Eli pitäis saada tietää miten -98 2l Mondeon syylarin saisi ilmattua. Pitää vaihtaa syylarin nesteet kokonaan (pirulainen nykäsi itsensä umpijäähän), mutta mistään ei tunnu löytyvän tietoa. Eli onko jossain joku näpsäkkä ilmausruuvi vai pitääkö vain puristella letkuja? Tyypillisenä naisena en tarkkaillu minkä vahvuista nestettä koneessa on ja kovilla pakkasilla sehän sitten jäätyi. :P
Jäähdyttimen ilmaus!
18
11596
Vastaukset
- Jos mahtuu
Mikäli mahtuu, niin lisää pakkasnestettä. Saatavilla 50% ja 100%. Autossa olevan nesteen tulee olla 50%.
Mitkäli ei mahdu, niin nestettä pitää päästää autosta pois, vaikka alavesiletku irti. Kysy naapurin mieheltä,tai vie johonkin huoltamoon pikkujuttu. - 7+6
ettei lohko pasahtanut, jos umpijäähän kilahti niin on hyvinkin mahdollista.
Jos vain hyhmään veti niin ei tavi nesteitä vaihtaa, eikä myöskään jos onnistuu sulattelemaan ja selvisi ilman vaurioita.
Ei neste miksikään mene vaikka välillä jäätyykin. - M-Män
Ei ilmaus tossa tapauksessa ole pääasia. Tai en oikein ymmärrä mitä kysyjä tarkoittaa. Minulla on käsitys, että kunhan nesteet vaan kiertää niin nykyautoissa ei jää mitään ilmakuplaa mihinkään, vaan ne ilmautuu itsekseen toisin kuin 80-luvun autoissa.
- st200
Ei kyllä onnistu ilmaamatta :( ..Esimerkiksi tunkkaamalla pelkääjänpuoleinen kulma ylös, joten jäähdytysnestesäiliö on ylimpänä, jolloin ilmat pääsevät sieltä pois.
Eli kun olet saanut entiset pois, laita lämmönsäädin täysille, että nesteet kiertävät vapaasti.
Laita niinpaljon nestettä, kun mahtuu ja sitten kone käyntiin. Kun termostaatti aukeaa alkaa nesteenpinta vajota...lisää nestettä. Ilmaamista voi avittaa painelemalla jäähdytysletkua termostaatin vierestä. - 1,8 clx
st200 kirjoitti:
Ei kyllä onnistu ilmaamatta :( ..Esimerkiksi tunkkaamalla pelkääjänpuoleinen kulma ylös, joten jäähdytysnestesäiliö on ylimpänä, jolloin ilmat pääsevät sieltä pois.
Eli kun olet saanut entiset pois, laita lämmönsäädin täysille, että nesteet kiertävät vapaasti.
Laita niinpaljon nestettä, kun mahtuu ja sitten kone käyntiin. Kun termostaatti aukeaa alkaa nesteenpinta vajota...lisää nestettä. Ilmaamista voi avittaa painelemalla jäähdytysletkua termostaatin vierestä."..Esimerkiksi tunkkaamalla pelkääjänpuoleinen kulma ylös, joten jäähdytysnestesäiliö on ylimpänä, jolloin ilmat pääsevät sieltä pois."
Elä nyt kuitenkaan kaikkea usko eli unohda tunkkaukset. Itse juuri vesipumpun ja termostaatin vaihtaneena neuvon seuraavaa. Alaletkusta siitä pienemmästä haarasta josta lämmityslaitteeseen lähtee putki laske entiset nesteet pois. Laita liitos kiinni ja kaada uudet nesteet paisuntasäiliön kautta koneeseen. Voit puristella letkuja jos huvittaa muttei mitenkään pakollista. Lämmityslaitteen hana auki, mutta ei tarvitse olla kokonaan. Masiina käyntiin ja pieni ajolenkki vaikkapa korttelin ympäri. Tarkistetaan nesteet ja todennäköisesti vajaa litra laitetaan lisää. Eli siinä koko homma ilman mitään temppuiluja ;D - Autettu nainen! :D
1,8 clx kirjoitti:
"..Esimerkiksi tunkkaamalla pelkääjänpuoleinen kulma ylös, joten jäähdytysnestesäiliö on ylimpänä, jolloin ilmat pääsevät sieltä pois."
