Olette joutuneet kovan paikan eteen . Ammattia valitessanne ette useimmat aavistaneet mihin kaikkeen joudutte ihmisten hädässä vastaamaan .
Täällä palstalla vastaavat joudutte ottamaan kantaa valtavaan määrään asioita , tietonne ja kokemuksenne tulisi olla suorastaan ihmisen kapasiteetille mahdoton.
Ja ihmisiä te olette meidän muiden maailmanrannan tallaajien kanssa , yhtä rajallisia voimilta ja tiedolta .
Hyvä että yritätte . Muistakaa että vapalle ei saa viedä näitä mukaan , siellä pitää olla lepo ja läheiset ensimmäisinä.
HYVÄÄ UUTTA VUOTTA JA KIITOS MENNEESTÄ!!
myötötuntoa papeille
80
2390
Vastaukset
- Lukija...
Taidat olla aika tekopyhä p:n nuolija. Kyllä pappien pitäisi kyetä vastaamaan ihmisten kysymyksiin, varsinkin kun on kysymys uskonasioista. Sitä vartenhan he ovat opiskelleetkin. Valitettavasti muutamat papit näyttävät ajattelevan että usko korvaa puuttuvat tiedot.
- A-teisti
Nim. häirikköuskis onkin Kansan Raamattuseuran (eräs lahko luterilaisessa kirkossa) fanaattinen edustaja. Eikö hän jossakin vastauksessaan sanonut että se, joka näkee Oulun seurakuntien mainoslogossa vain kirkkoveneen, on uskis, ja joka näkee siinä muitakin merkityksiä on syntinen?:):):)
Kiitos Häirikköuskis kannustuksesta :) Täytyy todeta, että lähes kaikki täällä vastailevat vapaa-ajallaan, kun on muu päivätyö :)
Lukijalle sanoisin, että tunnistan kyllä nuoleskelijat, eikä Häirikköuskis kuulu niihin. Uskossa on paljon sellaista, mitä ei voi tiedolla korvata. Pappi on ihminen ihmisten rinnalla, ei Jumala. Ainoastaan Jumalalla on kaikki vastaukset, papit ovat yhtä lailla elämän tien kyselijöitä.
Sitä kyselyä, pohdiskelua, ihmettelyä ja iloa jatketaan yhdessä myös alkavana armon vuonna :)
Kiitos kirjoittelijoille vauhdikkaasta alusta, tästä on hyvä jatkaa :)
pappi Sonja- Nasse.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Kiitos Häirikköuskis kannustuksesta :) Täytyy todeta, että lähes kaikki täällä vastailevat vapaa-ajallaan, kun on muu päivätyö :)
Lukijalle sanoisin, että tunnistan kyllä nuoleskelijat, eikä Häirikköuskis kuulu niihin. Uskossa on paljon sellaista, mitä ei voi tiedolla korvata. Pappi on ihminen ihmisten rinnalla, ei Jumala. Ainoastaan Jumalalla on kaikki vastaukset, papit ovat yhtä lailla elämän tien kyselijöitä.
Sitä kyselyä, pohdiskelua, ihmettelyä ja iloa jatketaan yhdessä myös alkavana armon vuonna :)
pappi Sonja"Uskossa on paljon sellaista, mitä ei voi tiedolla korvata. "
Klassikon aineksia, sanoisín :) A-teisti kirjoitti:
Nim. häirikköuskis onkin Kansan Raamattuseuran (eräs lahko luterilaisessa kirkossa) fanaattinen edustaja. Eikö hän jossakin vastauksessaan sanonut että se, joka näkee Oulun seurakuntien mainoslogossa vain kirkkoveneen, on uskis, ja joka näkee siinä muitakin merkityksiä on syntinen?:):):)
Hei jättäkääs häirikköuskis rauhaan. Hän on hyvä keskustelija, joka kertoo vilpittömästi mielipiteensä ja arvostaa muunkinalaisia näkemyksiä. Saa kai sitä hyvää uutta vuotta toivottaa?
T: "fanaattinen uusateisti", Aatami9- häirikköuskis
Nasse. kirjoitti:
"Uskossa on paljon sellaista, mitä ei voi tiedolla korvata. "
Klassikon aineksia, sanoisín :)hilpeyttä herättäviä vastauksia etenkin nuo alkupuolen aivotuotokset , kiitos vaan kovasti päivän kevennyksistä . :D . Toivottavasti itsellännekin on mukavaa. ( Miksikähän minun olisi tarvetta kenenkään ahterin nuoleskeluun . No, vastaus kertoo enemmän kirjoittajastaan kuin minusta.)
En itse muista mainittua lausetta , niitä on tullut niin paljon , mutta kiva ,että jotain on toisille jäänyt mieleen . Uskon kyllä sen kirjoittaneeni .Tykkäsin tuosta logosta sen alastomassa raadollisuudessa.
Kiva että kiitokseni vilpittömyys ymmärrettiin kirkon tt:n taholta . Heillehän se oli tarkoitettu , muista ei niin väliä. - häirikköuskis
Aatami9 kirjoitti:
Hei jättäkääs häirikköuskis rauhaan. Hän on hyvä keskustelija, joka kertoo vilpittömästi mielipiteensä ja arvostaa muunkinalaisia näkemyksiä. Saa kai sitä hyvää uutta vuotta toivottaa?
T: "fanaattinen uusateisti", Aatami9kauniista sanoistasi ja hyvää uutta vuotta .
Nyt sitten muistamme että tämä on kirkon palsta eikä ketään kiinnosta häirikköuskis vaan rauhoitutaan ihan oikeasti tärkeiden elämänkysymysten pohdintaan .
Jospa ensi vuonna tämäkin palsta saisi olla apuna ihmisten ongelmiin eri elämäntilanteissa ja valinnoissa , syntyisi avaraa hyvää dialogia erilaisten elämännnäkemysten kesken että myös huumori mahtuisi mukaan elämän tien keventäjänä. Siinä olisi minun uudenvuoden toiveeni tälle palstalle.
Hei kertokaa muutkin toiveita jatkolle , uskaltautukaa arimmatkin.
Ja sinä ateistiveliseni/siskoseni joka hiot kynsiäsi toivottaaksesi palstan ja kirkon sen mukana menneisyyteen niin kerkisimpäs älähtää , nyt et saakaan sitä toivoa . Tai ainakaan ei ole oma keksimäsi .
ONNELLISTA UUTTA VUOTTA KAIKILLE KANSSAIHMISILLE!! - luterilainen.
pappi SonjaKiitos ylläpidolle ja erityisesti Sonjalle.
Tällä palstalla on ollut suuri tarve, sen huomaa jo siitä että palsta on tosi suosittu. Monelle kysyjällä tuntuu olevan omia vaikeita kysymyksiä jotka vaivaavat heidän mieltään. Olen hämmästynyt kuinka moni ns. ateisti on huolissaan helvetista ja sinne joutumisesta. Minulla ei tulisi edes mieleeni miettiä tai pelatä vaikka muslmien tai hindujen uskontokäsitystä tai osaani niissä. Monella voi olla taustalla lapsuuden traumat tai joutuminen asiattoman käännytyksen kohteesi.
Välillä Kirkko kuulolla porukkaa yritetään saada ansaan olkiukoilla ja keksityillä väitteillä, mutta hyvin olette selvinneet. Tokin sekään ei estä joidenkin käyttämästä jopa yhtä sanaa kirjoituksenne omien olkiukkojen kehittelyyn, mutta nämä ovat sitä foorumeiden tyyppillistä toimintaa.
Hyvää uutta vuotta kaikille lukijoille ja kirjoittajille tasapuolisesti
luterilainen. - Kössönöm
luterilainen. kirjoitti:
Kiitos ylläpidolle ja erityisesti Sonjalle.
Tällä palstalla on ollut suuri tarve, sen huomaa jo siitä että palsta on tosi suosittu. Monelle kysyjällä tuntuu olevan omia vaikeita kysymyksiä jotka vaivaavat heidän mieltään. Olen hämmästynyt kuinka moni ns. ateisti on huolissaan helvetista ja sinne joutumisesta. Minulla ei tulisi edes mieleeni miettiä tai pelatä vaikka muslmien tai hindujen uskontokäsitystä tai osaani niissä. Monella voi olla taustalla lapsuuden traumat tai joutuminen asiattoman käännytyksen kohteesi.
Välillä Kirkko kuulolla porukkaa yritetään saada ansaan olkiukoilla ja keksityillä väitteillä, mutta hyvin olette selvinneet. Tokin sekään ei estä joidenkin käyttämästä jopa yhtä sanaa kirjoituksenne omien olkiukkojen kehittelyyn, mutta nämä ovat sitä foorumeiden tyyppillistä toimintaa.
luterilainen.Olet ymmärtänyt täysin väärin.
"Tällä palstalla on ollut suuri tarve, sen huomaa jo siitä että palsta on tosi suosittu. Monelle kysyjällä tuntuu olevan omia vaikeita kysymyksiä jotka vaivaavat heidän mieltään. Olen hämmästynyt kuinka moni ns. ateisti on huolissaan helvetista ja sinne joutumisesta."
- Tänne ovat ateistit tulleet, koska ateismipalstalle ei saada sefua ja kaikekenlaiset uskihäiriköt spämmäävät solvausviestejään koko ajan.
- Ateistit eivät ole huolissaan helvettiin joutumisesta, vaan siitä, että tuollaista uhkaa tuputetaan lapsille ja aiheutetaan heille pelkotiloja.
" Minulla ei tulisi edes mieleeni miettiä tai pelatä vaikka muslmien tai hindujen uskontokäsitystä tai osaani niissä. Monella voi olla taustalla lapsuuden traumat tai joutuminen asiattoman käännytyksen kohteesi."
- Et ilmeisesti tajua palstalla kirjoittavien ateistien kirjoituksia. Epäkohdista me täällä olemme puhuneet. ihan turha tuoda tähän nyt mitään kyökkipsykologiaa. - Thronos
luterilainen. kirjoitti:
Kiitos ylläpidolle ja erityisesti Sonjalle.
luterilainen."Minulla ei tulisi edes mieleeni miettiä tai pelatä vaikka muslmien tai hindujen uskontokäsitystä tai osaani niissä."
Voisi tulla mieleen jos jonakin aamuna huomaisitkin heränneesi muslimivaltiossa jossa sinunkin rahoillasi ylläpidettäisiin islaminuskoa ja sinun annettaisiin ymmärtää olevan moraaliton, epäilyttävä ja kaikinpuolin vääränlainen siksi ettet itse ole muslimi. Nasse. kirjoitti:
"Uskossa on paljon sellaista, mitä ei voi tiedolla korvata. "
Klassikon aineksia, sanoisín :)>>"Uskossa on paljon sellaista, mitä ei voi tiedolla korvata. "
- luterilainen.
Kössönöm kirjoitti:
Olet ymmärtänyt täysin väärin.
"Tällä palstalla on ollut suuri tarve, sen huomaa jo siitä että palsta on tosi suosittu. Monelle kysyjällä tuntuu olevan omia vaikeita kysymyksiä jotka vaivaavat heidän mieltään. Olen hämmästynyt kuinka moni ns. ateisti on huolissaan helvetista ja sinne joutumisesta."
- Tänne ovat ateistit tulleet, koska ateismipalstalle ei saada sefua ja kaikekenlaiset uskihäiriköt spämmäävät solvausviestejään koko ajan.
