Elikkäs olen nyt vihdoin saamassa pentukoiran. Koska joudun jättämään sen yksin kun olen koulussa (opiskelija) niin mitä tekemistä annan sille tai miten rauhoittelen sen kestämään yksin muutamia tunteja?
Ennenkuin alkaa moraalisaarna niin:
1. Kyllä, olen huomioinut että koiranpentua ei saisi jättää yksin. Kyse onkin max. 4 tunnista, jonka jokainen normaalia elämää elävä voi olla poissa kerralla. Kauppareissukin voi kestää senverran. Ajankohtaa ei paremmaksi saa, sillä meillä tässä koulutuksessa on kesälomakin vain 2 viikkoa, siihen on vaikea pennunostoa tähdätä. Rotukin on senverran harvinainen että tuskin onnistuu juuri tuohon saumaan.
2. monta plussaa tässä on vaikka tuota yksinoloa jääkin. Koulusta on 50 metrin matka huoneeseeni jossa pentu asuu. Eli sitä on helppo käydä vilkaisemassa joka välkkä. Eläinasuntolasolu joten sosiaalistaminen on helppoa. Ja monilla työssäkäyvilläkään ei ole näin hyviä olosuhteita, paitsi että heillä on varaa ainakin viikon lomaan. Minulla pari päivää.
3. Olen kertonut kasvattajalle tästä ja silti hän antaa minulle pennun. Jos hän, hyvä ja virallinen huolellinen kasvattaja ei tätä näe kuolemanvakavana niin tuskin se pentu sinne kuolee.
Noniin. Eli en kaipaa marttyyrejä jotka avautuvat rääkkäyksestä ja koirien mielenterveydestä. Tuskin pentu tuohon kuolee, varsinkin kun tuo 4 h on se maksimi. Tarvitsen siis neuvoja vaan siitä kuinka ehkäistä eroahdistusta, antaa pennulle tekemistä ja rahoittaa sitä yksinoloon jne. Kiitos etukäteen! :)
pennulle tekemistä kun yksin
7
405
Vastaukset
- ei aiemmin aatellut?
opetetaan yksinoloon tekemällä harjoituksia monta kertaa pv:ssä alkaen 10 sek ja pennun mukaan aika pidentäen, jos olet tuon unohtanut, niin soitapa hälle ja kysy uudestaan. Tämä perusasia pitäisi olla selvää pässinlihaa ennen kuin pentu haetaan. On varmaan paljon muutakin yhtä yksinkertaista, minkä olet unohtanut, joten soita tosiaan. Käy samalla kirjastossa hakemassa koirakirjoja.
- 8-viikkoinen
kysyin, neuvoi tekemiseksi esim. Kongeja pakastimeen ja sitten syötäväksi, radio hiljaiselle jne. Kyselisin vain lisäneuvoja, jos olisi. ettei pennun takuulla tarvitse oottaa stressiä yksinjäännistä
- ^.^
Kyllä meillä vaan koirat ovat joutuneet jäämään muutaman päivän jälkeen yksin. Ei aina pysty sitä "viiden viikon kesälomaa" siihen pennun tuloon sijoittamaan. Tosin meillä ei ole kun yhden kerran tullut pentu, ettei olisi ollut toista koiraa.
Se että on opiskelija, ei tee ihmistä sen huonommaksi. Kalliin rotukoiran hinnan sijoittaminen opiskelijabudjettiin ei yleensä ole todellakaan mikään päähän pisto. Ja sitten siitä tekemisestä. Itse pidän päällä radiota silloin koirat ovat yksin. Ennenkuin jätät koiran yksin, riehu ja väsytä se, niin se todennäköisesti nukkuu poissaolosi aikana. Voit jätttää sille myös puuhasteltavaa. Esim. meillä ollut erittäin hvyä ja halpa pennun lelu 1 ½ l limupulloon muutama koiranruoka nappula. Korkki tiukasti kiinni (tai vastaavasti kokonaan pois). On sen verran järeätä tekoa ettei ihan heti pentukaan saa sitä tuhottua. Puruluut on hyvät, kunhan on tarpeeksi isot, jotta pentu joutuu tosissaan puuhastelemaan eikä pysty nielemnään isoja paloja kerrallaan. Eläintarvike liikkeistä löytyy jos vaikka minkä näköstä ja kokosta kong-lelua jonne voi erilaisia herkkuja pennulle puuhasteltavaksi jättää.