Elä nyt kuitenkaan kaikkea usko eli unohda tunkkaukset. Itse juuri vesipumpun ja termostaatin vaihtaneena neuvon seuraavaa. Alaletkusta siitä pienemmästä haarasta josta lämmityslaitteeseen lähtee putki laske entiset nesteet pois. Laita liitos kiinni ja kaada uudet nesteet paisuntasäiliön kautta koneeseen. Voit puristella letkuja jos huvittaa muttei mitenkään pakollista. Lämmityslaitteen hana auki, mutta ei tarvitse olla kokonaan. Masiina käyntiin ja pieni ajolenkki vaikkapa korttelin ympäri. Tarkistetaan nesteet ja todennäköisesti vajaa litra laitetaan lisää. Eli siinä koko homma ilman mitään temppuiluja ;DKiitos paljon vastauksista! Naapurin miehelle en vie kun laitan korjailen itse autoni vaikka nainen olenkin. :P
Eli mitään erillistä ilmausruuvia ei ole. Nesteitä on tullu vaihdettua aikasempiin autohin, mutta tähän en ole vielä tehny. Nesteet vaihdan kokonaan niin tiedänpähän paljonko pakkasta kestää. Tuuri kyllä kävi ettei mitään hajonnu. Huh!! Sunnuntaina projektiksi. Kiitos vielä tosi paljon vastauksista ja kaikille oikein hyvää uutta vuotta! - Hot pants in Lada
1,8 clx kirjoitti:
"..Esimerkiksi tunkkaamalla pelkääjänpuoleinen kulma ylös, joten jäähdytysnestesäiliö on ylimpänä, jolloin ilmat pääsevät sieltä pois."
Elä nyt kuitenkaan kaikkea usko eli unohda tunkkaukset. Itse juuri vesipumpun ja termostaatin vaihtaneena neuvon seuraavaa. Alaletkusta siitä pienemmästä haarasta josta lämmityslaitteeseen lähtee putki laske entiset nesteet pois. Laita liitos kiinni ja kaada uudet nesteet paisuntasäiliön kautta koneeseen. Voit puristella letkuja jos huvittaa muttei mitenkään pakollista. Lämmityslaitteen hana auki, mutta ei tarvitse olla kokonaan. Masiina käyntiin ja pieni ajolenkki vaikkapa korttelin ympäri. Tarkistetaan nesteet ja todennäköisesti vajaa litra laitetaan lisää. Eli siinä koko homma ilman mitään temppuiluja ;DEt sä ainakaan Mondeon vesipumppua ja termaria ole itse vaihtanut. Sulla on nesteen vaihtoneuvotkin aika huteralla pohjalla. Ehkä noin voi toimia vanhan Ladan kanssa, mutta ei nykyaikaisen Mondeon kyseessä ollessa. "Voit puristella letkuja jos huvittaa" ja " lämmityslaitteen hanan ei tarvitse olla auki kokonaan" ja "pieni ajolenkki vaikkapa korttelin ympäri".
Muutaman sadan metrin ajossa ilmat taatusti poistuu järjestelmästä ja konekin kerkiää lämmetä niin kuumaksi että termarikin aukeaa :D :D - Mondeojeejee
Hot pants in Lada kirjoitti:
Et sä ainakaan Mondeon vesipumppua ja termaria ole itse vaihtanut. Sulla on nesteen vaihtoneuvotkin aika huteralla pohjalla. Ehkä noin voi toimia vanhan Ladan kanssa, mutta ei nykyaikaisen Mondeon kyseessä ollessa. "Voit puristella letkuja jos huvittaa" ja " lämmityslaitteen hanan ei tarvitse olla auki kokonaan" ja "pieni ajolenkki vaikkapa korttelin ympäri".
