Koira puree!

----

Aluksi täytyy sanoa, että rotikka on aikaisemminkin talossa ollut, eli kokemusta näistä on.
Ostin noin puoli vuotta sitten rotikka uroksen, ikää koiralla on nyt vajaa 2 vuotta. Sellaisia ongelmia on ilmennyt, että koira kovin mielellään näykkisi käsistä ja jaloista. Ei tee sitä tosissaan, mutta kyllähän se tuntuu, jos nilkoissa kiinni ollaan ja itselläni on se periaate, ettei koira pure edes leikillään. Pari kertaa on tehnyt viereella näin (vierasta ei usko, jos käskee lopettamaan) ja minulle on yrittänyt pari kertaa ja tänään sitten sai muutaman kerran "purtua". Ja yleensä tämä tapahtuu ulkona. Kerran myös sisällä. Koira ottaa myös innostuessaa mielellään käden suuhun, mutta sen olen aika hyvin saanut lopetettua.
Mikä ihme neuvoksi, että pureminen loppuu? Torunut olen paljon, käsiä laittanut ristiin, ettei pääse puremaan, mutta seurauksena on, että tarttuu jalasta. Olen lopettanut leikit ja laittanut koiran paikoilleen, kerran jopa selätin koiran, kun sisällä vierasta meni näykkimään.
Paljon ollaan johtajuus harjoituksia tämän kanssa tehty ja lisää tehdään ja tämänkin yksilön kanssa on tarkoitus mennä koirakouluun.
Ja tuota siis ei tapahdu kuin silloin tällöin, myös pulkat, haravat yms olisi kivoja "leikkikaluja" mistä olisi kiva ottaa kiinni, mutta ne olen kieltänyt täysin. Kiitos jo etukäteen, jos joillain on vinkkejä antaa!

11

883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koiranomistaja2

      Tuli tuossa mieleen, että onkohan koirasi ollut pentuna ja nuoruudessaan enemmän toisten koirien kuin ihmisten kanssa ja oppinut koirien eikä ihmisten tavoille.Kun katson omien kolmen koirani touhuja, niin ärinä, pureminen ja muu sellainen on koirien kesken tavallista nimenomaan leikkiessä, vaikka kilttejä ne ovat ja hyvin toimeentulevia keskenään. Ihmisiä eivät pure, tosin nuorimman kanssa on sitäkin jouduttu opettelemaan, kokeilee voiko ihmisten kanssa käyttää hampaitaan niin kuin koirakaveriin.
      Jos pureminen liittyy agressiiviseen käytökseen, niin silloin sinulla on käsissäsi vaarallinen otus, jonka kanssa toivon, että saat tosi hyvää opastusta asiantuntijalta, tai toimitat koiran pikimmiten pois päiviltä, ennen kuin jollekin käy sen kanssa tosi huonosti. Ison koiran puremat eivät ole mikään leikkijuttu!
      Leikkiessä purijaa pitää kieltää tomerasti joka kerta kun käy hampailla kiinni, sekä myös neuvoa, mitä saa purra: leluja, puruluita ym. joita voi tarjota aina kun näyttää, että kävisi hampailla vaikka käteen kiinni. Isolle koiralle voi käyttää aika vahvoja voimaotteita, mikä ei tietenkään tarkoita piiskaamista tai muuta väkivaltaa!

      • ---

        Ei tämä agressiiviseti pure. Eikä tosiaa käytä kaikki voimiaan, joskus vaan ottaa kiinni ja joskus ottaa kiinni niin, että tuntee että esim. jalassa on kiinni. Muiden koirien kanssa on myös kova käyttämään hampaitaan, ei niitäkään puremalla pure, vaan leikillään.
        Ja tällä on myös murina ym mukana leikeissä, mutta sekään ei todellakaan ole vihaista :)


      • Tattadaaaaa
        --- kirjoitti:

        Ei tämä agressiiviseti pure. Eikä tosiaa käytä kaikki voimiaan, joskus vaan ottaa kiinni ja joskus ottaa kiinni niin, että tuntee että esim. jalassa on kiinni. Muiden koirien kanssa on myös kova käyttämään hampaitaan, ei niitäkään puremalla pure, vaan leikillään.
        Ja tällä on myös murina ym mukana leikeissä, mutta sekään ei todellakaan ole vihaista :)

        Meillä on 1v7kk rwu ja joskus tosi harvoin kun se innostuu, tai lukee meidän liikkeistä leikkisyyden (vaikkei aina tosiaan olla leikkimässä, vaan juurikin esim. moppaamassa lattiaa) ja varsinkin vieraita ihmisiä jotka antaa sille huomiota innoissaan, se saattaa leikkinäykkiä, hellästi mutta kuitenkin. Aina kielletään ja tietää kyllä että se on väärin, mutta liika innostus tahtoo silloin voittaa. Mutta ei tuo kovin ongelma ole meillä, ja koira lopettaa käskystä heti.

        Joskus olen antanut itselleni tehdä niin että nuolee varpaat ja sitten aivan kuin itseäänkin pesee, se joskus ottaa varpaan hellästi hampaidensa väliin ja "putsaa" sen kunnolla. Tekee sen niin söötin hellästi, että ei mua kyllä haittaa. Mies ei anna nuolla varpaitaan, eikä se sille sitä yritäkään ja uskoo kyllä kans jos kielletään.

        Aina kun moppasin tai imuroin se tahtoi siitäkin innostua jahtaamaan. Mutta komensin sen paikoilleen ja moppasin tahalleen rauhallisin vedoin sen edestä niin monta kertaa ettei se enää kiinnittänyt siihen juuri huomiota. Mutta jos teen sen leikkisästi ja nopeasti, koira voi luulla sitä leikkiin kutsuksi. Kokeiles vaikka sen harava kanssa, itsevarmasti ja rauhallisesta, että nyt vaan on haravoitava ja sinä pysyt siinä. :o)

        Semmoista rotikkaa en ole vielä tavannut, joka ei leikkimurinaa harrastaisi. Me ei leikkimurinoita kielletä, se on sallittua. Vahtimurinakin jees, mutta turhanpäiväset murinat jos joskus on jollekin ihmiselle ulkona ilman syytä murahtanut, ollaan heti otettu pois.


      • huoneen siivooja
        Tattadaaaaa kirjoitti:

        Meillä on 1v7kk rwu ja joskus tosi harvoin kun se innostuu, tai lukee meidän liikkeistä leikkisyyden (vaikkei aina tosiaan olla leikkimässä, vaan juurikin esim. moppaamassa lattiaa) ja varsinkin vieraita ihmisiä jotka antaa sille huomiota innoissaan, se saattaa leikkinäykkiä, hellästi mutta kuitenkin. Aina kielletään ja tietää kyllä että se on väärin, mutta liika innostus tahtoo silloin voittaa. Mutta ei tuo kovin ongelma ole meillä, ja koira lopettaa käskystä heti.

        Joskus olen antanut itselleni tehdä niin että nuolee varpaat ja sitten aivan kuin itseäänkin pesee, se joskus ottaa varpaan hellästi hampaidensa väliin ja "putsaa" sen kunnolla. Tekee sen niin söötin hellästi, että ei mua kyllä haittaa. Mies ei anna nuolla varpaitaan, eikä se sille sitä yritäkään ja uskoo kyllä kans jos kielletään.