- Ateistit eivät ole huolissaan helvettiin joutumisesta, vaan siitä, että tuollaista uhkaa tuputetaan lapsille ja aiheutetaan heille pelkotiloja.
" Minulla ei tulisi edes mieleeni miettiä tai pelatä vaikka muslmien tai hindujen uskontokäsitystä tai osaani niissä. Monella voi olla taustalla lapsuuden traumat tai joutuminen asiattoman käännytyksen kohteesi."
- Et ilmeisesti tajua palstalla kirjoittavien ateistien kirjoituksia. Epäkohdista me täällä olemme puhuneet. ihan turha tuoda tähän nyt mitään kyökkipsykologiaa.Kirjoitinkin ns. ateisteista en vapaa-ajatteljoista :)
Kovasti näyttää palsta joka tapauksessa innostavan. - luterilainen.
Thronos kirjoitti:
"Minulla ei tulisi edes mieleeni miettiä tai pelatä vaikka muslmien tai hindujen uskontokäsitystä tai osaani niissä."
Voisi tulla mieleen jos jonakin aamuna huomaisitkin heränneesi muslimivaltiossa jossa sinunkin rahoillasi ylläpidettäisiin islaminuskoa ja sinun annettaisiin ymmärtää olevan moraaliton, epäilyttävä ja kaikinpuolin vääränlainen siksi ettet itse ole muslimi.En usko sielujenvaellukseen, joten aika epätodennäköinen skenaario. ;)
Mainitsemaasi uhkaa ei ole suomessa, jossa on uskonnonvapaus, enkä pitäsi sinua moraalittoman, epäilyttävän tai vääränlaisena olisit sitten muslimi tai ateisti. - Kössönöm
luterilainen. kirjoitti:
Kirjoitinkin ns. ateisteista en vapaa-ajatteljoista :)
Kovasti näyttää palsta joka tapauksessa innostavan.Keskustelu kiinnostaa ainakin minua.
- usko on harhaa
luterilainen. kirjoitti:
En usko sielujenvaellukseen, joten aika epätodennäköinen skenaario. ;)
Mainitsemaasi uhkaa ei ole suomessa, jossa on uskonnonvapaus, enkä pitäsi sinua moraalittoman, epäilyttävän tai vääränlaisena olisit sitten muslimi tai ateisti.Suomessa ei ole uskonnonvapautta. Lapsia pakkoliitetään uskontokuntiin ja aivopestään uskonnolla.
"Thronos" tarkoittikin sitä, että jos islaminuskonnolla olisi sama valta Suomessa kuin kristinuskonnolla nyt on, niin sinäkin varmasti miettisit islaminuskon asioita, aivan kuten ateistit miettivät kristinuskon asioita.
Jos olisit islaminuskonnolla aivopesty kuten olet nyt krisseliuskonnolla, sinäkin uskoisit samoin kuin muslimit yleensä. - Kössönöm
usko on harhaa kirjoitti:
Suomessa ei ole uskonnonvapautta. Lapsia pakkoliitetään uskontokuntiin ja aivopestään uskonnolla.
"Thronos" tarkoittikin sitä, että jos islaminuskonnolla olisi sama valta Suomessa kuin kristinuskonnolla nyt on, niin sinäkin varmasti miettisit islaminuskon asioita, aivan kuten ateistit miettivät kristinuskon asioita.
Jos olisit islaminuskonnolla aivopesty kuten olet nyt krisseliuskonnolla, sinäkin uskoisit samoin kuin muslimit yleensä.Suomessa rikotaan perustuslakia.
http://www.uskonnonvapaus.fi/lait/perustuslaki.html - ateistix
Kössönöm kirjoitti:
Suomessa rikotaan perustuslakia.
http://www.uskonnonvapaus.fi/lait/perustuslaki.htmlJa Brax sen kun räpsyttää silmiään, eikä tee asialle mitään.
- Thronos
luterilainen. kirjoitti:
En usko sielujenvaellukseen, joten aika epätodennäköinen skenaario. ;)
Mainitsemaasi uhkaa ei ole suomessa, jossa on uskonnonvapaus, enkä pitäsi sinua moraalittoman, epäilyttävän tai vääränlaisena olisit sitten muslimi tai ateisti.Mainitsemani uhka on totta Suomessa juuri nyt, minulle. Minun rahojani käytetään kristinuskon ylläpitämiseen ja jopa piispan suusta on kuultu että ateistin moraali on kyseenalainen.
Sinulla on varaa laitella hymiöitä ja kohautella olkapäitäsi kun olet itse rakenteen sisällä, et huomaa millainen tilanne on sille joka ei jumaliin usko.
Jos tilanne olisi toisinpäin ja joutuisit maksamaan islaminuskon levittämisestä ja moraalisi tuomittaisiin kun et ole muslimi niin saattaa olla että sinuakin kiinnostaisi pohtia osaasi siinä kuviossa.
Vaikka minäkin uskon että siinä tilanteessa sinä olisitkin muslimi, olisit kiltisiti uskonut sen mitä sinulle on kerrottu ja pitäisit sitä totena.
- acimlai nen
..pohdinta-apua uskonasioissa.
Tällä palstalla aiheita on niin valtavasti ja vakavat asiat hukkuvat muiden sekaan! Minusta olisi hauskaa jos pappeja tulisi keskustelemaan Hakomajaan koska siellä on vähän rauhallisempaa ja kirjoitusympäristö muutenkin vähemmän sekava.
http://hakomaja.netonhan se ratkaisu tuokin. Lessujen tv-kieltojen ynnä muiden kanssa on hyvin linjassa vain sensuroidun ja tarkoituksenmukaisen aineiston levittäminen.
- acimlain en
Nas.se kirjoitti:
onhan se ratkaisu tuokin. Lessujen tv-kieltojen ynnä muiden kanssa on hyvin linjassa vain sensuroidun ja tarkoituksenmukaisen aineiston levittäminen.
Väitätkö että Hakomajassa olisi keskustelu kielletty? Kuka sen on kieltänyt ja milloin?
Odotan tarkempaa selitystä. - Nasse.
acimlain en kirjoitti:
Väitätkö että Hakomajassa olisi keskustelu kielletty? Kuka sen on kieltänyt ja milloin?
Odotan tarkempaa selitystä.kyseisen palstan mielipiteen mukaiset kommentit ovat sallittuja.
Nasse. kirjoitti:
kyseisen palstan mielipiteen mukaiset kommentit ovat sallittuja.
>> vain kyseisen palstan mielipiteen mukaiset kommentit ovat sallittuja.
admata kirjoitti:
Kuullostaa tolkun paikalta.
- ateistix
admata kirjoitti:
"Rankkaakin kritiikkiä voi esittää, mutta se täytyy perustella yleisesti hyväksyttävällä tavalla."
Mikä se yleisesti hyväksytty tapa on? admata kirjoitti:
"Sivuja ei ole tarkoitettu Kyseenalaistamaan lestadiolaisia uskovaisina tai kattavaan kokonaiskuvaukseen vanhoillislestadiolaisuudesta. "
Taikauskoanne ei siis voi kritisoida.Nas.se kirjoitti:
"Sivuja ei ole tarkoitettu Kyseenalaistamaan lestadiolaisia uskovaisina tai kattavaan kokonaiskuvaukseen vanhoillislestadiolaisuudesta. "
Taikauskoanne ei siis voi kritisoida.>> "Sivuja ei ole tarkoitettu Kyseenalaistamaan lestadiolaisia uskovaisina tai kattavaan kokonaiskuvaukseen vanhoillislestadiolaisuudesta. " > Taikauskoanne ei siis voi kritisoida.
ateistix kirjoitti:
"Rankkaakin kritiikkiä voi esittää, mutta se täytyy perustella yleisesti hyväksyttävällä tavalla."
Mikä se yleisesti hyväksytty tapa on?>> "Rankkaakin kritiikkiä voi esittää, mutta se täytyy perustella yleisesti hyväksyttävällä tavalla."
Mikä se yleisesti hyväksytty tapa on?
Stop burning churches, start burning priests!
- joku tolkku
Palavia pappeja tarvitaan tänäänkin.
Seppo L, pappibelialista ylläpitoon, ja toivon että tekevät hänelle jotakin. Hän ei ainakaan ateisti ole. Lukee mustaa raamattua, juo kaljaa, syö pitsaa, ja profiilissaan uhkaa ihmistä aseella päähän.
Poikaparka aivan sekaisin. joku tolkku kirjoitti:
belialista ylläpitoon, ja toivon että tekevät hänelle jotakin. Hän ei ainakaan ateisti ole. Lukee mustaa raamattua, juo kaljaa, syö pitsaa, ja profiilissaan uhkaa ihmistä aseella päähän.
Poikaparka aivan sekaisin.:D :D :D
Voi voi kun hihua ahistaa. Seppo L. itse siinä multinikkinä itselleen vastailee.- häirikköuskis
joku tolkku kirjoitti:
belialista ylläpitoon, ja toivon että tekevät hänelle jotakin. Hän ei ainakaan ateisti ole. Lukee mustaa raamattua, juo kaljaa, syö pitsaa, ja profiilissaan uhkaa ihmistä aseella päähän.
Poikaparka aivan sekaisin.sanoa sanottavansa , kyllä se tänne mahtuu . Otetaan poika hellästi vastaan .
Sekin aika on ollut , kun valvoin keittiössä aamuyöhön odottaen äkäisen teinini kotiutumista . Tuli useimmiten ennen kuin nukahdin istualleni , kerran poliisi toi . Siinä syötiin murskun laittamaa jäähtynyttä iltapalaa ja kuuntelin , kuuntelin ... millainen paska muinaismuisto olen kun kehtaan jankuttaa kotiintuloajoista ja muuta epäkypsää.
Nyt tuo rakas hirviöni ja potentiaalinen kriminaali on maailman tylsin keski-ikää lähenevä perheellinen ihminen. Eikä onnistunut pahemmin mukiloimaan itseään ja tulevaisuuttaan ennen viisastumistaan.
Annetaan ihmisille tilaa , ei me siitä pahennuta . häirikköuskis kirjoitti:
sanoa sanottavansa , kyllä se tänne mahtuu . Otetaan poika hellästi vastaan .
Sekin aika on ollut , kun valvoin keittiössä aamuyöhön odottaen äkäisen teinini kotiutumista . Tuli useimmiten ennen kuin nukahdin istualleni , kerran poliisi toi . Siinä syötiin murskun laittamaa jäähtynyttä iltapalaa ja kuuntelin , kuuntelin ... millainen paska muinaismuisto olen kun kehtaan jankuttaa kotiintuloajoista ja muuta epäkypsää.
Nyt tuo rakas hirviöni ja potentiaalinen kriminaali on maailman tylsin keski-ikää lähenevä perheellinen ihminen. Eikä onnistunut pahemmin mukiloimaan itseään ja tulevaisuuttaan ennen viisastumistaan.
Annetaan ihmisille tilaa , ei me siitä pahennuta .Anna nyt hihujen kiljua auktoriteettien perään. Niillä on se kaikkein suurin auktoriteetti, eli Jumala, takanaan mutta silti ovat vinkumassa ylläpidolle ja poliisille ja ties kelle aina. :D
Montakohan rikosilmoitustakin minusta on hihujen mukaan tehty ateismipalstan kirjoitusten takiakin... 5-10, luulisin. Vaan ikinä ei ole poliisikaan yhteydessä ollut. :D
Auktoriteettisukovaiset luulevat, että kun ne pelottavat heitä niin ne pelottavat muitakin. :D- Tango_Delirium
joku tolkku kirjoitti:
Poikaparka aivan sekaisin.Siis mitä ihmettä? Eikö ateisti saisi juoda kaljaa ja syödä pitsaa? :D
- -ajattelija-
Tango_Delirium kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Eikö ateisti saisi juoda kaljaa ja syödä pitsaa? :D
Musta Raamattu taisi olla listassani se hengellisin siinä...
-ajattelija- kirjoitti:
Musta Raamattu taisi olla listassani se hengellisin siinä...
Minun profiilissani ei mainita mitään aseista tai Mustasta Raamatusta (joka muuten on kristinuskon mytologiaan kuuluva kirja).
Älä siis viitsi reppana valehdella. :D- -ajattelija-
belial_666 kirjoitti:
Minun profiilissani ei mainita mitään aseista tai Mustasta Raamatusta (joka muuten on kristinuskon mytologiaan kuuluva kirja).
Älä siis viitsi reppana valehdella. :DEi mainita, vaan se on kuvana. Sen kidutuskuvan vieressä. Ja musta raamattu on kristinuskon mytologiaan kuuluva kirja. Tarkistin, että siellä ei lue musta raamattu, mutta saatanallinen raamattu kyllä. Mikäs se on?
- ateistix
Siis mitä ihmettä? Eikö ateisti saisi juoda kaljaa ja syödä pitsaa? :D
Ylläpito hohoi, joku syö pitsaa ja juo kaljaa, tehkää asialle jotain!
-ajattelija- kirjoitti:
Ei mainita, vaan se on kuvana. Sen kidutuskuvan vieressä. Ja musta raamattu on kristinuskon mytologiaan kuuluva kirja. Tarkistin, että siellä ei lue musta raamattu, mutta saatanallinen raamattu kyllä. Mikäs se on?
No kuule selvittelepä sitä. :D
Ja edelleen valehtelet. Profiilissani ei ole yhtäkään kidutuskuvaa eikä tarkoittamassasi kuvassa uhata ketään aseella. :D
Idiootti! :D- Tango_Delirium
ateistix kirjoitti:
Ylläpito hohoi, joku syö pitsaa ja juo kaljaa, tehkää asialle jotain!
No sitä minäkin, että raskaamman luokan rikoksesta on kyse.
- ateistix
joku tolkku kirjoitti:
Poikaparka aivan sekaisin."Ilmoitin belialista ylläpitoon, ja toivon että tekevät hänelle jotakin."
Mitä se mahtaisi olla?
"Hän ei ainakaan ateisti ole."
Kamalaa. Onko ylläpito hereillä?
"Lukee mustaa raamattua, juo kaljaa, syö pitsaa, ja profiilissaan uhkaa ihmistä aseella päähän."
hirveitä harrastuksia. minun raamatussani muuten on mustat kannet. En tiedä mistä sen sain, mutta sisältö on sitä ihan ehtaa jumalansanaa.
"Poikaparka aivan sekaisin."
Oletko sinä oikea henkilö sitä arvioimaan? - -ajattelija-
ateistix kirjoitti:
"Ilmoitin belialista ylläpitoon, ja toivon että tekevät hänelle jotakin."
Mitä se mahtaisi olla?
"Hän ei ainakaan ateisti ole."
Kamalaa. Onko ylläpito hereillä?
"Lukee mustaa raamattua, juo kaljaa, syö pitsaa, ja profiilissaan uhkaa ihmistä aseella päähän."
hirveitä harrastuksia. minun raamatussani muuten on mustat kannet. En tiedä mistä sen sain, mutta sisältö on sitä ihan ehtaa jumalansanaa.
"Poikaparka aivan sekaisin."
Oletko sinä oikea henkilö sitä arvioimaan?paskapääksi sanot ihmisiä. Se ei ole normaalia käytöstä.
"Mitä se mahtaisi olla?"
Asiaton profiililinkkiä painoin profiilisivullasi. Kirjoitin että mittani täyttyi kun haukuit dysfaatikkoa kirkko kuulolla-palstalla paskaksi ihmiseksi. Jos toimenpiteitä seuraa galleriasi suljetaan. Se ei ole päätettävissäni.
Muistin väärin tuon mustan raamatun. Ajattelin että juot kaljaa ja päissäsi luet Mustaa Raamattua, asiat eivät voi olla tolallaan. Mutta se olikin saatanallinen raamattu, ei musta raamattu.
Kenties jokin romaani?
Ja mitä tulee siihen olenko pätevä arvioimaan, voin kertoa sinulle että olen. - -ajattelija-
-ajattelija- kirjoitti:
paskapääksi sanot ihmisiä. Se ei ole normaalia käytöstä.
"Mitä se mahtaisi olla?"
Asiaton profiililinkkiä painoin profiilisivullasi. Kirjoitin että mittani täyttyi kun haukuit dysfaatikkoa kirkko kuulolla-palstalla paskaksi ihmiseksi. Jos toimenpiteitä seuraa galleriasi suljetaan. Se ei ole päätettävissäni.
Muistin väärin tuon mustan raamatun. Ajattelin että juot kaljaa ja päissäsi luet Mustaa Raamattua, asiat eivät voi olla tolallaan. Mutta se olikin saatanallinen raamattu, ei musta raamattu.
Kenties jokin romaani?
Ja mitä tulee siihen olenko pätevä arvioimaan, voin kertoa sinulle että olen.luulin että vastasin belialille.No, toivon mukaan hän huomaa viestin.
-ajattelija- kirjoitti:
luulin että vastasin belialille.No, toivon mukaan hän huomaa viestin.
No mitä huomaamista sinun valheisiin perustuvassa lässytyksessäsi enää on?
Olet jo osoittanut sen millä tasolla liikut. Valheita valheiden perään ja jotain normaalille ihmiselle täysin vieraita pelkotiloja. Hyvähän se on täysin aiheetta ilmoitella ihmisten profiileja ylläpidolle kun itse on päästään sekaisin, valehtelee ja kirjoittelee rekitseröimättömällä nimimerkillä.
Haista sinä -valehtelija- paska.
Joopa joo.- ateistix
-ajattelija- kirjoitti:
paskapääksi sanot ihmisiä. Se ei ole normaalia käytöstä.
"Mitä se mahtaisi olla?"
Kenties jokin romaani?
Ja mitä tulee siihen olenko pätevä arvioimaan, voin kertoa sinulle että olen.tekemään ateismipalstan multinikin profiilista valituksen, koska hän haukkuu ateisteja mennen tullen vaikka millä nimityksillä. Jaa juu, mutta eihän sitä voikaan tehdä, koska multinikillä ei ole profiilia.
- ateistix
No sitä minäkin, että raskaamman luokan rikoksesta on kyse.
"No sitä minäkin, että raskaamman luokan rikoksesta on kyse."
Miten ylläpito aikoo puuttua belialin pitsansyöntiin ja kaljanjuontiin? En tosin tiedä harrastaako hän kumpaakaan, mutta niin tuo yksi multinikki väitti.
Hyvää uutta vuotta, kiitos myös sinulle häirikköuskis ja muut rakentavaa ja rehellistä pohdintoja sisältävää keskustelua käyvät kirjoittelijat. Vaikka tää ei ole mitenkään kauhean helppoa työtä, tällä on arvonsa.
Vuoden vaihtumista odotellen
Seija H., pappi :)- cxz
- ek:n kautta eronneitten määrä ylittää 300.000 rajan
- kirkko tulee olemaan niin mukavasti mediassa esillä että 50.000 eron raja ylittyy
- sekularisatio etenee kun yhä useampi huomaa ettei tarvitse kirkkoa mitenkään
- kirkon kriisi syvene kun joudutaan leikkaamaan eri toimintojen resursseista ja laitoksen sisällä syntyy lisää eripuraisuutta
- kynnys hankkiutua kirkkoon töihin nousee, kun tiedetään että viiden vuoden kuluttua siinä käy varsinainen loiskiehunta
- kirkon resurssit indoktrinoida puolustuskyvyttömiä lapsia heikkenee
- lähenee se päivä kun joku täysin kirkon epäuskottavaan sanomaan tuskastunut, itsensä jo pitkään humanistina pitänyt pappi, tulee ulos kaapista ja liittyy humanistien ja/tai vapareitten joukkoon
y.m. y.m. y.m.
Kyllä se siitä! - ateistix
cxz kirjoitti:
- ek:n kautta eronneitten määrä ylittää 300.000 rajan
- kirkko tulee olemaan niin mukavasti mediassa esillä että 50.000 eron raja ylittyy
- sekularisatio etenee kun yhä useampi huomaa ettei tarvitse kirkkoa mitenkään
- kirkon kriisi syvene kun joudutaan leikkaamaan eri toimintojen resursseista ja laitoksen sisällä syntyy lisää eripuraisuutta
- kynnys hankkiutua kirkkoon töihin nousee, kun tiedetään että viiden vuoden kuluttua siinä käy varsinainen loiskiehunta
- kirkon resurssit indoktrinoida puolustuskyvyttömiä lapsia heikkenee
- lähenee se päivä kun joku täysin kirkon epäuskottavaan sanomaan tuskastunut, itsensä jo pitkään humanistina pitänyt pappi, tulee ulos kaapista ja liittyy humanistien ja/tai vapareitten joukkoon
y.m. y.m. y.m.
Kyllä se siitä!Tähän on hyvä päättää ja mennä uinailemaan.
- ;D
:D
Pappi on hiukan naivi
Meillä ihmisillä on viehättävä tapa paljastaa sisimpiä ajatuksiamme tahattomasti ja yleensä tiedostamattamme.
Karkea eli selvä esimerkki voisi olla pariskunnan lausahdus:"Toinen meistä voisi käydä kaupassa sillä aikaa kun minä imuroin". Siinä paljastuu lausujan lipsauttamana, että näennäisen valinnanvapauden takaa paljastuu jo valmiiksi laadittu suunnitelma.
Minkälainen tahaton viesti sitten lipsahti aloittajalta?
Se, että hänellä ei ole lainkaan luottamusta omaamansa jumalolennon kykyyn tehdä konkreettisia asioita täällä reaalimaailmassamme.
Mikäli aloittajalla olisi sisimmässään todellinen usko jumalaansa, hän ei olisi sitä mieltä että kirkon nettikeskustelijat ovat täällä omillaan, pelkästään omien kykyjensä varassa.
Luullakseni aloittaja kaikesta huolimatta vilpittömästi uskoo jonkinlaisella tietämyksen tasolla jumaliensa kykyyn ja pitää vastaustani jonkinlaisena pilkkana tai vähintäänkin erehdyksenä. Tiedostamattomissa viesteissä (tai miksi niitä sitten virallisesti kutsutaankaan) on kuitenkin se veikeä piirre, että ne kumpuavat alitajunnasta, josta ne pääsevät lipsahtamaan kontrollin ohi. Ne siis välittävät asioita, joita lausuja ei todennäköisesti itse edes tiedosta.Olikohan tuo niinkään tahatonta. EIköhän uskovaiset ja muut huomaa saman asian, että papit keksii ihan omista päistänsä vastaukset, eikä heitä johdata mikään yhtenäinen henki. Papit saa paskaa käteen jokaiselta. Omilta, että vierailta ja oikeastaan ihan aiheesta. Puhutaan rukouksessa saatavasta vastauksesta...Pyhistä hengistä ja jostain Jumalan johdatukseta, mutta Kyllähän jokainen sen näkee, että kenttä on sekaisin.
