Jäähdyttimen ilmaus!

Auttakaa naista! :D

Eli pitäis saada tietää miten -98 2l Mondeon syylarin saisi ilmattua. Pitää vaihtaa syylarin nesteet kokonaan (pirulainen nykäsi itsensä umpijäähän), mutta mistään ei tunnu löytyvän tietoa. Eli onko jossain joku näpsäkkä ilmausruuvi vai pitääkö vain puristella letkuja? Tyypillisenä naisena en tarkkaillu minkä vahvuista nestettä koneessa on ja kovilla pakkasilla sehän sitten jäätyi. :P

18

10724

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos mahtuu

      Mikäli mahtuu, niin lisää pakkasnestettä. Saatavilla 50% ja 100%. Autossa olevan nesteen tulee olla 50%.
      Mitkäli ei mahdu, niin nestettä pitää päästää autosta pois, vaikka alavesiletku irti. Kysy naapurin mieheltä,tai vie johonkin huoltamoon pikkujuttu.

    • 7+6

      ettei lohko pasahtanut, jos umpijäähän kilahti niin on hyvinkin mahdollista.

      Jos vain hyhmään veti niin ei tavi nesteitä vaihtaa, eikä myöskään jos onnistuu sulattelemaan ja selvisi ilman vaurioita.

      Ei neste miksikään mene vaikka välillä jäätyykin.

    • M-Män

      Ei ilmaus tossa tapauksessa ole pääasia. Tai en oikein ymmärrä mitä kysyjä tarkoittaa. Minulla on käsitys, että kunhan nesteet vaan kiertää niin nykyautoissa ei jää mitään ilmakuplaa mihinkään, vaan ne ilmautuu itsekseen toisin kuin 80-luvun autoissa.

      • st200

        Ei kyllä onnistu ilmaamatta :( ..Esimerkiksi tunkkaamalla pelkääjänpuoleinen kulma ylös, joten jäähdytysnestesäiliö on ylimpänä, jolloin ilmat pääsevät sieltä pois.
        Eli kun olet saanut entiset pois, laita lämmönsäädin täysille, että nesteet kiertävät vapaasti.
        Laita niinpaljon nestettä, kun mahtuu ja sitten kone käyntiin. Kun termostaatti aukeaa alkaa nesteenpinta vajota...lisää nestettä. Ilmaamista voi avittaa painelemalla jäähdytysletkua termostaatin vierestä.


      • 1,8 clx
        st200 kirjoitti:

        Ei kyllä onnistu ilmaamatta :( ..Esimerkiksi tunkkaamalla pelkääjänpuoleinen kulma ylös, joten jäähdytysnestesäiliö on ylimpänä, jolloin ilmat pääsevät sieltä pois.
        Eli kun olet saanut entiset pois, laita lämmönsäädin täysille, että nesteet kiertävät vapaasti.
        Laita niinpaljon nestettä, kun mahtuu ja sitten kone käyntiin. Kun termostaatti aukeaa alkaa nesteenpinta vajota...lisää nestettä. Ilmaamista voi avittaa painelemalla jäähdytysletkua termostaatin vierestä.

        "..Esimerkiksi tunkkaamalla pelkääjänpuoleinen kulma ylös, joten jäähdytysnestesäiliö on ylimpänä, jolloin ilmat pääsevät sieltä pois."

        Elä nyt kuitenkaan kaikkea usko eli unohda tunkkaukset. Itse juuri vesipumpun ja termostaatin vaihtaneena neuvon seuraavaa. Alaletkusta siitä pienemmästä haarasta josta lämmityslaitteeseen lähtee putki laske entiset nesteet pois. Laita liitos kiinni ja kaada uudet nesteet paisuntasäiliön kautta koneeseen. Voit puristella letkuja jos huvittaa muttei mitenkään pakollista. Lämmityslaitteen hana auki, mutta ei tarvitse olla kokonaan. Masiina käyntiin ja pieni ajolenkki vaikkapa korttelin ympäri. Tarkistetaan nesteet ja todennäköisesti vajaa litra laitetaan lisää. Eli siinä koko homma ilman mitään temppuiluja ;D


      • Autettu nainen! :D
        1,8 clx kirjoitti:

        "..Esimerkiksi tunkkaamalla pelkääjänpuoleinen kulma ylös, joten jäähdytysnestesäiliö on ylimpänä, jolloin ilmat pääsevät sieltä pois."