        Aina kun moppasin tai imuroin se tahtoi siitäkin innostua jahtaamaan. Mutta komensin sen paikoilleen ja moppasin tahalleen rauhallisin vedoin sen edestä niin monta kertaa ettei se enää kiinnittänyt siihen juuri huomiota. Mutta jos teen sen leikkisästi ja nopeasti, koira voi luulla sitä leikkiin kutsuksi. Kokeiles vaikka sen harava kanssa, itsevarmasti ja rauhallisesta, että nyt vaan on haravoitava ja sinä pysyt siinä. :o)

        Semmoista rotikkaa en ole vielä tavannut, joka ei leikkimurinaa harrastaisi. Me ei leikkimurinoita kielletä, se on sallittua. Vahtimurinakin jees, mutta turhanpäiväset murinat jos joskus on jollekin ihmiselle ulkona ilman syytä murahtanut, ollaan heti otettu pois.

        kun mun yhellä bestalla oli rottweiler niin se piti lopettaa koska se puri sen mun bestan vaarii ja haluan siks sanoo sen että teidän pitää varoo sitä rotua kun se puree ihan hirveesti ett kandeis varoo


      • jr
        huoneen siivooja kirjoitti:

        kun mun yhellä bestalla oli rottweiler niin se piti lopettaa koska se puri sen mun bestan vaarii ja haluan siks sanoo sen että teidän pitää varoo sitä rotua kun se puree ihan hirveesti ett kandeis varoo

        no joo, varoa=D reps.. meillä kaksi ja ei oo kettää purru viimesen 7v aikana.


    • ROTW

      6 KUUUKAUDEN UROS ROTIKKA OTTAA KÄDEN SUUHUN MUT EI PURE MIKSI ONKO SE VIESTITYS VAI OSOTTAAKO KOIRA JOTAIN HYVÄKSYNTÄÄ

    • ihanarotu

      Ei saa antaa purra edes leikkiessä. Nämä on niitä keinoja mitä koira voi myöhemmin käyttää jos kokeilee isäntää niinkuin tällä rodulla on joskus tapana kokeilla. Itselläni oli rotikka yli 10 vuotta eikä tuollaista ongelmaa ollut. Leikkimurinan ja todellisen varoitusmurinankin kyllä omistajan on hyvä erottaa toisistaan. Rotikan puruvoima on niin luja että suosittelen että koiran ei anneta edes leikillään purra, mutta tämä on vain minun näkemys asiasta.

    • työtäluvassa

      Se havittelee selkeästi johtajan paikkaa, komentelee sinua ja vieraitanne näykkimällä, katsoo miten reakoit siihen.Näykkii että tiedät paikkasi, ja varmistelee että pysyt sen alapuolella jatkossakin.Ikää viellä niin vähän, että leikillään.Jos et saa lopettamaan, niin ei sinusta ole sille johtajaksi.Koira ei saa purra,näykkiä tai muutenkaan käyttäytyä omistajaa kohtaan häiritsevästi, uhmakkaasti, komentelevasti.
      Komenna koira sisällä paikoilleen aina kun kukkoilee, näykkii, käyttäytyy huonosti yms.Laita joku matto paikka matoksi sopivaan paikkaan,sinne käskytys heti,kun ei osaa käyttäytyä.Ja vaadit että tottelee, viet jos ei käskystä mene, ja annat poistua vasta luvalla.Ei koiraa saa kohdella kovakouraisesti/vihaisesti, vaan määrätietoisesti, oikeaan käytökseen ohjaamalla,ja siitä kehumalla ja palkkaamalla.
      Jos koira näykkii eikä lopeta,se määrää, jos se lopettaa hölmöilyt,sinä määräät.Koira käyttäytyy aina niin, kun sen annetaan käyttäytyä.Esim.jos räyhää remmissä, se on kiellettävä täysin, piste.

    • omistajantehtävä

      Kumpi teillä määrää, sinä vai rotikka?
      Koira on huono johtaja, ja kuuliainen alammainen.
      Joten,hyvä että hakeudut koulutukseen.Toivottavasti siellä on rotikoista tietävä kouluttaja, niin saat koirasi koulittua.Se on todella tärkeää tuon rodun kohdalla, viiskilosen koiran kohdalla ihan se ja sama.
      Harkitsisin myös kastraatiota, jos se ei ole näyttely/jalostus yksilö.Se voisi viellä hiukan helpottaa tilannettasi.
      Ja kun sulla on se periaate,ettei pure yhtään, niin pysy siinä.Älä anna purra yhtään.Koirasi ei ole mikään pentu,ne voisivatkin käyttäytyä noin.