Milenkiintoista tuossa on se, että uskovaisetkin huomaa pappien puheissa olevan sellaiset ristiriidat ja liirumlaarumit. Ei siellä uskon puutteen vuoksi erota...tai erotaan, mutta erotaan kirkon työntekijöiden uskon puutteen vuoksi, eikä oman uskon vuoksi.mave kirjoitti:
Olikohan tuo niinkään tahatonta. EIköhän uskovaiset ja muut huomaa saman asian, että papit keksii ihan omista päistänsä vastaukset, eikä heitä johdata mikään yhtenäinen henki. Papit saa paskaa käteen jokaiselta. Omilta, että vierailta ja oikeastaan ihan aiheesta. Puhutaan rukouksessa saatavasta vastauksesta...Pyhistä hengistä ja jostain Jumalan johdatukseta, mutta Kyllähän jokainen sen näkee, että kenttä on sekaisin.
Milenkiintoista tuossa on se, että uskovaisetkin huomaa pappien puheissa olevan sellaiset ristiriidat ja liirumlaarumit. Ei siellä uskon puutteen vuoksi erota...tai erotaan, mutta erotaan kirkon työntekijöiden uskon puutteen vuoksi, eikä oman uskon vuoksi.Ei pidä vähätellä ihmisen kykyä uskoa mihin tahansa, jos hän itse vain haluaa uskoa.
Onneksi on myös ihmisiä, joilla järki valvoo......vai onko se vain onnekkaan sattuman johdosta puuttumaan jäänyt uskomisominaisuus joka meitä suojelee?Kiitos kannustavista viesteistä ja haastavista viesteistä. nimi. Phoebus kirjoitit tahattomista ilmauksista, joilla ihmiset ilmaisevat sitä mitä alitajuisesti ajattelevat, näinhän se on. Tuohon päätelmääsi tämän ketjun aloittajan tekstistä haluan vastata "Mikäli aloittajalla olisi sisimmässään todellinen usko jumalaansa, hän ei olisi sitä mieltä että kirkon nettikeskustelijat ovat täällä omillaan, pelkästään omien kykyjensä varassa." Olisipa todella mielenkiintoista ajatella, että meillä papeilla olisi "jumalalliset" voimat vastata ja tehdä papin työtä. En kyllä silloin haluaisi olla päivääkään pappina. Vaikka myönnän, että vaikeissa tilanteissa olisi helppoa, jos voisi antaa ihmisille "jumalallisen" vastauksen, joka ratkaisisi kaikki heidän ongelmansa ( ja nimenomaan sen takia, että se auttaisi tuota ihmistä). Mutta siitä huolimatta tavallisena ihmisenä on mukava olla pappina. Elämä pitää nöyränä eikä ala uskomaan itsestään liikoja. Ja silti meidän tavallisten ihmisten välityksellä Jumala toimii. Ei tarvitse nähdä näkyjä tai suuria juttuja. Ja tuo järjenkäyttö on meille papeille aivan sallitua ja suotavaa. Ja jos tätä mun vastausta nyt analysoit vastaavalla logiikalla niin varmaan löydät jotakin hauskaa, mutta sillä riskillä...... :)
Iloista ja hyvää uutta vuotta kaikille
Merja Lampila, pappi- Lukija...
Aloittajan "häirikköuskiksen" mielipide tulee ymmärrettäväksi kun tietää että hän on vivamolaisuuden fanittaja. Siellähän ihminen ja hänen uskonnollinen ratkaisunsa on kaiken mitta.
Kiitos kannustavista viesteistä ja haastavista viesteistä. nimi. Phoebus kirjoitit tahattomista ilmauksista, joilla ihmiset ilmaisevat sitä mitä alitajuisesti ajattelevat, näinhän se on. Tuohon päätelmääsi tämän ketjun aloittajan tekstistä haluan vastata "Mikäli aloittajalla olisi sisimmässään todellinen usko jumalaansa, hän ei olisi sitä mieltä että kirkon nettikeskustelijat ovat täällä omillaan, pelkästään omien kykyjensä varassa." Olisipa todella mielenkiintoista ajatella, että meillä papeilla olisi "jumalalliset" voimat vastata ja tehdä papin työtä. En kyllä silloin haluaisi olla päivääkään pappina. Vaikka myönnän, että vaikeissa tilanteissa olisi helppoa, jos voisi antaa ihmisille "jumalallisen" vastauksen, joka ratkaisisi kaikki heidän ongelmansa ( ja nimenomaan sen takia, että se auttaisi tuota ihmistä). Mutta siitä huolimatta tavallisena ihmisenä on mukava olla pappina. Elämä pitää nöyränä eikä ala uskomaan itsestään liikoja. Ja silti meidän tavallisten ihmisten välityksellä Jumala toimii. Ei tarvitse nähdä näkyjä tai suuria juttuja. Ja tuo järjenkäyttö on meille papeille aivan sallitua ja suotavaa. Ja jos tätä mun vastausta nyt analysoit vastaavalla logiikalla niin varmaan löydät jotakin hauskaa, mutta sillä riskillä...... :)
Merja Lampila, pappi>>Olisipa todella mielenkiintoista ajatella, että meillä papeilla olisi "jumalalliset" voimat vastata ja tehdä papin työtä.
- kyssäkaali
Kiitos kannustavista viesteistä ja haastavista viesteistä. nimi. Phoebus kirjoitit tahattomista ilmauksista, joilla ihmiset ilmaisevat sitä mitä alitajuisesti ajattelevat, näinhän se on. Tuohon päätelmääsi tämän ketjun aloittajan tekstistä haluan vastata "Mikäli aloittajalla olisi sisimmässään todellinen usko jumalaansa, hän ei olisi sitä mieltä että kirkon nettikeskustelijat ovat täällä omillaan, pelkästään omien kykyjensä varassa." Olisipa todella mielenkiintoista ajatella, että meillä papeilla olisi "jumalalliset" voimat vastata ja tehdä papin työtä. En kyllä silloin haluaisi olla päivääkään pappina. Vaikka myönnän, että vaikeissa tilanteissa olisi helppoa, jos voisi antaa ihmisille "jumalallisen" vastauksen, joka ratkaisisi kaikki heidän ongelmansa ( ja nimenomaan sen takia, että se auttaisi tuota ihmistä). Mutta siitä huolimatta tavallisena ihmisenä on mukava olla pappina. Elämä pitää nöyränä eikä ala uskomaan itsestään liikoja. Ja silti meidän tavallisten ihmisten välityksellä Jumala toimii. Ei tarvitse nähdä näkyjä tai suuria juttuja. Ja tuo järjenkäyttö on meille papeille aivan sallitua ja suotavaa. Ja jos tätä mun vastausta nyt analysoit vastaavalla logiikalla niin varmaan löydät jotakin hauskaa, mutta sillä riskillä...... :)
Merja Lampila, pappi> Olisipa todella mielenkiintoista ajatella, että meillä papeilla olisi "jumalalliset" voimat vastata ja tehdä papin työtä. En kyllä silloin haluaisi olla päivääkään pappina. <
Olenko oikein ymmärtänyt, että katsot olevasi pelkästään oman voimasi varassa papin työtä tehdessäsi? kyssäkaali kirjoitti:
> Olisipa todella mielenkiintoista ajatella, että meillä papeilla olisi "jumalalliset" voimat vastata ja tehdä papin työtä. En kyllä silloin haluaisi olla päivääkään pappina. <
Olenko oikein ymmärtänyt, että katsot olevasi pelkästään oman voimasi varassa papin työtä tehdessäsi?nim. Kyssäkaali. En todellakaan ajattele olevani omassa varassani, mutta minä en muutu superolennoksi uskomalla Jumalaan ja turvautumalla Häneen. Minä teen vain ihmisen kokoisia asioita ja Jumala niin halutessaan voi niiden tekojeni kautta toimia. Eli esim. nyt en voi jätttää huomista saarnaa sen varaan, että kyllä Jumala hoitaa ja antaa sanat suuhuni, vaan kyllä sitä luovaa prosessia on tehtävä ja käytettävä niitä kykyjä, joita itsellä on ja tehtävä työnsä niin hyvin kuin osaa, Mutta ei kuvitella että omistaisi joitakin yliluonnollisia kykyjä itse, minä olen vain ihminen. Ja se miten Jumala puhuttelee saarnani kautta kuulijoita on Jumalan työtä ei minun. Ja tottakait työssäni turvaan rukoukseen ja luotan Jumalan johdatukseen, mutta en ajattele, että Jumala jotenkin muuttaisi kaiken halumaani suuntaan. "Arkea ja hankea" on papinkin elämässään ja työssään poljettava.
Merja Lampila, pappi- kyssäkaali
nim. Kyssäkaali. En todellakaan ajattele olevani omassa varassani, mutta minä en muutu superolennoksi uskomalla Jumalaan ja turvautumalla Häneen. Minä teen vain ihmisen kokoisia asioita ja Jumala niin halutessaan voi niiden tekojeni kautta toimia. Eli esim. nyt en voi jätttää huomista saarnaa sen varaan, että kyllä Jumala hoitaa ja antaa sanat suuhuni, vaan kyllä sitä luovaa prosessia on tehtävä ja käytettävä niitä kykyjä, joita itsellä on ja tehtävä työnsä niin hyvin kuin osaa, Mutta ei kuvitella että omistaisi joitakin yliluonnollisia kykyjä itse, minä olen vain ihminen. Ja se miten Jumala puhuttelee saarnani kautta kuulijoita on Jumalan työtä ei minun. Ja tottakait työssäni turvaan rukoukseen ja luotan Jumalan johdatukseen, mutta en ajattele, että Jumala jotenkin muuttaisi kaiken halumaani suuntaan. "Arkea ja hankea" on papinkin elämässään ja työssään poljettava.
Merja Lampila, pappiNo sitten ymmärsinkin väärin. Noinhan sen pitääkin olla: Jumalalle antautuneita sanan palvelijoita, mielellään vielä yksinkertaisia. :) Siis sydämeltään.
Ihmetytti vain, että painotit sen merkitsevän jotakin superolentoa, jolla on vastaukset joka asiaan. Luulisin, että eiköhän kaikki sananpalvelijat (tervehenkiset) kuitenkin ymmärrä paikkansa työnantajansa edessä. Kielenkäyttö voi sitten eri srk:ssa poiketa toisistaan: luterilaisuudessa kait ollaan aika varovaisia ilmaisemaan 'Jumala puhui minulle' -tyylillä, mikä taas on vapaissa suunnissa yleistä. Mielestäni se puhe ei kuitenkaan merkitse, että sananpalvelija luulee olevansa jotakin. Ja sen sanan/sanoman saaminen vaatii sitä omaa työtä myös vapaissa suunnissa. Eli ei tule kuin Manulle illallinen. - häirikköuskis
meinasipa jäädä kannanottosi pimentoon , onneksi syynäsin tarkemmin , koska tuot esille tosi mielenkiintoisia näkökulmia . Verrattuna alhaalla ketjussa uskollisen ihailijani " Lukijan " viestiin , jota hän uskollisesti toistelee kuukaudesta toiseen , ja olenkin hänen uskollisuudestaan hyvin otettu ;D. Viesteistä päätellen hän ei ole ainoa ihailijani. ( Vanhan narsistin sydäntä niin lämmittää. :):):)
Minä vain ajattelin virkavastaajia ilahduttaa toivotuksellani , mutta huomaankin nyt myös alitajuntani olevan kiinnostuksen kohteena ;D . (Kohta minussa ei ole mitään arvioimatonta kohtaa ).
