Pitkittyneet kuukautiset

Ajatusten vaihtoa

Olen 45v. nainen. Kuukautiseni ovat olleet tähän asti suht säännölliset. Normaali kierto ja normaali vuoto.
Noin vuoden ajan olen huomannut lieviä vaihdevuosivaivoja - hikoilua, ärtyneisyyttä ja haluttomuutta seksiin...
Nyt ensimmäisen kerran ovat alkaneet kuukautiset "sohlata". Loppusyksystä oli taukoa menkoissa eli vuodon väli n. 60vrk. Sitten kun ne alkoivat, nyt ei meinaa loppua näkyä... Vuoto on tosin nyt niukentunut eikä hyytymiä enää tule, mutta jonkun verran tiputtelee. Tätä jatkunut noin pari viikkoa.

Onko mahdollista, että kierto tästä vielä itsestään tasaantuu ?
En haluaisi aloittaa mitään lääkitystä...kunnes on ihan pakko...
Onko kellään kokemuksia asiasta. Kaipaisin hieman iäkkäimpien "siskojen" kertomuksia, kun itselle tämä kaikki niin uutta. Eikä nyt heti viittis lekurillekkaan rynnätä... : )

9

13121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Woman 46v

      Minulla alkoi ekat oireet jo 2v sitten, kun olin 44v.

      Ekat oireet olivat sellasia että aina ovulaation aikana vasemmalla puolella alavatsalla oli kova kipu ja se kipu häipyi kokonaan kun oli mennyt suunnileen 5kk. Lisäoireet, mensujen aikana kova hikoilu varsinkin öisin ja mielialan vaihtelu.

      Ovulaation aikana minulle tulee ärtyisyyttä ja mensujen aikana olen aika rauhallinen joka johtuu migreenistä.

      Minulla pisin kuukautiskiertoni on lähes 80 päivää(tänä vuonna), nyt se oli lähes 50 päivää ja mensut kesti yli viikon - tänään loppui.

      Minua ei haittaa jos välillä mensut jää välistä pois, harmittaa kylläkin jos menut kestää yli viikon.

    • nirunarukenkä

      kaikki on mahdollista esivaihdevuosissa. kuulostaa ihan niihin kuuluvalta.
      itsellä kävi niin, että vuoden heitteli miten sattuu ja sitten tuli yli 3 viikkoa
      kestävä todella runsas vuoto, jolloin kävin tutkimuksissa ja sain kuukauden lääkekuurin
      hormonia tasoittamaan ja eri lääkkeen silloisen vuodon lopettamiseksi. luulisin,
      että tuskin lääkäriä tarvitsee, jos ei vuoto ole runsasta ja aiheuta jo heikotusta.
      itsellä nuo kuukautiset olivat melkein sitten ne viimeiset, lukuunottamatta muutamia
      niukkoja tuhrutteluja. olen jostain lukenut, että tuo pitkä vuoto juuri enteilee
      niiden loppumista. mutta aina kannattaa lääkärille, jos epäilyttää, sulkeakseen
      pois muut mahdolliset jutut.

      • Ketjun aloittaja...

        Kiitokset vastauksista. Vuoto loppui toissapäivänä, oli taas pari päivää ennen sitä vähän runsaampaa...
        Kaikkiaan kesto oli, kun kalenterista laskin n. 21 päivää.
        Nyt on ihana olo, tasainen ja nukuin viime yön kuin "tukki" : )
        Itselläni kävi kanssa mielessä, että loppuisiko tämä kaikki kohta tähän. Kuukautisten väli ennen tätä syksyä ollut vain 21-23 päivää noin vuoden verran. Eli selvästi lyhyempi kuin "nuorempana".
        Hikoiluakin melko runsaasti ennen menkkoja...

        Asia ratkeaa ajan mittaa. Nyt tuntuu olo hyvältä ja katsellaan miten jatkossa käy.
        Jos tällä suurin piirtein selviän, saan kait olla aika tyytyväinen...


    • p.l.h.

      Minä olen ymmärtänyt että nuo pitkittyneet, niukat vuodot olisivat estrogeenitason laskusta johtuvia. Itsellänikin niitä oli muutama vuosi ennen kuukautisten loppumista.

    • vaihtaritko?

      Olen lähes 50 vuotias ja kierron pituus on vaihdellut viimeisen vuoden aikana. Nyt kun kuukautiset tulivat (yhdet jäi väliin) ne ei meinaa loppua. Pari viikkoa ollut ns. tiputteluvuotoa. Myomia kohdussa jotka saattavat pitkittää vuotoa. Vaihtaritko tulossa? Hormoonikierukkaa ei kokeiltu, olisiko siitä apua pitkittyneisiin ja runsaisiin vuotoihin? Onko kierukasta apua vaihdevuosiin? Lääkitystä en haluaisi aloittaa.

    • Rättirumba

      Miten pitkään näitä tiputteluvuotoja kestää...
      Itselläni on aina ollut tosi säännölliset kuukautiset ja nyt vuoden ajan kuukautiset miten sattuu...välillä tuntuu, että ne jää päälle...

      Olen 45v. nyt ja sain tuossa viikko sitten niukan, pitkään jatkuneen vuodon loppumaan burana-kuurilla. Otin noin 5 päivää 3x600 buranaa ja kyllä se sillä vähitellen loppui, eikä ole ainakaan vielä alkanut uudelleen.

      Söin helmikuussa yhden Terolut-kuurin... Olo oli sen aikana aivan karsea ja kun vuoto alkoi, se oli ihan mahdotonta. Varmaan irtosi veri varpaista asti... Pysyi kyllä menkat sitten poissa 6 viikkoa. Mutta enää en hormooneihin koske, ellei ole ihan viimeinen pakko.

      Toivoisin kokemuksia siskot... Eikö esivaihtareissa ole juuri tyypillistä nämä vuotohäiriöt...

      • ikää on 56v.

        Vuotohäiriöt kiusasivat itseäni parisen vuotta. Välillä kesti kolmisen vko ja muutaman kerran pari vko. Pari kertaa käytin 10pv progesteronkuurin. Vuoto oli raju ja kivulias, mutta uskon ettei johtunut kuurista, vaan siitä että oli runsaasti vuodatettavaa. Tänä vuonna on olleet tammikussa viimeiset vuodot, jokseenkin normaalit. Kokeilin tossa maaliskuussa 10pv terolutkuuria, eikä mitään vuotoa enää ilmennyt. Oletan ettei ole enää mitään vuodatettavaa.


    • Anonyymi

      Onks normaalii että kuukautiset on kestäny kohta 10pv ensin ne oli 25pv myöhässä en voi olla raskaana mitä teen jos joku näkis tän ni auttajaa2

    • Anonyymi

      Hei miten te laskette kierron joilla on pitkittynyt kuukautisvuoto? Minulla on ollut viikon tiputtelua ennenkuin alkoivat kunnolla... Miten seuraava kierto oikein lasketaan? Menkat on ihan sekaisin nyt... on ahdistavaa....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1402
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1149
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe