Millä periaatteella toimivat nuo kuormitusmittarit ja mitä ne lopulta akun kunnosta kertoo?
Miten niitä käytetään?
Akun kunnon testaus
5
3345
Vastaukset
- Auto Masentaja 2
Niillä melkein oikosuljetaan akku eli puretaan sitä suurella virralla, jolloin jännitteen laskusta voi päätellä akun kapasiteetin jollakin tapaa. En muista tarkemmin, on lähes 50 vuotta kun sellaisen laitteen näin; käyttänyt en ole koskaan enkä nähnyt korjaamollakaan sellaista käytettävän.
Akun kapasiteettia (Ah-määrää) niillä kuitenkin arvioidaan. - 26
Kun mittaat ominaispainot ja kaikissa kennoissa on sama luku niin akku on terve. Siinä näkyy samalla akun varaustilakin.
- Auto Masentaja 2
Näin on.
- Dieselasentaja
Kuormitusmittarilla kuormitetaan täyteen ladattua akkua huonelämpötilassa kolmekertaisella akun AH määrällä 15 sekunnin ajan ja luetaan akun napajännite kun kuormitus on vielä päällä, siis 15 sek kuormituksen aloittamisesta
Jos jännite on yli 9.6 V akku pääosin ok.
Ja jos alle 9.6 V on tehtävä kolmen minuutin latauskoe ja siitä eteenpäin mutta se on jo toinen juttu.
Nykyään on myytävänä jos jonkinlaista hilavitkutinta muka akun kuormitukseen ja kunnon testaukseen.
Käytännössä ne on leikkikaluja esim akun todellisiin kurmitusmittareihin nähden .
Akun kunnon kokonaistarkistus on laajempi ja isompi juttu. - I=U/R
Kyllähän tuollaisen akkutesterin saa ostettua melko edullisesti. Eri asia on hankkiiko se hintansa yksittäisessä käytössä. Laitteella kuormitetaan akkua vastusten avulla samalla tapaa kuin käynnistinmoottori sitä kuormittaa. Huono akku, jonka jännite tippuu nopeasti selviää sillä helposti. Akun Ah-määrä on otettava huomioon mittauksessa ja samoin kuormituksen pituus. Oikein käytettynä luotettava testausväline, mutta halpislaitteet eivät sitä tietenkään aina ole.
Käyttö: Testattavan akun napoihin kiinnitetään mittalaitteen kaapelit. Akku oikosuljetaan vastuksen kautta ja napajännitteen pienenemistä seurataan näytöstä.
Esimerkki: (Täyteen ladattu akku)
Akku 60Ah , purkausvirraksi valitaan 3*60 = 180 A, joka säädetään säätövastuksen avulla em. suuruiseksi.
Akkua kuormitetaan 5-15 sekuntia em. virralla. Tulos: 6 V akussa napajännite >4,8 V, 12 V akussa napajännite >9,6 V. Jos napajännite putoaa pienemmäksi on akku huono.
Mittalaitteissa on tietenkin eroja, em. esimerkistä saa kuitenkin kuvan mittaustapahtumasta !
Nykyisten ajoneuvoakkujen käyttöikä vaihtelee melko paljon. Henkilöautojen akut ovat edullisia uusia, mutta isoilla akuilla on hintaa sadoissa euroissa, joskin ne kestävät yleensä hiukan pitempään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135223
- 675034
- 904094
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603178- 432781
- 152287
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521904- 381750
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371618