Se että pidän pappeja ainoastaan ihmisinä ilman yliluonnollisia voimia on minulle itsestäänselvyys . Kyllä Herramme on meidät jättänyt tänne pärjäämään omien kykyjemme varassa varustettuaan meidät ensin enemmän tai vähemmän vankasti elämässämme pärjäämään . Papit eivät mitenkään omaa muita parempia varustuksia . Ja geeneillä , kasvatuksella , EVOLUUTIOLLA ynnä muulla on vahva osuus meidän pärjäämisessämme , ei sinun tarvitse sitä minulle kertoa .
Jälleen kerran muistutan kaikille että tämä on kirkon palsta ja varmaan asiallisempia aiheita löytyy kuin häiriksen persoona . "Lukija " voisi tietysti perustaa häiriksen ihailijakerhon jossa toimisi isäntänä , niin keskusteluketjut paremmin pysyisivät annettujen avausten puitteissa .
Ehkä hän avaa blogin johon kukin voi kirjoittaa ihailevat kommenttinsa ;D;D;D;D . Mutta lopettakaa kiltit ihmiset sellainen täällä palstalla . Vaatimattoman persoonani tarkastelu ei ole tämän palstan tarkoitus . Pelkään , että kirkko kohta alkaa vaatia minua osarahoittajaksi ;D;D;D
Vuosi on uusi , tehdään siitä hyvä yhdessä , rakkaat ystävät ja vihamiehet . Make love , not war!! häirikköuskis kirjoitti:
meinasipa jäädä kannanottosi pimentoon , onneksi syynäsin tarkemmin , koska tuot esille tosi mielenkiintoisia näkökulmia . Verrattuna alhaalla ketjussa uskollisen ihailijani " Lukijan " viestiin , jota hän uskollisesti toistelee kuukaudesta toiseen , ja olenkin hänen uskollisuudestaan hyvin otettu ;D. Viesteistä päätellen hän ei ole ainoa ihailijani. ( Vanhan narsistin sydäntä niin lämmittää. :):):)
Minä vain ajattelin virkavastaajia ilahduttaa toivotuksellani , mutta huomaankin nyt myös alitajuntani olevan kiinnostuksen kohteena ;D . (Kohta minussa ei ole mitään arvioimatonta kohtaa ).
Se että pidän pappeja ainoastaan ihmisinä ilman yliluonnollisia voimia on minulle itsestäänselvyys . Kyllä Herramme on meidät jättänyt tänne pärjäämään omien kykyjemme varassa varustettuaan meidät ensin enemmän tai vähemmän vankasti elämässämme pärjäämään . Papit eivät mitenkään omaa muita parempia varustuksia . Ja geeneillä , kasvatuksella , EVOLUUTIOLLA ynnä muulla on vahva osuus meidän pärjäämisessämme , ei sinun tarvitse sitä minulle kertoa .
Jälleen kerran muistutan kaikille että tämä on kirkon palsta ja varmaan asiallisempia aiheita löytyy kuin häiriksen persoona . "Lukija " voisi tietysti perustaa häiriksen ihailijakerhon jossa toimisi isäntänä , niin keskusteluketjut paremmin pysyisivät annettujen avausten puitteissa .
Ehkä hän avaa blogin johon kukin voi kirjoittaa ihailevat kommenttinsa ;D;D;D;D . Mutta lopettakaa kiltit ihmiset sellainen täällä palstalla . Vaatimattoman persoonani tarkastelu ei ole tämän palstan tarkoitus . Pelkään , että kirkko kohta alkaa vaatia minua osarahoittajaksi ;D;D;D
Vuosi on uusi , tehdään siitä hyvä yhdessä , rakkaat ystävät ja vihamiehet . Make love , not war!!Kysymyksessähän oli vain se, että viestistäsi tuli mukavasti esiin, että (ilmeisesti) alitajuisesti et usko jumalolentojen olevan mukana tämän maailman ilmiöissä.
Kristinuskojen mukaan, muistaakseni, jeesus sanoi olevansa mukana nimissään tehtävässä työssä ja lähetettiinkö pyhä henkikin uskovaistensa tueksi. Viestistäsi kuitenkin sai sen kuvan, että mielestäsi uskontyöläiset ovat aivan oman onnensa ja ahkeruutensa varassa.
Kuten huomaat en minäkään pidä pappeja yliluonnollisina ilmiöinä taikavoimineen, vaikka he "maagisia taikatemppuja" tekevätkin (Vai pysyykö se viini tavallisena viininä?). Yhden kirjan mukaan vaan henkiolennot ovat luvanneet tukea kanattajiaan. No, en minäkään siihen usko.
Voit olla huoleti sen suhteen, että rupeaisin tarkemmin perkaamaan sielunelämääsi. Ei minulla taida olla siihen sen enempää valmiuksia kuin aikaakaan. Ei viestinikään tarkoitus ollut mennä penkomaan juuri sinun henkilöäsi, vaan olla yhtenä esimerkkinä uskon pinnallisuudesta tai vaihtoehtoisesti syväänkin uskoon itävistä epäilyn siemenistä.
Hyvää alkanutta vuotta! Pienikin hyvä teko tekee maailmastamme hitusen paremman.- kiitos ei
häirikköuskis kirjoitti:
Vuosi on uusi , tehdään siitä hyvä yhdessä , rakkaat ystävät ja vihamiehet . Make love , not war!!Itse nostelet näitä aloittamiasi ketjuja hyvin tiuhaan että pysyt pinnalla.
Tyylisi ei oikein kolahda. - Kössönöm
Lukija... kirjoitti:
Aloittajan "häirikköuskiksen" mielipide tulee ymmärrettäväksi kun tietää että hän on vivamolaisuuden fanittaja. Siellähän ihminen ja hänen uskonnollinen ratkaisunsa on kaiken mitta.
Mitä muuten on vivamolaisuus? Ikinä kuullutkaan.
- häirikköuskis
kiitos ei kirjoitti:
Itse nostelet näitä aloittamiasi ketjuja hyvin tiuhaan että pysyt pinnalla.
Tyylisi ei oikein kolahda.tämän vuoden vastaajille . Minulla on ollut tosi hauskaa tämän ketjun kanssa vaikka se on nyt mennyt aloituksen kannalta ihan mehtään ,
Jokin siinä vain on , että aloitan minä mistä aiheesta vaan , niin persoonani on isomman mielenkiinnon kohteena kuin asia . Mielestäni aloitukseni ovat olleet ihan asiallisia , ja ilokseni kirkon edustajat samoin kuin monet palstan käyttäjät ovat vastailleet ihan asiallisesti myöskin , mistä olen kiitollinen . Sitten on tuo "ihailijaposti " johon myös pyrin vastaamaan . Saas nähdä saanko tuon kaipaamani ihailijakerhon vaatimatonta egoani pönkittämään ??
Phoebus palatakseni "jumalolentoihin" , niin tuollaisen määritelmän uskoni kohteesta olen nähnyt vasta suomi24-sivuilla , ja muutenkin olen oppinut valtavasti uskonnottoman maailmankuvan sisäistäneiden ihmisten tulkinnoista koskien kristinuskoa/uskontoja .
Jos nyt alamme mainitsemastasi ehtoollisesta , niin yritän selittää sinulle mitä omalla kohdalla koen. Otan uuden viestin koska ei voi lyhyesti selittää. - häirikköuskis
häirikköuskis kirjoitti:
tämän vuoden vastaajille . Minulla on ollut tosi hauskaa tämän ketjun kanssa vaikka se on nyt mennyt aloituksen kannalta ihan mehtään ,
Jokin siinä vain on , että aloitan minä mistä aiheesta vaan , niin persoonani on isomman mielenkiinnon kohteena kuin asia . Mielestäni aloitukseni ovat olleet ihan asiallisia , ja ilokseni kirkon edustajat samoin kuin monet palstan käyttäjät ovat vastailleet ihan asiallisesti myöskin , mistä olen kiitollinen . Sitten on tuo "ihailijaposti " johon myös pyrin vastaamaan . Saas nähdä saanko tuon kaipaamani ihailijakerhon vaatimatonta egoani pönkittämään ??
Phoebus palatakseni "jumalolentoihin" , niin tuollaisen määritelmän uskoni kohteesta olen nähnyt vasta suomi24-sivuilla , ja muutenkin olen oppinut valtavasti uskonnottoman maailmankuvan sisäistäneiden ihmisten tulkinnoista koskien kristinuskoa/uskontoja .
Jos nyt alamme mainitsemastasi ehtoollisesta , niin yritän selittää sinulle mitä omalla kohdalla koen. Otan uuden viestin koska ei voi lyhyesti selittää.Mielestäni luterilainen kirkko ei opeta että ehtoollismaljassa olisi oikeasti Kristuksen veri , eikä öylätti oikeasti Kristuksen ruumis . Kirkko haloo , olenko oikeassa ?? Oikaiskaa jos olen ymmärtänyt väärin. ( Room.katolisuus taitaa opetta sitä oikeasti vereksi muuttumista). Eli minä muistelen Jeesuksen elämäntyötä siinä kun syön ehtoollisen.
Vaan ensinnäkin , ehtoolliselle osallistuva seurakunta polvistuu alttarille kaikki tittelit riisuttuina , siinä kassi-Alma nauttii pyhän aterian toimitusjohtajan vieressä , molemmat tarvitsevina heikkoina ihmisinä . Tässä mielestäni toteutuu kommunisti-Jeesuksen opetus kaikkien tasavertaisuudesta.
Jeesuksen asetussanat ; " Niin usein kun te siitä juotte/syötte , tehkää se minun MUISTOKSENI. Tämän olen ottanut todesta.
Ja se , että näkyvä ehtoollisnauttijaväki on vain puolet porukasta , eli kuolleet rakkaamme ovat siinä ei-näkyvinä mukana . Minua lohduttaa , että edesmennyt uskonnoton puolisoni ja muut kuolleet rakkaat on siinä minun kanssani .( Lähti hän joskus kanssani sinne eläessäänkin.) Siinä muistelen heitä ja tunnen yhteyttä heidän kanssaan. Olkoon vain , että olisi vain omaa kuvitteluani , mutta sen kautta olen paljon tehnyt surutyötä , eikä se varmaan ole väärin.
Tilanne on rauhallinen , kaunis, kaunista musiikkia . Papin kädet merkitsevät paljon, ja se että katsoo silmiin kun puhuu henkilökohtaisesti juuri minulle ne sanat. Monesti hymyilemme papin kanssa , se on henkilökohtainen ihmiskontakti siitä herkimmästä päästä .
Että "jumalolentoja" en paljonkaan siinä ajattele , paitsi Jeesuksen henkilöä ja merkitystä .
