat irvissä. Se minua kyllä huolettaa, että äidin maidossa on vastustuskyvyn kannalta olennaisia aineksia, mutta onko näitä korvikkeessa huomioitu mitenkään? Ja tosiaan jos imetys tuntuisikin oikealta ratkaisulta, niin ei mikään estä sitäkään. Parhaimmalta tuntuisi oikeasti olla stressaamatta ja katsoa miten käy, luulen kuitenkin, että pulloruokinta on itseäni vähiten stressaava ratkaisu, mikä taas on kanssa ihmisille myös parempi.
Hyvä, että tuli esille tuo maidonnousun estävä pilleri, kun mietinkin, että miten se käytännössä menee jos en imetä. Se pulloon lypsykään ei ole huono vaihtoehto, mutta maitoa taitaa aluksi tulla niin vähän, että onko siinä mitään lypsettävää? Sekin pisara jää sitten pullon pohjalle.Kyllähän siihen pullomaitoon kaikki yritetään laittaa mitä vauva tarvitsee. Se vain nyt on luonnon määräämä seikka, että ihmisäidin erittämä oma maito on vauvalle kaikkein paras ravinto, ja sellaisena sisältää vasta-aineita, joita pullomaitoon ei ole millään keinoin mahdollista keinotekoisesti tehdä. Sen vuoksi pullomaito ei voi koskaan korvata imetystä.
Tuskin antavat sairaalassa myöskään luovuttaneiden äitien luovutusmaitoa, mikäli vauvasi on muuten terve; ne arvokkaat tipat yleensä annetaan sairaille lapsille ja keskosille, mikä oikein onkin. Surullista tietysti vauvasi kannalta, että hän jää ilman äidinmaitoa siksi että hänen äitinsä (ja isänsä) mielestä on epäesteettistä ja luonnonvastaista.
Toivottavasti lapsesi on muuten terve. Tärkeintä hänen kannaltaan - vielä tärkeämpää kuin ravinto - on kuitenkin hyvinvoiva ja tasapainoinen äiti, ja hyvinvoiva vanhempien parisuhde. - kokeile kuitenkin
Kiitos kannustuksesta!Ok eli haluat itsenäisyyttä ja ettei kaikki pyöri vauvan ympärillä. Se on hiukan outo halu kun nyt kuitenkin vauvan olette saamassa, ja teidän elämä todellakin tulee pyörimään hänen ympärillään, halusitte tai ei. Vauva itse tulee sitä teiltä vaatimaan. Mutta ehkä mielenne muuttuu kun sen ihanan tuhisevan käärön syliinne saatte! Ei se vauvan ehdoilla eläminen ole oikeasti yhtään hirveää, päinvastoin, se on IHANAA :) Aiempi itsenäisyys vaihtuu intensiiviseen perhe-elämään mutta sitä vanhaa elämää ei enää takaisin kaipaakaan ja miettii vain että olipas elämä aiemmin ihan tyhjää ja ankeaa. Kuulostaa kliseiseltä mainospuheelta mutta ihan oikeasti siltä se tuntuu.
Kehottaisin myös ainakin kokeilemaan sitä imetystäkin. Itse koin että imetykset olivat alusta asti ihan erityisiä yksityisiä hetkiä minun ja vauvan välillä, niistä todellakin nauttii. Tuntee vauvan lämmön omaa ihoaan vasten, kuulee vauvan ihanan tuhinan kun hän syö, ja ihan vaan se vauvan tuoksu... Kyllä meidän vauvaa on pullostakin syötetty mutta koskaan se ei ole tuntunut ihan samalta ja pullosta se syöminen on lähinnä sellaista hotkimista, se hetki on niin nopeasti ohi. Toinen ero pulloruokintaan on se että imettäessä vauva koskettelee käsillään ihoani (rintaa, käsiä jne), mutta pullosta syödessä hän pitää käsillään joko pullosta kiinni tai sitten pitelee käsiä yhdessä jossain siinä pullon alla. Eli äiti ja vauva eivät ole luonnostaan samalla tavalla ihokosketuksessa kuin imettäessä. Silloin kun lapseni oli ihan vastasyntynyt, makasimme yhdessä peiton alla syömässä ja minulla oli tapana ottaa häntä kädestä kiinni ja lämmittää vauvan kylmiä sormia, ja hänkin piteli minua tiukasti sormesta kiinni. Siitä tulee vieläkin tosi lämpimiä muistoja ja ihan tippa linssiin kun muistelee sitä :)
- yjrsyjtkjm
näkökulma se on tuokin, mutta muista myös se että imetys auttaa kohtua kroppaa palautumaan synnytyksestäkin.. Että sikälikin tarkoituksen mukaista ja luonnollista,..
- Erilainen äiti
Kaikki ovat kyllä tässä asiassa oikeassa, vaikkakin erimieltä.