        Elä nyt kuitenkaan kaikkea usko eli unohda tunkkaukset. Itse juuri vesipumpun ja termostaatin vaihtaneena neuvon seuraavaa. Alaletkusta siitä pienemmästä haarasta josta lämmityslaitteeseen lähtee putki laske entiset nesteet pois. Laita liitos kiinni ja kaada uudet nesteet paisuntasäiliön kautta koneeseen. Voit puristella letkuja jos huvittaa muttei mitenkään pakollista. Lämmityslaitteen hana auki, mutta ei tarvitse olla kokonaan. Masiina käyntiin ja pieni ajolenkki vaikkapa korttelin ympäri. Tarkistetaan nesteet ja todennäköisesti vajaa litra laitetaan lisää. Eli siinä koko homma ilman mitään temppuiluja ;D

        Kiitos paljon vastauksista! Naapurin miehelle en vie kun laitan korjailen itse autoni vaikka nainen olenkin. :P
        Eli mitään erillistä ilmausruuvia ei ole. Nesteitä on tullu vaihdettua aikasempiin autohin, mutta tähän en ole vielä tehny. Nesteet vaihdan kokonaan niin tiedänpähän paljonko pakkasta kestää. Tuuri kyllä kävi ettei mitään hajonnu. Huh!! Sunnuntaina projektiksi. Kiitos vielä tosi paljon vastauksista ja kaikille oikein hyvää uutta vuotta!


      • Hot pants in Lada
        1,8 clx kirjoitti:

        "..Esimerkiksi tunkkaamalla pelkääjänpuoleinen kulma ylös, joten jäähdytysnestesäiliö on ylimpänä, jolloin ilmat pääsevät sieltä pois."

        Elä nyt kuitenkaan kaikkea usko eli unohda tunkkaukset. Itse juuri vesipumpun ja termostaatin vaihtaneena neuvon seuraavaa. Alaletkusta siitä pienemmästä haarasta josta lämmityslaitteeseen lähtee putki laske entiset nesteet pois. Laita liitos kiinni ja kaada uudet nesteet paisuntasäiliön kautta koneeseen. Voit puristella letkuja jos huvittaa muttei mitenkään pakollista. Lämmityslaitteen hana auki, mutta ei tarvitse olla kokonaan. Masiina käyntiin ja pieni ajolenkki vaikkapa korttelin ympäri. Tarkistetaan nesteet ja todennäköisesti vajaa litra laitetaan lisää. Eli siinä koko homma ilman mitään temppuiluja ;D

        Et sä ainakaan Mondeon vesipumppua ja termaria ole itse vaihtanut. Sulla on nesteen vaihtoneuvotkin aika huteralla pohjalla. Ehkä noin voi toimia vanhan Ladan kanssa, mutta ei nykyaikaisen Mondeon kyseessä ollessa. "Voit puristella letkuja jos huvittaa" ja " lämmityslaitteen hanan ei tarvitse olla auki kokonaan" ja "pieni ajolenkki vaikkapa korttelin ympäri".

        Muutaman sadan metrin ajossa ilmat taatusti poistuu järjestelmästä ja konekin kerkiää lämmetä niin kuumaksi että termarikin aukeaa :D :D


      • Mondeojeejee
        Hot pants in Lada kirjoitti:

        Et sä ainakaan Mondeon vesipumppua ja termaria ole itse vaihtanut. Sulla on nesteen vaihtoneuvotkin aika huteralla pohjalla. Ehkä noin voi toimia vanhan Ladan kanssa, mutta ei nykyaikaisen Mondeon kyseessä ollessa. "Voit puristella letkuja jos huvittaa" ja " lämmityslaitteen hanan ei tarvitse olla auki kokonaan" ja "pieni ajolenkki vaikkapa korttelin ympäri".