Selvensikö yhtään ?? Tämä on taas "häiristeologiaa" ja virallinen eri asia . Ja lisäksi noin 10.000 variaatiota molemmista ja saatanpa tulla nytkin tuomioni väärin uskomisesta kuulemaan . Mitä välii! - häirikköuskis
Kössönöm kirjoitti:
Mitä muuten on vivamolaisuus? Ikinä kuullutkaan.
onko uusi vuosi kohdaltasi hyvin alkanut?? Toivottavasti on.
Tuo fanittaa on aika vahva ilmaus . Lyhyyden vuoksi sitä joskus käytän .
Löydät googlaamalla tietoa . Ja kunhan nuo MINUN fanittajani ja perässäjuoksijani huomaavat tämän , niin saat sellaisen propagandaryöpyn että oksat pois . Sekä minusta että mainitusta luterilaiseen kirkkon kuuluvasta järjestöstä . Sanovat sitä "kritiikiksi " , eivät tiedä , mitä sana kritiikki tarkoittaa.
Usko sitten siitä mitä haluat . Ja aina voit kysyä minulta.
Olen käynyt siellä kuuntelemassa aika nimekkään psykologin sekä kahden yliopiston tutkijan kolmen kunnioittamani kirjailijan luentoja vuosien mittaan . ( En halua mainita nimiä edes hyvässä mielessä yleisellä palstalla , olen niin leimauttamista vastaan) . Olen osallistunut ihmisenä kasvamista käsitteleviin tapahtumiin , ja myös surutapahtumissa olin muutaman kerran kun puolisko kuoli . Koen saaneeni paljon täysin sekulääria tietoa ja tukea ihmisenä kasvuun .
Käyn toki ihan maallisellakin puolella samoissa aiheissa , joskus samojen asiantuntijoiden luennoilla . Vivamossa saa kuunnella lähes ilmaiseksi , muualla on usein isokin pääsymaksu .
Sitten olen ollut saman yhteisön luontotapahtumissa ja vaelluksilla Lapissa sekä muilla lomamatkoilla joskus , iso syy on se , että humalaisten örvellystä ei ole ja seura on leppoisaa ja mukavaa.
Tällaista olen kokenut siellä , Järjestön nimi on Kansan raamattuseura ( nimi on jäänne -40luvulta jolloin se on perustettu. ) Se on kirosana monille , mikä oli minulle yllätys .
Pruukaatko sinä käydä jossain yleisöluennoilla ?? Vinkkaa jos olet löytänyt hyviä . Nuo avoimen yliopiston luennot on hyviä mutta joskus niin viisaita , että menee yli hilseen tämmöiselle maatiaisaivolle. - Kössönöm
häirikköuskis kirjoitti:
onko uusi vuosi kohdaltasi hyvin alkanut?? Toivottavasti on.
Tuo fanittaa on aika vahva ilmaus . Lyhyyden vuoksi sitä joskus käytän .
Löydät googlaamalla tietoa . Ja kunhan nuo MINUN fanittajani ja perässäjuoksijani huomaavat tämän , niin saat sellaisen propagandaryöpyn että oksat pois . Sekä minusta että mainitusta luterilaiseen kirkkon kuuluvasta järjestöstä . Sanovat sitä "kritiikiksi " , eivät tiedä , mitä sana kritiikki tarkoittaa.
Usko sitten siitä mitä haluat . Ja aina voit kysyä minulta.
Olen käynyt siellä kuuntelemassa aika nimekkään psykologin sekä kahden yliopiston tutkijan kolmen kunnioittamani kirjailijan luentoja vuosien mittaan . ( En halua mainita nimiä edes hyvässä mielessä yleisellä palstalla , olen niin leimauttamista vastaan) . Olen osallistunut ihmisenä kasvamista käsitteleviin tapahtumiin , ja myös surutapahtumissa olin muutaman kerran kun puolisko kuoli . Koen saaneeni paljon täysin sekulääria tietoa ja tukea ihmisenä kasvuun .
Käyn toki ihan maallisellakin puolella samoissa aiheissa , joskus samojen asiantuntijoiden luennoilla . Vivamossa saa kuunnella lähes ilmaiseksi , muualla on usein isokin pääsymaksu .
Sitten olen ollut saman yhteisön luontotapahtumissa ja vaelluksilla Lapissa sekä muilla lomamatkoilla joskus , iso syy on se , että humalaisten örvellystä ei ole ja seura on leppoisaa ja mukavaa.
Tällaista olen kokenut siellä , Järjestön nimi on Kansan raamattuseura ( nimi on jäänne -40luvulta jolloin se on perustettu. ) Se on kirosana monille , mikä oli minulle yllätys .
Pruukaatko sinä käydä jossain yleisöluennoilla ?? Vinkkaa jos olet löytänyt hyviä . Nuo avoimen yliopiston luennot on hyviä mutta joskus niin viisaita , että menee yli hilseen tämmöiselle maatiaisaivolle."onko uusi vuosi kohdaltasi hyvin alkanut?? Toivottavasti on."
- Joo ja ei. En ala selittelemään.
Tuota kirjoitustasi kun luin, niin aloin miettimään mikä ihmisiin vaikuttaa. Joku luennoitsijako? Mikä? Olen minä käynyt joissain yleisötilaisuuksissa, mutta en tosiaankaan missään uskonnollisissa.
Yleisötilaisuudet ovat usein tukalia, kun aina joku supisee selän takana, mussuttaa purkkaa tai on niin vahvasti hajustettu, että meinaa pyörtyä.
"Olen osallistunut ihmisenä kasvamista käsitteleviin tapahtumiin , ja myös surutapahtumissa olin muutaman kerran kun puolisko kuoli . Koen saaneeni paljon täysin sekulääria tietoa ja tukea ihmisenä kasvuun ."
- Olen pahoillani puolisosi kuolemasta. Minä en kuitenkaan tästä kummemmaksi kasva, enkä halua mitään sarasvuota markkinoimaan itselleni mitään. Olen mikä olen ja näillä mennään.
Katsoin juuri Bond-leffan ja kyllä se oli ihan älytön sekoitus äksöniä, romantiikkaa ja kaikenlaista vilunkia. Ei ihan tästä maailmasta. - häirikköuskis
Kössönöm kirjoitti:
"onko uusi vuosi kohdaltasi hyvin alkanut?? Toivottavasti on."
- Joo ja ei. En ala selittelemään.
Tuota kirjoitustasi kun luin, niin aloin miettimään mikä ihmisiin vaikuttaa. Joku luennoitsijako? Mikä? Olen minä käynyt joissain yleisötilaisuuksissa, mutta en tosiaankaan missään uskonnollisissa.
Yleisötilaisuudet ovat usein tukalia, kun aina joku supisee selän takana, mussuttaa purkkaa tai on niin vahvasti hajustettu, että meinaa pyörtyä.
"Olen osallistunut ihmisenä kasvamista käsitteleviin tapahtumiin , ja myös surutapahtumissa olin muutaman kerran kun puolisko kuoli . Koen saaneeni paljon täysin sekulääria tietoa ja tukea ihmisenä kasvuun ."
- Olen pahoillani puolisosi kuolemasta. Minä en kuitenkaan tästä kummemmaksi kasva, enkä halua mitään sarasvuota markkinoimaan itselleni mitään. Olen mikä olen ja näillä mennään.
Katsoin juuri Bond-leffan ja kyllä se oli ihan älytön sekoitus äksöniä, romantiikkaa ja kaikenlaista vilunkia. Ei ihan tästä maailmasta.vaikka tää ketju alkaa olla tiensä päässä muuten.
En minäkään mitään " sisäistä sankariani" ole etsinyt .
Mua nyt vaan koukuttaa ehkä ammatillisestikin tuo ihmisen mittaamaton sisäavaruus . Ihmisen motiivit sanojen ja tekojen takana . Omat motiivini . Ihmissuhteet ja niiden kiemurat . Elämän mutkapaikat.
Olen loputtoman kiinnostunut ihmisten tavoista ilmaista itseään , mistä he pitävät , mistä loukkaantuvat.
Mistä ihminen kokoaa maailmankuvansa , elämänkäsityksensä . Mistä tarpeesta syntyvät uskonnot , uskomukset . Tai uskonnottomuus.
Ja lapsuuden psykologia ja kehitys kiinnostaa . Lapset ja vanhukset sekä keharit on lähellä sydäntä muutenkin .
Paljon hyvää matskua aiheisiin saanut , tuoltakin , ja muualta .
Vaikka et uskoisikaan , niin kristillisyydessä on paljon psykologiaa . Jessen tavassa kohdata ihmisiä voi UTn kertomuksissa olla paljon oppimista siitä miten kohdata vaikka jossain hädässä oleva tyyppi . Häntä ja itsemääräämisoikeuttaan .
kunnioittaen . ( En tarkoita käännyttämistä , se on ihmisten halveksimista ).
no tottakait minäkin heitän köyden hukkuvalle , en nyt sitä tarkoita . Mutta vastaan tulee porukkaa jota ei voi ohittaa . ihmeesti osuu kohdalle tyyppejä sattumoisin . Vai etsinkö niitä , en tiedä. Juttukaverina on hyvä ainakin tietää , miten EI pidä sanoa jotta ei olisi norsu posliinikaupassa.
Minäkin olen saanut vetoapua silloin , kun olen ollut heikoimmillani , elämä vaan ei ole aina tasaista.
Tämmöstä yrittelin sulle kertoa . Ehkä et paljoa saanut tolkkua -
Kauniita unia ! häirikköuskis kirjoitti:
Mielestäni luterilainen kirkko ei opeta että ehtoollismaljassa olisi oikeasti Kristuksen veri , eikä öylätti oikeasti Kristuksen ruumis . Kirkko haloo , olenko oikeassa ?? Oikaiskaa jos olen ymmärtänyt väärin. ( Room.katolisuus taitaa opetta sitä oikeasti vereksi muuttumista). Eli minä muistelen Jeesuksen elämäntyötä siinä kun syön ehtoollisen.
Vaan ensinnäkin , ehtoolliselle osallistuva seurakunta polvistuu alttarille kaikki tittelit riisuttuina , siinä kassi-Alma nauttii pyhän aterian toimitusjohtajan vieressä , molemmat tarvitsevina heikkoina ihmisinä . Tässä mielestäni toteutuu kommunisti-Jeesuksen opetus kaikkien tasavertaisuudesta.
Jeesuksen asetussanat ; " Niin usein kun te siitä juotte/syötte , tehkää se minun MUISTOKSENI. Tämän olen ottanut todesta.
Ja se , että näkyvä ehtoollisnauttijaväki on vain puolet porukasta , eli kuolleet rakkaamme ovat siinä ei-näkyvinä mukana . Minua lohduttaa , että edesmennyt uskonnoton puolisoni ja muut kuolleet rakkaat on siinä minun kanssani .( Lähti hän joskus kanssani sinne eläessäänkin.) Siinä muistelen heitä ja tunnen yhteyttä heidän kanssaan. Olkoon vain , että olisi vain omaa kuvitteluani , mutta sen kautta olen paljon tehnyt surutyötä , eikä se varmaan ole väärin.
Tilanne on rauhallinen , kaunis, kaunista musiikkia . Papin kädet merkitsevät paljon, ja se että katsoo silmiin kun puhuu henkilökohtaisesti juuri minulle ne sanat. Monesti hymyilemme papin kanssa , se on henkilökohtainen ihmiskontakti siitä herkimmästä päästä .
Että "jumalolentoja" en paljonkaan siinä ajattele , paitsi Jeesuksen henkilöä ja merkitystä .