En tietenkään halua, että vauvasta tulee tunteiltaan yhtä kylmä ja "vaikea" kuin minusta. Minua on imetetty kun olen ollut vauva, mutta silti emme äitini kanssa ole sillä tavalla läheisiä, että tunteista puhuttaisiin ja halaltaisiin ym. Muuten kyllä erittäin hyvät välit. Miehellä on itseasiassa ihan samanlainen tilanne. Keskenään kyllä osaamme osoittaa läheisyyttä, mutta ei mitenkään ylenpalttisesti, ehkä hieman vaihtelevasti.
Jostain syystä läheisyys on vaikea asia ja suvussani siskoni ja veljeni ovat yhtä "kylmiä" kuin minäkin, ja selkeästi huomaa, että sana "vauvakin" ja kaikki muut vauvaan liittyvät sanat ovat vaikeita lausua ja kaikki yrittävät niitä kierrellä. Veljelläni kyllä on vauva, ja hän on ilmeisesti vain kasvanut ja oppinut olemaan vauvan kanssa. Muuten sisarukseni, minä ja mieheni emme ole koskaan edes pidelleet vauvoja sylissä tai olleet missään tekemisissä lasten kanssa. Luulinkin, ettei kukaan meistä tekisi lapsia ikinä. Minunkaan ei ollut tarkoitus, koska en ole ollenkaan lapsi ihminen, vaikkei minulla lapsia vastaan mitään erityisemmin olekaan.
Olen tällä hetkellä tullut siihen päätökseen, että hankin rintapumpun(mikä sekin kuulostaa kauhistuttavalta ja "lypsäminen"), jotta vauva saa oikean maidon ja katson sitten miten pumppailu sujuu. Jossain vaiheessa sitten varmaan korvike mukaan. Tuota vauvan lähellä pitämistä itsekin mietin, mutta ajattelin, että vaikka pullosta ruuan tarjoaisin, voin tarjota sen pitämällä vauvaa mahd. lähellä ja olla vaikka toppi päällä niin ihotuoksut eivät jää pois. Onhan se varmasti totta, että oman vauvan kanssa osaakin sitten olla, mutta näin olen alustavasti miettinyt. Töissä olen joka tapauksessa päättänyt käydä koko äitiysloman, enkä halua sulkea muuta maailmaa ympäriltä, mutta töissäkin olen vain muutamia tunteja kerrallaan enkä tietenkään joka päivä niin en usko, että se on vauvalta pois ja mies saa myös rauhassa ilman minua koko ajan vieressä olla vauvan kanssa. Asia kun ei hänellekään ole helppo, niin varmasti auttaa jos saa olla ihan kahdestaan välillä vauvan kanssa. Ennen kaikkea toivon, että vauvasta tulee terve niin henkisesti kuin fyysisesti!
Laitettakoon heti tähän alkuun: itse imetin.
En kuitenkaan lähde syyllistämään niitä, jotka eivät sitä tee. Miksi lähtisinkään? Jo laitoksella pyysin alkuun, että vauvalle annettaisiin myös korviketta. Vauvani syntyi sektiolla ja leikkaushaava oli kipulääkityksestä huolimatta järkyttävän kipeä. Vauva sai myös korviketta myöhemmin, enkä kokenut siitä mitään syyllisyyttä. Katson hoitaneeni lastani parhaan kykyni mukaan, enkä usko hänen kärsineen missään vaiheessa siitäkään, että korvikettakin on annettu. Noiden korviketankkausten katson antaneen isällekin (ja isovanhemmille) paljon. Läheisyyttä vauvaan myös tuolla ruokapuolella, samalla olen saanut itse levätä. Palkitsevaa siis kaikille, joten miksi tosiaan lähteä syyllistämään. Jokainen kuitenkin loppujen lopuksi haluaa parasta lapselleen. Onko sitten vastahakoisesti imettävä äiti sitä, tuskin.- pulloäiti
Yritin imettää jokaista kolmea lastani, mutta maitoa vain ei tullut. Terveydenhoitajan painostamana kävin jokaisen kanssa läpi parin-kolmen viikon kamppailun, vauva nälkäinen, itkuinen ja laihtui. Kaameat huonommuudentunteet varsinkin ensimmäisen aikana. Valtava helpotus sinä päivänä kun päätin että lakkaan yrittämästä. Pulloruokinta sujui, vauva oli tyytyväinen ja terve. Ei tullut allergioita eikä muitakaan vaivoja, vaan lapset kasvoivat hyvin ja tavallista terveempinä. Nyt ovat kaikki terveitä, iloisia ja tasapainoisia aikuisia, ilman allergiaoireita, ja hyvin sujui pituuskasvu ja kaikki. Äiti-lapsisuhdekin kegittyi ihan normaalisti ja voisin sanoa että suhde heihin on erityisen läheinen ja lämmin...
Ei siis tarvitse surra ja kokea syyllisyyttä jos lapsi ruokitaan muuten kuin rintamaidolla. Pääasia että ruokitaan ja että pystyt nauttimaan vauvasta ja vauva on onnellinen. Joskus liian jyrkkä valistus kääntyy itseään vastaan, kun aiheutetaan liikaa paineita yhteen ainoaan malliin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397820Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412009Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251940- 911653
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822