        Muutaman sadan metrin ajossa ilmat taatusti poistuu järjestelmästä ja konekin kerkiää lämmetä niin kuumaksi että termarikin aukeaa :D :D

        Äänestään kuitenkin 1,8 clx:ää. Tutulta kuulostaa, tosin olen viimeksi teutaroinut Sierran lämppärin kanssa, mutta tuohon viistoon se meni. Kokemusta on tuossa neuvossa se, että ajele ensin ja lisää vielä litra. Tämä asia on nimittäin justiinsa näin.

        "Lämmityslaitteen hana" hieman mietitytti kunnes tajusin sen tarkoittavan lämmityksen asentoa ihan auton cabiinista asetellen.

        Sinä "hot Pants" olet niin nuori, ettet edes tiedä mitä tuo letkujen puristelu tarkoitti. Se oli ennen vanhaa korjaamokäsikirjoissa, jo ennen sinun syntymääsi.


      • 1,8 clx
        Hot pants in Lada kirjoitti:

        Et sä ainakaan Mondeon vesipumppua ja termaria ole itse vaihtanut. Sulla on nesteen vaihtoneuvotkin aika huteralla pohjalla. Ehkä noin voi toimia vanhan Ladan kanssa, mutta ei nykyaikaisen Mondeon kyseessä ollessa. "Voit puristella letkuja jos huvittaa" ja " lämmityslaitteen hanan ei tarvitse olla auki kokonaan" ja "pieni ajolenkki vaikkapa korttelin ympäri".

        Muutaman sadan metrin ajossa ilmat taatusti poistuu järjestelmästä ja konekin kerkiää lämmetä niin kuumaksi että termarikin aukeaa :D :D

        Alfamerin korjausopasta:D Jos olet ton opuksen mukaan vaihtanut nesteet niin olet sitten sananmukaisesti itse ollut nesteessä:D:D Ei tulisi mieleenkään mennä aukasemaan vanhasta hapertuneesta syylärin muovipäädystä vanhaa muovitulppaa ja sitten lasketella nesteitä pitkin puskuria yms. Jos nyt hokasit niin paljon siistimpi tapa on lasketella nesteet alavesiletkusta lämppärille menevästä pikku haarasta suoraan astiaan.

        Lueppas sitten sitä opusta vielä lisää. Sielläkin sanotaan, että järjestelmän hidas täyttö takaa ettei jää ilmataskuja vaan järjestelmä kerkeää itse ilmaantua. Ja kas kummaa pienen ajolenkin jälkeen käsketään tarkistamaan nestepinta ja tarvittaessa lisätään nestettä.

        " lämmityslaitteen hanan ei tarvitse olla auki kokonaan" Jeps ja hanaahan siellä ei tietenkään ole vaan säätimen nupista laitetaan lämpöjä päälle. Tästä sitten huomaa lähtikö nesteet kiertämään järjestelmässä ja toimihaan tuo lämmityslaitteen kenno "hätäsyylärinä" jos uusi termari ei jostain syystä aukeaisikaan:D

        Ja sitten sinne mondeon konepellin alle katselemaan ja ajatuksen kanssa miten ilmaus ja nesteiden kierto on järjestetty niin vois oppia jotain ;D


      • Le MondeO
        1,8 clx kirjoitti:

        Alfamerin korjausopasta:D Jos olet ton opuksen mukaan vaihtanut nesteet niin olet sitten sananmukaisesti itse ollut nesteessä:D:D Ei tulisi mieleenkään mennä aukasemaan vanhasta hapertuneesta syylärin muovipäädystä vanhaa muovitulppaa ja sitten lasketella nesteitä pitkin puskuria yms. Jos nyt hokasit niin paljon siistimpi tapa on lasketella nesteet alavesiletkusta lämppärille menevästä pikku haarasta suoraan astiaan.