Selvensikö yhtään ?? Tämä on taas "häiristeologiaa" ja virallinen eri asia . Ja lisäksi noin 10.000 variaatiota molemmista ja saatanpa tulla nytkin tuomioni väärin uskomisesta kuulemaan . Mitä välii!Pahoittelen, että käyttämäni termit eivät ole aivan kirkkokäsikirjan mukaisia. Tarkoituksen ei kuitenkaan ole loukata, vaan pikemminkin herättää ihmisiä ajattelemaan tuttuja asioita hieman erilaisesta näkövinkkelistä. Samanlaisesta, millä tarkastelemme monia muita yliluonnollisiksi kokemiamme asioita.
Seliti oikein hyvin oman käsityksesi ehtoollisesta. Saattaisinpa vähän selvitellä mitä minulle tulee asiasta mieleen.
Kysymys taitaa olla siitä muuttaako taikamenojen ohjaaja viinin ja leivän joksikin muuksi kuin tavallisiksi ravintoaineiksi.
Katolisilla homma on kristallinkirkas. Leipä ja viini ihan aikuisten oikeasti muuttuvat kiesukseksi, joka sitten pistellään yhdessä poskeen. (Minustakin asia on makaaberi.)
Entäs sitten mei... siis teidän kirkossanne?
Minulla on vähän sellainen kutina, ettei sekään asia ole aivan kaikkien mielestä ihan samanlainen.
En valitettavasti ole asiantuntija ja olisinkin tosi kiitollinen, jos joku uskonoppinut tulee korjaamaan väärinkäsitykseni.
Luuloni mukaan kirkon julkisuuteen markkinoima käsitys on, että päivänsankari on läsnä leivässä ja viinissä sen jälkeen kun toimivaltainen viranomainen on sen sinne asettanut lausumalla käsikirjan mukaisen loitsun ja ehkä tehtyään jonkinlaisen käsimerkin. Läsnäolo jatkuu edelleen, kunnes ravintoaineet on nautittu. Siksi jo kerran taiottuja ravinteita ei saa heittää roskiin tai taikoa uudelleen, vaan lautanen pitää syödä joka kerta tyhjäksi, mikä on tosin yleisestikkin hyväksytty toimintatapa.
Pointti on siinä, että ravintoaineissa tapahtuu taikomisen yhteydessä jotain, mikä tekee ne taikaan uskoville jotenkin erikoisiksi. Se, että taikuri ei välttämättä edes omasta mielestään tee taikaa omilla kyvyillään, vaan ikäänkuin toisen oliomuodon lainaamilla voimilla tai valtuuttamana, ei poista sitä että kyseessä on maagiseksi kuviteltu teko, jota kuka tahansa muu kuin pappi ei pysty tekemään. Näin ollen kirkon mukaan pappius tuo mukanaan myös hitusen yliluonnollisia voimia (sic!).
En tarkoita sitä, että papit tai seurakuntalaiset tietoisesti uskovat pappien yliluonnollisiin voimiin, mutta väittäisinpä, että tiedostamattaan monet niin tekevät. Ainakin kirkon oppien looginen tarkastelu edellyttää papeilta "taikavoimia". Se saattaa ainakin osin johtua siitä, että kirkon oppeja ei ole tehty loogisesti eikä loogisiksi.
Ps. Mikäs jumalolennoissa nyt on niin kummallista? Niitähän on uskonnot, uskomukset ja tarut tulvillaan. Tuhansia erilaisia ja toinen toistaan erikoisempia. Sinun omasi ovat siellä muiden joukossa.- Kössönöm
häirikköuskis kirjoitti:
vaikka tää ketju alkaa olla tiensä päässä muuten.
En minäkään mitään " sisäistä sankariani" ole etsinyt .
Mua nyt vaan koukuttaa ehkä ammatillisestikin tuo ihmisen mittaamaton sisäavaruus . Ihmisen motiivit sanojen ja tekojen takana . Omat motiivini . Ihmissuhteet ja niiden kiemurat . Elämän mutkapaikat.
Olen loputtoman kiinnostunut ihmisten tavoista ilmaista itseään , mistä he pitävät , mistä loukkaantuvat.
Mistä ihminen kokoaa maailmankuvansa , elämänkäsityksensä . Mistä tarpeesta syntyvät uskonnot , uskomukset . Tai uskonnottomuus.
Ja lapsuuden psykologia ja kehitys kiinnostaa . Lapset ja vanhukset sekä keharit on lähellä sydäntä muutenkin .
Paljon hyvää matskua aiheisiin saanut , tuoltakin , ja muualta .
Vaikka et uskoisikaan , niin kristillisyydessä on paljon psykologiaa . Jessen tavassa kohdata ihmisiä voi UTn kertomuksissa olla paljon oppimista siitä miten kohdata vaikka jossain hädässä oleva tyyppi . Häntä ja itsemääräämisoikeuttaan .
kunnioittaen . ( En tarkoita käännyttämistä , se on ihmisten halveksimista ).
no tottakait minäkin heitän köyden hukkuvalle , en nyt sitä tarkoita . Mutta vastaan tulee porukkaa jota ei voi ohittaa . ihmeesti osuu kohdalle tyyppejä sattumoisin . Vai etsinkö niitä , en tiedä. Juttukaverina on hyvä ainakin tietää , miten EI pidä sanoa jotta ei olisi norsu posliinikaupassa.
Minäkin olen saanut vetoapua silloin , kun olen ollut heikoimmillani , elämä vaan ei ole aina tasaista.
Tämmöstä yrittelin sulle kertoa . Ehkä et paljoa saanut tolkkua -
Kauniita unia !"Vaikka et uskoisikaan , niin kristillisyydessä on paljon psykologiaa ."
- Se on aina ollut minulle selvää. Tarvitaan psykologiaa, jotta ihmiset saadaan koukutettua.
"Olen loputtoman kiinnostunut ihmisten tavoista ilmaista itseään , mistä he pitävät , mistä loukkaantuvat.
Mistä ihminen kokoaa maailmankuvansa , elämänkäsityksensä . Mistä tarpeesta syntyvät uskonnot , uskomukset . Tai uskonnottomuus."
- Ihan mielenkiintoista olisikin tietää mikä saa ihmisen toimimaan kuten toimii. Uskonnottomuus ei synny mistään tarpeesta. Minä en vaan usko jumaliin. Uskontojen suhteen asiat ovat toisin. Ns. luonnonuskonnoissa uskotaan henkiin, koska ei osata tapahtumia muuten selittää. Sitten on näitä uskontoja, kuten aabrahamilaiset uskonnot, jotka ovat poliittisia hallintakeinoja. - häirikköuskis
Phoebus kirjoitti:
Pahoittelen, että käyttämäni termit eivät ole aivan kirkkokäsikirjan mukaisia. Tarkoituksen ei kuitenkaan ole loukata, vaan pikemminkin herättää ihmisiä ajattelemaan tuttuja asioita hieman erilaisesta näkövinkkelistä. Samanlaisesta, millä tarkastelemme monia muita yliluonnollisiksi kokemiamme asioita.
Seliti oikein hyvin oman käsityksesi ehtoollisesta. Saattaisinpa vähän selvitellä mitä minulle tulee asiasta mieleen.
Kysymys taitaa olla siitä muuttaako taikamenojen ohjaaja viinin ja leivän joksikin muuksi kuin tavallisiksi ravintoaineiksi.
Katolisilla homma on kristallinkirkas. Leipä ja viini ihan aikuisten oikeasti muuttuvat kiesukseksi, joka sitten pistellään yhdessä poskeen. (Minustakin asia on makaaberi.)
Minulla on vähän sellainen kutina, ettei sekään asia ole aivan kaikkien mielestä ihan samanlainen.
En valitettavasti ole asiantuntija ja olisinkin tosi kiitollinen, jos joku uskonoppinut tulee korjaamaan väärinkäsitykseni.
Luuloni mukaan kirkon julkisuuteen markkinoima käsitys on, että päivänsankari on läsnä leivässä ja viinissä sen jälkeen kun toimivaltainen viranomainen on sen sinne asettanut lausumalla käsikirjan mukaisen loitsun ja ehkä tehtyään jonkinlaisen käsimerkin. Läsnäolo jatkuu edelleen, kunnes ravintoaineet on nautittu. Siksi jo kerran taiottuja ravinteita ei saa heittää roskiin tai taikoa uudelleen, vaan lautanen pitää syödä joka kerta tyhjäksi, mikä on tosin yleisestikkin hyväksytty toimintatapa.
Pointti on siinä, että ravintoaineissa tapahtuu taikomisen yhteydessä jotain, mikä tekee ne taikaan uskoville jotenkin erikoisiksi. Se, että taikuri ei välttämättä edes omasta mielestään tee taikaa omilla kyvyillään, vaan ikäänkuin toisen oliomuodon lainaamilla voimilla tai valtuuttamana, ei poista sitä että kyseessä on maagiseksi kuviteltu teko, jota kuka tahansa muu kuin pappi ei pysty tekemään. Näin ollen kirkon mukaan pappius tuo mukanaan myös hitusen yliluonnollisia voimia (sic!).
En tarkoita sitä, että papit tai seurakuntalaiset tietoisesti uskovat pappien yliluonnollisiin voimiin, mutta väittäisinpä, että tiedostamattaan monet niin tekevät. Ainakin kirkon oppien looginen tarkastelu edellyttää papeilta "taikavoimia". Se saattaa ainakin osin johtua siitä, että kirkon oppeja ei ole tehty loogisesti eikä loogisiksi.
Ps. Mikäs jumalolennoissa nyt on niin kummallista? Niitähän on uskonnot, uskomukset ja tarut tulvillaan. Tuhansia erilaisia ja toinen toistaan erikoisempia. Sinun omasi ovat siellä muiden joukossa.kelpaisko sulle magiikan tilalle sana traditio.
Ajatus ihmislihan ja veren nauttimisesta on äklöttävä ajatus uskoakseni lähes kaikille lterilaisen kirkon jäsenistölle. mutta voin puhua vain omasta puolestani .
Tosi harvoin käyn kirkossa , ja silloin harvoin AINA ehtoolliskirkossa .
Useimmiten joko vanhassa puukirkossa tai sitten katoliselta ajalta periytyvässä . Se kuuluu jutun juoneen. Kirkon on oltava vanha , sellainen , missä on aistittavissa esiäitien ja-isien karma . Samalla kunnioitan heidän muistoaan , kovaa elämäntaisteluaan paremman maailman puolesta ,vaikka he itse tuskin näin globaalisti ajattelivat.
Ajattelen , että liityn samaan sukupolvien ketjuun ehtoollisessa , uskomme ehkä on muuntunut muun sisällön suhteen , mutta ehtoollisessa on sama leipä ja viini. Ehtoolliselle polvistumisessa tunnistan sen , että elämä on minua suurempaa , ja kaikelle ei löydy selitystä. Plus kaikki edellisen kirjoitukseni sisällöt. Ja paljon vielä jää sanomatta . Eikä todella kaikkea voi selittää eikä tarvitse . On suuri mysteeri , salaisuus .
Vielä haluan sanoa , että uhmakkaasti ajattelen kaikkia niitä , joita kirkko on vuosisatojen aikan vainonnut , kiduttanut ja tappanut , nautin ehtoollisen heidänkin muistokseen ja ajattelen että he ovat siinä läsnä , mutta kiduttajien paikka ei siellä ole . Sillä minun tunnustamani Jumala on oikeudenmukainen ja totuus.