Muutaman sadan metrin ajossa ilmat taatusti poistuu järjestelmästä ja konekin kerkiää lämmetä niin kuumaksi että termarikin aukeaa :D :DÄänestään kuitenkin 1,8 clx:ää. Tutulta kuulostaa, tosin olen viimeksi teutaroinut Sierran lämppärin kanssa, mutta tuohon viistoon se meni. Kokemusta on tuossa neuvossa se, että ajele ensin ja lisää vielä litra. Tämä asia on nimittäin justiinsa näin.
"Lämmityslaitteen hana" hieman mietitytti kunnes tajusin sen tarkoittavan lämmityksen asentoa ihan auton cabiinista asetellen.
Sinä "hot Pants" olet niin nuori, ettet edes tiedä mitä tuo letkujen puristelu tarkoitti. Se oli ennen vanhaa korjaamokäsikirjoissa, jo ennen sinun syntymääsi. - 1,8 clx
Hot pants in Lada kirjoitti:
Et sä ainakaan Mondeon vesipumppua ja termaria ole itse vaihtanut. Sulla on nesteen vaihtoneuvotkin aika huteralla pohjalla. Ehkä noin voi toimia vanhan Ladan kanssa, mutta ei nykyaikaisen Mondeon kyseessä ollessa. "Voit puristella letkuja jos huvittaa" ja " lämmityslaitteen hanan ei tarvitse olla auki kokonaan" ja "pieni ajolenkki vaikkapa korttelin ympäri".
Muutaman sadan metrin ajossa ilmat taatusti poistuu järjestelmästä ja konekin kerkiää lämmetä niin kuumaksi että termarikin aukeaa :D :DAlfamerin korjausopasta:D Jos olet ton opuksen mukaan vaihtanut nesteet niin olet sitten sananmukaisesti itse ollut nesteessä:D:D Ei tulisi mieleenkään mennä aukasemaan vanhasta hapertuneesta syylärin muovipäädystä vanhaa muovitulppaa ja sitten lasketella nesteitä pitkin puskuria yms. Jos nyt hokasit niin paljon siistimpi tapa on lasketella nesteet alavesiletkusta lämppärille menevästä pikku haarasta suoraan astiaan.
Lueppas sitten sitä opusta vielä lisää. Sielläkin sanotaan, että järjestelmän hidas täyttö takaa ettei jää ilmataskuja vaan järjestelmä kerkeää itse ilmaantua. Ja kas kummaa pienen ajolenkin jälkeen käsketään tarkistamaan nestepinta ja tarvittaessa lisätään nestettä.
" lämmityslaitteen hanan ei tarvitse olla auki kokonaan" Jeps ja hanaahan siellä ei tietenkään ole vaan säätimen nupista laitetaan lämpöjä päälle. Tästä sitten huomaa lähtikö nesteet kiertämään järjestelmässä ja toimihaan tuo lämmityslaitteen kenno "hätäsyylärinä" jos uusi termari ei jostain syystä aukeaisikaan:D
Ja sitten sinne mondeon konepellin alle katselemaan ja ajatuksen kanssa miten ilmaus ja nesteiden kierto on järjestetty niin vois oppia jotain ;D - Le MondeO
1,8 clx kirjoitti:
Alfamerin korjausopasta:D Jos olet ton opuksen mukaan vaihtanut nesteet niin olet sitten sananmukaisesti itse ollut nesteessä:D:D Ei tulisi mieleenkään mennä aukasemaan vanhasta hapertuneesta syylärin muovipäädystä vanhaa muovitulppaa ja sitten lasketella nesteitä pitkin puskuria yms. Jos nyt hokasit niin paljon siistimpi tapa on lasketella nesteet alavesiletkusta lämppärille menevästä pikku haarasta suoraan astiaan.