    • rusettirinta

      Jo pikkupentu vaiheessa on tärkeää, että pureminen opetetaan pois. Uroksen leikkimielinen pureminen karsitaan pois juuri niin, kuin nim.merk. työtäluvassa ohjeisti. Käskyn alle. Ei, hyi, loppu, paikka tms. Tuo riehuminen omistajalla kertoo teidän tasavertaisesta suhteesta, jossa nuori koira ei osaa ottaa oikeaa otetta, eli vieressä riekkumista, vaan haluaa omistaa kaverin. Näin tekevät monet rottikset esim. taapero ikäisille lapsille, kun lapset juoksevat. Ne haluavat koiramaisesti olla mukana. Samoin lenkillä käydään remmiin tai hihaan kiinni, kun nuori koira turhautuu. Rottiksilla on myös tapana juosta takaa omistajaa päin. Törmäys saattaa kaataa omistajan, jos polvitaipeeseen osuu. Sekin tapa karsitaan pois ärähtämällä ja pysähtymällä jos yhtään hipaseekaan vaatteita. Mistään aggresta ei ole kyse, mutta kyllä tottiskoulutuksen paikka olisi. Voi myös kokeilla, miten koira reakoi, jos samalla hetkellä, kun ottaa kiinni, niin kiljaisee kovaa. Tämä auttaa hyvin usein, kun koira huomaa, että satuttaa.
      Toisilla rottiksilla on perimässään vahvaa suun käyttöä, mikä kisakoiralle on eduksi. Tämä tuottaa kuitenkin hankaluuksia jos koira on ns. kotikoiraksi tarkoitettu. Suun käyttöön tuo helpotusta, jos koiralla on tarjolla puruluita. Mutta ne täytyy olla ns. puristettuja 27cm kokoisia, joissa ei ole solmuja päissä. Ja sittenkin täytyy vahtia, että liian pieneksi purtu luu heitetään pois. Niissä kun on tukehtumisvaara.
      Pakko vielä tähdentää, ettei kiinni käymistilanteessa vaihtoehdoksi tarjottu lelu ole oikea tapa. Tälläinen koulutus pikkupennusta alkaen antaa koiralle valinnan ja silloin jää puuttumaan selkeä viesti. Siitä sitten pennun kasvaessa tulee eteen juuri aloittajan mainitsemat ongelmat.

    • Harri1111

      Ihmisiin koira ei saa missään tapauksessa hampaita käyttää missään tapauksessa. Kieltäminen on pitkä tie, mutta se toinen, nopeampi konsti ei ole kiva kenenkään kannalta. Koiralle on kuitenkin tehtävä tasan selväksi ettei näykkimistä hyväksytä. Vaikka sitten hieman kovakouraisesti jos ei muuten usko. Meillä "pennut" (2,5v) innostuu valillä kun tulen reissusta kotiin, niin paljon että se "minä nyt" saa ne käyttämään suutaan huomion hakuun. Kun niitä on kolme niin se pieni näykkäisy takaa huomion ainakin hetkeksi, vaikka se sitten olisi toruminen, kauemmas tyrkkääminen, alas painaminen, mutta sillä hetkellä koira on saavuttanut tavoitteensa ja saanut minun huomion yksin itselleen. Kolme rotoa kun tulee "päälle" kolmen viikon reissun jälkeen, niin eihän niitä voi moittia... Ihan minun oma vika jos naarmuja tulee, koska käskemällä saan ne rauhottumaan, mutta itsekkin kaipaa välillä sitä niitten kanssa reuhaamista, kunhan se ei jää päälle niin että muu perhe kärsii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      136
      3792
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      116
      1480
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1350
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1289
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1184
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1101
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1068
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      59
      1051
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1046
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      56
      977
    Aihe