Tarkkuuden vuoksi pitäisi sanoa , että kirkon johtajat ovat typeryydessään vainonneet , ainahan uskonnot on asetettu vallanhimon välineiksi historiassa .
näin minä , pieni ihminen , mitä ajattelija Phoebus ?? Lämmöllä kyselen. Ja mitä kirkko?? - ateistix
Phoebus kirjoitti:
Pahoittelen, että käyttämäni termit eivät ole aivan kirkkokäsikirjan mukaisia. Tarkoituksen ei kuitenkaan ole loukata, vaan pikemminkin herättää ihmisiä ajattelemaan tuttuja asioita hieman erilaisesta näkövinkkelistä. Samanlaisesta, millä tarkastelemme monia muita yliluonnollisiksi kokemiamme asioita.
Ps. Mikäs jumalolennoissa nyt on niin kummallista? Niitähän on uskonnot, uskomukset ja tarut tulvillaan. Tuhansia erilaisia ja toinen toistaan erikoisempia. Sinun omasi ovat siellä muiden joukossa.vaikka luterilaiset ei oikein pidä siitä, että heidän touhujensa yhteydessä taioista puhutaan. Siitä taitaa olla selvät säännöt mitä näille loitsutuille öyläteille ja viinille pitää tehdä jos niitä jää yli. Tarkoitan ihan selvää käsikirjaa.
häirikköuskis kirjoitti:
kelpaisko sulle magiikan tilalle sana traditio.
Ajatus ihmislihan ja veren nauttimisesta on äklöttävä ajatus uskoakseni lähes kaikille lterilaisen kirkon jäsenistölle. mutta voin puhua vain omasta puolestani .
Tosi harvoin käyn kirkossa , ja silloin harvoin AINA ehtoolliskirkossa .
Useimmiten joko vanhassa puukirkossa tai sitten katoliselta ajalta periytyvässä . Se kuuluu jutun juoneen. Kirkon on oltava vanha , sellainen , missä on aistittavissa esiäitien ja-isien karma . Samalla kunnioitan heidän muistoaan , kovaa elämäntaisteluaan paremman maailman puolesta ,vaikka he itse tuskin näin globaalisti ajattelivat.
Ajattelen , että liityn samaan sukupolvien ketjuun ehtoollisessa , uskomme ehkä on muuntunut muun sisällön suhteen , mutta ehtoollisessa on sama leipä ja viini. Ehtoolliselle polvistumisessa tunnistan sen , että elämä on minua suurempaa , ja kaikelle ei löydy selitystä. Plus kaikki edellisen kirjoitukseni sisällöt. Ja paljon vielä jää sanomatta . Eikä todella kaikkea voi selittää eikä tarvitse . On suuri mysteeri , salaisuus .
Vielä haluan sanoa , että uhmakkaasti ajattelen kaikkia niitä , joita kirkko on vuosisatojen aikan vainonnut , kiduttanut ja tappanut , nautin ehtoollisen heidänkin muistokseen ja ajattelen että he ovat siinä läsnä , mutta kiduttajien paikka ei siellä ole . Sillä minun tunnustamani Jumala on oikeudenmukainen ja totuus.
Tarkkuuden vuoksi pitäisi sanoa , että kirkon johtajat ovat typeryydessään vainonneet , ainahan uskonnot on asetettu vallanhimon välineiksi historiassa .
näin minä , pieni ihminen , mitä ajattelija Phoebus ?? Lämmöllä kyselen. Ja mitä kirkko??Usko tai älä, niin ymmärrän perinnenäkökohdan ehtoollisasiassasi erittäin hyvin.
Minulle perinteet ovat myös tärkeitä. Ennen kaikkea siinä, että niissä voi tuntea menneiden sukupolvien kosketuksen. Tietoisuus siitä, että meidän esivanhempamme ovat tehneet näitä samoja asioita sukupolvesta toiseen, antaa tunteen yhteenkuulumisesta heidän, jo ammoin kadonneiden sukulaistemme, kanssa. Se ikäänkuin avaa verhot ja näyttää häivähdyksen siitä pitkästä ketjusta, jonka silmukoita me olemme.
Eihän kaiken tarvitse olla ryppyotsaisen vakavaa ja asiat voi myös tulkita symbolisesti edellyttämättä niiden taustalla olevan jotain konkreettista tai olevaista (eli itseään saa sumuttaa, kunhan ei ota sitä liian tosissaan). Mielikuvitus on hieno asia, jota voi myös käyttää elämän rikastuttamiseen.
Minulla jarruvalo vilahtaa silloin, kun mystiikkaa aletaan markkinoida totena.
Täytyy lopuksi tunnustaa, että itse en pidä kristillisitä perinteistä. Saavathan muut toki niitä harjoittaa, mutta minulle ne eivät sovi. Tuntuvat jotenkin vierailta, "Lähi-Itäisiltä". Kristinuskoa vanhemmat juhlat, joille on myöhemmin annettu kristillisiä piirteitä, ovat minulle rakkaita ja vietän niitä mielelläni, mutta ilman uskonnollista sisältöä.- häirikköuskis
ateistix kirjoitti:
vaikka luterilaiset ei oikein pidä siitä, että heidän touhujensa yhteydessä taioista puhutaan. Siitä taitaa olla selvät säännöt mitä näille loitsutuille öyläteille ja viinille pitää tehdä jos niitä jää yli. Tarkoitan ihan selvää käsikirjaa.
ymmärrän ajatuksesi " taikamenoista " uskonnottoman henkilön näkökulmasta . Eihän sellaista voi järkisyihin vedoten pitää muunakaan .
Jokin lamppu on syttymässä aivojen sopukkaan siitä , minkälainen ajattelu erottaa uskonnottoman ja nykyaikaisenkin kristityn . Ja tämä on tosi kiinnostava ja käsitysten erilaisuudelle olennainen asia . Mutta sitä täytyy kehitellä aavistuksesta selviksi sanoiksi . Jospa siltäkin suunnalta saisin vetoapua , ja kirkon puolelta myös . Ehkä voisi syntyä uusi lenkki toistemme erilaisen ajattelun ymmärtämiseen
. - häirikköuskis
Phoebus kirjoitti:
Usko tai älä, niin ymmärrän perinnenäkökohdan ehtoollisasiassasi erittäin hyvin.
Minulle perinteet ovat myös tärkeitä. Ennen kaikkea siinä, että niissä voi tuntea menneiden sukupolvien kosketuksen. Tietoisuus siitä, että meidän esivanhempamme ovat tehneet näitä samoja asioita sukupolvesta toiseen, antaa tunteen yhteenkuulumisesta heidän, jo ammoin kadonneiden sukulaistemme, kanssa. Se ikäänkuin avaa verhot ja näyttää häivähdyksen siitä pitkästä ketjusta, jonka silmukoita me olemme.
Eihän kaiken tarvitse olla ryppyotsaisen vakavaa ja asiat voi myös tulkita symbolisesti edellyttämättä niiden taustalla olevan jotain konkreettista tai olevaista (eli itseään saa sumuttaa, kunhan ei ota sitä liian tosissaan). Mielikuvitus on hieno asia, jota voi myös käyttää elämän rikastuttamiseen.
Minulla jarruvalo vilahtaa silloin, kun mystiikkaa aletaan markkinoida totena.
Täytyy lopuksi tunnustaa, että itse en pidä kristillisitä perinteistä. Saavathan muut toki niitä harjoittaa, mutta minulle ne eivät sovi. Tuntuvat jotenkin vierailta, "Lähi-Itäisiltä". Kristinuskoa vanhemmat juhlat, joille on myöhemmin annettu kristillisiä piirteitä, ovat minulle rakkaita ja vietän niitä mielelläni, mutta ilman uskonnollista sisältöä.mutta miksei mystiikkaan voisi sisältyä totuus ??
Menemme nyt alueelle , joka on paljon enemmän tunnetta,intuitiota kuin järkiperäistä.
Phoebus , siellä tunturikuutamossa ,pakkasessa....erämaan rauhassa . Sinä koit intuition voiman , kauneuden , salaisuuden ja valon .
Olisiko siinä mielestäsi jotain yhteyttä tähän käsittelemäämme asiaan??
Eikö siellä ollut luonnon "taikamenoja"?? - häiris
häirikköuskis kirjoitti:
mutta miksei mystiikkaan voisi sisältyä totuus ??
Menemme nyt alueelle , joka on paljon enemmän tunnetta,intuitiota kuin järkiperäistä.
Phoebus , siellä tunturikuutamossa ,pakkasessa....erämaan rauhassa . Sinä koit intuition voiman , kauneuden , salaisuuden ja valon .
Olisiko siinä mielestäsi jotain yhteyttä tähän käsittelemäämme asiaan??
Eikö siellä ollut luonnon "taikamenoja"??sinä , joka olit siellä??
häiris kirjoitti:
sinä , joka olit siellä??
En muista olenko tunturikuutamosta kirjoitellut, mutta olen kyllä sielläkin ollut.
Kyllähän mystiikassa totuutta on. Se ei vaan ole sitä, miltä se näyttää.
Mystiset, salaperäiset tuntemukset ovat totisinta totta ja on hienoa, että meillä on kyky luoda niin upeita elämyksiä mielemme syövereissä. Mielestäni niille voi myös antaa vähän löysiä ohjaksia ja antaa mielikuvituksen lentää. Kuitenkin ohjaksista ei kannata laskea irti saati antaa niitä jollekkin toiselle.
Ei siellä olut luonnon taikamenoja, mutta upeaa ja kaunista......ja myös salaperäistä, kiitos hyvinrasvatun mielikuvituksen.Phoebus kirjoitti:
En muista olenko tunturikuutamosta kirjoitellut, mutta olen kyllä sielläkin ollut.
Mystiset, salaperäiset tuntemukset ovat totisinta totta ja on hienoa, että meillä on kyky luoda niin upeita elämyksiä mielemme syövereissä. Mielestäni niille voi myös antaa vähän löysiä ohjaksia ja antaa mielikuvituksen lentää. Kuitenkin ohjaksista ei kannata laskea irti saati antaa niitä jollekkin toiselle.
Ei siellä olut luonnon taikamenoja, mutta upeaa ja kaunista......ja myös salaperäistä, kiitos hyvinrasvatun mielikuvituksen.niitä luonnon taikamenoja.
Onhan se olutkin hyvää, ei siinä mitään.- Kössönöm
Phoebus kirjoitti:
Ei siellä olut luonnon taikamenoja, mutta upeaa ja kaunista......ja myös salaperäistä, kiitos hyvinrasvatun mielikuvituksen."Tässä hetkessä sinisessä
jolloin aurinko vuoroaan odottaa
yö päivänkajoa pakenee, öiset taiat katoaa
Missä suuremman rauhan voi saavuttaa
kuin keskellä valkoisten hankien
Niin lähellä pohjoista taivasta,
että tuntuu kuin voisi koskettaa
yhtä joukosta tähtien."
- En ole koskaan tuntureilla ollut, mutta voin kuvitella, että talvella se saattaisi tuntua tuollaiselta. Meri ja saaristo on enemmän minun elementtini.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?144576Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3473781Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja363446Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk182980Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin122543- 2792323
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3161772- 981743
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi461459Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81173