Lueppas sitten sitä opusta vielä lisää. Sielläkin sanotaan, että järjestelmän hidas täyttö takaa ettei jää ilmataskuja vaan järjestelmä kerkeää itse ilmaantua. Ja kas kummaa pienen ajolenkin jälkeen käsketään tarkistamaan nestepinta ja tarvittaessa lisätään nestettä.
" lämmityslaitteen hanan ei tarvitse olla auki kokonaan" Jeps ja hanaahan siellä ei tietenkään ole vaan säätimen nupista laitetaan lämpöjä päälle. Tästä sitten huomaa lähtikö nesteet kiertämään järjestelmässä ja toimihaan tuo lämmityslaitteen kenno "hätäsyylärinä" jos uusi termari ei jostain syystä aukeaisikaan:D
Ja sitten sinne mondeon konepellin alle katselemaan ja ajatuksen kanssa miten ilmaus ja nesteiden kierto on järjestetty niin vois oppia jotain ;DTuo on aivan totta, alkuperäinen Haynesin huolto-ohjekirja on paljon täydellisempi, vertaillessa eron huomaa selvästi. Sen löytää kirjastosta tai sitten voi tilata ikiomaksi vaikkapa http://www.ago.fi
- 1.6 ohv
Le MondeO kirjoitti:
Tuo on aivan totta, alkuperäinen Haynesin huolto-ohjekirja on paljon täydellisempi, vertaillessa eron huomaa selvästi. Sen löytää kirjastosta tai sitten voi tilata ikiomaksi vaikkapa http://www.ago.fi
Mondeoon saa Haynesin ohjekirjan 15 eurolla. Voi jo samoa olevan hintansa väärtti!
- Miekkonen :(
Le MondeO kirjoitti:
Tuo on aivan totta, alkuperäinen Haynesin huolto-ohjekirja on paljon täydellisempi, vertaillessa eron huomaa selvästi. Sen löytää kirjastosta tai sitten voi tilata ikiomaksi vaikkapa http://www.ago.fi
Samoin. Piti hankkia alkuperäinen Haynes suomenkielisen tilalle, kun siitä puuttui sivuja. Oli yhdistelty useampi Haynes samaan kirjaan ja jätetty puolet sivuista pois.
- Renaultman
1.6 ohv kirjoitti:
Mondeoon saa Haynesin ohjekirjan 15 eurolla. Voi jo samoa olevan hintansa väärtti!
Täällä saa mainostaa vain Alfameria, koska nuo maksavat siellä 10 euroa enemmän ja minä olen siellä töissä!
- Aurismies
Renaultman kirjoitti:
Täällä saa mainostaa vain Alfameria, koska nuo maksavat siellä 10 euroa enemmän ja minä olen siellä töissä!
No sitten mainostetaan vain Alfameria, mutta ne ovat kyllä aikka heikkoja käännöksiä ja pirun kalliita.
- Naikkonen :)
Juu sainhan mä tuon homman hoidettua. Eli alavesiletku auki ja siitä nesteet ulos. Täyttö pikkuhiljaa, lämppäri täysille ja kaikki toimii. Helppo nakki ja nyt ei enään mitään ongelmia. Ei tarvinnu puristella ja nyt kun olen nesteitä seuraillut, niin eipä ne sieltä mihinkään katoa.. Oli kyl melkein ihan mustat nesteet joten tais olla aikakin vaihtaa :D
Ja kiitos vielä kerran vastauksista! - frangröbbä
ei sitä mitenkään ilmata,kyllä ne ilmat sieltä sitten menee paisuntasäiliöön,mutta sulla voi tulla muita murheita jäätymisen takia syyläri rikki,kone halki
- -Jep-Jep-
Jep
- Anonyymi
eli ei tarvitsesa avata ilma roppua istelläni ei painetta syylässä??? on vika korkissa tahi jossakin en tiedä nestetttä ei katoa mutta ei ole painettaa letkut ei kovia ja voi motarrin ajon jälkeen avata syylä korkinkin eikä mitään??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.34286521 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12551Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692328- 1791945
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161522Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91371- 1121337
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181791307RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601300Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421207