Ei kun onnea vaan pennun tuloon.
Muista jemmata kaikki piuhat ja sähköjohdot pois pennun ulottuvilla sekä yleensäkin kaikki mistä vois olla sille vaaraa..- 12''''''
Ei ole todellakaan suositeltavaa, koska koira jää helposti "ylikierroksille". Ehkä ihan pikkupentuvaiheessa voi toimia, mutta myöhemmin siitä on haittaa enemmän kuin hyötyä. Ellei sitten koira saa juosta puistossa muiden seurassa esim. tuntia ja sitten rauhoittavaa lenkkeilyä perään.
Tietysti sekin on parempi kuin normikäytäntö eli yön jälkeen ehditään viedä vain pikkulenkki max.15min ja sitten 9-10h yksin... - HYVIN SE MENEE
12'''''' kirjoitti:
Ei ole todellakaan suositeltavaa, koska koira jää helposti "ylikierroksille". Ehkä ihan pikkupentuvaiheessa voi toimia, mutta myöhemmin siitä on haittaa enemmän kuin hyötyä. Ellei sitten koira saa juosta puistossa muiden seurassa esim. tuntia ja sitten rauhoittavaa lenkkeilyä perään.
Tietysti sekin on parempi kuin normikäytäntö eli yön jälkeen ehditään viedä vain pikkulenkki max.15min ja sitten 9-10h yksin...Tämän ei pitäisi olla ollenkaan ongelma,kyllä nykypäivänä moni pentu niinkuin aikuinenkin viettää osan päivästä yksin,ihmiset kun yleisestiottaen käy töissä.Silti suosittelen pikkupennulle vain yhtä huonetta sen ollessa yksin,isoissa oudoissa paikoissa se on ihan hukassa.
- qqq88
HYVIN SE MENEE kirjoitti:
Tämän ei pitäisi olla ollenkaan ongelma,kyllä nykypäivänä moni pentu niinkuin aikuinenkin viettää osan päivästä yksin,ihmiset kun yleisestiottaen käy töissä.Silti suosittelen pikkupennulle vain yhtä huonetta sen ollessa yksin,isoissa oudoissa paikoissa se on ihan hukassa.
mukaan tosiasioista ei voi johtaa moraalia. Ts.vaikka valtaosa koirista onkin paljon yksin, se ei ole laumaeläimelle oikein tai hyvää elämää. Kuten eivät myöskään tuotantoeläinten huonot olosuhteet jne.
- Hidasrytmistä musaa!
qqq88 kirjoitti:
mukaan tosiasioista ei voi johtaa moraalia. Ts.vaikka valtaosa koirista onkin paljon yksin, se ei ole laumaeläimelle oikein tai hyvää elämää. Kuten eivät myöskään tuotantoeläinten huonot olosuhteet jne.
Meillä ei noin pieni pentu enää eikä joudu olemaan kovin paljon yksin, mutta tällaisia juttuja: luuta pureskeltavaksi (ei kyllä yksin ollessa jyrsi monestikaan), kongissa pakastettua ruokaa, pallo missä nappuloita ja pitää pyöritellä kuonolla (aktivointipallo?), monesti piilotan ympäri asuntoa pienen pieniä herkkuja mitä joutuu etsimään (etsiminen on koirasta ihan huippua). Ja mitä enemmän jätän syötävää, sitä tarkemmin huomioin sen myös päivän ruoka-annoksessa!
Pari kertaa ihan pentuna koira oli aidattuna yhteen huoneeseen yksin ollessaan, mutta oli selkeästi rauhallisempi kun pääsi muuallekin asuntoon, joten siitä lähtien ollut vapaa liikkumaan muualla paitsi makuuhuoneessa...
Kivoja hetkiä uuden pennun kanssa!! Ja kärsivällisyyttä! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984