        Lueppas sitten sitä opusta vielä lisää. Sielläkin sanotaan, että järjestelmän hidas täyttö takaa ettei jää ilmataskuja vaan järjestelmä kerkeää itse ilmaantua. Ja kas kummaa pienen ajolenkin jälkeen käsketään tarkistamaan nestepinta ja tarvittaessa lisätään nestettä.

        " lämmityslaitteen hanan ei tarvitse olla auki kokonaan" Jeps ja hanaahan siellä ei tietenkään ole vaan säätimen nupista laitetaan lämpöjä päälle. Tästä sitten huomaa lähtikö nesteet kiertämään järjestelmässä ja toimihaan tuo lämmityslaitteen kenno "hätäsyylärinä" jos uusi termari ei jostain syystä aukeaisikaan:D

        Ja sitten sinne mondeon konepellin alle katselemaan ja ajatuksen kanssa miten ilmaus ja nesteiden kierto on järjestetty niin vois oppia jotain ;D

        Tuo on aivan totta, alkuperäinen Haynesin huolto-ohjekirja on paljon täydellisempi, vertaillessa eron huomaa selvästi. Sen löytää kirjastosta tai sitten voi tilata ikiomaksi vaikkapa http://www.ago.fi


      • 1.6 ohv
        Le MondeO kirjoitti:

        Tuo on aivan totta, alkuperäinen Haynesin huolto-ohjekirja on paljon täydellisempi, vertaillessa eron huomaa selvästi. Sen löytää kirjastosta tai sitten voi tilata ikiomaksi vaikkapa http://www.ago.fi

        Mondeoon saa Haynesin ohjekirjan 15 eurolla. Voi jo samoa olevan hintansa väärtti!


      • Miekkonen :(
        Le MondeO kirjoitti:

        Tuo on aivan totta, alkuperäinen Haynesin huolto-ohjekirja on paljon täydellisempi, vertaillessa eron huomaa selvästi. Sen löytää kirjastosta tai sitten voi tilata ikiomaksi vaikkapa http://www.ago.fi

        Samoin. Piti hankkia alkuperäinen Haynes suomenkielisen tilalle, kun siitä puuttui sivuja. Oli yhdistelty useampi Haynes samaan kirjaan ja jätetty puolet sivuista pois.


      • Renaultman
        1.6 ohv kirjoitti:

        Mondeoon saa Haynesin ohjekirjan 15 eurolla. Voi jo samoa olevan hintansa väärtti!

        Täällä saa mainostaa vain Alfameria, koska nuo maksavat siellä 10 euroa enemmän ja minä olen siellä töissä!


      • Aurismies
        Renaultman kirjoitti:

        Täällä saa mainostaa vain Alfameria, koska nuo maksavat siellä 10 euroa enemmän ja minä olen siellä töissä!

        No sitten mainostetaan vain Alfameria, mutta ne ovat kyllä aikka heikkoja käännöksiä ja pirun kalliita.


    • Naikkonen :)

      Juu sainhan mä tuon homman hoidettua. Eli alavesiletku auki ja siitä nesteet ulos. Täyttö pikkuhiljaa, lämppäri täysille ja kaikki toimii. Helppo nakki ja nyt ei enään mitään ongelmia. Ei tarvinnu puristella ja nyt kun olen nesteitä seuraillut, niin eipä ne sieltä mihinkään katoa.. Oli kyl melkein ihan mustat nesteet joten tais olla aikakin vaihtaa :D
      Ja kiitos vielä kerran vastauksista!

    • frangröbbä

      ei sitä mitenkään ilmata,kyllä ne ilmat sieltä sitten menee paisuntasäiliöön,mutta sulla voi tulla muita murheita jäätymisen takia syyläri rikki,kone halki

      • -Jep-Jep-

        Jep


    • Anonyymi

      eli ei tarvitsesa avata ilma roppua istelläni ei painetta syylässä??? on vika korkissa tahi jossakin en tiedä nestetttä ei katoa mutta ei ole painettaa letkut ei kovia ja voi motarrin ajon jälkeen avata syylä korkinkin eikä mitään??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      307
      2786
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      105
      2178
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      81
      1631
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      187
      1508
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1328
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1225
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1086
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe